{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.306 visninger | Oprettet:

sterilisation og løbetid. {{forumTopicSubject}}

Aika døjer rigtig meget med falsk drægtighed og derfor ville vi godt have hende steriliseret.
hun startede sidst i løbetid 13/3 - og er KUN nærmest lige kommet sig over en slem falsk drægtighed. - hvor vi var nød til at give galastop i næsten 2 uger hele uger.
derfor havde jeg regnet med hun skulle have det gjort her i Juli måned.

men.. nu opdager jeg idag - at hun bløder.
er hun virkelig allerede i løbetid igen ? - og hvad gør man så i sådan en situation.
Nu kan jeg jo ikke få hende steriliseret - og så skal vi igen igennem en falsk drægtighed hvor hun nærmest sulter sig selv i flere måneder en gang til.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sterilisation og løbetid.
  • #1   24. jun 2017 Jeg tror jeg ville ringe til dyrlægen, for hvis jeg forstår det rigtigt, så er det kun 3 måneder siden sidst?
    Men jeg ville helt klart få hende steriliseret.


  • #2   24. jun 2017 ja det er kun 3 måneder siden smiley og hun er stort set kun lige blevet sig selv efter en falsk drægtighed


  • #3   24. jun 2017 Det er sku noget lort.
    Jeg tænker om der er noget andet galt? Uanset hvad ville jeg ringe til dyrlægen på mandag.


  • #4   24. jun 2017 ja det også lidt det jeg tænker smiley de sagde hun kunne være i høj risiko for en livmoder betændelse når hun var falsk drægtig.
    synes der er lidt lang tid til mandag - men samtidig virker hun på ingen måde syg


  • #5   24. jun 2017 Jamen jeg tænker også på livmoderbetændelse, men kan et af symptomerne der være blødning?
    Det kan jeg nemlig ikke huske.
    Men hvis hun er i høj risiko, så tror jeg at jeg ville ringe til dyrlægen nu.
    Livmoderbetændelse er noget virkelig lumsk noget og ikke alle hunde har symptomer.


  • #6   24. jun 2017 Da mine forældres tæve blev ramt, der kastede hun op og intet andet.
    Vi troede det var noget med maven og det var ved at gå helt galt fordi vi valgte at se det an et par dage. (Det er mange år siden og jeg var barn).


  • #7   24. jun 2017 Det kunne lyde til at din tæve har cyster på æggestokkene, så det vil være smart at få hende steriliseret med den "gamle" metode og ikke kun kikkert.
    Jeg fik min egen tæve steriliseret for 8,5 år siden, mens hun var falsk drægtig, uden komplikationer af nogen art. Så måske det er vejen frem for jer.


  • #8   24. jun 2017 Jeg er enig, jeg tror også der er noget galt. smiley

  • #10   24. jun 2017 vi har snakket med dyrlægen - og så længe hun ikke havde feber og ellers var frisk - så var hun ikke voldsomt bekymret.

    hun kunne komme ind og blive scannet for livmoder betændelse - men hun synes det var lidt meget så længe hun ikke virkede syg.
    ellers kunne det være en lille polyp der kunne være sprunget i livmoderen. - eller det 3 at hun faktisk er gået i løbetid igen.

    hvis det er en løbetid - så vurderede hun at vi burde ringe på mandag og få en tid til at få hende steriliseret med det samme.
    - eller hvertfald få hende undersøgt for evt cyster eller lign.
    - for når hun bliver så invalideret af falsk drægtighed, så sagde hun de kunne nå at tage hende i starten af løbetiden, inden hun ændre adfærd.

    så vi holder skarpt øje med hende og er der det mindste, så ringer vi igen og køre med hende.


  • #11   24. jun 2017 Jeg syntes det lyder som en god ide at få hende steriliseret i den kommende uge. Jeg ser ingen grund til at bruge penge på scanning mv.

  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #12   24. jun 2017 Galastop stopper godt nok falsk drægtighed. Desværre har det også den bivirkning at det også fremskynder løbetid.


  • #13   24. jun 2017 Jeg ville ærlig talt også bare se at få det gjort og ikke tage hensyn til at det skal være midt imellem to løbetider.

  • Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 300
    #14   24. jun 2017 Vores blev steriliseret under en for lang løbetid, det endte med at "alt" blev fjernet, da hun havde cyster på æggestokke og en forstørret livmoder også med en cyste. Dette kunne ikke umiddelbart ses på scanning

  • #15   24. jun 2017 Jeg ville også få alt fjernet. Uden tvivl.

  • #16   24. jun 2017 #12

    det var jeg slet ikke klar over, det har de faktisk ikke oplyst os.
    så fremt det er en løbetid - og det tror jeg det er.
    så ringer vi på mandag og få en tid så hurtigt som muligt

    det har alligevel været meningen hun skulle steriliseres, vi ville bare have ventet til juli så hun lige var kommet på toppen igen.
    men jeg vil hellere bare få det gjort nu så, end at skal kæmpe med en hund der igen ender med næsten at sulte sig selv ihjel.


  • #17   24. jun 2017 Man bruger faktisk galastop helt bevidst til at fremskynde en løbetid før parring. Det virker dog bedst, hvis løbetiden er nær i forvejen.

    Hvis din tæve har det så svært i så lang tid efter løbetid, ville jeg klart sterilisere.


  • #18   24. jun 2017 Stakkels lille vaps, det er sgu synd.
    Vi har også en hund, der er voldsomt påvirket af hormoner og hun bliver også steriliseret efter den næste løbetid uden parring.

    Vi kan se præcis hvornår, hun bør steriliseres - nemlig omkring en måned til to efter falsk drægtighed er overstået. Der har hun det bedst og er ikke hormonpåvirket. Det er hun ellers 4 ud af 6 måneder - med lidt svingninger frem og tilbage i ugeantal.

    Jeg tænker, at det ville være svært for os at se denne naturlige cyklus, hvis hun havde fået galastop og selvom vi har overvejet det mange gange, så er vi ikke sprunget ud i det - og det er jeg glad for nu.

    Vil det være helt tosset at lade hende gå gennem denne løbetid og falske drægtighed uden galastop og så tage motoren, når hun er på den anden side og atter sig selv?


  • #19   24. jun 2017 Hvorfor vente?

  • #20   24. jun 2017 CH

    Jeg ville være virkelig ked af at skulle udsætte hende for det en gang til - med meget stor risiko for at hun vil ende i at blive indlagt.
    det var den dyrlæge som har fulgt Aika hele tiden, som valgte at give hende galastop til sidst - og gav det ikke virkning indenfor 48 timer senest, så skulle hun indlægges.

    jeg ringer på mandag og snakker med den dyrlæge som er vant til at have med Aika at gøre - hun kender bedst Aikas situation.

    men jeg kan næsten ikke holde ud at tænke på at byde hende sådan en tur en gang til - det er virkelig uhyggeligt at se på.
    så hvis dyrlægen mener den bedste løsning er sterilisation nu, så bliver det det.





  • #21   24. jun 2017 About - var det mig, ville jeg vente, men det er også ud fra min egen erfaring fra min tæve, som mentalt er påvirket under løbetiden, efter løbetiden op til falsk drægtighed, under den falske drægtighed - og så trapper det ud og det går super et par måneder.

    Man snakker om, at man skal sterilisere i en neutral periode for at få det bedste resultat mentalt set - det ville jeg uden tvivl fastholde.
    Men for mig er det også enkelt, hunden viser det så tydeligt, hvornår hun er i balance.


  • #22   24. jun 2017 Stakkels vaps, Malene, det er barske løjer for hende.



  • #23   24. jun 2017 Det er en skrøne at tæven kan blive fasthold i den mentale tilstand den er I når den bliver steriliseret. Man fjerner det(hormonerne) som skaber tilstanden og derfor vender tæven tilbage til normalen, når der er kommet ro på det hele igen.

    Jeg ser ingen grund til at udsætte denne tæve for en løbetid og falsk drægtighed igen.


