{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.906 visninger | Oprettet:

Rikke M
Rikke M
Tilmeldt:
29. apr 2017
Følger: 6 Emner: 1 Svar: 5

Erfaringer med fransk bulldog-bokser blanding {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Er der nogen herinde der har erfaringer med blandingen fransk bulldog-bokser? Er den sund?
Jeg har læst, at det er bedst at blande to hunde fra samme gruppe, og ønsker mig en hund med færre helbredsproblemer end den franske, da vi lige har måtte sige farvel til vores elskede franske bulldog Grunk efter kun 3 1/2 år grundet allergi smiley
Vi er slet ikke klar til en ny hund, men jeg vil gerne undersøge lidt, så vi ved hvad vi skal gå efter, når tiden kommer. Jeg ELSKER den franske bulldog af sind, men selvsagt ikke dens dårlige helbred.
Håber på gode input og erfaringer.
Med venlig hilsen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaringer med fransk bulldog-bokser blanding
  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #1   29. apr 2017 Kort sagt NEJ

  • #3   29. apr 2017 Boxeren døjer med
    HD
    AD
    OCD
    Dårligt hjerte
    Allergi
    Nyresygdom
    Spondylose
    Patella luxation

    Hvorfor skulle det blive en raskere hund af at blande den sammen med en fransk?
    Jeg tror heller ikke, jeg forstår, hvad du mener med "samme gruppe"?




  • #6   29. apr 2017 At blande en boxer og en fransk bulldog vil være helt hen i vejret.

  • #8   29. apr 2017 Den bedste måde for dig at få en sund hund på, vil være med en DKK tavle hvor du kan tjekke aner og sundhedsresultater.

  • #11   29. apr 2017 Den bedste måde at øge chancen for en rask hund, er ved at købe fra raske forældre med raske forfædre. Dette har du kun muligheden for at undersøge hos en DKK-hund, via hundeweb.
    En blanding vil med stor risiko give dig samme oplevelse som før - en syg hund.


  • #12   29. apr 2017 Hvis du ønsker en hund med færre helbredsproblemer end den franske, så vil det generelt være ret modstridende at gå efter en FB/boxer blanding der med garanti ikke er testet for racerelaterede lidelser gennem flere led. Man kan ikke altid se på en hund, hvilke arvelige sygdomme den giver videre, og som de andre siger kan du sagtens ende med en lige så syg hund som Grunk igen.

    Derfor bakker jeg op om de andres argumenter - det er ingen garanti, men gør du et godt forarbejde og køber en DKK-hund efter forældre med gode sundhedsresultater (og her har du jo netop også muligheden for at fravælge dårlige eller manglende resultater!), så har du gjort hvad du kan for at sikre dig en sundere hund og støtte op om seriøs avl smiley


  • Rikke M
    Rikke M Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 6 Emner: 1 Svar: 5
    #13   29. apr 2017 Tak for jeres input.
    Jeg skriver jo herinde netop for at blive oplyst, da jeg ikke umiddelbart har kunnet finde noget om, hvilke problemer bokseren har. Jeg ved jo om nogen, hvordan det er, at have en syg hund man må af med efter AL AL for kort tid smiley derfor er jeg jo bestemt ikke interesseret i en blanding, der potentielt set har helbredsproblemer.



  • Rikke M
    Rikke M Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 6 Emner: 1 Svar: 5
    #14   29. apr 2017 Dog vil jeg sige så meget, at jeg ikke giver meget for DKK standarder, da jeg har mødt ligeså mange syge hunde med stamtavler som uden.

  • Rikke M
    Rikke M Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 6 Emner: 1 Svar: 5
    #15   29. apr 2017 og Bostonen virker også super sød, men har hørt, at de også fejler en del

  • Rikke M
    Rikke M Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 6 Emner: 1 Svar: 5
    #16   29. apr 2017 og med samme gruppe mener jeg, at de begge nedstammer fra Molosser

  • #17   29. apr 2017 En stamtavle har den ubetingede fordel at man kan se hvad hunden indeholder af godt og skidt.

    Der ud over så bliver de fleste blandingshunde produceret helt uden omhu og omtanke.

