{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.706 visninger | Oprettet:

Skal vi lade visse racer uddø? {{forumTopicSubject}}

Her er et oplæg til diskussion smiley

Skal vi lade visse hunderacer uddø, fordi de efterhånden er befængt med så mange arvelige sygdomme, at det er synd at fortsætte?

Det mener i hvert tilfælde den norske professor Odd Vangen fra Norges miljø- og biovidenskabelige Universitet:

http://www.bt.dk/sygdomme/norsk-professor-er-ikke-i-tvivl-visse-hunderacer-boer-vi-lade-uddoe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal vi lade visse racer uddø?
  • #1   21. aug 2016 Ja ..
    Mænd smiley


  • #2   21. aug 2016 Der er mange dyreracer jeg ville ønske ikke fandtes (i hvert fald i dk) men der er ikke nogen hunderacer imellem dem..

  • #3   21. aug 2016 Om man skal lade dem uddø ved jeg ikke.
    Men jeg er enig i at der er SÅ meget skamavlet imellem hos visse racer og jeg er enig i at det er synd at de racer må leve med det, for at behage os.

    Selvom jeg er tavlerytter, så er ikke enig i alt hvad de foretager sig og en del racer er helt sikkert avlet i smadder og det var ikke sket hvis ikke vi havde blandet os.


  • #4   21. aug 2016 Jeg har det sådan, at jeg ikke synes individer, der ikke kan reproducere sig selv bør videreføres.

    Det er den sidste grænse for mig - kan de ikke parre og kan de ikke føde, så er det slut for mig.

    Helt generelt mener jeg, at man bør lade videnskaben indgå i avlen efterhånden som den udvikles. Det går desværre langsomt, men jeg tror det bliver af den vej, vi får alle de arvelige skavanker minimeret.



  • #5   21. aug 2016 Jeg er nok delvis enig - de racer, der knapt nok kan trække vejret, har jeg altså meget ondt af.. Det kan godt være, at jeg er meget pylret, men hvis min hund konstant gik rundt og trak vejret besværligt, så ville jeg også konstant gå og være bekymret!
    Så hvis racen er så sundhedsskadet af forkert avl, at den ikke kan være en glad og aktiv hund, så vil jeg ikke støtte den slags avl.

    Hvis det eneste sundhedsmæssige ved hunden er, at den fx skal have kejsersnit, men den udover det, er en sund og glad hund, så ser jeg ikke noget problem i det.


  • #6   21. aug 2016 Jeg vil sige at der findes racer, hvor avlen ikke er etisk i mine øjne, jeg kan ikke forholde mig til at man avler hunde der pga. deres eksteriør, skal leve med vejrtræknings problemer, og en del andre sygdomme, der gør at de ikke kan leve et ordentligt aktivt liv (efter min standard) og selv hos seriøse opdrættere er der stadig problemer, hvorfor avle/eje sådan hunde? jeg forstår det ikke. Har mødt en del forskellige bulldogs/andre fladnæset racer, og de fleste er bare super lækre/glade og legesyge, men når de så efter 5 min. hiver efter vejret, så får jeg ondt i maven (og det er jo ikke kun vejrtrækningen der er problemer med) Jeg forstår ikke man kan se på sin hund med disse problemer og synes det er helt normalt fantastisk race!

  • #7   21. aug 2016 Og en tilføjelse - de racer, der ikke kan trække vejret frit, der har jeg det også svært.
    Det er også en af de ting, der er fuldstændig grundlæggende... Jeg synes ikke det er heldigt.
    Om det betyder at racerne må uddø - det ved jeg ikke lige, men noget drastisk må til.


  • #9   21. aug 2016 Jeg ved ikke om jeg synes der er racer der ligefrem skal uddø, men der er nogle racer hvor der er alt for mange individer som ikke burde være her. Ikke fordi hunden sikkert ikke er fantastisk dejlig, men simpelthen fordi jeg synes det er uetisk og synd med så mange arvelige lidelser.
    Jeg har det lidt som CH her, hvis hunden ikke kan parre eller føde selv, så skal den ikke avles på, bum.

    Problemet er egentligt ikke en race i mit hoved, selvom racerne jo så lider under en del lidelser, men de mennesker der avler racerne. Hvis nu alle tog det seriøst og kun avlede på gode hunde, og gjorde alt hvad de kunne for at forbedre, jamen så kunne racen måske reddes, men som det er lige nu, og hvis det fortsætter sådan, jamen så er der nok racer jeg ville ønske ikke fandtes, alene for de hundes skyld.
    Jeg tror dog godt man kunne komme rigtig langt, med seriøst og målrettet avlsarbejde indenfor nogle racer, og måske også ved at ændre en smule på standarden eller synet af den, da jeg indenfor visse racer, synes det ser ud til at udstilling bestemt ikke gør noget godt for dem.


  • #10   21. aug 2016 Kan de ikke parre selv, føde selv, eller bare trække vejret, så er jeg enig i at de faktisk ikke bør være her.

  • #11   21. aug 2016 Det er jo foreningens ansvar at sørger for at der bliver avlet sunde og psykisk raske hunde.
    Og hvalpekøbernes ansvar at fortælle opdrætter om fejler i hvalpen, så de kan gøre det bedre.
    Vi har fx købt en schæferhvalp der har voldsomt skæve hofter, lungefejl og lider af sygdommen reverse sneezing.
    Sådan en hund vil vi og foreningen jo aldrig tillade i avlen.
    Vi havde før i tiden Cocker Spaniels, men vi stoppede med racen pga alt for mange fysiske og psykiske problemer.
    Der burde foreningen have gjort noget, inden det blev så slemt.
    Det samme med Mops, deres avl er næsten dyremishandling.


  • #13   21. aug 2016 Sygdommen reverse sneezing?????

    Enig i at racer skal kunne parre og føde selv plus kunne trække vejret uden problemer.


  • #14   21. aug 2016 Det undrede jeg mig også lige over, Louise ..
    Det er da ikke en sygdom


  • #15   21. aug 2016 Louise, det er et omvendt nys. Prøv og søg på YT.

  • #16   21. aug 2016 Nej og det er vist det mindste schæferen bøvler med, hvis du kigger på udstillingslinier.

  • #17   21. aug 2016 Ved godt hvad det er, men det er ikke en sygdom smiley

  • #18   21. aug 2016 Ja jeg ved skam godt hvad det er.. men sygdom er det da ikke.

  • #19   21. aug 2016 Jeg ved ikke hvad man kalder det, men det er et stort problem for ham. Han skal svømme ofte pga hans hofter, men han kan kun svømme i få minutter pga lungefejl og reverse sneezing.

  • #20   21. aug 2016 Træls er det helt sikkert, uden tvivl smiley
    Stakkels hund smiley


  • #22   21. aug 2016 Jeg syntes der er en del andre problemer end bare om de kan parre og føde, og om de kan trække vejret. Se på f.eks schæferen, hvordan den avles mere og mere skrå/skæv, eller hvad pokker det nu hedder, det er dælme heller ikke fair eller i orden. Racer hvor hjertesygdomme nærmest er "normalen" osv osv osv.



  • #23   21. aug 2016 Det siger vi heller ikke Minion, men en sygdom er det ikke.

  • #24   21. aug 2016 Nu ejer jeg en af de racer, som der ofte bliver omtalt ifm sådanne emner, og jeg elsker min race, og netop derfor ønsker jeg også for den, at der kommer forbedringer til. Jeg tror, at det kan lade sig gøre, men det tager tid - og holdningsændringer også! SKK har lavet en rigtig interessant undersøgelse omkring problematikkerne inden for racen (og lignende undersøgelser for andre racer) og der er også strategier for, hvordan man kan håndtere det.

  • #25   21. aug 2016 Det er vist en kende naivt at tro på, at vi nogensinde kommer problemet 'skodavl' til livs, så længe der findes udstillinger, hvor det visuelle indtryk er altafgørende. Dog ville det være forsøget værd, hvis man i samme omgang kunne få bugt med fænomenet 'kvinder i spadseredragt' smiley

  • #26   21. aug 2016 Bliver schæferen avlet mere og mere skæv, Rikke?

    Min oplevelse er at problemet med overvinkling i især udstillingslinjerne her i DK er som det har været længe.

    Positivt er det at man nu sætter ind over for overstørrelse - og det er jo en start.
    Hvis avlerne får dårligere bedømmelser på deres potentielle avlsdyr, så vil det forandre sig.
    Det samme gælder for overvinkling.

    Det er langt værre med hunde der ikke kan reproducere - det er langt sværere at arbejde væk.


  • #28   21. aug 2016 Ja, for mig at se er udstillingssporten en væsentlig faktor her.
    Enig!


  • #29   21. aug 2016 CH: Men de overvinklede klare sig jo netop godt på udstillingerne, når folk har postet billeder herinde af vindere osv, har det da netop været en hund der er total skæv.

    At det kun er ved udstillingslinierne, gør det da på ingen måder mere okay.

    De fleste ting kan jo avles væk, men det kræver så også bare at folk rent faktisk gør det, og ikke bare er ligeglade og avler hundene mere og mere syge, om det så er hjertesygdomme, dårlige hofter, overvinkling, vejrtrækningsproblemer, eller noget helt andet.


  • #30   21. aug 2016 Jeg er enig i at udstilling af bulldogs fx burde ophøre. Så kunne det da være man kunne fokusere på noget andet end udseende.....

    Men ellers synes jeg ikke man burde lade racer uddø. Ikke endnu da i hvert fald....


  • #32   21. aug 2016 De billeder der er blevet vist herinde ind imellem, hvor folk netop har snakket om overvinkling, der har hundene klaret det godt på den udstilling folk nu snakker om. Jeg aner ikke hvor de kommer fra, eller hvilken udstilling det var, for det har jeg altså ikke bidt mærke i.

    Uanset hvad, så syntes jeg på ingen måder det er okay at avle hunde til at se sådan ud, og det har der jo også været adskillige debatter om herinde.

    Er det ved at vende, jamen så er det jo bare super fedt smiley


  • #33   21. aug 2016 Jeg synes som altid at hunde der ikke er egnet til livet, heller ikke bør indgå i avl.
    Og betyder det statment at en race ikke forsvarligt kan avles videre med ordentlig genetisk variation, ja så må man enten sige farvel til racen eller åbne for krydsningsavl en periode.
    Avl på hunde der ikke er rask nok til livet, er aldrig en mulighed.


  • #35   21. aug 2016 Har jeg skrevet at det er ok, Rikke?

    Min oplevelse er blot ikke at det bliver værre disse år, som du skriver.

    Det betyder bestemt ikke at det ikke er et problem.


  • #36   21. aug 2016 Av Quantos' avlsdyr er i den grad overvinklede!
    Det er forfærdeligt at sådan noget præmieres.


  • #39   21. aug 2016 Det fortæller lidt om hvor stor en opgave det er og hvor meget udstillingssporten bidrager til problemerne.

    Lige præcis med denne kennel konstaterer jeg ved at kigge på resultater fra store udstillinger i DK i specialklubben at de ikke stiller der, hvor der er reel konkurrence.


  • #40   21. aug 2016 Standarden er fin. Det er disse hunde ikke, de er overvinklede.

  • #46   21. aug 2016 Sikkert Minion, jeg kender ikke andre standarder i detaljen.

    Maj-Britt - du beviser fint min pointe - at udstillingssporten er et væsentligt problem.



  • #47   21. aug 2016 Dem på Crufts er groteske - så voldsomt er det heldigvis ikke i DK selvom det er galt nok.

  • #48   21. aug 2016 Godt at se jeg ikke er den eneste der syntes den er gal med schæferne på udstilling. Beklager hvis jeg misforstod dit opslag lidt CH.

    Mht det med vejrtrækning, så bor der 4 mops herude, og de 3 af dem ja der lyder den ene værre end den anden, det lyder nærmest som om der kommer et damplokomotiv, og man kan høre dem LANGT væk. De to af dem bor hvad 15 meter væk fra mig, og når de er i haven er jeg aldrig i tvivl hvis mine vinduer står åbent, hold nu *biiip* de pruster og hiver efter vejret. Og ja når de 3 af dem bliver luftet og nærmer sig vores hus, er jeg igen heller ikke i tvivl om at der kommer en hund, og hvilken en det må være, fordi de larmer så meget.


  • #49   21. aug 2016 Kat.. og ja fede er de dælme stadig.. Hvalpeejer fik råd fra avler inden udstilling.. Giv den masser af pasta og hvidt toastbrød for at give fylde???

  • #52   21. aug 2016 Sådan noget du nævner der Louise er jo også fuldstændig vanvittigt. Men jeg kan godt huske de gange jeg har været afsted som tilskuer på udstilling, at labberne nærmest var store tønder.

    Jeg har selv en hund der vejer for meget, men han er på skrump da vi jo ikke ønsker han er tyk. Det virker jo til at man bevist lader f.eks sin lab være tyk, for så kan den hive præmier hjem, og det er sgu da sygt!


  • #54   21. aug 2016 Ja der der sket noget på de 30 år og det er ikke til det bedre i udstillingslinjen.

    Ikke desto mindre mener jeg at den udvikling er bremset op - og godt for det, det er slemt nok.

    Da min tæve for kort tid siden opnåede fortrinlig på udstilling nåede jeg da at bekymre mig om, om det betød at hun var usundt proportioneret...

    Det er jo grotesk at sådan en tanke overhovedet opstår.


  • #55   21. aug 2016 Jeg er, og det har jeg nævnt mange gange, ikke imod udstilling.. men jeg er træt af, at racer bliver ødelagt.. om de så følger standard eller ej!

    Overvægt, bygget forkert, kan ikke trække vejret osv osv. Når man har kendskab til avlere som helt bevidst avler på hunde med hudproblemer, så tænker jeg, at det er tæt på umuligt at redde enkelte racer.


  • #56   21. aug 2016 MajBritt, der skal mere til for at komme problemet til livs - mange synes jo at disse ting er ok og ser ikke at hundene er halve vanskabninger..



  • #57   21. aug 2016 Enig Louise - svært i de racer hvor der ikke er en brugslinje at bygge på.

  • #60   21. aug 2016 Dommerne har dælme stor magt smiley

  • #62   21. aug 2016 kan kun gi ham ret.

  • #63   21. aug 2016 Ja sjovt at de hunde er så "dovne" og ejerne er blinde, at de ikke kan se, at deres hund er fed. Jeg får kun kommentarer fra andre lab-ejere som kigger skeptisk og siger, at min er meget tynd.

  • #64   21. aug 2016 Hvem lancerede egentlig idéen om, at labradoren var en fantastisk familiehund og ikke meget andet? Oprindelig var det da en arbejdshund brugt af fiskere og/eller jægere, så vidt jeg ved.
    Labben er dog kun gjort fed og ikke deform som bulldoggen/boxeren/moppen - kan det være en lille trøst?


  • #65   21. aug 2016 Det er egentlig også "sjovt" at EB har fået mærkatet "doven". For egentlig er det en ret aktiv hund, når de altså kan.....

  • #66   21. aug 2016 Søren .. overvægten smadrer jo labbens krop, når den skal slæbe sig rundt.... men ja avlen er markant sundere end andre racer.

  • #67   21. aug 2016 Der er dog lidt HD og øjensygdomme hos labber, helt fri går den ikke.
    Heldigvis ikke så ødelagt som golden retriever, som man må sige også har fået en over nakken.


  • #68   21. aug 2016 Louise, jeg er enig - næsten smiley For fik du dig en fed lab, så skulle du snart rette op på det. Men hvad ville du stille op med en fladnæse? smiley

  • #69   21. aug 2016 Jeg ville gerne have en FB.. det indrømmer jeg, men efter en syg hund, aflivning og efterfølgende ret ødelagt psyke mht hund og sygdom, så får jeg det nok ikke. Venges har lavet 3 rigtig fine OG sunde kuld, så hvis det var er det stedet.

    Jeg tror ikke FB er helt ødelagt.. EB er jeg mere skeptisk over for.


  • #72   21. aug 2016 Maj-Britt jep flere bliver undersøgt... så må jeg hellere skrive "sunde", da de kan trække vejret, er aktive og ja alt andet end den elendighed man ser på udstilling... My bad!

    Og I modsætning til andre avlere tester hun inden avl for alt det relevante og tager ikke naboens DKK hanhund.. men det er ikke nemt selv når man gør så meget, så er undertonen, at det ikke er godt nok.. men ja det er godt nok for mig.


