{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.700 visninger | Oprettet:

Blandingshund vs racehund? (Sundhed) {{forumTopicSubject}}

Hej derude. Jeg havde en samtale med en af mine gode veninder omkring hunderacer.
Hun er nemlig ikke ekstremt oppe og køre oppe over at jeg vil have en racehund.
I hendes verden, er en hund nemlig sundest, hvis det er en blandingshund, for så er risikoen for div sygdomme ikke så store. Hun bruger bla. Shæfere som eksempel, med at de ofte skulle få hoftedysplasi.

Jeg mener at alle hunde kan få div. sygdomme og man kommer langt ved at kigge sig godt for, når man køber en racehund. Men hun er overbevist om at en blandingshund automatisk er mere sund end en racehund. Jeg vil bla. Gerne have en racehund for at kunne tage til udstillinger og fordi at jeg vil vide hvad jeg får med hjem i størrelse osv.

Hvad er jeres mening?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blandingshund vs racehund? (Sundhed)
  • #1   25. mar 2017 Min holdning til det, har altid været, at grunden til at mange tror at hunde uden stamtavle er sundere er fordi at man ikke får tjekket hundene for diverse sygdomme. Man får dem fx kun i røntgen hvis de halter.

    Min erfaring er, at blandingshunde/hunde uden stamtavle har større tendens til arvelige sygdomme og skader... Det er ud fra mine egne nuværende og tidligere hunde, men også hunde jeg kender. Fx har nærmest alle chihuahuaer/små blandings hunde uden stamtavle løse knæskaller. smiley


  • #2   25. mar 2017 Med en stambogsført DKK-hund har du jo muligheden for netop at fravælge en hvalp efter linjer med dårlige (eller manglende) sundhedsresultater. Med blandingshunde avler du i blinde. Du aner ikke OM du reelt avler på noget godt eller skidt for der er meget meget langt mellem de opdrættere af blandinger der tester for bare minimum. Og selv hvis de gør er der ingen database eller troværdighed med mindre man har kopier af dokumenterne.
    Det betyder ikke at en stamtavle er garanti for sundhed, men det er et redskab som dem, der taler imod det, ikke har forstået at benytte smiley


  • #3   25. mar 2017 Du kan jo også spørge din veninde: hvis du blander en schæfer der er disponeret for HD med en lab der er disponeret for HD.. forsvinder disse arvelige lidelser så, bare fordi man blander dem? Hvad er hendes teori?

  • #4   25. mar 2017 Der findes en masse ammestuehistorier, om lige præcis dette emne.
    Fakta er, at der ikke systematisk er lavet helbredsundersøgelser af blandingshunde/hunde uden stamtavle, så ingen kan bevise, eller modbevise påstanden.
    Har mødt masser af blandingshunde med HD, allergi osv. Så de er absolut ikke sygdomsfri smiley
    Dog vil jeg sige at min personlige erfaring er, at mine blandingshunde sådan helt generelt har haft færre helbredsproblemer, end mine stamtavle hunde, på trods af at en del har været gadehunde.


  • #5   25. mar 2017 Jeg takker for de svar der er kommet indtilvidere.
    Fünke, det må jeg spørge hende om. Jeg synes nemlig at det er en lidt vild teori at komme med, at de automatisk er mere sunde end racerene hunde.

    Der er jo ingen hund der er garanteret sygdomsfri, det håber jeg ikke at i har troet jeg mente. Jeg er bare nysgerrig på hvad andre synes.


  • #6   25. mar 2017 http://www.instituteofcaninebiology.org/uploads/1/9/6/9/19691109/purebred_dogs_not_always_at_higher_risk_for_genetic_disorders_study_finds__uc_davis_news__information.pdf

    http://www.instituteofcaninebiology.org/blog/health-of-purebred-vs-mixed-breed-dogs-the-data

    Der er lidt læsestof... smiley
    Det er klart at når man vælger at avle på syge individer så spreder det sig mere i en mindre population af hunde end i en langt større. Men der er som også nævnt en del bias, netop også fordi folk med racehunde oftere tager deres hunde til dyrlægen (og får dem udredt, frem for bare aflivet -ja den sidste står for egen regning...men...)


  • #8   25. mar 2017 De gener der giver sygdom forsvinder ikke på magisk vis ved at blande racer.

  • #10   25. mar 2017 Cystinuria mener jeg nedarves recsisivt.

  • #11   25. mar 2017 Det er en meget vedholdende myte.
    Først og fremmest skal det dog siges, at der findes racer jeg er sikker på er gennemsnitlig mere usunde end den gennemsnitlige blanding.

    Men du kan sørme godt nok ikke bare sammenligne blanding vs. racehund.
    For hvilke racer snakker vi om?
    Det er ualmindelig naivt at tro, at man får en sundere hund. hvis man blander naboens lab med ens schæfer. Hvorfor skulle den ikke få de HD som begge racer er disponeret for?

    Men hvis man blander naboens bc med naboens Chihuahua er der ingen risiko for CEA som der kan være ved at blande en bc med en aussie, da begge racer er disponeret for sygdommen.

    OG så er der lige den lille bitte detalje, at man jo som oftest tester sine avlsdyr når man avler med tavle og man som køber kan vælge at købe hvalpe efter testede avlsdyr.
    F.eks bc'en som jeg kender bedst, der kan man DNA teste for CEA = ingen syge hvalpe, selvom sygdommen endnu er i racen.
    Sådan er det med rigtig mange sygdomme, man tester for dem og kan i stort omfang undgå dem - Omend man kan være uheldig alligevel.
    Men skulle risikoen være større for at være uheldig med sundhedstestede renracede linjer, end med ikke testede blandingshunde som jo et eller andet sted i langt de fleste af tilfældende stammer fra renracede hunde??
    Det stiller jeg mig kritisk overfor.


