{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  puddel brugsegenskaber
  • #1   21. feb 2017 Jeg ved det ikke, men jeg tvivler.

    Jeg er ikke i tvivl om at pudler kan en masse, men mon ikke mange generationer med primær selektion på udseende har sat sine spor?

    Man kan jo bare se hvor stor forskel der er på brugs og udstillingslinjer af forskellige racer. De må være fremkommet ved, at der enten er selekteret på hhv udseende og brugsegenskaber.


  • #2   21. feb 2017 Altså jeg har da hørt om nogen der stadig bruger pudler til jagt. Og så har jeg trænet DcH program sammen med nogle storpudler og det der med at hente ting er noget de bare gør nærmest per automatik smiley Jeg oplever dem som enormt bevægelige hunde med temmelig meget knald på.

  • #3   21. feb 2017 Jeg prøvede på et tidspukt at finde nogen der brugte deres pudler til jagt, men det lykkedes ikke. Kun i USA.
    Jeg synes også det er dejlige hunde og vil da ønske at de har egenskaberne i behold. Men hvorfor skulle de have beholdt deres jagtegenskaber når fx en udstillingslab ikke har?


  • #5   21. feb 2017 I danmark avles der vidst kun pudler til selskab smiley

    Men jeg ved, at den bliver brugt aktivt i norge!

    Pudlerne har stadig drift i sig, hvis man vil bruge det. Det er og bliver en jagthund i forklædning.
    Men tvivler på, at det er nok til, at få god jagthund, fra linjer herhjemme.

    Baby har drift, ja, men det er minimalt, og ikke noget han som sådan handler efter smiley


  • #6   21. feb 2017 "Jeg synes også det er dejlige hunde og vil da ønske at de har egenskaberne i behold. Men hvorfor skulle de have beholdt deres jagtegenskaber når fx en udstillingslab ikke har? "
    Tja, nu er det jo ikke alle hunderacer, hvor udstilling har formået at få oprindelige egenskaber til at forsvinde smiley Fx er der ikke ret mange terriers, der står og ikke aner, hvad de skal stille op med en mus eller en rotte smiley De fleste kan sagtens finde ud af at knække nakken på den promte.
    Jeg kender også udstillingsmodel-labber, der rent faktisk bruges på jagt, men bevares tempoet er ikke som hos jagtmodellerne. Så egenskaberne kan ikke helt være forsvundet fra alle hundene smiley De er vel som Troels siger blot 'fine nok'. Men de får da hentet ænderne og fasanerne smiley
    Men aner som sagt intet om hvordan det er med pudlerne. Jeg tænkte bare at det jeg har set på lydighedsbanerne ikke ligefrem var 'dorske' hunde a la udstillingsmodel labberne, men meget aktive og arbejdsivrige hunde, der arbejder i næsten lige så højt tempo som jagtmodellabberne i fx DcH programmet. Og at dette måske - men kun måske for jeg ved det ikke - kunne indikere at de måske stadig kunne bruges ????


  • #8   21. feb 2017 Der var en artikel i HUNDEN for en del år tilbage. Lige netop in en i DK der brugte sin storpuddel til jagt.

  • #9   21. feb 2017 Jeg læste også om en kennel der tog de gamle egenskaber i brug igen, men kan ikke huske hvad den hedder

  • #10   21. feb 2017 Jeg har ikke forstand på jagt. Men lige pt. har jeg et marsvin stående i stuen (det skal hjem til min mor på torsdag) og min yngste dværgpudel har kun et i hovedt, og det er at få fat i det kræ og gøre kort proces. (Ved godt at en jagthund ikke skal rende rundt og dræbe). Den ældste kan huske vi før har haft marsvin og han synes bare de er hyggelige og skal have et lille slik..

    Det er også den yngste der kan gå med snuden i jorden hele skovturen igennem, og var han løs så så vi ham ikke før vi fandt den hjort, eller andet han var fulgt efter. Begge mine pudler er også meget begejstret for at bære ting i munden..

    Jeg overvejede faktisk på et tidspunkt at undersøge om man kunne komme på et hold hvor de træner jagthunde, men mine små er til gengæld desværre ikke fan af dybt vand. Men jeg synes det er lidt synd ikke at vedligeholde de egenskaber..??


  • #13   21. feb 2017 Hvis man følger med i de norske puddelgrupper på FB, vil man opleve, at der er nogle få, som stadig bruges som jagthunde, om de er gode, aner jeg ikke.
    Jeg har en fjern bekendt, som har købt en puddel i Sverige, som han ville bruge som jagthund, den er dog stadig ung, og jeg ved ikke, hvordan det går med det projekt.

