{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.017 visninger | Oprettet:

Dobermann i lejlighed - Hvad er jeres erfaring med racer som denne? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er.

Det har igennem hele mit liv været min største drøm at få en Dobermann, lige siden jeg var lille har den race været den helt store drømme hund.

Jeg vil gerne begynde at spare sammen til min helt egen, men jeg vil gerne have folks mening om hvor hensyns mæssig det er at holde denne slags race i en lejlighed.

Jeg er 26 år og bor sammen med min kæreste på 21 år og min bedste veninde på 26 år også, hun har sin søn hver anden weekend og han bliver 6 år i år. Vi har 2 racekatte på 9 år og 3 år og en hittemis på 10 mdr. (alle neutraliseret og vant til hund).

Vores lejlighed er på 2 sal uden elevator, men der er gode brede trapper. Lejligheden er 101 kvm så der er massere plads. Vi bor 600 meter fra et indhegnet træningsareal for hunde med agility udstyr og andre metale og fysiske udfordringer. Derudover bor vi cirka 1 til 1,5 km fra en stor indhegnet hundeskov og samme sted er en kæmpe skov som bliver brugt af hundelufter, løbere, ridning osv. Vi bor desuden heller ikke så langt fra havet så der er massere muligheder for motion.

Jeg kan godt lide at løbe, men har haft en længere pause grundet manglende løbepartner (en hund) og tror ikke kattene er med på at komme med under armen ;). Motion er vigtig for mig, har tabt 14 kg siden maj 2016, så jeg vil gerne holde min motion ved lige.

Jeg er vokset op med Scæfter/Labrador, Labrador/Dobermann og Grand Danois. Og jeg har selv haft en dejlig Labrador/Springer Spaniel som jeg har haft siden han var 8 uger gammel, havde fulgt ham siden han var 2 dage. Han bliver 3 år i år og bor hos min daværende kæreste da Aslan som han hedder var mere fars hund end min så ville ikke nænne at tage ham med, det ville være synd for ham. Og nu føler jeg virkelig det tomrum efter et lille års tid uden hund, at jeg tænkte på om det var på tide at spare sammen til drømme hunden.

Syntes i det ville være okay at holde en race som dobermann under de forhold jeg har beskrevet? Hvis ikke hvad race anbefaler i så?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dobermann i lejlighed - Hvad er jeres erfaring med racer som denne?
  • #1   26. mar 2017 At du bor i lejlighed er ingen hindring, du skal mere tænke over rette motion og aktivering af hunden smiley

  • #2   26. mar 2017 Det har jeg sat mig rigtig godt ind i, en dobermann er jo en brugshund og har også i sinde at ligge vægt på motion og aktivering. For mig er det vigtig at det er forskellige aktiverings metoder man bruger, fx noget søge eller spor også kan det være at indlære forskellige kommandoer. Jeg har købt en bog kun med forskellige lege og kommandoer man kan lave med sin hund. Lærte min anden hund at rulle rundt på 2 dage smiley Han var også ret kvik i hoved og syntes bare det fedt at det bære frugt at man er aktiv med træningen.

  • #3   26. mar 2017 Lyder som om du har tænkt over det og at det ikke bare er en pludselig ide smiley

  • #4   26. mar 2017 Jeg tænker heller ikke det er et problem at holde hund i lejlighed, bare man sætter sig grundigt ind i racen smiley
    Det eneste jeg lige tænker, er at de ikke har så godt af at gå på trapper det første år, og dobermann kan godt være lidt tung at bære op og ned af trapper flere gange dagligt smiley


  • #5   26. mar 2017 Så må TS bare træne muller mens hun spare op til hund smiley

    Eneste råd herfra er at købe med stamtavle, altid!


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #9   26. mar 2017 Daglig motion godt, trapper skidt...

