{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forbudsliste på Færøerne
  • #1   19. maj 2017 Utroligt ? Hvorfor fa'en er den forbudsliste så lang ? Og hvor længe har den eksisteret ?

  • #2   19. maj 2017 Jeg har ingen idé om hvorfor den er så lang, jeg kan umiddelbart ikke læse mig frem til hvor lang tid den har eksisteret.

    Jeg ved dog at de ikke afliver hunde bare fordi de kunne ligne en ulovlig hund, der er mange blandings hunde deroppe og har aldrig hørt om at en hund er fjernet uden den har gjort noget.


  • #3   19. maj 2017 Der står også længere oppe at det er forbudt at eje en kamphund samt at flytte dertil med en.

  • #4   19. maj 2017 Godt man ikke skal bo deroppe ! Min favoritrace, bullmastiff, er forbudt der smiley

  • #5   19. maj 2017 Jeg synes også det er en mærkelig liste, det giver slet ikke mening at forbyde så mange racer.

  • #6   19. maj 2017 Enig !!

  • #7   19. maj 2017 Jeg kan nu godt forstå hovedparten af de racer, der er forbudt i et så lille land..

  • #8   19. maj 2017 Det giver slet ikke mening at forbyde nogle racer overhovedet, at forbyde hunde gør ikke verden til et bedre sted. Tværtimod.

  • #11   19. maj 2017 Kender ikke deres kultur, og hvad der er årsagen.

    Vil man dog se en seriøs forbudsliste, så tjek den for Grønland nord for 66 breddegrad.

    Den slår vist alle andre lister.

    Der er dog for det meste en forklaring på alting.

    Om man så er enig i forklaringen, er altid til debat. smiley


  • #12   19. maj 2017 @7: Hvorfor dog det ? Hvad skulle der være galt ved at have en helt almindelig Bullterrier eller en Dobermann deroppe ???? Hverken Dogue de bourdaeux eller Mastiff er der specielt farlige hunde og størrelse kan vist ikke være årsagen; hverken GD, Irsk Ulvehund eller Sankt Bernhard er på listen.

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #13   19. maj 2017 Hvad skulle forskellen være om man har en Bull Terrier eller en Staffordshire Bull Terrier? eller hvorfor må man gerne have en Schæferhund men ikke en Dobermann..?

    The list is only intended as a guide, and will be updated when needed

    https://www.hfs.fo/webcenter/ShowProperty?nodeId=%2Fhfs2-cs%2FHFS010318%2F%2FidcPrimaryFile&revision=latestreleased

    Ja, listen herhjemme kan vel også opdateres "when needed", så kan vi måske ligefrem lugte hvad der kommer på næste gang.


  • #14   19. maj 2017 Mit indtryk er at de ikke går så meget op i om hunden er ulovlig eller ej, der er i hvert fald mange forskellige blandinger deroppe, har aldrig hørt om at der er konfiskeret en hund deroppe bare fordi den kunne være ulovlig.

    Den mest udbredte race deroppe er Border collie eller blanding af den, det er vidst også fordi der er mange får.


  • #15   19. maj 2017 Mette med præs...: Læg mærke til at jeg skriver "hovedparten". Det betyder at det ikke er dem alle, jeg ser en mening med smiley

  • #18   20. maj 2017 @Lens.

    Jeg skal ikke kunne sige om det er den nyeste liste.

    Jeg skriver Nord fra 66 breddegrad, da alle andre end Slædehunde er forbudt. Slut prut finale. smiley

    Undtaget er naturligvis tjenestehunde, men jeg tvivler på, at der er mange tjenestehunde i de områder. Det må ikke være særligt spændende for hundeføren at tage sin Schæfer eller Labrador med til de områder. Han skal dælme passe på den!


  • #19   20. maj 2017 Martin. skødehunde er også tilladt, man bør bare ikke lade dem gå ude, da de kan risikere at blive ædt af deres noget større "fætre" slædehundene, som er ude 24/7 og gerne tager sig en godbid hvis den kommer for tæt på. smiley Har fået dette fortalt af en grønlænder der havde en yorkie deroppe. smiley

  • #20   20. maj 2017 @Anita.
    Ikke nord for 66 af hvad jeg ved. Jeg har heller aldrig set andre racer i de bygder jeg har været.

