{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.272 visninger | Oprettet:

Simon_S
Simon_S
Tilmeldt:
4. dec 2008
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 51

Mops tyk eller ej {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg var besøg hos nogle bekendte, der har en mops.
Jeg bemærkede og kommenterede at hunden vist var lidt rigelig god stand, men i følge ejerne var hunden næsten perfekt og skulle jo ikke ligne min ruhårede hønsehunds blanding.

Nu til spørgsmålet
Skal man kunne mærke ribbenene på en mops ligesom de fleste andre hunde eller er det tilladt at mopsen er lidt mere "rund"(som ejerne mener)?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mops tyk eller ej
  • #2   30. apr 2017 Det kommer an på om du snakker udstillings mops eller alm familie/sport mops.
    Udstillings mopser er desværre tykke fordi de skal være firkantet smiley kender en dkk avler og ja de er tykke i min verden og folk der holder deres hunde sunde..


  • Simon_S
    Simon_S Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 51
    #3   30. apr 2017 Det er udstillings mops, som ikke længere bruges på udstilling. De overtog hunden som voksen, vist pga. at den ikke længere måtte bruges i avl.

    Jeg kunne nemlig overhovedet ikke mærke ribbenene på hunden uanset hvor meget jeg prøvede, men jeg ville jo selvfølgelig ikke være bedre vidende hvis der var noget, jeg ikke viste.

    Var det min ruhår eller vores labrador, ville jeg sige at hunden vejede +10 kg for meget.


  • #4   30. apr 2017 Men det ændre jo ikke på at de ikke BØR være fede. En mobs er i forvejen ikke særlig mobil. Så havde det været min, var den holdt så slank som muligt, gerne lige på grænsen til at være for tynd smiley Måske det også kunne lette evt vejrtrænings restriktioner en smule.

  • #5   30. apr 2017 Så er den fortyk, de kommer altid tykke fra avler. Men mange udstilling hunde er :(min sheltie skal veje 1 kg mere end hun gør for at være i perfekt udstille vægt (ifølge avler)
    Men prøv at sig til dem at hvis de holder den slank og sund holder de i flere af pga vejrtrækning og vægten på knogler/lede/sener


  • #6   30. apr 2017 De ser sådan ud på udstillinger

    profilbillede
  • #7   30. apr 2017 Så er den jo ikke bare en lille smule for tyk, så er den direkte fed, hvis du slet ikke kan finde ribben.

    Håber ærligt at folk får øjnene op på udstillinger. Der er så mange racer, der forventes at være alt for tykke. Det er bare ikke i orden.


  • #8   30. apr 2017 Man skal ligesom med alle andre hunde kunne mærke ribbenene og kunne se taljen tydeligt - det er desværre ret misforstået, at de skal være tykke. De har "deller"/"ruller", så det kan være sværere at vurdere, men størstedelen af mops er for tykke - kommer det fra mopseejeren her smiley

  • Simon_S
    Simon_S Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 51
    #9   30. apr 2017 Tak for svarene

    Så sundhedsmæssigt præcist det samme som alle andre hunde, men udstillingskrav er noget helt andet.

    Deres hund lignede den der er billede af lidt længere oppe, dog var deres lidt tykkere.


  • #10   30. apr 2017 Hold da op, så er det godt nok slemt.

  • #11   30. apr 2017 Om man forstår at præmier er vigtigere end at have hunden rask så lang tid som muligt.... smiley

    Men det er uvidenhed...desværre...og de mener på den anden side at de slanke hunde af de "firkantede" racer er dem som er mishandlede...


  • #12   30. apr 2017 Jeg tænker at folk bare har vænnet sig til, at en mops er sådan lidt rund og med deller, og så tror de, det er sådan, det er meningen, de skal se ud.
    Men ved alle hunde, uanset race, bør man kunne mærke ribbene uden at skulle grave efter dem -det er ikke alle hunde, der vil have en tydelig talje, selvom de holdes slanke, dertil er der bare for store variationer i hunderacernes eksteriør. Men ingen racer skal have så tykt et fedtlag, at man ikke kan mærke ribenene. Desuden bør man i reglen også kunne mærke rygsøjle og hofte uden at de dog har voldsomt "skarpe hjørner" (om dette gælder for ALLE racer uden undtagelse skal jeg lade være usagt, men det har holdt stik ved alle de slanke hunde jeg har mødt til dato).


  • #13   30. apr 2017 Obsternasig -jeg tror såmænd ikke så meget det er uvidenhed, som det er vane og hvad der føles rart, hvis man kan sige det sådan Det gælder jo ikke kun udstillingshunde men hunde generelt, at folk har rigtigt svært ved at få øje på, når hunden er blevet lidt for tyk. Vi kan bare rigtig godt lide, når der er lidt runde former og ingen knogler at mærke, og folk lader til at gå lidt efter devisen "hellere lidt for tyk end lidt for tynd".
    Det samme gælder i hesteverdenen, hvor folk ikke kan spotte en hest i idealvægt om så den vadede lige ind i dem -det ser så fint ud, når den har fine runde hjørner, og folk bilder sig ind at det er muskler... Og at der også "skal være lidt at bygge muskler af" (fordi vi ved allesammen, at man bedst kan bygge muskler af den overflod af fedt man slæber rundt på, fremfor af den sunde kost man indtager smiley )

    Det gælder sikkert mange andre dyrearter også -vi kan bare så godt lide at se, at vores kære dyr ikke mangler noget...

