{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.527 visninger | Oprettet:

Salg af hvalp til unge mennesker. {{forumTopicSubject}}

Hej derude.
Endnu et emne fra mig, sikke aktiv jeg er blevet, hæhæ. smiley

Jeg læste et forum på en facebookside hvor der var en der skrev at hun havde dårlige erfaringer med at sælge dyr (i dette tilfælde kanin) til unge mennesker, fra 16+.
Har i det ligesådan? Altså ville i kunne finde på at vælge en køber fra, pga. alder på køber? Hvis ja, hvorfor?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Salg af hvalp til unge mennesker.
  • #1   28. mar 2017 Ja! Fordi unge mennesker ikke kan vide hvor de er om ganske få år;) det kan give problemer for dyret hvis der fx skal startes uddannelse i en anden egn, flyttes gentagende gange m.m

  • #2   28. mar 2017 Mange opdrættere sælger ikke til folk under 25.

    Er dog glad for at min gjorde, haha.


  • #3   28. mar 2017 Og min smiley

  • #5   28. mar 2017 Haha det lyder nu alligevel bekymrende.. der er jo altså ret lang tid til at jeg bliver 25! :c
    Bodil, jeg forstår dig. Men hvis vi nu tager mig selv som eksempel, da jeg skal have hvalp om nogle år. Startet/igang med en uddannelse, styr på økonomi, 21-22 år. ville det stadig være et problem? For det er da ligefør jeg nærmest ikke tør tænke på projekt hvalp nu smiley xD


  • #6   28. mar 2017 Jeg ville ikke have problemer med det.
    Jeg ville bruge lige lang tid på at finde ud af, hvordan køber er, og hvilke overvejelser denne har gjort sig, uanset om personen er 18 eller 45.


  • #8   28. mar 2017 Men okay, nu købte jeg selv hund som 19-årige. Og nej, jeg er da ikke samme sted, som jeg var i 2006, men det har ikke ændret på, at hunden er, hvor jeg er.

  • #9   28. mar 2017 En god snak med hvalpekøber omkring f.eks uddannelse, boligforhold osv - så kan man vurdere derudfra ..
    mange over 25 år står i "nu skal vi snart have barn OG fuldtidsjob" - det er i min verden en ligeså vigtig snak ift hunden og familie som uddannelse og hunden er .. smiley


  • #10   28. mar 2017 Julie, jeg ville også sagtens gå ud og købe hvalp nu (kræver bare jeg tager de 10.000 fra min børneopsparing), Men fordi jeg er gymnasieelev og skal flytte pga uddannelse næste år, vil jeg ikke have hvalp lige nu. Jeg vil gerne have at der er ro på alting, både med økonomi, uddannelse, bolig osv INDEN jeg skal have sådan en lille størrelse ind i mit liv.. Og det har jeg bare ikke som 18-19 årig, selvom jeg ville ønske det. Ville simpelthen ikke være tryg nok til at flytte rundt på den når jeg oveni det først skal lære at bo alene. smiley

    Indtilvidere har jeg småjobs som hundepasser, så jeg er ikke helt hundeløs smiley

    Kathrine, det giver god mening. smiley


  • #11   28. mar 2017 Jeg har solgt til flere på 21 år, fordi de har haft planer og argumenter i orden.
    Flere af dem er efterfølgende gået fra hinanden, men der har hele tiden været en plan for hunden, og det er det vigtigste.
    Jeg er meget forsigtig med at sælge til unge, fordi deres liv er for ustabile. Mange ved ikke hvor de er om et år, og der er hverken fast base, fast indtjening eller viden om hvordan livet bundet til en hund er. Mange har forestillinger, som ikke er realistiske.
    Hjernen er først færdigudviklet midt i tyverne, og det er derfor helt naturligt at helt unge voksne ikke altid er modne nok (efter min mening) til livet med hund. Nogle kan, andre kan ikke. Det viser det enorme antal omplaceringer fra unge mennesker også tydeligt.


