{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.726 visninger | Oprettet:

2 tæver {{forumTopicSubject}}

Spørgsmål. Er der nogen der har oplevet slagsmål mellem 2 tæver. Der bor sammen. når de har været alene hjemme. Udfra rammerne. Vante omgivelser. Ingen mad el ben i rummet ingen legetøj der kan skabe dominans.
Udgangspunkt er på nuværende tidspunkt.
7 årig tæve. Lidt dominant og især omkring mad og legetøj. Hvalp 8 mdr ihærdig men respektere den store


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2 tæver
  • #2   28. sep 2016 Ok har Hundegård. Til når de er alene hjemme. Var bare nysgerrig om jeg var hysterisk. Men hellere på den sikre side end uforsigtig

  • #3   28. sep 2016 Ja.. Derfor jeg aldrig skal have to tæver igen, en er rigeligt smiley
    Gerne flere hanner sammen, men nøjes med en enkelt tæve smiley

    Ej, der er jo mange der med succes har flere tæver sammen og aldrig oplevet noget ballade.

    Jeg er ikke helt med på dit indlæg, det virker lidt rodet, er der opstået ballade, eller frygter du at der bliver?


  • #4   28. sep 2016 Der er ikk ballade. Men er bevidst om problemet. Derfor er der lavet hundegårde til når de er alene hjemme. Så den lille ikk skal være i bur en hel dag. Det ville være for synd. Så nu ville jeg bare hører om jeg var hysterisk el ej.

  • #6   28. sep 2016 Med en god aldersforskel har jeg ikke oplevet problemer mellem tæver.
    Med for lille aldersforskel har jeg set problemet masser af gange. Det bliver aldrig godt igen, når først problemet er opstået.

    Du skriver at miljøet skal være uden mad, ben og legetøj, for at den gamle tæve kan være i det uden ressourceforsvar. Det tænker jeg slet ikke er fair over for hvalpen. Hvalpe har brug for beriget miljø med masser af legetøj. De udvikler sig gennem leg.

    Det står endda i DKKs reglement, at hundes opholdssted skal være beriget med liggesteder, legetøj osv osv. og kennelkontakterne går utroligt højt op i det, når de udfører kontrol - både hos folk med og uden hvalpe.



  • #8   28. sep 2016 Kommer også rigtig meget an på racen, i berner kredse er to tæver sammen helt almindeligt - der er ikke megen kønsagressioner at finde der.

    Blandt en del brugshunderacer med højere tænding er det no go. Kender rott'etæver, der har pelset hinanden totalt og også et par schæfertæver, der har lavet samme stunt.


  • #15   28. sep 2016 Langt de fleste steder går det godt, så det er da synd og skam at lade hunde leve opdelt ud fra ren og skær "måske-tankegang" eller "worst-case-tankegang", synes jeg.
    For tænk nu hvis det gik godt og hundene fik glæde af hinanden??
    Det gør de trods alt i de fleste tilfælde, fordi folk tænker sig om i indkøbet af hund.

    Jeg ville aldrig selvkøbe hvalp hjem til en voksen hund med enormt ressourceforsvar, eller en voksen hund, der ikke kan med andre, for det mener jeg bare ikke er lykken for nogen af hundene.
    En hundeflok skal give mening. Det gør den ikke længere, når hundene skal leve opdelt - altså et separat liv under samme tag.


  • #16   28. sep 2016 Jeg har 3 tæver sammen og har altid haft tæver og ofte flere sammen, har kun en gang haft problemer og det var i forbindelse med at en gammel tæve blev syg, en yngre tæve( hendes datter) forsøgte sig, men det blev løst med adskillelse når de var alene.
    Ellers har jeg aldrig oplevet problemer, har altid haft en stærk tæve som var/er minimum 2 år ældre end næste tæve, alt foregår fuldstændig gnidningsfrit, de spiser også sammen og søger foder på plænen sammen alle 3 smiley


  • #17   28. sep 2016 Samme her Bodil.
    Alle mine fire søger foder sammen og spiser sammen.


