{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.422 visninger | Oprettet:

Hvad kan man tillade sig i det offentlige rum? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg sidder i toget på vej fra Sjælland til Jylland med Atlas og kom til at tænke på, hvor meget vi egentlig kan tillade os at 'fylde'. Jeg tænker ikke fysisk, men i forhold til de typer af tyggeting jeg har med til ham. Jo mere det knaser og sviner, jo bedre synes han, at det er. Men er det uhøfligt overfor de andre passagerer at lade ham smaske løs. Det lyder jo lidt klamt. Den frosne kong jeg har med, den har jeg udelukket. Den lyd leder jo tankerne hen på noget seksuelt smiley

Og hvor klamme ting, kan man tillade sig at fodre med? Jeg har ex. tørrede kaninører med. Er det noget, som kan støde folk, at fodre hunden med? Der sidder ingen børn omkring mig, så havde jeg helt sikkert ikke fundet dem frem.

Det er ikke sådan noget, som jeg normalt bekymre mig om, men turen er lang og jeg keder mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad kan man tillade sig i det offentlige rum?
  • #3   27. apr 2017 Jeg ville være ligeeglad, sålænge hunden ikke løber på væggene, eller sidder og piver hele vejen. Så bare frem med gummiet og alle gnasketingene smiley

  • #4   27. apr 2017 Åh hvor er jeg glad for at jeg ikke bruger offentlig transport smiley

  • #6   27. apr 2017 Jeg synes, at meget af det naturguf og - gnask lugter helt forfærdeligt...der synes jeg godt, man kan vise lidt hensyn smiley

  • #7   27. apr 2017 Jeg synes det er ok så længe de ikke lugter smiley Jeg HADER når folk tager madpakke med som lugter i hele kupeen! smiley

  • #8   27. apr 2017 Gud ja, lugten, det havde jeg slet ikke tænkt på. Så er kongen da i hvert fald udelukket smiley

    Haha Rotterne, helt sikkert! smiley

    Ditte, jeg er også pænt træt af det, men sådan er livet som fattig studerende smiley

    Edb, vi holder os også pænt ude af stillekupeen, der kan vi jo heller ikke træne inde.


  • #9   27. apr 2017 Jamen hvorfor skal han absolut spise i toget ?


  • #10   27. apr 2017 Diller og nosser er noget af det værste, men basserne ville dø for det...de får det dog kun i haven, jeg er seriøst ved at brække mig, specielt når det er sådan godt gennemgnasket smiley smiley smiley smiley

  • #11   27. apr 2017 Anni, fordi han falder til ro ved at have noget at ligge og gnaske i, så det får han, når vi skal ud på de lange ture.

  • #12   27. apr 2017 Gad vide, om jeg får en advarsel eller en tur i fryseren for det indlæg , så
    undskyld undskyld smiley smiley


  • #13   27. apr 2017 Så længe det ikke stinker og det ikke sviner (Hvis hunden ligger på et tæppe med det, så man rydder op efter sig, gør svineri selvf. ikke noget), så kan jeg ikke se et problem...

    Der sidder da også mennesker og smasker højlydt ofte... smiley Eller snakker i telefon. Børn græder, børn larmer... Hundesmaskeri er småting smiley

    Gider man ikke larm, smutter man jo i stillekupé eller tager hørebøffer på smiley


  • #14   27. apr 2017 Jeg har faktisk aldrig prøvet at købe kønsdele til Atlas, måske det skal testes, selvfølgelig ikke i toget smiley

  • #15   27. apr 2017 Mine basser ÆÆÆÆÆLSKER det smiley smiley Man kunne engang få tørrede balls, det var et hit, kotrøsteren er også et hit, men jeg er liiidt sart i næseborene...det er Sylfiderne og Prince Charming ikke smiley

    Det værste er, hvis de har forædt sig og den så kommer retur...på hovedpuden fx - ARGH smiley smiley


  • #16   27. apr 2017 Ej, det må jeg helt sikkert prøve med Atlas. Han elsker alt mulig andet klamt smiley
    Men det behøver bestemt heller ikke at komme retur i min seng! På gulvet kan jeg sagtens overskue hundebræk.


