{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
407 visninger | Oprettet:

Råt sammen med tørt? {{forumTopicSubject}}

Rubi er ikke glad for tørfoder. Har så prøvet at knuse tørfoderet og blande det sammen med hakket oksekød. Og sørme om damen ikke nærmest slikker skålen ren nu..
MEN, hører så at man ikke må give råt og tørt samtidigt? Er det en skrøne eller hvad? Vil meget gerne høre om jeres erfaringer.

Kommentarer på:  Råt sammen med tørt?
  • #1   15. jul Det er, mig bekendt, en skrøne.

• Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    jul 2017

Svar: 46
    #2   15. jul Jeg er begyndt at fodre sådan, og kan kun sige at vores hunde trives med den kombination.
    De store får Semimoist tørfoder, og så får de 250 gram kød i hver aften.
    De har fine maver og blevet endnu flottere i pelsen end før. Troede ikke det var muligt.
    Min yngste tæve der er allergiker får TOTW Pine Forest om morgenen og 500 gram råt om aftenen.
    Ved alle suppleres med vitamin benmel og hørfrøolie.

Nu er jeg indmeldt i 2 BARF-grupper men de siger alle at man ikke må blande, men tænker lidt at man vel kan se på sin hund om den trives på en kombination af foder.

• #3   15. jul Det er overhovedet ikke noget problem.

• #4   15. jul Mine får også en kombi af råt og tørt, og det fungere ganske udemærket...

• #5   15. jul Skal lige sige at det er i samme måltid og ikke fx råt om morgenen og tørt om aftenen

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#6   15. jul Det har ingen betydning. Vores de store får kun 1 måltid dagligt. Og der er det blandet.

Jeg skla ikke stå kl 5 om morgenen og lave mad til 5 hunde, fordi det ikke må blandes, når jeg kan se på dem at de trives ganske fint med det blandet.
    Har rigelig problemer med bare at huske hvad foder der skal i hvilken skål og hvilke piller og tilskud der skal i til de 2 unge.

• #7   15. jul #2
    Hvad bruger du af semimoist foder?

• #8   15. jul Har jeg da aldrig hørt man ikke må hvad er argumentet for det, af ren nysgerrighed?:-)

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#9   15. jul Jeg har Platinum Iberico og så har jeg lige prøvet at bestille Bosch SOFT hjem med henholdsvis and og kylling.
    Er det ligeså lækkert som Platinum så får de nok det i stedet.

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 31 Følgere: 326 Emner: 103 Svar: 3.302
    #10   15. jul Det barf der hedder easybarf, hvor der kommes vand i må ikke blandes med alm tørkost i større mængder.

Det er ok at tage en teskefuld og coate alm tørkost med.

• #11   15. jul Selvfølgelig må man blande råt og tørt i samme måltid Jeg ville så hellere købe kød med ben end at supplere med benmel, men det er jo noget helt andet. Et andet alternativ kunne være at fodre med råt fuldfoder, hvis man ikke tør kaste sig ud i selv at sammensætte det rå. Så er det lige så nemt med råfoder som med tørfoder. Men altså, hvis man hellere vil holde fast i noget tørt, så er det ganske fint at blande det op med råt kød. Jeg ville så uanset hvad give rå ben også

• #12   15. jul Salla - Det er jo råt kød og ikke Easybarf ts spørger til Synes i øvrigt det er meget misvisende at kalde tørret kød for barf. Barf er råt kød/ben/indmad

• #13   15. jul Caroline noget med at mad bliver nedbrudt med forskellig fart i maven og forskellige enzymer bliver brugt når det er henholdsvist animalsk og vegetabilsk....og så kan det rå blive "fanget" bag tørfoderet som fordøjes langsommere... og bakterier fra det rå kød kan skade hunden.

Det er noget ulogisk ævl...desuden, jo længere tid noget ligger og skvulper rundt i mavesyre jo mere fordøjet bliver det, og jo færre bakterier overlever -desuden igen...hunde slikker sig selv i rumpen, spiser jordbakterier og drikker af vandpytter. De er ikke så sarte.

Min hund overlever endnu...og selvom han da for det meste får tørfoder om morgenen til rådighed (ikke altid...faktisk sjældent han spiser det) og så råt om aftenen....så får han altså også engang imellem råt med tørfoder fordi jeg er doven, ikke har taget nok op eller det bare lige passer...

