{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
647 visninger | Oprettet:

Lejligheds hund {{forumTopicSubject}}

Godaften. Dette emne er sikkert meget diskuteret herinde, mem jeg tillader mig at spørge igen smiley
Mig og min kæreste er i gang med at finde en race, som vi kan tilbyde et dejligt hjem. Vi bor i lejlighed, men ønsker at gå til træning 1 gang om ugen og generelt holde den aktiv.
Men vi må indrømme helt små hunde ikke tiltaler os synderligt, hvilket ofte er dem man forbinder med lejlighedshunde. Nogen som kan anbefale en dejlig mellem størrelse race, som egner sig til lejlighed?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lejligheds hund
  • #1   21. maj 2017 Jeg mener at stort set alle racer egner sig til at bo i lejlighed så længe de er velstimulerede. Om racen så fx. har tendens til at gø en masse er en anden faktor, men det er da i hvert fald ikke størrelsen, jeg finder afgørende.
    Hvilke racer har i kigget på?


  • #2   21. maj 2017 Husk at I skal kunne bære den op og ned... både indtil den er færdigudvokset samt hvis den bliver skadet.

    Jeg bor på 4. sal... er ude 3 timer dagligt med min... han fik en skade sidste år, og jeg bar ham i 3 mdr. Han vejer ca 26-27 kg.


  • #3   21. maj 2017 Agree with Fünke. Vi har Sally på 27kg, der kræver en del motion og stimulans. Men ellers ingen problemer ud over lidt hang til vov vov når der er lyde på opgangen smiley

    Louise - nu bor vi kun på 2. sal, men er du gal hvor har jeg båret Sally op og ned mange gange smiley Hun har haft mange små skader på poter igennem årene.


  • #4   21. maj 2017 Johnny .. ja Junior har også hængt på mig alt for længe... det er derfor ret vigtigt, at man gør sig disse overvejelser, og er lidt realistisk.

  • #5   21. maj 2017 Hvis i bor til leje eller i en ejerforening så tjek først om i MÅ have hund, og hvis i må, om der er nogen regler for hundene..

    I mange boligforeninger hvor de tillader hund er der f en grænse på max 30 cm.


  • #7   21. maj 2017 Jeg tænker, at I skal være mere specifikke for at finde en race, der passer til jer..

    Først skal I finde ud af, hvad I kan tilbyde:
    - Hvor meget fysisk motion kan/vil du udføre om dagen når den er voksen? (antal gåture og varighed)
    - Har du en indhegnet have? (Nogen racer kræver at være mere ude end inde, og omvendt)
    - Hvor meget pelspleje må hunden kræve? (klip og børstning)
    - Hvor meget vil du træne, udover den "obligatoriske" hvalpetræning? (både hjemme og på hold)
    - Hvor meget kan/vil du ofre på foder pr. måned? (Det siger sig selv - jo større hund, jo dyre er det)
    - Har I mange trappertrin som er nødvendigt for hunden at passere?

    Dernæst, skriv ned hvilke krav I har til hunden:
    - Hvordan skal racens sind være? (vogtende, arbejdsvillig, god til en bestemt sport, afhængig/uafhængig af sin ejer mm.)
    - Hvilken størrelse skal hunden være?
    - Hvilken pelstype skal den have? (kort, lang, krøllet, hårløs, glat mm.)
    - Evt. flere krav?
    Husk: Det med at være børnevenlig, renlig, kan være alene hjemme osv. har intet med racen at gøre - men med træningen fra ejerens side. Dvs. vil du have at din hund skal kunne lide børn, så giv den gode oplevelser med børn. Vil du have den skal være alene en hel arbejdsdag, så træn alenehjemme-træning så snart du får hvalpen hjem. Alle racer kan lære det!
    Endnu én er omkring fældning - ALLE hunde fælder 1-2 gange om året. Nogen mere end andre! Det afhænger mest af gener, foder, miljø og evt. sygdom.


  • #8   21. maj 2017 Hav i mente, at meget pelsrige racer vil trives bedst med en have at ligge i. For fleres vedkommende er det synd at have dem i lejlighed.
    Man skal ikke tænke på hvad der er muligt, men hvad der er optimalt. Man bær give sig selv den største chance for succes.

    Vælg en race, der passer jeres boligform og jeres ønsker til træning, pleje og hverdagsliv.


