{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.209 visninger | Oprettet:

Vogterhund - temperament {{forumTopicSubject}}

Det kræver skam godt temperament at være vogterhund

Jeg faldt over denne lille video på facebook, men jeg er ikke sikker på, at jeg kan få det til at være et aktivt link, så hvis I har lyst at se det, kan I kopiere stien op i en browser.


https://www.facebook.com/spirit.of.dogs/videos/1524088724308120/?autoplay_reason=gatekeeper&video_container_type=0&video_creator_product_type=2&app_id=2392950137&live_video_guests=0


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vogterhund - temperament
  • #1   21. jun 2017 Linket fungerer fint, og det er en superskøn video smiley

  • #2   21. jun 2017 Dejligt klip
    Det er det pragtfulde ved en rigtig vogter. Tilhører du flokken, så er dens kærlighed og beskyttelse betingelsesløs, men er du ikke een af os, så . . .
    https://www.youtube.com/watch?v=SlIg5WPoFz4


  • #3   21. jun 2017 superskønne vidioer så skønne hunde, både purenæren og den anerikanske buller. også skønt gedekid, mor passer på......

  • #4   21. jun 2017 Ja, og dejlig video af bulleren også, Søren.

  • #5   21. jun 2017 Skøn hund - men er de ikke også lavet til at vogte dyr? Så giver det jo meget god mening, at de er godmodige overfor de dyr, de passer på smiley

  • #6   21. jun 2017 Meget enig med Michelle.

    Ændrer ikke på at skønne videoer er det. smiley


  • #7   21. jun 2017 Jo, der er lavet til at vogte dyr, og skal være rolige og venlige i omgangen med de dyr, de passer på.

    Derfor kræver det nu alligevel noget tålmodighed at finde sig i at blive brugt som trampolin. smiley


  • #8   21. jun 2017 Jo jo, det var også mere ment som at jeg faktisk ikke er så overrasket over, at de har et godt temperament smiley

  • #9   21. jun 2017 Man må finde sig i meget blot fordi, at man er lidt robust bygget. Jeg husker med min gamle Homer, at hvis han en eftermiddag lige havde udset sig den eneste solstribe til 'før aftensmad luren', så måtte han pænt acceptere, at hankatten bare lagde sig oven på ham. Hele Homers kropssprog signalerede - fuck, men jeg gider altså ikke at flytte mig.
    Nå, sol eller kat - begge dele varmer smiley


  • #10   21. jun 2017 Åh, det er så skønt, at se de der kæmper være så blide overfor "småkravl".

  • #11   21. jun 2017 Nøj hvor er det bare en skøn video altså smiley <3 men ville det egentlig være acceptabelt for en vogterhund, hvis den sagde - "skru lige ned for charmen fætter ged"?

  • #12   21. jun 2017 På en behersket måde ville det være ok. Hunden må ikke være aggressiv overfor dyrene eller på nogen måde skræmme dem, men det betyder ikke, at de behøver finde sig i hvad som helst.

  • #13   21. jun 2017 Synes vogterracer er super fascinerende, men aner ikke er dyt om dem.

    Hvad gør man, hvis man ønsker at udvide sin flok - både gældende dyre- og menneskeflok. Hvordan acceptere en stor vogter et nyt individ ?


  • #14   21. jun 2017 @Labsen.
    Ligesom alle hunde. Tror ikke der er nogen forskel.

    En såkaldt vogterrace, er kun mere træls end andre, når det kommer til, at de mener ejeren er i fare. For de ejer ikke frygt, og de er meget selvstændige.

    Der skal man passe mere på tror jeg. Tror jeg, fordi jeg aldrig har ejet en lille eller nervøs hund.


  • #15   21. jun 2017 Nu er der jo rigtig stor forskel på de forskellige store vogtere, nogle er en hel del mere skarpe end andre.

    Nye dyr i flokken, der ikke er født ind i flokke, introduceres,

    Med hensyn til nye personer er det jo også noget med introduktion, og så tænker jeg at nogle hunde ret hurtigt accepterer de nye mennesker og andre er noget længere om det.
    Nu bruger jeg jo ikke mine pyrer som vogterhunde, og pyreneerne er generelt de venligste af husdyrvogtene, hvad enten de bruges som vogtere eller ej. De fleste af mine har nemt accepteret gæster i huset.
    Det er ikke sikkert, de føler at de behøver lystre dem, men folk er velkomne. Jeg har haft et par enkelt, hvor jeg skulle være lidt opmærksom på f.eks. håndværkere, der gik ud og ind.

    Sådan er det ikke for alle vogterhunde, og der må man som ejer vurdere hver enkelt hund.


  • #17   21. jun 2017 Ja, det er hårdt at måtte arbejde for føden.