  • #12   28. mar 2017 Malene jeg kan sagtens forstå dig, og det er også derfor jeg har skrevet herinde, for simpelthen at få et indblik i hvad det er sælgerne de ligger vægt på. Drømmen er jo at købe hvalp imens at jeg er under uddannelse, fordi at jeg så har en nogenlunde fast base. Vil avler ikke godkende dette, jamen så må jeg bide i det sure æble og vente til jeg har "slået mig ned", selvom jeg godt nok synes at der er lang tid til.

  • #13   28. mar 2017 Jeg tænker umiddelbart, at det bør komme an på den unge. Jeg prioriterer fx mine hunde over mig selv, altid. Jeg går rundt i hullede sko og lasede jakker, hvis det er det der skal til for, at min hund kan få ordentlig mad, dyrlæge og andre nødvendige ting. Og ja! Det har jeg gjort, da jeg var på SU.

    Min fritid er sammen med dem, og jeg har faktisk ikke noget imod ikke at være så fleksibel i forhold til rejser og lignende.

    Nogle unge er klar, andre er ikke. Derfor synes jeg ikke, at man kan have så stram en regel som nogle opdrættere har.


  • #16   28. mar 2017 Det er jeg godt nok ked af at høre Isabelle,det er da ikke ligefrem de perfekte oplevelser. Jeg forstår dog ikke ideen med at omplacere en hund når man får barn.. Hunden var der først.. Men okay, sådan tænker nogle folk bare måske.

    Ag; Jeg vil nemlig gerne sørge for at jeg har penge til de ting. Og hvor fedt at du fik det til at fungere! Jeg flytter godt nok fra landet ind i byen, men min drøm er helt sikkert at kunne flytte tilbage ud på landet igen når jeg er færdiguddannet. Jeg er og bliver bare ikke et bymenneske smiley


  • #17   28. mar 2017 Jeg ville ingen problemer have med det. Alder er bare et tal. Jeg har jo selv stået der og købte min første hvalp.
    Det vigtigste er at der er en plan for hunden.


  • #18   28. mar 2017 Jeg har også fået en ung hund retur fra unge mennesker pga ophørt samliv, og en anden pga barn, men hellere det end at de omplaceres ud i den blå luft.
    Hver gang man har sådan en oplevelse, tænker man ekstra over det, næste gang unge mennesker henvender sig. Jeg spørger bevidst ind til planer for fremtiden. Boligforhold, en plan ved samlivsophør samt plan ved børn skal være på plads. Folk skal have tænkt sig grundigt om. Udgangspunktet skal være godt nok.
    Hvis de så alligevel ikke magter hunden en dag, må vi tage den derfra.
    En hund, der har fået træning og behov opfyldt i de første år, kan omplaceres uden store problemer. Det er straks værre hvis tilfældet er det modsatte. Og derfor sælger jeg ikke hvalp til hvem som helst.


  • #19   28. mar 2017 Nu har jeg forsøgt at finde dokumentation for min påstand. Men så vidt jeg er orienteret, så må en ung under 18 år - eller en ikke-myndig, ikke stå som ejer af en hund.
    Nok også endnu en grund til, at mange opdrættere ikke sælger til unge under 18 år samt de indlysende grunde, der er nævnt i debatten.
    Unge har bare ikke samme økonomi og fremtiden er mere diffus end ved én, der har fast bopæl, fast indtægt osv.


  • #20   28. mar 2017 Og nej, jeg ville heller ikke sælge til en under 18 år eller unge under 18 år, der ikke bor hjemme.
    Opdrættere foretrækker klart fast bopæl, fast indtægt osv.
    Det er suverænt for hundens skyld.


  • #21   28. mar 2017 Dkk - det aner jeg ikke noget om - har bare læst flere steder at unge piger har fået en hund i konfirmationsgave eller sådan noget.
    Jeg ville heller ikke selv sælge til unge under 18.


  • #22   28. mar 2017 Hende der solgte os Nicki har fået flere kommentarer om, hvordan hun turde sælge til så ungt et par mv (næsten 18 og 21 da vi købte hende), men hun vurderede os ud for vores individualitet, og ikke vores alder.