  • #13   25. mar 2017 Blandinger er ikke sundere, det er ufatteligt at den skrøne kan blive ved med at overleve smiley

  • #14   25. mar 2017 Det er den særeste tanke den der.
    Og at tage schæferen som eksempel er hul i hovedet - den bliver ikke mindre disponeret for sine arvelige sygdomme alene fordi man avler uden tavle.

    MED tavle er der faktisk med denne race en rigtig god mulighed for at sortere imellem raske og syge individer/linjer.
    Den mulighed har man slet ikke, hvis man intet aner om anerne.

    Myten opstår velsagtens fordi det, at racehunde bliver testet i forbindelse med avl afslører sygdomme, der ikke (endnu) giver symptomer, hvorimod ikke-testede hunde først konstateres syge, når de har symptomer....


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #15   26. mar 2017 Jeg mener nu ikke det er så underligt. Vi ser flere racer (tavle) der har store problemer. Personligt ville jeg selv fortrække en blanding af to sunde racer i forhold til de værst ramte racehunde. En anden ting der kunne gøre forskellen i nu mindre var om man undersøgte forældre dyrene i Blandings avl.

    At sige at det ene bare er bedre er at forenkle det. For den der står med en syg tavle hund hjælper det nok ikke så meget. Står man så med en sund og rask blanding er det nok ikke så dumt en da.

    Er egentlig tankevækkende at vi i dag stiller så store krav til vores hunde. Alligevel ser man hunde der bliver født til et liv med sygdom og andre lidelser.


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #16   26. mar 2017 Der er evidens for at blandinger er sundere. Kan pt ikke finde artiklerne. -_-

    Men for at få denne effekt nytter det ikke at snakke om "renracet uden tavle" eller blanding af to racer - fx schæfer labrador. Nej vi skal op og have blandet mange racer sammen og gerne i flere generationer. Den slags hunde er der faktisk ikke mange af i DK. Der er som regel tale om 2 renracede hunde der får hvalpe sammen, og så er vi ikke derhenne hvor man kan tale om en reel sundhedsfremmende effekt.

    Undtagelsen er måske hvis man blander nogle af de enormt degenererede racer med en sundere race. Der kan det sgu næsten kun gå fremad.

    Fordelen ved en renracet hund er dels forudsigeligheden - man ved hvad man får både mht udseende og sind. Derudover giver diverse sundhedsregistre mulighed for at gøre sig sit forarbejde og dermed forhåbentligt nedsætte risikoen for at få en syg hund. Igen undtaget visse racer, som avles efter et udseende der, uanset hvordan man så vender og drejer det, er usundt.


  • #17   26. mar 2017 Anna - "der kan det næsten kun går fremad"..
    det kommer da så sandelig an på hvilken en af racerne der er udgangspunktet. Den samme linie der går frem for den degenerede race, går det jo tilbage for den sunde af racerne...
    så nej lad endelig vær med at ødelægge de sunde og raske individer ved at blande dem med syge individer.


  • #18   26. mar 2017 Men hvis du gerne vil udstille og hvis det er vigtigt for dig at vide hvad du får, så er der jo ikke så meget at diskutere, for så er en renracet den eneste mulighed.



  • #23   26. mar 2017 Gener udtyndes altså ikke som saft...

    Et dominant gen vil enten vise sig eller ej...uanset... men ved bevidst avl hvor man undgår dominante -altså ting der viser sig, kan man udrydde noget. Men da blandingsavl sjældent fokuserer på og endnu mindre dokumenterer...så aner man ikke om man udrydder noget som helst.

    Et recessivt tjah det kan give hvad som helst ...når som helst i forhold til sammensætning med generne man sammenfører...så pludselig bliver saften helt rød og stærk igen smiley

    Der er meget få af de meget alvorlige sygdomme som kun er tilegnet meget få af racerne.

    Jeg har endnu til gode at møde en blandingshunde avler der rent faktisk forstod sig på genetik. Men de gik automatisk ud fra deres hunde var sundere og dermed var deres arbejde jo gjort..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #28   26. mar 2017 Lad nu være med at lyve racehundene mere sunde end de er..,

    The study by Bellumori et al (2013) used medical records from the veterinary clinic at UC Davis for more than 27,000 dogs and compared the incidence of 24 genetic disorders in mixed versus purebred dogs. The abstract of the paper is included at the bottom of this page. http://www.instituteofcaninebiology.org/blog/health-of-purebred-vs-mixed-breed-dogs-the-data

    Here is what they found:

    1) The incidence of 10 genetic disorders (42%) was significantly greater in purebred dogs.

    2) The incidence of 1 disorder (ruptured cranial cruciate ligament; 4%) was greater in mixed breed dogs.

    3) For the rest of the disorders examined, they found no difference in incidence between mixed and purebred dogs.


  • #30   26. mar 2017 "Der er evidens for at blandinger er sundere. Kan pt ikke finde artiklerne. -_-"
    Klart smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #32   26. mar 2017 Hvem gør det, Peter?

    Dem som benægter/nedtoner at racerelateret sygdomme findes og er et problem.. Og at blandinger ofte undgår mange af de sygdomme og problemer som mange års indavl/matadoravl bringer til de fine racehunde..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #36   26. mar 2017 Hvem i denne tråd benægter, at racerelaterede sygdomme findes?

    Dem som bliver ved med at holde på (ikke kun i denne tråd) at racehunde er mindst ligeså sunde og ofte sundere pga det fantastiske hundeweb..