Og han lever endnu, i bedste velgående. Fin afføring, bare lidt rigeligt af den i forhold til rent råt...

• #14   15. jul Kennel Hearthitter - Jeg bruger pt Bosch Soft med ged til godbidder og fodersøg (skåret i mindre bider, da pillerne er ret store), synes slet ikke det er lige så lækkert som Platinum, desværre

• #15   15. jul Sikke noget pjat, der er mange mærkelig råd derude

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#16   15. jul Stine:

Øv da. Det med ged er meget fedtfattigt ved jeg, men om det gør en forskel ved jeg ikke. Jeg tager hul på det inden så længe, men de er altædende, så det skal nok ryge ned. Men efter Wolfsblut ikke er godt til dem mere, er jeg lidt på den, så derfor får de nu råt også. Så fodrer jeg stadig med lidt god samvittighed.
    Men øv at høre det ikke er så lækkert.. prisen er jo rigtig fin..

• #17   15. jul Det kan du sagtens.
    Det gør jeg selv.

• #18   15. jul Ingen problemer i det. Mine får både vådt, semitørt, tørt, råt og menneskemad i én stor pærevælling

• #19   15. jul Hvis det funker for dig og din hund så fortsæt endelig.

Gør det også ind i mellem.

• #20   15. jul Kennel Hearthitter - Jeg synes det er tørt og kedeligt, slet ikke soft. Men ja, den med ged er fedtfattig og kan også se, at der er meget højere kødprocent i de to varianter du har købt (60%), det kan også være, at det hjælper på lækkerheden. Ærgerligt at der ikke er lige så høj kødprocent i den med ged, det ville jeg da gerne betale lidt ekstra for, ged er jo en dyrere kødtype. Dog klager min hund ikke, han spiser dem gladeligt Og han bliver råfodret (får kun Bosch som godbidder), så han får rigeligt kød, selvom der kun er 20% kød i den med ged

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#21   15. jul Den med ged er også væsentlig dyrere, så det virker faktisk meget underligt
    Jeg skal opdatere i tråden her når jeg tager hul på den ene variant

• #22   15. jul Coolio, tak for jeres svar

• #23   15. jul Jeg vil meget gerne høre, hvordan de andre varianter er, når du åbner Det er jo en god pris, synes dog på den danske zooplus side, at prisen er den samme på ged, and og kylling. Kan også se at de har soft med 40% råvildt. Købte ged for variationen, fordi det er svært for mig at få fat i rå ged. Kan godt forstå du gerne vil tilsætte råt kød, men hvorfor synes du egentlig, at det er mere nødvendigt med Platinum end med Wolfsblut? Platinum indeholder da mere kød (70% mener jeg). Men tror nu dine vovser sætter pris på, at du tilsætter råt kød uanset mærke

• #24   15. jul TS Min gamle hund fik jeg også til at spise, ved at blande råt kød med tørfoderet. Havde prøvet mange tørfodermærker, men han spiste minimalt. Men efter lidt tid hvor han syntes, at tørfoder blandet med råt kød var lækkert, så gad han heller ikke det længere. Så endte han på rent råt

• #25   15. jul Told you so, Henriette

• #26   15. jul Ja Mette, lige nu syntes hun det er fedt, håber det varer ved..
    Tak for snakken

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#27   15. jul Wolfsblut har adskillige varianter og jeg skiftede variant ca hver uge..
    så fik de altid noget nyt og lækkert. Mange gange fik e også dåsemad i.
    Kiloprisen er da noget højere for de andre der ikke fåes i 12,5 kilos.
    På de store sække ligger den på ca 31 og de små ligger den fra 38;50 -58 kr

• #28   15. jul Ja, det er rigtigt Wolfsblut findes i mange varianter og også dåsemad. Nå ja, jeg har kun sammenlignet priserne på de små poser, da jeg kun har en enkelt hund og ja, kun bruger tørfoder som godbidder, så overvejede slet ikke at se på, om nogle varianter fandtes i store poser. Sådan 2.5 kg holder i mange måneder herhjemme

• #29   15. jul Har lige set, at hvert fald de små poser soft nu også findes med fasan og vildsvin med 40% kød

• #30   16. jul Vi har også gjort det og gør det stadig. De trives faktisk bedst sådan. De får platinum Iberico og kylling blandet og deri forskelligt råt, som også kan være Vom.