    Opdrætteren til vores kommende hund, har gjort det samme. Jeg tror, det har meget at gøre med, hvordan man fremstår og præsenterer sig selv smiley Nu er vi jo heller ikke typiske 19- og 23-årige, som fester, går i byen mv..

    En af de ting vi har klargjort overfor ejer/opdrætter af hunden/hvalpen, var jo også, hvor hunden skulle være, hvis vi gik fra hinanden. Det tror jeg har stor betydning, at man sætter ord på det.


  • #23   28. mar 2017 smiley
    En hund i konfirmationsgave...


  • #24   28. mar 2017 Nej, men det er kun fordi jeg insistere på at børn og teenagere der ikke er 18 SKAL have deres forældre med ind over..

  • #25   28. mar 2017 Jeg ser ikke alder som et krav for køb hos mig -hvis jeg da var opdrætter.
    Men jeg har en række krav som en ung måske ville have sværere ved at opfylde og dermed ville nogle -måske størstedelen- af unge blive sorteret fra på den konto.

    Det ville være krav som; velovervejethed, stabilitet, ydre forhold, moden- og ansvar-lighed. Realistiske tanker omkring livet for min hvalp og dens fremtid. osv.

    Og der findes en lang række unge der bare ikke er der udviklingsmæssigt eller erfaringsmæssigt -men det findes der dælme også mange "voksne" der er.


    VI har to helt unge brugere herinde der altid overrasker mig med deres modenhed, lærevillighed og det ansvar og tid de lægger i deres omgang med hunde. Dem ville jeg vælge før en hel del voksne.

    Som opdrætter kan man kun følge sin umiddelbare intuition, og selv voksne købere eller dem der virkede mest fornuftige kan skuffe en. Sådan er det når man til dels også arbejder med mennesker smiley
    Man kan ikke sikre alle sine hvalpe et for-evigt-allerbedste-hjem. Men man kan vælge de købere der er bedst chance hos. Og så må man tage med at intet er perfekt -heller ikke hvalpekøbere i længden. Og så bare håbe på at de i det mindste tager ansvar under de nye forhold.



  • #26   28. mar 2017 DKK min datters største ønske til hendes konfirmation var en hund. Dette fik hun ikke, men hun fik efterfølgende sommer lov til at bruge nogle af hendes gavepenge på at købe en hund, eneste krav jeg havde var at det ikke skulle være en hvalp, tror hurtigt hun ville kører sur i arbejdet med sådan en.
    Hun valgte derfor at købe sig en Border Collie på 2,5 år, han er nu netop blevet 5 år, og datteren er blevet 17 år. De to sammen har et fuldstændig fantastisk bånd, og jeg fortryder derfor ikke at hun fik lov at købe hund i en alder af 14 år.

    Kommer vi til at få hvalpe på vores Molly i fremtiden, så vil jeg ikke kigge på købers alder, dog vil jeg selvfølgelig sørge for, hvis køberen er under 18 år, at der er opbakning hjemmefra. Ellers vil jeg klart mest se i forhold til ansvarsbevidsthed.


  • #28   28. mar 2017 Det kommer an på så meget synes jeg smiley

    Når jeg tænker tilbage smiler jeg lidt over os selv, da vi skulle købe Arnold; To unge mennesker på hhv. 22 og 23 år, jeg dullet op og manden smart i en fart med kæmpe tribal kører i en brianbil med mega anlæg. Men noget må de have set i os, og i dag har vi også et super godt forhold til Arnolds opdrættere smiley

    Vi solgte selv hvalpe til et par unge par. Et par var på vores alder, og et andet par var omkring de 20. Og vi har også solgt til et ungt romensk par, som er bosat her i landet. Men meget rolige mennesker, med styr på tilværelsen og fremtidsplaner.
    Samtidig har vi også sagt nej til at sælge til alt fra unge par til børnefamilier, og enlige.
    Man kan selvfølgelig ikke se folk til andet end til tænderne, men samtidig skal man ikke generalisere. Hav hjertet og hjernen med, og lyt til mavefornemmelsen.
    Vi har gode lange snakke med de mulige købere, har en masse spørgsmål.. Men vil være så godt som sikker på at mine bejser kommer til gode hjem smiley