  • #37   26. mar 2017 Vi siger jo netop alle, at det er svært at måle og derfor kan der IKKE (!) gives et endegyldigt svar på, om det ene er sundere end det andet. Og lige præcis her benægter man jo ikke at racerelaterede lidelser findes.. det er jo netop det, det handler om

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #39   26. mar 2017 Vi siger jo netop alle, at det er svært at måle

    Hvad med det som vi kan se kan måles..?
    the incidence of 10 genetic disorders (42%) was significantly greater in purebred dogs.


  • #40   26. mar 2017 Dem som bliver ved med at holde på (ikke kun i denne tråd) at racehunde er mindst ligeså sunde og ofte sundere pga det fantastiske hundeweb..

    Og hvem i denne tråd er det smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #41   26. mar 2017 PETER: Navne, tak - hvor svært er det?

    Behøves ikke at nævne navne.. men det er ligeså svært som at fjerne et filter..


  • #43   26. mar 2017 Så længe der som sagt ikke bliver foretaget systematiske sundhedsundersøgelser af blandingshunde med adgang til et register som hundeweb (yes I said it) - så kan det aldrig rigtig sammenlignes ordentligt

  • #44   26. mar 2017 "Så længe der som sagt ikke bliver foretaget systematiske sundhedsundersøgelser af blandingshunde med adgang til et register som hundeweb (yes I said it) - så kan det aldrig rigtig sammenlignes ordentligt"

    Præcis Funke og så er det da i den grad åndsvagt at påstå at blandinger skulle være sundere.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #45   26. mar 2017 " Peter er en troll, der ikke kan underbygge sine egne påstande med noget så simpelt som brugernavne på sine postulater. Nu har vi beviset. "

    Min erfaring er, at blandingshunde/hunde uden stamtavle har større tendens til arvelige sygdomme og skader...

    Blandinger er ikke sundere, det er ufatteligt at den skrøne kan blive ved med at overleve
    Det er en meget vedholdende myte.

    osv osv
    '


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #47   26. mar 2017 Min Fie har fx tre ekstra øjenhår - på trods af, at jeg ikke kender en eneste hund i hendes linjer, der har det.

    Og du har lige set alle hundene i hendes linier.. smiley


  • #48   26. mar 2017 Tager man to forskellige racer og blander, så er det som et lotteri, måske er du heldig, måske er du ikke, hvem ved.
    Med linje og tavleavl har man et overblik over hvad man laver og det giver jo sig selv at det selvsagt giver en mindre risiko for at lave noget usundt. Hvis man da vel og mærke går op i tingene og er seriøs omkring sit opdræt.
    Betyder det at der ikke kan komme syge hunde ud af det?
    Nej selvfølgelig ikke og det er der vidst heller ingen der påstår.


  • #50   26. mar 2017 Det jo et virkelig ømt emne :b
    Generelt set er man sikrest når man får sig en hund med tavle, da man kan gå ud fra at der er tænkt mere over selve avlen end ellers.
    Når det så er sagt, så tror jeg, at det vigtigste er at man er kritisk når man skal købe hund, tavle eller ej..
    jeg har (desværre) været en af de uheldige der har haft en hund med tavle (hvor han faktisk var en 'ups' hvalp) der var født med ét øje, han var kryptochid, havde røv dårlige tænder og så havde han væske i hjernen, hvor væske i hjernen er en racesygdom.
    Ham jeg har nu er en kæmpe blanding, og han fejler intet. Han er sund og rask og bare en smule klodset...

    Men 100%, jeg vil gå efter en med DKK tavle næste gang jeg skal have hund, det føles bare mere sikkert smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #51   26. mar 2017 Set alle hundene? Nej, men sundhedsoplysningerne er jo at finde på bl.a. hundeweb. Smart ikke sandt?

    Jo, det smarte danske hundeweb har jo sundhedsoplysninger mange mange år tilbage på alle hundene i hendes linier...


  • #52   26. mar 2017 Og det er også mere sikkert.
    Du er bedre stillet.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #53   26. mar 2017 Det jo et virkelig ømt emne

    Det er et meget ømt emne at racehundene som er tjekket i hoved og røv.. ofte er mere syge end tilfældige gadekryds..


  • #54   26. mar 2017 Egentlig lidt sjovt at det er et "ømt" emne....

    Forstår ikke helt hvorfor.
    Har to blandinger og to renracede med DKK tavle.
    Føler mig ikke stødt på nogen måde, på hverken mine hundes eller egne vegne, at at der debatteres sundhed.

    Tværtimod, så synes jeg det er vældig interessant.
    Især fordi at sundhed jo ikke bare er sundhed.
    Hvilke sygdomme tænker man på?
    For der er forskel på om vi taler recessive, dominante, og polygenetiske sygdomme, eller sundhed/manglende sundhed affødt af hunde født med racebetingede bygning der nedsætter/fremmer livskvaliteten.

    Indenfor de fleste racer er der racebetingede sygdomme, som man i stort omfang kender til.
    Hvad med blandinger, hvilke sygdomme skal man så fokusere på for at kunne sammenligne dem med racehunde, når racehundene hver især har deres race betingede sygdomme?
    Hvilke skal man så udrede blandingerne for i samme omfang som man gør med racehundene for at få et sammenligningsgrundlag?
    Og hvilke racer skal man sammenligne med?

    Det er ikke nogen hemmelighed at den genetiske variation har en enorm betydning for sundheden og nogle racer har en meget lav genetisk variation og derfor er meget udsatte.
    Mens andre har en meget højere variation og har meget få problemer i racen.
    Men hvordan er variationen i vores blandingshunde i DK? Det hjælper jo ikke at sammenligne vores gennemsnitlige blandinger med gadehundene i Thailand.