    Mig bekendt er Boston terrier rimelig rask.


  • Rikke M
    Rikke M Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 6 Emner: 1 Svar: 5
    #18   29. apr 2017 Men Anne, hvis du får en hund med stamtavle, som bliver syg (og det gør de jo desværre også) så er du jo bare lige vidt. Har mødt mange hunde med stamtavle, der fejlede al muligt.

  • #19   29. apr 2017 Personligt tror jeg på, at der er mindre risiko for sygdomme ved en blanding. Altså hvis forældrene er to tavlehunde. I næste led er det jo umuligt at vide, og risikoen er den samme som ved tavlehunde, medmindre begge forældre er tjekket på samme måde som en raceren.
    Men jeg ved godt, at det ikke er comme il faut, at mene herinde. smiley

    Her er blandingshunde nærmest bandlyst at ønske sig.

    Men dermed ikke sagt, at der ikke er fordele ved en tavle hund. For du ved hvilke egenskaber er du får, og selvom i har forelsket jer i sindet ved en race, så er der altid hunde der minder om dem, og så er det bare at finde de sunde racer blandt dem.

    Jeg elsker jo Molosserne, men der er godt nok også en del af de store racer der har mange problemer. Men der findes alligevel nogen hvor sundheden generelt er ret god.

    Prøv at beskrive jeres ønske hund (med vægt, egenskaber og frem for alt en sund race) , og så er der mange kloge hoveder herinde, som vil give nogen gode alternativer.

    Bare husk, at det er private der giver forslag, og derfor er det smart lige at tjekke, om deres forslag stemmer overens med racestandarderne og jeres ønsker.

    Det gjorde jeg en dag, og vi er nu på jagt efter en af forslagene, og står på venteliste. smiley


  • #20   29. apr 2017 Stamtavle er bestemt ingen garanti, og en hund kan selvfølgelig godt blive ramt af en alvorlig lidelse selvom der er tjekket for sygdomme i flere generationer. MEN hvorfor ikke vælge dér hvor du er klar over resultaterne på (afhængig af race) flere arvelige sygdomme, og dermed med sikkerhed faktisk helt kan udelukke enkelte, frem for bare at famle i blinde... nu du har muligheden? smiley
    Havde jeg to muligheder ville jeg da helt klart vælge den hvor jeg havde bare et nogenlunde overblik over hvad det var jeg rodede med (og credit hvis du finder et sådant blandingskuld med dokumenterede resultater i flere generationer, jeg har bare ikke stødt på nogen der sundhedsundersøger i samme grad som mange DKK-avlere gør)


  • #21   29. apr 2017 Og ricikoen for at få en syg hund, kan da kun være mindre ved at købe en hvalp ud af en sund familie.

  • #22   29. apr 2017 Du skal se på en stamtavle som et arbejdsredskab. Sygdommene ER arvelige. Ved du hvad forældrene indeholder, så er du immervæk bedre rustet, end hvis du ikke ved, hvad de indeholder

  • #23   29. apr 2017 @Anne.
    Er det nu også sandheden?

    Eller er det følelsesmæssig logik vi er ude i? For længere nede i artiklen jeg liner til, står det jo netop, at hjerte problemer ved en race, kan fjernes ved at blande en ny race ind. Meget interessant synes jeg.

    Ergo må en blandings ved den race være sundere end alle stamtavle hundene.

    http://videnskab.dk/kultur-samfund/danskere-er-vilde-med-saarbare-indavlede-hunde


  • #24   29. apr 2017 Skal man fjerne en sygdom via indkrydsning, skal man vel bruge en race der ikke er disponeret for samme sygdom. Boxer og FB er disponeret for en del af de samme sygdomme.

  • #25   29. apr 2017 @Anne.
    Da det er genetik vi taler om, så ved jeg ikke om det tilfældet. Den slags logisk tænkning er langt fra tilfældet når det kommer til gener.

    Så du kan ligeså godt have ret, som være helt forkert på den. Det aner jeg ikke noget om...


