{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.321 visninger | Oprettet:

Hvilken hunderace bør vi vælge? :-) {{forumTopicSubject}}

Jeg tænkte, at jeg ville spørge nogle hunde-eksperter til råds om dette, da min kæreste og jeg længe har overvejet at få en hund, og overvejer om det nu til foråret skal være. Men hvilken race skal vi vælge?
Lidt information:
- Vi bor i en 2.værelses lejlighed på Amager, tæt på natur og strand

- Stabil 'hjemmesituation': min kæreste er færdiguddannet, jeg skal læse til sommer. Vi har før haft kat og hest, og er vant til ansvaret

- Alene hjemme: Max et par timer nogle dage. Den skal dog kunne lære at være alene hjemme længere tid

- Motion: hunden skal kunne klare en skovtur på ml. 10-15 km, ved siden af min hest, samt 5 km løbeture

- Træning: hvalpe/agility træning 1 gang om uge

- Pels: Langt pels og nogen fældning ok, dog ikke i ekstreme mængder

- Jagtinstinkt: ikke for stærkt, da den vil skulle kunne enes med katte og andre dyr, når den fx er med i stalden

Vi har overvejet racer som Golden retriever, Finsk lapphund og diverse hyrdehunde, men regner ikke med at sidstnævnte vil være et godt valg for førstegangs hundejere..

Forslag er derfor meget velkomne! smiley





Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken hunderace bør vi vælge? :-)
  • #1   12. jan 2017 har i tjekket man gerne må have hund hvor i bor?

  • #4   12. jan 2017 Vi må godt have hund i vores andel ja smiley Jeg har også en stor svaghed for Collier, men min kæreste bryder sig ikke rigtig om den lange pelse tror jeg.. Der er han langt mere til en Border eller en Australian sheperd, men jeg har ladet mig fortælle at de er MEGET krævende og derfor tænker jeg ikke at det er sagen..

  • #5   12. jan 2017 okay, mange steder er der krav til hvor stor hunden må være.

    hvis i vælger en stor race, så husk den er længere om at være fuldt udvokset og man anbefalder at bære dem op og ned af trapper i starten


  • #6   12. jan 2017 Hvad med en kooikerhondje?

  • #7   12. jan 2017 Jeg synes du skal vise ham nogle billeder af en korthåret collie, hvis den langhårede ikke er hans type. En korthåret synes jeg godt kan have et mindre "sødt", mere "hårdfør" look. Måske det kunne være noget for ham smiley

  • #8   12. jan 2017 Vil helt klart anbefale en collie - og på Amager er der jo Nette som opdrætter collier med rigtig gode temperamenter - så synes I skal tage ud til hende og se hendes hunde, hun har også hundeskole og gør rigtig meget for hendes hvalpekøbere.

  • #12   12. jan 2017 Er ikke fordi jeg skal prale med min viden omkring forskellige hunde racer, men har selv en shih tzu som har haft noget med nyrende, og i det tilfælde var jeg inde og læse meget om nyre problemer, og mener at jeg læste at finsk lapphund er en de racer der har størst chance for at få nyre problemer.
    Er ikke 100 procent sikker, men synes i burde læse på det, da det er forfærdeligt at få hund med nyre problemer????????


  • #13   12. jan 2017 En Golden af jagtlinjer eller let udstillingslinje ville kunne passe på de fleste af jeres krav. Selvfølgelig først på de lange turer når den er færdig udvokset. Et problem kan dog være med jagtinstinkt. Den kan godt lære at ignorerer, men det kan være svært. Jeg ville ikke være bekymret i forhold til at færdes blandt katte osv. i stalden, men mere hvis den skal være fri ved siden af hesten i skoven, og I pludselig møder hjorte, harer osv.
    Og så fælder en Golden meget. Man siger, at de har to fælder perioder, som hver varer seks måneder smiley men med daglig børstning kan man undgå de værste hårboller på gulvet.


  • #15   12. jan 2017 Husk at en hest anses for et køretøj, så du må ikke have hunden i snor mens du rider smiley


    Synes også at det kan være en god idé at tage et par test. Det kan som skrevet, måske nævne racer i enten ikke har overvejet, eller vidste eksisterede.


    13# hahahaha to fældeperioder på 6 måneder smiley


  • #16   12. jan 2017 En del Kooikerhondjer har ret ustabilt sind. De er lidt specielle i det... Hvis man er til den type hund, vil jeg mene at Kromfohrländeren er et bedre bud - den findes jo også både i ruhåret og glathåret smiley

  • #17   12. jan 2017 Hvordan er det med de korthårede collier, er de ikke svære at få fat i? Hvor store er de, ift den engelske collie?
    Trine G - Det er godt nok en fantastisk smuk hund - ved du hvordan man får fat i hende Nette, og om hun har planer om kuld i 2017?
    Jeg tænker absolut ikke at have snor i en hund, mens jeg rider smiley Men nem at træne skal den jo derfor også være, når den skal gå fri...