    Synes det er så sindssygt komplekst og har endnu tilgode at se en undersøgelse der tager højde for de her ting og derfor famler vi i blinde og kaster rundt med vores egne erfaringer, som ikke er noget specielt godt udgangspunkt når det nu for mange er et "ømt" emne.


  • #55   26. mar 2017 Hvad man ikke ved har man ikke ondt af, og blandinger bliver sjældent testet for noget som helst....

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #59   26. mar 2017 som Fanden læser Bibelen

    Hvor har jeg dog nævnt alt det og alle de navne henne... smiley

    Det er vist ikke andet end en røverhistorier ligesom den lovlige Pit Bull Terrier smiley

    PS: Snak lige om at fordreje tingene og ligge andre ord i munden på folk..


  • #60   26. mar 2017 Lens: Mit problem med blandinger er heller ikke det at de er blandinger. Det er måden de oftest bliver produceret (og købt) på. Den engelske bulldog ville fx. have rigtig godt at kontrolleret krydsavl, i og med at sundheden er så ringe og genpoolen er så lille.

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #61   26. mar 2017 Mutts mostly win out for their sheer hardiness, thriftiness and longevity, due to their lower incidence of genetic disease.

    Since they are likely to have a lower risk for receiving a high dose of specific purebred genetic material that can lead to inherited disease, I believe they’re healthier than purebreds in this particular sense. As a result, many mutts have a lower rate of hip dysplasia, certain knee diseases, most spinal diseases, many heart diseases, plenty of cancers and a whole lot of skin, blood, brain, liver and kidney diseases, among other

    Similarly, nature will always prevail. Whenever humans tinker with creatures to our own specifications, we end up with a more expedient animal in some ways but an inferior one in others. With purebreds, the benefits we gain in form and function are inevitably coupled with side effects we're not always capable of offsetting

    http://www.vetstreet.com/our-pet-experts/the-great-debate-are-mutts-healthier-than-purebreds


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #63   26. mar 2017 Med alt det dårlige Blandings avl,er det utroligt, at man med de værktøjer man har med tavle, ikke er langt bedre stillet. Man burde være så langt foran,at det slet ikke burde kunne diskuteres om de er sundere eller ej.

    Tænk hvis folk der laver blandinger gik mere op i det. Altså at man undersøgte for sygdomme og kun avler på nøje udvalgte hunde.


  • #64   26. mar 2017 Tænk hvis folk der laver blandinger gik mere op i det. Altså at man undersøgte for sygdomme og kun avler på nøje udvalgte hunde.

    Spørgsmålet er så, om man pludselig ville finde flere syge blandinger, når man screener på samme måde inden avl, som man oftest gør med tavle hunde?


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #65   26. mar 2017 Og de ville så ikke blive avlet på. Kunne ende med at blive helt godt på sigt.

  • #66   26. mar 2017 Selvfølgelig ville de syge blandingshunde så dukke op.
    Det er jo klart at man kan sidde og sige at de er sundere når ikke de bliver undersøgt. Hvad ikke man ved har man jo ikke ondt af.
    Det giver sku da sig selv at det ikke giver sunde og raske hunde at blande på kryds og tværs.
    En gang ævl er hvad det er.


  • #67   26. mar 2017 Og de ville så ikke blive avlet på. Kunne ende med at blive helt godt på sigt.

    Fuldstændig ligesom med tavlehundene - Smart smiley


  • #68   26. mar 2017 Parre en syg berner med en rask whippet.. Står man med en syg berner skal den slet ikke i avl!
    Og den raske whippet kunne man jo vælge at parre med en anden rask whippet..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #69   26. mar 2017 Regardless, the sad truth is that only a teensy percentage of dogs in the U.S. are "well bred."

    Nok det samme i DK...

    Here’s a question I often get: Is a mutt really healthier than a purebred? If so, why would that be?

    Given similar circumstances, the answer is a resounding "yes." Why? Because inherited diseases contribute tremendously to the stockpile of conditions veterinarians deal with on a daily basis.


    http://www.petmd.com/blogs/dailyvet/2009/August/19-4571


  • #70   26. mar 2017 Men Peter, her snakker vi jo ikke om generel sundhed, men om "well bred".

    Altså, for lige at bruge noget fra dit eget link: "Because most mutts are not granted the privilege of a happy home environment with doting owners that breed for beautiful hips (for example), you might assume mutts will never best a well-bred purebred."

    Så er pointen jo netop, at blandingshunde IKKE bliver testet systematisk som mange renracede, stambogsførte hunde bliver. Og det er jo også artiklens konklusion. Blandinger er ikke lige så "well bred" fordi de simpelthen i stort set alle tilfælde aldrig bliver sundhedsundersøgt (og fravalgt!) i samme grad.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #71   26. mar 2017 Den generelle sundhed har jo alt at sige når vi taler om hvor "well bred" = godt avlet hunden er.. Derfor er det jo besynderligt at gadekryds er sundere selvom de jo ikke burde være well bred.. pointen er at mange racehunde ikke er well bred...

