{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.137 visninger | Oprettet:

Lua
Lua
Tilmeldt:
28. dec 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 66 Svar: 246

Dalmatiner vs. labrador {{forumTopicSubject}}

Hej allesamen.

Min farmor og farfar måtte desværre aflive deres gamle labrador på 10 år her for nogle uger siden.

De har altid haft labradorhunde, men nu overvejer de (især min farmor) om de vil prøve at få en dalmatiner i stedet, da min farmor altid har villet have sådan én.

Jeg har ikke så megen erfaring med dalmatinere, så jeg kan ikke rigtig vejlede dem, derfor spørger jeg jer.

Vil en dalmatiner kunne trives hos pensionister, hvor den kommer ud at gå to/tre gange om dagen, men nok ikke får særlig meget mentalstimulation?

Er der stor forskel på en dalmatiner og en labradors temperament?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dalmatiner vs. labrador
  • #1   14. jan 2017 Der er ret stor forskel på de to racer.
    De dalmatinere jeg har mødt, har været mere skarpe i sindet end de labradors jeg møder.
    Ingen af de to racer hører til i et hjem, hvor de kun tilbydes lufteture. Begge skal stimuleres mentalt og have udfordringer, omend Labradoren desværre ofte har tendens til at acceptere stilstand og kedsomhed oftere end andre racer.

    Jeg synes dine bedsteforældre buede kigge efter en selvskabsrace i stedet. De vil i større grad få opfyldt deres behov ved social kontakt og ture i naturen, end de nævnte racer.


  • #2   14. jan 2017 Nope men synes heller ikke de vilkår er ok for en jagthund .. måske de skulle kigge på sekskabsracerne.

  • #3   14. jan 2017 Jeg har netop selv foreslået dem at få en selvskabsrace istedet, men de er vant til store hunde, så de anser ikke små hunde som "rigtige" hunde. smiley

  • #4   14. jan 2017 jeg har hørt der er mere energi i dalmatiner og de kræver mere aktivering

  • #5   14. jan 2017 Det kommer jo til at gå galt... hvor er det træls at folk ikke kan indse, at de er blevet ældre ... og træls at en kommende hund skal have et mere eller mindre kedeligt liv.

  • #6   14. jan 2017 Jeg er enig, kan du ikke overtale dem til en mindre krævende?

  • #8   14. jan 2017 Jeg prøver ihærdigt at få dem overtalt til at få en selvskabsrace i stedet, eller måske slet ingen hund.

    Min farmor er meget mobil. Hun cykler ca. 10 km hver dag, går til gymnastik og spiller petanque. Min farfar kan ikke gå så langt mere.

    Jeg er også meget i tvivl om de overhovedet kan klare en hund mere. smiley


  • #9   14. jan 2017 hvad med en voksen labrador? du de har været vandt til den race smiley

  • #10   14. jan 2017 Ja, det vil faktisk være en god ide med en ældre labrador måske. smiley

  • #11   14. jan 2017 Måske kan de så finde en ældre stor hund på et internat?
    Det er bestemt ikke gode vilkår for en ung og frisk labrador - men en godt oppe i årene, vil nok bedre kunne tilpasse sig det.
    Hvis de anskaffer sig en hvalp/ unghund, kræver det jo også at de kan motionere den mange år frem, og det kan være svært at kunne garantere, hvis man selv er oppe i årene smiley


  • #12   14. jan 2017 Ja, det er en god ide. En ældre/'pensionist'hund vil være fint til dem - det vil jeg prøve at foreslå dem. smiley

    Jeg er nemlig fuldstændig enig i at det ellers ikke er optimale forhold for en ung hund.


  • #13   14. jan 2017 Hvor gamle er de?
    Jeg vil ikke mene, at en dalmatiner er den rigtige race for mennesker, der ikke har kræfter eller energi til at aktivere eller fysisk holde sådan en aktiv race.
    Med holde mener jeg i snor. De er ret livlige i snoren smiley og det er jo pga det de er fremavlet til i tidernes morgen.


