{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.348 visninger | Oprettet:

Dan J
Dan J
Tilmeldt:
18. maj 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Hvornår kan hvalpen holde sig en hel nat? {{forumTopicSubject}}

Hej wise ones,

Jeg er en førstegangsejer, og har en dejlig schæferhvalp på 8½ uge, som jeg allerede elsker overalt på jorden.
Skønt det ikke chikanerer mig at stå op klokken bæ om natten og lufte ham, så rammer det energien i dagtimerne ikke at få den nattesøvn jeg er vand til, og derfor vil jeg gerne høre jeres erfaringer og viden på dette område. smiley
Generelt hører jeg også gerne gode råd og guldkorn hvis i sidder med nogen! smiley

På forhånd mange tak, og dejlig aften til hundefolket! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår kan hvalpen holde sig en hel nat?
  • #1   20. okt 2016 Jeg tror de hvalpe jeg har haft har været omkring 7-8 måneder før de har kunne holde sig en hel nat. Men jeg kan ærlig talt ikke huske det præcist, tror jeg har fortrængt det. smiley

  • #2   20. okt 2016 det er meget svært at sige noget om, ud af de 4 hvalpe jeg har haft, har jeg haft en der ikke var ude fra midnat til kl 6-7 om morgenen, mens en anden skulle ud om natten til den var næsten 4 måneder ..... hvis hunden har tisset ordentlig af inden midnat, så vil jeg mene at de fleste vil kunne holde sig til kl 6 om morgenen fra de er omkring 3½ måned ... men det er enormt forskelligt ...

  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #3   20. okt 2016 Tusinde tak for svar til jer begge! smiley
    Det ser ud til at jeg må tage den berømte middagslur i brug, når han alligevel tager sin egen. smiley
    Han skal dog også kun ud 2 gange henover natten, så verdens undergang er det som sagt ikke. smiley


  • #4   20. okt 2016 nej når så bare han vil sove igen bagefter, en af mine mente man skulle lege bagefter, det synes jeg ikke var fedt ... held og lykke med vidunderet, når den hårde tid er ovre, så glemmer man den hurtigt, og det varer jo trods alt ikke så længe som med små børn smiley

  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #5   20. okt 2016 Hahahaha, jeg føler med dig! Hvis vi ikke går en tilstrækkelig lang tur om natten mener Stitch også at den står på legetime når vi kommer ind igen. Tror dog så småt han heldigvis er ved at forstå at farmand ikke er særlig legesyg på den tid af døgnet. smiley
    Ser også meget frem til at kunne få en hel nats søvn, en dag ude i fremtiden. smiley
    Og mange tak! smiley


  • #6   20. okt 2016 Det vigtige er at vise hvalpen at nat = ro.
    Så hvis hvalpen er urolig, lukker du den bare ud uden at sige noget. Så snart den har gjort sig ren, går I i seng igen.
    Som regel går der ikke mange uger før de har forstået pointen.
    Luft godt af før sengetid og igen som det første om morgenen.


  • #7   20. okt 2016 Min kunne ved 9 uger smiley De første 4 dage sov jeg i stuen sammen med ham og derefter rykkede vi i soveværelset på 1. salen. Der var jeg ikke oppe om natten mere. Han blev luftet sidste gang kl ca. 23 og vi stod op ca. Kl. 6.45 smiley
    Lyder til jeg var meget heldig smiley


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #8   20. okt 2016 Tror så bestemt du har ret Malene, som jeg også nævnte tidligere, lader det til at han så småt forstår at det netop ikke er legetime klokken 2 om natten når vi har været ude og besørge. smiley
    Men mange tak for din forklaring og dit råd! smiley Tror hvis jeg skal være blankt ærlig, også at jeg har været lidt for hurtig med at gå ind igen, når vi er ude sidste gang inden sengetid. smiley


  • #9   20. okt 2016 vores kunne også holde sig Ca 8 timer om natten fra hun var 9 uger.
    Vi gik kun ud med hende hvis hun vågnede og blev urolig.
    ellers blev vi liggende.


  • #12   20. okt 2016 Mine hvalpe er 12 uger og holder sig som regel 6-7 timer om natten
    Men det er simpelthen så forskelligt fra hund til hund.


  • #13   20. okt 2016 Min sidste hvalp holdt sig fra dag 2 om natten og renlig fra 12 uger.... hvis man sørger for sen luftning ved midnat og igen kl 6 burde de kunne holde sig ret hurtigt. Man skal passe på med ikke at gøre det til en vane at skulle op midt om natten.