  • #10   26. mar 2017 Det har været min drømmehund i mange år smiley Jeg har gjort mit bedste for at sætte mig ind i racen. Hvis min daværende kæreste ikke havde haft et specielt had til racen var det også den hund vi havde valgt i stedet for Aslan. Men nu har jeg ekstra tid, pga jeg først skal genoptage studierne til August, så der er tid til man kan lære hinanden at kende også. Og hvis jeg skal bære hunden så er det altså det jeg gør smiley Der er heldigvis kun 6-10 trin per "sving/pause sted/afsats så man skal kun tag små etaper af gangen smiley Jeg gør det gerne og det god træning for mine muller :).

    Lens - Dejligt med en anden doberfan smiley Jeg vil helt sikkert tage dine ord til mig og undersøge sagen rigtig godt og kigge på de racer du har forslået.

    *Mike's Mor* - Dejlig med sådan nogle fine ord og erfaring fra en som har haft med racen at gøre smiley Det gør mig helt glad at der faktisk er en realistisk chance for at jeg en skønne dag kan få min helt egen dober :).


  • #12   26. mar 2017 Der er intet i vejen for at du kan anskaffe dig drømmeracen, det er jo det vi alle gør smiley

  • #13   26. mar 2017 Jeg ville være mest bekymret for trapperne. Så vidt jeg har forstået har en hund ikke godt af at gå på trapper og en dober kan jo ikke ligefrem være i en taske smiley

    Hvis trapperne er brede så kunne du finde sådan en hunde slidske der kan lægges på trapperne så det ligesom at gå op/ned af en bakke og ikke trapper (;


  • #15   26. mar 2017 Anya - Det var en god idé, det vil jeg helt sikkert undersøge nærmere!

    *Mike's Mor* - 2 små babyer er en mundfuld, men også en fornøjelse for de har så meget glæde af hinanden, min mors udstationerings Grand Danois tæve fik hvalpe i dec og der er en som har købt 2 hvalpe fra det kuld, du skal se nogle skønne billeder altså! De har så meget glæde af hinanden og de har altid en at lege med. Men ja forberedelse er altid godt, men vi ved jo alle godt uanset hvor meget man forbereder så er det noget helt andet når man står i det smiley


  • #20   26. mar 2017 Altså nu er det ikke bare 2 sals rent trapper, der er 7 trin også drejer trappen og der kan man så sætte hunden ned hvis der er behov for det også tag de næste 7 trin også en pause smiley Ved ikke hvor godt man kan se det på billede der er ikke liiiige det bedste lys, men der er så kort så en rampe også kan være en mulighed :).

    profilbillede
  • #21   26. mar 2017 Det er intet problem.
    Bær hunden så længe du kan smiley


  • #22   26. mar 2017 I får lige et til nedefra smiley Folk tror sikkert jeg er skør når jeg sådan kl halv 11 står og tager billeder af trappen :).

    *Mike's Mor* - Det vil jeg helt sikkert gøre smiley Tak fordi du er så sød altså!



    profilbillede
  • #24   26. mar 2017 Nu mht at det SKAL være en dobermanklub for ellers ...

    Sludder - vi har i vores team en doberman med - og vores "søster-team" i Jylland består foruden maller og schæferhunde af ikke mindre end 4 dober"mænd".

    Så er den heller ikke mere anderledes smiley


  • #28   26. mar 2017 Man skal os passe på man ikke gør det til raket videnskab. Jeg synes bestemt TS lyder til at have tænkt over det.

    En dober er en krævende hund ja, men rolig nu. Så særlig er den heller ikke.

    Sund fornuft som Lens siger og at man har sat sig ind i racen inden går en lang vej også (:


  • #29   26. mar 2017 iih jeg glæder mig til at komme på besøg hvis i får jer en dober smiley gør jeg selvfølgelig alligevel! nu er kortet jo snart i hus smiley
    men er da så glad for at læse i endeligt overvejer hund! ved hvor meget du har savnet en følgesven ?