    Den mangler både vetbed at ligge på og sløjfe i håret, og den får sikkert heller ikke fint dækken på om vinteren. Ak, Ak smiley


  • #19   21. jun 2017 Martin - Det vil jeg så tillade mig at være uenig i. En husdyrvogter, der kun reagerer, hvis ejer er i fare, er temmelig ubrugelig smiley




  • #20   21. jun 2017 Nåå, ejer, familie, eller hus. What ever... smiley

    De passer på de ting , der ud fra deres begrænsede intellekt er værd at beskytte.

    Min er meget vagtsom. Hvis vi går en tur, så er jeg ikke i tvivl, om nogen af naboerne har ændret noget på deres hus eller have, for så bliver jeg advaret. Tror jeg kan går den faste tur med lukkede øjne, for er noget ændret skal jeg nok få besked.
    smiley

    Hos os kommer ingen ind i huset, medmindre en fra famillien har sagt ok. Sådan er det bare. Det er til gengæld ikke farligt, for ingen har lyst til at gå ind, så der sker ikke uheld. smiley

    De første 5 - 10 minutter, så beder jeg gæsterne om at ignorere ham, for de skal ikke forsøge at klappe ham, for så starter advarslerne op igen. Han er ikke aggressiv, men meget sådan reserveret vil jeg kalde det. Af de 4 Sennenhunde skulle Grosseren da også være langt den mest vagtsomme.

    Om det passer ved jeg ikke, men guderne skal vide, at sker der noget nyt som han ikke har eller oplevet før og som på ham virker det mindste truende, så ved vi alle det med det samme.

    Nu kan det lyde som om han gør hele tiden, men det er sjovt nok kun ved fremmede gæster (alle børn og nogen kvinder undtaget) og så nye underlige ting. Ud over det, siger han sjældent noget.

    Har talt med en del Grosser ejere efterhånden, og det er nogenlunde samme billede de giver.


  • #21   21. jun 2017 En meget stor del af husdyrvogternes arbejde er jo forebyggende. Dvs. gøen og markering for at lade rovdyrene vide, at her vogter hunden(e), og at det vil være sundere at finde sin føde et andet sted.

    Direkte konfrontationer er sidste udvej. Det kan være nødvendigt, men både hund(e) og rovdyr kan pådrage sig større eller mindre skader, som i en periode kan reducere både hunden(e)s effektivitet og rovdyrenes evne til at skaffe føde. Derfor er meget af det altså forebyggende, men selvfølgelig skal hundene være store og stærke nok og have mod nok til at følge op på en trussel, hvis truslen viser sig ikke at være nok.

    Men helt sikkert, nogle vogtere er mere fremme i skoene end andre, og nogen vil reagere også før, der er direkte fare.


  • #22   21. jun 2017 Så savner man lidt på familiens gamle bulldog, der blev aflivet sidste år. Magen til rolig og fornuftig hund skal man lede længe efter.

    Hun lød voldsomt farlig, når der kom gæster og kunne råbe halvdelen af byen op med sin alarmering, men når gæsterne var godkendt, var hun et styks flæskebjerg af kærlighed.

    Husets katte var kammerater, børnene kunne gøre hvad som helst - inden for rimelighedens grænser selvfølgelig - og selvom andre hunde ikke sagde hende en døjt, tillod hun at der blev passet andre hunde i alle afskygninger i hjemmet, og mine to fik også lov at komme der i tide og utide uden problemer.
    Så længe andre, både tobenede og firbenede, var godkendt "oppe fra", tog hun alt med ophøjet ro. Hun har været verdens nemmeste "farlige" hund og har været med på ugelange biltræf og alt muligt andet uden så meget som at vifte med et øjenbryn.
    Så ufatteligt fornuftig og fattet en hund, så længe chefen var med.
    Hende savner jeg godt nok meget.


    profilbillede
  • #23   21. jun 2017 Det med at reagere ved man vil ikke, førend at det sker.

    Så et Amerikansk TV program program, hvor en mand "brød" ind i huse beskyttet af hunde (altså almindelige familliehunde hos helt almindelige Hr & Fru Amerika, ikke trænede vagthunde).

    Af 10 indbrud var der to der bed.

    Det sjove var, at en Labrador hilste på ham som var han en ven af huset, og en Schæfer gøede knurrede og lavede udfald men gjorde ingenting, mens et par andre løb ind i deres kurv.

    De to hunde der bed var en gravhund og så en gammel gråskægget Mastff (eneste Mollosser).

    Gravhunden kom farende og "bed" ham i anklen. Mastiffen efter et par advarende vov, gik lige så roligt hen til ham, og haps så sad den i låret (det så sjovt ud!), så han havde blå mærker bagefter (den ville ikke slippe). smiley

    Nå, kom lige i tanke om, at en af dem var en Pittbull, og den kunne han kæle med (det havde jeg ikke troet). Ikke meget farlig hund over den.

    Jeg tror gerne på, at det billede er ret repræsentativt. De fleste hunde nøjes med at advare.

    Om min egen ville bide vil jeg også tvivle på, men jeg ved det naturligvis ikke, og forhåbentligt finder jeg aldrig ud af det.