  • #29   28. mar 2017 Ikke på baggrund af alder, men sælger generelt ikke til nogen der ikke virker til at være et roligt og stabilt sted i deres liv. Vi kan alle ende i en uventet situation, men jeg forsøger at finde familier der har de bedste ods for at give hunden et stabilt liv

  • #30   28. mar 2017 Det lyder ikke til at være helt skidt, ihvertfald ikke til at være i et tempo hvor jeg ikke kan følge med. Jeg takker for de mange input, og i må gerne skrive flere! Tager alt til mig smiley

  • #31   28. mar 2017 Jeg her stået på den anden side så at sige, jeg har lige købt hund (Jeg er 17) Jeg gjorde meget ud af fra starten at det var mig som skulle kontakte opdrætter og så videre da det er "min" hund, mine forældre er 100% med inde over og de hjælper med rigtig mange udgifter. Jeg har selv stået for træningen af vores hunde de sidste 6 år. Da jeg for 6 år siden startede til hundetræning med vores daværende hvalp havde mine forældre ikke forventet at det ville komme til at "holde" de troede at jeg ville stoppe igen og mine forældre var klar til at overtage.

    For 3 år siden fik vi hvalp igen, en Border Collie, hos opdrætter dengang gjorde vi meget klart at jeg havde meget med træningen at gøre men at min far ville træne med hende det første år da han gerne ville gå lydighed med hende. De sidste 2 år har hun været min hund på "fuldtid" og jeg står for alt træning, fodring og anden daglig pleje. Min far lufter hundene om morgenen, sådan er aftalen smiley

    Og så for 6 måneder siden var jeg ude og snakke med den Border Collie opdrætter som jeg gerne ville have hvalp fra (vel og mærke en af de eneste jeg ønskede hvalp fra) Hun spurgte rigtig meget ind til hvad jeg havde af planer og hvad der skulle ske hvis jeg mistede interessen (Hvilket jeg ikke gør smiley ) eller når jeg engang skal flytte hjemmefra. Jeg har ikke planer om at flytte hjemmefra inden for de næste nogle år og når jeg så engang flytter så bliver det et sted med gode muligheder for at have hunden med. Men skulle alt gå galt så er mine forældre klar til tage over.
    Og nu står jeg med den skønneste 18 uger gamle hvalp som er udfra præcis de linjer jeg ønskede mig.

    Og jeg mener at det er meget vigtigt som ung at man gør op med sig selv hvad man er villig til at ofre og hvor meget det betyder for en at have hund. Jeg bruger rigtig lang tid på mine hunde og mange af mine weekender er booket op med stævner.

    Men hvis jeg stod som opdrætter ville jeg også være ekstra opmærksom på de unge købere, for nu har jeg været aktiv i trænings miljøet i en del år og har også været træner i et år og man ser rigtig rigtig tit at de unge har andre interesser der vægter højere end hunden, ihvertfald noget de prioritere højere end at træne med deres hund, hvad de gør derhjemme ved jeg af gode grunde ikke smiley


  • #32   28. mar 2017 Jeg tror ikke jeg vil kigge på alder, men i stedet det sted, i deres liv, hvis jeg var opdrætter.
    nu er jeg selv ung. og uden hund. Mit liv er ikke til hund lige nu - min hverdag er for ustabil, jeg er for lidt hjemme. Når jeg endelig falder til ro, og får lavet en ordentlig research på de hunde, jeg er interesseret I, så håber jeg at en opdrætter vil sælge til mig..


  • #33   28. mar 2017 Thagii - hvor er det fantastisk at høre at du får så meget ud af dit arbejde med hundene!
    Det jeg glæder mig allermest til er simpelthen det med at komme til træning med hunden! At have sin egen og drømme med det. Jeg trænede meget med min søsters labrador dengang jeg passede den meget, Men jeg har simpelthen ikke kontrol over hende (det har min søster heller ikke altid) og det bliver kun til sådan noget simpel trick træning indendørs, hvilket jeg synes er øv. Den kan nemlig de basale. Så jeg har lært den de lidt "sejere" ting. Jeg elsker at træne med dyr, dette lider mine heste også meget under smiley

    Men det lyder da helt fornuftigt rundt omkring!


