{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.704 visninger | Oprettet:

Syg eller bare kræsen? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Jeg håber I kan hjælpe med nogle gode råd eller kender til problemet :o)

Vi har en fransk bulldog på snart 9 mdr. Han får Orijen Puppy foder og har fået det stort set siden vi fik ham som 10 ugers.
Han har egentligt fungeret super på det, men her på det seneste har vi lagt mærke til at han slet ikke vil spise sit foder. Heller ikke, hvis vi giver ham det og tager det væk igen. Eller lader det stå i en længere periode.
Jeg har suppleret med lidt lakse olie. Så kunne han godt lige få det ned.

Jeg har oplevet at han hverken spiser morgenmad eller aftensmad. Hvor jeg har måtte gøre alt. Ellers kaster han op. Han kaster noget galle-lignende op. Det er vel pga. mavesyren??

Han vil spise goderbidder uden tøven og alt andet. Bare ikke sit foder. Heller ikke når han bliver sulten nok.

Han har haft opkastninger flere gange (også når han så har spist noget i løbet af dagen)

Vi lufter altid i Bernstoffsparken og har talt med dyrlæge om at få ham tjekket for Hjerte-lungeorm. Så det kan blive udlukket. Kører afsted med prut-prøver imorgen tidlig.

Han fejler ikke andet end ingen appetit og små opkastninger en gang imellem. Der kan sagtens gå 3 uger inden kan kaster op igen.


Er der nogle der kender til problemet?

Er han bare teenage-kræsen eller måske syg?

Skal vi skifte foder?

Håber I kan hjælpe lidt :o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syg eller bare kræsen?
  • #1   21. feb 2017 Det kender jeg rigtig godt til. Min første hund, som blev 11 år, var ekstremt småtspisende.
    Vi gjorde hvad der skulle til for at han spiste i et omfang så han ikke kastede op - testen styrede han selv.

    Hvad vi ikke vidste noget om dengang og derfor ikke afprøvede var at stimulere byttedrift inden spisetid.


  • #2   21. feb 2017 Hej CH, tak for svar.

    Hvordan gør jeg så det, at stimulere byttedrift?


  • #4   21. feb 2017 Ja, han vil gerne have godbidder og diverse. Det er også derfor, at vi stadig er på samme foder og har set tiden an. Men synes virkelig, at det er en kamp at få ham til at spise sit tørfoder. Og selvfølgelig også synd at han kaster op.

    Vi tænker, at skifte foder og så som du siger, at blande det op. Det er en god ide. Vi har været rigtig glade for Orijen, og skulle være noget af det bedste foder til racen.

    Jeg har læst så mange skræk historier om hjerte lunge orm her på det seneste. SÅ nu skal han tjekkes. :o)


  • #6   21. feb 2017 Nej, det jo det. Så vi har ingen vej udenom end at skifte foder :o)

    Ja, præcis!


  • #8   21. feb 2017 Har du prøvet med noget vådfoder ? Det glider mange gange lettere ned.
    Eller evt barf ?


  • #9   21. feb 2017 Stædig kræsen?
    Min hund gjorde præcis som TS og det havde intet med stædighed at gøre.
    Hunden havde ingen madlyst. Mad i skål frastødte ham - måske på grund af at det var en regulær portion.

    Han fik kvalme af sult, hvilket gjorde problemet værre.
    Der kunne gå 5 dage uden han spiste og der larmede gans mave så meget at vi måtte lokke mad i ham for at få nattesøvn.

    Helt ærligt - at gøre det til en magtkamp eller en test af vilje er tåbeligt.
    Gør det, der virker og se på hunden om den trives.


  • #10   21. feb 2017 Anni: Kender du til noget godt vådfoder til franske bulldogs?. De har det med at prutte af korn .... Haha :o)

    CH: Jeg prøver ikke at gøre det til en magtkamp. Tager mod alle jeres råd. Hvordan fik I jeres til at spise tilsidst? :o)


  • #11   21. feb 2017 af uvidenhed, hvor længe skal en hund/hvalp have hvalpe foder ?? kunne det være at det ikke giver maven nok at arbejde med, og det derfor skaber mavesyre ... kunne et voksen foder ikke være mere fristende

  • #13   21. feb 2017 Vi fik ham ikke til at spise anderledes (før han fik en lidelse, der betød indtag af prednisolon).
    Han var småtspisende og meget slank hele livet og det levede vi fint med - vi fandt vores små tricks, når det var nødvendigt.
    Hunden regulerede det i øvrigt ok selv.

