{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
817 visninger | Oprettet:

Hund nummer to hvornår? {{forumTopicSubject}}

Vi har Calvin på 5 måneder. Vi vil gerne have en hund mere på et tidspunkt. Jeg har aldrig haft to hunde på en gang før, men med Calvin skal det være. Han skal have en lillesøster smiley Har prøvet at forhøre mig lidt frem om hvornår det er bedst, men ender med meget forskellige råd. Hvad gjorde i, jer der har to vovser?
Håber på en masse gode råd, og hvad skal jeg passe på med?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund nummer to hvornår?
  • #1   24. maj 2017 Rent teoretisk opnår man bedst succes ved at have to år mellem hundene.
    Da er hund 1 voksen, opdraget og trænet. Den er ovre al pjat, men ikke for gammel til at synes en hvalp er træls.

    Hav lige i mente at det er smartest med to af samme køn, med mindre du har tænkt sig at sterilisere tæven.


  • #4   24. maj 2017 Malene, hun skal neutraliseres
    Nicole, er det ikke svært at opdrage hver enkelt af dem?


  • #7   24. maj 2017 #6 .... En hvalp er vel ikke hvalp i mange år ... smiley

  • #10   24. maj 2017 Vi fik nr. to, en tæve, da vores han var to år - Det passede perfekt.
    Den store var superglad for at få en lillesøster og gad i den grad lege - Det havde været en plage for ham, hvis hun var kommet senere med sit krudt i røven, da han er ved at blive til en stor, magelig puttefis...
    Vi har ikke neutraliseret nogen af vores, og ved ikke, om tæven bliver steriliseret på et tidspunkt - Indtil videre fungerer det fint med at sende hanhunden på ferie hos noget familie, når hun er løbsk.


  • #11   25. maj 2017 Herhjemme er der 10 års forskel på tøserne og det fungere helt perfekt, det har det rigtig godt sammen og har stor glæde af hinanden, trods den store alders forskel.
    Men som de andre skriver, så siger man gerne at der skal være mindst to år imellem dem. Så er den ældste opdraget og psykiskmoden, hvilket reducere risikoen for konflikter hundene imellem, som ellers kan opstå hvis de er for tætte aldersmæssigt.
    En anden der kan ske hvis de er for tætte aldersmæssigt er at de knytter sig mere til hinanden end til deres ejer, hvilket i hvertfald ikke er ønskeligt, hvis man træner med sin hund med konkurrencer for øje.
    En sidste ting man skal huske på hvis man vælger at få to hunde som ligger tæt på hinanden aldersmæssigt er, at man også risikere at skulle sige farvel til dem på samme tid eller med kort mellemrum også er sorgen og tomrummet dobbelt så stor.


  • #12   25. maj 2017 I min race ser vi rigtigt mange konflikter mellem jævnaldrende hunde, så her skal der være nogle år mellem dem, for at styrke det naturlige hieraki (eller familiebånd, for dem der er ved at kaste op over det andet ord).
    I en stor flok, kan det bedre gå med flere jævnaldrende unge, idet en ældre hund kan styre dem, men i en mindre flok er det bestemt ikke anbefalelsesværdigt. Det skaber blot problemer.
    Og ja, da fleste har meget svært ved at stimulere, træne og opdrage flere unge hunde på samme tid.


  • #13   25. maj 2017 Hovedreglen plejer vist at være 2 år mellem smiley men jeg tænker også at det afhænger meget af hvilken race, det drejer sig om...

    Der er 11 måneder mellem vores, først Saga, og bagefter Dumle.
    Det var ret voldsomt for Saga, der jo kun vejer 5 kg, og Dumle voksede sig hurtigt til 20 kg legesyg hvalp.
    På det tidspunkt boede min kæreste og jeg dog ikke sammen, så det var ikke rigtig noget problem, for de skulle fx aldrig være alene hjemme.

    Dumle var 1.5 år og Saga næsten 2.5 år, da vi alle sammen flyttede sammen. Der var kommet mere ro på Dumle, og Saga vænnede sig også hurtigt til hende, nu hvor de hele tiden var sammen.
    Nu er de stort set ikke til at skille ad, og leger fantastisk sammen smiley


Kommentér på:
Hund nummer to hvornår?

Annonce