  • #30   27. mar 2017 Birgitta L - Trappen har som sagt 7 trin og vi er 3 velvoksne personer i lejligheden, skulle det imod alle odds ske at vi alle fik hold i ryggen af at bære 30-45 kg hund så har jeg heldigvis en dejlig svigermor og mor som gerne kommer og bær hunden for os. Jeg kan ikke forstå at der skal dramatiseres så meget med de trapper, en hund som har en første sal i et hus render op og ned af trapper dagen lang, det gjorde vores hunde da dengang vi boede i sådan et hus og ingen af dem fik dårlige hofter og døde af alderdom.

    Jeg har ikke tænkt mig at finde mig en anden lejlighed denne lejlighed var svær nok at finde i forvejen, i Nordsjælland er det møg svært at finde noget at bo i som ikke koster over 10.000 kr. En have er ikke et must for en hund, faktisk er det bevist at hunde uden haver kommer oftere på gode lange ture i stedet for bare at blive lukket ud i haven. Personligt bliver jeg lidt fornærmet mht dit spørgsmål om tilladelse til hund, som om jeg er totalt uansvarlig. Selvfølgelig har jeg undersøgt om jeg må have hund og nej Dobermann står ikke listet som en af de hunde man ikke må have hvor vi bor, dette ved jeg fordi jeg sidder i den nuværende beboerbestyrelse og jeg er referent til bestyrelsesmøderne.

    I vores beboer forening blev der i 2012 (før min tid) lavet disse forbud imod understående racer:


    profilbillede
  • #31   27. mar 2017 Jeg ved ikke om andre har nævnt det, men Dobermann er ikke en race der altid fungerer super godt i en hundeskov med masser af fremmede hunde. Bare sådan hvis det var din plan ..

  • #33   27. mar 2017 Ts, du skal ikke finde en anden lejlighed og hvis jeg var dig, så ville jeg ignorere alt det der forsøg på at gøre tingene dramatiske og værre end de er.
    Spar op til din hund og køb den.

    Ps. Hvis ikke en hund kan holde til at gå på trapper, så er det satme avlen der er noget galt med. Bær din hund så længe du kan og når du ikke længere kan, så lad den gå selv.


  • #35   27. mar 2017 What, må i ikke engang have en Boston terrier??? smiley sorry, jeg bryder ind, men det lyder da helt skørt, jeg gad godt vide hvad grunden til det valg mon var smiley

  • #36   27. mar 2017 #25

    Jeg tror ikke - selvom jeg virkelig spekulerer - at jeg kan komme på nogen, som gør det at have hund SÅ indviklet som du gør det smiley

    Kan du prøve at forestille dig, at der måske er sket noget med den race også - i de mange år der er gået siden du var ung ?
    Jeg kan huske doberen fra "dengang" (i 90´erne på Østerbro) - der er altså sket lidt.

    Som sagt, så har vi en i vores team med en ung pige - førstegangshundefører - som uden problemer har denne her hund.

    Jeg synes du blæser det helt ud af propertion - og synes ærligt talt du er noget uartig overfor TS ..

    "Find dig en ny lejlighed - du har ikke sat dig ordentligt ind i racen - hvad nu hvis din familie, alle dine venner, dine børn og fremtidige børnebørn OG disses venner ALLESAMMEN får ondt i ryggen, hvem skal måske så bære hunden op af trappen ....."

    Katastrofetænkning - måske godt til en film, men for pokker altså smiley

    Sidst jeg kiggede under den dober i vores team, stak der noget ud som vistnok kaldes ben .. hvis man ikke mener at en brugsrace kan finde ud af at klare et par trapper op til 2. sal .. så mener man heller ikke, at den har en fysik der er noget som helst værd !

    Come on !!!