    @Danielle.
    Det er lidt sjovt med min, for dyr og børn er der aldrig nogen advarende omkring.

    Børn kan kravle på ham hvis de fik lov (det stopper jeg når jeg ser det).

    Han elsker alle former for dyr. Ikke engang en fugl jager han. Tvært i mod piver han på dem der, "jeg vil gerne være venner" måde som han gør med alle andre hunde, katte og andre dyr.


  • #24   21. jun 2017 Og så kommer nørden..... Lene, hvilken race er i klippet? Er det en pyreneer? maremma? PON??

  • #25   21. jun 2017 Martin - jeg må indrømme at jeg bliver en smule forvirret. Du har skrevet et utal af gange, at det er molosser du har. Nu er den så pludseligt en vogtende hyrde eller hvordan? For hvis ikke det er tilfældet, så er jeg altså nødt til at spørge, hvordan du konstaterer, at fordi DIN hun vogter på en bestemt måde, kan man konkludere, at det er sådan vogtende hyrder gør? (for det var jo altså de vogtende hyrder der blev spurgt til, da du beskrev din egen hunds adfærd).

    Selvom f.eks. både dobermann og aussie kan være vogtende, så er de det jo næppe på samme måde, det er jo ret forskellige ting de er lavet til.


  • #27   21. jun 2017 @Michelle.
    En Grosser er en Molosser på lige fod med en Pyreneerhund.

    De er i samme famillie.

    Ingen af dem er reelt hyrdehunde de er Molossere, men de kaldes ind i mellem hyrdehund, da de tit er blevet brugt til dette.

    Du gør mig helt forvirret... smiley


  • #28   21. jun 2017 Martin - men jeg går altså ud fra, at der er forskel på racer. Og at ens hund ikke kan høre til dem alle. Pyrenæer er jo ikke hyrdehunde i den forstand (altså ikke som BC e.l.), så selvom man kan kalde dem vogtende hyrdehunde giver en sammenligning med collie eller BC næppe meget mening. Så jeg tænker, at man vel ikke bare kan konkludere, at fordi to racer begge har passet på et eller andet, så har de helt vildt meget tilfælles.
    Jeg ved ikke en masse om hverken pyrenæer eller grossere - jeg undrer mig blot fordi du meget ofte bruger din grosser som eksempel i tråde om racer som i min optik har meget lidt med vogtende hyrder at gøre, så det undrer mig, at den nu også bruges som eksempel her, hvor hunden job er noget helt helt andet.
    - de skal ikke opfattes som kritik eller surt opstød. Bare en oprigtig undring, fordi samme race vel ikke kan høre til i samtlige kategorier af oprindelige arbejdsområder.


  • #29   21. jun 2017 I øvrigt sjovt at du nævner en Dobber, for den er vist en Snauzer sådan helt firkantet.

    Mens en Collie er en ægte hyrdehund.

    Omend, den ville jeg nødigt regne med som en der passer på huset. Men måske tager jeg fejl, jeg har ingen erfaring med den race.


  • #30   21. jun 2017 @Michelle.

    Jeg fatter ikke en bjælde af hvad du skriver.

    Hvis du kan finde et eksempel på, at jeg har skrevet at en Molosser eller min Grosser en hyrdehund, så indrømmer jeg gerne at jeg må have drukket af natpotten.

    En Mollosser (om det er er en Mastiff, Grosser eller Pyr), er som udgangspunkt en vagthund.

    At nogen af dem så også har haft flere funktioner er noget andet.

    Jeg kan simpelthen ikke se hvor det er jeg har gjort forkert.

    Men gør mig endelig klogere. Det betyder ikke så meget for mig, hvis jeg skulle have vrøvlet et sted, men jeg vil da gerne se hvor. smiley


  • #31   21. jun 2017 Der kan godt opstå lidt forvirring omkring begreberne hyrdehund, stor vogter, molosser og mastiff. En stor vogter behøver ikke at være en mastiff, og en mastiff behøver ikke at være en stor vogter. En pyrenæisk mastiff er hele tre af tingene. Der udloves et 3-foldigt hip hip hurra til den første, der får 3 rigtige smiley

  • #32   21. jun 2017 Gud et sødt klip og en sød lille ged smiley

  • #33   21. jun 2017 Og så er det ikke en pyrenæisk mastiff, men en pyreneerhund. Det er to forskellige racer. En pyreneerhund er ikke nogen mastiff.

