{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.519 visninger | Oprettet:

Opdrætteres holdning til ønske om farve {{forumTopicSubject}}

Inspireret af et par andre tråde, er jeg kommet til at tænke på, hvad opdrættere tænker om hvalpekøbere, der ønsker en bestemt farve?

Er det helt no go, at have et ønske om en bestemt farve? Bliver man valgt fra, på grund af det? Eller er det noget, man som opdrætter er villig til at tage højde for?

Og hvordan foregår det egentlig i praksis, det med at vælge efter farve - hvis man bliver skrevet op til en hvalp, og der så ikke er nogen i pågældende farve, der passer til køberen, så venter man bare på næste kuld, eller hvordan? Hvad gør man ift. et evt. dipositum?


Kommentarer på:  Opdrætteres holdning til ønske om farve
  • #1   22. jun 2017 Nu er der jo ikke så mange forskellige valgmuligheder hos os, men der er dog mulighed for helt hvid eller hvid med aftegn, som så kan være i forskellige farver og ofte afbleger i forhold til fødslen, så det er svært at vide præcis, hvordan aftegnene bliver.

    Det er sådan, at en pyr skal have absolut sort næse pigment, alt andet er diskvalifikationsgrund, og det kan være et problem ved de helt hvide hunde, så folk med ambition om udstilling vælger generelt ikke en helt hvid.
    Det gør jeg heller ikke selv, så derfor har jeg fuld forståelse for, at andre også går efter en hvalp med aftegn.

    Og inden nogle begynder at himle om, at det er også frygteligt, at sådan et krav i en standard skal være vigtigt, vil jeg lige orientere om, at kravet om sort næse kom efter, at der for mange år siden blev fundet døvhed hos enkelte helt hvide pyrer.
    I dag vil du næppe finde nogen seriøse opdrættere i Europa, der parrer helt hvid til helt hvid, og det er af hensyn til pigmentet. Det sker mere i USA, og det er også der vi en sjælden gang i mellem hører om døve pyrer.

    Med hensyn til farverne på aftegnene så har jeg selvfølgelig præferencer, men de har ingen indflydelse, når jeg vælger avlsdyr eller selv beholder hvalp.

    I racer med flere farver kan det ikke hidse mig op, at folk ønsker sig en bestemt farve, hvis ikke det er eneste kriterium. Hvis folk er villige til at vente på den rigtige hvalp i den ønskede farve, så er det helt fint med mig, så længe farven ikke medfører sundhedsproblemer.


  • #2   22. jun 2017 Jeg har aldrig forstået ønsket om en speciel farve;) jeg vælger kun på temperament og her ville jeg nok bakke hvis hvalpekøbere "kun" ville have en bestemt farve;)

  • #3   22. jun 2017 Hos mig kan man ikke selv vælge en hvalp.
    Man kan ønske en bestemt (farve), men jeg gør opmærksom på, at jeg laver et oplæg til fordeling ud fra deres egenskaber og temperamenter samt ud fra hvalpetesten.
    Jeg tager ikke depositum, for jeg vil ikke være bundet til at sælge til nogen, så det er så enkelt smiley


  • #4   22. jun 2017 Malene - Så hvis den hvalp som en køber får tildelt, ikke har den farve der ønskes, så er det ok for dig, at køberen bakker ud?

  • #5   22. jun 2017 Hvis køber ikke ønsker den hvalp som opdrætter har vurderet passer i temperament så skal de da bakke ud;) ingen skal have en hvalp de ikke ønsker

  • #6   22. jun 2017 Jacob (min kæreste) ønskede sig en helt "sort" staff (findes ikke rigtig, de er alle mere eller mindre brindle), og det håbede både opdrætter og Jacob på, at der kom - men det gjorde der ikke.
    Heldigvis er farven ikke alt! Og Kayzers farve er endda asymmetrisk i hovedet - det har vi efterhånden vænnet os til..
    Kayzer blev tildelt til os pga. hans sind og udseende (kropsmæssigt - farvemæssigt havde vi valgt den anden). Kayzer var opdrætters valg, da han er udstationeret, men uanset hvad, så vil opdrætter gerne selv bestemme, hvor hvalpene skal hen, da de er vidt forskellige. Kayzer passer perfekt ind hos os, og det kunne især ses, da alle fire hvalpe var med på besøg hos os som 6 ugers.

    Jeg er helt vild med black & tan farven, og det var det som jeg gik efter, da jeg valgte min chihuahua, Paya. Der var 5 hvalpe at vælge imellem, jeg havde øje på 3 - en sort/brun han, en sort/brun tæve og en zobel tæve. Jeg valgte hurtigt hannen fra, fordi vi ikke ville have to hanner fra samme kuld på én gang, og så var han rimelig passiv... Så valget stod mellem to tæver, der var meget ens mht. sind / adfærd, her valgte jeg efter farven. smiley
    Her var "opdrætter" fuldstændig ligeglad, da det jo var en mindre hvalpefabrik...


    profilbillede
  • #8   22. jun 2017 Min Alfred er valgt på grund af farven.
    Jeg har altid ønsket mig en sort afghaner, så da jeg kiggede på afghanere for første gang, kontaktede jeg kun de kenneler der havde sorte hvalpe. Vi købte Julius, black and tan, og han er bare skøn. Min 2. afghaner købte jeg på grund af navnet..... Han var ved samme kennel som vi havde købt Julius hos, og han hedder Harry. Min far hedder Harry og min ældste datter har heddet Harry som kælenavn i mange år, så selvfølgelig skulle han hjem til os og bo..
    Så kom drømmen om at få en dominofarvet afghaner, selv om at min mand mente vi havde nok i de 2 vi havde.... Jeg kunne ikke lade være med at "Like" og kommentere når jeg så dominofarvede hvalpe på FB, og en dag blev jeg kontaktet af en opdrætter i Sverige. Hun havde en cremefarvede tæve og hun spurgte mig om det var noget for mig. Jeg svarede hende, at jeg helst ville have en han og at det var dominofarven jeg havde forelsket mig i. Hun skrev så tilbage og fortalte at hun planlagde et kuld 1/2 år senere, og der kunne komme domino hvalpe og at jeg godt kunne blive skrevet op. Det takkede jeg nej til, manden syntes jo vi havde hunde nok....
    Et halvt år senere får kennelen hvalpe, - og der komme hele 3 dominofarvede hanhvalpe..... suk! Da hvalpene var ca 3 uger gamle, blev jeg kontaktet af kennelen, - de havde en ledig hvalp - var jeg interesseret.....
    Det tog mig ca 2 timer at overtale manden, - og 6 uger senere var vi i Sverige og hente Alfred. Avler og jeg havde aldrig mødt hinanden i virkeligheden og hun havde heller ikke krav til at vi skulle på besøg og "godkendes". Måske FB er en god ting i forbindelse med sådanne ting, hun kunne jo "holde øje" med mig derpå.
    Så Alfreds avler syntes det er ok at man gerne vil have en bestemt farve. og det gør jo nok heller ikke noget at han er den eneste hund fra hendes kennel her i Danmark. Jeg er SÅ glad for at jeg stod ved at ville have en dominofarvet, for jeg kigger på ham SÅ mange gange om dagen og fortæller ham hvor smuk han er...


    profilbillede
  • #9   22. jun 2017 Kirsten, han er godt nok også smuk.