  • #77   21. aug 2016 Og ja, lad os da endelig bashe en opdrætter der prøver at gøre racen sundere... smiley

  • #79   21. aug 2016 Hahaha.. Maj-Britt ja du bryder dig ikke om Venges .. den har jeg fattet for længst... men himle op om gode hunde på udstilling .. selvom de er i så sølle tilstand er helt ok smiley

    Jeg taler kun om min holdning/mening vedr Venges.. og ja den mening beholder jeg.


  • #80   21. aug 2016 Krumme.. ja jeg kalder det ærlighed .. Bulldogklubben er til grin og det gælder også mange opdrætter deri .. de avler bevidst på syge hunde, OG kontakter man DKK og Bulldogklubben, så får man det svar, at avl på syg hund, når det bare er poter med furunkler, så er dette helt ok. Flot svar fra DKK og Bulldogklubben.. virkelig seriøst.

    EB avler bruger hanhund på 9 mdr i avl.. igen super seriøs DKK avler.



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #82   21. aug 2016 Lidt underligt. Når det er hvalpefabrikker og dårligt avl af blandinger, kan folk godt tage afstand. Når det så er dårlig avl med tavle,er det for nogle lidt sværere. Så kan folk jo bare lade være at købe dem. Der er nok andre racer at tage af.

    Den holdning ændre Ingen ting og hundene er dem der betaler prisen.


  • #85   21. aug 2016 ja det mener jeg vi skal - jeg har vitterligt svært ved at se det etiske i at producere fx en EB som størstedelen er i dag - var en en labrador der havde lignende vejrtrækningsproblemer, bevægelsesproblemer osv. så tror jeg på de fleste ville se problemet og jeg tror endda en del ville synes det mest hensynsfylde var at give den fred. dette er min holdning MEN jeg synes godt nok det er egoistisk til den uetiske side at producere flere af dem - ikke mindst set i lyst af at der faktisk sidder langt sundere hunde rundt omkring og venter på nogle gider give dem et hjem. Så ja det er et rungende ja herfra.

  • #86   21. aug 2016 Jeg er meget enig med Ch i denne tråd - udstillinger har været medvirkende årsag til at mange raer er invalide og deforme i dag.

    Jeg er selv meget lille DKK opdrætter, jeg er tavle nørd, jeg vil ikke have andet en hunde med DKK tavle, MEN jeg kan godt se de problemer der er og nemt kan opstå.
    Jeg mener at dommerne har et kæmpestort ansvar for den udvikling vi har set de sidste 50 år, for de sætter retningen for, hvordan hundene skal se ud også selvom standarden siger noget andet. Får en overpelset hund en flot præmiering, ja så kan man da godt regne med, at den vil blive brugt meget i avl.
    Egentlig bør det jo være sådan, at den hund der kommer tættest på standarden præmieres højt, men indenfor nogle racer har man jo præmieret ekstremerne - eks den hund der har ekstra mange hudfolder, den hund der har ekstra meget pels, den hund der har ekstra flad næse osv osv - det har jo gjort, at de så blvier brugt meget i avlen, og så er det jo gået helt galt indenfor nogle racer.

    Jeg ved ikke om jeg synes man bare skal lade dem uddø, men vil man redde de værst angrebne racer, så må FCI jo ind i kampen og slå ned på de dommere der ikke kan finde ud af vurdere, hvordan en sund og rask hund skal se ud og bevæge sig og er racen så ødelagt, så må man jo overveje, om man kan redde den ved at avle noget andet ind - men det er jo et kæmpeprojekt som måske slet ikke kan lykkes.



  • #88   21. aug 2016 Lenschow, fordi man konkurrerer - og jo tættere man kommer på dommerens præferencer, jo større muligheder er der for at vinde.

    Rene og skære ambitioner handler det om.


  • #90   21. aug 2016 Måske ikke uddø, men tilbage hvor de kunne føde selv og selv trække vejret uden operation

  • #92   21. aug 2016 Isabelle .. De fleste har kun papirer i skufferne.. De vil da ikke have det på Hundeweb.

    Men som du kan se, så er dem der så tester heller ikke gode nok.. for de tester ikke nok... det er op ad bakke.


  • #94   21. aug 2016 Åhh Søren.. har helt overset dine guldkorn .. de er få, men ret skal være ret ... Hahahaha...

    profilbillede
  • #96   21. aug 2016 "Åhh Søren.. har helt overset dine guldkorn .. de er få, men ret skal være ret ... Hahahaha..."
    Av av min mave smiley


  • #97   21. aug 2016 Louise, jeg har givet dig lang snor, men lige nu leger du med risikoen for at komme på mit filter smiley Det ved jeg, er det sidste, du ønsker, så derfor lader jeg denne 'svipser' passere. smiley

  • #98   21. aug 2016 Uhhhhhh et filter fra eller til smiley

  • #99   21. aug 2016 Søren, jeg troede at kvinder kunne få alt den snor de ville hos dig smiley

  • #100   21. aug 2016 Ja, jeg er et godt menneske. Jeg ved det smiley

  • #101   21. aug 2016 Ihvertfald på bunden et sted smiley

  • #102   21. aug 2016 Alt det snor man vil, altså I taler om hvor meget snor man vil bindes fast til komfuret eller sengen med, eller? smiley

  • #103   21. aug 2016 Helst ikke komfuret ... Er ikke fan af brandsår på røven smiley

  • #104   21. aug 2016 Nå sådan lige for at være seriøs. Jer der avler hvalpe, kræver I at jeres hvalpekøbere skal få undersøgt hunden for noget af det de kan være disponeret for ?

    Det syntes jeg jo egentlig ville være ret så fornuftig hvis man som opdrætter gjorde, for det ville da give et endnu bedre indblik i sundheden, og hvilke linjer der er værd at avle på osv.


  • #105   21. aug 2016 Med mindre at din røv er fremstillet af jern, så brænder et induktionskomfur den ikke. Derfor har jeg induktion, således ingen kommer til skade, hvis man skulle have glemt stop-ordet smiley

  • #106   21. aug 2016 Nu skal den her tråd jo ikke handle om min røv smiley

  • #108   21. aug 2016 Ville ønske at kennelklubberne tog deres ansvar mere seriøst, både mht. at udvælge dommere, der rent faktisk kan læse og forstå racestandarten, men jeg ville også ønske at klubberne tog mere ansvar mht. racernes sundhed. Det kunne f.eks gøre ved at de seriøse opdrættere fik udstedt et specielt mærke, a la "Eliteopdrætter", som bevis for at de undersøger og offentliggør ALLE sundhedsresultater for alle racerelaterede sygdomme, både på hundene i avlen, men også deres afkom.
    Jeg tror ikke at et raceforbud er vejen frem. Men seriøs avl, og ærlighed/åbenhed omkring racernes helbredsproblemer, vil være et KÆMPE skridt i den rigtige retning.
    Mange racer døjer/har døjet med arvelige sygdomme, og mange er ved at avle sig ud af problemerne igen. Det kan lade sig gøre, men det kræver at man ændrer kurs, inden det er for sent.


  • #110   21. aug 2016 DKK: Helt enig i at hvalpekøberne også har et kæmpe ansvar mht. at støtte de seriøse opdrættere. Men det er desværre ikke nok smiley Mange mener jo at de har gjort det godt, når de vælger at købe en hund med DKK tavle. Men når vi taler problemracerne, som f.eks EB og FB, så skal der mere, end en DKK tavle til at få gjort racen sund igen, desværre.

  • #111   21. aug 2016 Jeg tænker også at rigtig mange mennesker der ikke skal bruge hunden til noget, og dermed ikke er total "hundetosser" , simpelthen tror at hvis de bare køber med tavle, så er alt i den fineste orden.

    Selvom jeg åbenbart er opvokset med tavlehunde, så er det aldrig noget vi har snakket om i min familie, så før jeg kom herind anede jeg ikke at der var noget der hed en stamtavle. Ja grin bare af mig kald mig uviden og uansvarlig, men jeg vidste det altså ikke.


  • #112   21. aug 2016 En stamtavle er som en 9. klasses eksamen. Et stykke papir, der i sig selv intet siger, og som er lidt for let at erhverve.

  • #113   21. aug 2016 Og så er der min kusines kæreste, der skulle ud og købe sin første egen hund, og gjorde alt det rigtige. Fandt en super god DKK kennel (labrador), satte sig godt ind i racen og det at have hund. Og alligevel endte op med en mandagsmodel med allergi, epilepsi og bylder i poterne smiley
    Hvordan filan får man lige ham til at forstå at en hund med DKK tavle er super fantastisk ? smiley

    En DKK tavle er et godt redskab, men det er jo desværre ikke en garanti for en sund hund. Tænker at hvis det blev fokuseret mere på sundhed fra klubbens side, så ville folk sikkert også gerne give mere for en hund med DKK tavle, fremfor én uden.


  • #116   21. aug 2016 AG: Helt enig i at hunde skal kunne trække vejret, bevæge sig frit, samt føde/parre sig naturligt. Men de hunde findes jo også indenfor både EB og FB.
    Mit første møde med FB var en ung fyr i Kbh. som havde 2 af slagsen, som han løb med hver dag, uden problemer.
    I stedet for at forbyde en hel race, kunne man jo forbyde avl på de syge individer.


  • #119   21. aug 2016 AG: Ingen tvivl om at det vil være op ad bakke med at få gjort EB og FB sund igen, og det er heller ikke utænkeligt at det vil være nødvendigt at parre med andre racer i en periode.
    Jeg har mødt engelsk bulldog på gågaden i Nykøbing i solskin, der havde fin vejrtrækning. Men jeg har desværre også mødt dem der dårligt kan trække vejret smiley
    Det er en fantastisk, selvstændig og charmerende race, og det ville være trist hvis den uddør, fordi opdrætterne ikke er deres ansvar voksent. Håber at nogen gør noget, før det er for sent (udover os hvalpekøbere).


  • #120   21. aug 2016 Min EB trækker vejret ligesom alle andre hunde og bentøjet fejler heller ikke noget. smiley
    Tilgengæld er han herre selvfed. smiley


  • #122   22. aug 2016 Nææ, det gør han ikke. Hans bagbensvinkler kunne godt være bedre. Men han går snildt 15 km uden at blive væsentlig påvirket. smiley
    Opdrætters mål er at lave funktionelle hunde, så 100% held håber jeg ikke det er. smiley


  • #126   22. aug 2016 Isabelle fordi resultaterne ikke er gode.. eller skriver de, at de er testet men egentlig ikke er det. Det er mit gæt.. hvis de havde A og 0 så tror jeg de var opdateret på Hundeweb.

  • #130   22. aug 2016 De vælger slet ikke at få det på Hundeweb.. og får heller ikke rekvisitationer.

  • #133   22. aug 2016 Isabelle.. Enig.

  • #134   22. aug 2016 Den er svær.
    For den race jeg allerhelst vil have (ud over mine bc'er) har så mange sundhedsproblemer, at jeg simpelthen ikke aner hvor jeg skal begynde at lede efter et sundt eksemplar - For findes de overhovedet??
    Jeg er virkelig i tvivl og jeg afventer pt. og ser om der sker noget med avlen i den rigtige retning, for som det er nu så kan jeg ikke svare på om udviklingen kan vendes.

    Jeg synes man skal passe på med at smide for meget ansvar over på køberne.
    For jeg står på begge sider af stregen - Som opdrætter af en race og som potentiel køber af en anden.

    Som opdrætter har jeg en forbandet pligt til at have fuldstændig styr på hvad der ligger af udfordringer i de linjer jeg avler på og jeg er den professionelle part i det her. Det er MIG der skal sætte mig ind i samtlige sygdomme og hvordan de viser sig i alle led i min avl.
    Det er en del af mit ansvar at prøve at lave så sunde hunde som overhovedet muligt - Mentalt og fysisk. Og det er min forbandede pligt ikke at lukke øjnene og blive "blind" for nogle problemer - Svært, men i min verden, sandt.

    Som køber ønsker jeg også en sund hund. Men da jeg ikke er så meget inde i racen og linjerne, som jeg er i den race jeg opdrætter - Så føler jeg mig virkelig prisgivet og det er en kæmpe, kæmpe opgave at begynde at sætte sig ind i en ny race.
    Det er virkelig uoverskueligt og jeg har endda en ballast som langt, langt de færreste hvalpekøbere har.
    Så jeg forstår godt, at køberne kan blive snothamrende forvirrede og ende hos den mest veltalende opdrætter, som måske ikke er den der gør mest for racen.

    Og så er jeg bare generelt lidt trist over, at udstilling er det eneste "målbare" og det eneste der giver "meritter" for mange racer. Ingen hemmelighed jeg ikke er fan af udstillinger smiley
    Mange brugsracer er jo heldigvis opdelt, så vi har andre ting at gå efter end et nydeligt udseende, dem af os der vil have brugshunde.
    Men selskabsracerne - Der findes desværre ikke ret mange konkurrencer i at "være en god selskabshund", som man som opdrætter kan bruge som håndgribeligt avlsredskab på samme måde som udstilling.
    En god præmiering er meget nemmere at forholde sig til og måske endda også mere "målbar" for mange købere, end alle de sundheds-bogstaver og betegnelser som kan være ret svære at hitte rundt i.

    Hold nu op, hvor har jeg måtte forklare hvad OCD er hos bc'er mange gange smiley
    Og det var IKKE dumme, uvidende mennesker, men virkelig nogen der havde sat sig ind i racen og dens egenskaber - De forventede bare (med rette) at jeg som opdrætter havde styr på sundheden.

    Så jeg ser vildt mange udfordringer for rigtig mange racer og tror ikke at det lige kan løses med et trylleslag.
    Det kommer til at kræve virkelig hårdt arbejde og jeg kan være i tvivl om DKK's beslutning om, at skære lidt ned på avlrestrektioner ifht. sundhed gavner. Jeg ved det ikke.
    For er i tvivl om den nye plusstambog ikke bare øger forvirringen hos køber - Og giver falsk tryghed?? Nu har den jo ikke bare en stambog med en PLUS!! stambog, SÅ må det jo være godt ikke?? Og hvis det ikke er en plusstambog, er det så skidt, eller??

    Synes fandeme det er svært. Nogle racer har jeg virkelig svært ved at se komme tilbage igen og en af mine yndlings er desværre en af dem.
    Så rent egoistisk håber jeg det lykkes. For hundene.... Puha... Dem der skal lide undervejs i arbejdet. Dem har jeg ondt af.


  • #137   22. aug 2016 Jane ja dem der gør noget, gør det ikke godt nok.. og ja de fede Bulldogs på DKK udstillinger er helt ok.. så er det dommernes skyld og købernes skyld.. for avlerne er skide seriøse.

  • #138   22. aug 2016 Når man avler bulldogs er man simpelthen nød til at prioritere ift. sundheden, netop fordi sundheden i racen ikke er god. Så altså hvad genere hunden mest? HD eller dårlig vejrtrækning? Det gør dårlig vejrtrækning. HD er sjældent noget bulldogs mærker noget til.
    Og så er der jo også typen at tage højde for, hvis man gerne vil undgå de ekstreme, og indavl.
    Naturligvis er det ikke ok at så mange bulldogs har HD, men Rom blev nu engang ikke bygget på en dag....


    Jeg prøver at optage en film af Thor i løbet af i dag.


  • #142   22. aug 2016 Knud/Thors mor har ikke ukendt status. Jeg mener hun har C/D-hofter. Deres far har B-hofter.

    Målet på den lange bane er at lave sunde hunde, på den lidt kortere bane er målet at lave hunde som har en høj livskvalitet, og er i stand til at leve et aktivt liv.
    Jeg er godt klar over det var lidt et "politikersvar", men meget er nået hvis bulldogs kan løbe stærkt, trække vejret og er smertefrie.

    Så for mig er svaret på spørgsmålene "Ja", hvis det betyder at racen får de bedre og bedre.


  • #146   22. aug 2016 Jeg var faktisk sikker på at resultatet var på hundeweb, moderen hedder Anastasia.

    Nå men altså. Jo, det skulle man synes. Men bulldogs mærker som sagt sjældent noget til HD, sikkert fordi deres bagpart er så muskuløs. AD mærker de ofte heller ikke noget til. Tilgengæld er det virkelig vigtig at kunne trække vejret smiley
    Tilgengæld tror jeg ikke det er ret fedt at være en af de rigtig tykke, rigtig ekstreme udstillingsmodeller.


  • #148   22. aug 2016 Der er forskel på ikke at mærke noget til det og så ikke at vise at de mærker noget til det.

    Jeg har hørt det samme argument i forhold til New Foundlænderne da de - før alt blev slapt hos DKK - fik dispensation til at avle på E-hofter.
    Jeg tror ikke på, den holder.

    Jeg tror på, det er ønsketænkning.