    Mette, nogle af racerne af store hvide vogterhunde kan ligne hinanden så meget, at det kan være svært at se forskel, hvis det ikke er så gode billeder, eller måske ikke så korrekte eksemplarer (i forhold til standarden). Og specielt netop pyr og maremma kan ligne hinanden en del. Podalanski, nej slet ikke, de har ret anderledes hoveder.
    Jeg mener, det er en pyreneerhund. Det eneste, der kunne tyde på Maremma, er ørestillingen. Det er ikke helt korrekte pyr ører, men mange pyrer har lidt høj ansatte ører, selv om det ikke er korrekt, og jeg mener, det her er en pyr


  • #34   21. jun 2017 Lene
    Jeg ved godt, at dine hunde ikke er mastiffer. Vi har vist endda været inde på i en tråd en gang. Jeg valgte pyr. mastiffen, fordi den var hele 3 ting smiley
    Man kunne også have valgt mastin español


  • #35   21. jun 2017 #29:
    En doberman er ikke en schnauzer, men en pincher smiley


  • #36   21. jun 2017 Lene:

    Så var det ørestillingen, der fik mig i tvivl. Jeg kunne ikke rigtig placere det smiley


  • #37   21. jun 2017 @Mette.

    Fedt, så fik jeg da rettet den misforståelse!

    Tak! smiley


  • #38   21. jun 2017 Dejlige videoer af skønne, tålmodige, store, smukke krammebamser smiley

    Mindes min fantastiske tålmodige bullmastiff, som troligt fandt sig i at min chi lå og sov oven på ham smiley
    Og dengang hvor min kattekilling kom farende forbi min sovende hund, der lå på ryggen, med alle 4 ben i vejret, og fik øje på hundens klokkeværk. Killingen kastede sig over de "sjove bolde", med klør og tænder smiley Jeg nåede lige at tænke: "Nu dør min kattekilling" smiley smiley smiley Hunden gryntede lige en gang, og så snorkede han videre smiley smiley


  • #39   22. jun 2017 @35: Nemlig. Meeen schnauzer og Pincher har noget fælles ophav og fælles arbejdsopgaver. Og er strengt taget den kontinentale pendant til terriers.
    En Dober kategoriseres som pincher og udspringer af nogle pinchertyper. Meeeen der er blandet så meget andet i (rottweiler, måske beauceron, greyhound, manchester terrier, noget hønsehund osv) at den rent praktisk ikke har så meget til fælles med fx Tysk Pincher ud over nogle eksteriøre fælles ligheder. En Dobermann er meget opmærksom på sine omgivelser og meget hurtig til at give meget lyd når den 'synes den hører/ser et eller andet' og den kan være meget pågående og 'reaktiv', hvilket jo godt kan virke skræmmende for en indtrængende. Men den er slet ikke en 'ubestikkelig' vogter på samme måde som de store øst og sydeuropæiske molosser smiley


  • #40   23. jun 2017 Hehe smiley Troede først det var en central asian shepherd.. Det er svært at se, men så sød video! Træner de ikke deres hyrdehunde til ikke at lege med, når lam kommer i den alder?

    3:43 inde i denne video er hunden også tålmodig, men det er ikke et lille lam der driller smiley

    https://www.youtube.com/watch?v=RePWiSmiZ14&t=325s


  • #41   23. jun 2017 #13 + #14 + #15 Lene har ret. Der er meget stor forskel på hvordan de forskellige "store vogtere" reagerer på fremmede dyr og mennesker.

    Tag f.eks. en fila brasileiro eller en caucasian ovcharka, som (generelt) er hyper vagtsomme og reagerer meget voldsomt/ aggressivt overfor femmede mennesker. De kræver lidt mere end en almindelig introduktion! Ofte skal hunden lukkes væk. Begge racer er som regel helt ok med fremmede hunde.

    Racer som f.eks. boer boel, presa canario er mere diskriminerende, og forstår at der ikke nødvendigvis skal reageres i alle situationer. Her er det vigtigere at forklare de fremmede mennesker hvordan de skal opfører sig omkring hunden (mener jeg).

    -og andre som gampr, central asian shepherd er ofte bare mistænksomme, men ikke specielt aggressive over for fremmede mennesker. Der skal man i højere grad være opmærksom på fremmede hunde på territoriet (mener jeg).

    I øvrigt er der masser af dårlige opdrættere som ikke har formået at holde racernes temperament som det skal være, og derfor er der mange "angstbidere" eller hyper vagtsomme/ nervøse eksemplarer blandt alle racerne. Ikke kun filaen.. Så hvis man vil være sikker på at gøre det rigtigt mht fremmede mennesker og dyr, bør man gøre som Lene skriver og vurdere hver enkelt hund smiley


  • #42   23. jun 2017 central asian shepherd er ofte bare mistænksomme

    Hov.. Jeg mente Anatolian smiley Der er så mange af dem...


  • #43   23. jun 2017 Mira, ja det er ikke småting, de kan blive budt, de gode husdyrvogtere.