  • #26   29. apr 2017 Fx. cystinuria ligger på det samme gen hos både mastiff og engelsk bulldog, vil man gerne undgå den specifikke sygdom via indkrydsning er det rimelig kontra produktivt at krydse de to. smiley

  • #27   30. apr 2017 @Anne F
    Det har du sikkert ret i, jeg ved jo ikke om du arbejder med genetik og har speciale i hunde., og jeg ved helt sikkert ikke noget om det.

    Der er også muligheden, at det er noget du har læst, og er lægmand, og der tillader jeg mig altid at have den der. Ok, du har muligvis ret, men jeg tager din opfattelse af sandheden med et gran salt.

    Google eksperter og weekendkursusdeltagere er der mange af, og det ved jeg, da jeg selv er tidligere desktop researcher og kan næsten finde beviser for alt som passer ind i min holdning. Men sædvanligvis kan jeg også finde argumenter der støtter det modsatte, men det sidste fortæller jeg jo aldrig.... smiley


  • #28   30. apr 2017 Find en anden race. En rask fransk eller blanding der af er en romantisk drøm..
    Det handler om hvilke sygdomme man ønsker at ricikerer og i hvilken grad og der score fb bare enormt lavt! At blande dette ind i alt muligt andet og bilde sig ind man så laver sundt avl.. nej.

    Find hellere noget sund at forelske dig i.


  • #29   30. apr 2017 Martin -Der bliver godt nok stille herinde, når vi i fremtiden udelukkende må udtale os om ting vi har årelange uddannelser i smiley
    Der er en lang række sygdomme, som er kortlagte i flere racer, og hvor jeg altså ikke personligt behøver være ekspert for at kunne sige, hvordan man undgår sygdommen, jeg behøver blot at vide, hvad det er de folk der ER eksperter i genetik, har fundet frem til (og bevist). PRA hos retrieverne er jo et godt eksempel på dette -det er helt unødvendigt at blande - selvom man da helt sikkert mindsker risikoen for at hvalpe får genet, ved at blande med en race der aldrig har det ift. at parre to retrievere uden at teste -det er bare komplet unødvendigt at blande racer, idet det kan undgås 100% ved blot at teste for det og tage højde for det i avlen. Blander man racer uden at teste, kan hvalpe altså stadig blive bærere af genet.

    Og sidstnævnte er jo essensen - at blande er i sig selv ikke en løsning. jeg har IKKE et problem med blandinger, men har har et problem med den måde de (oftest) laves på, nemlig helt uden test og omtanke. At en FB blanding måske er sundere er jo fint nok. Der skal jo (desværre) ved FB'en ikke ret meget til - men sundere end hvad? For måske har hvalpen en rimelig chance for at blive sundere end FB, men hvad med den race der blandes med? Hvis den race er så sund, hvorfor så ikke bare købe sådan en?


  • #30   30. apr 2017 Og i øvrigt enig med Ginne - vil sundhed er vigtigt, ville jeg holde mig helt fra bulldogs o.l. Det er muligt at har et dejligt sind, men det er der mange racer der har uden at døje med alle de skavanker.

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #31   30. apr 2017 uanset sundhed, så giver det ingen mening at anskaffe dig en fransk/boxer blanding hvis du elsker sindet på ved den franske bulldog.

    find ud af hvilken hund der passer til dit behov, og køb sådan en fra en opdrætter der ved så meget om sit kuld, at denne næsten kan sige farver og køn på hvalpe inden de er født smiley

    også lad os få aflivet den myte om at renracede hunde er usundere end blandingshunde


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #33   30. apr 2017 Hvad er der lige af avlsrestriktioner på DKK´s Franske Bulldogs som skulle gøre at de er sundere end andre..?

    Hvor på hundeweb ser man resultater for: allergi, eksem, Furunkulose, demodicosis, åndedræt-lidelser osv..?


  • #34   30. apr 2017 Med stamtavle har du muligheden for at undersøge sundheden i linjerne ikke kun på hundeweb, men også ved at kontakte opdrættere og ejere af hunde i linjen;)
    En stambog er et arbejdsværktøj ikke et garantibevis;)
    At købe hund er lige som at købe bil, det svarer sig at gøre forarbejdet hvis du vil minimere din risiko for at ende ud med et dyrt bekenskab smiley


  • #35   30. apr 2017 Er hunden ikke undersøgt for diverse arvelige sygdomme før avl, så køber man naturligvis ikke hvalp der!!!