  • #24   24. jun 2017 det er virkelig hårdt for hende.

    første gang hun gjorde det troede vi det var i forbindelse med hun havde hjertelunge orm - som vi kæmpede med igennem hendes første løbetid.
    der var hun også indlagt fordi hun ikke spiste - men der troede vi det var hjertelungeormen.

    men da det så ramte hende her igen i anden løbetid - blev vi klar over det jo så var det som var skyld i hun blev så syg.

    hun mister fuldkommen livsglæden - du skal hive hende ud af hendes kurv, ellers ligger hun i den hele dagen.
    hun vil ikke på tur, ikke spise, ikke have godbidder - intet kan få hende ud af det.

    nu er hun lige kommet oven på igen - er glad og spiser, og bare sit gamle jeg.
    så jeg ville have det gjort her i start Juli. fordi nu virkede hun netop til at være lige der hvor hun burde være igen.



  • #25   25. jun 2017 Øv, stakkels hund, at hun skal være så hårdt ramt smiley
    Jeg siger det samme, som de andre. Sterilisation, så hurtigt som muligt. God bedring med hende.


  • #26   25. jun 2017 den lille flyveøre hund smiley smiley

    profilbillede
  • #27   25. jun 2017 - som jeg nu kunne se på billedet - seriøst trængte til at få klippet negle smiley
    så det blev de lige smiley - hendes vokser bare som ukrudt smiley


  • #29   25. jun 2017 Gad vide om det er undersøgt... altså om der er sammenhæng mellem hvor i cyklus tæven er ved sterilisation og forekomsten af "bivirkninger".



  • #30   25. jun 2017 #23 ...About My .. det der er dyrelægerne altså ikke enige om .... nogle mener ikke de kan fastholdes i ubalance, andre mener godt de kan .... jeg har mødt begge synspunkter fra såkaldte fagfolk ..



  • #31   25. jun 2017 Jeg vælger at gå med livrem og seler hvad det angår - når damen er ordentlig i hovedet og ordentlig i pelsen, så ryger motoren *GG*

    Disse to ting er relativt tæt på løbetid, men hun trækker den tilsyneladende længere og længe. Vi må bare slå til, når det er.

    Jeg forstår dog godt, hvis du vælger at gøre det nu, TS - det er for meget til at det helt kan forsvares at vente, synes jeg smiley

    Håber det bedste smiley


  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #32   25. jun 2017 Vær obs på at efter en fødsel kommer de tidligere i løbetid igen som regel smiley

  • #33   25. jun 2017 Tak, det anede jeg ikke smiley
    Det kan være hun får en løbetid efter drægtigheden, det må vi lige se på smiley


  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #34   25. jun 2017 Vores er kommet ca 1 måned tidligere efter fødsel. Chante snød og tog hele 4 mdr før smiley så nu skal hun skræmme sin søster fra at gå i løb. Det plejer at være hendes mor smiley

  • #35   25. jun 2017 Du milde!!
    Totalt fedt at de kan styre de løbetider der smiley smiley


  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #36   25. jun 2017 Det er så ikke så fedt når man står i Italien og skal have parret og er nødt til at blive en hel uge fordi hunden ikke havde ægløsning inden man kørte smiley :D smiley
    Men så fik vi da en uges ferie om ikke andet smiley


  • #37   25. jun 2017 Arrrj, det er da uheldigt smiley
    Men ok - Italien, det er ikke det værste sted at vente smiley


  • #38   25. jun 2017 Hanne: Det er muligt, men jeg har endnu ikke mødt en dyrlæge eller andre, som har kunne forklare mig hvordan en tæve kan blive fastholdt i en ubalance skabt af hormoner, når det som laver de hormoner bliver fjernet, hvilket jo resultere i at hormonerne forsvinder.

    Jeg undersøgte det meget i forbindelse med at min egen tæve skulle steriliseres for mange år siden.
    Grunden til at mange dyrlæger anbefaler mellem to løbetider er fordi at der på det tidspunkt er mindst blodtilførelse til livmoderen og risikoen for komplikationer er derved endnu mindre end de er i forvejen. Men dyrelæger sterilisere jævnligt tæver med livmoderbetændelse uden komplikationer, hvilket er der, der er størst risiko for det.