  • #10   22. jun 2017 Tak Lene. smiley

  • #11   22. jun 2017 Jeg er æstetiker, så jeg indrømmer blankt, at farve kan være vigtig for mig, hvis jeg skulle have en race, hvor der var forskellige farver - jeg VIL have noget, jeg selv synes er pænt at kigge på, og så må folk kalde mig useriøs alt det, de vil smiley

    Det er ikke eneste - eller vigtigste - kriterie, men et kriterie er det altså.

    Skulle jeg f.eks. have en Saluki, så er der ingen tvivl om, at hvis sundhed og temperament var i orden, så ville mine øjne automatisk gå efter en Black and Silver eller en grizzle som det næste.


  • #12   22. jun 2017 Danielle, jeg er meget enig med dig, selvfølgelig skal man have lov at gå efter en hund, man selv synes er smuk.

    At andre er ligeglade med udseendet er da helt fint, det må de jo om, men man behøver ikke disse folk, fordi udseendet betyder noget for dem.


  • #13   22. jun 2017 Jeg må inddrømme, at vi ikke var ude i noget bevidst farvevalg denne gang. Dog vil jeg sige, at hvis der havde været en blue merle, så havde manden talt godt for denne.

    Ubevidst tror jeg nok, at vi begge gik efter at undgå en tricolor denne gang. Det ville være lidt for svært så kort efter vores farvel til Max. Men det var ikke farven, der afgjorde vores beslutning.

    Derfor kan man godt have en farve, man foretrækker, fremfor en anden.

    Balder har bare sådan et udtryk over sig, som ingen af os kunne stå for. smiley


  • #14   22. jun 2017 Selvfølgelig må man bakke ud, af alle mulige årsager. Ingen skal tvinges til at handle hund noget sted smiley
    Der er noget psykologisk i farvevalg. Alle vil have den hvalp, der kun er én af.
    I 2014 var det kuldets eneste sorte hvalp, i 2015 var det kuldets eneste røde hvalp, og i år er det så den eneste lyse. Sådan er det bare.
    Hvis jeg giver hvalpene halsbånd på, så vil alle have dem med de klareste farver. Jeg har udført er par små tests i det regi, ved at bytte rundt næste gang. Og så vil de pludselig have en anden. Derfor kan jeg ikke bruge farvevalg til ret meget. Det er sindet man skal leve med, og det SKAL matche køber. Farven er sekundær.

    Jeg forsøger naturligvis at opfylde alles ønsker, men er det ikke muligt, af hensyn til hvalpen og dens fremtid, er der ikke noget at gøre ved det. Hvalpene kommer først.

    Jeg har kun gode erfaringer med at fordele efter temperament. Har aldrig lavet et dårligt match.


  • #15   22. jun 2017 Hos mig bliver de afvist, men det er jo primært fordi min race (fransk bulldog) har så store helbredsmæssige udfordringer og jeg kun bruger hunde som er undersøgt for ALT (og hvor resultaterne er registrerede) og da der er så forsvindende få hunde med nok undersøgelser så kan jeg jo slet slet ikke tænke på farver.

    Noget af det der gør mig trist når jeg hører folk vælger efter farver er at jeg VED hvordan opdrættere så avler efter bestemte farver - da det jo ligesom er det der er nemt at sælge. Det vil med andre ord betyde at der bliver lagt mindre vægt på sundhed og sind (og konstruktion for den sags skyld) og det synes jeg er rigtig ærgerligt for racen som helhed. I det hele taget ville jeg ønske at flere (både opdrættere og købere) ville tænke mere etisk end æstetisk når de købte hund, for kun på den måde kan man forbedre racen, men desværre ser jeg at egoismen er uovervindelig og at både opdrættere og købere tænker mest på hvad de selv vil have og ikke på racen som helhed.

    Når det så er sagt er der da også farver som tiltaler mig mere end andre og der kan være farver og pigmentering som giver et udtryk man fortrækker osv. Ikke destro mindre vælger jeg avlsdyr og hvalpe kun ud fra sundhed, temperament og genetisk variation.


  • #16   22. jun 2017 Malene - Så hvis fx du står og skal vælge mellem to hvalpe til en hvalpekøber, og køberen foretrækker den enes farver frem for den andens - ville du så tage farven med i udvælgelsen?

  • #17   22. jun 2017 C. G. - Man bliver også afvist, hvis man fx er villig til at vente til et kuld, hvor den rette hvalp er der - både mht. temperament og udseende? Eller bliver man kategorisk afvist uanset hvad?

  • #18   22. jun 2017 Malene - jeg har nøjagtig den samme erfaring omkring farvevalg - folk vil have det mest sjældne. Ligeledes er det også sjovt som den hvalp med det gule halsbånd sjældent er populær hvor rød, pink og mørkeblå altid bliver bemærket. Så nøjagtig som du synes jeg det er helt ubrugeligt at vælge hvalp på den måde.

  • #19   22. jun 2017 CTS - man må da gerne vente, men DET kan du være sikker på en "farvevælger" ikke gør smiley

  • #20   22. jun 2017 Her i emnet mener jeg ikke folk, der KUN vælger efter farve - men folk, hvor farven er vigtig og af stor betydning, og hvor hundens temperament osv. også er vigtig. Som der også står i startindlægget smiley

  • #21   22. jun 2017 CTS min erfaring er at når jeg først har fortalt folk om min avlsstrategi og hvordan det med farve bare ikke må spille ind i ens valg, da racen er så ekstremt hårdt ramt så er der to typer købere - dem der kan se fornuften i det jeg siger og dem der aldrig svarer tilbage (læs køber et andet sted). Jeg har endnu ikke oplevet at nogen har ventet på den rette farve og det selvom jeg indtil for nylig var den eneste FB opdrætter som testede for alle de ting. Min erfaring er altså at når farven betyder nok så betyder resten ikke en disse - og omvendt i øvrigt.