  • #17   27. apr 2017 Er sikker på, at han vil elske det...du skal måske ikke liiige fortælle ham, hvad det er...jeg tænker herrer og deres ædlere dele smiley

    Jeg er heller ikke sart som sådan, men lige sådan én STINKER! smiley


  • #21   27. apr 2017 Folk lugter og larmer og er skideirriterende i offentlige transportmidler. Det ved man. Folk som ikke kan klare det, må sætte sig i stillekupeen.
    Alt med måde, selvfølgelig.

    Men prøv at vende den om. Hvordan har du det egentlig med børn der skriger, folk som fylder det hele og lugten af cheese burger? Hvis man fokuserer på det, ja så er det irriterende. Men grundlæggende så tollererer vi jo pænt meget på disse ture, børster det af os. Og sådan skal det være i et moderne samfund.

    Moderat lugt og gnasken kan de fleste holde til. Du kan godt møde nogen som er mere sarte, men de vil jo i så fald ikke kun være generet over dig.

    Hvis det holder ham i ro, så er jeg ret sikker på, at selv de sarteste vil påskønne lidt smasken frem for alternativet.

    Bodhi får gnasketing og legetøj, der ikke piver eller triller væk. Og hvis folk ikke kan holde til det, så har de jo lidt at arbejde med - og hvis de kommer ud på den anden side af det, så får de et rigere liv. Eller noget i den stil. smiley


  • #22   27. apr 2017 Haha Rie, Atlas er kryptokid, så måske han bare ville synes, at det var fedt at få en ekstra kugle smiley

    Lens, godbidder gives også for at være i ro og sidde på sit håndklæde, men han er meget fokuseret og giver kontakt, så snart jeg finder dem frem, så det er svært at få ham til at lægge sig og slappe af med dem. Men jeg forstår da godt, at du ikke bruger andet, når nu det virker smiley

    Ulla, jeg fylder ham skam ikke med alt muligt, han får en ting eller to på sit tæppe. Ryger det ved siden af, bliver der selvfølgelig tørret op. Det er faktisk mere grissende når han får vand.

    Så er jeg glad for, at du ikke var med toget i dag John smiley

    Malene, du har jo ret. Jeg kan egentlig selv bære over med meget i det offentlige, så jeg håber, at de bærer over med mig også smiley


  • #23   28. apr 2017 Jeg ville lige spørge om det var okay inden jeg gav det..

    Nogle folk kan slet ikke klare hundesmasken, mens andre (som mig) syntes det er ganske hyggeligt


  • #25   28. apr 2017 Den gang jeg var studerende og havde hunden med i toget, når jeg skulle hjem og besøge familien i week-enden, der fik hun bare et helt almindeligt oksehudstyggeben at ligge med. Så lå vovsen pænt og gnaskede lidt på det inden hun faldt i søvn.
    Sidste gang jeg havde hund med i et offentlig transportmiddel var Perle og Stormy på Gotlandsfærgen. Har var et område man skulle opholde sig i når man havde hund med. Der havde været udstilling på Gotland så der var MANGE hunde med færgen. Vores to knaldhætter havde på ingen måde tid til de tyggeben vi havde taget med smiley Vi kom til at sidde ikke så langt fra to Irske Ulvehunde. De fire ville SÅ gerne have leget sammen; det var mægtig festligt smiley


  • #26   28. apr 2017 Nu er det MAAAANGE år siden jeg havde hund/e med i bussen/toget, men jeg synes Altid at de/han var til gene uanset hvad, KUN pga.hans/deres størrelse selvom det var tilladt at have hund/e med og deres billetter kostede det samme som voksen billetterne og jeg "parkerede" dem så hensynsfuldt som overhovedet muligt, men så`n er jeg også bare smiley Ud over det så er jeg faktisk ret "rystet" smiley over at se at nogle af jer er så oversensible IMO når man tænker på at i selv er hundeejere. Jeg finder f.eks. visse personers parfume, jordslået tøj og hvidløg, betydelig værre end de fleste hundeguffer self.med visse undtagelser smiley Ggg og ang.gnaskeriet, tja så har jeg aldrig haft en hund der smaskede så højt at det kunne overdøve et kørende tog/bus, men de=togene og busserne er nok blevet mere lydløse siden jeg sidst kørte i offentlige transportmidler.

