{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.569 visninger | Oprettet:

Hvornår er det socialt acceptabelt for en hund at gø? {{forumTopicSubject}}

Bodhi er stille og roligt ved at finde sin stemme. Han gør (lavt) når der er nogen ved døren eller når en anden hund gør højt i nærheden. Det finder jeg, personligt, helt naturligt.

Jeg tænker, at der er stor forskel på hvor stor tendens forskellige racer har til at være vokale. Og jeg forestiller mig, at man herinde har en bred accept af, at hunde er hunde.

Eks. min første nabo (før jeg selv fik hund) havde en hund, som aldrig havde lært at være alene hjemme. Så den gøede og peb og fulgte mig rundt fra sin side af væggen. Jeg havde hørt rygtet om, at den havde ædt sig igennem en hoveddør, men troede ikke på det, før jeg selv så det anden gang.

At den gøede havde jeg ikke et problem med, isoleret set. Men at den følte sig så desperat hver dag - og at ejerne ikke troede på mig - var ikke til at bære.

Men hvilke holdninger og reaktioner oplever I fra omgivelserne. Er det noget, der bliver reageret på, hvis jeres hund gør hele tiden? Eller er det noget folk generelt ikke bider mærke i?

Hvad er din egen holdning?

Er det situationsbestemt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er det socialt acceptabelt for en hund at gø?
  • #1   19. apr 2017 Mine hunde er vogtere og ind i mellem meget gøende.
    Det er ok at gø, hvis der er noget at gø af - som at der er nogen ved lågen eller nogen bevæger sig ned ad "vores" vej.
    Der ud over stopper jeg dem når de gøer af diverse harer, hjorte, usynlige monstre og skumringsgøen - ellers går de i selvsving og bliver ved og ved.. :o))


  • #2   19. apr 2017 Jeg synes det er okay at "sige til"/gø når der kommer nogen smiley
    Og hvis hunden siger fra med et vov er det også helt okay smiley


  • #3   19. apr 2017 Mine alarmhunde (chihuahuaer) får lov at gø, idet nogen banker på, eller hvis de høre en bil i indkørselen - men de skal stoppe, når jeg siger det. Ellers forholder jeg mig bare passivt, og så stopper de. smiley

    Labradoren gør når hun er usikker, og her sørger jeg for, at dæmpe usikkerheden, så hendes gøen også forsvinder.

    Chihuahuaerne kan finde på at gø ude i haven, og vores nabo er egentlig ligeglade - siger de! Men jeg ville blive sindsyg, hvis 3 hunde fik lov at gø som gale, bare fordi de kunne...
    De gør oftest, hvis der er nogen på den anden side af hækken - en blanding af "vi vil være med" og "det her er vores have!" (de elsker andre mennesker og kan ikke forstå, at de ikke får alle andres opmærksomhed)

    Det vi oftest gør, når hundene gør er at være passive (så de ikke får noget ud af det) eller siger "nej" / "stop", hvis det er en "aggressiv gøen" som ikke tyder på, at de bare lige stopper.
    De kommer ind, så snart de gør, og kommer ikke ud igen lige med det samme.


  • #5   19. apr 2017 Mine hunde gør ikke.... de synger! Højt og længe..........

  • #6   19. apr 2017 Mine hunde må gerne gø, men ikke uafbrudt og tomt.

    Jeg betragter det som kommunikation og kan høre forskel på, om det er vigtigt eller mindre vigtigt, om jeg skal involvere mig eller bare bede dem om at stoppe.

    De får aldrig lov at gø længe, det får jeg pip af.


  • #7   19. apr 2017 Ej spøg til side.
    Min puddel gør en del, og bliver altid stoppet, med mindre der selvfølgelig er noget at gø af.

    Men han gør ofte, hvis fx. Huset knirker, katten miaver, eller hvid han syntes han høre en anden lyd...

    Det er blevet bedre efter vi er flyttet på landet, men lyd, det er der stadig! Baby elskee at høre sig selv....

    Melanie gør faktisk ikke ret meget. Hvis der er noget at gø af, som fx nogen ved døren, eller hvis naboen går i hans have, så kommer der lyd, men ellers ikke...