    Er din hund tynd?


  • #15   21. feb 2017 Jeg har lige været nede i Maxi Zoo og købt Real Nature vådfoder, og blandede det lidt op med hans andet foder. Det spiste han med det samme! :o)


    Nej, jeg vil ikke sige han er tynd. Han er slank og dyrlægen siger han er helt fin. Han vejer 9 kilo og er ca.9 mdr :o)


  • #16   21. feb 2017 Vores spiste altid første portion af nyt foder med glæde.
    Men så stoppede det der, nyhedsværdien oversteg ikke madleden derefter.

    Hvis hunden holder fin huld er det jo ikke nødvendigt at gøre det store - bare sørge for at maven ikke bliver så tom at han kaster op.


  • #17   21. feb 2017 Prøv at give ham noget af maden på græsset så han skal søge efter det, tage foderet med som godbidder istedet for, alt muligt lækkert på turen, jeg bruger oftes sådan nogle brætspil de skal søge efter mad og bruger fodret der, så de skal arbejde for det. Det ville min Boston meget heller end at få det i en skål.
    Men ville begynde at køre ham over på voksen foder langsomt og så evt ikke have den sammen smag hjemme så du kan veksle lidt:)


  • #18   21. feb 2017 Vores gider heller ikke at spise sin mad, så han får lidt madrester, lidt sovs, lidt makrel eller hvad vi nu lige har over sit tørfoder, så han får nok at spise til, at han ikke sidder og tigger helt vildt og render uroligt rundt og søger efter mad. smiley

  • #20   21. feb 2017 Jeg er så en af dem, der bare ville skifte til noget andet tørfoder, i første omgang.
    Hvis hunden heller ikke spiser det, så kunne det være, at der skulle tages andet i brug.

    At tale kræsenhed, fordi en hund går fra et enkelt ensformigt produkt, er for mig måske lige hurtigt nok. Der kan altså være andre årsager, og det nemmeste er at udelukke, at det er foderet, ved at skifte det ud med noget andet. Er der ikke fremadrettet problemer, så var det foderet i sig selv.

    Hundene ved som regel godt hvad der er godt for dem. Hvis hunden går fra maden, kan det sagtens skyldes, at den får ondt i maven eller lign.
    Skal en unghund på 9 mdr. overhovedet stadig spise hvalpefoder?
    Det er selvf. individuelt, men det giver ikke mening for mig, at give en unghund hvalpefoder, slet ikke hvis den selv siger fra.

    Det er ret omstændigt, at begynde med alt muligt, uden bare i første omgang, at have prøvet noget andet tørfoder.
    Med så ensformig kost i så lang tid, kan det simpelthen være, at hans krop trænger til noget andet.


  • #21   21. feb 2017 er Enig med Sanne

    jeg ville simpelhen bare prøve at skifte tørfoderet.
    hvis hunden fint spiser alt andet - tyder det mere på hunden er kørt træt i det samme foder.


  • #22   21. feb 2017 Jeg har en ret småt spisende hund. Han ville maks spise 300 gram om dagen og så faste et par dage. Men det duer ikke. For at holde ham stabilt på 36 kg skal han spise 7-900 gram afhængigt at årstid. Før hvert måltid kører jeg ham godt op med en flirtpole eller bidepølse og dermed aktiverer hans byttedrift. Så ryger han direkte ind foran madskålen som bliver tømt hver gang.

  • #23   21. feb 2017 Jeg har også en meget småtspisende hund, og samtidig er han multiallergiker. Så foderudvalget er begrænset. Men han elsker røget laks, og han kan tåle det, så det får han på sit tørfoder. han får også lidt vådfoder, men han er ikke helt vild med det. Dyrlægens ID foder kan han dog godt lide, men det får han nu ikke så tit, det er jo til dårlig mave, og det har han ikke.

  • #24   21. feb 2017 Vores schæfer Manto, er også meget meget småt spisende.
    Han har været det altid, han bliver 6 år til sommer.
    Adskillige tørfoder mærker er afprøvet.
    Han får foder morgen og aften og ofte spiser han ikke morgenmaden.
    Han spiser som regel heller ikke alt op.
    Tørfoderet skiftes som regel, når posen er tømt, ellers bliver det for ensformigt og han gider vitterlig ikke æde det.
    Han får vådfoder af forskellige mærker og kødrester blandet sammen med tørkosten, det hjælper på at få det ned. Hvis ikke, spiser han overhovedet ikke.
    Tørfoder som godbidder, til træning, spor og søg i haven, er han overhovedet ikke interesseret i, han spiser det ikke.