  • #14   20. okt 2016 Mine er blevet luftet ved 22-23 tiden og har holdt sig til ved 6 tiden hvor jeg står op, fra jeg fik dem hjem smiley

  • #15   20. okt 2016 Coco var 8 uger, den første nat stod vi op kl.4 og i seng igen, den næste kl.6 og sov videre på sofaen.
    Men Coco er nu også typen som altid står op efter mig, og egentlig først når vi skal ud på morgenturen, så for hende har mageligheden nok også spillet lidt ind smiley


  • #17   20. okt 2016 Bella kunne faktisk, da jeg fik hende, da hun var 3,5 måned - Men kort efter fik hun blærebetændelse. Efter det bøvl gik der kun et par uger, så kunne hun også holde sig hele natten. Der var hun omkring 5-6 mdr.

  • #19   20. okt 2016 Atlas har haft tre uheld indenfor siden han var 8 uger. I starten stod han gerne op 2-3 gange om natten, men fra 10 uger røg det ned på en gang, i starten omkring klokken 4, så 5, da han var ca. 3,5 måneder, og nu som 5 måneders sover han som regel igennem, men indimellem skal han op om natten. Jeg er så desværre en nattetisser, og det tror jeg, har været med til at forlænge det. Står jeg op for at tisse om natten, står han nogle gange med op og skal også lige tisse smiley

  • #21   21. okt 2016 Vandet skal selvfølgelig ikke tages fra hunden for at lette træningen, en hund skal altid have adgang til vand.
    Tillykke med hvalpen, det er en fantastisk race smiley


  • #22   21. okt 2016 Argh... det er vel de færreste, der har vand i soveværelset? Min har aldrig haft adgang til vand efter sengetid, men hun har enkelte gange lagt sig til at gnave i et ben el.lign og ja, så beder hun nogen gange om at komme ud for at drikke, når hun er færdig med at gnave. Så står jeg jo bare op og åbner døren, da hun var hvalp skete det dog aldrig, det er kommet til med årene..

  • #26   21. okt 2016 Jeg har ikke vand i soveværelset nej, men døren står åbent.
    Og jo jeg høre faktisk jævnligt at en af hundene står op og går i køkken og drikker vand og det skal de altså have lov til.
    Det er ikke op til os at vurdere hvornår Fido er tørstig eller om Fido må drikke.
    Forstil dig at du selv vågner om natten og er virkelig virkelig tørstig, men du må ingen vand få, du må vente til næste morgen, ikke en sjov tanke, vel?


  • #27   21. okt 2016 #26: Nej, det har du ret i, men så er det jo så heldigt, at min hund beder om at få døren åbnet, hvis hun skal bruge vand, så hun tørster nu ikke. Og heldigt for mig, at hun sover om natten - jeg vågner, hvis hun hopper ud af sengen, og det er godt nok sjældent, måske en gang hver 4-5.mdr, at det sker smiley

  • #28   21. okt 2016 før i tiden havde vi heller ikke vand i soveværelset, trille bedre aldrig om at komme ud og drikke. men da vi fik Vika ville hun gerne have vand om natten, så vi flyttede en skål ind i soveværelset, nu drikker Trille sjovt nok også næsten hver nat. så man kan ikke helt sige at hunden ikke er tørstig om natten.
    jeg vil ihvertfald fremover sørge for mine dyr har adgang til vand hele tiden.


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #30   21. okt 2016 Wauw, jeg er helt paf over al den feedback og de mange erfaringer i har delt, og kan kun sige tusinde tak til alle! smiley

    Jeg har indtil videre sovet sammen med Stitch i et dedikeret rum med kun betongulv, så eventuelle uheld kan klares med lethed. Og i dette rum har han naturligvis en vandskål stående, som altid holdes godt fyldt, da jeg hellere vil op en ekstra gang om natten, end fratage ham vandet. Det er dog planen snart at rykke ind i mit eget soveværelse (lige ved siden af hans rum), så han lærer at sove uden mig lige ved siden af. Dog vil døren stå åben, så han ikke føler sig alene, og har mulighed for at vække mig hvis han skal ud. smiley
    Og indtil videre synes jeg at det med renligheden går rigtig godt. Selvom vi selvfølgelig har uheld hist og her, men sådan er det jo bare. smiley


  • #31   21. okt 2016 Hvad er grunden til, at han ikke skal /må sove i samme rum som dig? Hvis han også er adskilt fra dig om dagen pga. arbejde, så er det rigtigt mange "alene-timer" henover et døgn?
    Og der kan sagtens opstå noget usikkerhed ifm. at skulle sove alene, som forlænger renligheds-processen...