  • #20   28. sep 2016 her er familien Rødtop ...Rødtop og hendes to døtre , det går bare så godt med dem ALLE indbyrdes.

    profilbillede
  • #22   28. sep 2016 Jeg har haft en del tæver sammen, hvor det er gået fint, det har været velfungerende flokke, men jeg har også haft et par stykker, der ikke kunne sammen, og det var meget voldsomt, og endte med tæver der var skilt ad permanent og er også endt med aflivning.

    Ud af de 12 tæver jeg har haft, har der været en: Jaffa, der ikke fungerede i flokken. Der var specielt 2 andre tæver, hun ikke kunne med, og der skal jo 2 til at slås. Den ene af de andre tæver var 6 år ældre end Jaffa, den anden 2 år yngre, så altså ikke mangel på aldersforskel der gav problemerne.

    Mine kom nu aldrig op og slås, mens de var alene hjemme, men på et tidspunkt begyndte jeg at holde dem adskilt, når jeg ikke var hjemme. Det var nødvendigt af sikkerhedsmæssige grunde, men det gav altså også noget uro og spænding hundene i mellem, for de skulle lige se hinanden an igen, når jeg kom hjem og de blev sat sammen igen. Det var et noget stift foretagende.

    Senere igen blev de holdt adskilt hele tiden. Det gik godt i et par år, men så skete der et par uheld, en dør, der ikke blev lukket ordentligt osv, og det resulterede i et par meget grimme slagmål, frygtelig meget stress i hele flokken og endte med at jeg lod Jaffa aflive.
    Jaffa var 9 år på det tidspunkt, og det var helt sikkert den rigtige beslutning, men det var hårdt.

    Selvfølgelig skal din hvalp ikke sidde i bur en hel dag, det var da en grotesk tanke. Løbegård til hver af dem lyder som en god ide, eftersom de tydeligvis har forskellige behov.


  • #24   28. sep 2016 Måske har den gamle lidt ondt og vil bare have at den unge holder afstand. Det har jeg oplevet med den gamle han som umotiveret (for det utrænede øje) gik på sønnen. Det viste sig (efter utallige urolige timer og masser af penge på mærkværdige ting) at han havde gigt og derved ondt. Den unge fattede det bare ikke da han samtidig lige var kommet i teenager årene (ja, i min race varer det flere år før de bliver voksne) så han tog gerne kampen op. I dag går de som regel adskilt, men den gamle trækker sig selv tilbage og de er aldrig alene uden opsyn. Et ganske almindeligt børnegitter er nok for at de kan føle afstand

  • #25   28. sep 2016 Jeg har 4 tæver sammen, har faktisk kun oplevet problemer tæver indbyrdes med en tæve jeg havde for en del år siden, men hun havde problemer med alle hunde, så hende måtte vi aflive smiley Hanhunde har jeg også prøvet at have sammen, men de skal kun bo sammen hvis der ikke også er tæver, så går det som regel fint.

  • #26   28. sep 2016 Jeg har to tæver, 6 og 8 år. Der har aldrig været ballade mellem dem (heldigvis).

  • #27   28. sep 2016 Jeg har 3 tæver og 1 han, de går opdelt to og to når vi ikke er hjemme, ellers går de som samlet flok.

  • #30   28. sep 2016 Malene hvor læser du enormt ressource forsvar. For det er ikk problemet. Hun er bare dominerende overfor legetøj. Slipper når jeg ber om det. Tager ikk den lilles legetøj fra hende. Men har hun det og den lille vil have det. Det er et no go. De er alene hjemme 2-3 dage om ugen o max 6 timer.
    Men jeg spørger fordi de fleste konflikter opstår når ejeren er der. Og her skal ikk over analyseres. Magter ikk lange udredninger om hvad og hvordan man gør el ikk gør. Spørgsmålet er enkelt. Har i el har i ikk oplevet det.
    Mine hunde bliver trænet 4-5 gange om ugen med spor og anden træning. De går gennemsnit 1-2 timer om dagen. Bliver dagligt trænet i leg og lydighed som leg. I hundegården er der masser af legetøj og forskellige udfordringer. Men kunne være rart hvis jeg kunne smide dem sammen i gangen. Hvis det er meget koldt el det regner.


  • #31   28. sep 2016 Annemette, det er da også muligt, at du kan det. Det er der ingen af os, der kan svare på. Det er levende væsener og ting kan ske, som man ikke havde forudset. Det er jo dig, der kender hundene og ser deres indbyrdes adfærd.