    PS. Rie. Takker for grinene. smiley


  • #28   28. apr 2017 Turen i venteværelset forstår jeg til fulde John, der ville jeg nok selv få brækfornemmlser, men et tog el.en bus, der syntes jeg som sagt at der er værre ting, men "smag og behag" smiley

  • #30   28. apr 2017 Enig John. Tror der er forskel fra dag til dag, nogle dage kan man klare mere end andre. smiley

  • #32   28. apr 2017 Hahaha.. Nu bliver det vist kørt på spidsen, eller hva "Rotterne"`:-D men nope, det har jeg også svært ved at klare her på mine "gamle" dage. Det rørte mig ikke da jeg var yngre smiley

  • #33   28. apr 2017 Igen, alt handler om at tage hensyn. Nogen har den evne, og nogen få har et udviklingspotentiale. smiley

    Jeg rejser meget i tog grundet mit job, og det er ret simpelt.

    Hvis man har hund, så er der noget der hedder en familliekupe, som har en række sideløbende sædder i forreste halvdel af vognen. Der sidder folk typisk med deres store hunde, sammen med dem der har barnevogn.

    Der er der heller ingen katastrofe, hvis hunden savler, eller skulle komme til at gø lidt, da der er der jo også babyer der græder og unger der leger. Plus gulvet er af vinyl.

    Perfekt til det formål.

    Har man en lille hund der kan være i en taske/transportboks, så er det ok at tage den med ind i almindelig kupe, hvor den så sidder derinde. Det er ikke ok, at hunden sidder direkte på sædet, da hunde fælder, og det er ikke fedt for folk i pænt tøj at sidde der derefter.

    Fodring af hunden hører ingen steder hjemme i mit univers. Det må vente de par timer. igen, det sviner, og vi betaler alle for at få gjort tingene rent. Jeg synes det er rigeligt dyrt at rejse med DSB i forvejen.

    Generelt er folk nu meget hensynsfulde, og jeg har reelt kun oplevet to gange, at måtte give en pæn henstilling til folk grundet deres hund.

    En dame der lod sin schæfer sidde uden snor, for den gjorde aldrig noget. Lige bortset fra, at hun glemte at nogen er bange for hunde, og i øvrigt var en kendt forretningsmand ved at gå helt bananas (han blev koksrød i hovedet af irretation), i det han passerer og hunden lige gned sig op af hans jakkesæt.

    Det må dæleme også have været irreterende!

    Der måtte jeg pænt men bestemt bede hende om at få den i snor. Og nej, selvom den lige kunne være på sæddet og hun havde bestilt en plads til den, så måtte den stadig ikke ligge på sædet.

    Hun syntes helt sikkert ikke, at jeg var verdens flinkeste mand, selvom jeg forklarede hende tingene stille og roligt. smiley

    En anden der lod sin hund spise kødben på sæddet. Det fik jeg også stoppet og køteren ned på gulvet.

    Helt ærligt, det er to situationer på 4 år, hvor jeg nok rejser minimum 1 gang om ugen.

    Så generelt er folk ret søde. smiley


  • #34   28. apr 2017 Martin,
    Hunde må da slet ikke være i familiekupeen?
    De må kun være på almindelig standard.


    profilbillede
  • #36   28. apr 2017 He he. Det er rigtigt, det havde jeg glemt at sådan er reglerne.

    Det er der mange der gør alligevel, og det er det mest logiske at gøre.

    For har du en stor hund, kan den altså ikke være inde i de almindelig kupeer. Hunden kan ikke undgå at gnide sig op ad folks ben.

    Har heller aldrig oplevet en togfører smide nogen ud grundet det.