  • #19   12. jan 2017 Nette er en fantastisk opdrætter, og jeg ved at der er noget venteliste hos hende (vi er selv på, dog ikke til det kommende kuld, men nok kuldet efterfølgende.. det kommer lige an på boligsituation, økonomi osv, men det er helt sikkert at næste hund, skal være fra Nette), men det er IMO ventetiden værd, hvis det er en collie I leder efter smiley

    Jeg ville egentlig bare lægge et godt ord ind for Nette / Lapinette.. Det er gode hunde! smiley


  • #22   13. jan 2017 Liv - der er jo bare ikke ret mange steder på Amager, hvor du må ride, hvor du kan have hunden uden snor? (Hvis det altså også er på Amager, du rider?)
    Det er totalt forbudt i Kongelunden, på Sydvestpynten og ude på Fælleden, som vel er nogle af de bedste steder til tur-ridning.

    Så den del skal du også lige overveje, selvom tanken om at motionere hund og hest på én gang er meget nærliggende smiley


  • #23   13. jan 2017 Jeg synes du/I skal vælge en relativt nem race, som jeres første hund - og så droppe planen om den skal kunne løbe 15 km ved siden af en hest.

    Som Karina skriver - hvis hesten er på Amager, så er løse hunde "no go" alle de steder, hvor der er attraktivt at ride.

    Det kræver MEGEN træning, at have så meget træning og kontrol over sin hund fra hesteryg, at man har 100 % tillid til den ignorerer andre forbipasserende hunde, cykler, harer der springer op osv.

    En hund der kan løbe 15 km - er en relativt hardcore hund af "brugstype". Jeg tænker border collie, schæfer eller lign. - og det kræver så førnævnte træning, hvilket I ingen erfaring har med, da I er førstegangs-ejere.

    Jeg vil sige I skal vælge en nem, sød hund uden det vilde jagt/hyrdeinstinkt og så nyde at have den med i stalden osv, men droppe turene på 15 km ved siden af en hest. De fleste hunde/racer kan sagtens klare en gåtur på 5 km.

    Så kan I gå til træning med den, få en masse erfaring - og så evt opgradere til mere driftig hund næste gang.



  • #24   13. jan 2017 Hej alle sammen!
    Absolut stof til yderligere eftertanke fra jer alle sammen smiley
    Jeg er klar over, at hyrdehunde er for erfarne hundeejere, og derfor må jeg indse, at vi bliver nødt til at gå uden om fx Border Collien. Jeg vidste faktisk ikke, at der ikke må haves hund løs på Amager - men det giver jo egentlig ret god mening. Men derfor skal det stadig være en hund, der kan være med i stalden, og med i snor mens jeg så går ved siden af min hest.
    En golden retriever synes jeg bare er rimelig stor, og da vi bor på 2. sal skal jeg kunne bære den op - det ved jeg ikke om jeg kan med en 30 kgs Golden?
    Hvad med en Australsk Shepherd - er den ligeså krævende?


  • #25   13. jan 2017 Nette - tak, jeg har lige set begge dine beskeder, og jeg er forholdsvis enig smiley Vi vil dog gerne have en nem førstegangshund, der ikke er en selskabshund (læs: alt for lille).
    smiley


  • #26   13. jan 2017 australsk shepard er ikke en blanding og kræver også en erfaren ejer. Har du spurgt hende på gården om man må have egen hund med?

  • #27   13. jan 2017 Vi må gerne have hunde med på gården - al den slags har jeg undersøgt smiley
    Der er også Finsk Lapphund og Tolleren - som jo også er en retriever, er der nogle der ved, om den er for avanceret til hvad vi kan tilbyde den? smiley
    Jeg tænker, at foruden motionen skal der absolut trænes lydighed, agility m.m og klikkertræning (sidstnævnte er jeg meget erfaren i) smiley


  • #28   13. jan 2017 Jeg ville i hvert fald meget nødig bære rundt på min Golden dreng på 8 måneder på daglig basis. Han vejer 25 kg, og det er tungt bare at løfte ham ind og ud af bilen.

  • #29   13. jan 2017 igen en ret krævende hund.

  • #31   13. jan 2017 Det er en god idé med udstillinger - det vil jeg helt klart sige til min kæreste, at vi skal.
    Og ja, det er dælme svært at anbefale nogen noget, når man ikke kender folk, men der er vidst ingen tvivl om, at jeg vægter at både hunden og jeg skal kunne klare at bo under samme tag, og at jeg derfor ikke bare styrter ud og køber den første og den bedste hund smiley


  • #32   13. jan 2017 Tolleren er bestemt heller ikke en førstegangshund smiley

    I øvrigt meget enig med Trine - det kommer meget an på, hvem/hvad I er udover de rammer du lige ridser op smiley Og hvor "omstillingsparate" I er, når der dukker udfordringer op. Vælger man en hyrdehund eller jagthund, KAN man få udfordringer i form af noget jagt f.eks.

    Ser man det som kæmpe problem - eller en træningsudfordring ?

    Jeg tror de fleste kan nikke genkendende til, man har nogle billeder af hvordan livet med en kommende hund vil være - men at der meget ofte viser sig nogle issues, man ikke lige havde set komme. Især hvis man vælger racer, med noet mere "go" i. Man har måske forestillet sig det "go" vil være fedt til agility eller lign. - men når det så lige pludselig kommer i helt andre situationer, kan det blive et problem.

    Men ja - ud og mød en masse hunde og deres ejere/opdrættere.

    Og jo - løse hunde i Kongelunden, på Fælleden, Strandende osv er strengt forbudt herude. Det er store bøder hvis skovfogeden kommer forbi.



Kommentér på:
Hvilken hunderace bør vi vælge? :-)

Annonce