  • #34   28. mar 2017 Ved mig skal man være voksen når man køber hund. Hvornår man vurderes voksen er jo meget forskelligt.

  • #36   28. mar 2017 En hvalp af mine race tager nok livet af en på 75 smiley
    Ej men for mig er alder bare et tal.


  • #37   28. mar 2017 jeg er ikke opdrætter, men ville have mine betænkeligheder..

    Selv en frisk 75 årige kan sove ind inden for 5-10 år

    (min friske farfar sov ind som 80 årige, han skulle bare lige hjem og sove til middag og vågnede aldrig igen)


  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 925
    #38   28. mar 2017 Jeg synes jeg kigger mere på menneskerne som helhed, fremfor kun alder - alderen er ikke det eneste afgørende for, om de egner sig til at få en hund.

    Jeg har kun én gang fået en hvalp retur, og det var fra et par på 50+ år, og de kom med den 2 uger efter de havde fået den.

    Har afvist nogle, et enkelt ungt par - men det var mere fordi de bare slet ikke virkede til reelt at ha' sat sig ind i racen eller det at ha' hund, kunne se de fik en selskabsrace bagefter, det passede nok også bedre til dem. Ligesom at jeg har takket nej til børnefamilier, fordi de bare ikke virkede som nogen hvor børnene var klar til at få hund i familien - eller rettere, forældrene ikke var klar. Børnene var hysterisk ræd for de små hundehvalpe, forældrene gjorde intet mens ungerne skreg og løb rundt og bare hele tilgangen til det, gjorde at jeg tænkte "Nej!"

    Vi har haft unge par der har fået hvalp herfra, nogen er gået fra hinanden - der har den ene part taget hunden med, og andre har fået børn osv. og det er der ingen problemer i.

    Jeg tænker race selvfølgelig også spiller en del ind. Men som udgangspunkt, så synes jeg ikke alderen er altafgørende, mere folks tilgang til det, har de sat sig ind i tingene, og er de villige til at lære etc.

    Har også haft nogen hvor vi ligesom 'var enige' om at vi ikke var et match smiley Tilgangen til at ha' hund var bare alt for forskellig!


  • #39   28. mar 2017 Jeg fik begge mine hunde som 19 årig, de har aldrig manglet noget som helst.

    Jeg indrømmer gerne at det måske ikke var så smart med 2 hunde/hvalpe indenfor 1 år, men hold da op hvor er jeg glad for dem.
    Jeg kan slet ikke undvære dem, de bliver hos mig til den dag de ikke er her mere.

    Jeg kan godt forstå nogle er mere forsigtige når det kommer til unge, livet er meget uforudsigeligt I den alder.
    Dog synes jeg at der er mange som er gode til at sortere fra, man skal bare have en god snak med dem.

    Mit liv ændrede sig meget voldsomt kort efter anskaffelse af nr 2 (sygdom), det var der ingen som kunne vide.
    Mit liv har så også altid omhandlet dyr og er også vokset op med dyr, jeg kan slet ikke undvære dem, det er den eneste interesse jeg har. smiley


  • #40   28. mar 2017 Isabelle, vend du den bare på hovedet! smiley

    Rollo, det er nemlig den opfattelse jeg selv har, at alderen bare er et tal, men jeg kunne bare læse på den facebook tråd at der var nogle der slet ikke ville sælge til unge, heller ikke selvom at man var 18 f.eks, hvilket jeg nu synes er synd. Jeg står heller ikke prompte og vil have hvalp, jeg har en kanin til at holde mig med selskab i et par år endnu, selvom han ikke er helt ung længere. Men når han engang skal sige farvel, er drømmen nemlig en hvalp. Jeg har aldrig haft hvalp selv før, så derfor er det at jeg gerne ville undersøge hvad sælger vælger til og fra.