  • #22   22. jun 2017 I så fald, er det ikke den type hvalpekøbere, der tales om her. smiley

  • #23   22. jun 2017 Mange steder oplever man merle som populært. Men der er undtagelser. Jeg følte mig klart mere populær, da mit hår var kulsort end nu, hvor det nærmer sig en klassisk merle. Skægget er også transformeret fra hulemand til julemand
    Og jo, syn og hørelse påvirkes marginalt i negativ retning.
    Beklager for off-topic smiley


  • #25   22. jun 2017 Jeg er i den grad æstetisker og vil kun have en hund jeg selv synes er smuk. Dog er farven ikke det eneste jeg kigger efter.

    Men jeg har en klar præference for merle, roman og flerfarvet hunde. Synes simpelthen ensfarvet er for kedeligt xD går også sjældent i ensfarvet tøj smiley

    Dog er der os farvernes fravælger selvom jeg synes de smukke og særlige.specielt dem der kommer med mere sygdom xD


  • #26   22. jun 2017 Jeg VILLE have rød da jeg ledte efter staff. Jeg havde bestemte krav til sundhed, og type også, så det gik jeg ikke på kompromis med.
    Da jeg besøgte opdrætter var der Albert og en brindle tilbage, og selvom at det var den brindle der søgte mig hele tiden, valgte jeg stadig efter rød og snuppede Albert smiley


  • #27   22. jun 2017 Hos mig må man gerne have et ønske om farve, men får at vide, at det er meget lidt sandsynligt, at jeg kan opfylde ønsket, da mine hvalpe fordeles efter temperament og eksteriør, når de er godt 6 uger gamle.

    Jeg kommer aldrig til at lave farveavl og da mine egne tæver + de hanner jeg har valgt, har et totalt miskmask af farver i deres stamtavler, er det ret uforudsigeligt, hvad der dukker op.
    Sidste kuld 6 hvalpe, alle mere eller mindre brindlede med samme bundfarve, dette kuld 7 hvalpe med 7 forskellige farver.

    Jeg har kun haft en potentiel køber, der er sprunget fra pga. af min uvilje til at lade vedkommende købe alene pga. af farven.


  • Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

    Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
    #31   22. jun 2017 Jeg elsker mørke cairner, og oprindeligt var det det jeg gik efter(selvom det fpr det meste er fuldstændigt umuligt at forudsige den 'endelige' farve. Så stødte jeg på Anette og kunne bare mærke at det var hende jeg skulle købe fra. Hun havde planlagt et lyst kuld med sort maske. Og både mor og far har været lyse hele livet, samt deres forældre. Og deres tidligere kuld var også lyse, og forblev det. Nu synes jeg Albus er den SØDESTE lille Cairn i hele verden <3<3 selvom jeg også drømmer lidt om en mørk tæve smiley

  • #32   22. jun 2017 Jeg er splittet.
    Jeg synes ikke at der er noget galt med at ønske en bestemt farve, det er trods alt mig der skal kigge på hunden de næste mange år.
    Men samtidig må man også gøre sig det klart at ved at holde på een bestemt farve, så er man måske den der kommer til at vente i længst tid på en hvalp.
    Jeg må indrømme at farven ikke betyder det vilde for mig i min race, altså mine er grå, men der er jo mange nuancer af grå og Laika er meget mørk og Zenta er lys.
    Jeg mener ikke at farven er det vigtigste, langt fra og jeg mener ikke at man bør vælge en hvalp udelukkende ud fra farven og intet andet, men samtidig ville jeg være ked af at få en hvalp jeg måske synes er mindre køn ..
    Så ja, jeg er lidt splittet her.


  • #33   22. jun 2017 Men det lyder til, at det sådan overordnet set er ok, at have ønsker til farven, så længe man ikke går på kompromis med sundhed og temperament.

  • #34   22. jun 2017 CTS - hvis to hvalpe er ens i sind og bygning, så begge egner sig til en bestemt køber og dennes fremtidsønsker om træning, så får de naturligvis den farve de ønsker.
    Jeg tager alle de hensyn, jeg kan.


  • #35   22. jun 2017 #33 - præcis smiley
    Og jeg har kun oplevet, at når man forklarer folk hvorfor drømmehvalpen altså ikke passer til dem, så forstår de og accepterer det.


  • #36   22. jun 2017 En sjov episode var faktisk da jeg købte Zenta.
    Jeg vidste hvad jeg ville have, tæve, og hvordan den skulle se ud, hvordan den skulle være og alt muligt andet.
    Jeg besøgte opdrætter som gav mig en hvalp i armene og sagde: "Ja du kan få den der, det er den eneste der er tilbage" ..
    Haha nå ja, men så tager jeg da den smiley



  • #37   22. jun 2017 Da jeg snakkede med opdrætteren første gang, sagde jeg, at mit første ønske var en gul tæve, men at farven var underordnet, så hvis der kun var sorte tæver, ville jeg gerne have en af dem smiley
    Det, som betyder mest for mig, er at det er en sund, livlig og glad hvalp, jeg får smiley


  • #38   22. jun 2017 Hvis jeg helt selv kunne vælge, så skulle jeg have en shaded zobel collie - men det er absolut en lav prioritet, i forhold til drift, personlighed, sundhed osv.. Nu skal vi have Easy (tricolor, til kærestens glæde smiley ) og der var ikke så meget der - det er den eneste han i kuldet, og opdrætter ville gerne udstationere en han hos os smiley

    Jeg har på intet tidspunkt lagt skjul på at jeg eeeelsker shaded zobel, men jeg ville heller ikke fravælge en hvalp pga. farven.. Hvis jeg var opdrætter, ville jeg dog respektere, at folk fravalgte pga. farven, hvis de var villige til at vente til den rette hvalp adfærdsmæssigt dukkede op smiley


  • #40   22. jun 2017 Jeg ville gerne have en helt mørkerød Golden. Synes de er så smukke, så da vi skulle vælge kennel, udvalgte jeg fire med mørke hunde og satte mig så mere ind i hver af dem.
    Men hvilken farve en Golden får som voksen, er svær at sige, når de er 8 uger. Atlas er den lyseste i hele kuldet, faktisk en af de lyseste af alle de hvalpe de har lavet. Vi var til kenneltræf med 15 hunde, Atlas var den eneste man tydeligt kunne kende fra de andre smiley

    Var jeg opdrætter, ville jeg ikke skille en køber fra, hvis de havde et ønske til farven, så længe det ikke var deres eneste ønske.


  • #42   22. jun 2017 jeg tror hunde (og til dels katte) er det eneste sted hvor der er en skjult regel omkring farve.

    Ved katte måtte man gerne med opdræt i øje spørge om farve, ellers ikke..

    ved hamstere og tamrotter er det meget normalt at man i et kuld vælger ud fra farve.


  • #45   22. jun 2017 Hvis jeg var opdrætter ville det give et lille minus i min bog.

