{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  prisforskel på tæver og hanner?
  • #2   30. mar 2017 Det kan godt være smiley det har bare undret mig smiley

  • #3   30. mar 2017 Det "bør" vel afspejle den efterspørgsel der er? Så hvis der er flest, der gerne vil have tæver, så stiger de i pris? (Men tror desværre, at Isabelle har ret smiley )

  • #5   30. mar 2017 tak for svar en grå smiley

  • #8   30. mar 2017 Det er jo nu engang sådan det er Isabelle smiley jo større efterspørgsel jo højere pris, og det gælder for det meste, med mindre der er indført en maksimalpris f.eks. Det er sådan vores økonomi er bygget op smiley

  • #9   30. mar 2017 Isabelle, du kan jo også sætte prisen på hannerne ned smiley

  • #13   30. mar 2017 Når det emne kommer op, går alle automatisk ud fra, at prisen på billigste køn er standardprisen, og det andet køn sættes op, fordi opdrætter er grådig. Det modsatte kan jo også være tilfældet, at prisen på dyreste køn er standardpris, og at opdrætter sætter prisen ned på det andet køn, fordi de ikke er så eftertragtede.

    Jeg skal måske tilføje, at jeg selv sælger begge køn til samme pris, og det varierer meget, hvilket køn er mest eftertragtet i min race.
    Men at nogle opdrættere prissætter kønnene forskelligt i racer, hvor der generelt er større efterspørgsel på det ene køn, kan godt nok ikke hidse mig op.


  • #14   30. mar 2017 Vi lavede et kuld hvalpe for 14 år siden i min familie. Dengang var tæverne (der kom så kun 1 i vores kuld) 500 kr dyrere end hannerne. Det var hvad der dengang blev anbefalet af specialklubben. Jeg har indtryk af at det har ændret sig over årene.

    Jeg ser det ikke som useriøst eller noget - det er jo som med så meget andet udbud og efterspørgsel.

    Vores hvalpe dengang var forøvrigt med tavle i DKK, og fulgte alle daværende anbefalinger fra specialklubben med både udstillinger og markprøvepræmiering.


  • #16   30. mar 2017 Jeg kunne sælge rigitg mange tæver. Hanner er der sjældent afsæt på. Vi tager samme pris uannset køn.
    Man kan ikke tjene mange penge pp at sælge sealyham hvalpe. De er drøn svære at sælge. Nok nemmere "tjene penge" på en god avlshan.


  • #17   30. mar 2017 I min race er hanner og tæver ligeværdige og alle sælger dem til samme pris. De kan bruges til det samme.

  • #18   30. mar 2017 Jeg har en avlshan,han er rimelig efterspurgt,men tjener dog ikke kassen på ham

  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 924
    #21   30. mar 2017 Men det sjove er jo ofte hvorfor efterspørgslen på et køn er større end et andet.
    - Jeg kan forstå det som det med schæferne, at hannerne er mere eftertragtede at arbejde med.

    Der var i westie gruppen på facebook, en forespørgsel om hvorfor folk havde valgt det køn på deres hund de nu havde etc.
    - Der er altså mange årsager der i min verden, er lidt fjollede.

    Bl.a. at hanhunde ikke knytter sig ligeså meget til familien som en tæve? Hanhunde stikker af og strinter og flere andre.
    - Det var sjovt nok mest tæverne, der blev forfordelt og dét kan vi da også mærke i henvendelserne på hvalpene, at det er tæver folk går efter.

    Jeg tror såmænd ikke det udelukkende handler om at folk vil have en tæve til at lave hvalpe - jeg tror bare tit folk tror tæver er nemmere.
    - Mens nogle til gengæld slet ikke vil have en tæve, fordi de bløder og sviner jo overalt!

    Jeg tager ens pris for mine uanset køn - jeg sætter heller ikke prisen ned i takt med at hunden bliver ældre, om den så er 4-5mdr før den rejser, - dens værdi er jo ikke faldet af den grund?
    (Tvært i mod er træningen jo fortsat smiley )
    - Men jeg kan egentligt godt forstå nogen måske vælger at have en prisforskel, og jeg tror da ikke at prisen udelukkende er med til at folk vælger det ene fremfor det andet?!