  • #16   14. jan 2017 I forhold til at de ikke anser små hunde som "rigtige" hunde, kunne du så ikke bruge en skræmme-taktik: hvis de køber endnu en jagthund, og den bliver understimuleret - og den kommer trods alt til at leve i 10-15 år - så får de VIRKELIG at se hvor meget "hund" der er i den de vælger, for så vil den i bedste tilfælde selv finde på aktivering og i værste tilfælde få uhensigtsmæssig adfærd.

    Måske det kan få lidt fornuft i hovedet på dem, hvis de bliver konfronterede med det, de kan komme til at stå med..?


  • #19   14. jan 2017 En Eurasier skal i høj grad også have udfordringer for ikke selv at finde på underholdning.
    Jeg ville foreslå dem en genbrugshund i stedet. Der må sidde nogle ældre labradors derude og søge nyt hjem smiley


  • #23   15. jan 2017 Tror også at dalmatiner er en ordentlig mundfuld. De dalmatinere jeg har mødt, har alle været skarpe, umulige at holde for mennesker uden superkræfter, og for at sige det lige ud, så er jeg i tidens løb kommet til at betragte racen som kugleskør. Det passer nok ikke på dem alle, men vis mig bare en enkelt, som en ældre dame kan gå tur med, uden at risikere liv og lemmer.
    Der sidder altid mange labradeller på internater, der burde også være en der passer til din farmor og farfar.
    Jeg tænkte også lidt, om en kongepuddel kunne være et bud, men den race har jeg ikke meget kendskab til.


  • #24   15. jan 2017 Det vil da ikke hjælpe at anskaffe sig en ældre labrador. Den har også brug for mere end blot gåture..


  • #25   15. jan 2017 Jeg tænker, at hvis ikke en ældre labrador vil have nok i det der kan tilbydes, så er det nok slet ikke nok for nogen hunde overhovedet. ??

    Det er altså synd at nogen hundeacer gerne må anskaffet af nogen der intet laver, eller kun meget lidt laver med sine hunde.

    Jeg forstår godt at der er raceforeskelle. Men det passer meget godt med det der med at vælge en race der KAN undvære det helt store ræs, men som jo selvfølgelig foretrækker at der sker et eller andet..:)


  • #26   15. jan 2017 jeg kan ikke se der står ingen gåtur..

    mit forslag er grundlagt i menneskenes alder og at de er vandt til den race, hvis det er en voksen er der jo ikke lige så meget "pep" i som ved hvalp/teenager..


  • #27   15. jan 2017 Frk Jensen - hvem siger ingen gåtur?

    Nej, men selv om der måske ikke er lige så meget krudt i en ældre labrador, som en yngre, skal den stadig holdes igang og aktiveres.


  • #28   15. jan 2017 ja og hvis kvinden kan cykle 10 km om dagen vil jeg mene hun godt ville kunne aktivere en hund.

  • #29   15. jan 2017 Der er forskel på fysisk og mental aktivering.

    Så hvis de ikke kan tilbyde andet en gåture, er hverken labrador eller dalmatiner en hund for dem


  • Simon_S
    Simon_S Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 51
    #30   15. jan 2017 Trådstarter skriver at mormoren jævnligt cykler 10 km.

    Jeg tror ikke det bliver et problem med aktivering af en labrador. En ældre aktiv person, der har hele dagen til hunden i forhold til en yngre hundeejer, der er på arbejde 7-8 timer om dagen, så tror jeg at hunden kunne få et fint liv her.

    Mental træning af hunden, f. eks udlægning af spor kræver jo heller ikke en fantastisk fysik.


  • #31   15. jan 2017 Simon - nej, det har du ret i. Og der findes mange måder at aktivere hunden på, der ikke kræver det store af ejeren. Men nu tager jeg udgangspunkt i hvad TS skriver.

    Jeg vil lukke ned. Hav en god dag.


  • #32   15. jan 2017 Når man læser diverse indlæg på Hundegalleri, kan man godt få den opfattelse, at der nærmest kun er en lille håndfuld mennesker i Danmark, der er i stand til at have hund. Det er sgu da ikke raketvidenskab at have hund. Selvfølgelig er det da dejligt, når man går op i tingene, men jeg er overbevist om, at en hund der bor hos et ældre par, som har god tid til hunden, typisk er en hund der har det godt. Der er da masser af måder, som ældre kan aktivere deres hunde på, uden at det behøver at være for meget for dem fysisk smiley smiley smiley

  • #34   15. jan 2017 Lise-Lotte... Vi er enige om, at have hund ikke er raketvidenskab, MEN går vi efter laveste fællesnævner?