  • #46   22. jun 2017 isabelle - jeg gjorde.. hvis en rotte var nervøs i det beholdt jeg den selv, hvis den var meget rolig kunne den godt komme ud til en børnefamilie.

    hvis den var en vildbasse kom den ud til nogen der havde lidt rotte erfaring


  • #47   22. jun 2017 I Balders kuld var der 3 tri og tre zobel. Ingen af dem havde halsbånd på, da vi så dem. smiley

  • #48   22. jun 2017 Da jeg skulle have Asti, besøgte jeg kuldet fra det var 2,5 uge gamle, en gang i ugen og frem til otte uger. Jeg var førstevælger da opdrætter ikke havde den store erfaring, så han ville ikke at dele hvalpene ud.
    Jeg havde et ønske til farve og køn, men gjorde det også klart for opdrætter at dette altså var sekundært for mig. Sind og adfærd var vigtigere.
    Der kom kun en hvalp som opfyldte mit ønske til både farve og køn, men jeg ville ikke ligge mig fast på denne. Så jeg fuldte de tre tæver lige meget og var lige opmærksomme på dem. Det var først da opdrætter ringede til mig, da de var knap 7 uger gamle og afkrævede mig et svar på hvilken hvalp jeg ville have, fordi kan havde en anden hvalpekøber i røret som ønskede at vide farven på den tæve der var tilbage, at jeg lagde mig fast på Asti.

    Men det er lidt sjovt, det I nævner om at farven på det halsbånd hvalpen har på også spiller en rolle når folk vælger hvalp, for jeg tænkte flere gange at det var kedeligt/ærgerligt, at Asti bare havde det grå halsbånd, de andre halsbånd var meget flottere. Men det spillede så ikke ind på mit hvalpe valg, men havde også store/vigtigere krav til hvalpens sind og adfærd, da jeg havde/har store trænings- og konkurrence ambitioner. Jeg kan godt forstå at dem der "bare" skal have en familiehund ser anderledes på det.

    Asti er så det, som rigtig mange vil betragte som en kedelig hund at se på, da hun er sort fra snude til halespids, men jeg syntes nu at hun er særdeles udtryksfuld og smuk og det siger jeg ikke bare fordi hun er min smiley


    profilbillede
  • #49   22. jun 2017 Jeg tænker, at det med at gå efter en bestemt farve, måske også virker forskelligt alt efter, om man går efter et eller andet sjældent og helt specielt, eller man går efter en farve, der er udbredt i en race, men som man bare selv synes er den pæneste. Det kunne f.eks. være zobel versus tricolour colllie, gul eller sort lab, tricolour eller bleinheim cavalier, en gul eller en stribet bokser, osv., der er rige valgmuligheder.

    At ønske sig en bestemt farve er vel ikke nødvendigvis bare fordi, man vil have noget sjældent.


  • #50   22. jun 2017 Jeg har slet ikke halsbånd på dem mere, fordi det altså påvirker folk. Det er helt åndsvagt!
    Så nu får de først halsbånd på EFTER de er fordelt smiley

    Som sagt må en seriøs køber meget gerne ønske en bestemt farve. Men folk der ringer eller skriver, uden at kende mig først, med følgende tekst "Hej, jeg vil gerne købe en sort han med blå øjne", dem afviser jeg blankt og fortæller naturligvis hvorfor. Det er meget tydeligt at den slags mennesker ikke aner en fis om racen, og sådanne folk har ingen chance for at ende på min venteliste.


  • #51   22. jun 2017 Jeg valgte rent ud fra sind. Jeg er lidt æstetisk udfordret på det område og ser ikke rigtig, om et udseende er pænere end andre. (Faktisk lidt et handikap ift min virksomhed, men det er en anden sag)

    Han var den roligste i flokken og den eneste som ikke udviste agression over legetøjet. Han ventede til de andre kølede ned og hoppede så ind i legen.

    Men avleren havde selv haft en plan om at beholde ham pga den brindle markering. Så jeg tænker, at han er mere afbalanceret end sine kuldsøskende, fordi han fik mere opmærksomhed, fordi han havde den farve.

    Og jeg kan også høre udfra kommentarer på gaden, at folk synes han er flot. Det gør mig glad, at folk mener det - så jeg kan egentlig godt forstå, at man kan sætte farve som et kriterie. Men samtidig betyder det ikke noget personligt. Det betyder noget, at folk kan holde ud at være i selskab med ham.

    Ved ikke lige, hvad min pointe var... Jeg kan ikke relatere til det at vælge ud fra farve. Men jeg kan relatere til hvor fedt det er at få ros pga farven. Så den vej igennem kan jeg godt forstå, at folk har det med i overvejelserne.

    Og helt klart, hvis man er udstillingsorienteret, så betyder det jo noget, at ens hund har en chance.


  • #52   22. jun 2017 Da jeg skulle have sheltie have sobel ingen interesse og jeg ville helst have en blue Merle, men sagde hvis Tæven med sindet var der i en anden farve end sobel bar jeg interesseret. Og det synes avler var okay smiley

  • #54   22. jun 2017 Jeg tror ikke jeg falder for farver der er mest særlige. Jeg kan bare godt lide det kaotiske i farverne når det kommer til mange farver, roan, merle og sådan har meget mere spil og sådan end en ensfarvet (: også er ting som brindle også en stor svaghed hos mig smiley

    Skulle jeg f.eks. have en whippet, så ville det at den var brindlet være nok for mig uanset farven under xD


  • #55   22. jun 2017 Hvis jeg en skønne dag bliver den lykkelige ejer af en Lagotto, så kan den blive creme, roan eller brun smiley
    Men IKKE hvid med pletter, så finder jeg en anden opdrætter!


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #57   22. jun 2017 For mig er det enkelt. Hvis jeg skal betale x antal tusinde vil jeg have den hund jeg ønsker mig. Jeg ville ikke købe et sted hvor jeg ikke kunne få lov til selv at vælge i samarbejde med opdrætter.

    Tænk at komme og se lige den hvalp man ønsker sig. Alle ens ønsker bliver opfyldt, lige indtil at man får at vide,at det ikke den hund man skal have.

    Steder hvor man ikke kan få lov selv at vælge,spørge om pris,skal bruge bestemt foder osv, går jeg uden om. Hvis jeg skal have tillid til sælger,må det også gå den anden vej.


  • #59   22. jun 2017 Først til mølle, måske? smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #63   22. jun 2017 Det gør de ikke. Man har vil folk på venteliste. Nr 1 udvælger hvalp i samarbejde med opdrætter når tiden er til det og så fremefter. På den måde får man selvbestemmelse og det synes jeg er vigtig,når man betaler for det,og skal bo med hunden i mange år.