  • #72   26. mar 2017 Du skal lige huske slutningen på din pointe, så: "They may be beautiful specimens and perfectly emblematic of their breed, but that doesn’t mean their "breeders" have taken pains to test and screen their breeding dogs for genetic diseases"

    Og det er jo det, jeg opfatter som det centrale, især når forfatteren af artiklen understreger: "Given similar circumstances" - ergo, hvis blandinger i samme grad som (mange) stambogsførte racer blev udsat for systematiske sundhedsundersøgelser og mulighed for en (endnu bedre) database vi har i hundeweb, så ville det være plausibelt at blandinger er lige så sunde. Det er også det, din artikel siger.
    Men fordi det ikke sker, så er det noget nær umuligt at måle og konkludere på. Vi ved det simpelthen ikke.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #73   26. mar 2017 "They may be beautiful specimens and perfectly emblematic of their breed, but that doesn’t mean their "breeders" have taken pains to test and screen their breeding dogs for genetic diseases"

    Ja, selvom at de er racerene og "flotte" med stamtavle så er det ikke sikkert at opdrætteren har gjort en skid for at teste efter genetiske sygdomme..


  • #75   26. mar 2017 #73 det er der heller ingen, der siger...

  • #76   26. mar 2017
    "Og den raske whippet kunne man jo vælge at parre med en anden rask whippet.."


    .........men så får man jo ikke en garanteret sund Whipner Senpet! smiley :D smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #77   26. mar 2017 Overall, 22 of the 24 genetic, inherited disorders were more present in purebred dogs, but only 10 of these were believed to be statistically significant. In other words, 12 of the 24 occurred at the same rate in both mixed breed and purebred dogs with a little more in purebred dogs.

    http://drjeandoddspethealthresource.tumblr.com/post/154037038821/purebred-vs-mixed-dog-health


  • #78   27. mar 2017 Jeg har endnu ikke læst tråden men sundhed hænger i min verden sammen med hunde forældre dyr osv. Og ikke med stamtavlen. Det er dog nok næppe en hemmelighed at atamtavlehunde oftere tjekkes for sygdomme inden avl end blandinger. Det er så op til opdrætter og klubben at avle udenom disse sygdomme. Der er dog visse racer der er så ekstreme at jeg altid vil foretrække en blanding hvis jeg skulle have sådan en hund fx EBen. Min egne erfaringer.med.de hunde jeg har haft er følgende:
    Amerikansk cocker med DKK tavle (ulovligt kuperet af opdrætter, navlebrok, fejlvækst i ryggen som han måtte alives for som 7 årig.
    Flat Coated Retriever med DKK tavl: allerig, manglende dannelse af brusk, kraftig hjertefejl og måtte aflives som 5årig
    Malteser med DKK tavle: Skæve lårbensknogler hvilket resulterer i slid på knæ og dårlige tænder.
    Malteser med.DKK talvle: Navlebrok og vand i livmoderen
    Malteser med DKKtavlr: Vand i livmoderen og allergi samt øjnproblemer.
    Naoh blanding på 8år fra kreta fejler intet.
    Salik blanding og fejler intet.


  • #79   27. mar 2017 Jeg har aldrig haft en blandingshund - så jeg ved ikke om de er sundere eller ikke sundere.
    Jeg ved bare, at jeg skiftede race fordi jeg blev træt af at aflive hunde inden de blev meget mere end 6 år ... den race jeg har nu, har jeg været mere heldig med indtil videre.

    Og jo .. så har jeg en gammel corso på 11½ år - som blev fotograferet med A og 0 og iøvrigt aldrig fejler noget.

    Er det evidens for at racerene er sundere ? Pas ....



  • #80   27. mar 2017 Tjah, jeg har en blandingshund der er sund og rask.
    Mit indtryk er lidt, at mange racer desværre simpelthen bliver avlet syge, som f.eks. fransk bulldog med vejrtrækning og hjerte problemer, eller de hofter schæferne har fået med tiden.
    Correct me if wrong smiley


  • #82   27. mar 2017 Jeg mangler stadig en forklaring på hvordan en blanding af Schæfer med HD og en Labrador med HD, skulle blive sundere....?

    I øvrigt kan en hund også blive syg som følge af den blanding den er.

    Meget ville nåes hvis folk ville stille krav til opdrætterne, og lave deres forarbejdet ordentligt.


  • #83   27. mar 2017 Tror måske mere det handler om racen der laves avl med om de er sunde eller ej, end det egentlig handler om krydsninger eller ej.

    Der findes ufattelig mange blandinger som er hul i hovedet og skod avl, og det samme gælder ren racede.



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #84   27. mar 2017 Henrik. Enig. For som det er nu er det jo som det nævnes ikke lige betingelser. Hvis man nu også ved blandinger undersøgte og undlod syge hunde i avl. Videre at man avlede på en fokus på sundhed og ikke udsende og popularitet.

    Problemerne er som du nævner dårlig avl og ikke nødvendigvis fordi at det er en blanding.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #85   27. mar 2017 When a male dog wins numerous championships, for instance, he is often bred widely—a practice known as popular sire syndrome (pdf)—and his genes, healthy or not, then are spread like wildfire throughout the breed. As a result, purebred dogs not only have increased incidences of inherited diseases but also heightened health issues due to their bodily frames and shapes, such as hip dysplasia in large breeds like the German shepherd and the Saint Bernard, and patellar luxation, or persistent dislocation of the kneecap, in toy and miniature breeds.
    https://www.scientificamerican.com/article/although-purebred-dogs-can-be-best-in-show-are-they-worst-in-health/


    They live longer, healthier lives. It’s true--mutts have an evolutionary advantage over their purebred counterparts and tend to live years longer because of all that beautifully complex DNA running through their veins. Diversity is as good for a dog’s genes as it is for your 401K portfolio.
    https://www.linkedin.com/pulse/purebreds-vs-mutts-gabby-slome?forceNoSplash=true


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #86   27. mar 2017 der er over 400 registrerede racer, og en go' håndfuld er udfordrede mht race-relaterede defekter ... Ja, en meget stor håndfuld..

    http://www.hsvma.org/assets/pdfs/guide-to-congenital-and-heritable-disorders.pdf


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #88   27. mar 2017 jeg skrev "race-relaterede" - hvilket betyder genetiske udfordringer relateret til en bestemt race.