    Jeg ville ønske, at Baby var mere afslappet, i sin brug af stemmen, men det er han bare ikke, og jeg har accepteret, at jeg ikke kan ændre det. Den kamp har jeg tabt smiley


  • #8   19. apr 2017 Jeg synes det er OK at hunde gøer for at alarmere om at de har hørt en lyd, set noget osv. Men når det er gøen i tide og utide af ingenting eller fordi der er tale om en frustreret vovse, der gøer sin indestænkte energi ud eller står og gøer fordi er efterladt alene uden at være 'OK' med det. Så synes jeg ikke at det er iorden. Jeg har selv et 'gø-apperat', der giver lyd ved det mindste og som kan gø højt og længe af alt og ingenting. Det hører med til racen, men det er ikke umuligt at lære dem at tie stille. Så for mine naboers skyld har jeg trænet det med hende smiley Vores genbo har tilgengæld en hund (en Aussie) der gøer og gøer og gøer i timevis. Det gør den fordi den er dybt understimuleret og misforstået: 'hunde skal altså have lov at gø når der er noget at gø af'. Det er der så åbenbart mere eller mindre altid i dagtimerne når den er lukket ude i haven. Jeg har SÅ ondt af den hund.
    Min oplevelse er at langt det meste vedvarende gøen handler om hunde med angst, usikkerhed eller stress. Der er et par haver herude hvor jeg ser det hver evig eneste dag når jeg passere. Synd for både hunde og omgivelser


  • #9   19. apr 2017 Min den ene er en gøabe og jeg hader, at jeg ikke har været bedre til at lære ham at lade være..

    Den anden gør mere når der er en hund, mennesker eller lig. uden for hækken.

    Det er en forfærdelig larm han/de kan lave og jeg er nødt til at fange dem i haven hvis det er hunde de gør af, for så høre de IKKE efter.

    Jeg kan personligt bedst med store hundes lyd, synes at små hunde får mine trommehinder til at hoppe når de galper.

    Mine får lov at sige vov men bliver enten kaldt ind fra haven eller hentet i haven. Og inde gider jeg heller ikke høre på det. Jeg kan tydligt mærke på mine hunde hvis de er understimulerede, så bliver der gøet meget mere. Det bliver sådan en urolig gøen af alting hele dagen lang.

    Her rundt hvor vi bor kan man høre en 4-5 forskellige hunde i forskellige størrelser nogen får lov at stå og gø længe andre ikke. Jeg har ingen klager fået endnu:)


  • #10   19. apr 2017 For mig er det ok, at hunden gør, når der kommer nogen. Og også at der kommer nogle vov, når der leges, eller hvad vi ellers har gang i, der får hunden lidt op i gear.

    Men med en hyrde der meget godt kan lide at høre sig selv, synes jeg, at det er vigtigt, at den lærer at stoppe, når jeg siger det. Ellers kan den jo blive ved, bare fordi den kan. smiley


  • #11   19. apr 2017 Gøede min hund af alle biler der passerede på vejen (en rolig villavej), så ville der ikke gå lang tid førend at vi fik en anmeldelse.

    Han gør virkeligt højt.

    Nu taler jeg med alle naboer, og faktisk får jeg meget ros for, at vores køter sjældent gør ude. For så ryger han ind igen. Jeg synes det er flovt at en hund gør hele tiden.

    Min gamle hund, som var meget stor, stod altid bare og kiggede, men sagde ikke noget. Kun når noget på ham virkede farligt for os andre sagde han noget. Naboerne elskede ham af samme årsag. Alle kunne hans navn...

    Nej, det er ikke acceptabelt at en hund skal gø af alle lyde. Det er pisse irreterende for andre mennesker der ikke er hundeejere.

    Derfor er min omplaceringshund mere indenfor end den gamle. For jeg skal lige have lært ham det.

    Tilgengæld, så har alle naboerne efterhånden mødt ham, og da han vitterligt ser venlig ud, så har jeg nok ret lang snor. Men gø, det skal han altså ikke, og det skal jeg nok få ham lært.


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #12   19. apr 2017 Jeg har den opfattelse af at Rollo gøer, når han mener det er nødvendigt, og derfor er hans gøen også ok.

