{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
676 visninger | Oprettet:

Nytår - skal/skal ikke? {{forumTopicSubject}}

Nu går mine tanker lidt på nytår - jeg har holdt nytår med mine forældre hele mit liv, pånær to år. Det ene år holdt kæresten og jeg med nogle venner, og sidste år var vi hjemme pga. det var hundens første nytår.

Mine forældre har en hund, der er fuldstændig hunderæd for fyrværkeri. Han ligger under bord / seng hele aften, og er meget bange. Hvad mine forældre gør for at forbygge i år ved jeg ikke lige, men han bliver jo i al fald nok ikke ligeglad med fyrværkeri. Han er fra Marts 2014.

Vi har også en hund, som er fra Januar 2015 - og hun er helt og aldeles fuldstændig ligeglad med fyrværkeri. Det er tydeligt at se og mærke at hun er skudtrænet hos tidligere ejer, fordi hun rykker ikke ét øre - for hende er det som enhver anden aften. Det er i øvrigt også selvom der er fyrværkeri på gaden når vi aftenlufter osv, hun er ligeglad.

Jeg vil jo ABSOLUT ikke have, at vores hund bliver bange for fyrværkeri. "Hvornår" kan hun være sammen med en hund, som er bange, uden at påtage den frygt? Skal vi vente et par år endnu, eller skal vi helst droppe det?

Det kan også være at vi skal holde nytår hos min kærestes forældre. De har også en hund - jeg ved ikke hvordan han reagerer når han er alene, fordi sidste år (som var hans første) valgte de at sætte ham med en hund, som er bange og gør af fyrværkeriet.

Det ville være pisseirriterende hvis hun begynder at gø af det, så det frygter jeg også lidt hun vil begynde på, hvis vi holder med kærestens forældre. Hun ryger nemlig gerne med på den der "gø-bøgle", hvis en anden hund gør, selvom hun ikke liiige ved, hvorfor de gør. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nytår - skal/skal ikke?
  • #1   24. okt 2016 Det er meget svært at svare på.
    Zenta hader fyrværkeri, hun gemmer sig ikke, hun bliver sur og stresset over det.
    Laika er kold i røven og Zentas adfærd smitter ikke af på Laika.
    Men det kan jo også ske at det Nickis adfærd smitter af på den hund der er bange.
    Laikas rolige adfærd har smittet lidt af på Zenta, hun er ikke lige så blæst mere som hun var engang på denne dag.


  • #2   24. okt 2016 Hvis Nicki smittede af, ville det være perfekt. Hun er en fantastisk rollemodel, så den dag vi skal have hvalp, håber jeg hun vil lære fra sig smiley :D

    - Men det er mest den anden vej, jeg er bekymret for. Jeg ville blive rigtig ked af det, hvis hun begyndte at reagere på skud / fyrværkeri / lignende - det er fantastisk ikke at skulle bekymre sig om det.. smiley


  • #3   24. okt 2016 Det forstår jeg godt, men det kan jo gå begge veje smiley
    Herhjemme er det Laika der ser op til Zenta.
    Men nytårsaften bytter de roller og Zenta der nu er den usikre, kigger meget på hvad Laika gør og Laikas rolige attitude smitter i den grad af på Zenta.
    Hun kan stadig ikke lide det, men det har hjulpet enormt at Laika er så cool hvad angår nytår smiley


  • #4   24. okt 2016 Hmm den er svær, men jeg ville sige at det kan i godt. Jeg har prøvet 2 gange at have en "angst" (bange/angst, jeg ved ikke helt hvornår vi er ovre i angst hos hunde) sammen med en der var ligeglad. Første gang var det Lucky og en 6 mdr hvalp, nu bliver jeg i tvivl om han kun var 1 år eller om han var 2 :s jeg tror faktisk det var hans første nytår (udover at den han havde som helt lille, da han er født 21 dec) Lucky var fuldstændig kold overfor fyrværkeriet, og er generelt en meget "kølig" hund, han hviler 110% i sig selv. Hvalpen var SÅ bange, men tror den havde været endnu mere bange hvis Lucky ikke havde været så rolig. (det var en jeg passede)
    Anden gang var sidste år, hvor det var Rosas første nytår, Jeg var ret nervøs for hvordan hun ville reagere fordi hun i forvejen er en ret forsigtig hund, og håbede at Lucky ville smitte af på hende. Jeg valgte så at tage en pasningshund ind igen, og fik at vide den ikke var sådan bange for nytår, det var den så smiley Rosa var fuldstændig ligeglad, hun mente hun skulle rende rundt i haven da det var mørkt og lede efter godbidder jeg havde spredt om dagen, selvom der blev fyret af rundt om i kvarteret.

    Så ja, jeg har ikke den vilde erfaring med at den rolige hund smitter af på den bange, men jeg har endnu til gode at opleve en ellers velfungerende hund der pludselig blev bange for det, når den normalt ikke er det, fordi en anden er. Men selvfølgelig kan det ske, men jeg har kun oplevet at det går fint. Jeg har ikke kendt de hunde jeg passede særlig godt, og jeg kan derfor heller ikke rigtig sige om det havde en positiv effekt for dem at have rolige hunde omkring sig.


  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 925
    #6   24. okt 2016 Altså I kan jo vurdere om I synes Jeres hund er en "medløber" eller ej smiley Og evt have en nødplan, så hvis hunden i løbet af aftenen reagerer, kan I tage hjem derfra?

    Synes det kommer meget an på hvordan hunden er.
    - Vores er ligeglade som udgangspunkt, men den ene er medløber så det år vi havde svigermors ene hund heroppe, som reagerer med at gø mv - begyndte medløberen også, han skal sgu være med hvor det sker og gør nogle så gør han også og tjekker først bagefter hvorfor det er der skal gøes smiley

    Så han fatter ikke hvad de gør af, men deltager alligevel - næste gang der er fyrværkeri osv. er der intet med ham, hvis der ikke er nogen som starter ham.