    Jeg har 4 tæver gående sammen derhjemme i øjeblikket, og er på ingen måde nervøs for det. Da jeg havde problemer, var problemerne tydeligt, når jeg var til stede, så jeg kunne tage forholdsregler, når jeg ikke var der.

    Og så beklager jeg da, hvis jeg har besværet dig med at svare for uddybende på dit spørgsmål.


  • #32   28. sep 2016 har nu for anden gang 2 tæver sammen ... første gang var helt uden problemer, de gik sammen fra dag 1 (3 års aldersforskel), spiste ved siden af hinanden osv ...

    Anden gang gik der lidt tid, 2 års forskel, og den ældste gad ikke en hvalp ... fandt ud af det hang sammen med hormonsvingninger, så efter hun blev steriliseret har der ikke været problemer, det er også sammen hele tiden ... kender flere i min race der har flere hunde af sammen køn sammen ...


  • #33   28. sep 2016 Lene det du har beskrevet er uddybende og forklarende om dine oplevelser ikk hvad jeg burde høre love og regler samt adfærds irettesættende. Så tak for dine svar. Er måske lidt små træt af folk der nedsætter sig som adfærdsdommere udfra et enkelt spørgsmål man stiller

  • #34   28. sep 2016 Jeg har haft tæver sammen siden 1999. Det første sæt gik galt. Men det var også 2 x møgkost (sindsmæssigt.)

    Siden dengang har jeg været obs på hvad jeg havde mellem hænderne og der har aldrig været problemer. Heller ikke da de gamle faldt fra. De er sammen døgnet rundt.

    Nu har vi en schæfer og en springer.
    De har den ene fra sept. 09 og den anden fra feb. 11 Det fungere uden problemer.


    profilbillede
  • #36   28. sep 2016 Du skriver at der ikke må være mad, ben eller legetøj når hundene er alene.
    Dette viser mig at din gamle hund har problemer af en art.
    En hvalp kan ikke vokse op uden legetøj eller andet sted give sig til, uden at ende i anden uønsket adfærd.


  • #37   28. sep 2016 Mine hunde tillader da heller ikke hvalpe/unghunde at tage legetøj m.m fra dem;) det at hunden ligger med et stykke legetøj og knurrer hvis hvalpen kommer for tæt på, det er helt naturlig adfærd og har til formål at lære hvalpen alm god opførsel;) det må du ikke stoppe;)

  • #38   28. sep 2016 vi har to tæver med kun 6 mdr. alderforskel.. vi er en "sammenbragt" familie så det er ikke planlagt sådan men her går det fuldstændig upåklageligt, de har det simpelthen så godt sammen.. men jeg ville nok aldrig bevidst gå efter at få to tæver sammen.

  • #40   28. sep 2016 Lenschow : "Gutterne slås men mest for at bryde muskler og styrke - og så klapper de hinanden på skulderen og går i baren og deler en fadøl. Alt er glemt. Indtil næste gang - så gentager de dette. Hvorefter alt er glemt og de deler en ny fadøl.... " Bare det dog var sådan, jeg har haft mange hanhunde sammen på skift, og ikke én af den ville have "delt en fadøl" med nogen af de andre, det havde været til sidste blods dråbe fra den første gang de var kommet i totterne på hinanden, og resten af deres liv. Måtte omplacere den sidste af de intakte hanhunde i starten af året, har nu kun en ældre kastreret tilbage.



  • #42   29. sep 2016 Det er muligvis race bestemt, men jeg ville overhovedet ikke forsøge mig med flere hanner sammen, i hvert fald ikke så længe jeg også har tæver.

    Men generelt for pyreneere vil jeg mene, at sandsynligheden for at 2 eller flere tæver kan gå godt sammen er større end at 2 eller flere hanner kan. Det er mit indtryk, at det måske nok er anderledes i nogen racer, og derfor er det svært at rådgive for sådan noget uden at tage højde for at racerne er forskellige.
    Og individerne er helt sikkert også forskellige, så man kan fortælle om sine egne og familie/venners erfaringer, men det er hele tiden med forbehold for at hver situation er forskellig fra alle andre.