    Han gøer sjældent når der kommer folk ind i opgangen - heller ikke selvom at det er fremmede. men stiller de sig ved vores dør, og pusler rundt, så kommer der et ordentligt vov efterfulgt at god dyb knurren. - dette er dog kun indtil at der enten bankes på, eller vi stopper adfærden.

    Han kan også have en tendens til at gø på tur, hvis der kommer mennesker som går en stor bue uden om, og viser at de er bange, dette er selvfølgelig en ærgerlig kombination, men Rollo bliver selv mindre utryg ved at se andres reaktioner på ham, når han går roligt.


  • #13   19. apr 2017 Lidt som de andre. Her er det fint, at der gøes, når der er folk ved døren. Der skal ikke gøes i haven under nogen omstændigheder og heller ikke, hvis der kommer biler eller folk går forbi. Vi bor i rækkehus ud til både parkeringsplads og vejen, der fører længere ind i kvarteret,
    Og der er mange hunde, som står og gør hele tiden, og dem skal han heller ikke råbe sammen med.


  • #14   19. apr 2017 Jeg ville ikke gide at høre på en hund der stod og gøede uafbrudt længe.

    Tucker (af alarmrace) gør for det meste kun når der er noget acceptabelt at gø af - når det ringer på døren. Høje lyde som råb, banken, brag gør han også af, da det er en sjælden ting at høre hvor vi bor. Han gør ikke længe, bare et par vuf og så er det dét.

    Andre hundes gøen i nabolaget reagerer han ikke på og det er yderst sjældent jeg har hørt ham gø på ture.


  • #15   19. apr 2017 Albert gør kun når der kommer nogen ved døren eller hans specielle hilsen ( lyder lidt anderledes end blot et vov ), når man kommer hjem.
    Om der går nogen forbi lågen, hækken eller bare på den anden side af vores matrikel er han helt ligeglad med.

    Jeg bor i rækkehus, og vi har desværre fået en schæfer herned og bo, som skaber en trist stemning blandt alle de andre hunde med dens ikke så venlige gøen og knurren :(. Det er lidt trist at se hvordan andre hunde nu reagere


  • #16   19. apr 2017 Nu er Golden retrieveren ikke kendt som den største gøhund, men Atlas kan nu godt være med. Vi bor i kollegielejlighed med overboer med små børn. Her er meget lydt og vi bor tæt, så det går ikke, hvis Atlas skulle gø hver gang han hørte en lyd eller når folk passerer haven eller hoveddøren. Jeg synes så også selv, at det er pisseirriterende at høre på, så det har vi vænnet ham af med.
    Da han var lille, gøede han af ALT. Vi var så bange for at få klager, mens vi samtidig var ved at blive småskøre af det smiley
    Nu er det meget bedre. Han gør når han vil ind fra haven, hvis vi ikke lige har opdaget ham ved døren, og det er helt i orden med mig. Han gør også, hvis der kommer børn hen til hegnet og begynder at snakke med ham eller drille ham, men det er også okay, for så kan jeg komme ud og gribe ind.

    Han er desværre også en frustrationsgøer, så skal vi gå en retning han ikke vil i, eller keder han sig til træning, så kan han godt finde på at gø af mig eller af ingenting. Det samme hvis han er stresset. Det arbejder vi rigtig meget med.

    Boede jeg på landet, ville det være okay, at han fortalte når der kom nogen, men herinde synes jeg ikke, at det er nødvendigt eller ønskeligt, at han skal gø når han hører noget.


  • #17   19. apr 2017 Min gør kun en sjælden gang imellem, når han ser nogen i en af haverne, der støder op til vores og så siger vi, at de gerne må være der, så stopper han. Ellers er det når han er vild og leger med børnene, det må han gerne smiley


  • #19   19. apr 2017 Mine hunde gø'er når der kommer nogen, men får aldrig lov at gø ret længe, de får ikke lov at gø ude hvor naboerne kan generes af det, jeg gider simpelthen ikke høre på hunde der bare gø'er og gø'er smiley vi har af og til nogen i pensionen som gø'er for meget, jeg orker det ikke og bruger rigtig meget tid på at lære dem at være stille, kan jeg ikke lære dem det på få dage så siger jeg nej til at passe dem igen;) jeg fatter simpelthen ikke at nogle mennesker kan holde ud at høre på det.