    Helt generelt synes jeg det er bundærgerligt at man ikke udnytter systemet til at følge racens sundhedsstatus på HD-området, også selvom der er andet der pt. prioriteres højere.
    Det kunne give afsindigt værdifulde data til det fremtidige avlsarbejde.

    Nøj, hvor er jeg glad for at vi har specialklubben og at så mange (80%) bruger deres avlskrav og ikke nøjes med DKK's.


  • #149   22. aug 2016 CH: Det er jeg helt med på. Det er også derfor det kan være en ide når man har EB at give smertestillede i en periode, for at se om hunden ændre adfærd. Og så er det et spørgsmål om at kende sin hund, og være i stand til at kigge på den objektivt.

  • #150   22. aug 2016 Det er en god metode til en hurtig afprøvning, Anne Julie smiley

    Men det er en svær manøvre uanset.

    Det MÅ være et mål at få HD-status i orden og ikke forlade sig på, at hundene ikke kan mærke det. Det kan hænde, at de blot er hårdføre og er gode til at skjule smerte og ubehag.

    Parrer og føder de selv?


  • #152   22. aug 2016 Ja, som sagt. Så er det ikke iorden at "alle" bulldogs har HD. Men altså Rom og alt det der.... (hvilket jo er møjfrustrerende)

    Ja, de føder selv. Men ofte bliver tæverne insemineret fordi der bruges hanhunde fra udlandet (USA, Østrig bla.) Men de var da i Finland tidligere på året, hvor Babette blev parret naturligt. smiley


  • #155   22. aug 2016 Auch, det er grumme tal..

    En ting, der ikke registreres er, hvorvidt de hanhunde, man tager sæd fra overhovedet KAN parre.
    DEt kunne være interessant at se tal på - både med årsag i anatomien og manglende kønsdrift.


  • #156   22. aug 2016 Tja, hvis folk nu lod være med at få lavet planlagte KS, så ville det være nemmere at finde ud af om racen kan føde selv eller ej. Mig bekendt, så fremgår det ikke af hundeweb om KS var planlagt eller ej.
    (Fede tæver gør så heller ikke den del nemmere....)


  • #157   22. aug 2016 Der skal en gedigen holdningsændring til at forandre på noget som helst, når først tingene er kørt så langt ud...

    Svær svær opgave.


  • #158   22. aug 2016 CH: Ja, og kulturen omkring bulldogs er mildest talt sær.....

  • #159   22. aug 2016 Når så man står med en race, hvor man ikke ved om en tæve kan føde selv eller ej før den rent faktisk SKAL føde, så er det virkelig et problem.

    Hvordan løser man det? De bør ikke avle, dem der ikke kan parre og føde - det første er til at komme om, det andet, trial and error. Og for hver error har man gjort racen skade.

    Synes man bør starte heeeelt forfra med de racer, hvor det her er et issue.


  • #160   22. aug 2016 Jeg tror man har et formodning om de kan eller ej. Bla. ud fra deres generelle form og figur.
    Altså det ville komme bag på mig hvis Berta eller Babette ikke kan føde selv. Men altså ting kan jo gå galt. Vandhvalpe fx.... smiley


  • #161   22. aug 2016 MajBritt, jeg har ikke adgang til hundeweb, men jeg er da nysgerrig efter statistikken hos min race hvad angår kejsersnit - vil du tjekke for mig?



  • #168   22. aug 2016 Tak, MajBritt!
    Det lyder ikke så tosset, synes jeg.


  • #169   22. aug 2016 #163 Jeg ville nok parre med en Leawitt-bulldog eller en Continental. Men ingen af dem er i FCI og jeg tvivler i øvrigt på at man nogensinde får lov at krydse ind...

  • #172   22. aug 2016 Jeg mødte en fyr i går der havde en Mops han udlejede til avl på DKK stamtavle. Han fortalte at der ikke var nogle regler eller krav til forældredyrene, for at få stamtavle på kuldet, kun at forældrene også havde det.
    Jeg passer ofte en Mops og jeg synes virkelig det er dyrmishandling at avle på sådan nogle dyr. Men opdrætteren er ligeglade...


  • #174   22. aug 2016 Til at starte med vil jeg gerne svare på trådstarters spørgsmål..

    Som opdrætter af er par af de omtalte racer må jeg sige at jeg til tider også syntes at det måske er den rigtigste løsning...at lade de omtalte racer uddø.
    Omvendt har jeg det også sådan at det er os mennesker der har skabt problemet, så er vi også forpligtet til at gøre noget ved det. Vi kan godt ændre den nuværende helbreds situation, men det kræver at vi kontrolleret indkrydser en anden race, da en af årsagerne til at bulldoggen har så mange sygdoms problematikker er at den genetiske diversitet i racen er meget lille. Det kræver at folk sundhedsundersøgte samt registere resultaterne. Derudover kræver det at vi dropper udstillingen, da den kun gør ondt værre ved at bidrage med at fremme ekstrem anatomi ved at belønner dette højt.
    Når racer er avlet så langt ud, som eks. bulldoggen, kræver det en seriøs strategi, indsats(fra alle) og tid at komme tilbage på sporet.

    Så til det næste... jeres bekymringer omkring blandt andet mine sundhedsresultater, opdræt og valg i forbindelse med dette.
    Jeg forstår godt at det ofte er blandt andet mit opdræt der bliver diskuteret i forbindelse med bulldogs og sundhed, for jeg er en af de eneste(i DK)der undersøger og registere mine resultater inden avl, så ergo er jeg også en af de eneste hvor I kan se resultaterne og forholde jer til dem, for det er jo svært at diskutere alle de resultater som ikke er der.
    Når det så er sagt bliver jeg en anseelse træt at den ensidighed debatten har når det kommer til bulldogs/sundhed.
    Det kræver jo ikke den store forstand at regne ud at når der gentagende gange kommer artikler, fra fagfolk, omkring hvor galt det står fat med bulldoggen og at racen blandt andet burde uddø, at der rent faktisk er flere og alvorligere problemer end kun AD og HD at forholde sig til. Jeg forstår godt det kan være svært at se bulldog avlen i et større perspektiv hvis man selv har en race som ligger og roder med et par enkelte sundheds problematikker, men faktum er altså at bulldoggen slås med sindsyg mange flere problematikker end gennemsnittet(hvilket også gør avlen mere kompliceret end hos eks. D/S gårdhund) og jo mere man undersøger, jo mere dukker der op og jo mere skal man forholde sig til. Det betyder ikke at bare fordi man har offenlige resultater, så kan man tillade sig at avle på alt...men det er jo også langt fra tilfældet hos eks. Mig og derfor kan disse udsagn kun bunde i uvidenhed om racens problemer og omfanget af disse.
    Man kan så diskutere om man så bør avle på racen, men det har jeg nu engang valgt selvom at det er en kæmpe udfordring på alle tænkelige måder og selvom at jeg får så mange øretæver og slige for at være åben og ærlig...men når jeg nu har taget det valg at avle bulldogs(uden krav og strategi fra klubbens side)må jeg gøre som jeg finder rigtigst...alternativt kunne jeg vælge enten at undersøge for det som racen ikke døjer med, et par enkelte ting eller ingenting som de fleste eller jeg kan undersøge for næsten alt det man kan og som er relevant og så forholde sig til det, i arbejdet på at prøve at forbedre racen anatomisk og sundheds mæssigt og det er det jeg har valgt.
    Forandringer sker ikke på et par generationer, slet ikke når det er så galt fat som hos bulldoggen og nå ingen bidrage med sundhedsundersøgelser, men det er vel logik for de fleste.

    Så istedet for at sidde og tro og konkludere alt muligt når det kommer til mit avl, resultater vedr. Sundhed og udstilling, så skriv eller ring til mig, jeg vil med glæde fortælle om mine overvejelser og bevæggrunde for disse valg smiley






  • #176   22. aug 2016 Lenschow :
    Det ved jeg ikke helt, men genetikere burde kunne finde en sundere race som ligger gentisk tæt på bulldoggen og så i samarbejde med værtsland og klubber udarbejde en handlingsplan.
    Der er f.eks denne undersøgelse..
    https://cgejournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40575-016-0036-y

    Tror at den eneste måde at gribe tingene an på er at udarbejde en strategi som alle indenfor stamtavle avl skal efterkomme...for frivilligehedens vej virker ikke i bulldog sammenhæng.


  • #178   22. aug 2016 Jamen der findes sunde bulldogs. Dem har "vi" blot valgt at ulovliggøre. Den originale sydstatsbulldog avles stadig mange steder på baggrund af praktiske kvaliteter. Det samme kan siges om apbt'en.

  • #179   22. aug 2016 Lenschow: Enig og jeg syntes faktisk at vi er forpligtet til det, når det er os der har skabt problemerne..

  • #180   22. aug 2016 Mht at bruge en hanhund i avlen med så forskellige udstillings resultater..
    Ja jeg syntes jo at det siger alt om udstilling og dommerne, da det jo er den samme hund som der stilles i ringen.
    Jeg har fravalgt udstilling blandt andet af samme årsag...og dog, jeg overvejer faktisk at stille mine hunde igen, ikke for at vinde eller blive godt placeret, men for at vise at en bulldog faktisk godt kan være funktionel smiley


    profilbillede
  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #181   22. aug 2016 Her hører vi om en race (tavle) der er så ringe,at det kan være nødvendigt at blande den for at den kan overleve. Måske man får en sundere hund, men så er det en blanding.

    Det er da en falliterklæring uden lige. Hvordan er det endt så langt ude. Ansvaret er hos klubberne og opdrættere. Første priotet må være sunde og raske hunde. Kan man ikke løfte den opgave er det bedre at holde sig fra det.

    Ser hellere en race uddø en hunde der skal leve med så mange sygdomme.


  • #182   22. aug 2016 Max
    Årsagen er ganske enkelt at der er for få grundlæggere af en race...det gælder ikke kun hos bulldoggen, så med tiden vil andre racer også løbe ind i problemer pga mangel på genetisk diversitet og fordi at de fleste sygdomme nedearves autosomal ressercivt.


  • #183   22. aug 2016 Rigtig mange racer har haft 'åbne' stambøger gennem tiderne

  • #184   22. aug 2016 Søren
    Det er helt klart en fordel og det burde bulldoggen også have..


  • #185   22. aug 2016 Tænker at det også er derfor at DKK har givet mulighed for at hunde for andre klubber kan komme ind, bare med slettet aner(tror jeg det er)..

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #186   22. aug 2016 Jeg finder det underligt. Man opfordre folk til at købe med tavle. Her er nogle racer åbenbart så ringe at man må lave blandinger.

    Forsætter man med at avle på hunde,velvidende at de i mange generationer vil være plaget af sygdomme,er man ikke bedre en de hunde handler man er så meget imod.


  • #187   22. aug 2016 Det kan måske være vanskeligt at forstå, men det er altså langt lettere at avle kvaliteter væk fra en race, end det er at genskabe dem igen

  • #188   22. aug 2016 Kennel Molosshuset: Stor, stor respekt for det seriøse arbejde som du gør for bulldoggen !!! Ville sådan ønske, at flere opdrættere valgte at følge dit gode eksempel, fremfor at feje problemerne ind under gulvtæppet !

    Engelsk bulldog er en skøn gammel race, som fortjener at få al den hjælp der skal til, for at bestå i en sundere udgave. Så jeg håber at du kæmper videre !


  • #189   23. aug 2016 Mange tak Ann-Marie H..
    Det gør jeg, men spørgsmålet er bare om det nytter noget når der ikke er en fælles strategi mht. Øge diversiteten, krav om sundhedsundersøgelser osv., det tror jeg desværre ikke smiley


  • #191   23. aug 2016 *Molosshuset*

    Super gode indlæg - selvom jeg på ingen måde interesserer mig for bulldogs, vil jeg ønske dig held og lykke med dit arbejde for din race.
    Du har al den moral som udstillingsfjolserne mangler. Thumbs up herfra smiley


  • #192   23. aug 2016 Mange tak Matine smiley

  • #193   23. aug 2016 # 180 .... det kunne jo være at du rent faktisk kunne være med til at vende strømmen til fokus på avl med omtanke ...



  • #194   23. aug 2016 Hanne M :
    Det har jeg nu ikke de store for forhåbninger om, når ikke engang viden om racen tilstand kan ændre folk holdning til avlen, så tror jeg at det kan være svært at gøre det på en udstilling.....men det ville da være dejligt hvis det kunne ske smiley


  • #195   23. aug 2016 tænker bare at de usunde normer jo er startet et sted, fx på udstillingerne, så hvis ikke der er nogen der rent ud sagt har nosser til at møde op på de udstillinger og forsøge at sætte en anden norm, så sker der vel næppe noget ... jo raceklubber og andre organisationer hvor opdrættere mødes, den vej kan der jo også ske noget, men alt andet lige er udstillinger et sted hvor mange er på en gang ... desuden tænker jeg det er et godt sted at få en snak med fremtidige købere og få en chance for at få fortalt disse hvad der er fornuft og hvad der er skamavl .... forbrugernes ønsker og krav er også en måde at ændre adfærd hos opdrættere på, og bliver disse forbrugere præget til at søge mod sundhed fremfor udseende så må man jo avle den vej for at få sine hvalpe afsat ...

    Et langt sejt træk, men skal jeg sammenligne med noget, så er det fx at forbrugerne fx er præget væk fra bur æg, i en grad at nu udfaser alle dagligvare butikker buræggene ..


  • #197   23. aug 2016 Hanne M
    Jamen du har ret...jeg skal bare lige tage mig sammen til at gøre det, for det hænger mig seriøst langt ud af halsen.
    Gad vide hvad dommerne ville sige hvis jeg stillede med denne type bulldog? Tror sgu jeg bliver disket... smiley
    (Et af mine afkom som ejes af Stine)


    profilbillede
  • #198   23. aug 2016 Tak Rikke smiley

  • #199   23. aug 2016 Hvis det ikke var for Molosshuset og Venges, så havde jeg opgivet racen, det er helt sikkert. Mage til raceblindhed og fornægtelse skal man lede længe efter, det gælder både opdrættede, ejere og ikke mindst specialklubben...det er frygteligt for en skøn race - fantastisk personlighed, sørgeligt hylster. At blive modehund og hvermandseje er det værste, der kan overgå en race... smiley

  • #201   23. aug 2016 Isabelle der er jo kun to - og det har vi været i snart 10 år så det bliver en fesen klub smiley og vi arbejder jo sammen allerede smiley

  • #204   23. aug 2016 Jeg tror nu iøvrigt heller ikke - hvis det var det, der var tanken - at man kunne få DKK-godkendt Bulldogklub nr 2. "Os med de sunde Bulldogs" .. aarrr vel smiley

  • #207   23. aug 2016 Så sandt som det er sagt Minion. Alligevel ser vi i denne tråd at vi kan konstatere det indlysende - at udstilling og sundhed ikke går hånd i hånd når vi taler bulldogs og alligevel vælger nogen at påtale mangel på udstilling eller forskellighed i en hunds udstillingsresultater som værende mindre seriøst når man vil avle sundt. Det er idioti på højt plan - også derfor jeg ikke har gidet at gå ind i diskussionen. Altså ud over at både Molosshuset og jeg selv har forklaret stolpe op og stolpe ned omkring bulldoggens sundhedsmæssige forfatning et utal af gange og der alligevel altid skal peges fingre af det vi ikke gør fremfor alt det vi gør og har gjort!

  • #211   23. aug 2016 Isabelle tanken er god nok. Dog skal en klub under DKK bestå af et vist antal medlemmer og godkendes - det er ikke sådan ligetil. Derudover så ER vi jo allerede samlet. Os der vil sundheden og tester med registrerede resultater er så få verden over at vi har "interessegrupper" på feks Facebook. smiley

  • #212   23. aug 2016 Ofte, når der omtales nye bulldogtyper, så starter shitstormen med, at der nok er pitbull i den. Den slags kommentarer kommer tit fra hg's "ædle" DKK-supportere. De vil satme ikke have taget brødet ud af munden smiley

  • #213   23. aug 2016 Og skal da også tilføje at det står ikke stille. Der ER fremskridt. Da Mette og jeg begyndte med at tale om at man burde lade hundene føde naturligt, parre naturligt og at vi da kunne starte med at registrere resultater for at klarlægge hvor vi var sundhedsmæssigt der fik vi jo næsten pådraget os mundkurv og læst og påskrevet fra bulldogklubben og dens medlemmer. Det var op ad bakke. Fuldstændig som det har været med alle de hunde vi ikke har kunnet bruge i avl. Nu er vi et sted hvor der er langt mere håb end der har været længe så jeg klager ikke. Jeg tror bare ikke folk har nogen anelse om hvad det har kostet både på det økonomiske plan men bestemt også det menneskelige at nå hertil. At man så stadig skal høre på det ikke er godt nok - tja hva' ska' jeg si'? smiley

  • #214   23. aug 2016 Heldigvis da, babysteps, men dog steps smiley

  • #215   23. aug 2016 Der er lavet FB med A hofter og 0 på albuer .. ej det er ikke godt nok, når ikke flere er testet.