    Det kan du også læse i Lens link. Men i NUuk foreksempel er der mange forskellige racer.

    Men du har ret. De er barske Slædehundene deroppe. smiley

    Da jeg var 10 år, faldt jeg i mellem sådan en flok (de stod i kæder), selvom jeg var blevet forbudt at skyde genvej hen til vandposten. Pludselig lå jeg kiggede op på en 6-7 knurrende hunde der nok tænkte "Yes, så er der lækker blegfis til frokost".

    Blev reddet af en Grønlænder der kom stormende og gav hunde nogen spark og slag. De er hårde ved deres hunde.

    Bagefter fik jeg en røvfuld for at være så dum.... smiley

    Vil gerne tro at en anden hunderace bare vil blive spist hvis de kommer for tæt på dem.


  • #21   20. maj 2017 Ok, vi talte vist heller aldrig om breddegraden, men jeg tænkte mit allerede dengang, for hvad tænker man på når man får fragtet en yorkie til Grønland. Den er jo ikke ligefremmen en "slædehund" Ggg smiley

    Og ja, dengang åd de der stod i deres kæder, alt det der kom indenfor rækkevide. smiley så du VAR heldig smiley eller de var måske kræsne Hahaha..
    Jeg læste lige Lens`s link, så du har helt ret med den 66 breddegrad, men forbudet går ski helt ned til den 44 breddegrad på østkysten, se DET havde jeg ikke troet, men det virker fornuftig IMO


  • #22   20. maj 2017 Det var da en upassende kommentar Vark?

    Jeg gætter på at du hentyder til Grinde drab og der er mange forskellige meninger om det, synes ikke det er passende at komme med sådan en kommentar, jeg kommer selv derfra og har meget familie deroppe, det er ofte misforstået (medmindre man er imod alt kød?).


  • #24   20. maj 2017 @Lens.
    Uden tvivl, og det sjove var, at jeg styrtede hjem til min far, og og fortalte at jeg var blevet slået af en fremmed (jeg fik vitterligt en kæmpe røvfuld).

    Da de fik forklaringen på hvorfor, så fik jeg besked på, at den var røvfuld var velfortjent, og så kørte de ned og gav manden en kasse øl, for at have reddet mig.

    Det er bare hårde "hunde" de "Grønlændere". Min biologiske far er dansker der er Grønlandsk gift, det er derfor jeg har Grønlandsk famillie/halvsøskende.

    Jeg kan godt forstå at du er fascineret af den Grønlandske slædehund.

    Jeg læste, at de kan klare ned til 70 grader kulde (om alle slædehunde kan det ved jeg ikke). Men det er jo nærmest ikke til at tro på! Jeg synes stadigt det lyder for vildt. smiley

    Så vidt jeg har læst, er det desuden den mest hårdføre af alle slædehunde racerne. Men hvordan de lige måler/sammenligner det har ingen anelse om.


  • #26   20. maj 2017 Sibirian Husky tåler også ned til 70 minus grader, og visse hunde af mine "egen race" Alaskan Husky tåler nogenlunde det samme, men da opdrætterne går efter super atleter, så tvivler jeg på at de kan holde til de lave temperaurer, for en ting er at de er de mest udholdne slædehunde, men er de stadig i den faze hvor der kommer nyt blod i "racen" og de nye hund er alle hurtigløbere og det betyder vel at hundene kun kan klare en bestemt temperatur som er højre end for Grønlandhundene og Sibirian Huskies. Men 70gr minus er for VILDT. Hvis jeg havde kunne komme ud så havde INGEN fået mig et sted hen hvor det bare blev halvt så koldt- Brrrr. LOL smiley

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #27   20. maj 2017 ! Det er nok en af verdens mest ultimative brugshunde. Jeg kan ikke komme i tanke om en, der når dem til sokkeholderne i sejhed

    Alt efter hvad man betegner som brugshunde...kan jeg også kun komme i tanke om een race der når dem i sejhed.. smiley



    profilbillede
  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #29   20. maj 2017 Det er APBT hvis nogen skulle være i tvivl..

    "Pure" Mayfield hunde på billedet


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #31   20. maj 2017 Lever de ude der? Ja det er. Skisme sejhed også!