    Og selvfølgelig så kommer racen også ind og spiller til. Det er blandt andet en grund til at jeg ikke skal have en hyber aktiv hund, fordi at jeg på ingen måde kan holde til det aktiviteringsniveau den har, desværre.

    Dh, må jeg spørge hvad du lavede som 19årig? altså havde du "styr på alt" eller? :))


  • #41   28. mar 2017 Ingen af de kenneler vi har været ved har spurgt ind til vores alder.. Jeg er super glad for at min kæreste og jeg ikke er blevet valgt fra pga alder ( især mig, da jeg er den yngste). Jeg er super glad for at opdrætterne har kunne lide os, og de fleste har været flinke at komme med hver deres råd, hvilket gjorde os klar over hvilken type vi skulle have smiley Vi ville have været meget kede af at vi ikke kunne have fået Sansa udelukkende pga alderen....

  • #42   28. mar 2017 I vores dch klub, er der nogen 16/17 årige piger, som vist allerede ved mere om hunde og hundetræning end jeg nogensinde kommer til. Der ville jeg ikke bekymre mig at sælge til dem, når vi engang køber en tæve, for at avle hvalpe.

    Vi har selv en omplacerings hund, hvor vi er den 3 famillie der har ham. Første famillie fik et barn med allergi og ja, så ryger køteren jo og 2 gang var det gigt der umuliggjorde gåture.

    Men da han altid er blevet behandlet godt og trygt af begge familier, ja, så kom han ind i vores famillie, og det virkede som han altid har været har.

    Hunde er eminente til at skifte ejere og tilpasser sig lynhurtigt de nye forhold, hvis ellers de er blevet passet godt på. Så hellere en sød ung pige med den risiko at livet gør at hun må af med den en dag, end en på 30, hvor jeg har en dårlig mavefornemmelse omkring at passe godt på hunden.

    Så ja, alt afhænger af situationen og personen, og ikke alderen.

    Om en 16 årige så kan stå som ejer, det ved jeg ikke. Lovgivningsmæssige skal det jo være i orden, det siger sig selv.


  • #43   28. mar 2017 Martin, den du nævner med gigt, det er simpelthen min største frygt. For jeg har nemlig ligepræcis den sygdom og det er den der sætter en grænse i mit valg af hund. (Ellers var jeg strøget ud og købt mig en husky, haha), men min krop kan simpelthen ikke holde til det. Så derfor er det slået fast at jeg skal ha en lille hund.
    Men hvor er jeg vild med din måde at beskrive din måde at vælge ejer på.
    Ang 16 årige og om de kan stå som ejer, så ved jeg det ikke, og det er ligemeget da jeg bliver 19 i år. Men jeg ved at jeg kunne stå som ejer på min pony som 17 årig, hvis min værge også havde skrevet under. Måske det tæller på samme måde ved hunde?


  • #44   28. mar 2017 Hope, jeg tror også at grunden til at det var så "nemt" for mig at købe hvalp med min alder er fordi mange allerede kendte mig, inklusiv opdrætteren. jeg har været meget aktiv på stævnebanerne de sidste 1 1/2 år smiley Derudover er jeg træner og har arbejdet på en rigtig god hunde og katte pension så derfor har jeg også allerede meget erfaring derigennem, hun var ligesom siger på at jeg vidste hvad jeg gik ind til smiley

  • #45   28. mar 2017 Jeg har på intet tidspunkt oplevet problemer med min alder. Ikke ved købet af min nuværende hund som 21-årig eller i forbindelse med mine nuværende hvalpeplaner. Jeg har tværtimod oplevet af blive taget rigtig godt imod hos de opdrættere som der er blevet snakket med og mærket, at de har kigget på mig som person samt mit engagement når det kommer til hunde. Jeg tror at langt de fleste seriøse opdrættere netop kigger på dette, fremfor alderen, som flere opdrættere her i tråden også beskriver. Selvfølgelig vil der være nogle unge mennesker som får købt en hund, som de alligevel ikke kan magte, og derfor er nød til at komme af med den igen. Jeg er også sikker på, at det er vigtigt at være lidt ekstra kritisk overfor unge købere, da dette ofte godt kan være meget impulspræget, men hvis opdrætterne har dette i baghovedet, så er min tanke at alderen ikke er en hindring.