    Jo en hvalp skal lære ikke at lege med lam eller kid. For nogen er det nemmere end for andre, men ofte er det sådan, at hvis man starter med en hvalp som første vogterhund, er der en del arbejde i det det første år eller 2. Men når man starter en hvalp i en flok, hvor der allerede er en voksen dygtig vogterhund, går det meget nemmere, fordi hvalpen lærer af de voksne, og de voksne vil ofte gå ind og stoppe en overstadig hvalp, hvis den forsøger at lege med lam eller kid eller i det hele taget jager får.
    Og så skal man ikke regne med at en ung uerfaren hund kan efterlades alene med fårene i lammeperioden det første år. Næste år eller måske bare når den har prøvet det et par gange, bør den være afslappet også i den situation.


  • #44   23. jun 2017 Og så ville jeg for øvrigt ikke forvente, at en Caucasier er ok med fremmede hunde på eget område.

    Om de er generelt ok med fremmede hunde på neutral grund, kender jeg dem ikke godt nok til at vide. De få jeg har mødt rundt omkring har ikke virket sådan.


  • #45   23. jun 2017 Jeg sad netop og tænkte om man skulle skrive "på" og "uden for" territorium. De er jo ekstremt territorielle de to racer.
    Det er dog stadig min opfattelse at caucasian ovcharka er "bedre" til fremmede hunde end flere af de andre store vogtere. Det er måske fordi de mere er designet til at holde øje med mennesker, og ikke rovdyr.

    https://www.youtube.com/watch?v=PvzBMq5GPes


  • #46   23. jun 2017 -og tak for forklaringen i øvrigt! Tænk at de voksne retter på de små når de bliver for ivrige og jager lam. Det gad jeg godt se på video smiley Det er imponerende hvad de kan finde ud af de hunde.

  • #47   23. jun 2017 Caucasieren har jo nok en lidt mere delt fortid end de fleste af de andre store vogtere, fordi den både er blevet brugt af den sovjetiske hær som vagt mod mennesker og som vogterhund for dyreflokke mod rovdyr. Jeg har indtryk af, at temperament hos dem varierer noget alt efter hvilken baggrund, der er i linjerne. Så det er måske lidt svært at sige, at sådan og sådan er den race.

  • #48   23. jun 2017 Ja, det er så heller ikke noget, jeg har set på video, det er noget, jeg har hørt fra folk, der bruger husdyrvogtere.

    Jeg har i mange år været på en international, men mest amerikansk, debat liste vedr. husdyrvogterne. Nu er den mere eller mindre gået i stå, men den var i mange år meget aktiv, og man kunne virkelig lære noget af at læse med der. Og eftersom listen ikke var race specifik men drejede sig om en gruppe af racer med nogenlunde samme arbejde, så gav det for mig også et indblik i forskellige andre racer end bare pyreneer.


  • #49   23. jun 2017 Lene
    Har du et link til den internationale/amerikanske side?


  • #50   23. jun 2017 Søren den hedder Lifestock Guardian Dog List.

    Jeg har ikke et link men en mailadresse: LGD-L@APPLE.EASE.LSOFT.COM

    Den er som sagt ikke særlig aktiv mere, men der er tilknyttet arkiver, så hvis man har interesse i at nørde det, så er der store muligheder.


  • #51   23. jun 2017 Søren, for at melde dig ind er det nok denne besked, du skal have:

    To subscribe or signoff - email LGD-L-REQUEST@APPLE.EASE.LSOFT.COM for help


  • #52   23. jun 2017 Tak
    Det må jeg prøve en dag. Forskellene på de store vogtere er spændende at lære om


  • #53   23. jun 2017 Man kan læse noget her http://www.lgd.org/library.htm .
    Medlemskab er nok, hvis man vil skrive indlæg. Det kan vente til jeg selv får en stor vogter. Jeg har endnu kun en lille/medium vogter smiley


  • #55   24. jun 2017 Sorry for et lille sidespring her, men jeg undrer mig - grosser sennen, jeg har aldrig opfattet den som en del af de store vogtere og jeg mener da heller ikke at de egenkabsmæssigt nærmer sig dem.
    Jeg har selv kun kendt en enkelt rigtig godt og den var den mest imødekommende hund, man kan forestille sig.
    Ud over en meget udviklet evne til at åbne køleskabe (der måtte lås på, som hun dog ikke kunne åbne), så ejede hun intet udfordrende i forhold til mennesker. Hvis man lige udelader flatus toxisitet altså...

    Min barndoms bedste ven, Buller, en enorm pyrenæer havde meget mere af det, vogterne har med sig.

    Jer, der har kendskab til de store vogtere - sennenhundene? Er de inkluderet.
    Jeg synes ikke engang jeg vil inkludere sct. Bernhardt selvom den har egenskaber i den retning.


  • #56   24. jun 2017 Det kommer vel an på hvad der menes med store vogtere tror jeg. Hvis det f.eks. er molosser der menes, så er grosser schweizer sennen vel med smiley

    Har ikke kendt/ mødt nogen grosser sennen desværre, og det er begrænset hvad jeg har læst om dem. Har passet og trænet en berner sennen tæve i nogle år, og jeg husker hende ikke som værende specielt vogtende. Dejlig og lærenem var hun til gengæld, og hun elskede at arbejde.