  • #23   30. mar 2017 Jeg tror heller ikke, at prisen har meget indflydelse på folks valg af køn. Faktisk er det en af de ting, jeg synes, at folk er allermest afklaret om, når de henvender sig.
    Jeg tror, at det er sket en gang for mig, at et hold hvalpekøbere har valgt anderledes køn, end de havde ønsket sig. Og det var udelukkende fordi, de havde haft hund fra mig før, og det ville de have igen, og det skulle være nu, og jeg havde en ledig tæve. Så efter at have flirtet med en norsk hanhvalp, besluttede de sig i stedet for at købe min tæve.


  • #24   30. mar 2017 Altså hvis de sætter prisen ned på hanhunde er jeg glad. Jeg foretrækker hanhunde. smiley

    Men desværre er prisen ens på Grosserne.

    Men kan en hundeejer få mere for x køn synes jeg det fair nok. Salg af hunde er næppe noget der er den vilde fortjeneste på.


  • #28   31. mar 2017 For brugsschæferens vedkommende spiller det også en rolle at en god part af hannerne stryger direkte til tjenestehundebrug inden for en eller anden myndighed.
    Det gør udbuddet noget mindre i forhold til tæver - og dermed en højere pris.



  • #29   31. mar 2017 Prisen for mine vil altid være den samme. Det er gode hunde - uanset køn og de repræsenterer den værdi, jeg har bestemt. Mine hunde er ikke mere værd, fordi de er et bestemt køn.
    Desuden sælger jeg slet ikke med avlsret uden forudgående aftale smiley Så det giver lidt sig selv.


  • #30   31. mar 2017 I begge mine racer er prisen ens uanset køn; jeg endnu ikke oplevet andet. Det var ikke noget jeg var vant til fra min barndoms race, så derfor studsede jeg faktisk over det første gang jeg stødte på. Jeg har svært ved ikke at opfatte det som en smule 'mistænkeligt', men jeg kan sagtens følge argumenterne.
    Den der med at tæven kan man evt 'tjene en skilling på' fordi den kan få hvalpe. Den holder da overhovedet ikke! Man kan da tjene LANGT mere på en hanhund smiley Man har slet ikke alle udgifterne og alt bøvlet med hvalpene. Med Stormy ville det være 10-16000 kr lige ned i lommen for hvert kuld han kunne lave smiley
    ... mens jeg havde ham fik jeg 5 henvendelser, som alle fik nej. Havde jeg nu været ligeglad med racens genetiske ve og vel så havde det da været en pæn 'lommeskilling' smiley


  • #31   31. mar 2017 Jeg vil helst have hanhund, så det ville passe mig fint, hvis hanhunde generelt var billigst smiley
    Generelt tager de fleste opdrættere samme pris, uanset køn, også selvom der i visse racer er stor forskel på hvilket køn folk helst vil have. Og det er også den model, som jeg synes er mest fornuftig.
    Ser mest forskel i prisen, når det handler om tavleløs avl.


  • #32   31. mar 2017 I min race er det virkelig sjældent at en hanhund kan tjene kassen på avl.

    Det er virkelig for de få - så her ville det give mere mening at have dyre tæver, hvis det var avl, der var fokus på.


  • #33   31. mar 2017 Det er heller ikke mit indtryk, at det er voldsomt udbredt med forskellige priser på kønnene. Jeg har aldrig hørt om det i min egen race, og jeg synes heller ikke, det er ofte, jeg hører det, når andre snakker om, hvad en race koster.

    Jeg kunne godt forestille mig, at der var mange racer, hvor efterspørgslen er ret ens på han og tæve, måske med her og nu forskelle men ret ens set over længere tid .


  • #34   31. mar 2017 Jeg er helt enig med folk, når de siger at prisen ikke skal være afgørende. Derfor sys jeg det er fantastisk, når folk ikke annoncerer prisen på hundene. Så kan man nemlig starte med at vælge "hvad kosten den"-folk fra, og fokusere på dem, der er interesseret i parringen/kuldet.