    Generelt er det bare vigtigt at vise at man er engageret og interesseret. Jeg var meget åben om mine ønsker til opdrætteren af min nuværende hund og har også været det ved de få opdrættere der har været i spil til min kommende hund og netop det at man har sine egne tanker om holdninger og lægger disse frem, virker til at være vigtigt for opdrætterne.


  • #46   28. mar 2017 helt enig Kaskov, det at avlerne kan se og høre at man er engageret er rigtig vigtigt smiley

  • #47   28. mar 2017 Javist er unges liv lidt mere ustabile, men det er jo ikke værre end man kan tage hunden med, hvis den er præget ordentlig fra start. Min hund og jeg har boet 7 mdr i Spanien og snart flytter vi til Berlin i et år, der har ingen problemer været og hun har været elsket af folk alle steder. Jeg har min egen bopæl i Danmark, så det punkt er intet problem.

    jeg har haft Jessie siden jeg var 23, så jeg var nok heller ikke lige blandt de yngste smiley


  • #48   29. mar 2017 Ja, jeg ville godt kunne finde på at frasortere folk pga. alder, men ikke som den eneste grund. Det ville være en kombination af høj/lav alder, for lidt viden omkring hundehold, upassende boligforhold, dårlig kemi eller ? Men ja, alder/erfaring tæller da helt klart.

    Hvis folk har været fornuftige i deres beslutning/tilgang til det at have hund, så vil alder ikke have den store betydning.
    Har lavet et kuld. Ejer af hanhund fik en hvalp for parringen, som blev givet til en sød ældre dame (over 75 år), som lige havde miste sin hund. Ejer af hanhunden ville være med på sidelinjen hos den ældre dame (en ven af familien), og ville stå klar til at overtage hvalpen, vis damens helbred svigtede. Jeg havde absolut intet problem med den løsning.
    Solgte også en hvalp til et ungt par (i starten af 20'erne), begge var opvokset med hunde, og jeg var helt tryg ved dem, som hvalpekøbere.
    Fik selv min første hund som 21 årig.


  • #54   29. mar 2017 Jeg kan også sagtens forstå at man vil se forskelligt på de unge der vil have hund, og også at man vil vælge dem fra hvis man ikke føler det er det rigtige match. Jeg havde bare aldrig hørt om at man blev prompte valgt fra når man er ung, men det synes jeg bare at jeg har set.
    Jeg vil heller ikke have det at købe hund til at være en impulsiv beslutning, og det er derfor at jeg ikke bare stryger ud nu og køber en. xD


  • #55   29. mar 2017 Det eneste dyr jeg har fået mig som ikke som sådan var planlagt var katten, hun var blevet dumpet her I byen og jeg forelskede mig fuldstændig I hende.

    Min skildpadde var heller ikke helt gennem tænkt men jeg var også kun 8-9 år og havde mine forældres støtte, hende har jeg stadig.

    Begge hundene var planlagte, havde kigget og læst op på racerne længe.


  • #57   29. mar 2017 Da jeg var 21, der fik jeg Ellie.

    Hos mig kommer hunden i første række - og hun er tænkt med ind i alle planer.
    Opdrætter har aldrig sat spørgsmålstegn ved min alder. Har endda leddegigt - og valgte alligevel en BC. Faktisk har hverken alder eller sygdom været et problem for nogle af de opdrættere, jeg har kontaktet. smiley


  • #58   29. mar 2017 Kathrine, jeg har nemlig også selv leddegigt, og slidtgigt oveni, og jeg er rigtig hæmmet af det.. Dette er desværre bare grunden til at jeg ikke kan få en stor hund, fordi at jeg ved at jeg aldrig vil kunne give den det motion den har behov for. Men tanken om en lille hund gør mig heller ingenting, det bliver den ikke mindre sød af smiley