  • #43   29. sep 2016 Ja du har ret Lene. Det er nok meget race bestemt og temperament.

  • #44   29. sep 2016 Om to tæver duer sammen afhænger af mange faktorer. Bl.a. har hundenes race temmelig meget at sige. Men så sandelig også individernes sind. Mine Irske Terriers er normalt meget egetkønsaggresive, og især tæverne er slemme; jeg har haft to tæver sammen, der ikke kunne udstå synet af hinanden, da de begge var kønsmodne (det gik fint til den yngste blev 1½ år så gik det ikke længere og de boede totalt adskilt hos os - rimelig bøvlet). Jeg har også haft to, der godt kunne være sammen under opsyn og med en del omhu fra vores side; de kunne godt se sig gale på hinanden, men de var til at stoppe ved at hæve stemmen. Hovedparten af hannerne i racen er absolut heller ikke typen, der ville dele en fadøl sammen efter at have været oppe at bokse smiley Men de er ikke nær så indædte som tæverne når de slås. I min race handler det slet og ret om selvsikkerhed. De selvsikre individer er nemme at have sammen med andre hunde - også af samme køn. De usikre ryger i slåskamp. Min gamle hanhund var dominant og megaselvsikker. Han var ALDRIG i slåskamp med andre hanhunde; heller ikke de hilsetosser der kom ræsende op til os engang imellem. Hans ustråling fik dem til at tænke sig om inden de nåede helt hen til ham. Som regel smuttede de igen. Han viste ikke tænder og han knurrede ikke. Han kiggede bare på dem. Om Clinton bliver sådan vil tiden vise, men jeg håber det da; den slags hund er en gave og SÅ nem at have med at gøre.
    Min dober har ingen egetkønsaggresivitet - eller resourceforsvar - overhovedet. Hun er sammen med både kendte og fremmede tæver uden problemer. Hun er en rigtig omega-hund, der bare underkaster sig andre hunde og fx lader dem tage hendes legetøj eller mad. Hun er typen der skal have lidt hjælp og det har været vores job at lære Clinton at han ikke må spise hendes mad også.


  • #45   29. sep 2016 Lenschow, jeg er sikker på at det var fordi at jeg havde en blandet flok tæver/hanner, og flere af hannerne var omplacerings hunde, der var taget ind en af gangen over flere år, og de gik fint sammen, til der kom et sammenstød pga., af noget spiseligt jeg havde tabt, og derfra gik det det bare en vej, så var det pga. en løbetids tæve (selvom hundene var delt op, når der var løbetid), så var det andet og tredje, ofte kunne jeg efter en periode, sætte dem sammen igen, men det var en tikkende bombe, de blev alle sammen aktiveret hver for sig og sammen og jeg har rigeligt med plads så de kunne undgå hinanden, men nu er det heldigvis kun tæver jeg har ( og min kastrat) de er meget harmoniske sammen, de har en rigtig fin forståelse for hinandens særheder og signaler. Jeg tror at hvis man vil have hanhund, er bedste kombi 1 hanhund og 1-2 tæver, eller kun hanhunde, jeg har prøvet lidt forskelligt i forhold til sammensætninger af "flok" typer i de 34 år jeg har haft hunde. Jeg har det sådan at trives en hund ikke med dem der er her, er der helt sikkert en sød familie hvor den hund falder bedre til, ikke alle hunde er jo gode i flok ligesom ikke alle mennesker, bryder sig om at skulle bo i kollektiv smiley

  • #47   30. sep 2016 Det handler meget om ens egen håndtering af hundene i flokken, men omvendt så kan man altså komme i vanskeligheder, selv om man normalt har godt styr på sine hunde.

    Jeg var erfaren ejer af en flok af tæver af en race, der kan give problemer, og jeg fik tingene til at fungere længe, lige indtil den dag det altså bare ikke gik længere.
    Det er ikke specielt møntet på dig, Ulla, men jeg kan godt blive lidt stram i betrækket, når folk rask væk slynger ud, at de ville bare ikke finde sig i slagsmål internt i flokken, det ville deres hunde ikke få lov til. Ingen af os har jo prøvet at stå med alle andre folks hundeflokke, og ingen af os kan sige, at den slags aldrig ville ske for os.


Kommentér på:
2 tæver

Annonce