  • #57   24. jun 2017 Jeg tænker på sennenhundene mere som gårdhunde, hvilket også inkluderer noget vagtsomhed, men ikke som hunde der går alene med husdyrflokkene.

    Jeg er bestemt ikke ekspert i sennenhunde, men mit indtryk er mere hunde, der holder til på og omkring ejendommen, hvor mange af husdyrvogterne mere følger flokkene.

    Sennenhunde kan bestemt godt være vagtsomme, jeg har kendt et par ret vagtsomme bernere, men også nogle meget lidt vagtsomme bernere. Nu møder man jo ikke så mange grossere, så det kan være lidt svært at få et indtryk af racen som helhed, men noget snak for år tilbage med en opdrætter har givet mig indtryk af, at de generelt er de mest vagtsomme af dem.

    Jeg tænker, at der er en forskel på racerne, der er skabt til at holde sig til gård og hjem og holde fremmede mennesker fra døren eller i hvert fald advare om dem, og så hunde, der er skabt til at følge flokkene og holde rovdyr på afstand. F.eks. at markere området omkring flokken med urin markering, hjælper næppe meget mod mennesker, men sender et tydeligt signal til andre rovdyr. Så en lidt anderledes måde at vogte på.



  • #58   24. jun 2017 CH, det er skægt at I har haft pyreneer i familien som et lille afbræk i en lang række af schæfere.

    Da jeg startede med pyreneere hørte jeg ofte, at man skulle virkelig passe på med at sælge til tidligere schæfer ejere, for de forventede, at den skulle opføre sig som en schæfer og lystre på samme niveau. Egentlig en lidt skæg tanke som om man ikke forventede, at folk var i stand til at sætte sig ind i, at racer var forskellige.

    Jeg har solgt til 2 par tidligere schæfer ejere, og det er gået fint, for de har ikke forventet at få en hund magen til deres schæfer. En af dem kom med denne sammenligning: En schæfer vogter sin matrikel, men en pyr vogter hele nabolaget. Er det en forskel, du kan nikke genkendende til ?


  • #59   24. jun 2017 @CH

    Det er generelt svært at finde information om Grosseren.

    Jeg har sjældent læst så meget tysk, som efter jeg selv fik en. De har ligesom taget den til sig er min fornemmelse.

    Har endnu ikke mødt en dansker, der vidste hvad det var for en race, andet en to opdrættere og den danske racerepræsentant. smiley

    I Vejen fornylig, var der to tyske hunde, en dansk unghund, og en svensk hund. På sidelinien stod min og en anden danskejet Grosser. Det var det. smiley

    Den store forskel på en Berner og en Grosser skulle være vogtergenet. En Grosser skulle være mere "skarp".

    Går jeg min faste tur, bliver jeg da også advaret om alle ændringer på turen. Det er meget rart at vide, om nogen af naboerne har fået ny cykel eller stilt en rive et nyt sted. smiley

    Er vi på et nyt sted, så er det mere mennesker han holder øje med. En fremmed mand og nogen få kvinder, aner ikke hvad det er der tricker ham på nogen kvinder, skal ikke gå hen til ham (og nej, godbidder kan han ikke købes med :-), hvor i mod børn er ligemeget.

    Hvor vogtende det er i forhold til en Pyr eller andre rigtige vogterhunde, det har jeg ingen ide om.


  • #60   24. jun 2017 #55

    "Store vogtere" bruges vel egentlig bare til at beskrive større hunde, som har været brugt, eller stadig bruges, til at vogte.. smiley Om det så er dyr, mennesker, ejendom eller hvad det er. Så der hører sennen hundene vel også ind under.

    Boerboel f.eks. er også under "gårdhund/ farm dog", og ikke LGD "livestock guardian dog", men er stadig en "stor vogter".


  • #61   24. jun 2017 Jeg kan se, at man ikke er helt sikker på, at grosseren har molosser i sig - og den da også under DKK er registreret som sennen og ikke som molosser smiley

    Jeg har som sagt kun kendt denne ene grosser og der var ikke skyggen af vogter over hende og ikke det, der lignede skarphed.
    Hun var en skøn hund, supersød og top-kælen. Legesyg på den dovne måde smiley

    Lene, gode gamle Buller hørte jo til hjemme i 70'erne og jeg tror min mormor og morfar tog det der med racer lidt afslappet.
    Buller skulle fungere i et hjem, hvor der kom børn og hvor der kom chauffører mange gange om dagen fra min morfars vognmandsfirma.
    Det klarede han fint, han passede på dem, der hørte til - i særdeleshed os børn.

    Jeg tror den måde de havde hund på var intuitiv og ikke så tænkt, som os hundehoveder kan komme til at gøre det til.
    Og jeg vil da også sige, at den måde, de brugte schæferne på dengang (og i øvrigt også racens temperament) var ret lig den måde, Buller blev brugt på.
    Sørger for, at ingen fremmede løber med børn og inventar *GG*

    Forskellen var, som jeg husker det, at Buller var komplet rolig i sin måde at vogte på - han VOGTEDE.... ganske stille.
    Schæferne vogtede ikke, de var vagtsomme og larmende.

