{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
684 visninger | Oprettet:

Lonnie S
Lonnie S
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Tabing af øre, Manchester Terrier. {{forumTopicSubject}}

Det er nok mest til alle avlere of folk derude som ved noget om tabing af hundens øre.

Har en dejlig hvalp på 4 mdr. Det eneste problem er hendes ører som vi ikke kan få til at sidde rigtigt. De skal knække i midden, men vi kan bare ikke få dem til at sidde og jeg har prøvet næsten alt.

Håber virkelig at der er nogen som kan hjæpe.

Kommentarer på:  Tabing af øre, Manchester Terrier.
  • #1   16. jul Ved collien sætter man tyggegummi i spidsen af øret for at få det til at kippe - måske det var en mulighed?

• Troels L
    Troels L Tilmeldt:
    jan 2016

Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 84
    #2   17. jul Hvad er pointen? forstår ikke helt hvorfor man skal have dem til at kippe, hvis de ikke kipper af sig selv er det vel ligegyldigt?

• Lonnie S
    Lonnie S Tilmeldt:
    jul 2017

#3   17. jul Det er et krav for at hun kan udstilles og det ser meget pænere ud, ellers får hun bare flyve ører.

• #4   17. jul Enten så limer vi dem, med tekstil lim, eller også så sætter vi dem fast med sports tape.

Har du spurgt opdrætter?

• Lonnie S
    Lonnie S Tilmeldt:
    jul 2017

#5   17. jul Opdrætter brugte tape, men hun klør tapen af så vi ender nok med at bruge tekstil lim.

• #6   17. jul Det er vel ikke et krav, men måske vinder den nok bare ikke. Min hund har i hvert fald fået excellent på trods af fejl stilling af ører.
    Synes det er lidt snyd at lave om på hunden for at få bedre resultat på udstilling og hvis den så også skal bruges i avl, så giver den jo forkert ørerstilling videre.
    Jeg forstår det ikke, men det er en anden sag du har vist fået svar på spårgsmålet så det springer jeg over.

• #7   17. jul Maya vi gør det for en sikkerheds skyld, for i vores race er det diskvalificerende fejl at have strit øre. Hvis jeg ikke taper/limer dem mens de er bløde, kan det være for sent at rette fejlen når ørene først har sat sig.
    Så hellere gå med livrem og seler.

Lonnie - det er Ikke svært at sætte tapen og nemmere at få af igen, end limen. Det kan være du kan få din opdrætter til at vise dig hvordan

• #8   17. jul læste det som tabning af øre. fik nogle mærkelige billeder

håber i finder en løsning så den får fiiiine ører

• #9   18. jul Camilla: Men risikere man ikke at lige pludselig skal alle hvalpe ha fixet ører for at de sidder rigtigt? Hvis det er diskvalificerende at ha stritører, så burde hunden jo ikke bruges srlvom man har ordnet ørene, den har jo anlægget for bløde ører og giver det videre. Det er virkelig en af de ting hvor udstilling ikke giver mening, er det også ok at farve en fejlfarvet eller hvor går grænsen?

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 1.111
    #10   18. jul Den eneste man snyder er sig selv

• Troels L
    Troels L Tilmeldt:
    jan 2016

Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 84
    #11   18. jul for herre bevares.
    hvis det er for udstillings skyld så lad da hunden være som den er.

• #12   18. jul Maya muligvis. Nu har jeg så sjældent set stritøre hos udstillings linierne, rigtig ofte sidder de som de skal, men nogle af de hunde som ikke bliver tapet eller limet ender fx med rosenøre - ikke en fejl, men det er bare ikke ligeså ønsket som kip øre. Og når jeg nu rent faktisk kan gøre lidt for at min hund får smukke øre som derudover også er korrekte, så er det da fjollet ikke at gøre det.

Der er sgu da tosset at købe en hund med henblik på udstilling og at det så er ørene der bliver bedømt ned hver gang, noget man så nemt kunne have undgået

• #13   18. jul Men det gør bare at udstilling af hunden ikke er særlig setiøst, for hvordan sikre man sig en hvalp efter forældre der lever op til standarden, når der snydes på den måde?

Nu har der været en masse debat herinde omkring vigtigheden af tavler osv. men når man så satidig høre om at der bruges hunde i avlen der er justeret så deres fejl bliver skjult + brug af hunde der ikke har perfekte resultater på sundheden, så kan jeg godt forstå modviljen og uforståen overfor vigtigheden af stamtavler, det klinger sku lidt hult.

Man bliver lullet ind i at hvis bare du sørger for stamtavle så får du den hund du for venter, uden stamtavle ved du i mindste at du ikke kan forvente noget.