    Ja, de levede ude hele året.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #33   20. maj 2017 Og racen er mere alsidig end den grønlandske I brug vil jeg mene

    Ja, den grønlandske klarer sig nok ikke godt "in the Texas heat" smiley


  • #35   20. maj 2017 vark


    "indavlet land og sære folk" skriver du om færøerne og befolkningen


    Det er da noget af det dummeste,tåbelig og diskriminerende vås ,jeg nogen sinde er stødt på,her på h.g.

    hvilke videnskabelige/uvidenskabelige belæg har du,for at skrive det.


    vibeke



  • #41   20. maj 2017 Min mor er født og opvokset i Egedesminde. Hun har også fortalt et par af de grumme historier om slædehundende deroppe.

    En gang om året skulle alle binde deres hunde og de der ikke var bundet, blev anset som strejfede og aflivet. Kan også huske noget noget med klipning af hjørnetænder. Men er ikke helt sikker...

    Det er absolut ikke kæledyr. Min mormor fortalte, at hun ved en lejlighed havde smagt hund. Den var kommet til skade og blevet skudt = kød.

    Kom en hund til skade på en tur, blev den skudt og pelsen brugt til tøj.


  • #43   20. maj 2017 Grønland er et barsk land...i mange henseender smiley

  • #46   21. maj 2017 Det med at hundene blev bundet et stk. væk fra byen for at blive parret med en ulv, foregik stadig for 15-20år siden, det er mine piger bevis på, da både deres mor og far var kommet til verden på den måde . Det var dog ikke på Grønland men i Norge, men mon ikke at det stadig sker på Grønland ? det tror jeg faktisk.

  • #53   21. maj 2017 Hvis ulven ikke var der, så kan den da kun svært være halvdelen af en parring smiley

  • #55   21. maj 2017 http://naturporten.dk/temaer/gr%C3%B8nlands-dyr/landpattedyr-gr%C3%B8nland/item/polarulv

    Den har været "udrydet" eller mere korrekt forsvundet... smiley


  • #57   21. maj 2017 Ikke for min skyld Lens - jeg deler ikke helt din opfattelse af hverken pit eller grønlænder som "ultimative brugshunde" og deres ophav er mig i grunden ligegyldigt.

    Jeg tænker bare på hvorfor Ulla skulle lyve her smiley


  • #59   21. maj 2017 Den dag du svarer på et spørgsmål UDEN at stille et modspørgsmål, der bager jeg en kage.
    Og - mind you - jeg er edderrådme skidt til at bage, det er derfor jeg tør komme med sådan et løfte smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #62   21. maj 2017
    Gennem tusindvis af år har det i Grønland været et større problem at få tilført nyt blod end at få ødelagt avlen af uønsket blod. Den meget spændende historie om at man hos polareskimoerne lader tæver parer med ulve for at tilføre nyt blod rejser jo unægtelig et interessant spørgsmål. ”De hvalpe som bliver født som afkom efter sådan en parring er de ikke 100 procent ægte grønlandske slædehunde” ???? Det må de da være !! Og det er ikke blot en god historie - Der bliver stadig blandet ulve ind i hundenes blodlinier på Grønland


    http://www.qimmit.com/standard.htm


  • #73   21. maj 2017 Så .. for nu at forstå det rigtigt ud af en masse link .. man ved ikke med sikkerhed, om der er blandet ulv i de her hunde ?



  • #75   21. maj 2017 Ja, jeg kan huske dengang jeg var ung og boede på Østerbro - jeg havde en schæferhund som var street-wise så det piskede. Han og jeg kørte engang imellem på værtshus, hvor jeg spillede billard og han lå under bordet og sov.

    Hold da op, schæferhunden har godt nok eksisteret i mange varianter og størrelser .. hvis man altså skal tro alle de her værtshusgæster og deres historier.
    Men interessant var det da bestemt. Tænke sig, en canadisk bjergschæfer som havde meget kortere forben for det så var nemmere for den at gå op af bjergene .. det røg lidt til jorden, da jeg spurgte geniet om hvordan det så egentligt gik for den, når den skulle ned af de her bjerge.
    Og en schæferhund på 80 kg - og den var IKKE tyk ...

    Jojo smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
Kommentér på:
Forbudsliste på Færøerne

Annonce