  • #21   19. apr 2017 Bare rolig Isabelle, hvis det varer længe herhjemme er det 3 min han gør

  • #22   19. apr 2017 Hvad angår andres hunde, generer hundes gøen mig ikke vildt meget, medmindre hunden gør fordi den er ked af det/frustreret. En hund der ikke er frustreret, gør jo ikke i timevis.

    Kia er en bjæfer og gør en del. Jeg får pip af det. Hun gør ikke uden der er en reelt grund, men derfor kan det stadig godt føles som for meget.

    Jeg har besøg af hjemmesygeplejen hver 12. time, og her gør hun meget, også selv om de er kommet hver 12. time i årevis. DET er irriterende. Men der er jo en reel grund. De parkerer ofte foran huset, og de ringer på, og nogle kommer ligefrem ind i huset (hun er selvf. lukket væk, med få undtagelser, men larmer jo stadigvæk).
    Jeg bor midt i den vandrette ende af et T-kryds. Dvs. at al parkering er ulovlig i 10 meters afstand på alle sider. Så hun reagerer hvis nogen holder stille i mere end de få sekunder det tager, at svinge ned af den lodrette vej. Hun gør hvis folk står stille foran huset, for det kan hun heller ikke se nogen grund til ...

    Desværre har skoleungerne fået en idé om, at det er okay, at gø efter hende, så hun kommer spænende, og gør tilbage, når de går forbi. Nogle står altså stille, og gør ind mod vinduet (såå underlige unger vi har herude). Det er møghamrende irriterende, men igen jo en reel grund til at hun reagerer ...
    De kender alle hendes navn .. som i deres øjne er: "Hold så kæft Kia !!!" smiley

    Jeg har selvf. kommunikation med naboerne ang. hendes gøen. Hvis de føler sig genererede, kan de kontakte mig. Begge sider har børn der larmer helt ekstremt meget, så de siger de ikke har problemer med hendes gøen smiley

    Hun gør ikke længere i haven (gjorde hun meget som lille), medmindre naboens kat chikanerer hende, eller der skulle være en fræk fugl der driller.

    Så andre synes ikke hun gør for meget, jeg synes det er for meget. Udover når hjemmeplejen er her, så holder hun kæft når hun får besked på det, ellers bliver hun sendt i kurven i køkkenet, og det er jo vildt kedeligt, så vil hun hellere klappe kaje smiley


  • #24   19. apr 2017 Jeg passer hund to steder.
    Det ene sted gør de tre hunde hvis der kommer nogle. Og når de bliver lukket ud, så gør de når de vil ind. Det er for mig, helt iorden.

    Det andet sted, gør den laaangt over min grænse. Når jeg kommer ind af døren så piver og gør den, også ude i haven når vi er ude og lege og også når jeg går igen. Den gør også når der kommer nogle. Nej hvor jeg ikke forstår at man kan holde larmen ud smiley det er for mig, for meget.


  • #26   19. apr 2017 Jeg syntes det er okay en hund gør når der kommer nogen, under leg og når den siger fra..

    Jeg syntes ikke det er okay når man går på gaden og man går forbi nogle hunde (typisk små i chihuahua størrelse) og de så japper fra de ser en til man drejer om næste hjørne.


  • #27   19. apr 2017 Mine hunde er ikke særligt gøende. Whipperne gør under leg, men sjældent, når der kommer nogen.
    Gravhunden gør, når det ringer på døren og når vi kommer hjem, skal hun også lige fortælle, at hun er der.

    Jeg vil ikke acceptere, at hun kommer med mere end et enkelt vuf eller to, når hun er i haven. Gravhunde kan godt lide at høre deres egen stemme, men de kan lære, at det ikke er acceptabelt, at gø af alt.

    Vi havde en udfordring sidste sommer, hvor vi fik nye naboer, der har en meget gøende basset, i starten syntes Xingu, at hun var nødt til at bakke den op, nu er hun heldigvis fuldstændig ligeglad.

    Den er understimuleret og stærkt overvægtig, naboerne lader den gerne gø i timevis på alle tider af døgnet og det synes jeg er frustrerende at høre på.
    Prikken over i'et er dog, at de nok godt selv er klar over, at den gør meget. Jeg har hørt dem undskylde det overfor gæster, med en bemærkning om, at det er naboens gravhund, som får den til at gø.