    Barf er han rigtig glad for, men han er desværre ikke "min", boede han her ville han forhåbentlig ryge på barf. Men det er ikke noget min mor og hendes mand ønsker.


  • #25   21. feb 2017 Mette M - Præcis det samme jeg gør med mine whipper, hvis de er småt spisende og det virker smiley

  • #26   22. feb 2017 Vores har vi så prøvet MANGE slags foder til, og det er spændede de første dage, og så har det ingen interesse. smiley

  • #28   22. feb 2017 Hej allesammen

    Mange tak for jeres gode råd og erfaring med jeres egne hunde.
    Jeg har altid fået at vide, at hvalpe foder skal de have til de er 12 måneder og større racer op til 1 1/2 år. Er dette ikke korrekt? Det har jeg både fået at vide fra dyrlægen og det står også på foderposen.
    Jeg har læst mig frem til, hvis hvalpen for 'voksen' foder, kan det gå ud over knogler m.m - Er det sandt?

    Vi vil klart skifte til andet foder. Men skal vi så vælge at gå over på voksen eller fortsat hvalpe?

    Han har ca. en voksen vægt på 10-12 kg. Der står på vores foderpose, hvor meget foder han skal have om dagen (den går efter vægten)
    Han får 120 gram om dagen. 60 g pr. måltid.


    Ja, jeg afleveret prutprøver hos dyrlægen imorges. Så skal ringe til dem imorgen efter kl 15! Så er spændt på at høre, hvad resultatet er :o)


  • #29   22. feb 2017 Her er tre billeder af ham. Taget i dag. Et billede, hvor han står op, sidder ned og ses oppe fra.
    Jeg synes, han er i fin stand. Franske bulldogs, har tendens til overvægt og se meget kompakte ud. Jeg synes han er lige omvendt. Han har 'lange' ben og smal om livet og et fint hovedet :o)


    profilbillede
  • #30   22. feb 2017 Han er rigtig fin og har ikke brug for at spise mere end han gør smiley
    Han har nok ret godt styr på det, så lyt blot til ham når han siger han har fået rigeligt smiley


  • #32   22. feb 2017 Ja, det er jo det. Vi gav 310 kr, for at få tjekket mod hjerte/lunge orm. Vi har Rungstedvej dyreklinik. Dem er vi glade for :o)
    Jeg skal nok opdatere med, hvad dyrlægen siger imorgen!

    Haha, nej lige præcis!

    Mange tak! smiley



  • #37   22. feb 2017 Jeg har også en hund der er "kræsen"....men jeg besluttede egentlig fra start af at det synes jeg egentlig er fair... jeg gider heller ikke æde det samme hele tiden og bare fordi man er hund, tænker jeg ikke at mad bliver mindre ensformigt..der er bare tit knapt så meget valg i det.

    Minion spiser meget...min (sted)far der fodrede familiens to store hunde..labblanding og golden blev godt nok overrasket over at bettekræet skulle have næsten dobbelt så meget. Men Minion spiser ikke hvis det ikke er bare lidt spændende (det problem er så ikke-eksisterende hos retrieverne smiley )

    Minion har altid tørfoder i sin kong wobbler...og det skifter fra dag til dag (jeg køber 1-4 kg's poser af forskelligt kvalitetsfoder og tager så 2-7 håndfulde fra forskellige poser..det sikrer variation) og til aften får han råt, passende rester og evt. noget godt dåsefoder. Hver dag er ikke den samme og jeg har en hund der trives, er slank (for som du selv er inde på render der dælme nogle flæskede franske rundt derude). Og som har ekstremt meget energi....og madglæde smiley

    Og så er jeg lidt ligeglad med at han er "kræsen"...han spiser stort set alt jeg sætter foran ham med stor glæde, så længe det ikke bliver ensformigt...og det har jeg sgu svært ved at bebrejde ham... også selvom det kan kategoriseres som menneskeliggørelse... smiley


  • #38   22. feb 2017 Jeg synes hele den snak om at hunden styrer hvis man fodrer efter dens smag er menneskeliggørelse...

  • #40   23. feb 2017 Hunde smager altså. De har ikke helt den samme smags-sensitivitet som vi mennesker har. De kan smage sødt, surt, salt og bittert og har også nogle specificerende smagsreceptorer for kød og fedt og for vand.