  • #64   22. jun 2017 Vi er nogle rigtige rebeller. Vi:

    fodrer ikke med det, vi skal. Han gider ikke æde det.

    har givet ham Bravecto. De går kun ind for naturlige midler.

    har købt en sele til ham, da han bakkede ud af hans halsbånd. De er meget imod seler.



  • #65   22. jun 2017 "det synes jeg er vigtig,når man betaler for det"

    Man kan jo vælge at se det på flere måde, Max. smiley

    Man kan se det sådan, at man betaler for det, så derfor har man lov at vælge den man helst vil have. Eller man kan vælge at se det sådan, at man betaler for at få en hvalp, der er nøje udvalgt til én, ud fra de ønsker og behov man har og de egenskaber hunden har.

    Så det er jo som man tager det smiley


  • #67   22. jun 2017 Så længe det ikke er det vigtigste krav, så kan jeg ikke se problemet.

    Jeg vil helst ikke have sort/hvide hunde. Jeg var dog fast besluttet på en fra Divas kuld, som jo alle forventedes den farve. Jeg blev da en smule lykkelig, da der var seals iblandt, haha smiley

    Sind, sundhed og en følelsesmæssig forbindelse er dog uden tvivl det vigtigste.


  • #68   22. jun 2017 Jeg går stærkt ind for at opdrætter vælger hvalp, men synes det fedt når de indgår et samarbejde med køber om hvilken hvalp de skal have, nytter ikke noget at de vil have den røde hvalp, hvis de vil have en familie hund og så er det her en hvalp der så meget krudt i røven at den skal bruges. Så synes sku det okay opdrætter siger nej.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #70   22. jun 2017 Enig. Hvis man ikke mener sig selv i stand til at vælge,skal man selvfølgelig have tillid til at opdrætter kan hjælpe. Men at man som udgangspunkt ikke må vælge sin egen hvalp vil jeg ikke være med til.

    Når jeg vælger at købe en hvalp er det nøje planlagt og det viser at man vil den kennel som har hunden til salg. Så må man,såfremt man ønsker at sælge til mig, også have tillid til at jeg selv kan bedømme hvilken hvalp jeg ønsker.

    Det udelukker da ikke at man tager opdrætter med på råd.


  • #73   22. jun 2017 Kommer vel lidt an på hvilken prioritet farven har. Hvis man kun vælger efter farven ville jeg fravælge som avler. Men hvis det er et ønske blandt andre ønsker er der vel ikke noget galt med det. Vi ønskede en fawn hvalp og endte med frøken stribe

    profilbillede
  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #74   22. jun 2017 Forbindelser mellem temperament og pels-farve ..er blevet fundet i både hunde, katte, ræve, mink, rotter, (Trapezov,Keeler,Moore,Trut..)

  • #75   22. jun 2017 Hvid er det nye sort...

  • #76   22. jun 2017 Så Max, du vælger uanset hvad opdrætter siger om hvalpene?
    Opdrætter kender dem bedst og kan rådgive hvilken hvalp, der giver størst chance for succes sammen med.
    Jeg er SÅ glad for, at mine købere meget gerne lytter til mine betragtninger.


  • #79   22. jun 2017 Farvemæssigt er vi ligeglade.

    Vi er på liste ved en opdrætter, som også er typen, der vil bestemme hvilke hvalp vi skal have.

    For mig betyder det ingenting. Indrømmet jeg tror personligt ikke på, at det betyder noget som helst (de kan vælge lige den de vil, jeg skal nok blive glad for den), men hvis opdrætter har det bedst med det, så er det sådan det er. Omvendt, ville jeg nok altid bare vælge den de andre ikke vil habe, for den skal nok få det godt hos os, og måske er det heller ikke optimalt altid. smiley

    Min bedre halvdel der i mod, ser det som en form for seriøsitet fra opdrætter side, og hun synes det er en kvalitet at opdrætter har den holdning. Hun tror på, at en opdrætter kan afkode en hvalp i henhold til bedste famillie.

    Sådan tænker bare min bedre halvdel og jeg så forskelligt. . Så at opdrættere har en masse forskellige holdninger kan jeg godt forstå... smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #80   23. jun 2017 Malene. Jeg skriver jo netop,at fordi at man selv vælger,udelukker det jo ikke at man spørger ind til hvalpen hos opdrætter. Hvis man får en hund der ikke passer en, har det været ens eget valg. Det har jeg det da bedre med, i forhold til hvis opdrætter har valgt og det slet ikke dur.

    Er det fordi at det er lettere at komme af med hvalpene?. Der kunne jo være en grund til at en hvalp ikke bliver solgt. Så er det da let for opdrætter,at have så ukritiske købere, der bare tager hvad man bliver budt.

    Jeg forstår slet ikke man vil sælge en hund til en person, man har så lidt tillid til,at man ikke mener personen selv har evner til at vurdere hvilken hvalp h.n vil have.


  • #82   23. jun 2017 Tja jeg har to sorte hunde, som naturligvis også har sorte klør, på hhv. 12,5 år og 2 år, jeg har ikke oplevet problemer eller udfordringer med at hverken tjekke for flåter eller klippe klør, så problemet er vist så stort, som man selv gør det til.
    Men fair nok at man ikke er til sorte hunde.


  • #83   23. jun 2017 Max, kan du ikke bare have din mening i fred, uden at skulle nedgøre andres valg.

    Bare fordi andre ikke gør det samme som dig, behøver det ikke være forkert.


  • #85   23. jun 2017 "Der ER jo grænser for, hvor godt hvalpekøbere kender de enkelte hvalpe."
    Ja, men åbenbart ingen grænser for, hvor godt avler kender hvalpekøber.
    Det her emne er altid god underholdning. Så - bring it on. smiley smiley




  • #87   23. jun 2017 Tja, vores opdrætter kender os nu ret godt. Hun har kendt os i 2 år og vi træner hos hende, så hun ved, hvad jeg leder efter.

    Der er kun en han i kuldet, men jeg stoler blindt på at opdrætter ville sige, hvis det var et dårligt match smiley


  • #88   23. jun 2017 Det er helt sikkert et emne der deler vandene, ikke sandt Isabelle smiley
    Jeg vil selv have lov at vælge den hvalp jeg skal bruge de næste mange år med, og vil ikke have en jeg synes er mindre pæn eller mindre sød, men jeg synes ikke at farven kan eller bør være det eneste man går efter. Det er trods alt bare en farve.