    Husk, at reglerne mange gange er lavet af skrivebordsgeneraler uden praktisk forståelse af dagligdagen i et togsæt. smiley


  • #37   28. apr 2017 Jeg sidder nu ellers ofte i familiekupeen, fordi jeg kan få billigt klapsæde billet og Atlas kan være der, uden at skulle ligge op ad andre mennesker. Jeg tjekker altid hvad der står på døren, inden jeg går ind, men har endnu ikke oplevet et hunde forbudt skilt. Lidt dumt det kun står på deres hjemmeside. Min kæreste ringede endda ind og spurgte deres kundeservice om det, første gang vi skulle have Atlas med.
    Han befinder sig selvfølgelig altid på gulvet, tæt ved mig. Når han er færdig med at gnaske, tørrer jeg gulvet over med hans håndklæde, så tvivler på at han sviner mere end folk med cykler, barnevogne og beskidte sko.

    Men det er meget rart, at hører folks holdninger til hundens gnasken. Det kommer jeg da til at overveje når vi skal hjem igen.


  • #38   28. apr 2017 Kan jeg ikke få klapsæde billet går jeg efter de sæder hvor man kun kan sidde to, så generer han stadig ikke folk, men han kan komme til at fælde lidt på sæderne, når han går ind og ud eller vender sig.

  • #39   28. apr 2017 @Amalie

    Klapsæde, det er det de hedder. smiley

    Ja, kundeservice anbefaler det, når det er de store hunde. For det er umuligt at have en stor hund i den almindelig standard kupe. Hunden har ganske enkelt svært ved at være der.

    Plus, folk kan jo komme til at jokke på hunden, og hvad hvis den lige forsvarer sig af denne grund. Den slags kan gå stærkt.


  • #41   28. apr 2017 @Jeanette.
    Personligt er jeg ligeglad med hundhår, gnasken og smasken. Hey, jeg lever endda med hundehår på jakkesættet, da jeg har det i forvejen. smiley

    Jeg tænker bare i større perspektiv end "bare lille mig".

    Jeg accepterer, at vi ikke alle synes er hunde er guds gave til mennesket, og ja, der er endda dem der hader hunde.

    For opfører vi hundeejere ikke så godt så muligt, så ender det bare med endnu mere strikse regler, som er til gene for alle hundeejere.

    Eller endnu værre, at prisen for at have hund med, bare sættes op til en voksenbillet.

    Her kunne jeg tænke. Og hvad så?

    Jeg har en Kæmpe bil, og endda mere end en. Jeg skal aldrig køre i tog med min hund.

    Men hvad med Mette på 22 år, som læser til sygeplejerske. Hvem siger at hun har råd? Eller den hjemløse hvis eneste lyspunkt i livet er deres køter (ja, det er faktisk realiteten for mange hjemløse). De vil ikke være glade for en prisstigning.

    Så grin bare af de "sippede".

    Måske de "sippede" mennesker som mig, faktisk tænker på dem der ikke lige sidder så fordelagtigt i det som en selv. smiley


  • #42   28. apr 2017 Jeg ville være ligeglad.
    Hvis det virker at underholde med lidt tyggeting i toget på en lang tur og hunden ikke griser med det, så var det det, jeg gjorde..

    Lyde og lugte - vi har alle vores kæpheste hvad det angår, jeg er selv ekstremt følsom hvad det angår.
    Men man kan ikke diktere andre menneskers valg fordi man selv har sine små særheder.
    Rummelighed smiley


  • #44   28. apr 2017 Jeg kørte engang bus med en hund som blev kørersyg og sked og kastede op. Også skældte en af passagerene mig ud, og jeg sad med bræk og lort over det hele og prøvede at tørre op. Buschaufføren holdte ind til siden, og hjalp mig. Og bad passagerene om at holde mund. Da det var et uheld og kunne ske.
    Jeg vidste ikke at min hund blev kørersyg..


  • #46   28. apr 2017 "hvor det eneste sted til folk med hunde var en lille passage, hvor det var umuligt ikke at risikere at genere forbipasserende"
    Her er danske trafficselskaber altså lidt spøjse. Jeg har også oplevet noget lignende på en dansk færge. Rejser man i fx Sverige, Tyskland eller England. Er det noget de har tænkt på og lavet de steder hvor man kan opholde sig med hund på steder hvor de ikke kan genere nogen.


Kommentér på:
Hvad kan man tillade sig i det offentlige rum?

Annonce