    Her er søde Pascha (Grosser) med vores første schæfer Meck...
    Gode venner var de - Meck havde en fest og Pascha gjorde en dyd ud af at løbe to skridt, hvorefter Meck keglede ud og to fire sejrsrunder hvorefter Pascha igen tog to skridt *G*
    Ulige, men de var glade for hinanden smiley




    profilbillede
  • #62   24. jun 2017 Jeg har aldrig hørt nogen sige, at en Grosser ikke var en Sennenhund?

    Ellers er det bare at fortælle dem hundens fulde navn.

    Grosser Schweizer Sennenhund...

    Det sidste burde give selv den sløveste kniv i skuffen en hvis indikation. smiley


  • #63   24. jun 2017 Ch, det lyder også som et godt liv for en pyr.

    Tilbage i 70'erne ved jeg, der var en del, der havde problemer med deres pyrer, fordi de var for vagtsomme og en del blev aflivet eller videreformidlet på den baggrund, så det er dejligt at høre om Buller.


  • #65   24. jun 2017 Mina, det er der ingen der skriver - men Martin skriver det er en molosser smiley

  • #66   24. jun 2017 En grosser sennen er også en molosser.

  • #67   24. jun 2017 Jeg er med på at det ene ikke udelukker det andet.
    Men hvorfor molosser og ikke gårdhunde?
    Tilsyneladende ved man ikke helt hvad der ligger bag racen.


  • #68   24. jun 2017 Jeg ved ikke, hvordan det hænger sammen, men molosser og gårdhund er ikke sammenlignelige størrelser. 'Molosser' knytter sig vel til hundens fysiske fremtoning, hvorimod 'gårdhund' mere er en funktionsbeskrivelse.
    Men der er givetvis en masse overlap, hvor "nogle" bare beslutter et eller andet. smiley


  • #69   24. jun 2017 Måske fordi det ene ord lyder federe end det andet? (Mangler en smiley der dukker sig)

  • #70   24. jun 2017 Det kan godt være jeg spørger rasende dumt nu - men - Berneren?
    Molosser?


  • #71   24. jun 2017 Er det mig du spørger?

  • #72   24. jun 2017 Jeg spørger ud i luften til nogen, der ved det smiley

  • #73   24. jun 2017 Nå .. Ikke mig så smiley

  • #74   24. jun 2017 Wikipedia siger disse racer - og jep, der skal søges dybere end Wiki *GG*

    Molosser:
    Amerikansk bulldog
    Boxer
    Broholmer
    Boerboel
    Bullmastiff
    Cane Corso Italiano
    Cão fila de são miguel
    Dalbohund
    Dogo Argentino
    Dogo canario
    Dogue de Bordeaux (Dogger)
    Engelsk bulldog
    Fila Brasileiro
    Grand danois (Deutsche Dogge)
    Hovawart
    Mastiff (Engelsk mastiff)
    Mastino napoletano (Neapolitansk mastiff)
    Perro dogo mallorquín (Ca de bou, Mallorcamastiff)
    Rottweiler
    Shar pei
    Tosa (Tosa inu)


  • #75   24. jun 2017 Jeg fandt dette?
    https://da.wikipedia.org/wiki/Molosser


  • #76   24. jun 2017 Nå godt ord igen smiley

    Men man kan jo sige at Grosseren ikke står på listen, men samtidig går den vel ind under beskrivelsen?


  • #77   24. jun 2017 Altså iflg. wikis side om sennen hunde så er det en "general molosser type", og kigger man så på wikis liste over molosser så står der at "Greater Swiss Mountain Dog" (som grosser sennen hører ind under) er accepteret som en molosser.

  • #78   24. jun 2017 På omhunden.dk (kender ikke pågældende side, de kan være fulde af fis), deler de dem sådan op - ingen sennen hunde, der her og der faktisk beskrives som gårdhunde af funktion:

    Mastiffer: Mastiff, Bullmastiff, Cane Corso Italiano, Fila Brasileiro, Mastino Napoletano, Boerboel, Engelsk Bulldog, Dogue de Bordeaux, Mallorca Mastiff, Cimarron Uruguayo, Tosa Inu

    Doggo: Amerikansk Bulldog, Rottweiler, Boxer, Broholmer, Engelsk Bulldog, Dogo Argentino, Shar Pei, Dogo Canario, Grand Danois

    Bjerg: Hovawart, Leonberger, New Foundlænder, Skt. Bernhardshund, Pyrenæer hund, Aidi (nord Afrika/Marokko) Anatolsk hyrdehund, Centralasiatisk Ovtcharka, Kaukasisk Ovtcharka, Landseer (Tyskland/Schweiz) Tibetansk Mastiff, Spansk Mastiff, Pyrenæisk Mastiff, Sarplaninac, Cao de Serra Estrela (Portugal) Tornjak, Kengal, Sydrussisk Ovtcharka


  • #80   24. jun 2017 Søren, noget tyder på, at du har ret i forhold til at det nok mest af alt er konsensus, der får nogle hunde til at lande i en kategori...

