{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.220 visninger | Oprettet:

Hund og kanin/marsvin {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg i noget tid gået og tænkt over hvordan man bedst muligt sætter hund og kanin/marsvin sammen (med hegn imellem)

Min Boston går i jagtmode når han lugter dem og fandt ham en dag ved min veninde hvor han var ved at bryde ind ved deres kanin smiley (troede deres kanin var i deres skur som var lukket)

Og nu har vi fået barn og er sikker på han sikkert om mange år (også fordi moren ønsker sig igen et marsvin) evt få et marsvin, men hvis hunden vil slå den ihjel dur det ikke.

Kan det lade sig gøre at lære hunden det no go at jagte og evt slå dem ihjel (tror det er det han vil)

Har jo mange år til at træne det i hvis man kan, ellers skal jeg bare sige sådan er det bare..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund og kanin/marsvin
  • #1   14. mar 2017 kaniner skal ikke gå med marsvin og marsvin skal man min have 2 af samme køn af..

    De fleste hunde kan godt med gnavere og kaniner i egne hjem


  • #2   14. mar 2017 "De fleste hunde kan godt med gnavere og kaniner i egne hjem " Ikke nødvendigvis en terrier smiley
    Jeg ville træne ham i at vælge dyret fra og dig til. Brug fx en kanin i bur og nogle meget lækre godbidder til det. Afstand er nøglen; man skal aldrig gå tættere på end at hunden godt kan vælge dyret fra og dig til. Med terriers skal man være klar til at acceptere at man ikke kommer til at stole på at man kan have løse gnavere sammen med hunden. Og slet ikke uden opsyn smiley Mine hunde kan ignorere kaninerne i deres bure, men de kommer aldrig til at færdes løs rundt sammen. Jagtinstinktet hos de fleste terriers er MEGET kraftigt og overdøver ret let alt tillært lydighed og god opførsel smiley Med dem jeg har nu er det ikke nogen katastrofe hvis en kanin slipper ud; jeg kan godt stoppe dem. Men jeg har haft en enkelt hvor en undslupen høne eller kanin var lig med en død høne eller kanin.


  • #4   14. mar 2017 mette - terrier kan også godt holde sig fra gnavere.. kender flere med små gnavere og terrier..

  • #5   14. mar 2017 dette er fra da jeg selv havde rotter og terrier samtidigt

    https://youtu.be/A6lmkfeDvPU

    det er en meget gammel video


  • #7   14. mar 2017 jeg kender flere med terrier der vil æde alle andres smådyr end dem derhjemme.. De lærer at de er en del af familie og no go at sætte tænderne i

  • #8   14. mar 2017 Troels: Jep en Boston er faktisk også en terrier smiley
    Frk Jensen: Kunne Lilly også lade rotterne være da hun var en voksen amstaff ? Billedet viser en ret ung amstaff så vidt jeg kan vurdere smiley
    Jeg siger ikke at det slet ikke kan lade sig gøre. Man skal bare ikke regne det for 100% sikkert at man kan lære dem det. Jeg har trods alt et helt livs erfaringer med terriers og andre dyr sammen smiley Jeg har haft foxterriers, der færdedes forholdsvist fredeligt sammen med løse undulater og irere der kunne lære at lade høns og kaniner være - dog aldrig uden opsyn smiley Men jeg har dælme også haft både foxer og irere, hvor det var umuligt at lære dem at det var 'no go at sætte tænderne i' andre dyr. Har man terriers er det noget man skal være klar over at man kan blive nødt til at acceptere smiley


  • #9   14. mar 2017 Vi har haft Kerry Blue Terriere med marsvin og det var ikke et problem.

    Min søster har så prøvet da hun havde en Weimaraner og den blev aldrig vant til dem. Lige så snart hun (hunden) kunne komme til buret, så rendte hun rundt foran det og stressede marsvinene, som til sidst fik nyt hjem.

    Men jeg ville gribe det an ligesom Mette.


  • #10   14. mar 2017 kunne du ikke lave en aftale med nogen der har marsvin, om at du kom forbi med vovsen (i snor) for at se hvordan reaktionen bliver?


  • #12   14. mar 2017 Troels L - En Kerry Blue er da stadig en ganske fin rotte- og musefanger, vores fangede flere og de ligger da bestemt ikke til den type jeg vil kalde "tamme terriere" smiley

  • #14   14. mar 2017 Mette - Ja det kunne hun.. Hun har også set min datters kanin, uden at snuppe den.. Og der var hun 5 år (da hun mødte kaninen)

    Jeg har ikke skrevet noget om 100 procent, jeg skrev de fleste hunde.. Det er immervæk ikke alle


  • #15   14. mar 2017 Jeg tror nu ligeså meget det handler om individet og evt også opdragelsen ( om de f.eks er vant til der er smådyr i bur fra de er hvalp) .

    Vi har haft enten kanin eller dværghamster stort set hele Ozzys liv ( foxterrier blanding) , kun lige et års tid har vi ikke haft nogen af delene. Da vi fik Ozzy hjem havde vi kanin, de første to dage gøede han lidt af kaninen ind imellem, men vi lærte ham at det var no go. Og det er det eneste vi har oplevet af nogen art.