    Personligt, vil jeg jo gerne have en puddel som nr.2 hund, og jeg har da ofte tænkt tanken, at det kunne være super sjovt at gå til jagttræning med den.

    Men nej, de er næppe nogen jagtmodelslabber, men derfor kan de måske godt gøre det ok alligevel smiley


  • #15   21. feb 2017 Tusind tak for jeres svar. Da jeg selv træner DCH program, som ligger ret godt til retrieverne, kom jeg til at tænke på en puddel, ville den ha de samme fordele som f.eks. labberne i forhold til programmet, som jo har en del apportering, spor/søg og løbe elementer.
    Jeg skal ikke ha ny hund, men hvis jeg skulle ville en lab (eller i hvert fald en retriever) et godt bud, og da jeg så læste en kommentar om pudlen i en gruppe på fb, kom jeg til at tænke om den ville egne sig til DCH programmet og om de egentlig havde deres apporterende jagt egenskaber i behold.
    Det er jo ikke lige det første man tænker på når man ser dem i de der fancie frisure.

    har løbet agility med en med en mellem puddel, den var super lækker, og dejlig størrelse, men der er jo et stykke fra agillity og til at ha jagt egenskaber.


  • #16   21. feb 2017 Altså de pudler jeg har mødt i DcH-programmet (storpudler) har været ganske OK træningshunde. Der er knald på dem og de vil rigtig gerne arbejde og DcH programmet ligger fint til dem. Men de er længere tid om at blive voksne end fx labberne og man ser dem sjældent til konkurrencer. Det sidste tror jeg mest beror på den type hundefører, der vælger pudel. Rigtig mange vælger dem fra pga deres image og dem der så vælger dem er ikke specielt konkurrencemindede (min oplevelse), men nyder blot at træne med deres hund og går kun i konkurrencer for at få de nødvendige oprykninger. De førere, der vælger pudel er ofte lidt udfordret af deres energiniveau smiley

  • #17   21. feb 2017 Dem jeg har mødt har der også været knald på, men de har været super lydige og fokuseret på deres fører, men jeg har ikke mødt ret mange.
    Jeg ville super gerne hvis man kunne få en lab i lille størrelse, som en mellem puddel ville være fint.
    Pudlerne er også super elegante og lette at se på, men pels plejen er et minus.


  • #18   21. feb 2017 Maya R, du kan godt få både lab og golden i ret små størrelser, men det er jo ikke noget man decideret avler efter - så vidt jeg ved - så det kan muligvis godt være svært at finde..

    Mette Marie: din sidste kommentar, jeg tror også det i høj grad stammer fra at pudlerne har et helt forkert ry, som pensionisthunde. Ser man fx tråden herinde omkring hvad folk skal have, når de bliver for gamle til deres nuværende race, er der flere der skriver pudel. Men det er jo en super energisk hund i virkeligheden smiley


  • #19   21. feb 2017 A-S Jeg ved godt de kan være ret små, synes bare hende jeg har, på omkring 45 cm høj og 13 kg, er en super praktisk størrelse, især når man ikke har bil og bybusserne kun tillader hund i taske.
    Men jeg er nu ikke på udkig efter ny hund, er bare nysgerrig og nyder at studere racer. og så synes jeg det er ærgerligt at en jagthunde race ender som pynt med diverse fancy frisure.


  • #20   22. feb 2017 Da jeg gik til lydighedsprøver (DKK) i 90'erne, mindes jeg at det ofte var pudlerne der stod øverst i resultatlisten i HUNDEN. Det var inden Border Collies og deslige blev rigtig populære. Jeg tror de var gode, men der kom racer til som var endnu bedre.
    Jeg sidder og kigger på min airedale og tænker: ja jeg burde dyrke lydighed igen. Hun er vildt arbejdsvillig og elsker aportering. Den sidste en svaghed mine kerry Blue Terrier havde.


  • #21   22. feb 2017 Jeg har engang læst et sted på nettet (lææææænge siden), at det netop var pudlerne, som du siger, Louise C, som stod på sejrsskamlen i DKK lydighed indtil border collien gjorde sit indtog. Det er da tankevækkende, synes jeg.. Måske er det ikke, fordi udstillingsfolket har gjort racen til en pyntedukke, men måske nærmere fordi lydighedsfolket "aflagde" racen, at den har det ry, den har idag...

  • #23   22. feb 2017 @20: Ja, det har du da egentlig ret i. Tænk at man sådan kunne glemme det. Det var jo også pudelklubben, der drev meget af lydighedsarbejdet i starten. Når jeg tænker tilbage ja, så var der mange vildt dygtige pudler på mange af de hold jeg har gået på og det var dem der rendte med rosetterne smiley
    @22: Sejt!


Kommentér på:
puddel brugsegenskaber

Annonce