    Sidst de brugte den bemærkning, var Xingu slet ikke hjemme, der kunne jeg ikke holde min mund...

    Til gengæld har jeg lært, at gør whipperne om natten, så er der nok en årsag. Det sker yderst sjældent, men jeg tjekker altid, om der er nogen udenfor. De to gange jeg har undladt det, kunne vi om morgenen konstatere, at der var stjålet henholdsvis en cykel og en trækvogn fra carporten.


  • #28   19. apr 2017 Minion kan godt sende et enkelt "GRØF!" hvis overboens hunde lige er lidt for tæt på og opholder sig for lang tid foran vores dør i opgangen. Han kan også sende et lavt grøf hvis der er lyde lidt ude af normalen. Men jeg tvivler på at i hvert fald sidstnævnte kan høres udenfor lejligheden.

    Mine naboer siger i hvert fald at de aldrig hører ham...og flere har spurgt om han kan gø...det kan han så til gengæld godt, men det sker meget sjældent og grøffet er mest et brum-gø-knur-ish...gøren opmærksom på man altså har hørt noget... smiley


  • #29   21. apr 2017 Bodhi har lige gøet med på naboens... håndværkere? For mig lød det som nogen, der savede brædder over. Men Bodhi mente åbenbart, at det lød som en hund.
    Det må være slaskeørerne, der går i vejen. smiley


  • #30   21. apr 2017 Jeg håber det er okay at jeg låner tråden til spørgsmål? Når I skriver at I vil begrænse gøen, er det så blot ved at ignorere hunden, eller har I indlært en kommando for at stoppe med at gø? I så fald hvordan?

    Vi har en alarmhund, og jeg må sige at jeg er positiv overrasket over hvor lidt han gør. Det kan selvfølgelig også hænge sammen med at han er hvalp smiley Han gør ind i mellem når vi går ud i haven fordi han er begejstret - det er i og for sig okay hvis det bare er et enkelt bjæf, men kombineret med at hoppe og og bide os i busserne er det knapt så rart. Og ellers gør han meget kort under leg fordi han er begejstret. Det er også fint. Vi bor i rækkehus på et kollegiet og her er virkelig lydt, men den ene nabo har sagt at de kun kan høre ham i haven. Begge naboer har børn der også larmer, men jeg er sikker på at de siger til hvis der er situationer hvor det bliver irriterende smiley


  • #31   21. apr 2017 Jeg har indlært en -det er ok, jeg har styr på det og du kan godt slappe af- kommando fra Minion var hvalp af. Han gøede aldrig som hvalp -det kom først da han begyndte at blive noget ældre og fik noget mere beskyttertrang og testosteron smiley

    Men slap af kommandoen virker også her i de tilfælde...som et...træd tilbage og klap i, mor skal nok klare ærterne smiley

    Jeg ville dog ønske den var lidt kortere... "Dét ligemeget' vi køber bare en ny" er sådan lidt langt...(og dumt når det drejer sig om at han skal ignorere en anden hund der råber røv på gaden) smiley :D smiley


  • #32   21. apr 2017 Jeg siger Nej, meget bestemt, og er han i haven så ryger han ind igen.

    Efter kun 9233 gange, så er han langsomt ved at forstå at der en sammenhæng, smiley


  • #33   21. apr 2017 Vi har lært Atlas det ved bare at ignorerer. Hans gøen var så ekstrem, at vi var nødt til at forlade rummet og lukke døren, før han gad tie stille smiley . Men Atlas er jo heller ikke en alarm-hund, så jeg har aldrig vurderet at det var nødvendigt med en kommando. Hvis han gør i dag, så siger jeg bestemt nej, og så plejer det at virke. Er det af andre hunde til træning, så trækker jeg lidt bagud, væk fra det han gør ad.

  • #35   21. apr 2017 Jeg siger bare "ja tak" smiley så er der ro, indlært ved at jeg i starten trådte ind foran hundene, sagde "ja tak" og smed en håndfuld godbidder når de var stille, (de blev automatisk stille af forbavselse når jeg trådte lige ind foran dem med front mod dem;) nu er det nok at sige ja tak;)

Kommentér på:
Hvornår er det socialt acceptabelt for en hund at gø?

Annonce