  • #89   23. jun 2017 Jeg skal "bare" have en familiehund, men nogle af de andre hvalpekøbere skal bruge sine hvalpe til avl. Jeg synes, at det er helt ok, at min opdrætter udtager de hvalpe, som er mest velegnede i avl, og så får jeg en af de andre. Hvalpene er meget ens, så jeg har så stor tillid til min opdrætter, at jeg er sikker på, at den hvalp, som bliver min til fulde lever op til mit behov. Jeg er bare lykkelig for, at hun vil sælge en af sine guldklumper til mig smiley Forældrene er virkelig sunde og smukke, og alle hvalpe var solgt i løbet af ingen tid. Jeg føler mig heldig smiley

  • #90   23. jun 2017 Hvorvidt ønske om en bestemt farve er noget, der trækker ned for opdrætter fordi det evt kan signalere useriøsitet hos, køber afhænger formegentlig også af hvilken race der er tale om.
    Jeg kender en labradoropdrætter, der står helt af på folk når de vil skrive sig op til en brun lab. Hun siger; 'Brun lab er et modefænomen'. I et kuld på 7 sorte og 1 brun begyndte folk at byde overpriser på den brune. Der var et par stykker, der trak sig ige, da de fik at vide at det ikke var muligt at få den blot fordi de bød over: Fordelingen ville blive efter temperament og brugsegenskaber og det køber skulle bruge hunden til.
    Det er nok lidt en anden sag når man er opdrætter af en brugsmodel i brugshunderace som fx brugsschæfer. Der er nok noget længere mellem henvendelser fra folk, der har farve som det primære end, der er når man er labradoropdrætter smiley
    Da jeg havde fundet en opdrætter af brugsliniedober. Kan jeg huske at noget af det første der blev spurgt lidt ind til var om jeg nu var en af dem der ville have en brun. Havde jeg sagt ja, så har jeg en fornemmelse af at jeg ikke havde fået en hvalp smiley Jeg kunne så berolige ham med at jeg er totalt skotskternet hvad angår farve. Min smukke tøs ville heller aldrig kunne begå sig på en udstilling; hun har sodede aftegn smiley
    I min anden race er det meget nem; man kan vælge mellem ensfarvet rød, rød eller rød.


  • #91   23. jun 2017 @Isabelle.
    Er der vitterligt så stor forskel på hvalpe, at det reelt har betydning for de fleste.

    Jeg ser bort fra brugshunde ala politiets osv.

    Men for en Familie Danmark som mig, så er det i min optik ret ligemeget hvis skulle have en ny Grosser. For de racetypiske træk skulle gerne være på plads ved sund avl, og så er vi vil tilbage i små detaljer. Detaljer som vil mest af alt handler om følelser.

    For hvad kan man reelt se/aflæse på en hvalp.

    Ikke at de er ligegyldige, bare at fleste bliver vil glade og tilfredse med deres hund uanset hvad. Heldigvis. smiley


  • #93   23. jun 2017 Mht om det er køber eller sælger der vælger hvalpen, så har jeg ved de sidste mange hvalpe jeg har købt trygt overladt det til opdrætter. Jeg har beskrevet ret præcist hvad det er jeg vil have af egenskaber, hvad jeg skal bruge hunden til osv. Jeg har endnu ikke fået nogen hund jeg ikke 'klikkede' med og som ikke opfyldte mine ønsker.
    Med Clinton var det faktisk sådan at jeg selv spottede en af hvalpene da de var 5 uger gamle og tænkte at ham der ville passe ret godt til mig. Jeg sagde det ikke til opdrætter. Da de blev fordelt 7 uger gamle var det sørme ham jeg fik smiley Ikke den kønneste men ham med mest drift og ham der var meste fremme i skoene.
    Med Perle havde jeg lidt samme oplevelse: Jeg havde godt spottet at kuldets mindste ville nok være en god dober som min første dober og en fin træningskammerat. Jeg holdt det for mig selv og da de blev fordelt var det hende jeg fik. Hun har virkelig været en god 'førstegangsdober' og hun er en dejlig træningskammerat. Såååå der er da nogen opdrættere der faktisk godt kan ramme plet smiley


  • #94   23. jun 2017 Altså det jeg mener er at hvis det er 5 hvalpe i et kuld og jeg kan lide de 4 af dem, ud fra de ting jeg nu går efter, så ville jeg være ked af at få tildelt den sidste hvalp i kuldet som jeg ikke havde kig på.
    Jo opdrætter kender hvalpene bedst, men jeg ved jo selv bedst hvad jeg går efter hvad der nu passer bedst ind herhjemme. Og så er det jo mig der skal leve med hvalpen de næste mange mange år.


  • #96   23. jun 2017 Man ved hvad man selv vil have - men hvordan ved man, at hvalpen passer til det?

    Kuldet skulle selvfølgelig gerne være nogenlunde ens - men der er jo alligevel ofte den lidt stille, den vilde, den nysgerrige, den frembrusende osv. Det tænker jeg kan være svært at vurdere, hvis man kun ser dem nogle gange - deres adfærd kan jo være betinget af alt muligt, fx om de er trætte eller lige har sovet. smiley


  • #98   23. jun 2017 Jeg synes, det er lidt forskelligt, hvor stor spredning der temperaments-mæssigt er i kuldene.

    Jeg vælger normalt ikke for køberne, men rådgiver og så finder vi en løsning begge parter er tilfredse med. Der kan være enkelte gange, hvor jeg siger nej til en bestemt hvalp, som jeg ikke synes er et godt match, men det er ikke noget, der sker i hvert kuld.

    Selv om vi snakker meget, og der foregår en masse forventningsafstemning, så kender jeg som opdrætter naturligt hvalpene bedre, og de kender lige så naturligt dem selv og det liv hvalpen skal leve bedre. Så for mig er det oplagt, at vi begge bidrager.

    Men at give sig til at dele hvalpene ud egenhændigt, nix. Og sådan vil jeg heller ikke købe hvalp.


  • #100   23. jun 2017 Isabelle
    Nu mildnes retorikken. I #95 anbefales der, og det, synes jeg, er ok. Udvælgelse af hvalpe bør være et samarbejde og ikke en 'jeg alene vide' kommando fra avler.


  • #102   23. jun 2017 hvis jeg spørger om farve, så er det ikke for at være useriøs, jeg regner med den opdrætter laver sunde og raske hvalpe, og man derfor godt kan gå efter farve

  • #104   23. jun 2017 Jeg gør som Isabelle, det er et samarbejde mellem mig og køber. Jeg uddyber gerne, hvis en køber har forelsket sig i en hvalp, som jeg finder uegnet og ikke vil sælge til vedkommende.

    Alle kan kapere en voksen whippet, det er jordens nemmeste hund, men de første 2 år kan være en udfordring og nogle hvalpe er absolut mere skudt i roen end andre. Det kræver købere som ved, hvad de går ind til med en hærger, der splitter inventaret, stjæler alt og har et aktivitetsniveau mange gange højere end den voksne hund.