    Det er 10 år siden de har haft hvalp, ikke rigtig noget mentaltræning.. 2-3 ture... og de kigger på jagthund og en ret aktiv race som dalmatiner.

    Hvad med at kigge indad... HVAD kan vi og HVAD vil vi tilbyde ny hvalp?


  • #37   15. jan 2017 Jeg er generelt træt af, uanset race, at folk køber "hardcore" brugshunde og så vil lunte tre ture i villakvarteret pr dag. Hvad med at se ud over egen næse, hvad man har haft, og hvad naboen har og købe noget som reelt passer til ens liv.

    Jeg kan da godt lide mindre selskabsracer.. ... men vil jeg slæbe den på daglige 10-15 km gå og løbeture... nej så må jeg jo vælge en mere egnet race.


  • #39   15. jan 2017 for mig handler det om de er vandt til racen.. hvis de havde haft schæfer havde jeg foreslået en voksen en af dem..

  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 925
    #41   15. jan 2017 Undskyld, men - selskab. Ikke selvskab.
    - Bare sådan en forskel smiley

    Jeg tænker lidt, handler det om alderen på menneskerne - eller handler det om hvad tilgang de har til det at have hund, ift aktivering/motion? For nogle tænker jo at det hele handler om at hunden skal gå x-antal km dagligt og så er alt godt.
    - Selvfølgelig er alderen også en faktor, og man skal måske som familie planlægge, hvad der skal ske med hunden, hvis den overlever bedsteforældrene - det skader vel ikke at have en plan klar dér? smiley

    Men man kan jo tænke nok så meget over hvad bedsteforældrene kan klare, men hvis det handler mere om deres mentalitet omkring det, er det jo dér man skal tage udgangspunkt i stedet.

    Tænker jeg bare lige umiddelbart.

    Min egen mormor kunne såmænd have været frisk nok til en ny hund efter hendes den gamle, men på sin vis er jeg glad for at hun ikke fik en, for hun egner sig egentligt ikke helt til det.


  • #42   15. jan 2017 Min mor vil gerne have hund igen... og de har haft to Soft Coated Weaten terrier... og sådan en vil min mor have igen... hun har bare glemt, at de to vi havde gik jeg med, og det var mig som stod for det meste dengang... og det var ikke engang optimalt, hvis man spørger mig i dag.. men det gik.

    Jeg prøver også langsomt at overbevise hende om, at mindre og nemmere kan gøre det.


  • #44   15. jan 2017 Måske skulle man se lidt på, hvilket liv de foregående labber har haft. Har det været overfede apatiske hunde, eller har de faktisk haft et ganske udmærket liv med gode ture, leg, boldspil m.m., et liv hvor de var med i familiens gøremål ?

    Som mormoderen er beskrevet lyder det ikke til at det - i hvert fald pt - er det er den fysiske formåen, der ville være et problem med en voksen lab. Hvis hun kan cykle 10 km. dagligt, kan hun også cykle med en voksen lab. Er der have, er det ikke vanvittig besværgeligt at lave noget fodersøg, noget boldspil, diverse hundespil og lign. Forudsat at viljen er til stede.

    Det er til gengæld noget mere krævende, hvis de vil starte med en hvalp.


  • Regina T
    Regina T Tilmeldt:
    dec 2016

    Følger: 1 Svar: 2
    #45   15. jan 2017 Lucca er godt nok kun 9 måneder, men hun er meget aktiv, og vil absolut ikke anbefale en dalmatiner til ældre mennesker. Hun er ofte ved at rykke min skulder af led når vi går tur, på trods for tonsvis af træning smiley Derudover er de på størrelse med en hest, og har brug for rigtig meget motion hver dag, ellers bliver de helt umulige.

    profilbillede
Kommentér på:
Dalmatiner vs. labrador

Annonce