• #14   18. jul Her har vi også tapet øre, men aldrig om jeg ville stille til udstilling og da slet ikke avle på ham når han har forkerte øre. De bliver jo ikke korrekte af at blive tapet og det ender med at der lige pludselig er en masse hunde med forkerte øre.. og hvorfor mon? Ja fordi man ikke aner hvem der reelt har korrekte øre og hvem det ikke har

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 942
    #15   18. jul Hvis ikke man kan finde ud af at avle hunde med de rigtige metode, så kan man tye til lim eller tyggegummi.. Så kan man nemlig "trække" ck-kvalitet på en hund, som slet ikke er af den kvalitet naturligt.. mangler en bobbel tekst

PS: så undlader vi helt at komme ind på at knuse brusk i øret..

• #16   18. jul Hvis man nu taper en hund ned, så den får "perfekte ører" og så bare har i mente når man finder parringsemner til den, at den ikke havde haft fuldstændig perfekte ører, er det så ikke godt nok?
    Så man ikke parrer to hunde med dårlig øresætning, men en med og en uden? Ifald at den med den uperfekte øresætning altså egner sig til avl, og har noget at "give videre"?

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#17   18. jul Vis dog de øre som de er.. I stedet at manipulere med sandheden..

• #18   18. jul At jeg har tapet ørene er ikke ens betydende med at han ikke har korrekte ører.

Alle 'klappe kage' hundene får stort set aldrig hverken tapet eller limet og langt de fleste ser rigtige fine ud. Så er der nogle som har fx rosenøre - tilladt, men knapt så ønskværdigt.
    Det er sgu da tåbeligt at købe en hund hjem, med henblik på udstilling og så tage chancen for at den får rosenøre - igen, det den godt, men kip øre er ønsket hos vores race, så det ville trække ned.
    Så en hund der på resten af strukturen er en rigtig fin hund, gode resultater på både prøver og sundhed ville blive 'kasseret' på baggrund at ikke så ønsket ørestilling? Når man rent faktisk kunne have hjulpet dem i den rigtige retning? Ej det er da for dumt.

Vi behøver ikke at være enige, men jeg tænker at skulle jeg vælge en hund fra i avl - så var det nok ikke ørene der var det første jeg kiggede efter

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#19   18. jul Det er sgu da tåbeligt at købe en hund hjem, med henblik på udstilling og så tage chancen for at den får rosenøre - igen, det må den godt, men kip øre er ønsket hos vores race, så det ville trække ned.

Så ser man jo aldrig den naturlige ørestilling.. Og så får man aldrig rettet "problemet" hvis det altså er en vigtig egenskab i racen..

• #20   18. jul Peter du læser slet ikke hvad jeg skriver...
    Der er mange hunde indenfor racen som aldrig har fået hverken limet eller tapet øre, som har helt fine øre.
    Jeg gider bare ikke at tage chancen og få grimme øre på en hund som jeg gerne vil udstille

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#21   18. jul Jeg gider bare ikke at tage chancen og få grimme øre på en hund som jeg gerne vil udstille

Så ser du jo heller ikke hundens naturlige ørestilling, hvis der"forebygges" med tykkegummi etc.. Du forstår måske bare ikke min pointe?

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#22   18. jul Genetik har en del at sige vedr. ørestilling.. tyggegummi eller ej..

http://www.mydogdna.com/blog/ear-erectness-what-test-telling-you

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#23   18. jul

Manchester Terrier, der står ikke noget om rosenøre feks.? https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/48/a5/d5/48a5d535b2dc2c884101fa5bf356e2e0--manchester-terrier-mundo-animal.jpg

Små og V-formede. De bæres klart over hovedets overlinie og hænger tæt ind til skallen oven for øjnene
    http://www.dkk.dk/xdoc/120/071-Manchester_Terrier.pdf

• #24   18. jul Peter - jeg kan ikke bruge dit link til noget, for det dilemma jeg skrev var rosenøre og kip øre, ikke strit øre.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#25   18. jul Det er bare noget pjat at man har indført forskel på de to "typer"

Nogen bruger feks. betegnelsen Ears if natural, semi-prick or rose are preferred...

Latterligt at det vejer så tungt i visse kredse..

Peter - jeg kan ikke bruge dit link til noget, for det dilemma jeg skrev var rosenøre og kip øre, ikke strit øre.

Når alt kommer til alt..tror du så ikke også at det er genetikken der bestemmer om det bliver rosenører eller kipører..hvis der altså ikke bliver limet eller brugt tyggegummi..

• #26   18. jul Måske Peter, men så forstår jeg ikke genetikken bag ét rosenøre og ét kip øre.

Meget muligt du synes det er latterligt, men nu var det jo rent faktisk ikke det der blev spurgt ind til.