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #36   30. apr 2017 Er hunden ikke undersøgt for diverse arvelige sygdomme før avl, så køber man naturligvis ikke hvalp der!!!

    Hvad er det for diverse sygdomme den bør være undersøgt for?

    Når man ER bekendt med at racerelaterede sygdomme er et stort problem.. hvorfor er der så slet ikke nogen avlsrestriktioner på racen.. hundeweb or not?


  • #37   30. apr 2017 Det er selvfølgelig en god pointe at det generelt ikke er alle undersøgelser, man kan købe rekvisition til, sådan som jeg har forstået det

  • #38   30. apr 2017 "Når man ER bekendt med at racerelaterede sygdomme er et stort problem.. hvorfor er der så slet ikke nogen avlsrestriktioner på racen.. hundeweb or not?"
    Det er et godt spørgsmål, og det er der heldigvis også flere, der brænder for at forbedre avlsarbejdet med FB'en, som stiller sig kritiske over for


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #39   30. apr 2017 Betænkelig at man undlader eller helt fjerner avlsrestriktioner på visse racer..kunne se ud som om at de skal kunne stambogsføres for enhver pris.. Men der er jo også penge i lortet..

  • #40   30. apr 2017 Jeg er helt enig i at DKK burde stramme op om betingelser for stambogsføring;) jeg fatter bare ikke hvorfor dkk's manglende krav kan få nogle til at mene at ikke stambogsførte hvalpe er bedre eller lige så godt;) har du stambogen så kan du selv undersøge en hel masse, det har du ikke en kinamands chance for hvis du køber uden;)
    I alle racer er der gode og dårlige opdrættere, hvis du som kunde sørger for at købe hvor relevante undersøgelser er gjort, så er du med til at få flere til at foretage disse undersøgelser;)
    Er du interesseret i en bestemt race har du naturligvis undersøgt hvilke sygdomme racen plages af og du har taget stilling til hvad du kræver af din opdrætter;)


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #41   30. apr 2017 Der er vist ikke nogen der benægter at stambogsføring er en fordel..

    Men at hunde med stamtavler er sundere end blandinger mangler vi lige at se bevis for.. http://www.instituteofcaninebiology.org/blog/health-of-purebred-vs-mixed-breed-dogs-the-data


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #42   30. apr 2017 Er du interesseret i en bestemt race har du naturligvis undersøgt hvilke sygdomme racen plages af og du har taget stilling til hvad du kræver af din opdrætter;

    Hvor stor en procentdel af førstegangs hvalpekøbere mon naturligvis har undersøgt og forstået det?


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #44   30. apr 2017 Ser jo også ud til at DKK bliver presset af visse specialklubber med at de ønsker at fjerne avlsrestriktioner... flere avlsrestriktioner medfører muligvis flere "ægte" hunde uden stamtavle..hvad er så bedst?

  • #45   30. apr 2017 Hvis flere avlsrestriktioner betyder at folk begynder at avle uden tavle, så tænker jeg bare "good riddance". For så kunne det da være at DKK kunne blive et kvalitetsstempel.

  • #46   30. apr 2017 Helt enig med Anne Julie -jeg vil da hellere have, at dem der har besluttet at lave skodavl gør det udenfor klubben. Hvis DKK var lidt interesseret i god og sund avl istedet for bare at interessere sig for fest mulige medlemmer (og dermed penge i kassen), så genindførte de da avlskriterier passende til de enkelte racer, og vil man ikke overholde dem, jamen så kan man bare ikke være med i klubben.

    Der VIL blive lavet skodavl, uanset hvad kennelklubberne gør -men man behøver vel for pokker ikke invitere skodavlere ind i klubben?