  • #38   27. mar 2017 Racen kan formegentlig godt fungere med at bo i lejlighed. Det er ikke rigtig 'udehunde' alligevel; de har ikke pels til at ligge og slumre ude i haven med mindre det er højsommer og varmt smiley Desuden vil de kun bruge haven, hvis du er ude i den smiley Mht trapperne så er det jo ikke en race, der er meget præget af HD eller AA, men man kan selvfølgelig altid være uheldig. Vi har 1.sal i vores hus og vores har rendt op og ned fra hun var 8 uger: 0 på albuerne og B-hofter. Det jeg var meget påpasselig med mens hun voksede var at hun ikke sprang ned fra høje steder (hun er typen der bare skal klatre op alle steder smiley ) og at hun ikke buldrede ned ad trappen for fuld musik.
    Ja, en dober er en brugshund, der helst skal ud og lave noget med både hoved og krop hver dag. Men så er det altså heller ikke værre. Jeg bruger min temmelig meget idet jeg træner konkurrencelydighed (DcH programmet og DKK LP) med hende, men jeg kender da dobere, der trives godt med lange gå/løbeture og træning på hyggeniveau. Desuden er racen (desværre) blevet opdelt i en brugs og en udstillingsmodel. Udstillingsmodellerne er noget mere afdæmpede. Til gengæld så har jeg oplevet en del udstillingsmodeller, hvor temperamentet ikke var særlig godt (usikre hunde). Min er en brugsmodel.

    Det er nogle ting man skal være opmærksom på med en dobermann.
    1. Den er meget 'fysisk' og den er stor. Dvs den kan godt komme til at virke meget voldsom. Når den er glad så hopper den rundt og logre med hele sin store krop. Det kan godt virke meget overvældende. Min er flere gange kommet til at vælte børn omkuld; hun bliver så overstadig, når hun møder børn hun kender at selvom hun ikke hopper op af dem, så vælter de altså alligevel smiley Jeg har fået mere end et blåt øje af mine fordi hun er hoppet glad op ad mig og har ramt mig i øjet med sin store næse.Det er ikke en hund man beder om at gå hen og lægge sig når den er indenfor; den vil følge med i alt hvad man foretager sig.
    2, Man skal også tænke over at det er en ret gøende race og den har en stor stemme. Det er meget svært at lære den ikke at følge sine instinkter og gøre opmærksom på at den har hørt en mistænkelig lyd.
    3. Man skal heller ikke regne med at man kan have den løs; mange dobere har temmelig kraftigt jagtinstinkt, som fuldstændig overdøver lydigheden når det tændes. Min går kun løs på steder hvor jeg er 110% sikker på at vi ikke møder et rådyr, en hare eller en cyklist.
    ... og det er altså ikke fordi jeg ikke har trænet med hende i at lade være med at tænde helt af på vildt.
    4. De fleste af dem er OK med andre hunde, men der findes eksemplare der ikke gider andre hunde. Det største problem med at færdes med dem i en hundeskov er at de slet og ret er ALT for voldsomme i deres leg for langt de fleste andre hunde. Når de leger så er de damptromler på speed og de ænser ikke at andre hunde måske ikke synes at det er vildt fedt at blive 'løbet over ende' gang på gang. Små hunde og dober er en skidt kombi; de små kommer til skade.
    5. Sundheden er noget man skal være obs på, men at hente hund i udlandet er ikke nogen garanti for at få en der ikke har DCM eller wobblers smiley Min er dansk opdrættet og indtil videre sund og rask (DCM viser sig desværre ofte først når hundene er 5-8 år). Jeg kender andre danskopdrættede dobere der har levet godt og længe uden at blive syge. Og jeg har oplevet mange importer fra -især østeuropa - 'ryge i svinget' alt for tidligt.
    6. Du skal også huske at, hvis du falder for fristelsen for at importere en kuperet model, så kan du ikke rigtigt bruge den til noget som helst i DK: Du kan ikke gå til prøver eller konkurrencer = du kommer altid til at rode rundt i begynderklasserne og det bliver lidt kedeligt i længden med en hund der kan mere end det smiley

    Det er en skøn race for den der er klar på at have en hund, der fylder virkelig meget i ens liv smiley