    Så misforstået godhed er måske i virkeligheden problemet?

    Hvad udstillinger angår, ville det jo lynhurtigt gå rette vej, hvis alle hundeejerne holdt deres hunde i ordentlig form -så kunne dommerne jo ikke rigtigt præmiere overvægt og ville nok med tiden også lære at genkende kvaliteterne i en normalvægtig hund


  • #14   30. apr 2017 Jeg passede en cairn fornylig der var tøndeformet og direkte fed, havde vitterligt ikke engang ANTYDNINGEN af nogen kropsform. Fuldkommen rund. Jeg tror det er en blanding af uvidenhed og vane - hvad man vil kalde det. Man er vant til at se på tykke tøndeformede hunde og ved ikke, at det rent faktisk er overvægt. Og så er der selvfølgelig forskel på racer og typer - det bliver bare let brugt som et misforstået argument, at "den har en anden kropsbygning end...."

  • #15   30. apr 2017 Michelle også det smiley men dælme også uvidenhed....hvis man ikke ved at hunde skal have bug, talje og tydelige ribben....


  • #16   30. apr 2017 Obsternasig -jeg har faktisk ikke mødt ret mange, der ikke ved, at man skal kunne mærke hundens ribben, omend der måske nok er lidt delte meninger om, hvor tydeligt. Ang. at hunden skal have talje, så er også det en vurderingssag - en mops og en mynde skal jo ikke have lige meget talje. Jeg kan heller ikke mærke hoftehjørne og rygrad lige meget på begge mindre hunde, når de er i fin foderstand, og de har heller ikke lige meget talje, for de er jo ganske enkelt forskelligt bygget.
    Og jeg tror ganske enkelt at opfattelsen af, hvad der er korrekt foderstand alt for ofte falder ud til fordel for den let til middel overvægtige side (decideret FED kan de fleste forhåbentligt nogenlunde genkende).
    Jeg tror mere på misforstået godhed og en ændret opfattelse af, hvad god forderstand er, end på at folk simpelthen er SÅ dumme, at de ikke ved, at hunde ikke skal blævre når de bevæger sig og have fedtruller ned ad nakken.


  • #17   30. apr 2017 Michelle der har jeg bare en helt omvendt oplevelse. Jeg oplever så tit at folk ikke vil kunne mærke ribben og hvis der er noget talje synligt så er de undervægtige.

    Jeg er flere gange blevet kaldt dyremishandler selv. Og fået at vide utallige gange at min hund altså er for tynd. Den venlige version er når de spørger hvad han fejler..

    Der er heldigvis også en masse af den anden version hundejere....eller fans. Der roser ham for hans stand.


    Og jeg synes det er uvidenhed når folk ikke ved hvad en korrekt foderstand er smiley Jeg synes mere misforstået godhed findes hos dem med meget fede hunde -misforstået godhed og fornægtelse. Men det undskylder altså ikke alle andre hvor hunden er "Normal" -hvilket i dk betyder lettere overvægtig...


  • #18   30. apr 2017 Jeg møder mange mopseejere, som heldigvis roser mine to moppedeller for at være så slanke og selv fortæller at deres mops nok er lidt til den gode side. Men I mange FB-grupper synes jeg, at holdningen er, at de altså ikke skal være slanke - de er jo ikke mynder, lyder argumentet. Og nej, de vil aldrig kunne ligne en azawakh, men de skal altså heller ikke være for runde - det hjælper ikke ligefrem på deres form

  • #20   30. apr 2017 Denne her oversigt er en meget god indikator for mopsvægt - vil tro mange ligger omkring de 6-7 stykker

    profilbillede
  • #21   1. maj 2017 Det er så sørgerligt, at så mange hunde har ry for, at skulle være lidt til den gode side...

    Jeg syntes det er SÅ pinligt, hvis min hund er tyk.
    Baby har været tyk, og der er bare i min verden helt forkert!
    Hunde er dyr der skal kunne bevæge sig.
    Baby har heldigvis tabt sig igen... sad og kiggede billeder fra sidste sommer, og fik et chock da jeg fandt det her billede af Baby...

    Mops har ikke ligefrem den bedste krop i forvejen, så hvorfor lige smide en ordentlig omgang overvægt oven i?
    Jeg roser altid folk, når jeg ser de har en slank og fin mops.
    De slanke mopser jeg møder, virker meget gladere og langt mere livlige, end dem jeg møder med for meget på sidebenene.....


    profilbillede
  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #22   1. maj 2017 Mopsen skal ikke være tykkere end enhver anden hund - i hvert fald ikke hvis man tænker på helbredet.
    Det er synd at de altid bliver så rumle fede! Men de bliver jo også væsentligt mere aktive hvis de er slanke, og mistænker nogle gange at folk ikke ønsker det..

    Her er den "body condition score" skalaen som gælder ALLE hunde. De skal ligge på 4-5 for at have optimal vægt.

    http://www.thedrakecenter.com/sites/default/files/BCS%20Canine.jpg


Kommentér på:
Mops tyk eller ej

Annonce