{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.334 visninger | Oprettet:

Mummi
Mummi
Tilmeldt:
22. nov 2008
Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 214 Svar: 1.207

Nr. 4 hund i træk med PL/ HD - hvad er chancen lige for det? {{forumTopicSubject}}

Krydser bare alt for chancen er lig nul, der må for pokker være en grænse for ens uheld et eller andet sted.

Vi har haft vores lille ny hund på et år i 10 uger, 3 gange er det sket hun pludselig ikke vil støtte på et bagben når vi går tur, gang nr 3 var i aften, er bange for hun har PL i venstre ben/hofte men for pokker det er så hund nr. 4 i træk vi har med enten PL eller HD på trods alle hunde har været forskellige både mht. race, størrelse, tavle og ikke tavle.

jeg håber dæleme chancen for det nu har ramt os igen er lig nul, eneste positive er vovse i det mindste kan opereres for PL, fortsættelse følger når vi har været til dyrlæge.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nr. 4 hund i træk med PL/ HD - hvad er chancen lige for det?
  • #1   10. maj 2017 Blandingen taget i betragtning, så er der nok desværre stor risiko for at det er PL.
    Stamtavle er jo ikke en gardering for noget, hvis forældre dyrene ikke er tjekket og resultatet er registreret samt generationerne længere ude.


  • #2   10. maj 2017 Det er godt nok ualmindeligt uheldigt, hvis det viser sig at være det.
    Nu ved jeg ikke, hvilke racer i har/har haft, men hvis det er racer med tendens til problemet, hvor meget har i så gjort ud af at tjekke anerne (på dem med tavle) for PL/HD? Hvis svaret er "ikke ret meget" så ville jeg have det i baghovedet næste gang, der skal vælges hund. Eller vælge en race, hvor disse lidelser normalt ikke forekommer.
    Heldigvis er PL oftest noget de kan leve med i mild grad eller som kan behandles, hvis det skulle være sværere grad, omend det sikkert ikke er helt billigt.


  • #4   10. maj 2017 Øv, det lyder ikke godt smiley Krydser alt, hvad krydses kan, for at det ikke er noget alvorligt !!!

  • #5   10. maj 2017 A.M.D. : Det vides ikke hvad hunden er en blanding af, tror måske du har set Molly inde på min profil men hun er opereret for PL sidste år.

  • #6   11. maj 2017 Tja, hvis ikke man benhårdt og målrettet går efter enten racer, der ikke lider af pågældende defekter eller linier hvor defekterne har en lav forekomst. Ja, så er der jo en vis chance for at man får købt en hund med en eller flere af defekterne. PL er jo desværre UHYGGELIGT udbredet i små racer da mange egentlig ikke opfatter det som noget problem at deres hund lige laver et lille 'gadedrengehop' en gang i mellem. Nogen synes sågar det er en charme mere smiley Og med den manglende omhyggelighed de fleste opdrættere af blandinger lægger for dagen så undre det mig ikke. Flere af dem tror at HD slet ikke rammer blandinger.
    Men nu er det vel ikke sikkert at det er det jeres nye hund lider af. Det kan da stadig være alt muligt andet. Håber det viser sig at være noget andet som kan fikses, så vovser bliver god igen.


  • #7   11. maj 2017 Husk PL kan oftes trænes væk ved grad 2. Hun kan have slået sig, min sheltie blev skudt ned af en bold som 15 uger og hun fik en infektion i knoglen pga det, det tog 4 uger ro genoptræning og hun er 100% rask i dag, så fat mod smiley

  • #10   11. maj 2017 Pia nu har jeg så set hunde med en PL 2 tjekket af 3 dyrlæger fåe en 0 ved genoptræning tjekket igen af tre andre dyrlæger, så inden folk operere vil jeg sku prøve det, og har set flere hunde været igennem det.
    Så vrøvl, er jo hvad du gør det til, jeg vil ikke operer uden at give en god omgang træning inden


  • #14   11. maj 2017 1. den ny er en gadehund ankommet til DK for 10 uger siden, som tidl. plejemor følger jeg stadig ret mange gadehunde som ankommer men også deres liv efterfølgende, pt. synes jeg ikke gadehunde virker til at have større risiko for hverken PL eller HD end Danske, nærmere omvendt.

    2. Egentlig havde jeg skrevet en lang smøre om alle HD/PL forløb men da jeg trykkede på send kommentar var det hele væk, derfor nøjes jeg med at sige vi har gjort hvad vi kunne for at undgå HD, haft dyrlægen med inde over mht. spørgsmålet om DDK tavle/ arvelighed kontra blandinger, vi tør ikke få en hund af cocker race mere pga. vores uheld, derfor valgte vi nu en lille hund som viste sig at have PL i grad 1, hun er opereret for at være helt sikker på diagnosen ikke vil betyde et alt for tidligt farvel senere hen.


  • #15   11. maj 2017 I øvrigt er jeg enig med Lens, det er noget sludder du skriver Birgitta, både mht. blandinger har dobbelt risiko men også at DKK tavle sikrer en mod HD - gid det bare havde været så nemt.

  • #18   12. maj 2017 Hej

    Vi tænkte præcis det samme igår med vores nyeste hund - men heldigvis viser det sig "bare" at han er låst omkring korsbenet / lænden, og det gør, at en stor sene (der går fra korsbenet til baglåret) er blevet overbelastet, og det gør ondt!