    Jeg foretrækker også hanhunde, og det er udelukkende baseret på, at jeg ønsker en stabil træningsmakker, uden kællinge træk.

    Jeg ser intet forkert i, at der er forskel på prisen, efterspørgsel/udbud, gør sig gældende mange steder.

    Indenfor brugshund racerne er der væsentlig prisforskel på hvalpene, ved at nåde rotterne og schæferne kan svinge 6000 kr i prisen, alt afhængig af opdrætteren.


  • #36   31. mar 2017 Tja, vi skal jo alle kende prisen, for at kunne betale.

    Meeeeen.... der er væsentlig forskel på, om folk er interesseret i kuldet/parringen, eller om folk er interesseret i prisen.


  • #37   31. mar 2017 Folk, der ikke i forvejen har haft hund eller er involveret i hundeverden, kan ikke forventes at kende prisen, som trods alt kan variere ganske meget fra race til race, og så er det da relevant at spørge. Det skal de vel ikke sorteres fra på.

  • #39   31. mar 2017 Tjo, hvis man ikke sådan ca ved hvad racen koster, alt afhængig af hvad man går efter, så ville jeg vælge dem fra.
    Ja, racerne varierer meget på pris, og går man efter noget bestemt, så ved man også at prisen er derefter.

    Det med at skulle skrabe pengene sammen, det vil jeg helst ikke kommentere yderligere på. Jeg kan bare sige, at folk der gik efter prisen, ikke ville kunne købe hund hos mig.


  • #40   31. mar 2017 Jeg har aldrig forstået det, for at være ærlig. Er meget på samme side som Isabelle.

  • #41   31. mar 2017 Hvis ikke man må spørge om prisen, så ved man det ikke nødvendigvis som ny.

    Dem jeg sorterer fra, når vi snakker pris, er dem der vil tinge om prisen.


  • #42   31. mar 2017 Lene - læs hvad jeg skriver i stedet for, jeg har intet sted skrevet at man ikke må spørge om prisen.

    Der er væsentlig forskel på hvad folk tilbyder, og vil man have de rigtige gener, så ved man godt, at man må betale for det. Det ved nye folk muligvis ikke, men så går de heller ikke specifikt efter generne.


  • #44   31. mar 2017 Ingen grund til at konkludere noget jeg ikke har skrevet, Caroline.

    Ja, 2000 kr til forskel. Men det bør da ikke være dem der skiller jer?! Jeg må erkende at jeg ikke ser de 2000 kr som en væsentlig forskel. Kunne forstå chokket kom, hvis man forventede en hund kostede 5000 og man så skulle af med det dobbelte.

    Men ja, jeg er af den mening, at man groft sagt, får hvad man betaler for. Går man efter noget "specielt" så ved man også at det koster.

    En beslutning om hund, skulle gerne være velovervejet, så tænker at i har haft mere end 8 uger til at skrabe pengene sammen.

    Hvis du også lige prøvet at læse hvad jeg skriver, ikke hvad du mener jeg skriver. Så ville JEG til en hver tid vælge en "hvad kostet den" person fra, hvad andre mener og gør, er mig fuldstændig ligegyldigt.

    Enhver der går efter det specielle, burde vide at det koster.

    En taske kan fås i mange mærker og kvaliteter, men de fleste ved at mærker og kvalitet koster.


  • #45   31. mar 2017 Jeg tror somend nok jeg forstår hvor Miss vil henad. De fleste der går efter en tavlehund ved jo at der skal ligges nogle penge, og det er jo heller ikke fordi der ikke må spørges om pris - i så fald vil det være lidt svært at vide hvor meget man skal betale.

    Men der er da væsentlig forskel på om første spørgsmål er 'hvad koster den?' eller om man har reelle gode spørgsmål til hundene, linjer osv.