  • #39   27. mar 2017 Det er kun herinde at det er en videnskab at have hund ..
    For man må ikke have fuldtidsjob, hunden må ikke være alene hjemme i mere end 6 timer om dagen og den må aldrig forlades mere end en gang om dagen, den må ikke bo i lejlighed og den må ikke gå på trapper og hvis man finder en opdrætter der vil sælge til den slags, så er opdrætter useriøs ..
    Det værste er nok at overstående ikke er sandheden ..
    Det er derimod folks egne meninger og holdninger som de forsøger at trække ned over hovedet på alle andre som værende den enestående sandhed.

    Af og til kan ikke engang jeg lade være med at grine af det smiley :D smiley


  • #40   27. mar 2017 Jeg synes nu nok, at de titusindvis aflivninger og omplaceringer der sker hvert år - på raske hunde vel at mærke - viser at det for nogle mennesker ER en videnskab at holde hund. De er simpelthen ikke gode nok til det.
    Derfor er råd forud for racevalg af afgørende karakter.
    Det er ikke lyserødt at eje hund. Der er større og mindre udfordringer, og man skal være klar over hvad man går ind til.
    Folk skriver ud fra egne erfaringer, og det er nu engang rigtigt, at brugsracer kan give store udfordringer for deres (uforberedte) ejere.


  • #42   27. mar 2017 Den trappe ser hamrende glat ud. Det er bestemt ikke hoftevenligt for hunden, at glide rundt på glatte trin, heller ikke for albuerne.

    Det giver unødigt slid og belastning.


  • #44   27. mar 2017 Jeg ved ikke hvor enestående kom ind henne .. Jeg mente nok enkeltstående eller endegyldige .. Eller sådan smiley

  • MM
    MM Tilmeldt:
    sep 2009

    Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 100
    #45   27. mar 2017 Mit indslag handler nok ikke så meget om lejlighed men mere hund i byen.

    Vi havde en dobermann her i byen som havde en del problemer med andre hunde, som var startet ved at den regelmæssigt kom i hundeskov, og havde fået nogle træls oplevelser. Ejer har svært ved at styre den fordi den ikke kan med andre hunde og der er mange små og mellemstore hunde i bydelen. Særligt problematisk blev det at passere andre på fortov fordi hunden er så stor at hun ofte ikke kunne skærme af for fordipasserende, uden den kunne mase sig forbi hende og lyde som om den vil æde den forbipasserende. Hunden begyndte at knurre ad alle hunde på 10-20 meters afstand og det skaber altså meget utryghed, også blandt ikke-hundeejere. Tænker denne ejer har rigtig store udfordringer med alle de daglige lufte ture fordi hun skal være nervøs for hvad der er rundt om alle hjørner, fordi den hund alligevel er af en hvis kaliber.

    Hvis man har en ustabil hund temperamentsmæssigt, er det sværere at håndtere inde i byen, fordi der er trangt og nogle gange kan man fysisk ikke undgå at skulle passere andre mennesker og dyr tæt. Det gør det ikke nemmere at det er en stor og stærk hund.

    Synes måske man bør overveje om man har mod på det ekstra hensyn der skal lægges, hvis en stor hund bliver adfærdsvanskelig, fordi det kan være svært at komme uden om andre i byen. Ved godt at små og mellem hunde kan være lige så træls når de er adfærdsvanskelige, men de er ofte nemmere at "holde" eller afskærme hvis man er i en situation hvor man ikke kan komme over på den anden side af fortovet.

    Held og lykke uanset, men jeg vil nu alligevel slå et slag for små og mellem hunde selv om jeg altid har været stor-hunde menneske, så gør det altså en forskel i byen da det er så meget mere praktisk i flere henseende.


  • #46   27. mar 2017 # 42
    Man kan gøre noget ved glatte trapper...............


