{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.170 visninger | Oprettet:

Lange gåture {{forumTopicSubject}}

Efter en en diskution på en anden debat, hvor jegfik at vide at jeg er dyremishander, jeg burde ikke have hund og det var bare så synd for min hund. Er jeg altså lige nødt til at have jeres mening

ER 10 km for langt at gå for min shih tzu, vi bruger ca 2 timer om det, det meste af turen går hun uden snor, vi sagtens finde på at stoppe op undervejs og bare nyde udsigten , men som oftes går vi turen i en kører.

Hun er nu 4½ år gammel og vi har selvfølgelig gradvi5 st sat distancen op, dyrlægen kan ikke finde nogen fejl på hende og jeg bliver altid ros for hendes fine foderstand og kondition.

Vi går den tur 5 ud af ugens 7 dage.

Når vi kommer hjem, Det sidste stykke går hun lige så frisk til som når vi går hjemmefra. Hun virker bestemt ikke kvæstet eller voldsomt træt, hun tager lidt vand og lægger sig hen i kurven ½times tid og så er hun klar igen ( men det gør hun også efter vores hurtige morgentissetur på 10 min)

Så jeg synes jo ikke det er for meget , men selvfølgelig er det jo en lille hund , og jeg har altid kun haft store hunde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lange gåture
  • #1   21. aug 2016 Lyder meget flot! Det virker som om at de andre bare er uvidende og finder det beroligende at de kun lige skal rundt om blokken, fordi det er jo det "racen kan tåle".

  • #2   21. aug 2016 Nej!
    Din hund lyder til at leve det FEDE liv!
    Så længe hunden er glad, og nyder turen, så go for it! Syntes i er seje! smiley


  • Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #3   21. aug 2016 Umiddelbart vil jeg syntes det er til den gode side. Men dyremishandling, NEJ på ingen måde.
    Og når hunden er vant til det, og dyrlægen siger hunden er fin, ser jeg det ikke som et problem.


  • #6   21. aug 2016 Det er ikke størrelsen på hunden der afgør om den kan gå langt eller ej. Vi har jo Ozzy som er foxterrier/japansk spids blanding, og så har vi Mailo der er dværgpinscher, og Mailo følger fint med i både tempo og længde på ture, der er ingen forskel på dem.

    Hvis hunden er vant til at gå langt, og den som du skriver selv går derud af, så ser jeg intet problem i at gå lange ture. Det var noget andet hvis man fra den ene dag til den anden, gik fra 1 km til 10 km, så kunne man nok risikere ømme muskler, skader osv.


  • #7   21. aug 2016 jeg ved ikke om det er for meget, men jeg ville ikke få 50 km om ugen med en hund uanset størrelse. jeg ville heller ikke uden hund smiley

  • #8   21. aug 2016 Så er jeg blevet overbevist , vi forsætter bare med vores gåture .
    At de er så lange var i starten bare fordi jeg skulle tabe mig , nu kan jeg slet ikke undvære dem ,
    Vi startede stille og roligt med en lille kilometer og er langsomt gået op i længde og ned i tid smiley

    Maj-Britt
    5km/timen er vidst et meget normalt gang tempo, jeg ville dog gerne en lille smule op i tempo så det gav lidt mere på vægttabet, men så står mine knæ desværre af så hellere holde farten deromkring og jeg kan blive ved.


  • #9   21. aug 2016 Jeg går min. 10 km pr dag... På mine fridage bliver turene længere. Junior er altid løs, så han løber min. 15 km, når jeg går 10 km.

    Var lige til 6 mdr tjek hos Frigast ( Charlotte, kiopraktor ) Junior bliver tjekket hver 6 mdr, og dette er blot for at sørge for, at han ingen skævheder har.. han fejler intet. Vi talte netop om motion, og hvor vigtigt det er. Hun ser mange hunde, som er muskelfattige, de går korte ture og i snor.. det er ikke sundt.

    Det er en kæmpe fejl, at man ikke motionerer sin hund nok, og jeg nævnte løb for Frigast. Hun sagde, at løb 3-4 gange ugentligt 7-10 km var helt ok, så længe man træner hunden op til dette. Det er så også vigtigt at hunden får lov til at restituere efter meget motion.


  • #10   21. aug 2016 Det lyder skæppeskønt!

    Resultatet af det er en hund, der har en god muskulatur, god kondition, god motorik....
    Ikke dårligt overhovedet.

    Men det er klart, at den også skal have noget til sit hoved oveni, det kan ikke stå alene. Turen i sig selv er der ingen grund til at holde op med.

    Hvad er det for nogle mennesker, der mener at det er et problem for hunden?