    Hvorfor mon de hedder race relaterede sygdomme..Her er de genetiske udfordringer relateret til Feks. Papillon..

    9a. Addison's disease (hypoadrenocorticism), 12. Anasarca, 42. Cataract, 65. Corneal dystrophy, 78. Deafness, 103. Entropion, 128a. Follicular dysplasia, 159. Hypertrophy of membrana nictitans gland, 166. Hypothyroidism, 235. Patella luxation, 256. Progressive retinal atrophy, 330. von Willebrand disease
    http://www.hsvma.org/assets/pdfs/guide-to-congenital-and-heritable-disorders.pdf

    Mange af de sygdomme vil være sjældne i gadekryds men mere almindelige i Papillon..
    :


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #90   27. mar 2017 As discussed in our general health section, every dog breed has certain health issues that the breed, in general, is prone to

    Here we will discuss each of the more serious health problems found with the Papillon, since knowledge is power and if owners know what signs to look for, this gives the Pap the best chance of successful treatment
    http://www.pet-papillon.com/health-problems.html

    Sjovt som der altid skal benægtes..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #92   27. mar 2017 Link-rytteri er noget af det værste, der er sjældent viden bag rytternes googleri.

    Arvelige og/eller delvist arvelige defekter, der i enkelte tilfælde kan forekomme i racen, er: Progressiv Retinal Atrofi (PRA), Cataract, Patella Luxation samt i meget sjældne tilfælde epilepsi, døvhed, allergi m.m.

    http://www.papillon-klubben.dk/wp/?page_id=25


  • #94   27. mar 2017 Hvis man så idet mindste gad bruge Google.Scholar smiley

  • #96   28. mar 2017 Det er da godt i kan holde den kørende uden mig, uha. Sådan fik jeg skabt et populært emne smiley
    Og så endda med memes, du reddede min morgen Lens!


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #98   28. mar 2017 Arvelige og/eller delvist arvelige defekter, der i enkelte tilfælde kan forekomme hos blandingsracer er:
    Tja - sådan cirka alle


    Since they are likely to have a lower risk for receiving a high dose of specific purebred genetic material that can lead to inherited disease, I believe they’re healthier than purebreds in this particular sense. As a result, many mutts have a lower rate of hip dysplasia, certain knee diseases, most spinal diseases, many heart diseases, plenty of cancers and a whole lot of skin, blood, brain, liver and kidney diseases, among others.

    Statistically speaking, mixes win out — but genetics are only half the battle. Here are some other key factors that come into play in the mutt vs. purebred discussion.

    To the annoyance of most purebred breeders, most of us tend to side with the mixes smiley

    http://www.vetstreet.com/our-pet-experts/the-great-debate-are-mutts-healthier-than-purebreds


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #99   28. mar 2017 Nu må man altså smide nogle tal på hvor meget sundere racehunde er i forhold til blandinger?. Det kunne da være spændende at se. Der burde være en kæmpe forskel. På den ene side har vi folk der kun avler for at tilføre noget positivt til racen.

    På den anden folk der ikke tester deres hunde og kun avler for pengenes skyld.


  • #100   28. mar 2017 Pointen her er jo, at det ikke kan måles fordi der ikke tjekkes på samme vilkår.



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #101   28. mar 2017 Så er pointen her hvordan man kan sige at blandinger er mere syge en andre smiley

  • #102   28. mar 2017 Peter, du misser jo fuldkommen den pointe jeg og andre skriver. Du indsætter bare en masse links og citater - hvis du læser dit link jeg svarede på, så er det essentielle for diskussionen i artiklen at det er "given similar circumstances" og først HER kan man snakke om, hvorvidt det ene måske er sundere end det andet. Men som CH netop skriver tjekkes der jo ikke på samme vilkår, og derfor vil størstedelen bare være gætterier indtil da. Både på den ene og anden side..

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #103   28. mar 2017 given similar circumstances

    Det er jo netop pointen at gadekryds ofte ikke har haft de samme omstændigheder som de "fine racehunde" (hverken ved avl eller opvækst).. Havde de haft det var de jo nok endnu sundere.. smiley


  • #104   28. mar 2017 Max, jeg ville aldrig påstå at blandinger er mere syge en renracede. Jeg ville heller ikke påstå det modsatte, for det er ikke målbart.

    Det, man har muligheden for med den forbandede tavle er SELV at vælge hvor meget sygdom man kan leve med i anerne, når man skal have hund.
    Der er intet i stamtavlen, der garanterer for helbred.

    Det, jeg personligt godt kunne tænke mig, men som er umuligt som er lige nu, er at få andre sygdomme registreret. Hos min race eksempelvis pancreasinsufficiens, cauda equina og faktisk også panostitis selvom det ofte ender fredeligt med den....


  • #105   28. mar 2017 Hmm, Peter, jeg tror du skal læse en del af dit eget link igen smiley

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #106   28. mar 2017 Here’s a question I often get: Is a mutt really healthier than a purebred? If so, why would that be?
    Given similar circumstances, the answer is a resounding "yes." Why? Because inherited diseases contribute tremendously to the stockpile of conditions veterinarians deal with on a daily basis


    Hvis de får samme forhold er svaret ja..hvad er det som du ikke forstår her..?


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #107   28. mar 2017 Jeg er forvirret. Hvordan kan man sige at det er en skrøne eller myte,når man ikke kan sammenligne det.