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#31   16. jul ja der er kommet mange varianter af det SOFT foder.. Så nu er jeg spændt på om det falder i god jord hos vores. Med 5 Boxere holder en sæk med 12,5 kilo ikke særlig længe, så det er godt nok mange poser der skal købes af de små
    Men ellers bestiller jeg bare Platinum hjem igen. Det sker der ikke det store ved, hvis jeg taber en bid eller 2 og så hende med allergi får fat i det.
    Med Wolfsblut bliver hun syg allerede et par timer efter..

• #32   16. jul Spørgsmål: Jeg bruger Alpha spirit, som godbider. Det er et semivådt tørfoder. Jeg køber knapt 10 kg af gangen, og det er pakket i mindre pakker ad ca. 200 gr, så det holder sig fugtigt og blødt.
    Hvad med de andre semivåde tørfodertyper ? Pakker de alt i én pakning, så det udtørrer hurtigt, eller ?
    Har kun prøvet alpha spirit, og så Frolic i "gamle dage".

• #33   16. jul Platinum pakker i 5 kg poser uanset hvor mange kg man køber. Nå ja, og så kan man købe mindre poser på 1.5 kg mener jeg, som også er i én pose. Bosch soft har jeg kun købt 2.5 kg af og det var i én pose. Jeg har også prøvet Alpha Spirit. Min erfaring er af Platinum er mest semimoist, synes Alpha Spirit var tørt, selvom det var i små pakker

• #34   16. jul Stine: Tak for svar Jeg har fået en enkelt pakke alpha spirit, som var lidt tør/smuldrende, men de andre har heldigvis været fine.
    Måske man skulle prøve platinum også ? Hundene elsker at smage noget nyt og spændende

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#35   16. jul Stine:

Så tog jeg hul på det med and. Store lidt tørre firkantede foderboller der dog dufter okay. Det lugter ikke kemisk som næsten alt andet hundemad gør, på nær det der er lavet på fisk. Men ikke så voldsomt duftende som Platinum foderet, men det er også voldsomt som det lugter af røget kød.
    De har spist det med velbehag.

• #36   16. jul Kennel Hearthitter - Ærgerligt at de også er lidt tørre, men dejligt at vovserne synes godt om det Blev dog i går aftes opmærksom på, at Bosch skriver, at de tilsætter konserveringsmidler, det er jeg ikke så glad for Ved du om Platinum gør det? Hvis min hund får et helt måltid af Bosch, har han ikke så god mave, så tænker jeg finder et andet produkt, når sækken er tom. Måske Essential, det har han god mave på, det har en fin sammensætning og han kan lide det

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#37   17. jul Vores ene tæve havde racermås i aftes. Det kan selvfølgelig være pga det bratte skift, men ikke lige noget der plejer at ske.
    Det her er hvad der er tilført i Platinum. Men konserveringsmiddel kan jo blot være vitamin E så vidt jeg ved.

• #38   17. jul Ja, jeg tror bare producenten skriver det, hvis der er brugt naturlige konserveringsmidler.

Ærgerligt at din ene hund havde dårlig mave i går. Min erfaring er, at hvis min hund får dårlig mave ved brat skift, så får han dårlig mave af produktet uanset hvad. Han kan sagtens tåle bratte skift til fx Essential, som han aldrig får herhjemme, men får når han passes ved min veninde. Han fik også et måltid tørfoder som fodersøg, da jeg gik tur med en anden hundeejer forleden, kan ikke huske mærket, men maven var fin bagefter. Når min hund får dårlig mave af et produkt er min erfaring, at det bliver han ved med at få af dette produkt. Han er jo vant til hele tiden at blive fodret varieret lige fra opdrætter, men Bosch kan han fint klare som lidt godbidder, men som et helt måltid dur det simpelthen ikke må jeg erkende. Og han er jo vant til at få en smule af det dagligt, så det er ikke nyt for maven

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#39   17. jul Dicte kan sagtens have haft munden i noget klamt, så jeg vil ikke helt afskrive det.. Hun er også i løbetid nu, så det kan også have lidt indflydelse. Første dag med blod så..
    Men kan da se min unge hanhund er meget interesseret i at komme ned i bøtten med det nye foder, så det må lugte godt nok..

• #40   17. jul Det er godt, at smagen falder i god jord Min hund er som sagt også fint tilfreds med smagen på det med ged

Kommentér på:
Råt sammen med tørt?