  • #12   21. aug 2016 når jeg gå lange ture. så tag jeg altid en vandflaske med til hunden. hvis det er en varm dag (: men der er en dame ude hos os. hun gå måske 7 til 14 km hver dag med sin hund uden problemer smiley

  • #14   21. aug 2016 Min Papillon har også tidligere været vant til 10-15km ture (endda med masser af trav og galop - da han var med under rideture). Så længe hunden er trænet op til det, og er sund og rask, så er det da kun fint smiley Nu er min Papillon 8,5år og han kommer ikke længere med på rideturene hvor tempoet kommer højt op, men han kan stadig fint følge med på alm. gåture på de 10km.
    Man skal blot hele tiden se på hunden, og holde øje med evt. ændring. Min Papillon begyndte at have svært ved at følge med på Rideturene, og så stoppede jeg selvfølgelig med at have ham med på dem.


  • #16   21. aug 2016 Pia: I skulle da bare have afbrudt turen, og så have taget den i jeres tempo. I havde tydeligvis ikke samme mening med den tur. Jeg forstår dælme godt du ikke gør det igen.
    Som dig er det også på vores hundes præmisser når vi går tur, så vi kan sagtens være væk i lang tid, uden egentlig at have gået særlig langt, fordi de får lov at tage det i deres tempo og snuse 500 steder hvis de vil det.

    Ind imellem skal vi selvfølgelig nå noget, og kan derfor ikke lade dem snude for hver 5 cm vi går smiley Men jeg forstår ikke dem hvor hunden er i HELT kort snor, og hvor tempoet bare er ens hele vejen, hvorfor så gå den tur, det kan da i hvert fald ikke være for hundens skyld .


  • #18   21. aug 2016 Det Ts beskriver lyder jo heller ikke som en tur hvor de bare traver løs, og hunden ikke får lov at snuse smiley Hun skriver jo også de stopper op og nyder udsigten osv. .

  • #20   21. aug 2016 Caroline: Jeg reagerede fordi jeg også har skrevet jeg ikke forstår ideen med at gå med hunden i kort snor, og bare vade afsted uden hunden får lov at snuse osv smiley

    Jeg ser jævnligt en bestemt hundeejer herude komme med sin hund, og den får knap nok lov til at tisse, fordi de bare skal fremad, og så giver det altså virkelig ingen mening for mig, så kan det i mine øjne ikke være for hundens skyld.

    Vi går da også ture hvor jeg beder hundene komme med, når de på 50 meter har snust 20 forskellige steder. Men altså det kommer ret naturligt, for Mailo vil helst bare fremad, det er mest Ozzy der gerne vil snuse 700 steder, så jeg tilpasser turen så den passer til dem begge, eller går en ekstra tur med en af dem, så de begge får det de vil smiley


  • #21   21. aug 2016 Jeg går flere steder, hvor Junior godt nok er løs, men skal følge med.. han får lov til at snuse mange steder, men ja jeg bestemmer, når han ikke skal snuse.

  • #22   21. aug 2016 Louise: Men du hiver ham jo ikke bare afsted i snoren, det er sådanne typer jeg jævnligt møder herude, og når Fido så sætter sig ned for at tisse , så bliver den nærmest hevet afsted med et " kom så !!" . Sådan noget forstår jeg simpelthen ikke , og syntes sgu ikke det er fair for hunden. Jeg ville da blive knotten, hvis min mand om og hev mig væk fra toilettet, når jeg skulle tisse smiley

  • #23   21. aug 2016 Nej for han får slet ikke chancen for at tisse ..

  • #25   21. aug 2016 *CH*

    Jeg tror kennel HiJacks har fat i noget af det rigtige, at det er folk der gerne vil berolige sig selv med at deres hund ikke behøver så meget motion.

    For mit vedkommende var det i en gruppe for shih tzu ejere smiley jeg er i forvejen ikke vildt populær fordi jeg har valgt at klippe min hund korthåret, jeg er så ligeglad med det hellere hun er korthåret end at hun skal døje med hotspots


  • #27   21. aug 2016 Ej hvordan kan 10 km lyde af meget .. Hunde er aktive dyr.. de er lavet til at bruge kroppen.. Hvor er det vildt, at 10 km lyder af så meget.

    Vi mennesker skal gå min 10 km om dagen.. ca 12000-14000 skridt... Det er ingenting.


  • #31   21. aug 2016 Bliv du bare ved med at gå dejlige lange gåture, og nyd det smiley Så længe hunden er frisk, er det da bare med at komme ud og gå.

  • #32   21. aug 2016 Trille er ikke vant til at gå langt smiley så når vi går ti km, så er hun flad.. Vi går aldrig lange ture når det er varmt. Fordi det ville tage hele dagen, Trille ligger sig ned hver anden meter i skyggen smiley

  • #33   21. aug 2016 Bare lige for en sikkerheds skyld vil jeg jeg godt lige pointere at hun altså også får hendes gåture der er for hendes skyld, på de alm. gåture får hun masser af tid til at stå og snuse, hvilket hun selvfølgelig også kan når vi går den lange tur i og med hun er fri,så kan hun snuse som det passer hende men nej lige på den tur stopper vi ikke op så hun kan snude til den samme blomst i 10-15 min, den lange gåtur er for MIN skyld, synes så bare hun lige så godt kunne komme med og få motion, når jeg alligevel går turen

  • #34   21. aug 2016 Jeg får tit den der "arhh men det kan min hund jo ikke fordi den er en terrier, labrador, selskabshund, etc etc". Mit motto er altid at det er førerens begrænsninger der er styrende for hundens evner. Er man villig til selv at lære og prøve, så kommer man også længere med hunden. Gider man ikke det, så kommer undskyldningen om at hundens manglende evner skyldes racen.