    Der er forskel fra kuld til kuld, nogle kuld er mere homogene end andre, men en hærger sender jeg ikke til folk, der bor i lejlighed, småbørnsfamilier eller ældre mennesker.

    Eksteriørmæssigt er det sådan at alle hvalpene kommer til at ligne whippets som voksne, men der er altid forskelle og nogle ligger tættere op af racestandarden end andre, vil køber udstille eller opdrætte, skal de selvfølgelig have en hvalp, som kommer så tæt på racestandarden som muligt.

    Der kan ske meget under væksten fra hvalp til voksen, men nogle eksteriørmæssige detaljer bliver ikke pludselig bedre, hvis de ikke er til stede hos hvalpen. Eks. skulderpartiets vinkling og udviklingen i fronten.

    Ligeledes, vil køber bruge hvalpen til lure coursing, skal de ikke have "tyren Ferdinand", der sidder og overveje om han gider at jagte et stykke legetøj, de skal have den, der med det samme og uden tøven sætter efter.


  • #106   23. jun 2017 @94: Der var faktisk en gammel meget garvet opdrætter - og hundeejer - der engang gav mig et godt råd som jeg faktisk har fulgt.
    "Det skal være sådan at der ikke er nogen hvalp i kuldet du bare ikke vil have. Er der sådan en så vil du slet ikke have nogen af dem; de er jo lavet af de samme gener ". Jeg har en enkelt gang stået, der hvor jeg tænke at den hvalp vil jeg simpelthen bare ikke have (den var ængstelig og det skal en irsk Terrier bare ikke være). Jeg valgte at sige pænt til opdrætter at jeg ikke ville have hvalp fra det kuld alligevel. Nu er racen lille så jeg har mødt hvalpene fra kuldet som voksne til de årlige træf i racen. Set i bakspejlet så er jeg virkelig glad for at jeg trak mig det kuld. INGEN af dem blev gode rent mentalt. De havde alle en 'rem af huden' med den ængstelighed. jeg duer ikke til den slags hunde og ville hade at have en hund jeg skulle støtte i den grad for at den 'turde verden'.


  • #107   23. jun 2017 Mette - da jeg besøgte hvalpe i søndags, fortalte jeg en af de andre hvalpekøbere om, hvor nervøs Tanja var fra starten.
    Hun klappede et par gange i hænderne og sagde, at det skulle man gøre, når man besøgte hvalpe, og hvis bare en hvalp reagerede, så skulle man skynde sig at gå.
    Vil lige tilføje, at der ingen reaktioner var i "mit" hvalpekuld smiley


  • #109   23. jun 2017 Bodil: Ja, lav en lidt piudselig lyd og se på reaktionen. Om det er OK at der er reaktion er også raceafhængigt. Fx bør både Irsk Terrier og dobermann reagere på en lyd. De må selvfølgelig ikke reagere med at blive voldsomt forskrækkede, men de må dælme gerne kigge opmærksomt i retning af lyden og så eller fortsætte det de var igang med.

  • #110   23. jun 2017 Mette, hun sagde det, fordi jeg sagde, at jeg ikke havde kunnet se på Tanja, før jeg fik hende hjem, hvor nervøs hun var, fordi dernede var hun jo ikke udsat for de ting, som hun var bange for. Så sagde hun, jo, hvis jeg havde klappet i hænderne, så ville jeg have set det. Det tror jeg, at hun har ret i. Nede hos min opdrætter sov hvalpene, som sov, videre, og dem, som var aktive, fortsatte med det, de var i gang med.

  • #111   23. jun 2017 Isabella - Jeg skulle selvfølgelig have skrevet "reagerede nervøst" smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #112   23. jun 2017 For mig er det at vælge en del af at købe hvalp. Man er spændt på om der er en der lige svarer til det man ønsker. Man husker øjeblikket,hvor det går op for en,at det lige den hvalp man gerne vil have.

    Selvfølgelig hører man opdrætter om hvordan den enkelte hvalp opfører sig. Det er bare ikke det som debatten gik på. Det var at opdrætter vil vælge den hvalp jeg skal leve med de næste mange år.


  • #113   23. jun 2017 Og så vælger man jo bare opdrættere fra som vil det smiley

  • #115   23. jun 2017 Isabella - du er jo også en af de gode opdrættere smiley
    Jeg har lært meget af Tanja, og der er himmelvid forskel på Tanjas opdrætter, og min nye hvalps opdrætter.
    Sommetider må man jo desværre lære på den hårde måde.


  • #118   23. jun 2017 Det er virkelig svært det der med om opdrætter eller hvalpekøber selv skal vælge.
    Jeg har i det her kuld haft hvalpekøbere der selv ville vælge og nogle der ville have jeg skulle vælge for dem.
    Begge dele er ok, fordi jeg har erfarne hundefolk som købere der alle ved hvad de vil have.
    Farve har aldrig været på tale her - Primært fordi dem der går efter farve ikke har interesse i mine kedeligt farvede brugshunde smiley
    Så det slipper jeg heldigvis for, de smutter til de opdrættere der laver sjove farver i stedet.

    Men der er gigantisk forskel på opdrættere og hvor meget de rent faktisk observere deres hvalpe og hvor godt de kender dem.
    Så jeg skulle også kende opdrætter ret godt før jeg ville overlade alt til dem.

    I det kuld jeg sender ud i verden om en uge, så er der store personlighedsforskelle. Enkelte hvalpe kan hvalpekøberne godt spotte skiller sig en smule ud - Men slet, slet ikke i samme omfang, som jeg kan da jeg tilbringer 24/7 med hvalpene.
    Så jeg gør det, at jeg sender hvalpekøberne rigtig, rigtig mange opdateringer på hver enkelt hvalp og dens udvikling.
    Dem der tror man ikke kan vurdere noget ud fra en hvalps personlighed - De tager simpelthen fejl!!!
    De har simpelthen ikke kigget godt nok på hvalpene og har ikke brugt nok tid på at observere hvalpene enkeltvis.

    Heldigvis præges hvalpene jo meget af deres nye ejere, men synes da det er smart hvis man allerede ved fordelingen, kan lave de bedste match så hvalp og ejer er sat op til succes fra starten.
    Min erfaring med det her kuld har så været, at det har givet helt sig selv - Hvalpene har nærmest selv valgt deres nye ejere og pudsigt nok, så er det lige præcis sådan jeg ville have matchet dem hvis jeg alene skulle have valgt smiley


  • #120   23. jun 2017 Mon ikke at de fleste opdrættere er villige til at tilgodese et ønske om en speciel farve, så længe at farveønsket ikke er det eneste hvalpekøberen er interesseret i ?
    Jeg har helt klart visse farver jeg foretrækker, fremfor andre. Jeg er aldrig blevet afvist som hvalpekøber, når jeg har udtrykt interesse for en speciel farve. Til gengæld er jeg så flere gange endt op med at købe en hvalp i en anden farve, end den ønskede, fordi farven trods alt ligger langt nede på ønskelisten. Mental og fysisk sundhed, samt køn er vigtigere for mig, end farven.