  • #47   27. mar 2017 Birgitta L - Hvis du læser hvad jeg skriver så er jeg bestyrelsesmedlem i boligforeningen, så jeg er sat ind i hvilket hunde som er tilladt og hvilket hunde som ikke er. Det er da nogle kedelige erfaringer du har med doberen, men hvis man som jeg har læst op på racen, så ved man også at racen er blevet lavet mere om til en familievenlig hund end den var for 20 år siden. Der er blevet avlet på den mere rolige og familie venlige del af hunden og derfor for man en mere stabil og god familie hund. I bund og grund siger du at jeg slet ikke burde have hund med mindre jeg kan bære den. Og nu er det sådan at jeg ikke er til de små hunde, her hvor jeg bor er der alle slags racer og de har ingen problemer med deres hunde og trapperne. Hvis man vælger en hund fra et ordenlig sted så burde hunde ikke have problemer med sine hofter og led. Jeg syntes du har en meget nedladende tone i dit sprog til mig, som om jeg ikke er hunde egnet og slet ikke ved hvad det vil sige at have en hund. Bare fordi jeg er 25 er det ikke ensbetydende med jeg bare går ud og køber den første og bedste hund jeg ser. Jeg har rigtig meget erfaring med forskellige hunde og har læst hundepsykologi og har haft med hunde at gøre siden jeg blev født. Jeg er godt klar over træningen er vigtig men du ved ikke noget om mig og du ved ikke hvad jeg har af planer i fremtiden med min kommende hund, så jeg føler du dømmer mig på et forkert grundlag.

    Jeg ved ikke hvorfor Boxer og Boston terrier er med på listen over hunde man ikke må have, der har siddet en lidt diktator agtig bestyrelse før i tiden og tror de har sit sig ilde på disse racer, men jeg kæmper for at få dem af listen.

    Mette - Det er nogle rigtige gode punkter du har skrevet, jeg sætter virkelig pris på du har taget dig den tid og forklaret hvordan en hverdag kunne set ud smiley Min tidligere hund var en stor basse på næsten 45 kg, har har engang hoppet op i hovedet på mig lige op i min hage så jeg næsten flækkede den, det bare noget der følger med når man har en større hund, så får man også nogle knubs, specielt når de lige skal lære afstanden når de løber forbi en (av mit knæ). Jeg er vant til store hunde som fylder det hele, jeg er vokset op med Grand Danois og min mor har 2 pt, og det gør mig ikke spor hunden virker stor og fylder. Jeg kunne heller ikke slippe min tidligere hund, hans jagt gener spillede også helt vildt ind når han så noget bevæge sig, så jeg er vant til ikke bare at slippe min hund. Ved siden af hundeskoven er der også en helt almindelig skov, jeg skal først læse min hund og lære den at kende før jeg så meget som tænker på at lade den gå i en hundeskov. Min mors gamle GD tæve kunne heller ikke med andre hunde, hun angreb dem faktisk, så jeg ved godt hvordan man håndtere en stor vuffer som ikke kan med andre smiley Det med ørerne ved jeg godt, det er det samme med Grand Danois, kender en opdrætter som bestilte 2 dyre amerikanske hunde hjem også blev reglen indført kort efter i DK og vupti så kunne hun ikke bruge de 2 Grand Danois til udstilling smiley Jeg mener helt bestemt jeg er klar til at have en hund som fylder i mit liv, det vil den gøre uanset hvad, jeg er typen som helst tager min hund med alle steder :D!

    Kenzie - Kan kun give dig ret, det er meget dårlig opdræt hvis hunden ikke rigtig kan holde til noget, specielt når man bær den og skåner den så meget som jeg nu kan. Hunde er jo ikke lavet af glas smiley

    Zenta - Kan kun give dig ret og sagen er det jeg skal først studere enkeltfag til sommer så jeg har massere tid til at lære hunden de mest basale ting. Jeg har haft en hund fra han var 8 uger gammel og han kan da være alene hjemme i længere tid og det er uden at spise kattens mad som står på gulvet ovenpå, derudover ødelagde han aldrig noget og heller ikke som hvalp, han var renlig som 11 ugers og har været det lige siden også. Så helt gal på hunde kan jeg ikke være han er Labrador/Springer en rigtig stor lækker energibombe ;).