    Sterilisation er en standart operation, uden risikoen for de store komplikationer, hvis tæven ellers er sund og rask.

    Derfor valgte jeg også i sin tid at sterilisere min tæve, mens hun var falskdrægtigt, da jeg vurderede at det var bedst for hende, frem for at hun skulle udstå hele den falskedrægtighed og have galastop igen. Hun er nu 12 år og lever et godt liv, uden nogle bivirkninger eller lignede fra sin sterilisation, som blev lavet på et tidspunkt som mange er imod.

    En and kan være svær at slå ihjel.


  • #39   25. jun 2017 @about my ..... jeg fik forklaringen af min dyrlæge da min ældste Nova blev steriliseret, kan ikke helt huske den... men det var noget med at hormonerne jo påvirker noget i hjernen, måske var de hypofysen men det kan jeg ikke huske om det var ... når denne del i hjernen så er i en bestemt påvirkning og man steriliserer på det tidspunkt så skulle der være en risiko for at denne del af hjernen forblev i denne tilstand netop fordi man fjernede livmoderen som så ikke sendte hormoner mere, altså heller ikke når de hormoner normaliserede sig ... jeg har aldrig selv undersøgt det, men har det fra egen dyrlæge ..

  • #40   25. jun 2017 Hanne: Man det er jo netop hormoner som påvirker tæven/hjernen, når disse forsvinder(ved en sterilisation) så normaliseres hjernen også, de "gamle" hormoner bliver jo ikke ved med at kører i ring oppe i hjernen.
    Du kan sammen ligne det lidt med når kvinder bliver steriliseret, de forbliver jo heller ikke i deres overgangsalder, PMS adfærd eller hvad de ellers må døje med, alt efter alder og årsag for deres sterilisation, uanset hvornår de i deres cyklus bliver steriliseret.
    Når hormonerne forsvinder normaliseres hjernen, den kan ikke blive fastlåst i en hormonelpåvirket tilstand.


  • #41   25. jun 2017 @ about ... ved som skrevet kun hvad min dyrlæge sagde .... jeg ved ikke om det er rigtigt eller forkert ... min pointe er bare at selv fagfolk er uenig ... der kan være årsager der gør at man ikke selv kan vælge tidspunktet for sterilisationen ... men ved med mig selv at kan jeg (hvis altså det igen skulle blive aktuelt) så vil jeg så længe fagfolk ikke er enige altid vælge tiden midt mellem to løbetider.


    Netdyredoktor (mener der må være en grund til man skriver sådan) : Hvornår er det bedste tidspunkt at lade hunden sterilisere?

    Tævehunde har en cyklus, så de kommer i løbetid ca hver 6. måned. I de første 8-10 uger efter en løbetid er der stadig hormoner, der er aktive. Derefter indtræder en hvilefase indtil ca 1 måned før den næste løbetid. Denne hvilefase er det bedste tidspunkt til en sterilisering "
    Dyrelægecentralen "Det er mest hensigtsmæssigt at få din hund steriliseret mellem 1. og 2. løbetid, da risikoen for kræft i mælkekirtlerne nedsættes, men samtidig undgår man den forøgede risiko for inkontinens og den forøgede risiko for knoglekræft. Sterilisation kan dog foretages uanset hundens alder, mest optimalt 3 måneder efter sidste løbetid. Efter 4. løbetid har sterilisation ikke længere nogen forebyggende effekt mod kræft i mælkekirtlerne"


  • #42   27. jun 2017 Aika var idag inde og blive scannet - for at være sikker på det ikke var en livmoder betændelse - for var det det ville de tage hende Akut.

    hun havde dog ingen betændelse - men tydeligt cyster på æggestokkene/lederne
    derfor skal Aika ind på torsdag og have fjernet det hele.

    de tog også et par blodprøver da Aika har haft meget lave blodpladder - de var blevet bedre, men stadig ikke normale.
    så det var de nød til at tage højde for når hun skulle opereres.
    dog har hun indtil videre ingen ting vist på at have problemer med at hendes blod størkner, eller at hun bløder voldsomt.
    så dyrlægen var ikke så bekymret - men de skulle selvfølgelig sige at risikoen kunne være højre grundet hendes blodplade niveau.