    Det kan ordnes med kiropraktisk behandling - men først skal dyrlægen jo lige tjekke knæet.

    Det samme er sket for vores ene chihuahua og vores lille blandingshund. Chihuahuaen gik stivbenet og krumrygget, viste store smerter, samme symptomer som da han havde løs knæskal - men også lidt ala diskusprolaps. Han kom i CT scanner, og det viste intet.
    Blandinghunden hinkede/haltede ala den typiske reaktion på løs knæskal.
    Alle tre hunde får nu en behandling hos Magtor ca. hver anden uge indtil det er ovre...

    Det første vi tænkte, da vores 9 uger gamle staff hinkede og ikke var vild med at støtte på det ene bagben, var "åh nej, ikke PL igen!"
    Vi har fået opereret 3 hunde for løs knæskal sidste år.. Sjovt nok, er alle tre uden stamtavle, og der var intet at se på forældrene. (synsmæssigt, de var ikke testet)

    Staffen er med stamtavle, og har ikke været ved kiropraktor imens den var ved opdrætter. Det skulle han havde været, så det ikke kom så langt med senen - men man har ikke kunne se det på ham, før det var "for sent". Lige så vel, som man ikke har kunne se det på vores andre hunde.


  • #20   12. maj 2017 Vi tog ud til Magtor, fordi de har en dyrlæge og kiropraktor samme sted - dyrlægen mærkede kroppen igennem, især knæene, og der var intet at komme efter.
    Dernæst kom kiropraktoren ind, og der var ingen tvivl. Hvalpen blev rettet til og fik en tid sammen med de andre to igen om 2 uger (de to andre var hos kiropraktoren i mandags, men han var presset og kunne ikke nå at mærke på hvalpen på det tidspunkt)

    Jeg håber det bedste for jer. smiley


  • #22   12. maj 2017 Birgitta, nu var det så dig som startede hele det med en ´´mystisk tone´´

    ´´
    Kære, kære Rikke... det ER synd for dig at du får 4 hunde i træk med HD/PL..
    ....det er også synd for hundene at de er blevet sat i verden...

    Hvor mange hunde skal der til, før du lærer at se dig for, -og køber hund med DKK stambog? ´´

    Du udtalte dig uden at vide en dyt om hvilket forarbejde vi har gjort for at undgå HD/PL ligesom du heller ikke noget om hvor mange af vores hunde der har været med din højt elskede DKK tavle.


  • #24   14. maj 2017 Birgitta, de ting har jeg ´´afklaret´´ med min dyrlæge så ellers tak, De sidste 25 år har vi altid haft 2-3 af gangen så nej ikke alle hunde er oprettet herinde og jo vi har haft med DKK tavle, desuden satser jeg sandelig på der går rigtig mange år inden vi skal have ny hund igen.
    Udover det kommer ikke flere kommentarer til dig fra mig, vil bruge tiden på at nære et lille håb om at vi denne gang går fri af en rigtig træls diagnose, det håb jeg har fået af at læse andres indlæg i tråden her, ved nemlig vores lille ny tidligere i sit liv har oplevet spark så feks. en brækket tå som er vokset forkert sammen eller noget i den retning er bestemt en mulighed jeg ikke havde tænkt på inden de indlæg i tråden - i ugen der kommer håber jeg at have det endelige svar.


  • #26   14. maj 2017 Jeg tænker ikke, at det er diagnosen, som hun har fået afklaret, men diskussionen om køb med/uden stambog...?

  • #27   14. maj 2017 Lige præcis Simone smiley

  • #28   14. maj 2017 Du må endelig melde tilbage, når I har fundet ud af hvad det er? smiley

    God bedring - og jeg håber det bedste!


  • #29   14. maj 2017 Tak og skal nok melde tilbage med den endelige diagnose

  • #30   16. maj 2017 bestilt tid til røntgen Fredag, nævnte lige det med chancen for en brækket tå/vokset forkert sammen pga hendes fortid, dyrlægen mente det lød mere som Pl - er nu helt i kul kælderen igen, ikke pga. pengene som operationen koster men vi har jo ligesom prøvet et genoptræningsforløb efter Pl - det er dælme hård kost over en lang periode både for ejer og en ung hund med krudt i rumpen. smiley

  • #31   16. maj 2017 Krydser fingre for gode nyheder !!

  • #33   17. maj 2017 Håber også I får gode nyheder. Det er rædselsfuldt at gå og vente.

  • #34   19. maj 2017 Så er Lissi faldet i søvn i mine arme og nu på bordet hos dyrlægen, aftalen er hvis det er Pl opererer han med det samme og ringer senere er det ikke PL ringer han selvfølgelig - men ingen har ringet endnu så ...

  • #35   19. maj 2017 Foto af Lissi, krydser fingre for alt går godt

    profilbillede
  • #36   19. maj 2017 Håber det bedste - men burde de ikke også ringe, bare lige for at informere, at det er PL? smiley

  • #37   19. maj 2017 Har netop hørt fra Dyrlægen, Lissi er nu opereret for PL og alt er gået godt.

  • #38   19. maj 2017 Dejligt at alt er gået godt smiley

Kommentér på:
Nr. 4 hund i træk med PL/ HD - hvad er chancen lige for det?

Annonce