Har du overvejet at det faktisk er helt okay at man ikke er enige og at ikke alle deler din holdning?

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#27   18. jul Har du overvejet at det faktisk er helt okay at man ikke er enige og at ikke alle deler din holdning?

Hvor mange tror du der forstår genetikken bag rosenører og kipører.. nok en del færre end der bruger tyggegummi..

Har jeg sagt at vi alle skal være enige og synes godt om det samme herinde?

Man skulle næsten tro at det er sådan at I ønsker det..

• #28   18. jul Forstår du genetikken bag to forskellige øre på samme hund?

Sådan som du debattere er det som om at alle med en anden holdning end din - er forkert på den. Man behøver ikke alle være enige, men du har så travlt med at skyde med dine konspirations teorier.
    Har du overvejet at hvis flertallet er enige, så er det måske fordi der er noget om snakken og ikke fordi man på mystisk vis er blevet hjernevasket?

Jeg gider ærlig talt ikke fortsætte med dig, for det er da spild af tid.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#29   18. jul Jeg gider ærlig talt ikke fortsætte med dig, for det er da spild af tid.

Hvorfor så ?

Forstår du genetikken bag to forskellige øre på samme hund?

PS: Pandeskallens bredde og vinkel og ørenes vægt/tykkelse og placering derpå.. har indflydelse på kip eller rose..

• #30   18. jul Nøjagtigt derfor jeg synes det er spild af tid.
    Du svarer jo ikke på mit spørgsmål.

Hvorfor kan samme hund have både kip og rosenøre? Ét af hvert? Det gad jeg godt at forstå hvordan genetikken spiller ind på det ene øre, men ikke det andet.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#31   18. jul Nej, jeg forstår ikke genetikken omkring ører..og de gør den professor i genetik(som avler hunde) jeg har snakket med heller ikke.. men vi ved begge at man kan avle sig ud af "problemet"

• #32   18. jul Hvordan kan du så helt skråsikkert sige at det skyldes genetik?

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#33   18. jul Skulle det være miljø eller foder som afgør ørestillingen.. jeg spørger bare?

its all in the genes..

• #34   18. jul Tja så længe du ikke kan påvise en konkret sammenhæng mellem genetik og ørestilling, så kan svaret jo være alt mellem himmel og jord.

Måske er det et spørgsmål om tilfældigheder der spiller sammen, hvilket måske kan forklare hvorfor det kan forekomme på ét øre, men ikke det andet.

Lige nøjagtigt derfor limer og taper jeg, for jeg gider ikke at tage chancen

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#35   18. jul Der er ingen tvivl, lad nu være med at være dumstædig..

http://www.dailydogdiscoveries.com/dog-ear-shapes-and-types/

• #36   18. jul #12 "Nu har jeg så sjældent set stritøre hos udstillings linierne, rigtig ofte sidder de som de skal, men nogle af de hunde som ikke bliver tapet eller limet ender fx med rosenøre - ikke en fejl, men det er bare ikke ligeså ønsket som kip øre. Og når jeg nu rent faktisk kan gøre lidt for at min hund får smukke øre som derudover også er korrekte, så er det da fjollet ikke at gøre det. "

Camilla, ved du med sikkerhed, hvor mange af de hunde fra udstillingslinjerne, der har haft tapet ører og hvor mange, der ikke har ?

Hvis du har tapet din tæve (jeg ved ikke, om din er en tæve, så et lidt hypotetisk spørgsmål), så ved du jo ikke, om den ville have haft korrekte ører uden tapen. Kan du gå ud og vælge den han, du synes egner sig bedst til hende og føle dig sikker på, at ejeren er ærlig, når vedkommende påstår, at hunden ikke har været tapet ?

Det kan godt være, at du ikke synes, det er at snyde udstillingsmæssigt at hjælpe naturen lidt på vej med tape, men kan du slet ikke se det i det lidt større perspektiv, at hvis alle synes, at det er ok at hjælpe naturen lidt på vej, så risikerer man at racen på den lange bane mister noget at det, der skulle være racetypisk, simpelthen fordi for mange ikke aner f.eks. hvilken ørestilling, deres hund reelt har.

#18 "Så en hund der på resten af strukturen er en rigtig fin hund, gode resultater på både prøver og sundhed ville blive 'kasseret' på baggrund at ikke så ønsket ørestilling? Når man rent faktisk kunne have hjulpet dem i den rigtige retning? Ej det er da for dumt. "

Eller sagt med andre ord, standarden er tåbelig, fordi den lægger vægt på ørestilling, som gerne skal være racetypisk

Hvis de fleste hunde i racen har korrekt ørestilling, skulle det da slet ikke være nødvendigt at tape bare for en sikkerhedsskyld. Der er da mere grund til at føre racen videre på de hunde, der både er strukturmæssigt gode, sunde og med korrekt ørestilling. Og når alt kommer til alt er udstillingsresultater jo ikke nødvendige for at føre racen videre, så alt er jo ikke nødvendigvis tabt for en hund med ørestillingsfejl, men det er da en klar fordel at vide med sikkerhed, hvordan både den og dens mulige avlspartnere samt deres slægtninge ville have set ud uden tape, tyggegummi eller lign.