  • #108   28. mar 2017 Det er en usandhed at det er en FACT at det forholder sig sådan...altså så sort hvidt smiley

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #109   28. mar 2017 Jeg har ingen interesse i at forhøje gadekryds eller andet. Jeg er selv mest til racehunde men søger bare altid efter sandheden..

    Som konsekvens af at avlen af racehunde og -katte foregår
    i relativt små lukkede populationer, ses der dispositioner
    for bestemte arveligt betingede sygdomme i næsten hver
    eneste race (Egenvall et al., 2005). Det skønnes, at hver
    hunderace har en øget sandsynlighed for at få mellem fire
    og otte arvelige lidelser, hvis der opstår for høj grad af indavl
    (Brooks & Sargan, 2001). Det gælder f.eks. for cavalier king
    charles spaniel, hvor alle individer i dag nedstammer fra en
    meget lille population, som overlevede 2. Verdenskrig. De
    har ikke alene en øget forekomst af sygdommen syringomyeli, men også, ifølge data fra det svenske forsikringsselskab
    Agria, ca. 14 gange større risiko for at dø af hjertesygdom
    end alle andre racer (B. Bonnet, personlig kommunikation).

    http://forskning.ku.dk/find-en-forsker/?pure=files%2F119822496%2FDyrevelf_rdsrapport_2014.pdf


  • #110   28. mar 2017 Man får helt lyst til at klappe i sine små akademiker hænder smiley :D

  • #111   28. mar 2017 Jeg vil sige at jeg klapper i mine akademikerhænder når og kun når vi kan blive enige om at sunde hunde skabes ud fra sund avl på sunde hunde og her i blandt undgå ekstremiteter som desværre ses i bekymrende grad hos nogle racer (eksempelvis brachycephali) og naturligvis ved at undgå arvelige sygdomme og deformiteter. Om hunden så er raceren har tavle eller er en blanding er for mig ganske ligegyldigt. Jeg vil dog sige at nogle deformiteter som.skabes ud fra ekstremavl alt andet lige bliver minder ved at blandre andre racer i

  • #112   28. mar 2017 Peter, du vender det jo fuldkommen på hovedet: det handler ikke om, at racerene hunde vil være sundere af at blive avlet på må og få som blandinger..
    .. men om at det da ER muligt at blandinger - hvis givet samme vilkår - er lige så sunde/sundere end racerene hunde. Men man kan kun snakke hypotetisk for jeg er ikke umiddelbart stødt på nogen opdrætter af blandinger, der rent faktisk tester hundene for racerelaterede lidelser (her kom dit "inherited diseases" ind) og som følge heraf lader individer udgå af avl hvis ikke resultaterne er tilfredsstillende.

    Men HVIS opdrættere af blandinger ville tage bl.a. arvelige lidelser lige så seriøst som mange med racerene, stambogsførte hunde gør, så er der grobund for at kunne måle og sammenligne sundheden.
    Du kan jo godt se, at det ikke er sammenligneligt at tage en pulje af hunde med fx. forskellige HD-resultater og så tage en pulje af hunde hvor resultaterne MANGLER. Der kan sundheden jo simpelthen ikke sammenlignes (fordi den ved den ene pulje slet ikke er tilgængelig!) og det er dér, den er gal.


  • #113   28. mar 2017 Nu har jeg ikke læst alle indlæg og jeg kan ikke svare klart på spørgsmålet om hvem der er sundest.

    I mit hoved er det logisk at to hunde med anlæg for de samme genetisk bestemte sygdomme vil give dem videre til næste generation, uanset om de to hunde er af samme race eller ej.

    Jeg går ud fra, at det er ret få af de sygdomme vi kender og frygter hos hunde, som nedarves så simpelt som fx pelsfarve eller PRA? De fleste er vel sådan noget ala diskusprolaps hos gravhunde og HD, hvor der er en arvelig komponent der bestemmes af mere end et gen plus en miljøkomponent (som man så heller ikke helt kender)?
    Her tænker jeg at sygdommen også gives lige meget videre om det er to hunde af samme race eller om de er af forskellig race. Det der taler for de renracede her er at man oftere kender status på avlsdyrene end man gør hos en blanding.

    I husdyreavl og planteavl er der et begreb der hedder krydsningsgfrodighed eller heterosis. Det handler om at når man krydser to linjer/racer, som gennem flere generationer har været selekteret for noget forskelligt, ser man ofte en forbedring i livskraft, vækst, antal afkom/frø mm.

    Det tænker jeg også kan gøre sig gældende med blandinger hos hunde. Måske ikke hvis man blander en labrador med en golden, men måske hvis man krydser en bedlington terrier med en norsk buhund smiley

    Er der nogen der ved om der er lavet undersøgelser på krydsningsfrodighed på hunde?`Synes det kunne være interessant at vide lidt mere om.





  • #114   28. mar 2017 Randi, jeg tror ikke det har været undersøgt, men i udvikling af racer igennem tiden har man aktivt brugt ideen om krydsningsfrodighed. Også i forhold til forbedring af racer.
    Det giver fuldstændig mening.

    Men naturligvis kun, hvis man avler sundt ind, som du også beskriver.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #115   28. mar 2017 du vender det jo fuldkommen på hovedet: det handler ikke om, at racerene hunde vil være sundere af at blive avlet på må og få som blandinger..


    Hvor har jeg skrevet det..? Det drejer sig om at gadekryds ofte er opstået tilfældigt men alligevel tilsyneladende er sundere end racehunde..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #117   28. mar 2017 Det tænker jeg også kan gøre sig gældende med blandinger hos hunde. Måske ikke hvis man blander en labrador med en golden, men måske hvis man krydser en bedlington terrier med en norsk buhund

    Hvis der er nok forskellige blodlinier i racen burde der sagtens kunne opstå krydsningsgfrodighed..