    Der er lavet EB'er som kan bevæge sig og ikke er bygget helt grotesk.. heller ikke godt nok!!

    Så det nogle forventer er, at man skal gå direkte fra elendighed til helt raske hunde fra den ene dag til den anden.. med et meget begrænset udvalg af avlmateriale.

    Derudover ødelægger udstilling slet ikke Bulldogs og DKK gør en stor indsats for avlen.. Jo jo ..


  • #217   23. aug 2016 Louise:
    Nej og så er det sgu op ad bakke...som en skrev til dig "Der skal flere undersøgte hunde til i et kuld, før man kan begynde at snakke om det er sundt eller ej..
    Det er som at bedømme en race til være sund uden status på mere end max 5%.. "
    Dvs. at så kan vi heller ikke regne med at bulldoggen er usund når kun ca. 0,4% er HD undersøgt med overvejende dårlige resultater?? ;-P


  • #218   23. aug 2016 Isabelle hvad gør man hvis man har en af de 10 sygeste racer der findes og som ikke har nogen individer som har officielt registrerede sundhedsresultater men du ønsker at gøre noget for racen?

    Kan kortlægger hvilke sygdomme der er og rangerer vigtigheden af at få dem avlet væk. Man kan nemlig ikke, hvor gerne man end ville, avle 10-12 sygdomme ud af en race med et trylleslag. Og det er DET folk har forventet. Derfor bliver vi gang på gang hængt ud på trods af vi er de eneste der registrerer resultater.

    Men igen - det er omsonst at forklare her på HG for det har vi gjort så mange gange og det bliver ikke forstået eller også vil det ikke forståes...


  • #219   23. aug 2016 Det er jo desværre sådan ræsonnementet er, hvad man ikke ved... smiley

  • #220   23. aug 2016 ...og andre skal ihf ikke vide det, så vores fantastiske resultater gemmer vi i skuffen smiley

  • #221   23. aug 2016 Rie:
    Præcis for det gavner nemlig racen at man køre den stil...


  • #222   23. aug 2016 Så bliver man da i hvert fald ikke haglet ned konstant... smiley

  • #223   23. aug 2016 Nemlig smiley

  • #224   23. aug 2016 Nej for man skal ikke stå til ansvar og kan vise de resultater der passer en bedst, skide smart eller noget..
    Nogen har ikke forstået at i arbejdet på at forbedre end race er de dårlige resultater mindst lige så vigtige som de gode..


  • #225   23. aug 2016 Men hvorfor hagle dem ned, der i det mindste prøver?
    Det tager altså tid at gå fra E hofter til A hofter, det sker ikke over natten.


  • #226   23. aug 2016 Zenta ja det kan jo undre men ikke desto mindre er denne tråd et glimrende eksempel på at det er sådan "man" gør herinde smiley

  • #227   23. aug 2016 Personfnidder - ikke en skid andet ..

  • #228   23. aug 2016 Martine:
    Præcis!


  • #229   23. aug 2016 Men hey - man kunne jo stile spørgsmålet til den, der må vide det.

    Maj-Britt .. hvorfor er du sådan efter Molosshuset og Venges ???

    Er det pga det Krumme foreslår :

    Tja.. Den opdrætter er jo ikke selv for fin i kanten til at nedgøre andre opdrættere..!

    Sådan som en slags "Hr Lærer, Peter slog også" ??????????

    Hvad siger du, Maj-Britt ??


  • #230   23. aug 2016 Jeg har ikke en skid forstand på den type hunde, jeg har dog øjne i hovedet og kan se at det står skidt til med dem.
    Jeg synes det er FEDT at nogen prøver at gøre noget ved det.
    Som jeg ser det har vi på den ene side, hunde af omtalte racer, med E hofter, og som samtidig ikke kan bevæge sig eller trække vejret uden at lyde som om de er ved at falde døde om.
    På den anden side har vi også hunde med E hofter, men forskellen er at de her hunde kan bevæge sig og de kan sørme også trække vejret uden at være i fare for at falde døde om.
    E hofter er noget skidt ja, men som sagt tager det tid at gå fra E hofter til A hofter.
    Jeg har sku respekt for dem der i det mindste prøver i stedet for bare at lade stå til.


  • #231   23. aug 2016 Molosshuset og Venges - vil bare lige give kæmpe skulderklap til jer for jeres arbejde og jeres forklaringer. For selvom det måske føles lidt nytte løst for jer at tage diskussionerne og forklare her på f.eks. HG, så tror jeg det hjælper.
    Jeg kan hvertfald sige at for mit eget vedkomne så nuancerer jeres indlæg mit syn bulldogs og deres sundhed. Det er så fedt når mennesker med forstand på noget gider at forklare det! Og så kan det godt være at der sidder nogen der stædigt holder på det i gør ikke er godt nok og bla bla bla. Men jeg tror nu at der er mange som mig, som suger viden til sig og nyder at høre om hvad der gøres for at forsøge at gøre racerne gradvist sundere.

    Kæmpe thumps up! smiley


  • #232   23. aug 2016 Mange tak Charlotte, så er det ikke helt spildte kræfter smiley

  • #234   23. aug 2016 Molosshuset - Nej det tror jeg bestemt ikke. Og nogle skal jo sige tosserne det er ligeglade med sundhed i mod, ellers bliver det, det eneste nye potentielle ejere af racen hører. Jo flere perspektiver og jo flere valide argumenter jo bedre! smiley og jo flere der åbner munden og siger dem i mod, jo større pres lægges der på den type avl. Og selvom det har lange udsigter at få banket fornuft ind i de folk, så tror jeg at den eneste mulighed er at blive ved med at forklarer så en saglig måde smiley



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #236   23. aug 2016 Jeg ville godt nok have svært ved at have tillid til den klub ud fra hvad man læser.

  • #237   23. aug 2016 Jeg kan ikke være medlem af specialklubben, da deres holdninger er så langt fra mine...jeg får det dårligt af deres sammenspisthed.

  • #239   23. aug 2016 Krumme vi kunne gøre meget mindre dengang vi var i klubben, hvor Mette i øvrigt sad i sundhedsudvalget... Hver gang vi åbnede munden og talte om etik og sundhed offentlige steder (som feks her) blev vi truet med at blive smidt ud og jeg skal komme efter dig. Det rykkede først da vi meldte os ud og kunne sige hvad vi ville hvor vi ville.

  • #241   23. aug 2016 Og jeg kan love dig at kommer der nok med på vognen skal de nok blive presset i specialklubben.

  • #244   23. aug 2016 Jeg er for konfliktsky og tyndhudet desværre... smiley

  • #245   23. aug 2016 Du ved slet ikke hvad du taler om Krumme. Vi HAR jo netop prøvet at kæmpe kampen i klubregi og det var absolut ikke noget der battede. Det vi gør nu har rykket så meget mere end det nogensinde gjorde da vi prøvede at gå den slagne vej...

  • #246   23. aug 2016 Krumme
    Og det her er så en slags "tak for sidst" eller?

    Iøvrigt syntes jeg at der er en verden til forskel på at prøve at få en race tilbage på sporet og at ønske genetisk diversitet og så bevidst at fjerne genetisk diversitet fra en race..men det er nok fordi at jeg ved hvad manglende diversitet gør ved en race som eks. Min..

    Iøvrigt så har jeg kæmpet i klubregi og jeg fandt hurtig ud af at det ikke var der jeg opnåede noget som helst, tværtimod og et hurtig kig på bulldogklubben og deres side om sundhed bekræfter at der intet er sket siden jeg forlod det udvalg.


  • #252   23. aug 2016 Men når man har opdrættere og ejere (medlemmer), der bestemt ikke mener der er problemer, ja så ta'r det altså en evighed...en evighed som racen ikke har, som det ser ud nu imho.

  • #255   23. aug 2016 Isabelle
    Ja det burde vi nok, men det har jeg ikke valgt af flere årsager(men jeg opfordre til det).

    At få tjekket en bulldog for det der er relevant koster omkring 5000 kr.
    Det vil jeg ikke pådutte nogen at betale, for det vigtigste for mig er ikke at de tester, men at de får det rette hjem.
    Hvis de så tester, bliver jeg selvfølgelig glad og hjælpe gerne alt det jeg kan.
    Jeg sælger mine hvalpe til den laveste pris af markedsprisen, skulle jeg betale for disse undersøgelser skulle jeg hæve prisen på mine hvalpe helt enormt og det ønsker jeg ikke, da de er dyre nok som det er nu.

    Ja det bedste er at registere resultaterne, også på afkommene, for det gavner racen...men for at gavne en race skal alle der opdrætter racen registere og ikke kun 2, for det gavner ikke racen at det kun er 2 opdrætteres linier der figurere på hundeweb.


  • #257   23. aug 2016 Isabelle jeg kan ikke tvinge nogen til noget og har man købt og betalt en hvalp så skal jeg ikke bestemme hvad man gør/ikke gør. Men kan du på nogen måde forestille dig, at når vi har kæmpet den kamp vi har for sundheden, at vi ikke informerer vores Hvalpekøbere stolpe op og stolpe ned om sundhedsresultater?! Men igen - det er ikke nok at der trods alt er nogle af dem der er undersøgt. Det er ikke nok at vores hunde føder og parre naturligt. Det er ikke nok at VI tester og lægger vires resultater ud til offentlig hængning. Det er ikke nok noget af det. Men prøv selv - alle andre har opgivet denne vej og med god grund!! Jeg kunne ønske mig at alle dem der ikke synes det er godt nok selv fik lov at prøve den tur det har været med bulldoggen for nej det kan IKKE sammenlignes med racer hvor der allerede er folk der tester og racer som godt kan føde og parre selv og racer der er langt sundere.

    Men det er SÅ nemt at være klog på hvordan vi skulle gøre det når ingen andre har gjort noget der kommer i nærheden af det!



  • #258   23. aug 2016 Det er morsomt, grænsende til det latterlige at så mange tror, at når tingene blot opererer i DKK-regi, så skal der nok komme styr på det. Jamen for helvede, se lige på alle de skodavlede racer. Det er ikke kun fladnæserne, der er helbredsmæssigt udfordrede - og så er vi ikke en gang begyndt at snakke om hundens sind. Det må i øvrigt nok blive en anden tråd, en anden gang smiley

    PS! Pas på begrebet 'ananas i egen juice' !


  • #261   23. aug 2016 Krumme
    Selvfølgelig er der det, ingen har påstået at vi er fejlfrie..

    Men i min optik er det ikke det altafgørende at AD og HD resultaterne på mine linier figurere på hundeweb, da det som sagt ikke er der de største problemer ligger. Hvad skal jeg bruge en A hofte til hvis hunden har degeneret disk...ikke andet end at det ser flot ud for dem der ikke ved bedre smiley

    Jeg vil til enhver tid hellere bruge en D hofte(hvis resten af pakken var tilfredsstillende) end jeg ville bruge en A hofte med flere racer relateret skavanker. Og det er der vi er, der er et hav af problematikker vi skal prioritere imellem, som det også er beskrevet op til flere gange i denne tråd.


  • #264   23. aug 2016 Nu kan vi ikke registrere ryg, luftveje og allergi resultater og det er jo de 3 ting der pt er det vigtigste...

    Først når det er i orden i racen bliver HD, AD osv interesant at kigge på.

    Vi har SÅ mange forskellige ting at slås med og at vi overhovedet spænder ben for os selv ved at registrere hofteresultater i en race hvor gennemsnittet er D og E er langt over hvad vi burde i vores ønske om at forbedre racen sundhedsmæssigt.


  • #267   23. aug 2016 Krumme
    Det er helt i orden med mig at du ikke forstår det, det behøver du heller ikke smiley
    Men din snak om at være foregangsmænd osv. Helt ærligt, med alt det vi gør og har gjort, så syntes jeg jo nok at vi har om nogen været foregangsmænd på mange områder og har det fået flere til at undersøge, nej for det er nemlig noget at det dummeste man kan gøre hvis man gerne vil beholde sin bulldog kennel, sine champs og tjene penge, derfor er der ingen der hopper med på den vogn og det er lige meget hvor meget jeg undersøger og registere mine avlshund, afkom osv.


  • #268   23. aug 2016 Isabelle - problemerne forsvinder ikke, blot fordi du laver grin med min holdning. Inderst inde ved du det også godt, men det er altid rart at være fuldgyldigt medlem at en mere eller mindre aparte og topstyret interesse-/paraplyorganisation.

  • #271   23. aug 2016 Krumme
    Jeg kan godt blive i tvivl om, om du læser det der bliver skrevet?
    Vi er ikke mange der ønsker seriøse tiltag for bulldoggen, derfor kan vi ikke opnå noget på en GF...der hvor vi opnår noget, det er når vi oplyser og debatere, for der finder køberne ud af at der faktisk er et seriøst problem og at man gerne må stille krav til sin opdrætter på lige fod som når man køber en vaskemaskine.


  • #273   23. aug 2016 Jeg opdrætter ikke, jeg har ikke hård hud nok, ville aldrig kunne gå af med hvalpene og ville ende op med 100 smiley Men jeg vil meget gerne bevare bullerne smiley

  • #276   23. aug 2016 Isabelle - så er DKK altså ikke andet en websted for den fantastiske database. Fanme godt mine penge ikke går til den slags

  • #277   23. aug 2016 Isabelle
    Har desværre overset dit indlæg, men har dog begrundet nogen af spørgsmålene forskellige steder..
    Jeg ved godt at jeg sagtens kan komme af med mine hvalpe, også selvom prisen hedder 15.000 og 25.000, men jeg nægter at gå den vej, det er jo helt ublu priser for en race med så mange problematikker, det kan man sgu ikke være bekendt.
    Derudover bliver jeg også nød til at tænke på min egen økonomi, for lige meget hvor meget jeg elsker racen og ønsker at forbedre, så vokser træerne altså ikke ind i himlen og da jeg kun laver kuld når jeg selv skal bruge noget og altid beholder 2 fra hvert kuld, altid bruger udenlandske hunde, undersøger alle de afkom jeg beholder osv. Osv. så er indtjeningen alså minimal og købeloven er nu sådan skruet sammen at sælger jeg en hund for 20.000 så skal jeg svare kompensation af det beløb, lige meget hvor meget jeg derudover har givet til sundheds undersøgelser i den pris, og med en race med så mange problematikker så er chancen for at jeg skal betale kompensation til nogen af dem rimelig stor smiley


  • #279   23. aug 2016 Krumme
    Nej ikke andet end at vi har ca. 10 flere problematikker at forholde os til....men pyt hvem tæller smiley


  • #281   23. aug 2016 Krumme
    Selvom jeg ikke kender alle boxerens problemer, tvivler jeg dog på at vi har lige store udfordringer...men det behøver vi hellere ikke at "battle" om, det afgørende er at I har flere raske individer, hvilket allerede der gør en verden til forskel når det kommer til mulighederne mht avl smiley
    Jaa altså medmindre at de raske individer i har, har samme aner, for så er det kun et spørgsmål om tid før lokummet virkelig brænder smiley


  • #282   23. aug 2016 Er der meget matadoravl hos Bulldoggen ?
    Og iøvrigt også hos Boxeren ?


  • #283   23. aug 2016 Lokummet ulmer vist allerede lidt. De fleste boxere ligner den nederste tegning i dit(molosshuset) profilbillede. Jamen altså, suk!

  • #284   23. aug 2016 Ja ja boxeren fejler lige så meget som bulldoggen - stakkels boxer egentlig.
    Og hvis der så også var lige så få testede individer på verdensplan som hos bulldoggen så er vi ved at være der. Det er OVERHOVEDET ikke sammenlignligt...