  • #43   27. jun 2017 Ja jeg tænkte godt at der var noget galt smiley
    Men godt at hun bliver opereret hurtigst muligt smiley


  • #44   27. jun 2017 men dyrlægen mente bestemt det skulle tages hånd med med det samme - det kunne ikke vente når der er cyster til stede.
    så hun kan afleveres kl 8 på torsdag. og så kunne de ikke sige om hun kunne komme hjem samme dag eller først dagen efter.


  • #45   27. jun 2017 Zenta

    det var også det første dyrlægen nævnte - at det med stor sandsynlighed kunne være
    og det var så også rigtig nok.


  • #46   27. jun 2017 Jeg tror ikke du kan nå at starte hende op, men ellers så kan man give K-vitamin.


  • #47   27. jun 2017 Dejligt at du har fået en afklaring og at din hund snart kan blive sig selv igen smiley

  • #48   27. jun 2017 ja nu skal det bare overståes og så håber vi ikke hun skal blive der en hel dag.
    hun er jo min lille baby trold smiley så har det sku lidt svært ved at efterlade hende der - selvom hun jo er i gode hænder.


  • #49   28. jun 2017 Dejligt at I fik opklaret årsagn til tidlig løbetid. Krydser fingre for at operationen går perfekt, og at hun hurtigt er frisk igen !

  • #50   29. jun 2017 Så er lille putte trold kommet hjem smiley
    Hun havde blødt ret meget, men ud over det var operationen gået godt og der var kontrol nok til de mente hun kunne komme hjem.
    og hun har så fået noget som hjælp til at koagulere blodet


    profilbillede
  • #51   29. jun 2017 Aika er dog bestemt ikke imponeret over rum dragten

    profilbillede
  • #52   29. jun 2017 Godt de kunne styre det, trods blødning.
    Zenta blødte også voldsomt da hun blev steriliseret og de måtte sku åbne hende igen, fordi hun blev ved smiley
    Sagde de noget om det de havde fjernet?


  • #53   29. jun 2017 det var tydelige store cyster de fjernede - så det var godt de blev fjernet før de måske udviklede sig til noget værre.
    selve operationen gik dog uden problemer (ud over det meget blod)
    men alt andet så fint ud og de fik fjernet alt


  • #54   29. jun 2017 Det lyder godt smiley
    Dejligt det er overstået.


  • #55   29. jun 2017 ja nu skal hun bare lige blive frisk.


  • #56   29. jun 2017 lidt mad har man spist - lidt forkælet er man vel når man ikke gider rejse sig, så bliver man madet med ske af mor smiley

  • #57   29. jun 2017 Det manglede også bare når man har været sådan en operation igennem. Så skal man forkæles og nusses ligeså meget som man lyster.
    Godt det hele endte godt med hende.
    God bedring hun skal nok hurtig være frisk og oppe på alle 4 poter igen smiley


  • #58   30. jun 2017 appetitten fejler hvertfald ikke noget. smiley

    profilbillede
  • #59   30. jun 2017 nu ved jeg ikke noget om hendes vægt ... men steriliserede tæver kan få ekstra god appetit .... jeg bruger almindeligt foder, altså ikke noget light halløj ... men skruede lidt ned for mængden hurtigt efter mine blev steriliserede .. så ca. 10%, nogle dage får de noget mindre ... så får de af og til fx en gulerod eller noget æble ....

  • #60   30. jun 2017 vi er godt klar over at vi skal passe på vægten smiley
    ligesom da Keiko blev kastreret.
    så jeg plejer gerne at tage 15-20% af maden væk. smiley


  • #61   30. jun 2017 men nu skal hun lige blev frisk igen og så tager vi den derfra.
    hun er i forvejen meget til den tynde side - men hun skal selvfølgelig ikke bare spise og blive tyk.


  • #62   3. jul 2017 Dejligt at operationen er vel overstået smiley Fortsat god bedring !
    Er vild med billedet af Aika i rumdragten smiley smiley smiley


Kommentér på:
sterilisation og løbetid.

Annonce