    Salla - Det er de ikke, tvært imod er det yderst skridsikre smiley

    Linda L - Nu er det ikke bare sit og dæk vi snakker om, jeg vil rigtig gerne ud og være aktiv med hunden som fx at gå spor eller anden form for hundesport.

    MM - Jeg bor ikke inde i byen, jeg bor faktisk på landet vil jeg kalde det, jeg bor i udkanten af en by på 8500 indbyggere, rundt om os er der marker og skov så jeg bor der hvor du kan se den røde pil.

    Anni - De er slet ikke glatte, hvis det skulle blive et problem jamen så investere jeg bare i nogle skridsikre sko/muffer eller simpelthen beder boligselskabet om at ordne det, da jeg heldigvis sidder i bestyrelsen :).


    profilbillede
  • #48   27. mar 2017 Du skal ikke undskylde eller forsvare dig overfor mig smiley
    Spring ud i det, du er mindst lige så værdig som hundeejer som alle vi andre er det smiley


  • #49   27. mar 2017 Det er jeg glad for du skriver smiley

  • #51   27. mar 2017 Altså jeg synes du virker som om det er meget gennemtænkt, også er du allerede længere end mange andre når der købes hund. Så hvis doberen er drømmen, så spring ud i det smiley

    Et andet godt råd til dig herinde er, lær at spring op og fald ned på visse ting herinde, det har hjulpet mig meget smiley Nogle gange så bliver ting overdramatiseret eller gjort til en videnskab, selvom det slet ikke er nødvendigt.

    Glæder mig til at se billeder af dyret engang smiley


  • #52   27. mar 2017 Enig, tag hvad du kan bruge og spring resten over smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #53   27. mar 2017 Dogue Brasileiro er forbudt i boligforeningen ..men hvad med bull terrier x boxer kryds.. smiley

  • #54   27. mar 2017 Det er vejen ned af trapperne som er den mest slidende vej. Så hvis du en dag skal priotere, så bær den ned af trapperne.

    Jeg bærer stadig min ned af trapperne, men hun vejer også kun 5 kg. Vejen op går hun selv. Hun er 4 år nu.


  • #55   27. mar 2017 Peter - Alle krydsninger af de overstående racer og hvis de indeholde nogle af de overstående racer er heller ikke tilladt :(.

    Buch - God viden at have i baghovedet, det vil jeg huske! smiley


  • #56   27. mar 2017 forstår dig godt er selv forelsket i racen og været det siden jeg var helt lille:)
    det virker som om du har sat dig ind i det og tror sagtens den vil ku trives i en lejlighed. trapper ja du kan holde pause efter 7 trin hehe har haft en basset på 30 kilo som skulle bæres op og ned af trapper jeg lever da endnu smiley vil sige spring ud i det folk rystede på hovedet dengang vi overtog en malnois og benner sennen blanding men hun er da noget af det roligste men vi aktivere hende og dagligt. tidligere ejer ku ikk styre hende. så ja det du har sat dig ind i tingene gør også at du sagtens kan og alle har nok prøvet at fejle i det. det har jeg da også med Gonzo men det har jeg lært af og rettet til som årene er gået


  • #57   28. mar 2017 @47: Lyder somom du er bekendt med store voldsomme hunde. Og dit valg lyder ikke specielt implusivt så; go for it smiley
    Det man som dober-elsker altid er sådan lidt på vagt overfor er at den tiltaler mange -ofte ganske unge - mennesker der udelukkende er faldet for dens image og dens kønne ydre smiley


Kommentér på:
Dobermann i lejlighed - Hvad er jeres erfaring med racer som denne?

Annonce