  • #9   21. maj 2017 Tak for de gode råd. Vi må gerne have hund og vi har heldigvis elevator smiley
    I forhold til hvad vi kan tilbyde, så vil den ikke have lange dage, hvor den er alene. Samtidigt vil vi gerne gå til træning en gang om ugen, også som voksen. Pels pleje er ikke betydningensfuldt, vi til passer os hundens behov. Vi er mere bange for at få en hund som gøer meget. Vi bor på 2 sal i forholdsvise lytte lejligheder


  • #10   21. maj 2017 Jeg synes at I skal tage til en udstilling og møde en masse forskellige hunde, her kan I måske finde en race, der tiltaler jer. smiley

  • #11   21. maj 2017 Man kan nu også have "udehunde" i lejlighed. Jeg brugte meget at pakke bog, te og en madpakke og så måtte hundene jo få dækket deres trang til at ligge udenfor og kigge ude i skoven eller ved legepladsen. Det nød de begge.

    At man vil gå til træning en gang om ugen siger ikke meget om, hvor aktivt hundens liv bliver. Det er jo ikke på træningspladsen hunden aktiveres i det daglige.
    Så jeg ville overveje hvor aktivt et liv hunden skal leve.


  • #12   21. maj 2017 Birgitta - jeg bor i stuen og jeg har trapper ind og ud smiley

  • #13   21. maj 2017 I kunne godt bære vovser op og ned af trapper?
    Jeg overvejer en collie om nogle år, men frygter bare at jeg ikke kan bære hende smiley Jeg bor på 3.


  • #14   21. maj 2017 Stort set alle racer kan trivedes i lejlighed, så den del ville jeg ikke koncentrere mig så meget om.
    I skal mere kigge på hvad I ønsker i en hund og hvad I kan tilbyde den?


  • #16   21. maj 2017 ved ikke om det er en lejligheds hund, men vi har en labrador... og det går fint;)
    han er til hundetræning 1 gang i ugen... med ude ved mine heste 3-4 gange om ugen og ellers dagligt ude på nogle fine gåture ... og han virker rigtig tilpas med det smiley


  • #17   22. maj 2017 Vi har en Stabyhoun hvalp (jagthund) på 2.sal i København, er et ungt par og 1.gangshundeejere - og det går rigtig godt. Vores hvalp gøer aldrig i lejligheden, heller ikke når der kommer gæster. Vi lagde meget vægt på at vælge en opdrætter, hvor forældrenehundene var robuste og stille, og så har vi ellers bare været heldige med hende tror jeg smiley
    Vi overvejede selv racer som Kooikerhondje (perfekt str, 12-18 kg, kræver meget aktivering), Golden retriever og Finsk lapphund. Vi er dog meget glade for at have valgt en Staby, men tænk nu på, hvilken slags hund i gerne vil have, også om 5 år. Skal den være meget selvstændig, meget førerorienteret, eller medium-samarbejdende? Hvis du gerne vil træne lydighed, er én type bedst, agility en anden, og er det bare til 'hygge', en helt tredje type. Man har ofte tendens til at overvurdere sig selv mht til hvilken hund man kan 'magte', og det kan man tydeligt se i de fleste hundegårde, hvor den ene uopdragne hund efter den anden render rundt og keder sig, fordi ejerne ikke lige formår at stimulere den korrekt, desværre smiley


  • #18   22. maj 2017 PS overvej når I bor i lejlighed, at hunde som labrador og retriever altså virkelig lugter af 'hund' - det syntes vi ikke var fedt, når man har så lidt plads. Staby og Kooikerhondje er nærmest lugtfri, da de ikke har underuld og har en meget fin selvrensende silkepels - mega praktisk hvis jeg selv skal sige det smiley

  • #19   22. maj 2017 Sikke noget vrøvl smiley Min lab lugter ikke mere eller mindre end min Bullterrier. Fælder mere jep... lugter mere/mindre ej.

  • #20   22. maj 2017 Det er vel individuelt så, men de labradorer der er/har været i min familie lugter altså af HUND smiley

  • #21   22. maj 2017 Lugt kan ofte hænge sammen med fodervalget

  • #22   22. maj 2017 Karina nemlig... og mange andre ting smiley

Kommentér på:
Lejligheds hund

Annonce