    Det er som om nogle i tråden ikke VIL forstå. Derfor virker det absurd at forklare igen og igen. Det er som om abstraktions niveauet stopper med HD og AD resultater. At forholde sig til noget man ikke selv er godt og grundigt smurt ind i, det er for svært for visse mennesker.. Mest børn... Men også en del hundeejere smiley


  • #285   23. aug 2016 Mette vi skal bare på GF i klubben igen så ordner det hele sig. Det er piv nemt smiley vupti trylle trylle så er bulldoggen top sund. Et under ingen har gjort det smiley

  • #286   23. aug 2016 Matine
    Jaa altså, der bliver brugt en del af de samme hanhunde/linjer i avlen, måske er det fordi at det er svært at tænke ud af boxen...ja eller bare at tænke selvstændigt måske smiley


  • #287   23. aug 2016 Martine der er MEGA meget matadoravl. Udstillingsresultater du ved smiley men ok jeg kan kun tale for bulldoggen.. Har dog min mistanke omkring boxeren - og mange andre racer i øvrigt smiley

  • #288   23. aug 2016 Søren
    Det gør det sgu snart for en del racer..hvilket selvfølgelig bare kun gør det hele endnu mere sørgeligt smiley


  • #289   23. aug 2016 Okay - jeg ved at hos schæferhunden (især udstillingssiden) er der hanner, der får helt enormt mange parringer. De har en kvote og derfor ser man ind imellem hvalpe, som er helt enormt små selvom de er 8 uger (man bliver jo nødt til at snyde med parrings- og fødselstidspunkt, så hanner ikke overskrider denne her kvote.

    Det er ikke så smart ....


  • #290   24. aug 2016 Jeg må indrømme at jeg godt kan forstå, at I har opgivet kampen i bulldogklubben !! Bare sådan noget som deres tiltag med sundhedscertifikatet smiley
    Jeg er én af dem der overvejer at få EB på et tidspunkt, så jeg blev superglad, da jeg så at flere EB-opdrættere var begyndt at teste deres hunde og få udstedt sundhedscertifikater.......indtil det gik op for mig at certifikatet blev udsted, uanset hvor dårligt hundens helbred end måtte være, og at opdrætterne ikke oplyser resultaterne på deres hunde offentligt smiley Det sundhedscertifikat er totalt til grin !!
    Så længe at hovedparten af bulldogopdrættere ikke tager racernes sundhedsproblemer seriøst, så er det godt nok op ad bakke, hvis I kun er 2 der råber op smiley

    Må indrømme at jeg krydser fingre for at se jeres hunde på udstillingerner. Ikke for at få fine præmier, men simpelthen for at vise bulldogs som kan trække vejret og bevæge sig !! Giv dommerne, DKK, de andre opdrættere og ikke mindst kommende hvalpekøbere noget at tænke over !!!

    Jeg er ikke i tvivl om at projektet med at skabe en sund bulldog, er et mangeårigt, og hårdt projekt, for der er så ufatteligt mange problematikker at forholde sig til. Men det lyder som om at I prioriterer rigtigt, og vælger at løse de mest invaliderende problemer først. Respekt for det !!

    Jeg er i hvertfald ikke i tvivl om, at hvis jeg nogensinde skal have en EB, så går jeg efter en opdrætter som prioriterer et godt helbred, fremfor udseende ! Forhåbentligt får flere og flere hvalpekøbere øjnene op for at en sund bulldog er bedre, end en skamavlet kommode der dårligt kan trække vejret. Hvis køberne begynder at stille krav til opdrætterne, så kan nogen jo blive nødt til at sadle om smiley
    Håber at I kan blive ved med at finde kræfterne til at fortsætte det gode arbejde med sunde bulldogs !!!

    Læste for øvrigt lidt omkring australske bulldogs, hvor man også har kæmpet for at forbedre racen, så de kan klare det australske klima. Måske der kunne findes gode, fremtidige avlshunde downunder ? smiley


  • #294   24. aug 2016 Nemlig Jane...noget skal der åbenbart hakkes på. Hvor er det ærgerligt, at det altid ender ud i personfnidder og hearsay smiley

  • #298   24. aug 2016 Ulla
    Jeg kan læse på dit indlæg at snakker som du har forstand.
    At jeg som det eneste i mit avlsarbejdet ikke pådutter mine hvalpe købere at test og at du derved så mener at jeg ikke kan tillade mig at snakke "kæfte op" om vigtigheden af sundhedsteste bulldog inden avl...
    Til det kan jeg kun sige at det står dig frit for at mene, men ved du hvad? Det rager mig faktisk en høstblomst hvad du mener at jeg kan og ikke kan, når du åbenbart ikke har noget begreb om hvad du snakker om smiley
    Men Ulla hvor er din bulldogs resultater på hundeweb?
    Jeg er ligeglad om du skal avle, hvis du nu prædiket det du siger, så lå de resultater på hundeweb som et bidrag til racens datainsamling..men du er måske også sådan en type hvalpekøber som ikke hjælper din opdrætter eller ønsker din opdrætter ikke at få viden om sine afkom....eller måske er dine hundes forældre slet ikke testet og registeret på svensk hundeweb?


  • #299   24. aug 2016 Krumme
    Igen må jeg konstatere at du åbenbart enten ikke læser hvad der bliver skrevet eller ikke forstår det..
    Som sagt er der meget få bulldogs der er testet og med ok resultater, så er det sundheden man prøver at forbedre må man bruge dem der er til rådighed som er sundhedstestet(om de har champs i linjerne eller ej)...og igen med en mener lille genpulje, 68 grundlæggere og at de fleste opdrættere som værdsætter udstilling højere end sundhedstest, så kan de være svært at komme uden om...
    Og lad så vær at flytte fokus for det essentielle, nemlig sundhedstestet opdræt, som har til formål at forbedre en race som nogen mener bør uddø.


  • #301   24. aug 2016 Krumme
    Jeg kan høre at niveauet for forståelse er nået, så jeg orker faktisk ikke at bruge mere tid på at forklare dig det yderligere..
    Nu vil jeg tage på arbejde og bagefter vil jeg koncentrere mig om alle mine dejlige hunde og de snart kommende hvalpe smiley


  • #302   24. aug 2016 Ej nu bliver eer bare kastet brænde på bålet for at gøre det! Det er vel fuldstændig ligegyldigt om hunden er champion hvis sundheden er iorden, det er jo tydeligt det der bliver vægtet hos opdrætter. Hvis nu der var valgt at bruge en ikke udstillet hanhund med lorte sundhed så var det jo også galt. Meningen er jo uanset at fremme avlen, og er det med en champion han, så fred være med det.

  • #303   24. aug 2016 Med den modstand både indenfor og udenfor racerne, er det fandme op ad bakke. Sejt, at I bliver ved, vi er flere, der tror på jer og bakker jer op smiley

    Ha' en fabelagtig dag ALLESAMMEN og nyd nu jeres skønne hunde smiley


  • #306   24. aug 2016 Lenschow mange racer er allerede "ekstreme" på nogle områder.. pels, bygning feks. så jeg tror udviklingen skal stoppes nu.

  • #308   24. aug 2016 Tror så mange faktorer spiller ind.

    Jeg mener først og fremmest DKK skal komme ind i kampen... både mht avl og udstilling.

    Avler skal kunne være kritisk også mht egen avl.

    Dommere skal stoppe med at dømme som de gør.. Lader ekstremerne vinde.

    Købere skal være mere kritisk og ikke støtte dårlig/useriøs avl.


  • #309   24. aug 2016 Jeg er netop gået helt bort fra at købe Bullterier igen.. sundheden er ikke ok, og jeg ser ikke avlere tage dette problem seriøst.. nogle vil påstå at racen har ok sundhed, hvilket jeg ikke er enig i.

  • #312   24. aug 2016 Ulla
    Nu lyder du som bulldog ejer er flest..
    At have en bulldog uden symptomer, betyder ikke at den er rask..men det er det alle bruger som argument for ikke at undersøge og dataindsamle.

    Jeg har en bulldog med AD 2 og HD E og havde jeg ikke undersøgt hende havde jeg aldrig opdaget det, for hun løber og springer som en normal hund.

    Jeg har ikke brug for at drage mastiffen ind i debatten, da den ikke helt endnu er målgruppen...men tænker at det er klogt at du har undersøgt for mere end det kræves, især når kuldsøskende bla har det du har undersøgt for smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #313   24. aug 2016 Hvis hunden har noget at bidrage med i avlen, er det vil ikke så underligt. Lyder ikke til at udvalget er så stort. Ser ikke at det skulle gøre,at man ikke kan have en negativ holdning til udstilling.

    Jeg finde det fuldstændig sindssyg,at man ikke forlængst har gjort nogle tiltag der stiller større krav til hundens fysiske formåen i forhold til bedømmelse af udseende.


  • #316   24. aug 2016 Ulla
    Jeg ønsker ikke at blive personlig, så jeg lader den bare ligge her..
    Men som du selv syntes er det top useriøst som køber og opdrætter ikke at undersøge sine hunde, om de skal bruges i avl eller ej..det samme må så gælder for dine andre hunde udover mastiffen smiley


  • #317   24. aug 2016 Mette, du kan forklare det for dem, men du kan ikke forstå det for dem smiley smiley

  • #321   24. aug 2016 Jeg er sådan wtf ???? - over at der findes nogle, der ikke kan se det gode i det Molosshuset og Venges gør for bulldog´s ???
    Ja, det er noget øv, at hunde har HD og AD, ingen tvivl der - men .. det er da tusind % værre, at hunde ikke kan trække vejret !!!

    For et par år siden, var vinderen af DM i IPO3 for schæferhunde, en tæve, der havde E-hofter !!!
    Nej, det er ikke godt - men .. ja, hun blev aflivet her for 2 dage siden, i en alder af 11½.

    Hvis man i det hele taget har lyst til at have bulldogs og søge at forbedre racen, så er det da helt klart det rigtige, at starte med at forbedre vejrtrækningen, fremfor at koncentrere sig om hofter og albuer - det er der vel ingen, der kan være uenig i ?

    Aj, det her, det er dæleme for sært - to personer, der sundhedstester og forsøger at forbedre racen ... og så skal de sidde og forsvare sig overfor nogle, som mest af alt virker som om, det er noget helt andet det handler om ??

    smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley


  • #322   24. aug 2016 Så enig, Martine - det er vildt sært smiley

  • #324   24. aug 2016 Hahahahha Vark smiley

  • #327   24. aug 2016 Krumme du er kun ude på hævn. Hævn fordi vi satte spørgsmålstegn ved hvorfor du bruger en hanhund der har 40 kuld bag sig.
    Vi kan forklarer herfra og til månen bliver til ost og du VIL ikke forstå det. Nu begynder du i øvrigt at gribe efter halmstrå som hvorfor vi bruger udstillings Champions - come on!!! Hvor dumt er det lige!?!

    Jeg vil altid gerne forklare om hvorfor jeg træffer de etiske og moralske valg jeg gør og gentager gerne mig selv gang på gang for at nye nysgerrige kan få svar. Men at bruge tiden på det personfnidder du, Majbritt og nu Ulla har gang i er jo spild af vores allesammens tid! Bliv dog voksen og opfør jer ordentligt!



  • #329   24. aug 2016 Isabelle. De hyppigste aflivningsårsager for EB er vejrtrækning og allergi. Derudover er der en del haltende hunde i udstillingsringene og man må formode (især efter undersøgelse) at der er en del AD i racen. For FB er det også vejrtrækning og allergi men de har også 3 forskellige ryglidelser.

    Det er de vigtigste at få elimineret først efter min mening (og Mettes) og vi tjekker de andre ting fordi vi så har en pejling den dag racerne forhåbentlig bliver raske nok til at vi kan koncentrere os om HD osv.

    Dog bliver vi hele tiden klogere og har lige opdaget en variation af cystinuria som vi også synes det kunne være rart at få ud af racen, da den ikke er sjov for de hanhunde der får det.

    Men det er også et spørgsmål om at revidere og foretage valg hele tiden undervejs. Det er ikke ret nemt når vi kun er på 2. generation sundhedstestede hunde, men vi prøver så godt vi kan med det vi har.


  • #331   24. aug 2016 Isabelle. De hanhundeejere som allerede har gjort sig den ulejlighed at teste for noget kan for det meste overtales til at teste for noget mere hvis vi spørger om det og forklarer at vi synes det er vigtigt. Der er også dem der intet fatter og ikke gider at gøre mere. Så må man vurdere om hanhunden har nok til at man vil bruge ham, for som sagt hænger de ikke ligefrem på træerne smiley
    I Finland er de, de sidste 2 år, blevet rigtig flinke til at teste og har som de eneste også en ordentlig måde at registrere rygresultater. Men her ser man også bare hvor slemt det står til. Der er ikke en eneste fransk bulldog med fri ryg og de få der er med super flotte rygresultater har HD D eller E. Derudover er der også lige de alt for flade næser, patella resultater som ikke er lavet hos en specialist og allergi som skal vurderes og overvejes ved valg af han. Det indskrænker valgmulighederne en del. Men det er da bedre end for bare 3-4 år tilbage hvor der stort set ikke var en eneste testet...


  • #333   24. aug 2016 Krumme ja det har vi gjort hele tiden. Nogen er da også hoppet ud i det dog har alle fået for dårlige resultater. Det er jo en stor chance at tage at undersøge sin bulldog for hvis resultaterne er dårlige kan man jo ikke slette dem. RIGTIG MANGE jeg har talt med har villet gøre alt og synes det var SÅ vigtigt med sundheden LIGE INDTIL de fik testet deres hund og fandt ud af de fleste har D-E hofter og kringlet ryg så skulle de ikke nyde noget af at få de resultater registreret. Så det kan jeg love dig for vi har prøvet i snart mange år.

    Mht tilgang via Facebook. Ja der ser man så hvor sørgeligt det står til. Der er ialt 3 sundhedsgrupper og 99% af det der bliver lagt op af parringer og hanhunde i de grupper er hunde der kun har hjerte og patella tests. Det er der vi er...


  • #334   24. aug 2016 Edderbukme trist at kulturen er så elendig.
    Man fatter jo ikke at alle ikke har en kæmpe interesse i at få disse racer så sunde som muligt.
    At opdrættere er noget bange for om de kan komme af med deres hvalpe, når dårlige resultater offentliggøres, det kan jeg forstå - men her er så en formidlingsopgave, som nok er stor, men virkelig vigtig.

    At køberne ikke har interesse i (bortset fra økonomien i det, naturligvis) at tjekke deres hunde er mig en gåde. De har intet at miste ved det.


  • #335   24. aug 2016 Den formidlingsopgave er gigantisk...det fremgår ret tydeligt af denne tråd. Men intet er umuligt, det trækker bare tænder ud, og Molosshuset og Venges gør en kæmpe indsats - jeg ville ikke kunne holde til det.

  • #336   24. aug 2016 CH - dem som jeg har talt med (primært i udlandet) som gerne ville teste lige indtil de fandt ud af hvad deres hunde havde af resultater er nok ikke så bange for om de kan komme af med hvalpe da de alle har været hanhundeejere, men de er bange for deres hund ikke bliver brugt hvis den figurerer med E hofter. Den sidste jeg talte med (Finland) gik SÅ meget op i sundheden. Jeg fik hende til at teste sin ene hanhund fordi jeg meget gerne ville bruge ham. Han havde VIRKELIG slemme hofter og hun valgte ikke at registrere dem fordi hun havde lige brugt ham i avl...

  • #337   24. aug 2016 Satme trist...


  • #338   24. aug 2016 Meget. Men igen - det har været meget værre! Der var feks dengang Mette og jeg blev hængt ud på Facebook som dyreplagere fordi vi lod en engelsk bulldog føde selv - hvilket den gjorde til UG!
    Der kan vi edderdyleme tale om en syg kultur!

    Det er "meget" bedre i dag - mange flere har da fået mod på at prøve at lade tæverne føde selv. Det er da en sejr - og lad os ikke glemme sejrene!


  • #340   24. aug 2016 Hold nu op hvor har jeg været ved at få kaffen galt i halsen mange gange igennem denne tråd smiley

    Er mest skræmt over, at mange opdrættere simpelthen vælger helt bevidst, at lukke øjnene for problemerne.
    Som i - Tester vi ikke, så er der ikke nogen problemer.
    Det er jo fuldstændig vanvittigt, problemet forsvinder jo ikke ved at vi nægter at se dem. Hundene har jo lige dårlige hofter om man vælger at teste for og offentliggøre resultaterne, eller ej.

    Men hvis man ikke VIL se problemerne, så kan man jo aldrig få lavet en avls strategi og vælge hvilke områder der er vigtigste at sætte ind på først.
    Synes virkelig der er en specialklub der har fejlet alt, alt for groft - Og så falder den yderligere tilbage på DKK og FCI.

    For VIL opdrætterne ikke.... Jamen, skal de så bare have lov til at stikke hovedet i jorden og så overlade det til enkelte ildsjæle at stå med kampen alene, eller burde der laves en samlet handleplan som opdrætterne skal følge for at må avle med DKK tavle? Og vil det hjælpe, eller rykker folk bare ud i andre forbund og avler der?