  • #48   30. apr 2017 Lens: Jeg tror en del er bange for at tabe ansigt. Det ses i hvert fald meget i bulldogverdenen. For har man en syg hund så kan det jo ikke bruges i avl, og endnu værre er det hvis den har været brugt inden den blev testet.... smiley

  • #50   1. maj 2017 Kan slet ikke forstå hvorfor folks stolthed, skal komme i vejen for at få sundere hunde!

    Jeg har kæmpe respekt for opdrættere, som min egen, der simpelthen lukker hele linjer, fordi de ikke lever op til den standard der er behov for.
    Min opdrætter er ikke flov over, at have avlet på en hund der gav fejl. Hun indrømmer det, men da fejlen blev opdaget kom der også avlsforbud på alle hvalpe efter hanhunden.

    Der skal i mange tilfælde, ikke ret meget til for, at undgå de meget syge hunde.
    Det handler bare om, at lægge sin stolthed på hylden og indse, at nogle (mange) hunde ikke høre til i avlen!


  • #53   1. maj 2017 Lens -men kan det være, at der ikke ER et problem med sygdommen i racen? Måske har jeg misforstået dig, men som jeg forstår dit skrevne, er ønsket om PL-test ikke baseret på, at man har fornemmelse af, at dette er noget racen døjer med, men mere sådan en "vi må hellere lige teste"?
    I så fald givet det fint mening for mig, at man ikke stiller krav om dette før avl, for hvor skal vi så stoppe? Man kan ganske enkelt ikke tese for ALT, så man må vurdere, hvad der giver mening. Ellers er vi jo ude i, at man skal stille krav om test for snart sagt enhver arvelig lidelse der findes, og det kan man ikke (og det er da også helt unødvendigt).
    Så hvis ikke der er nogen grund til at tro, at PL er et problem i racen, så ville jeg altså heller ikke stemme for at indføre krav om test -til gengæld kunne det give fin mening, hvis man er bekymret for om det kunne gå hen at blive et problem, at man så lavede et frivlligt projekt, hvor man registrerer resultater fra så mange som muligt (uanset om de skal indgå i avl eller ej). Så har man jo netop noget at gå ud fra, når man skal vurdere om det overhovedet er en relevant sygdom at stille krav om (noget lignende blev gjort, da man i sin tid indførte krav om HD-foto af islændere -her mente man ikke racen havde et problem, så testede man et større antal hunde, fandt ud af det VAR et problem og indførste så krav),


  • #56   1. maj 2017 Lens -"siger garvede folk" er jo heller ikke et ret evidensbaseret grundlag for at indføre et test-krav.
    Jeg tænker, at man er nødt til at kunne dokumentere, at der er et problem (eller et problem på vej), før man ligefrem stiller krav om noget.
    Det kan jo være mere eller mindre tilfældigt, at en håndfuld hunde har en eller anden grad af PL -det betyder ikke nødvendigvis, at racen som helhed har et problem.

    Så hvis "nogen siger" er hele dokumentationen, så synes jeg da, man skulle starte med at opfordre folk til at få testet for dette og se, hvad resultatet så bliver. Fordelen er her, at det ikke kræver overtalelse af opdrættere der evt. kan have egne årsager til at være modvillige -bare hunden har tavle i DKK, er resultatet jo relevant og brugbart, og mon ikke den almindelige hundeejer er nemmere at overtale til en, trods alt, ikke ret dyr eller omstændig test, hvis man fortæller om beggrunden for den
    -så klø på Lens, og se om ikke i kan stable sådan et projekt på benene istedet. Skulle der rent faktisk være problemer med PL, er det formentligt også nemmere at få stemt krav igennem, når man kan dokumentere med tørre tal fremfor anekdoter smiley


  • #57   1. maj 2017 Det er ikke nok, at nogen opdrættere tester frivilligt Lens -altså jo, rent avlsmæssigt er det selvfølgelig et godt skridt på vejen. Men nu er racen jo ikke så stor, så det vil jo nok være et ret begrænset antal hunde, der i så fald bliver testet.
    Så hvis den almindelige hundeejer kan overbevises om, at teste og få registreret resultatet, så er der jo lidt mere at arbejde med smiley


Kommentér på:
Erfaringer med fransk bulldog-bokser blanding

Annonce