    Prisen kom i hvert fald som det sidste spørgsmål sidst vi var på opdrætterbesøg smiley


  • #46   31. mar 2017 "Enhver det går efter det specielle burde vide at det koster"

    Ja ja - sådan abstrakt set - men HVOR skal man få den viden fra i første omgang, så?? smiley


  • #47   31. mar 2017 "Ja, 2000 kr til forskel. Men det bør da ikke være dem der skiller jer?! "

    Det er jo heller ikke sådan at man ville afvise hunden pga. prisforskellen. Men man skal vide det! Fordi ellers ender det med, at man på dagen står og mangler de 2000 kroner.

    Jeg har også ofte spurgt ind til pris - og det har intet at gøre med min beslutning, om jeg vil købe hunden/hvalpen eller ej, det har udelukkende noget at gøre med, at jeg vil vide, hvor meget vi skal spare op inden hvalpen skal flytte - og så er 2000 kroner altså meget! Det er et helt madbudget her hjemme.


  • #49   31. mar 2017 Funke - research. Det er ikke helt umuligt at finde ud af hvilket niveau racen koster. Men siger nu ikke, at folk ikke må spørge. Det skal bare slet ikke være det hvalpekøberne går efter, i så fald må de gå et andet sted hen.

    Søger man noget særligt, så må man betale prisen. Diverse prøver og bedømmelser i linjerne, det hæver bare prisen på hvalpene.


  • #50   31. mar 2017 Milla - nu kunne jeg meget frækt spørge hvordan du får råd til pludselige hændelser?? Men i stedet for at begynde på den diskussion, så vil jeg sige igen, at man har god tid til at spare op, inden man finder det rigtige kuld. En hvalp bør gerne være en overvejet beslutning, og det samme bør racevalget.

  • #53   31. mar 2017 Isabelle - og du vil hvor hen med det spørgsmål?

  • #57   31. mar 2017 #50 - Det gør jeg ved, at vi har sparet op, så vi har en opsparing stående til dyrlægebesøg, der ikke dækkes af sygeforsikringen - derudover har vi sygeforsikring på hunden, og skulle det gå HELT galt, har vi nogle forældre, som gerne vil hjælpe. smiley

  • #59   31. mar 2017 Isabelle - og hvordan kommer du frem til, at jeg mener at folk der spørger til prisen ikke har råd?
    For min skyld må folk, med eller uden, penge gå efter hvad de vil. Jeg ville bare aldrig sælge til en, der gik efter prisen og ikke efter generne.

    Vil man noget særligt, så må man også forvente at prisen er derefter, og nej. Jeg kan ikke se, at 2000 kr skal vælte budgettet, for så bør man vente til opsparingen er lidt større og til det er mere fornuftigt at bruge så mange penge.

    Igen, går man efter bestemte gener/egenskaber, så bør det ikke være prisen der kommer bag på en, for så bør man vide at det koster.

    Porsche koster også, det ved alle. Og alle der går efter noget bestemt ved en hund, ved også at det koster. At det så er relevant om man skal overføre/betale 10000 eller 12000, det er så en anden sag, men i min optik, bør det ikke være de 2000 kr der vælter budgettet, for så bør man altså overveje fornuften i at bruge så mange penge.


  • #60   31. mar 2017 Vi spørger da også om prisen, det er da rart at vide hvor meget man skal betale.

    Tror egentligt jeg ville synes, at hvis en person ikke spurgte til prisen, så er der da noget galt med vekommende.

    Men fedt for en sælger hvis en person ikke gør, for så skal prisen da have et lille nyk op synes jeg... smiley


  • #62   31. mar 2017 Nu er jeg så en person, som går rigtig meget op i at undersøge tingene på forhånd, så jeg ville aldrig skrive mig op til et kuld, hvis jeg ikke havde undersøgt generne, arbejdsegenskaberne, temperament mv. i linjen inden. Ligeledes ville jeg heller ikke sige ja til en hund, jeg ikke vidste, hvad kostede. Det har ikke noget at gøre med, at vi ikke kunne finde 2000 kroner et sted, hvis hunden kostede det ekstra.

    Da vi købte Nicki, havde vi regnet med 2000-6000 kroner (fordi vi ledte efter en omplaceringshund, de går oftest til et symbolsk beløb), og hun kostede 10.000 kr. pga. hendes træning. Vi fandt hurtigt en løsning, fordi det var HUNDEN for os, men vi sagde ikke ja, før vi havde en plan for, hvordan hunden skulle betales.