    Øhj, jeg synes det er svært. Men som det er nu, så er det i hvertfald ikke godt nok.


  • #342   24. aug 2016 Jamen Isabelle det er nemlig også sådan mange har set på det mht bulldogavlen. At de skulle være fejlfri inden avl og det er uladesiggørligt. Den holdning (har også være stærkt udtalt herinde) har affødt at mange ikke tør at teste. Det er en skam. For enten lader man den uddø (hvis man har holdningen at den skal være fejlfri) eller også forsøger man det bedste man kan at vælge dyr der ligger over gennemsnittet - hele tiden. Og det gennemsnit skulle gerne rykke sig.

    Det er vildt svært at lave succeskriterier på en race hvor man er på så bar bund fra start og egentlig famler lidt i blinde og fastholdes af en tro. Men jeg må indrømme at jeg synes faktisk det er gået hurtigere end forventet. Ok vi har begge haft mange hunde vi ikke har kunnet bruge men da vi først kom igang var det som om at naturen havde sin egen agenda. Det er nemmere at avle længere snuder end det er at fastholde dem korte OSV. Det har jeg ikke noget evidensbaseret materiale på så det er blot min erfaring. De resultater der figurerer på mine hvalpe (og nej det er slet ikke nok til at lave statistik på) har alle resultater OVER gennemsnittet for racen og det er jeg umådelig lykkelig for. Jeg havde ikke selv troet at vi kunne skabe funktionelle bulldogs med tåleligt resultater allerede i første generation. Så succeskriterierne ændrer sig med erfaringerne. Men mit håb er da om 10 år at vi ikke skal gå på kompromis med hofte resultater - selvom det ikke plager bulldoggen så kunne det da være FEDT hvis vi havde fået styr på vejrtrækning, allergi og ryg i sådan en grad at vi ikke behøvede at overveje at bruge D hofter i avlen.

    Desværre kan vi ikke bruge hinandens hanner da jeg er helt ude af EB og Mettes franske er fra mit opdræt smiley men måske en dag smiley


  • #343   24. aug 2016 Jeg må indrømme at jeg bliver trist, når jeg læser hvordan lige præcis disse 2 opdrættere kritiseres smiley Når de som de eneste opdrættere her i DK har fokus på sundheden hos EB og FB. De taler åbent om problemerne, de tester for alt hvad der kan testes for, og resultaterne offentliggøres. Disse 2 opdrættere burde modtage ros og støtte, i stedet for kritik, for det kæmpe arbejde de gør, for at forbedre racernes sundhed. STOR respekt herfra !!!
    Ingen tvivl om at det er op ad bakke, for en 100 % sund bulldog skal man lede længe efter (findes vist kun i historiebøgerne), så man er nødt til at prioritere hvilke problematikker der skal løses først. HD og AD er ikke nødvendigvis et problem for bulldoggen. Min venindes FB fik skåret hovedet af lårbensknoglen, fordi den blev ved med at hoppe ud af hofteskålen, hunden levede i mange år, uden problemer (halthed), selvom det reelt kun var musklerne der holdt hundens bagben på plads. Bulldogs er seje, og helt specielle. Og de bliver ikke nødvendigvis påvirket af HD, i modsætning til andre racer.

    Til Venges og Molosshuset: Har I overvejet at kigge på bulldogs i Østeuropa ? Måske der var bedre muligheder for at finde bulldogs af den gamle type der ?


  • #344   24. aug 2016 Ja Østeuropa har masser af godt at byde på. Vores linjer har da også rødder der. MEN ingen tester og du kan altså virkelig ikke stole på de opdrættere når du spørger om hundene har allergi eller har født selv. De siger bare hvad du vil høre. Der er ikke rigtig noget at komme efter så længe der ingen tests er.
    Jeg har engang taget en russisk hanhund (voksen) hjem til mig for at jeg så selv kunne teste ham og leve med ham = se om han havde allergier osv. Men det gør jeg ikke igen - jeg brugte ham ikke og det var både ret bekosteligt og meget besværligt at tage en fremmed hund ind i flokken. Plus at vi jo kom til at holde af ham så det var ret hårdt at aflevere ham igen smiley


  • #345   24. aug 2016 Brodne kar findes jo desværre alle steder smiley Og Østeuropa er nok et af de værre områder mht. fusk. Kan godt forstå at du ikke tager chancen igen, når du har oplevet at det gik galt smiley Det er sgu mange penge, der er spildt. smiley

  • #347   24. aug 2016 Det er rigtig sødt med alle jeres fine forslag men tro mig når jeg siger vi har prøvet ALT og vi har riven ude ALLE steder. Vi startede jo ikke i går. Selvom vi ikke har 100 kuld bag os så har forberedelserne og udvælgelsen af avlsdyr op til at vi kom rigtig igang været den længste og hårdeste af processerne. I dag er vi trods alt igang og mange flere har fået øjnene op for hvad der foregår. Der er også langt flere der stiller krav og researcher inden de køber bulldog i dag.
    Rom blev ikke bygget på en dag smiley


  • #348   24. aug 2016 Jeg tænker om det er en syg form for misundelse, når lige præcis de to opdrættere der forsøger at gøre noget for racen, svines til?


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #349   24. aug 2016 Tit bliver der skrevet om de hunde. Køb med tavle og en god opdrætter. Det lyder ikke som om at det er let at finde.

    Og igen. Ikke en hund jeg ville købe som blanding. Nu kan man så læse at det måske er den eneste mulighed for racens overlevelse.

    Forstår godt folk bliver forvirret. Hvor mange syge hunde skal der ikke til før det måske bliver bedre?. Jeg er efterhånden overbevist om at de som race har bedst ved at uddø. Der lider de i det mindste ikke.


  • #350   24. aug 2016 Sådan lidt at man inderst inde godt ved at det de to opdrættere laver, det er det rigtige og vejen frem for racerne, men at man nægter at indrømme det, for så indrømmer man jo samtidig at det er noget lort man selv laver.

  • #351   24. aug 2016 Der er da ingen der ikke kan se det gode i det arbejde der lægges fra de 2's side.

    Jeg kan da få øje på et par stykker eller tre smiley


  • #352   24. aug 2016 Nu får man det indtryk, at eurasieren er en sund hund. Det viser vel så med al ønskelig tydelighed, at blandingsavl kan give sunde hunde. Altså lad os få noget nyt blod i de skrantende racer. Jeg ved godt, hvad man kunne bruge for at komme flade snuder og ringe mobilitet til livs.

  • #355   26. aug 2016 Er det bare mig der "ser syner", eller bliver hundene mere og mere syge ? Da jeg var barn (for efterhånden mange år siden smiley ), hørte man stort set ikke om hunde med allergi, HD/AD osv. Jeg var hundetosse allerede som barn, og kendte stort set alle hunde i mit kvarter, og vi havde selv hund. Kan ikke komme i tanke om at jeg nogensinde mødte en allergihund som barn ? Vores gravhund fik desværre dårlig ryg, og endte med at blive aflivet pga. det. Men udover ham, kan jeg ikke mindes at naboer, familie, skolekammerater osv. havde syge hunde.

    Måske minderne er farvet lidt for lyserøde, af barndommens uskyldige øjne ? smiley Men jeg kan ikke helt lade være med at få tanken om, at vores hundes helbred bliver dårligere og dårligere smiley Nogen der har set statistikker over det ?


  • #356   26. aug 2016 Ann-Marie: Det er vel netop pga. dårlig avl, at der har været syge individer som man så har avlet videre på, og sådan har det så ellers bare udviklet sig smiley

  • #357   26. aug 2016 Rikke: Det er også min tanke smiley Udover at jeg også tænker at hundefoder med masser af giftige tilsætningsstoffer også kan bære noget af skylden.

    Men hvordan ser fremtiden så ud, for de såkaldte sunde hunderacer ? Bliver de lige så hårdt ramt som bulldoggen er nu ? smiley


  • #360   26. aug 2016 Det er så ærgerligt med disse racer, at det er kommet derud, derfor kan det godt undre mig lidt at der, indenfor flere racer, er en kultur med at rette ører/barber pels af mm. det virker nok lidt uskyldigt og ligegyldigt, for det påvirker jo ikke hunden synderligt, men det gør jo bare at det efterhånden er de fleste hvalpe (i hvertfald en stor del) der vil få behov for at få rettet ører eller blive barberet, og hvorfor, for at få en bedre bedømmelse på udstilling.
    Jeg kan virkelig ikke forstå at opdrætterene ikke tager det alvorligt, og kan jo sagtens se hvor det kan gå rive galt hvis de ting man begynder ikke at tage alvorligt, er nogle som påvirker racens sundhed og trivsel, så som naturlig parring/fødsel, sygdomme, overdrevet bygning mm.


  • #363   26. aug 2016 Maj- Britt.
    Ja de hårløse, de bliver ofte( ved ikke hvor stor andel det drejer sig om) barberet inden udstilling, fordi de faktisk ikke er hårløse nok, noget med at man ønsker stor hårpragt på hoved/hals og ben, det gør jo så at der også er hår der hvor man ikke ønsker det, så det barber man da bare af, trylle trylle du har en hårløs med lækker hårpagt de rigtige steder.
    Har set på udstilling at de sidder og barber dem med skraber ved ringen.


  • #365   26. aug 2016 Nu skal en løwchen jo ikke være født hårløs, men bliver klippet i frisure lige som pudlen, en hårløs går jo ind og bliver bedømt som var den født hårløs, stor forskel i min verden.
    Det samme med at rette ører, du går ind og bliver bedømt at din hund har fin ørerstilling, men hvad hjælper det når de er rettet på plads og derfor risikere at gi forkert ørerstilling videre uden det står nogle steder, i min verden er det dybt useriøst og viser bare at opdrætteren sætter mere pris på at vinde udstillinger end at forbedre racen.


  • #370   26. aug 2016 Nu skrev jeg også at det var de mere harmløse ting, men princippet er det samme og det ødelægger racen efter min mening.

    Det er selvfølgelig intet i sammenligning med forholdene i bulldog racerne, men det starter et sted.
    Men det pointerer også bare at udstilling handler mere om at vinde, end at sørger for at racerne lever op til standarden og som en del af avls hunde udvælgelsen.
    Det giver ingen mening, andet end at det viser meget godt indstillingen og udstilling har en negativ indflydelse på racerne.


  • #371   26. aug 2016 Maya, jeg kan godt følge dig her.

    Tingene virker uskyldige og kan naturligvis slet ikke sammenlignes med de racer, der fødes med et udseende, der forringer deres livskvalitet, men når først det bliver normalt i en race, at man taper ører osv. kan man på sigt ændre en del af racens særpræg, fordi opdrætter ikke kan vide, hvilke hunde, der ville have fået f.eks. naturligt korrekt ørestilling.

    Men sammenlignet med de ting, de ellers bliver debatteret her, er det i småtingsafdelingen, og ikke noget der omfatter usundhed.


  • #372   26. aug 2016 Det har været en interessant debat at læse, men selvfølgelig er tanken om at lade en race uddø utopi.

    Vi kan bestemme, hvad vi har lyst til her i DK, men resten af verden vil bare køre videre, som de lyster.
    Da Shar Pei'en var ny i Skandinavien blev den forbudt i Sverige af dyrevelfærdsmæssige grunde. Hvor mange år den forblev forbudt husker jeg ikke, men det stod da på i en periode. Det har vist ikke haft nogen betydning på verdensplan for hverken antal eller racens udseende. Det rykkede ikke noget, andet end at den ikke var i Sverige i de år.

    Jeg tror det bedste man kan opnå er, at nogen opdrættere forsøger at trække racerne i den rigtige retning bygningsmæssigt og generelt sundhedsmæssigt, og det er der jo heldigvis også enkelte, der gør, men det er en kæmpe stor opgave, hvis det virkelig skal rykke noget. Og hvordan man får flere med på den opgave ved jeg ikke. I øjeblikket virket det som om folk, enten vælger racerne fra på grund af sundhed eller lever glad og tilfredse med usundheden.


  • #373   26. aug 2016 Maya - drop at tale fornuft med Maj-Britt mht udstillinger. Det er the name of the game, og intet, der foregår i udstillingernes hellige navn, kan du få hende til at indrømme (se) er galt.

    Og Hey Maj-Britt - glad to see you back .. nu kan du jo svare på mit spørgsmål, som jeg stillede for en masse indlæg siden, helt tilbage i #229 :

    Maj-Britt .. hvorfor er du sådan efter Molosshuset og Venges ???

    Er det pga det Krumme foreslår :

    Tja.. Den opdrætter er jo ikke selv for fin i kanten til at nedgøre andre opdrættere..!

    Sådan som en slags "Hr Lærer, Peter slog også" ??????????

    Hvad siger du, Maj-Britt ??



  • #374   26. aug 2016 Er det bare mig der "ser syner", eller bliver hundene mere og mere syge ? Da jeg var barn (for efterhånden mange år siden ), hørte man stort set ikke om hunde med allergi, HD/AD osv. Jeg var hundetosse allerede som barn, og kendte stort set alle hunde i mit kvarter, og vi havde selv hund. Kan ikke komme i tanke om at jeg nogensinde mødte en allergihund som barn ? Vores gravhund fik desværre dårlig ryg, og endte med at blive aflivet pga. det. Men udover ham, kan jeg ikke mindes at naboer, familie, skolekammerater osv. havde syge hunde.

    Og ikke bare hundene bliver dårligere ... i min klasse havde vi ikke allergi/astma børn. Disse er jo meget udbredt i dag. Vi havde "klassens tykke dreng" ... idag er det jo nærmere "klassens tynde dreng" man taler.

    Udviklingen har jo desværre ikke kun indskrænket sig til at berøre vores hunde. Jeg har iøvrigt hørt fra en del dyrlæger, at smed man hundene udendørs (hundegård osv), så ville man kunne reducere allergi ret betragteligt. Det giver jo i grunden god mening, hvis man tænker på børnene også, ikke ?


  • #376   26. aug 2016 Vi - altså os alle på denne grønne jord - bliver overdynget med alt muligt skidt og ragelse.
    En hulens masse kemi vi ikke kan undgå og stråling ud over den, der kommer naturligt.

    Selvfølgelig har det nogle massive konsekvenser for os allesammen.
    Vi bliver møgskravlede.
    Og det er svært at gøre noget ved som enkeltperson i en skala, der virkelig batter....





  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #377   26. aug 2016 Jeg mener nu godt man kan gøre en forskel. Det vi ser er i mange tilfælde forkerte menneskelige valg. Man har haft fokus på de forkerte ting.

    Det er mennesket der går op i hvordan en hund skal se ud. Have man avlet efter hunde der har vist sig at kunne have et aktiv liv vil det have set anderledes ud.

    Hvor mange børn får ikke forkert kost og manglende motion. Selvfølgelig kommer der følger af det.


  • #378   26. aug 2016 Max, der er bestemt masser man kan forandre på og har enorm indflydelse på via sine valg.

    Men ikke alt, når det kommer til lige præcis allergi o.lign.

    Dog kunne vi jo for nyligt se, at hustande med to hunde forebygger allergi hos børn..
    Vupti smiley


  • #379   26. aug 2016 #373
    Held og lykke med at få et brugbart svar. Skulle det mod forventning lykkes, så vil jeg som en småpervers flagellant piske mine rygstykker med frugtfyldte grene fra havens gamle blommetræ. For at det hele nu ikke skal fortone sig i masochistisk/seksuel tilfredsstillelse, så vil jeg i umiddelbar forlængelse af førnævnte ritual slå min græsplæne kun iført røjsere, boxershort og styrtblødende lændestykker.


  • #381   27. aug 2016 Søren: Husk at vi vil se billeder smiley smiley smiley smiley

    Tror at sundheden hos vores hunde sådan generelt ville blive mærkbart forbedret, hvis opdrætterne generelt begyndte at tage det med at opdrætte mere seriøst. Ikke kun være ærlig og have fokus på egne hundes helbred, men også have fokus på hvalpenes helbred. Mange opdrættere gør et godt arbejde, og holder kontakt med hvalpekøberne, bl.a for at følge med i afkommets udvikling, men der er helt klart plads til forbedringer på det område !!