    Like Mendel's peas, crosses between dog breeds would also produce intraspecific hybrids, usually referred to as F1 hybrids. If we're working with a breed of purebred dog in which there is inbreeding depression because of increased homozygosity, a cross with another breed will reduce the homozygosity of the offspring and result in hybrid vigor. But in fact, the dogs don't have to be different breeds, they can even be different lines within a breed
    http://www.instituteofcaninebiology.org/blog/the-myth-of-hybrid-vigor-in-dogsis-a-myth


  • #118   28. mar 2017 Randi: Nej, der er ikke lavet systematiske forsøg med krydsningsfrodighed hos hunde. Spørgsmålet vil også være om det giver ret meget mening: Genetisk er der mange racer, der er så tæt beslægtede at der ikke er ret meget genetisk variation mellem dem. Massere af racer er dannet ved at krydse racer (fx er min Dobermann et krydsningsprodukt og ikke et produkt af mange hundrede års selektion mod bestemte egenskaber i en geografisk afgrænset population - sådan er mange racer opstået).
    Man kan ikke sort/hvidt sige at krydsninger eller racerene er sundest. En hel del hunderacer kæmper med gevaldige sundhedsissues. Men når man udråber racehunde over éen kam til at være usunde så gør man regning uden vært. De racer der har issues er rigtig ofte dem der er blevet ramt af popularitet eller som har et eksteriør der på en eller anden måde skiller sig ud og kan gøres til genstand for ekstremavl. Der er massere af antalsmæssigt små racer, der trods ringe genetisk variation faktisk ikke har de store issues at slås med. Dette er egentlig lidt af et paradoks idet genetisk variation netop er noget af det der er med til at holde en bestand sund. Men mon ikke svaret ligger i hvilken omhu opdrætterne har i deres opdræt: I en race, der ikke er populær kan man ikke sælge hvad og er man ikke seriøs i det man laver så er man ikke med ret længe. Den ene af mine racer har eksisteret med lukket stambog i ca 150 år. Antalsmæssigt har racen altid været lille og den genetiske variation aldrig specielt stor, da alle individer kan føres tilbage til en ret lille flok af dyr. Alligevel har man formået at styre uden om store sundhedsmæssigt katastrofer og det er ikke ualmindeligt, at have hunde der bliver 13-17 år uden at have set dyrlægen andet end til vaccinationer. Opdrætterne er ret omhyggelige med at bevare - og forøge - den lille genetiske variation, der trods alt findes i racen. Det er noget man åbent taler om i racen på tværs af landegrænser.
    Med blandinger kan man være uheldig og man kan være heldig. Ofte er det opstået rent tilfældigt og derfor bliver det lidt et spil i lotteriet hvad det er man får. Jeg har set en del nitter, der har kostet deres ejere formuer i dyrlægeregninger. Akurat som mange racehunde koster formuer i dyrlægeregninger. Jeg har også mødt både blandningshunde og racerene hunde, der levede et langt og godt liv uden sygdommme.
    I nogle racer står det meget grelt til og der vil på ret kort sigt blive behov for at gøre noget virkelig drastisk hvis racen skal bestå. Som fx at lave indkrydsning med andre racer (gør man pt med fx Norsk Lundehund).
    I bund og grund tror jeg at det værste, der kan ske for en hunderacer er at den bliver voldsomt populær. Det medføre en glidebane, hvor sundhed og oprindelige egenskaber tilsidesættes til fordel for at lave et 'main-stream' produkt, som kan sælges til nærmest hvem som helst.
    ... schæfer, labrador, golden, chihuahua, fransk bulldog, engelsk bulldog, westie, mops osv osv osv


  • #122   28. mar 2017 Jeg synes jo det sidste, selvom jeg ved, der altid sker en vis tilvænning ved en domesticeringsproces. En BC uden evner til at hyrde er mig ikke en rigtig BC, det samme med Aussie (som nu også findes i mini), eller en malle, der ikke kan begå sig i fx Ipo..... Jeg mener disse evner "gør" en race. Ellers er det bare endnu en sort/hvid hund eller endnu en brun hund uden hale eller endnu en korthåret hund med stritører for mig.... Men det er der mange, der ikke er enige i.

    Muligvis - jeg er så bare ikke en af dem smiley


  • #124   28. mar 2017 Lens : Martine mener at hun er enig med dig. smiley

  • #125   28. mar 2017 smiley smiley smiley

    Sorry Lens - det var lidt kryptisk, men det forholder sig som Anne Julie også skriver - jeg er HELT enig med dig smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #127   28. mar 2017 Nu er det også forskel på at avle hen imod noget og så at avle drifterne ud af hunden,så alle kan være med. At man fandt ud af at Mallen kunne bruges til andet en hyrdehund er jo endt med at den i dag er verdens bedste brugshund.

    Og ikke nok med det. Den er samtidig en sund race. Det bliver den nød til at være for at kunne stå imod det man byder den. Kun de bedste går videre.

    Og så er vi tilbage til hvor jeg var tidligere. At en hund kan bruges, må være vigtigere i forhold til højde,vægt osv. Sådan har hunden som race overlevet i 1000 vis af år.


  • #129   29. mar 2017 Nu er det også forskel på at avle hen imod noget og så at avle drifterne ud af hunden,så alle kan være med.

    Præcis !


Kommentér på:
Blandingshund vs racehund? (Sundhed)

Annonce