{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.404 visninger | Oprettet:

Tænder, er det for sent? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige et spørgsmål.

Morgan på 3 har fået en smule belægning på tænderne, det er kun lige et lille gulligt lag overs på hjørnetænder og liiiidt på kindtænder..

mit spørgsmål er, er det direkte til doktor dyr og tandresning?
eller kan vi nå at redde dem når nu det ikke er så voldsomt.
han har indtil nu faktisk haft rigtig fine bisser og det er kun gulligt belægning, ingen brune og mørke pletter, tandkød er fint og lyserødt uden hævelse .

Vi børster ikke tænder! - jeg har aldrig fået ham vænnet til det, men skal da sættes igang med det samme!
- har læst ældre tråde herinde hvor der anbefales ben, rå-foder og alt det der fancy noget smiley

Men det ved jeg intet om, og hvor pokker får jeg fat i de rigtige ben hvis jeg evt. vil give ham det for hans tænder?

Han er 3 år gammel, ellers sund og rask, vejer 5-6 kg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tænder, er det for sent?
  • #1   25. jun 2017 Ben er rigtig godt smiley
    Meny har tit pakker med ribben, stegeben, grisetæer osv. til 50kr pakken eller sådan noget smiley

    Mine får dagligt ben. Du kan nærmest ikke give forkerte ben, så længe de ikke er tilberedt smiley


  • #3   25. jun 2017 Men i mener ikke der er grund til at gå til doktor dyr?
    jeg kan godt rette op på det hvis jeg begynder at give ben og børste tænder?

    Jeg vil ham jo det bedste, men jeg vil heller ikke have ham i narkose uden grund.


  • #4   25. jun 2017 Nej det syntes jeg ikke der er grund til smiley

  • #5   25. jun 2017 Min puddel døjer med tandsten, men så længe jeg giver ben, kan jeg holde det nogenlunde nede smiley

    profilbillede
  • #6   25. jun 2017 Hvis det blot er en smule, og hunden ikke er vandt til at få gode tyggeting, så ville jeg formentligt prøve med det først. Jeg husker min mors gamle tæve, da hun kom. Hun havde faktisk vanvittigt grimme tænder, fordi hun aldrig havde fået lov at bruge dem til andet end det almindelige foder. De blev rigtigt fine ret hurtigt, efter hun kom til min mor og fik ben og div. andet tyggenoget.

    Men får hunden allerede brugt bisserne, så ville jeg ikke gå ud fra, at tænderne på magisk vis blev fine, blot fordi man skifter til andre tyggeting - så ville jeg smutte forbi dyrlægen og få dem ordnet.

    Hold i øvrigt øje med tænderne, hvis hunden får mange ben - jeg har aldrig rigtigt skænket det en tanke, men Reikis kindtænder er simpelthen helt nedslidte (han er 10 år). Han har alle dage fået ben, både store og små, og det har åbenbart været hårdt ved bisserne. Jeg ville stadig give ben, hvis jeg fik en ny hund, men måske variere lidt mere i typerne, så det var knapt så mange hårde knogler.

    Ang. hvor man får dem - Kør til det nærmeste supermarked, de har sikkert noget der kan bruges, og ellers har f.eks. Bilka o.l. store supermarkeder i reglen et godt udvalg af forskellige ben. Vil man gerne give andet end okse og gris (pas på med gris, siger nogen, det kan give hård mave. Mine har nu ikke problemer med det), så findes der jo BARF-butikker eller almindelig slagter. Reiki er ret begejstret for hest.


  • #7   25. jun 2017 #5 Har vovsen nogensinde fået tandrensning og har du altid givet ben?
    ser ellers rigtig flotte ud! ..

    #6 han får ikke rigtig noget at tygge i mere, gjorde han mest i starten som lille, nok også derfor tænderne først nu er begyndt at se mindre flotte hvide ud.
    - vil hvertfald prøve mig frem, er glad for jeg ikke behøver at rende i special butikker for at give ham et bedre liv hvad angår hans mund.

    Når nu jeg er ny i det og han er på tørfodder normalt, hvordan starter jeg så op med at bruge ben som suplement? . han er jo en forholdsvis lille hund og møder kun kød i form af pølsestumper.

    Ps. tænkte lidt en række ribben af okse, det må man da kunne få i føtex/bilka - hvad synes i om den idé?


  • #8   25. jun 2017 Han har fået en enkelt tandrensning smiley

    Ja han har altid fået ben.


  • #9   25. jun 2017 Det er bedst at starte op med noget blødt som lam eller kylling smiley

    Gris kan give en slem omgang hård mave.