  • #63   31. mar 2017 Lens - der er vi enige, mavefornemmelser skal være rigtig.

  • #64   31. mar 2017 Milla - så er prisen heller ikke vigtig. Det var hunden. Præcis min pointe.

  • #65   31. mar 2017 Jeg tager samme pris for hanner og tæver, efterspørgslen er omtrent lige stor til begge køn, men var den mindre for et af kønnene ville prisen stadig være den samme.

    Ved mit første kuld fik jeg en mail, hvor der stod "hvad oster den" ingen navn, kun en anonym e-mailadresse.

    Jeg svarede 850000 kr., når spørger kunne glemme et bogstav, kunne jeg jo også komme til at glemme et komma smiley



  • #70   31. mar 2017 Om så jeg havde sparet 100.000 kr. op til hund, så ville jeg STADIG spørge om prisen. Den ER vigtig - ikke for beslutningen, om jeg vil have hunden eller ej, men den er vigtig i min forberedelsesprocess.

    Og så igen - jo, jeg kunne godt finde på at sige nej til en hvalp, hvis prisen var helt urimelig. Kostede min næste hund f.eks. 35.000 kr. hos den opdrætter jeg ønskede hvalpen hos, tror jeg lige jeg ville kigge mig lidt rundt i udlandet, inden jeg sagde ja/nej, for at finde ud af, om hvalpen VIRKELIG er så mange penge værd smiley


  • #73   31. mar 2017 #72 Hvis ikke han har en kølende effekt, så er det bare med at få sine penge tilbage! smiley

  • #77   31. mar 2017 Hvad står der egentlig, i sådan en kattekontrakt?

  • #78   31. mar 2017 Der er racer, der koster 7-8000 og andre på den anden side 15.000, så selv om en køber naturligvis ved, at en DKK hund koster en del, så ved vedkommende ikke nødvendigvis, hvor normen er inden for den race. Og jeg kan sagtens forstå, at der er folk, der hverken kan eller vil give 15.000 for en hund.

    Tag nu en race som min, der er meget få pyreneere i DK og sjældent kuld. En del af dem, der køber en hvalp, er folk, der vil have en god familiehund. De ønsker at købe fra en opdrætter, hvor hvalpene har fået en god start på livet, hvor forældredyrene er sunde og med godt temperament. Når de henvender sig første gang, så har de ofte læst om racen, nogen har mødt og er faldet for den, men de skal have en hel masse at vide om racen, om mine hunde, samt prisen. Det kan virkelig ikke undre, og det får ikke mig til at stemple dem som dårlige hunde ejere. Hvor skulle de egentlig kende prisen fra ? Ja, efter som der sjældent er kuld, kunne de selvfølgelig ringe til en af de andre opdrættere, som ikke lige har kuld pt, så de ikke irriterer mig med spørgsmålet. smiley

    Der er selvfølgelig også andre hvalpekøbere, folk som har haft racen før, folk som har købt hos mig før, folk, der kender til tingene, og de har selvfølgelig ikke behov for at spørge til prisen før senere i forløbet, både fordi de har en ret god ide om niveauet og fordi, de allerede ved, at de vil have en pyreneer igen, og gerne en af det kuld jeg har.


  • #83   31. mar 2017 Jeg har normalt ingen problemer med, at folk spørger om prisen, men de må gerne spørge om lidt mere end prisen smiley

    De fleste skriver heldigvis en lang præsentation eller ringer. Spørger folk ikke selv til prisen oplyser jeg den oftest og skriver/siger, at jeg ved, der er nogle, der er bange for reaktionen fra opdrætter på det spørgsmål, men at jeg gerne selv vil vide, hvad jeg skal betale, når jeg køber hvalp, så jeg finder det helt naturligt.