    Mailo der er dværgpinshcer stod tit og myssede med kaninen gennem tremmerne, og ham fik vi først da han var 2 og han var ikke vant til smådyr i bur. Da vores sidste kanin blev aflivet, blev Mailo nærmest trist, gik ind i kaninburet og nægtede at komme ud, da han endelig kom ud stod han bare og pev.

    Nu har vi dværghamster for 3 gang, og da buret stod så hundene kunne "komme til det" fra sofaen, stod de også tit bare og snuste og kiggede.

    Jeg er opvokset med foxterrier og schæfere, og har også haft kaniner hele min barndom, der har heller aldrig været noget som helst.

    Da jeg var sammen med min eks havde jeg også både kanin og dværghamster, og hans forældre cocker der var jagthund ( altså med på jagt) , kunne også fint komme på besøg, og boede også med begge dyr en periode, uden den prøvede at æde dem.


  • #17   14. mar 2017 Troels: Der selvfølgelig forskelle i på forskellige terrier-individer, men det er ikke sådan at man kan dele racerne op i to; 'meget jagt' vs 'lidt jagt'. Alle terriers er lavet til selvstændigt at jage småkravl og langt de fleste har det instinkt i behold til fulde smiley MEN der er mange terriers hvor man aldrig rigtig oplever jagtinstinktet udfolde sig fordi de aldrig rigtig får chancen for at vise det. Det eneste ejerne af dem oplever er at hunden er mægtig interesseret i fært og lidt svær at lære at komme når man kalder smiley
    En kerry blue eller en irer er akurat lige så 'sej' som en tysk jagt, når de får chancen til at udfolde deres instinkt smiley
    To af mine irer var vant til katte fra de var helt små hos opdrætteren. De var OK med katte også hos mig indtil de blev ca 1 år og jagtinstinktet vågnede. Så indgik katte i kategorien 'bytte- skal dø'. Deres mor tolerede husets kat, men opdrætter stolede ikke på at hun kunne lade katten være, hvis de var alene sammen. Den ene af de to var den hund jeg nogensinde har ejet med det krafigste jagtinstinkt. Det overdøvede ALT når det blev trigget!


  • #18   14. mar 2017 Når din hund udviser så stor interesse for din venindes kanin, tvivler jeg stærkt på at den kan lære at gå sammen med en kanin eller marsvin. Jeg ville i hvertfald aldrig stole på den, når de er alene.

    Og så er jeg for øvrigt enig med de andre: Kanin holdes for sig, og marsvin holdes parvis. De 2 arter er vidt forskellige, og trives ikke sammen.


  • #19   14. mar 2017 Nu var det ikke sådan at kanin og marsvin skulle gå sammen det var end eller.

    Jeg ved hvad der sker når han lugter gnaver, så må prøve som Mette skriver.
    Det er desvære min fejl at jeg ikke har udsat ham for gnaver smiley havde ikke troede det ville blivet et problem.
    For venter aldrig han ville kunne gå sammen med dem, men udvise respekt ved at lade dem være i buret og når man sidder med dem.


  • #20   14. mar 2017 Tak for alle input smiley

  • #21   14. mar 2017 Du må igang med at træne!
    Dog har nogle en drift, som gør at det ikke kan trænes væk!
    Min Ema slår alt slår ihjel - og der er ikke en snært af terrier i hende smiley


  • #22   15. mar 2017 Jeg har marsvin, og haft kaniner i mange år. Et par af mine hunde ville nakke dem, hvis de fik chancen (det er også sket en enkelt gang smiley ). Ingen af dem er jagthunde, eller terriers.

  • #23   15. mar 2017 Her har jeg det modsatte problem, mit marsvin vil æde Rosa (hun finder hende ikke så charmende som Rosa selv mener hun er, desværre) de hyggede ellers fint i starten, indtil hun bed ud efter Rosa, der skete intet, men nu tør jeg ikke lade dem gå sammen mere.. Men de var jo så også sammen, ikke bare igennem tremmer.

    Hvis det er marsvin kan du jo få dem op i højden så hunden slet ikke kan nærme sig dem. Det har jeg pt. Ikke fordi der ville ske noget her, og så holde øje med dem når de er ude, evt lukke hunden væk i et andet rum. Det kommer jo selvfølgelig meget an på hvordan man har marsvin/kanin. Tænker umiddelbart marsvin ville være lettest at have med en hund der ville dræbe dem, fordi de ikke har brug for ligeså meget plads (de skal trods alt ikke HOPPE) men en god hundesikker indhegning og så ellers 110% overvågning, og så have dem i højden når de er i buret indenfor (det sikre indhegning var hvis de skal ud og hygge sig om sommeren smiley )

    Du kan nok godt lære hunden at ignorere buret, men jeg tror det tager utrolig lang tid, og jeg ville ikke stole på en hund med det jagt instinkt.
    Lige på det punkt må jeg indrømme at jeg hellere forebygger ved at undgå at hunden bliver konfronteret med gnaverne.


Kommentér på:
Hund og kanin/marsvin

Annonce