    Alle ben jeg køber til mine, er købt i almindelige dagligvare butikker smiley


  • #10   25. jun 2017 Hvad mener du med, hvordan du starter op? Åbner pakken med ben og giver det til hunden - it's that simple smiley

    Når nu det er en mindre hunde, ville jeg nok ikke gå ud og finde den største lårbensknogle jeg kunne opstøve. Men ellers er der ret frit valg - mine forældres DSG-blanding spiser de samme ben som mine. Mine æder så hele benet også, det gør deres ikke.
    Nogen giver også kyllingevinger, kyllingeskrog o.l. Jeg gør ikke - Mine bedsteforældres hund har haft held ti at splintre sådan nogen et par gange, så det tør jeg ikke. Men ellers får de det meste, både stort og småt.


  • #11   25. jun 2017 hahah, ja hvad mener jeg. Har bare læst flere steder det kan gøre dem syge hvis man ikke starter ordenligt op smiley

    men jeg vil prøve så, og så få gang i tandbørsningen. er ikke særlig frisk på det med kylling hvis jeg skal være helt ærlig, ville næsten hellere prøve med en række ribben af en passende størrelse (selvfølgelig ikke hele rækken, men så et enkelt ribben eller to). kender en der giver sine kyllingebryst filet, men det er jo ikke rigtig ben i.


  • #12   25. jun 2017 Trinne - nu er det jo ikke et foderskifte ti BARF du vil i gang med, går jeg ud fra, det ER altse bare lidt ekstra snacks vovsen får. Du sætter vel heller ikke himmel og hav i bevægelse, før du giver vovsen en politistav smiley

    Jeg skal da ikke udelukke, at en hund med lidt sart mave, kan reagere på pludseligt at få noget andet at spise. Men hvis hunden normalt ikke har problemer med variation i foderet (f.eks. hvis den får rester fra aftensmaden e.l.), hvorfor skulle den så have det, blot fordi det er et ben man giver den?
    Udover evt. en dag med lidt hårdere afføring, alt efter hvilke ben de har fået, har jeg aldrig oplevet nogen som helst problemer. Men ok, mine er ikke sarte, de spiser nærmest hvad som helst uden problemer.


  • #13   25. jun 2017 Det der er i toppen skraber jeg bare af med en kniv... det tager det fint og så er tænderne helt perfekt derefter.

  • #14   25. jun 2017 #12 - Nej jeg kan godt fornæmme jeg muligvis er lidt hysterisk eller overbeskyttende. Vil bare gerne være sikker på jeg gør det rigtigt. og nej du har ret, det er ikke en hel kostomlægning, jeg vil bare gerne give ham noget der får hans tænder i orden igen, uden at skulle rende til dyrelæge og få ordnet tænder.
    Kan det ikke gøres "naturligt" kommer han selvfølgelig afsted, men hvis ben kan give ham flotte hvide tænder og lidt ekstra godt at leve på så ville jeg være en rigtig glad hundemor smiley


  • #16   25. jun 2017 Jeg ved godt hans tænder ikke er perfekte smiley han skal have en tandrensning igen i år, efter aftale med dyrlægen.

    Tandbørstning er forsøgt, og han HADER det!


  • #17   25. jun 2017 jeg er hvertfald rigtig glad for alle de her svar og tager gerne imod flere råd med kyshånd.
    Pt. tænker jeg at gå i supermarkedet i morgen og se hvad jeg kan finde. så må vi jo se om vovsen har interesse for det.


  • #18   25. jun 2017 Jeg skraber det bare af med en kniv smiley .. Og ellers får han bare ben engang i mellem, han har altid haft flotte tænder smiley

  • #19   25. jun 2017 Lette belægninger fjernes med gnavetid i fx ribben efterfulgt af tandbørstning med fx en fingertandbørste af stof.


  • #20   26. jun 2017 Anh. Dit spørgsmål om din vaps bør få ordnet bisserne vil jeg sige klart nej, det er slet ikke nødvendigt pt. smiley

    Når mine får kylling så får Chi`en lårene og Huskien æder resten, med okseknogler som gerne er nogle store nogle, der får de begge bare en knogle hver, det Chi`en ikke kan æde snupper Beauty når Cookie lader benet ude af syne før eller siden. Hverken Beauty på 13 eller Cookie på 7år har fået
    børstet eller renset bisser og begge har i flg. dr.dyr meget fine tænder.
    Jeg fik dem til at lege meget med "tygge på og i" neglebørster, da de var små/yngre, det virkede fint som "tandbørstning" smiley men det gider de ikke rigtig mere, og de får nu ben hver anden dag og det holder bisserne i fin stand og er ikke blevet slidt ned "nok pga. de mange lidt blødere kyllingeben smiley


  • #21   26. jun 2017 Om din hund skal have en tandrensning nu eller senere kommer jo an på i hvilken stand hundens tænder er i.

    Hvis der bare er lidt belægning er det ikke nødvendig at rense dem nu.
    Hvis tandstenen er ved at gå op under tandkødet og tandkødet er rødt, så skal hunden have renset tænder, for tandkødsbetændelse gør ondt.


Kommentér på:
Tænder, er det for sent?

Annonce