  • #85   31. mar 2017 Isabelle så ville min model nok mere lyde sådan her: "skat der er massere af plads i MIN bil, så hundene aldrig skal ind i din" smiley

    Ej han kan nu sagtens køre med dem, men din model ville altså ikke virke her Isabelle smiley


  • #89   31. mar 2017 Ja jeg plejer faktisk mest at bruge noget i stil med ikke at holde hinanden tilbage i at udleve sine drømme.... Så siger han bare at han har en drøm om ikke at have så mange hunde smiley men lad os nu se... Tingene plejer nu at lykkedes alligevel smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #90   31. mar 2017 Det ville være lettere, såfremt man skrev hvad man tager for sine hvalpe. Man kan ikke på den ene side holde det hemmeligt og så blive fornærmet over at folk spørger ind til det.

    Jeg ser det tit. Rigtig mange oplysninger om det ene og det andet. Prisen er en gætteleg.


  • #91   31. mar 2017 Jeg har endnu tilgode at se hvalpe i min race have forskellig pris i samme kuld pga kønnet. Det er hamrende useriøst, hvis man tager mere for en hvalp pga kønnet. Det giver mere mening, hvis én hvalp har fejl (tandstilling, haleknæk o.lign.) at den er billigere end de andre i kuldet.

    Men ser også kun prisforskel ved blandinger.


  • #92   31. mar 2017 Men som flere har fortalt, er det almindelig praksis ved schæfere, i hvert fald ved brugs schæfere, og med god grund. Hvorfor er det useriøst ?

    Og så er jeg for øvrigt enig med at det giver mening at sætte prisen ned ved visse fejl.


  • #93   31. mar 2017 Selvfølgelig skal man da have lov til at spørge om prisen på en hvalp, uden at blive sorteret fra, af den grund.
    For mig, er prisen lidt ligegyldig (næsten smiley ). Hvis drømmehunden er fundet, hos den helt rigtige opdrætter, er jeg ligeglad med om hvalpen koster 5.000 kr eller 25.000 kr. Men jeg skal da vide, hvor mange penge jeg skal betale, når hvalpen skal hentes.

    Apropos betaling, hvordan gør opdrættere det i dag ? Overførsel via bank, kontant eller ?
    De gange, hvor jeg har købt hvalp, har jeg betalt med kontanter, da hvalpen blev hentet.


  • #94   31. mar 2017 Ved sidste hvalpekuld fik jeg både betaling kontant, via bankoverførsel, mobilepay (over 2 dage) og paypal. Mulighederne er mange i dag.

    Jeg har også altid betalt kontant, senest i Sverige, hvor jeg havde glemt at bestille valuta i banken inden, så jeg "jagtede" pengeautomater på min vej nordpå i Sverige, de første 2 jeg kom til virkede ikke og de to næste havde et ret lavt max. beløb, så jeg fik set nogle stykker smiley


  • #95   1. apr 2017 Vi laver bankoverførsel. Vores hvalpekøbere ligeså om de er fra udlandet eller Danmark. Vi har så men ingen præferancer men de foretrækker den på den måde.

  • #98   1. apr 2017 Jeanette, der skelnes ikke på samme måde i udstillingslinjerne.

    Så ja, det er ca ligeså nyt som den helt markante forskel mellem de to populationer - og den var der ikke i 80'erne


  • #99   1. apr 2017 Når det er sagt - jeg har set eksempler på at tæverne var dyrere end hannerne i udstillingslinjerne.
    Også dette handlede om hvad der solgte bedst. Det var så tæverne.

    Hvordan det er nu med dem ved jeg ikke..


  • #100   1. apr 2017 Jeg synes man bør informerer om pris i en af de første kontakter. Så ved begge partere hvor man står.

  • #101   1. apr 2017 Enig Ginne.. Det der tabu-agtige noger er sært..

  • Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

    Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
    #102   1. apr 2017 Albus kostede det samme som hans søstre. Der var flest hanner i hans kuld. Men han er nu den dejligste af dem smiley

    Opdrætter endte faktisk med at sige nej til en af tævekøberne, fordi manden ikke ville acceptere at han ikke kunne få lov at vælge hvilken af tæverne der skulle være hans da de var tre uger gamle.


Kommentér på:
prisforskel på tæver og hanner?

Annonce