  • #122   24. jun 2017 Da jeg købte Maggie, var jeg helt med på, at jeg ikke selv kunne vælge. Det stod på (står der stadig) på opdrætters hjemmeside. Der stod også, at en god labrador ikke har nogen speciel farve - det er den labrador, som passer bedst til hvalpekøberen. Jeg var på besøg hver uge fra hvalpene var 3 uger og ret tidligt begyndte opdrætter at nævne, at der var en af hvalpene, som mere og mere viste, at den ville passe til mig. Hvalpetesten ved 7 uger viste det sammen - og hun blev min.

    Maggie er nu 6 år og det er sjovt at finde hendes hvalpetest frem + opdrætters noter om de første 8 uger. Det passer præcis på hende her 6 år efter.

    Jeg skal have ny hvalp til næste år og ringede til opdrætter (en anden) forleden for at blive skrevet på hvalpelisten. Denne opdrætter tager så hensyn til hvis man har et foretrukken farve. Det blev jeg lidt overrasket over, men fik da nævnt, at hvis der var to (sort og gul) som passede lige fint til mig, ville jeg tage den gule smiley


  • #123   26. jun 2017 Tihi, der er jeg så ret glad for at have valgt mig en race med 2 farver - rød eller hvid, hvor at rød er pænt sjældent smiley
    At jeg så vil have en hvid hund er måske ikke det smarteste når jeg er hestepige og alt hurtigt bliver beskidt xD

    For mig ville det nok ikke gøre det store indhug om hvalpen er den ene eller anden farve - i mine øjne skal den bare have en speciel udstråling for at den bliver køn.
    Nu er jeg jo ikke hvalpekøber endnu (- Har ikke lige 12.000 kr på kontoen til hund endnu smiley ) men jeg ville nok være ked over at opdrætter alene skulle vælge hvalp til mig. Jeg ville nok foretrække at jeg fortalte avler hvilken hvalp jeg var faldet for, og så kunne avler komme ind med sin egen mening om hvorvidt den passer til mig, eller om der er en der er bedre.
    For mig er kønnet vigtigere end farven! smiley samt med personlighed.


  • #124   26. jun 2017 Hope, du skal da ikke bekymre dig over at vælge en hvid hund, fordi du er hestepige. En hvid hund bliver ikke mere snavset end en hund i en hver anden farve, det ses bare mere. Der falder fuldt ud lige så meget snavs af på gulvet fra en brun hund som fra en hvid.

  • #125   26. jun 2017 Vi er så nogen af dem som har haft et klart farveønske fra start. Eller i hvert fald en farve vi helst ikke ville have. Det har vi været ærlige omkring overfor de opdrættere vi har snakket med - det er efterhånden en del - og der er ikke som sådan nogen der har sagt at vi ikke må købe hvalp hos dem så. Vi har naturligvis først og fremmest udvalgt kuldet efter sundhed, linjer og temperament. Derudover måtte vi så vente på den helt rigtige hvalp - i rigtig farve. Det virker måske fuldstændig tåbeligt for nogen, men det er sådan det var her. Vi har så også måtte vente i over 3 år på en "simpel" labrador, men vi har også fået PRÆCIS den hund vi har ønsket os aller mest. Og i sidste ende var det sådan set en fuldstændig tilfældighed at hun dumpede ind hos os - det er en længere historie. Men vi har ikke selv "valgt" hende, men der var ikke andre tilbage. smiley Er det godt eller skidt? Vi kunne ikke være mere tilfreds med det vi har fået! Ville vi have været lige så glade for en sort hund? Ja, det ville vi da helt sikkert. smiley

  • #126   26. jun 2017 Med Labrador tror jeg faktisk det er ret normalt at vælge farve?

  • #127   26. jun 2017 Både og. smiley Jeg kan ikke tælle hvor mange gange vi har fået at vide at 'en god labrador har ingen farve'. Jegved ikke hvor man har lært at sige det henne, men præcis samme formulering kommer igen og igen smiley

    Og det er da måske nok rigtigt. Omvendt har mange da en præference for en farve, og så søger man da givetvis efter et kuld hvor chancen for det 'rigtige' er tilstede. Vores gule raket har sorte forældre dog.

    Men - jeg har som sagt ikke oplevet at blive afvist af en opdrætter, så længe vores argumenter er iorden.


  • #128   26. jun 2017 Jeg synes ikke at det er så sjældent inden for Labrador at man gerne må vælge farve. Men ingen steder er jo ens smiley

  • #129   27. jun 2017 Mille r: LIge mht labrador tror jeg først at advarselslamperne begynder at blinke hos nogle opdrættere når køber kun vil have en brun. Det er SÅ meget et modefænomen lige pt at man vil have en 'brun lab' og helst af den 'gammeldaws' model, der ligner en mastiff smiley
    ... og som ikke er spor 'gammeldaws' smiley


  • #130   27. jun 2017 Jeg ville gerne have en sort labrador, men jeg kunne ikke finde en på sjælland, der matchede mine ønsker. Jeg ringede på en annonce med udsolgte hvalpetæver, men datter havde lige fået hvalpe, så kunne ringe til hende. Alt var helt perfekt, udover de var brune. Jeg havde mest kigget på zivas søster, men fra uge 4-6 begynder jeg at hælde mere til ZIvas personlighed. Hun er tilmed unik, for hendes "armhuler" har en tot hvide hår, som om hun bærer gener fra en golden retriever. Har aldrig set det før og så hun kan nok ikke komme på udstilling. smiley men det gør mig ikke noget. Jeg valgte hende fordi jeg kunne lide omgivelserne, behandlingen, hvalpene, hygiejnen, opdrætteren, tæven og at hvalpene var i kontakt med børn var også rigtig vigtigt for mig. smiley ZIva er helt perfekt, selvom hun ikke blev sort, men hendes kropsprog fortæller mig at hun synes jeg er helt perfekt og hun var tilmed med i bad den anden dag, og jeg har også et par skønhedsfejl, så vi er et perfekt match smiley

  • #131   27. jun 2017 @Mette.

    Det lyder mere som en Broholmer... smiley





    profilbillede
Kommentér på:
Opdrætteres holdning til ønske om farve

Annonce