  • #33   21. okt 2016 Ja nu - men at planen er at han rykker ind i soveværelset, så hvalpen skal lære at sove uden ham (Se #30) smiley

  • #35   21. okt 2016 Jeg sagde ikke, at det ikke var fint - jeg spurgte bare om grunden smiley

  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #37   21. okt 2016 Karina,
    jeg ønsker at han lærer at sove adskilt fra mig af et par grunde. Dels, flytter jeg om en uge til halvanden, til et sted hvor han ganske enkelt ikke har lov at komme længere ind i huset end entréen, og deraf, er det jo nødvendigt at han kan finde ud af at sove der. Og så igen om lidt over 2 måneder flytter jeg i eget hus, hvor jeg kommer til at sove på 1. salen, og en undersøgelse foretaget i Norge for nyligt har vist at trapper kan være et problem med hensyn til HD. smiley Nu kommer han fra en kennel der ikke har problemer med HD, og hans forældre er begge sunde, men ikke desto mindre, synes jeg man stadig bør gøre alt i ens magt, for at mindske risikoen så meget som muligt. smiley Når han er ældre, og hans krop er mere udviklet, kan han så igen få lov at sove i samme rum som mig. smiley Desuden er jeg hjemmegående de næste måneders tid, så det bliver kun natten han skal være "alene". smiley


  • #38   21. okt 2016 Helt ok Dan - det lyder fornuftigt og gennemtænkt smiley

  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #39   21. okt 2016 Hehe mange tak. smiley
    Forstod nu også ud fra dine beskeder at du ikke så det som et problem men blot var nysgerrig, så tænkte du kunne få grunden. smiley

    Iøvrigt, modtages gode råd til at lære ham at sove i et andet rum, med kyshånd, for jeg er ikke i tvivl om at der bliver lidt af en 'slåskamp' med at han kommer ind til mig, igen og igen, og samtidig ønsker jeg heller ikke at blokere vejen, og lade ham pive sig selv i søvne. smiley


  • #41   21. okt 2016 Jeg har 3 hunde John - og de vælger altså alligevel til hver en tid, at være der, hvor jeg er. Også når de skal sove. Og specielt huskyerne er jo nok ellers noget af det mest selvstændige og mindst "selskabskrævende", man kan forestille sig smiley

    Dan - min erfaring er, at det vigtigste er, at hvalpen er helt tryg ved sin kurv/soveplads, og selv søger og vælger den.
    Hvis du lige nu ligger på en madras klods op af kurven, så kan en fremgangsmåde være, at du stille og roligt rykker ½ meter væk af gangen, lige indtil du kan ligge i din egen seng.


  • #43   21. okt 2016 De kan jo godt være i samme rum - uden at være i sengen.
    Det er bare et spørgsmål om, hvor deres soveplads/kurv/tæppe bliver placeret smiley


  • Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

    Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
    #48   22. okt 2016 Med få undtagelser har Albus sovet igennem fra dag 1. Vores sidste tissetur er imellem 21-22. Så jeg tror det er meget forskelligt fra hund til hund smiley

  • #49   23. okt 2016 Ingen af de 4 schæfere jeg har haft har haft et ens forløb i forhold til deres renlighed. En var stort set renlig da vi fik ham, en anden var det først et halvt år efter, så det har varieret meget.

    Rent fysiologisk kan man først regne med at de stabilt er fuldstændig renlige når de er omkring 6 måneder, så der er godt med bonus, når de det lykkes tidligere smiley

    Så det er om at klø på med træningen og så sætte forventningerne efter det...

    En anden ting - forvent lidt tilbagefald i forbindelse med dine flytninger. Det er meget uro for en hvalp og man må sige at overgangen fra at du sover med hunden, til den skal være alene og så med en flytning kort efter godt kan ryste sådan en størrelse noget.
    Vær klar på en plan B - eventuelt at sove i entreen med hunden, når I er flyttet til mellem-stedet.

    Husk, mens du bor der, at være sammen med hunden. Det er en kritisk tid for den og for jeres relation til hinanden - I skal komme tættere på hinanden der og den fysiske adskillelse der ligger i at hunden ikke må være i samme rum som dig på noget tidspunkt kan give lidt udfordringer.


Kommentér på:
Hvornår kan hvalpen holde sig en hel nat?

Annonce