    Og så har de jo en meget bedre lugtesans end vi har, som også er med til at stimulere hjernens "glæde" ved at spise noget man vurderer lækkert. Så selvfølgelig er der ernæring der har større glædesværdi end andet.

    Men jeg tror ikke du skal tage "smag" så bogstaveligt Birgitta smiley der er også en kjole der falder i min smag...men jeg har ikke slikket på den smiley smiley


  • #41   23. feb 2017 Tag det fra en, der har mistet lugtesansen, men stadig har smagssansen - det, der får mad til at smage forskelligt fra hinanden er aroma og det er lugtesansen, der opfanger dette.

    Naturligvis kan hunde smage - for de kan lugte. Smagsansen registrerer kun sødt, salt, surt og bittert.



  • #42   23. feb 2017 Vi har fået svar fra vores dyrlæge.....

    Han har lige ringet og fortalt mig at Konrad er kraftig kraftig positiv på hjerte/Lunge orm. Han har aldrig set noget lignende. Han mener, at der skal scannes på Konrads lunger.

    Vi har akut tid i dag hos dyrlægen.


    Jeg er meget meget chokeret og utrolig glad for, at vi tjekkede ham for hjerte-lungeorm.
    Jeg er virkelig bange for, at det kan have konsekvenser for Konrad.

    Der kan man bare lære af, at det eneste vi havde af symptom var nedsat appetit. INTET andet.


  • #43   23. feb 2017 Hold da op ??
    Det var sørme godt i fik det tjekket!
    Håber Conrad kommer på benene igen ?


  • #44   23. feb 2017 Fy for den!
    God bedring med ham!

    Hvor i landet bor du?


  • #45   23. feb 2017 Vi bor i Charlottenlund

  • #46   23. feb 2017 Tak smiley



  • #48   23. feb 2017 God bedring. Min blev også tjekket for hjerte lunge orm i sidste måned. Hans prøver kom tilbage negative.
    Krydser fingre for ham.


  • #51   23. feb 2017 Carsten, vores dyrlæge, sagde i telefonen, at han først skal lytte på lunger og så få scannet et billede af lungerne. Så på den måde vurdere hvor meget medicin han skal have.

    Jeg er virkelig bange for, om det kan være dødeligt, at have hjerte/lunge orm?
    Er virkelig nervøs ...

    smiley


  • #53   23. feb 2017 Vores er fuld af krudt og leger. Men han har altid været rolig af type. Han bliver heller ikke forpustet og lige nu ligger han og leger med en plastik kylling i sofaen for sig selv.

    Han er fransk bulldog og de snorker og grynter, jeg tror simpelthen, at det har gjort vi ikke kan høre de 'vejrtrækningsproblemer' der forekommer hos hjerte/lunge orm.

    MEN det er sjovt du siger, at du lagde mærke til en slimet afføring. Det har vi også oplevet. Jeg var sikker på, at det var lakse olien, der gjorde det. Olie har en anden massefylde og derfor altid ligger på overfladen af fx. vand osv. Derfor tænkte jeg, at det måtte være derfor!
    Jeg stoppede endda med at give ham lakseolien, for at se om det forsvandt. Det gjorde det, men kom igen nogle gange.
    Så mærkeligt.

    Han har forresten fået et lille sår på inder siden af hans bagben og jeg var meget opmærksom de første dage, da jeg var bange for hotspot, betændelse m.m
    Men det er ved at gå i sig selv nu. Her kan man se blodet er størknet.
    Jeg husker, at vise dyrlægen det, måske kan han bruge et til noget!


    Vi har tid hos dyrlægen kl.17, så om et par timer!


  • #55   23. feb 2017 Så har vi været hos dyrlægen.

    Dyrlægen startede med at lytte på lunger. Her synes han ikke, det lød så slemt. Men Konrads franske bulldog grynten snyd os alle sammen.

    Der blev taget billede af hans krop, så man kunne se lunger og hjerte. Dyrlægen viste os to billeder: en rask hund og så en syg hund (Konrads) Her var det tydeligt at se, at Konrad var slemt tilredt. Dyrlægen, sagde at man stort set ikke kunne se hjerteklappen og indre organer pga. en kraftig hævelse pga. alle ormene.

    Jeg var meget chokeret.

    Dyrlægen, sagde bagefter, at han godt kunne se, hvad vi mente, om at Konrad virkede frisk og ikke lignede én med så stor en mængde hjerte/lunge orm.
    Og at hans grynten, snyd så meget, at det kun var scanningen der vidste tegnene.