  • #59   29. mar 2017 Jeg er, så længe min medicin virker, rimelig bevægelig. Har da dage, hvor jeg har mega ondt og nærmest ikke kan noget, men det er så få dage, at hunden overlever! smiley

    Små hunde er også søde smiley


  • #60   29. mar 2017 Hvor snyd! Jeg har ondt 24/7 uanset hvad lægerne de gør! Jeg har en god dag hvis jeg måske kan gå 1 km smiley Og derfor duer det ikke med en hund der har behov for 10 km ture! smiley
    Jaaaa de er så! smiley


  • #61   29. mar 2017 Jeg har også smerter hver dag - men de er blevet mindre! smiley heldigvis!
    Jo mere jeg går med hunden (indenfor rimelighedens grænser), jo mere smertefri er jeg. smiley

    Hunde er gode til det med motion - jeg elsker at have en makker at gå med, og det elsker min gigt også smiley


  • #62   29. mar 2017 Jeg har så til gengæld planlagt at få hund lige siden jeg fattede konceptet "sød med pels og kan lide at blive nusset"...men ak...mine forældre var ikke til at hugge og stikke i.

    Så jeg fik en masse andre oplevelser, jeg kom på efterskole i to år. Jeg flyttede til storbyen for at studere. Og selvom jeg hele tiden planlagde hund, så var det ikke muligt. At få en lejlighed samtidig med ens studie kun udbydes i de tre største byer i Danmark, som er til at betale for en SU -uden for meget transport og studiejobstid -var for mig bare ikke realistisk.

    Da jeg endelig fik en lejlighed -en del år senere, tæt på mit studie, med tilladelse til hund. Så havde jeg nogle andre dyr, og nogle prioriteter og en økonomi jeg ikke følte var til at tage ansvar for flere end de dyr jeg allerede havde taget ansvaret for.

    Da de af naturlige årsager desværre ikke længere var der -følte jeg stadig ikke at jeg var helt dér...

    Det var min opdrætter dog ikke enig i...og jeg fik prompte at vide at ved første kuld hvor omstændighederne var rigtige... så kunne jeg godt komme og hente min hund!

    Jeg har aldrig fortrudt, og jeg ved min opdrætter heller aldrig har. Hun forstod hvad jeg ikke gjorde...at mine forbehold var de samme som ville gøre mig til en god ejer. Og at jeg blot havde ventet så længe og ønsket så højt, at det endelig spring var lidt svært... smiley :D

    Men jeg endte da også med at blive 32 år før jeg fik min egen smiley smiley


  • #63   29. mar 2017 Jeg har ikke læst alle indlæg smiley

    Jeg købte Chico som 17-årig, mens jeg boede hos min bror (i Nordjylland). Der boede vi i to år, siden boede jeg i 8 måneder for mig selv, siden hos min bror igen i et halvt års tid (denne gang i Sønderjylland) og på lørdag flytter hunden og jeg igen for mig selv.

    Det vil sige, at jeg er flyttet mellem fire hjem på Chicos fire leveår. Det er faktisk pænt meget.

    Mit liv har ændret sig mange gange på de fire år. Jeg gik fra gymnasiet til læreuddannelsen, flyttede fra nord til syd, og derudover har der været enormt meget ustabilitet i mit liv (som ikke skyldes min alder).

    Alligevel vil jeg påstå, at jeg tager mig godt af ham. Vi er flere gange ugentlig i skoven, på stranden, på almindelige gåture etc. Han får, hvad han har brug for, og hvad han kan lide.

    Min økonomi er tilrettelagt efter ham, det samme gør sig gældende for min tid ift. hans alene-hjemme-tid.

    Alder er mindre vigtigt ift. den livsstil, køber/ejer fører eller er villig til at føre.

    Og ift. at sælge til en (frisk) 75-årig - jeg ville ikke gøre det. Slet ikke med de racer, jeg holder af, som typisk er fysisk stærke


Kommentér på:
Salg af hvalp til unge mennesker.

Annonce