    Og 10 km, come on! Kan en hund ikke det, så køb en kat og bliv hjemme på sofaen


  • #35   21. aug 2016 Kennel så enig.

    Nej man behøver ikke gå en halvmarathon, men hunde skal da ud og bevæge sige, og 10 km kan alle.


  • #36   21. aug 2016 Af ren nysgerrighed, hvorfor kan en rotte ikke holde til det? Ja den er tungere end den race Ts har, men den er jo også bygget til at bære de ekstra kg ? Kan store racer ikke klare ligeså meget motion som de mindre?

    Og ja jeg spørger af ren undren og uvidenhed.


  • #37   21. aug 2016 Store racer kan sagtens gå meget langt, både min bullmastiff, og mine mastiffer har gået lange ture, uden problemer. Det er kun mens de er unghunde og vokser at de skal skånes.

  • #38   21. aug 2016 Ann-Marie : Tak for svar, jeg kunne da heller ikke forstå hvis de ikke kunne, de burde jo ikke være mere skrøbelige end de mindre racer smiley

  • #40   21. aug 2016 Rikke: De kan godt, noget andet er om de lige gider smiley

    Jeg cyklede af og til med min bullmastiff, hvor han løb løs, stille og roligt. Og det syntes han var sjovt. Jeg fik så den idé at aften/natturen skulle klares på cykel hver dag. Første aften spurtede han afsted og havde en fest, anden aften syntes han at det var ok, tredje aften fik jeg fingeren og kunne klare min cykeltur alene, for han ville hellere snuse i græsset, end at løbe smiley


  • #41   21. aug 2016 Rotterne: Det var bare fordi du skrev at din race var for stor og tung, så det lød som om du ikke mente den kunne det. Det kunne jo godt være det forholdt sig sådan at de rent faktisk ikke kunne, jeg har jo ikke forstand på den race, jeg spurgte af ren nysgerighed smiley

  • #45   22. aug 2016 hijack hvorfor skal man få en kat bare fordi man ikke har lyst til at gå 10 km om dagen?

    hvis hunden får hvad den behøver hvorfor SKAL man så gå så langt? og ja 10 km er langt for mig der bor i midten af en by og ikke har nogen grund til at gå så langt. jeg har strand og voldanlæg inden for en radius af 3 km.


  • #46   22. aug 2016 Frk Jensen: Hvis man ikke mener at en hund kan gå 10 km, så er det fordi man simpelthen har for mange undskyldninger. Køb en kat og kom uden om det dilemma

  • #47   22. aug 2016 jeg skriver ikke at jeg mener den ikke kan.

  • #48   22. aug 2016 Den var jo heller ikke rettet til dig, men alle dem med undskyldninger

  • #50   22. aug 2016 Altså jeg bruger jo rask gang som motionsform idet min hofte desværre ikke tillader mig at løbe mere end 2 km 2 gange om ugen - og så kan det jo næsten værre lige meget.
    Skal man have pulsen op og have noget ud af gå-motion sådan på 'kondi-siden' så skal man gå i meget raskt tempo. Jeg går typiske 5,2 - 5,3 km/t når jeg går til. Og ja, jeg har mine hunde med og nej, de løber ikke løse; det har vi slet og ret ingen steder vi må andet end langs landeveje og det er for farligt. Perle er ikke sådan snusetypen, så vi går lange pas, hvor hun ikke stopper op. Lige pt har vi jo hvalp, så turene er ikke helt så lange og hurtige som de plejer at være. Der er normalvis indlagt 'snuse-pauser' og stræk hvor vi går lidt langsommere og fx træner lidt på træstammer osv.


  • #51   22. aug 2016 Jeg kan ikke se, hvad der er galt i sådan nogle motionsture, så længe det ikke er den eneste aktivitet, man tilbyder hunden.


  • #52   22. aug 2016 Nej, vel smiley Men jeg har da også hørt at det var synd for min hund at gå så raskt med den og at den da skulle have lov at gå og snuse i sit eget tempo.
    .... ture i Perles helt eget tempo ville jeg slet ikke kunne følge med på ;- ) . Og at tøffe afsted og snuse er bare ikke hendes kop te; nææææh lad os komme ud over stepperne smiley


  • #53   22. aug 2016 Haha -.hvis vores kunne vælge ville "gå"turene altid foregå i vaskeægte schæfertrav *GG*

    De må nøjes med trasketure, lidt løb- og lidt cykelture smiley



Kommentér på:
Lange gåture

Annonce