    Konrad fik to sprøjter efterfølgende. Som skulle virke afførende og så Konrad skulle tisse mere.
    Dyrlægen, ville være meget meget påpasselig med at give Konrad ormekuren.
    Han skal derfor indlægges hos dyrlægen imorgen kl. 08, hvor han skal være under opsyn og iltmaske. Det er fordi, at når de giver ham ormekuren, så kaster hunden de døde larver m.m op. Og når der er SÅ mange som der er, er det livsfarligt. Larverne er så mange, at der kun på gives en meget lille dosis af kuren. Da ormene stopper til og kan give blodpropper.

    Puha sikke en omgang. smiley


  • #56   23. feb 2017 Rigtig god bedring med Konrad

  • #58   23. feb 2017 Ja, vi har også en fornemmelse at Carsten ved hvad han taler om!

    Vi havde også valget om, at Konrad var hos mig hele dagen i morgen under opsyn og så kører til dyrlægen, hvis der opstod problemer. Men vi valgte, at de tog ham og havde mulighed for iltmaske m.m.

    Bare tanken, om at Konrad bliver dårlig, skærer i mit hjerte. Så tør ikke, at Konrad er alene med mig uden en dyrlæge.
    Så vi håber på det bedste!


  • Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 2 Svar: 211
    #61   23. feb 2017 Jeg sender en masse god bedring til Konrad. smiley

  • #62   24. feb 2017 Vi har afsat Konrad nu. Og håber nu på det bedste.

    Vi kom i tanke om, at vi har en sygeforsikring på ham. Kan noget blive dækket af den? Ved I det? :o)


  • #65   24. feb 2017 Dejligt at vide. Vi har en selvri på 750 kr, hvorefter forsikringen dækker resten og vi betaler 10% af den regning :o)

    Vi har Danske Forsikring og den dækker ca. 28.000 kr om året!

    Vi henter ham her senere, når dyrlægen ringer. Men der er også en risiko for at Konrad ikke overlever. Oddsne var 70/20. Men vi håber da!


  • #67   24. feb 2017 Jeg håber også han overlever. Men er alligevel nervøs.
    Ja vores forsikring er god. Vi ejer jo også en fransk bulldog. smiley smiley

    De er jo nogle sygdoms-tæger....


    Jeg lover, at opdatere alt med Konrad!


  • #68   24. feb 2017 håber alt det bedste ....

  • #74   26. feb 2017 @ caroline, linket virker ikke, kommer til en side der siger at siden ikke findes, eller er blevet fjernet ..


  • #76   26. feb 2017 nu virker det ... men jeg synes nu ikke man ud af det kan vide hvordan det er gået med Konrad

  • #79   27. feb 2017 Hej allesammen

    Beklager, at jeg ikke har fået svaret. Konrad er i bedring, men det har været en kamp de sidste par dage, derfor har jeg ikke haft nogen mulighed for at være online.
    Vi har måtte holde øje med ham 24/7. Vi måtte næsten ikke engang vende ryggen til et øjeblik.

    Fredag:
    Efter konrad var blevet indlagt, fik han første dosis af medicinen. Dyrlægen ringede sent eftermiddag og sagde, at Konrad tog imod medicinen rigtig godt. Vi hentede ham inden de lukkede og her viste dyrlægen 4 røngten billeder, der var taget i torsdag og resten i løbet af fredagen. Her kunne man allerede se forandring.

    Han får vanddrivende medicin oveni ormekuren, samt noget til at tage irritationen og inflammtionen af de døde larver.
    Så det er ca. 6 piller dagligt.
    Det vanddrivende gør, at han skal tisse hele tiden og også det store. Derfor har vi været ekstrem opmærksom på ham, da han efter en dag begyndte at have blod i afføringen.

    Konrad er så træt og sover stort set hele tiden, at vi flere gange og ovre at kigge om han stadig trækker vejret.
    Nu skal vi fortsætte med medicinen i ca. 20 dage og allerede efter 2 uger, skal vi op med en prøve igen. Og så skal der også tages røngten af hans lunger/hjerte om en måneds tid eller to.


  • #81   27. feb 2017 Rigtig god bedring smiley det lyder som om han har og i giver ham de allerbedste forudsætninger smiley

    Hvordan har i det? smiley


Kommentér på:
Syg eller bare kræsen?

Annonce