{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
371 visninger | Oprettet:

Hund og hest {{forumTopicSubject}}

Vi ville virkelig gerne at Sally kunne være med på heste tur. Men stresser vildt meget så snart der er bevægelse involveret, eller mor på ryggen. Og vi er lidt på bar bund efter hånden, og veksler imellem helt at opgive eller tilvænning tilvænning tilvænning. Sætter man hende i snor er det endnu være, hyler, piber og trækker.

Vi kan til nøds lige gå en trække tur, hvor hun håndtere det bedre end hvis mor er til hest. Og det fungere bedst med så få afbrydelser/ændringer som muligt samt så lidt snak og kommandoer som muligt - blot "videre". Som feks på videon, hvor der bliver græsset. Godbider og afledning virker til at stresse mere og vil ikke fast holde. Jeg har prøvet at fange de øjeblikke hvor det er værst på video, turen i dag var faktisk ret ok.

På gården er hun OK. Hun stresser stadig og skal ikke gå glip af noget, holder øje med heste, høns og katten. Men det er hendes natur at være på dupperne, og ligger sig generelt ikke ned så længe vi er ude. Så stadig oppe og køre men stresser ikke overdrevet eller hensigtsmæssigt. Hun kan også blevet bedre til at håndtere andres heste der ridder på pladsen.

Alle råd ville være hjertens velkommen

Det meste af turen

Momenter

Kommentarer på:  Hund og hest
  • #1   17. maj Har I prøvet, at én ridder og en anden går med hende i snor?

• #2   17. maj Ja, det synes kun at gøre det værre. Hun trækker, piber og hyler, og stopper man op med snor på og hesten går videre, så går hun helt skråt. Hun skal helst være fri og i bevægelse. Der er det bedst. Men som du kan se på video, langt fra perfekt.

• #3   17. maj Hun er en border collie blanding?

Så tror jeg helt ærligt bare jeg ville erkende at den adfærd du beskriver er en "problematisk normaladfærd" og derfor acceptere at de instinkter ligger så dybt i hende at de er umanerligt svære at undertrykke i sådan en situation...
    Forlang istedet noget af hende som ikke trigger hendes hyrdeinstinkter - eller prøv at bruge dem til noget fornuftigt

• #4   17. maj Det er også det vi overvejer - altså at droppe det helt. Men det kunne jo være at der lige var en der havde et guldkorn Det er blevet bedre med gå turene når hesten trækkes, men hvis hun kunne trækkes 2 gear ned ville det være godt.

• #5   17. maj Hun ser godt nok en anelse stresset ud. Jeg tror også at det simpelthen ligger SÅ dybt i hende.
    Det vil nok kræve intens træning, hvordan man gør det, det ved jeg sku ikke?

• Trine
    Trine Tilmeldt:
    apr 2017

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11
    #7   18. maj Hvis I rigtig gerne vil have hende med, ved hesten, så ville mit råd være at tage hende med og bare side og kigge på hestene på marken. Så hun evt kan ligge sig ned og blot iagttage hestene. Og gøre dette over flere gange/dage/uger.
    Jeg har selv haft hest i 14 år, og haft min forældres border collier med mange gange. Synes det er meget forskelligt om en hyrdehund kan være med, nogle stresser andre ikke. Men synes det tit hjælper at hunden kender hesten og er van til den.
    Det kan tænkes hun slet ikke kan være med, fordi hun stresser så meget over det. Men forsøge om lidt ro omkring hestene evt hjælper.

• #8   18. maj Trine - hun er ok med hestene på gården/folden og kan godt håndtere det. Men hun er stadig i højt gear hvilket hun altid er så længe vi er ude. Men så snart mor trækker/rider, så stresser hun mere end hvad godt er. Målet her ville ikke være at hun skulle være helt rolig omkring det, for det ville være umuligt. Men hvis hun kunne slippe toppen af stressen og abstrahere fes hesten ville det være fedt.

• #10   18. maj I kunne måske prøve hyrdekursus. Der er jo en fagmand, som kan vurdere hvor vidt det skal droppes eller trænes og i så fald, kan give jer værktøjer til det.

• #11   19. maj Jeg tvivler stærkt på at der er nogen hyrder der vil lukke en rottweiler/bc blanding ind til deres får - ingen ved jo hvilke instinkter der får overtaget hvornår...

• #13   19. maj ja den stresser og nyder ikke turen. Jeg synes også det er usportsligt og for farligt med løs hund ved siden. Hest for sig og hund for sig. Så kan alle nyde turen.

Kommentér på:
Hund og hest