  • #382   27. aug 2016 Nu er jeg en af dem der har købt FB uden at gøre mit hjemmearbejde godt nok. Derfor er han blevet opereret allerede 2 gange inden han blev 9 mdr. Jeg tester ham for ad/hd og patella når han er gammel nok. Og jeg har egentlig sagt, at jeg ikke skulle have bulldog igen. Men jeg er meget, meget, MEGET begejstret for denne tråd, og for at stifte bekendskab med Kennel Venges!! Her var en opdrætter jeg meget gerne ville støtte i dennes arbejde. Og Molloshuset også for dens sags skyld (de hunde var jeg dog en smule bekendt med, og mens min kæreste ligger og sover har jeg screenshottet en masse billeder af hendes hunde, fordi jeg er SÅ begejstret over at se SÅ flotte EB'er, og jeg må vise dem frem til ham og alle! smiley ). Fremragende arbejde I har gang i.


    En skrev tidligt i tråden "man kan jo ikke forbyde visse racer"... Det kan man så tilsyneladende godt smiley
    Der bliver spurgt nogle gange hvilke hunde man feks kunne blande EB'en med .... Tjooooo... Måske en amerikansk model var min første tanke? Men det går jo ikke i dagens Danmark .. Trist.


  • #383   27. aug 2016 Lisa: Jeg har det på samme måde. Har i mange år drømt om at få EB, men havde droppet tanken igen pga. alle de grimme historier om helbredsproblemer og useriøse opdrættere. Jeg har genoptaget overvejelserne om EB, efter jeg hørt om det arbejde Molosshuset gør for racen, og jeg er ikke i tvivl om at det bliver der jeg henvender mig, hvis jeg skal have EB. Er helt klart også åben for idéen om at importere hund fra udlandet, som evt. kunne indgå i det danske EB avlsarbejde, hvis Molosshuset kan henvise til dygtig udenlandsk opdrætter.
    Jeg tror på en bedre fremtid, for både EB og FB, hvis altså opdrætterne har kræfter til at fortsætte det gode, og seriøse avlsarbejde !


  • #384   27. aug 2016 Ann-Marie - jeg har faktisk endda ligget og tænkt, at skulle jeg have større hund, så var en EB fra Molosshuset måske ikke noget jeg ville udelukke. De er jo på ingen måder til sammenligning med dem man ellers ser.
    Jeg har faktisk en tidligere bekendt, der mig bekendt skulle have haft eb derfra, men så gik noget vist i kludder, og de endte med at købe et andet sted fra. De fik så det stik modsatte af, hvad jeg kan se de ellers ville have fået. Den slags skræmme eksempel de fleste af os nok tænker på, når vi tænker på en engelsk bulldog. Jeg ville satme ærger mig hvis det var mig smiley tænkt sig... En EB der er atletisk, kan trække vejret og faktisk kan bevæge sig. Ja nu har jeg set det med smiley


  • #385   27. aug 2016 Lisa: Det ville godt nok også ærgre mig, hvis jeg havde købt EB, som var skamavlet, når nu der faktisk er et alternativ. Ved godt at en bulldog fra Molosshuset ikke nødvendigvis er 100 % sund og rask, men chancerne for det, er da væsentligt bedre, end hos de opdrættere, der ikke tester, eller avler på trods af dårlige testresultater smiley
    Lærer aldrig at forstå hvordan opdrættere kan lukke øjnene for at deres race bliver ødelagt. Man skulle næsten tro, at de ikke holder af deres egen race smiley


  • #386   27. aug 2016 Penge, Ann-marie, penge..... smiley problematikken er jo, at skamavlen bliver købt. Os, som hvalpekøbere (set i bagklogskabens lys), bør jo stille meget større krav til opdrættere inden vi køber en hvalp bare fordi, at vi er faldet for racen. Jeg elsker min hund, men jeg ærger mig tit gul og blå over, at jeg har støttet et hobbyopdræt, som jeg efterfølgende har erfaret, avler for pengenes skyld. Men ååh hvor var hvalpene søde, og forældrene havde aldrig fejlet noget. Ingen respons fra opdrætter ang hans sygdom efterfølgende, blot en ligegyldig stilhed. Men hva' fa'en.. Han fik jo penge i kassen, så hvad rager det ham. Han har da også lavet nyt kuld på samme tæve et halvt år efter Uffes kuld. Penge er roden til megen ondt smiley

  • #387   27. aug 2016 Af skade bliver man klog smiley
    Jeg købte en bullmastiff hos DKK opdrætter, stillede alle de rigtige spørgsmål, fik købskontrakt osv. Troede at jeg havde fundet en fantastisk opdrætter. Indtil hunden blev syg, for så løb opdrætter fra alle sine løfter smiley
    Man skal virkeligt se sig ekstremt godt for, og det er jeg bange for at de fleste hvalpekøbere desværre ikke orker smiley


  • #388   27. aug 2016 Øv øv og atter øv! Det er så synd at behandle andre og mennesker og dyr sådan.. Men der kunne dkk vil gøre et eller andet i det tilfælde? Eller hvordan?

  • #390   27. aug 2016 Isabelle, jeg har faktisk en gang skrevet, at jeg synes udstillingsavl har gjort noget godt for pyreneerhundene, og hold da kæft en diskussion det medførte. smiley

    Når man ser på gamle billeder af pyreneere er der rigtig mange, der er kraftigt kohasede og fransker på forbenene. Problemet eksisterer stadig i racen, men det er slet ikke udbredt på det niveau, det så ud til at være tidligere. Bare i de 36 år jeg har været i racen er der sket en tydelig forbedring på det punkt.
    Det er så muligvis ikke specielt målbart, men jeg er personlig overbevist om, at det er bedre for hundene's sundhed med en mere parallel benstilling, simpelthen fordi de skæve ben giver nogen tidligere slidskader. F. eks. ser vi heller ikke så meget til de løse ledbånd, som var forholdsvis udbredt, da racen var ny i DK, altså for ca. 40 - 45 år siden.

    Nu er pyreneere en race med meget store typeforskelle, så det er meget svært at sige, at det eller det har ændret sig i forhold til hvordan pyren så ud for 50-75 år siden. Nogen har ændret sig mere end andre, men det er ikke nødvendigvis det dommerne prioriterer.

    Men racen som den ser ud i dag fungerer stadig (eller måske skal jeg hellere sige igen) i dens oprindelige arbejde. Efter en periode på 40 - 50 år, måske endnu længere, hvor racen nærmest ikke blev brugt som vogterhund men udelukkende opdrættet til familiehunde og udstilling, begyndte man igen at bruge vogterhunde, først i USA og senere også i Vesteuropa, og det viste sig, at de stadig fungerede.
    Jeg har kendskab til arbejdshunde, der også gør sig godt på udstilling. Og det er ikke usædvanligt, at der fra samme kuld bliver solgt nogen hvalpe som vogterhunde og andre som udstillingshunde. Vi hører så meget om de racer, hvor man splitter det i 2 typer, det er så ikke sket hos os, og jeg håber aldrig det kommer til det, for det bør ikke være nødvendigt.


  • #391   27. aug 2016 Jeg vil i hvert fald sige at jeg stor-nyder at have en nærmest atletisk bulldog, som efter 2 timer på stranden stadig er fuld af krudt. Nu er Thøffen kun 2 år gammel, så meget kan nå at ændre sig. Men han har ikke symptomer på noget, og han kan trække vejret, løbe hurtigt og man kan nærmest ikke køre ham fysisk træt. smiley
    Og så har han verdens lækreste temperament.

    Jeg elsker den hund! smiley Og forhåbentlig får han en lillesøster om et par måneder, som også kommer fra Mette.

    så altså hvis nogen har lyst til at komme forbi Solrød og møde en ikke-storgryntende EB, er i meget vedkommen. smiley


  • #393   27. aug 2016 Tænker at Junior og Thor snart skal lege igen smiley



    profilbillede
  • #396   27. aug 2016 De havde en fest smiley

    profilbillede
  • #398   27. aug 2016 Louise: Det lyder som en god ide! smiley

    Og Isabelle, du siger bare til hvis lysten skulle melde sig. smiley

    Anine: Tak skal du have!


  • #400   27. aug 2016 Lisa: Ja, jeg fik opbakning fra DKK, og endte med at køre disciplinærsag på opdrætter, som blev smidt ud af DKK.
    Den fordel har man da i det mindste, med en købsaftale og stamtavle hos DKK.


  • #401   27. aug 2016 Jeg tror ikke nødvendigvis at udstillinger ville være en skidt idé, hvis dommerne var deres ansvar voksent, og kun belønnede "sunde" hunde, som kan bevæge sig ordentligt, kan trække vejret, og opfylder racestandarten, uden at gå over i det ekstreme.

  • #402   28. aug 2016 Ann-Marie, det bliver dommerne faktisk også bedt om. Men det er jo tydeligt, at ikke alle dommere lever op til det. Måske er de så vant til at se racerne sådan, måske står de på en udstilling med udelukkende ekstremer at vælge imellem, og så burde de måske dømme hele racen ned, men det er altså de færreste dommere, der bryder sig om det.

    Men når jeg tænker på, hvor forskelligt pyreneerdommere dømmer, så undrer det mig, at alle f.eks. eb dommere skulle være enige om at gå efter det mest ekstreme.


  • #404   30. aug 2016 Lene: helt enig !!
    Jeg undrer mig også ofte at hunde på én udstilling kan få topplacering, for på næste udstilling at få 2. præmie. Der er STOR forskel på hvad de forskellige dommere foretrækker. Og det er et eller andet sted lidt skræmmende, for det giver dem en enorm magt. Det burde simpelthen ikke kunne lade sig gøre at give topplacering til en EB der dårligt kan trække vejret, hvordan kan man med god samvittighed belønne det ??
    Måske udstillinger i virkeligheden burde ændres til at hedde avlskåringer ? Så man ikke kæmper om en "førsteplads", men "kun" går efter at bedømme om hunden er racetypiske nok til at blive godkendt til avl. Utopi ? Ja smiley Men man har jo lov at drømme smiley


  • #405   31. aug 2016 Ann-marie, men selv om det var en avlskåring, hvem skulle så bedømme der ? Formentlig de samme dommere, som i dag giver en første præmie eller måske endda en topplacering til en EB, der ikke kan trække vejret. smiley

    Det kan virke mærkeligt, at dommere dømmer så forskelligt, men jeg ser også en fordel i det. For bare at tage et lille eksempel fra min egen race. Her ser vi nogen dommere, der gerne vil have en stor flot velvasket måske lidt blød pels, og andre der vender tommelen nedad for en blød pels og vælger den hårde mere praktiske pels, som måske nok er den mere korrekte, men måske også bare et resultat af, at hunden aldrig har været vasket.
    Hvilken af de 2 dommere skal dømme på avlskåringen, og hvem skal udpege, hvilke dommere, der skal dømme der ?

    Jeg ser en fordel i, at vi som det er nu, får en blanding af all round dommere, der måske ikke går så meget op i race detaljer, men må formodes så at fokusere på velbyggethed, og så specialdommere, der prioriterer racedetaljer forhåbentlig uden at give køb på velbyggethed. I hvert fald i den bedste verden smiley
    Hvad man skal stille op med dommere, der blæser på sundhed eller ikke kan genkende et problem, når de ser det, ved jeg simpelthen ikke.

    Men nu har vi jo ikke mere udstillingskrav, og det ser jeg som en god ting. Ingen grund til at indføre avlskåringer, i hvert fald ikke tvungne avlskåringer. Nej, lad nu udstillinger være det, de bør være, en hobby, en mulighed for at få vurderet sin hund, og ja, også med et konkurrencemoment samt en mulighed for opdrættere og andre interesserede i at se mange hunde fra de forskellige racer. Og så må vi som opdrættere gøre os klart, at det er ikke mængden af præmier, der nødvendigvis gør en hund til en god avlshund.


  • #407   31. aug 2016 For mig at se, kommer det an på hvilken dommer, der har givet de forskellige præmiegrader, samt hvad grunden til en mindre god præmiering er.

  • #409   31. aug 2016 Jeg undrer mig til stadighed over begrebet "en fin stamtavle".
    Vendingen bliver aldrig brugt af folk, der ved hvad en stamtavle er og hvad den bruges til, men altid af mennesker, der har en formodning om, at det er et noget man bruger til at vifte foran andre med "fine stamtavler" som i en kamp om hvis hund der er den "fineste".

    Det er så langt fra virkeligheden - og det er virkelig ærgerligt at folk lader sig forstille her, for de går altså glip af det, som stamtavlen i virkeligheden bruges til.

    Her hos mig ligger den også og samler støv så snart hunden er indkøbt.
    Derefter har jeg intet at bruge den (med undtagelse af, når specialklubben skal se den i forbindelse med prøver som dokumentation).

    Det handler ikke en pind om "fine" hunde. Det handler udelukkende om at sikre sig så vidt muligt at den hvalp man køber, har sunde forfædre og har egenskaber, der svarer til det, man ønsker sig af sin kommende hund.
    En sundhedsattest på forældrene er slet slet ikke dækkende - og selvom jeg synes DKK vælter sig i problematikker, så er køb af DKK-hund den eneste mulighed jeg har for at have en smule indflydelse på mit køb.

    MIne hunde er ikke "fine". De er købt så de passer til mig og de er købt med omtanke.


  • #410   31. aug 2016 En anden ting - problematikken der handler om, at man kan sætte en anden han på stamtavlen end den, der er brugt.
    Denne svinestreg blev desværre brugt i schæferavlen og det var selvsagt dybt problematisk.

    Netop derfor indførte specialklubben krav om DNA-test af alle avlsdyr i deres avlskåringsprogram. Og sørme om ikke nogle gik i fælden i den første tid. Derudover er ihvertfald en enkelt fundet i de senere år.

    Så vidt jeg ved er Schæferhundeklubben den eneste, der har indført dette avlskrav. Jeg kunne ønske at DKK ville tage det til sig i alle racer, da det helt uden tvivl begrænser snyd.

    80% af alle avlsdyr i stamtavleavlen i min race er kåret efter specialklubbens program. Jeg køber aldrig en hund efter ikke-avlskårede forældredyr.


  • #411   31. aug 2016 "Her hos mig ligger den også og samler støv så snart hunden er indkøbt. "

    CH dog, kan du så få den i ramme og op på væggen smiley

    Men ellers enig, en stamtavle er ikke "fin", den er et arbejdsredskab. De, der bruger udtrykket, mener sikkert, at det er "fine" hunde, der står på stamtavlen.


  • #413   31. aug 2016 Isabelle - smiley den lyder meeeeget fin smiley

  • #415   1. sep 2016 Lene: Hvis nu vi forestiller os, at DKK slog bremsen i på et tidspunkt mht. udstillinger, f.eks i en erkendelse af at mange racer døjer med diverse helbredsproblemer. Og ændrede udstillingerne, til at handle om avlskåring i stedet.
    Så ville jeg helt klart forvente at DKK valgte at bruge de dommere, som er indstillet på at følge racestandarten, og vægte sundheden højst. For din skønne race, ville jeg helt klart forvente, at en dommer til en avlskåring, "bedømte" hunden med korrekt pels, til at være velegnet til avl. Altså hunden med den "hårde" og mindst plejekrævende pels. Kan godt lide tanken om at man også valgte at bruge resultaterne af helbredsundersøgelser i forbindelse med en avlskåring. Tænker at den model som Broholmerselskabet brugte i starten, da racen skulle genskabes, slet ikke er så tosset endda.
    Tja....man kan jo altid drømme, også selvom det er totalt urealistisk smiley


  • #417   1. sep 2016 Ann-marie, Ja drømme har man sandelig lov til smiley , men jeg tror, det er urealistisk.

    Man kan sige, at de godkendelsesarrangementer der er blevet lavet til racer under rekonstruktion som f.eks. Broholmerne, var sideløbende med udstillingerne, og når først Broholmerne var godkendt, kunne de jo også udstilles.
    Man kunne sagtens forestille sig at specialklubberne afholdt et avlsgodkendelses arrangement, hvis der var interesse for det men næppe i stedet for udstillingerne. Og næppe noget der var pligt til at deltage i med kommende avlshunde.

    Dengang der var udstillingspligt, var det muligt at få godkendt en hund via en af specialklubben og DKK godkendt avlskårings. Hvor mange klubber, der brugte den mulighed, ved jeg ikke, men muligheden var et ekstra tilbud ikke et alternativ til udstillinger.

    Jeg har svært ved at forestille mig, at DKK skulle droppe de internationale udstillinger, som vi kender dem. Det er trods alt et af deres helt store vinduer ud af til, og formentlig tjener de også noget på dem. Og hvis man kan få flere tusinde tilmeldte hunde på en weekend, så er udstillingerne en succes, som man selvfølgelig ikke lige stopper.