    Nogen bliver enige....

    Måske.. jeg ved det sgu ikke, synes ikke det står særligt klart hvad en sennen er ud over at være sennen smiley


  • #83   24. jun 2017 Slettede lige mit indlæg Mina havde svaret. smiley

    Elsker Kangalen. Synes den er så smuk!

    Har i øvrigt set den film, han forklarer virkeligt om hunden på en god måde. Skal dog aldrig eje en selv, om så den var lovlig. smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #84   24. jun 2017 De schweiziske alper ligger tæt på byen Rottweil og det siges at rottweileren er meget i familie med grosser sweitzer sennenhund..og det synes jeg godt man kan se...

    http://www.gsmdca.org/wp-content/uploads/2012/11/Historical_photos.pdf


  • #85   24. jun 2017 @Peter.
    Er du gal nogen lækre billeder!

    Tusind tak, for det link! Det skal klart op på Grossernes gruppe på facebook!

    I øvrigt, ja, det er sket mere end en gang, at folk tror at vores er en Rottweiler blanding. Det har jeg vænnet mig til at få af vide.. smiley


  • #86   24. jun 2017 Sikke nogle smukke hunde.

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #87   24. jun 2017 Slagterhunde (Metzgerhunde)

    http://swissplanet.co.uk/wp-content/uploads/2012/04/swissdog.jpg


  • #88   24. jun 2017 Der er en grund til, at Grosseren blev kaldt fattigmandshesten!

    Elsker det navn... smiley


  • #89   25. jun 2017 Har indtryk af at sennenhundene kan være meget forskellige mht. sind ? Mit første møde med en berner, var ikke godt. Det var et arrigt bæst, som alle frygtede, inkl. ejeren smiley Set i bagklogskabens ulideligt klare lys, var hunden helt klart understimuleret og misforstået i høj grad smiley

    Min kollegas, nu afdøde grosser, var en fantastisk lækker hund, der opførte sig som en lalleglad labrador smiley Den blev desværre aflivet i en tidlig alder pga voldsomt store problemer med allergi smiley

    Vogterne er spændende, og meget, meget forskellige i temperament, og mht. hvad de kræver og hvor vagtsomme de er. Fælles for dem er dog, at de aldrig nogensinde bør virke nervøse/usikre.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #90   25. jun 2017 Der er en grund til, at Grosseren blev kaldt fattigmandshesten!

    Den ungarske Kuvasz er også blevet kaldt fattigmandshesten..


    profilbillede
  • #91   25. jun 2017 Peter, det er godt nok et lækkert billede af kuvasz

  • michael B
    michael B Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 53
    #92   11. apr 2018 Ja, vogtende hyrdehunde er som oftest yderst kærlige og tålmodige med det de betragter som deres familie.
    vi skal bare også huske at det er en arbejdshund, som også er villig til at forsvare i større grad end almindelige hunde, i sidste ende med fysisk magt..
    Det ville jo nok ikke være så populært, at se en video hvor den slår noget ihjel...men det er ikke desto mindre, en del af de her racer!
    Det er ikke legetøj, men arbejdshunde.

    Det jeg beskriver her er et medfødt temperament, det kan ikke trænes væk. ligesom jagten ikke kan trænes ud af en jagthund.

    Mht vagtsomhed på eget område eller ude, skal man være opmærksom på at vagtsomme racer inkl vogtende hyrdehunde, ofte stadig har sikkerheds zone i meters afstand af ejeren/familien, uanset hvor man er. Og hvis man stopper op et sted på tur, så laver de ofte territorie, I deres hovede, indenfor få øjeblikke.
    Dvs at indenfor en ret stor radius af hvor vi nu opholder os, er det nu deres territorie, og de beskytter det imod alt de ikke synes skal være der.

    Om natten bliver de meget mere alvorligt vagtsomme, og tilfældige kan ikke nærme sig, som feks i dagslys.

    De forstår godt forskellen på bymiljø og vild natur...og kan feks vurdere at fremmede mennesker er mindre velkomne i en øde skov, da de anser mennesket som tilhørende mere i beboede områder.

    De vogtende hyrdehunde er en fantastisk oplevelse at eje. De har en meget egenrådig unik personlighed, som giver en speciel stemning at have i sit hjem eller med sig på tur.

    Jeg har haft en Central asiatisk ovcharka i 13 år nu...og sikke en rejse det har været!
    smiley


  • #93   11. apr 2018 Broholmer og Grosser på nattevagt. smiley



    profilbillede
Kommentér på:
Vogterhund - temperament

Annonce