    De tre andre er skide ligeglade, de andre hunde kan himle op som de vil, de får kødben lige omkring midnat og det er vigtigere end at noget larmer udenfor.
    - Sådan har de altid haft det og det har smittet videre når der har været hvalpe.

    Det har desværre ikke smittet af på svigerforældrenes hunde, der er helt ødelagte nytårsaften.


  • #7   24. okt 2016 Min Boston får angst dæmpende i år, han tog kl 24 helt fint men fra kl 16-24 stressede han så meget rundt at han ikke ville spise ben og han hoppede rundt på os og Pev. Og i år har jeg en baby på lidt over en mdr nytårsaften så nytter ikke at han stresser mig.

  • #8   24. okt 2016 Vi har en hund der er PANISK angst for fyrværkeri, og en der er komplet ligeglad og nærmest interesseret i det. De har ikke smittet af på hinanden, hverken den ene eller anden vej, angsten er så slem at vi behandler med stesolid, ellers er det simpelthen mishandling.

    Så jeg tænker det kommer meget an på det enkelte individ.


  • #12   24. okt 2016 Aldrig dopede hunde herhjemme.

  • #13   24. okt 2016 Leon: Vi går selvfølgelig ikke ud når det er aller vildest - men vi lufter af omkring kl 23, så vi er sikre på, at hun ikke behøver komme ud igen før om morgenen, hvor de er færdige med at skyde af.. Nu bor vi bare i en okay stor by, så de skyder jo af allerede dage inden nytår..

    Men nu ved jeg hun er skudtrænet, fordi til IPO må hunden ikke reagere på skuddet - og vi har oplevet skud, fyrværkeri og lignende på lidt "dumme" tidspunkter, når vi er ude og gå osv (og vi ikke vidste det kom), men heldigvis rykker hun ikke et øre smiley


  • #16   24. okt 2016 Det kommer jo også helt an på hvad man giver hundene, giver man f.eks kun beroligende, så er det netop man risikere ens hund bliver "lukket inde" med sin angst. Derudover reagere hunde jo også forskelligt på medicin, præcis som mennesker gør smiley

    Vi giver angstdæmpende, og det virker helt bestemt på Mailo, uden stesoliden vader han hvileløst rystende rundt, springer op i favnen på os i ren panik i tide og utide, gøer og halser helt ekstremt , hopper rundt af skræk osv.

    Når han får stesolid er han stadig klar i hovedet og krop, men han er mere rolig og han kan faktisk tage en lille lur ind imellem, og vigtigst af alt til midnat når de går helt amok kan vi distrahere ham med et lækkert kødben, det kan vi ikke uden stesoliden, der vil han ikke engang kigge på det kødben.

    Men det er jo også med at vælge hvad man selv føler er det rette for sin hund, der kan jo være rigtig mange ting der spiller ind. Var Mailo bare utryg ville jeg heller ikke putte piller i ham, det er den sidste løsning vi har prøvet alverdens ting først, men vi nåede dertil hvor vi ikke længere mente det var forsvarligt at lade være, det er simpelthen mishandling.


  • #18   24. okt 2016 Vi giver så medicin mere end bare lige d. 31-12 , for det skal tages INDEN han begynder at blive total panisk. Vi plejer at begynde mellem 7-3 dage før. Sidste år måtte vi begynde tidligere end vi plejer, fordi folk gik fuldstændig amok herude fra midten af december, og Mailo netop rendte rundt og var panisk, så meget at han den dag i dag stadig ikke vil med ud og gå aftentur!! Noget han normalt bare ikke plejer at ville fra de begynder at skyde af, og så indtil midten af Januar.

    Så ja jeg er slet ikke i tvivl om at de vi gør det rigtige for VORES hund, og er egentlig lidt træt af jeg føler jeg skal sidde og forsvare vores valg, for det vil jeg egentlig ikke.
    Uanset hvad det handler om med vores hunde, træffer vi alle forskellige valg, og vælger hvad vi føler er det rette. Der er også ting andre byder deres hunde som jeg aldrig ville byde mine, men derfor dømmer jeg dem ikke , for det er deres valg smiley


  • #19   25. okt 2016 Mine erfaringer er at hvis en hund som.er bange reagerer ved at ligge stille så smitter det ikke de andre. Men farer denop og gør osv. så kan det smitte.de.andre. Desuden har jeg op til flere gange oplevet at en hundsom ca fuldstændig ligeglad med nytår og skud de første år af den liv og på turen kan blive bange en nytårsaften. Cleo har toyalt ligeglad indtil hendes 5 nytårsaften der var hun så bange. Hun er helt ligeglad med skud på turen osv. Vi har naturligvis arbejdet med det og allerede to år efter har hun helt ligeglad igen. Min pointe er bare at hunde specielt de unge kan blive lige mere opmærksomme fra nytår til nytår

  • #21   25. okt 2016 Vores gamle hund hadede det også. Hvis der bare er en som bliver inde hos hundene, når det går løs så plejer det at gå lidt bedre smiley Evt gi lidt godbidder når I begynder, men der er jo ikke meget man kan gøre andet end træning. En hund der er rolig vs en hund der gør, så vil jeg mene at det er ment typisk at den rolige hund smitter af på den urolige. Hvis man også kæler den urolige hund, lader den mærke at du er rolig via hånden, så vil den også falde til ro - evt prøv at prik den blidt i panden, så fokuserer den på det og ikke fyrværkeriet. Håber du finder en løsning smiley

Kommentér på:
Nytår - skal/skal ikke?

Annonce