    Med hensyn til hvilke dommere, der skulle bedømme på en avlskåring, så tænker jeg, at hvis DKK, som faktisk agiterer for, at dommerne skal prioritere sundhed, vidste præcis hvilke dommere, der dømte hvordan, så ville de nok sortere bunden fra. Tænk på hvor mange hunde der bliver bedømt under DKK regi årligt, udstillingsudvalget kan naturligvis ikke have fingeren på pulsen i forhold til hvordan, hver eneste af de dommere dømte.

    For endnu en gang at henvise til det, jeg kender mest til nemlig min egen race, så har vi ikke længere en eneste dansk specialdommer. Tror du DKK ville vælge en udlænding til avlsgodkendelse ? Og hvem skulle oplyse dem om, hvem der var egnet ? Det skulle formentlig specialklubben, som har større kendskab til hvordan, de forskellige dommere dømmer racen. Vi var en lille klub, og alligevel var vi langt fra enige om, hvordan en pyr skulle se ud, og vi ville da næppe have kunne blive enige om hvilken dommer, der skulle udstyres med så meget magt. Jeg tør ikke tænke på, hvordan det så ville være i de store klubber smiley
    Og tror du reelt, at en klub som f.eks. Bulldogklubben, der øjensynlig bakker op om ekstreme hunde, ville pege på en dommer, der måske ikke ville godkende de mere ekstreme hunde ?



  • #418   2. sep 2016 Lene: Er ikke i tvivl om at du desværre har ret. Udstillinger er kommet for at blive, på godt og ondt. Man kan kun håbe at DKK holder en finger på pulsen, og måske begynder at sætte øget fokus på racernes sundhed.
    Jo flere opdrættere der går foran, med et godt eksempel, jo større er chancerne jo også for at hvalpekøberne indser at det ikke er nok med en "fin" stamtavle. Sundheden skal også være i top. Hvorfor betale 10.000 kr for en hund, uden sundhedsundersøgelser, hvis man kan få en sundhedsundersøgt hund til samme pris ?
    Håber at hvalpekøberne på et tidspunkt bliver mere oplyste, og stiller højere krav til visse opdrættere, som f.eks EB og FB.

    Lenschow: Ved ikke hvilken model man bruger hos Dansk spids. Men såvidt jeg husker skulle broholmeren AD og HD fotograferes, mentaltestes, samt avlsgodkendes af Broholmerselskabet. Broholmerselskabet skulle også godkende parringerne.


  • #419   2. sep 2016 #406 Ikke racetypisk er for mig en god ting, når vi snakker bullere smiley

  • #421   2. sep 2016 Jeg gasser bare...lidt smiley smiley

  • #422   2. sep 2016 Jep, jeg kender standarden, den er fin, hvis den bliver overholdt smiley

  • #424   2. sep 2016 Som sagt, fin, hvis den bliver overholdt smiley

    Mit drømmescenarie er, at man, for nogle racer evt, kun kan stille på udstilling, hvis man har tilfredsstillende sundhedsresultater.


  • #425   2. sep 2016 Krumme
    Jeg kender standarden og præcis derfor ønsker jeg heller ikke en fransk bulldog efter racestandarden..
    At du ikke syntes at det der står i racestandarden spænder ben for det at være en funktionel hund, fortæller måske mere om dig og din viden om standarden for den franske bulldog og hvad der er sundt for denne race..

    Et meget kort næseparti, som må være 1/6 af hovedet samlet længde er lang fra sundhedsfremmende..
    En tøndeformet krop, godt bred og åben front er heller ikke godt for en hund der skal kunne udføre personlig hygiejne(som bør være en hver hunds ret)..eller for normale bevægelser.
    Kort hals er absolut heller ikke godt for pladsen til luftrøret..
    Så er der bagbenene som skal være højre end forbenene osv. Osv.

    Nej der står ikke at man skal honorere det ekstreme, men faktum er at det er det der bliver gjort..
    Men selvom at den blev fuldt til punkt og prikke, så er så mange ting i den standard der strider mod en normal og funktionel krop og hund, så det skriger til himlen..
    Babette har 1 cm for lang næse i forhold til racestandarden og det er ikke engang nok for en perfekt vejrtrækning(sammenholdt med en normal hund)..

    Udstilling er og bliver ikke for hunden skyld, kun mennesket perverse lyst til at få deres ego stimuleret...

    Det vigtigste i omgangen med dyr må og skal altid være at handle ud fra hvad der er det bedste for dyret..


  • #426   2. sep 2016 Kig på disse hunde og fortæl mig at de hunde er avlet efter en standard der tager hensyn til hundes sundhed og funktionalitet!!
    Hvis man oprigtig mener at det man ser her, er for hundens bedste, så ved jeg snart ikke hvem der er mest syg...bulldoggen eller dem der påstår det.
    Alle ved at bulldoggen ikke altid har set sådan ud, den har ændret sig gennem tiden, i takt med hvad vi mennesker nu syntes var sødt og smukt. Vi kan sagtens ændre det...ved ikke at udstille og i stedet bruge vores sunde fornuft når vi avler smiley

    http://www.bulldogklubben.dk/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=31&Itemid=344&lang=da


  • #427   2. sep 2016 Kennel Molosshuset -

    Jeg er BIG TIME fan af dine indlæg - det gør mig så glad, når folk udtaler sig om noget, de rent faktisk ved noget om smiley


  • #428   2. sep 2016 Tak Martine...jeg bliver bare så vred når jeg læser alt det pladder, for det er faktisk mig og dem der ønsker sundheden for disse racer som skal kæmpe, en måske umulig kamp, fordi at nogle fjolser, i "skønhedens" og egoets navn, har bragt disse skønne racer i denne sølle forfatning som de nu er i idag..

  • #429   2. sep 2016 Det der link er bare så trist at se på... De EB'er ligner jo statuer, som ikke kan bevæge sig.

  • #430   2. sep 2016 Præcis Louise.. og hvor mange tror du kan rengøre sig selv eller trække vejret optimalt på en helt almindelig dansk sommerdag(uden for sofaen vel at mærke)?


  • #431   2. sep 2016 Den sidste hanhund jeg så lå med våde håndklæder på et koldt stengulv.. og han var overophedet... og en super avlshund.

  • #432   2. sep 2016 Den skamavl af EB, FB og boxere gør ondt på en buller-elsker. Jeg har en rigtig buller, der er over 9 år og aldrig har været hos dyrlægen til andet end vaccination. Det er så lidt af en prøvelse, for hun vil æde den stakkels dyrlæge, haha. Men hidtil er processen foregået uden tab af menneskeliv.
    Sund hund og underbid behøver altså ikke at være modsætninger.
    OPROP: Lad være med at købe det usunde lort, så går det vel over af sig selv


  • #434   3. sep 2016 Det er lige præcis billeder som dem fra bulldogklubben og lignende, som har fået mig til at holde mig langt væk fra EB. De er så ekstreme at det ikke er til at holde ud smiley
    Kan slet ikke forstå at hundeelskere vil udsætte deres egen race for det ??


  • #435   3. sep 2016 De ser dem jo ikke på den måde - de synes ikke de er syge - "sådan skal en bulldog lyde" .. og ... "forstår slet ikke, at man vil ha en bulldog, der ikke er racetypisk" ... uvidenheden raser i den race, og åbenbart også hos folk "på sidelinien" som heller ikke kan se problemet.

    Sørgeligt - synd for de små hunde, som er fanget i en syg krop smiley


  • #437   3. sep 2016 Martine
    Det er fordi at bulldogverden er som eventyret "kejserens nye klæder",
    så derfor er det unormale blevet normaliseret...
    Jeg tror på at det kan ændres, hvis bare hyrden tager stokken i den anden hånd...så følger alle fårene med.

    Da jeg kom ind i bulldogverden var det meget "in" at den franske ingen hale havde...så kom det "ovenfra" at det ikke var sundhedsmæssigt hensigtsmæssigt for hunde og det blev indskrevet i standarden og vupti så syntes alle pludselig at det var det rigtigste(hvilket det også er, da halen er en forlængelse af rygsøjlen).
    Men det viser bare at hvis de de "rigtige" siger det, så ændre folk syn og mening om tingene..og vil gerne ændre.
    Om drivkraft og motivation er deres egen hang til at få stimuleret deres ego, i form af præmier og prestige, ved jeg ikke...men det er jeg også ligeglad med, bare de gør det smiley


  • #438   3. sep 2016 Og selvom at hale er blevet "in" så går der nok noget tid før at haler, som den her, vil blive accepteret helt ;-P

    profilbillede
  • #439   3. sep 2016 Minion
    Ja det er nemlig nogle rigtige søde, rare og kære hunde. Derfor er det også så synd hvis de pga. vores forkerte disponeringer skal uddø..


  • #442   3. sep 2016 Isabelle, de kan godt have meget mod de små moppedeller smiley

  • #443   3. sep 2016 Kennel Molosshuset: Ved du om der er lavet undersøgelser omkring den gennemsnitlige levealder for EB ?

  • #444   3. sep 2016 I Sverige er det 6.5 år. Så mon ikke det er nogenlunde det samme her....

  • #445   4. sep 2016 Men jeg tænker at den undersøgelse ikke tager højde for livsstilssygdomme. Og mange bulldogs er jo meget fede...

  • #446   4. sep 2016 Ann-Marie
    Det mener jeg der er via bulldog klubbens helt egen specielle måde at lave undersøgelser på ;-P men jeg kan ikke huske hvad den er, men tror at den er som Anne-Julie siger at den er i Sverige.


  • #447   4. sep 2016 6,5 år smiley Det er jo alt, alt for lidt smiley De burde jo blive min. 10-12 år !! Utroligt at bulldog-folkene ikke kan se at noget er helt galt ??
    Men ok, så længe at man kan sælge alle sine hvalpe til 15-20.000 kr uden problemer, så er de åbenbart ligeglade smiley


  • #448   4. sep 2016 Ann-Marie
    Ja det kan se sådanne ud .. smiley


  • #449   4. sep 2016 Da jeg skrev til DKK og Bulldogklubben forklarede de mig så fint, at de syntes at avl på hanhund med furunkler var helt ok, da arvegangen ikke var klarlagt, og man ikke helt kendte årsagen til furunkler. Da genpuljen også var så lille, så var det fint at bruge en med furunkler... Det er helt tosset i min verden efter at have ejet hund med furunkler.

  • #450   4. sep 2016 Jeg lærer aldrig nogensinde at forstå, hvordan man kan avle på syge hunde ??? Vel og mærke en sygdom som er smertefuld for hundene smiley smiley Oven i købet med DKK's velsignelse smiley

  • #451   4. sep 2016 Der er jo mange gode grunde, hvis du spørger DKK.. og derefter meldte jeg mig ud... rystende hvad de synes er ok.

  • #452   4. sep 2016 Helt enig Louise. Jeg meldte mig ud af bullmastiffklubben, fordi de ikke tog racens sygdomme seriøst nok smiley Det er sgu trist at så mange racer døjer med helbredsproblemer, uden at det bliver taget seriøst.

  • #453   4. sep 2016 Der er problemer i flere specialklubber.. har hørt flere avlere udtale at Bullterrier og mini ikke er en race, som døjer med meget sygdom... ØHH WHAT?? De lukker øjnene og så skal der penge i kassen.. en forkert diagnose .. vupti vi finder ny dyrlæge.

  • #454   4. sep 2016 Det er trist at folk er så totalt skruppelløse, og ukritiske omkring deres avl smiley
    Dengang jeg købte min bullmastiff (min første DKK hund), påstod opdrætteren også at racen skam ingen problemer/sygdomme havde smiley Jeg lærte på den hårde måde at bulmastiffen absolut har helbredsproblemer, og at jeg fremover skal holde mig laaaangt væk fra opdrættere som påstår at deres race er 100 % sund og rask smiley


  • #455   4. sep 2016 Ann-marie... Jep.. nøjagtig samme oplevelse her med min første DKK hund.. over 60.000 kr i dyrlægeregninger, sag mod avler og en avler som skrev til DKK at hunden intet fejlede og det var mig som gjorde den syg.. Det var 2 1/2 gode år og endte med en aflivning af min bedste ven.

  • #456   4. sep 2016 Louise: man bliver bare så forbandet frustreret over den slags useriøse, skruppelløse opdrættere smiley
    Jeg stoppede med at føre regnskab overdyrlægeregningerne, da jeg rundede 56.000 kr smiley Jeg fik i det mindste næsten 12 år med min fantastiske bullmastiff smiley Han var min once in a lifetimehund, så han var hver en krone værd, men alle frustrationerne/spekulationerne og dyrlægebesøgene kunne jeg godt have undværet !!
    Jeg var i det mindste så "heldig" at opdrætter havde skrevet under på at hunden blev solgt til udstilling, og at min dyrlæge fra Københavns dyrehospital skrev under på at min hunds øjenproblemer var arvelige (han kunne ikke udstilles pga sin øjenoperation), så jeg fik medhold i min klage hos DKK, og da opdrætter ikke fulgte den afgørelse betalte jeg for at der blev kørt en disciplinærsag mod dem, som resulterede i at de blev smidt ud af DKK.


  • #457   4. sep 2016 Jeg fik 7000 kr retur efter DKK sagen... men det er en dråbe i et kæmpe hav af sorger over en hund, som bare fejlede alt i hans korte liv.. søsteren var også syg og vi kørte sagen "sammen" mod avler. Hvis jeg kunne have gjort min rask, så havde jeg gladeligt givet 100.000 mere..

  • #458   4. sep 2016 Jeg fik ikke en krone retur smiley Opdrætter løb fra alle aftaler smiley Så jeg endte med at få yderligere udgifter, fordi jeg skulle betale for at få kørt sagen smiley
    Men i det mindste fik opdrætter da en straf.
    Men ja, pengene betyder jo et eller andet sted ikke en skid. Hunden var det vigtigste, og ham havde jeg da trods alt glæde af i næsten 12 år.
    Det må have været frygteligt at sige farvel til en hund i så tidlig en alder smiley 2 1/2 år er jo ingen alder smiley


  • #459   4. sep 2016 Der hersker jo udbredt enighed hos schæferfolk om, at en hund, der er 8 år er færdig som arbejdshund - og det er jo normalt, for den arbejder jo hårdt og så er det klart den ikke kan så længe. Hmm .. det er så ret sjovt at tænke på, at mallen jobber med de samme ting som schæferhunden, men den kan uden de store problemer jobbe i en langt højere alder.
    Hvis man henleder opmærksomheden på det faktum, så burde man da som schæferhundemenneske tænke sig om en ekstra gang.

    Dette virker ikke til at være tilfældet - og enigheden om at det jo er fordi den jobber så hårdt denne her schæferhund og så er det klart at den ikke kan i så mange år .. ja, den fortsætter.

    Og nej ! Jeg siger IKKE at schæferhunden skal blive en malinois - jeg siger blot, at jeg ikke forstår at man ikke kaster et blik i mallens retning og kigger fysik og opbygning i en højere grad end tilfældet er nu.
    Jeg forstår ikke at man ikke kigger på, at mange schæferhunde har problemer med at forcere det 1-meter spring der indgår i IPO-prøverne, hvorimod majoriteten af mallerne flyver over med luft imellem sig og springet.

    Men ja - mallen er så "tudegrim at jeg ikke kan holde ud at glo på den" ... så hellere en hund, med bygningsmæssige indskrænkninger og begrænset livskvalitet smiley


  • #460   4. sep 2016 Martine labber af jagtlinier er også små og grimme, men de kan også holde til en del mere, så der er også forskel hvis du spørger folk smiley

  • #461   4. sep 2016 Jeg "kender en", der har en brun lab - og som købte sig en anden lab af jagtlinier, da den brune var nogle år.
    Hun beskriver forskellen som "sjovere at køre i Ferrari end at køre på cykel i modvind" smiley


  • #462   4. sep 2016 Jep smiley

  • #464   4. sep 2016 Min holdning er mht furunkler.. at har en hund det, så avler vi ikke.. Det er SÅ smertefuldt, og hænger bare ofte sammen med andre hudproblemer som EB i forvejen kæmper med..

  • #465   4. sep 2016 Det samme gælder demodex, synes jeg. Man VED at det forudsætter et kompromitteret immunforsvar og eftersom det er meget hyppigt i enkelte racer, så har det antageligt en arvelig komponent.


  • #466   4. sep 2016 Demodex er frygteligt... Problemet er, at det kan skjules... Elmo blev champion, men havde den arvelige form af demodex.. Det kunne bare ikke se i de gode perioder.

  • #467   4. sep 2016 Det er dybt problematisk.

    Og rigtig svært at komme til livs


  • #468   4. sep 2016 Ja netop pga der er problemer med immunforsvaret.. og derfor en hund som kan få andre problemer også.

Kommentér på:
Skal vi lade visse racer uddø?

Annonce