Nu ved jeg slet ikke om, du har avlsplaner med din hund, og det er ikke for at køre specielt på dig, men det er bare et skråplan at komme ind på for en race, og det forringer da klart seriøsiteten omkring udstillinger, hvis man aldrig ved, om folk lige har hjulpet naturen på vej.

• #37   18. jul Hvorfor i alverden skulle en hund ikke kunne have et kipøre og et rosenøre ?

Jeg kan slet ikke se, hvordan der ikke skulle kunne være noget genetisk ind over ørestilling. Jeg har til dags dato aldrig set en pyreneerhund med stritører Hvis ørestilling var fuldstændig tilfældigt, så ville vi godt nok se nogle helt andre variationer i ørestilling i de forskellige racer, end vi ser.
    Og ørestilling er jo beskrevet i standarder ud fra hvad, der var typisk, da standarden blev lavet. Hvis ørestilling var tilfældigt, ville det næppe være sådan at alle racer har krav om bestemt ørestilling.

Men hvis man nu fuldstændig undlod at tape ører i de racer, der skal have kipører, så var det jo muligt, at man kunne finde en linjemæssig sammenhæng mellem ørestilling ganske ligesom mellem så mange andre bygningsmæssige forhold.

• #38   18. jul Lene - jeg kan se det når jeg kender flere kuld og ved hvilke der er blevet limet og hvilke der ikke er, på den måde kan jeg kende hvilke hvalpe der har korrekte øre fra naturens side.

Nu har jeg heldigvis ikke brug for at rette på diskvalificerende fejl - hvilket jeg heller ikke synes at man skal. Jeg snakker om at rette på ørene, for at være mere sikker på at få de ønskede øre.

Jeg har hele tiden fortalt at rosenøre fx er tilladt, men det mest ønskede er kip.
    At have en hund med ét rosen og ét kip ser sgu ærlig talt lidt fesent ud og når jeg ved at det er mere ønskeligt med kip, hvorfor så ikke stræbe efter det når jeg kan? Og ja, jeg holder helt fast på at jeg ville til hver en tid vælge en hund med rosenøre til en parring, hvis den var bedre sat sammen, end en der var med kip - selvom jeg synes ørene er grimme, for ørene er sgu det mindste af det og trods alt stadig indenfor standarden!

Om jeg skal have mine hunde i avl, vedkommer på ingen måde dig.

Jeg har aldrig sagt at genetikken ikke spiller ind, men så længe du ikke kan påvise en konkret sammenhæng, så kan det være mange ting der spiller ind. Det kan være er tilfælde at det ene øre brusk sætter sig på den ene måde og det andet på en anden måde.

• #39   18. jul Jeg er glad for, at vi ikke har tradition for at tape ører. Forkert ørestilling er ikke en diskvalificerende fejl, men jeg vil gerne have muligheden for at vælge avlspartnere med korrekte ører.
    Det kan synes som en biting, men udtrykket hos hunden ændres så markant, når ørestillingen er forkert.

Hos mange whipper lever ørerne deres eget liv, men hos de fleste kan de sidde rigtigt, nogle har dog permanente stritører og det gør intet godt for et ellers smukt hoved, så det vil jeg være træt af at få ind i mine linjer.

• #40   18. jul Som de skal sidde, tynde fine, korrekt foldede rosenører.

• #41   19. jul Camilla, nej det rager ikke mig, om du skal avle på din hund (du godeste, jeg kan stadig blive forbløffet over de ting, folk tager anstød af), men mit udgangspunkt i forhold til at ændre på hundens udseende i forb. med udstilling er racens udvikling på længere sigt, og dermed er avl jo relevant.

Jeg bruger udelukkende dig som eksempel, fordi du står frem og fortæller at du gør det og forsvarer en praksis, som jeg ikke synes om.

Det her er det første, du skriver i denne tråd:

"Maya vi gør det for en sikkerheds skyld, for i vores race er det diskvalificerende fejl at have strit øre. Hvis jeg ikke taper/limer dem mens de er bløde, kan det være for sent at rette fejlen når ørene først har sat sig.
    Så hellere gå med livrem og seler. "

Det kan godt være, at du ved, at din hund ikke ville have fået strit ører, men jeg læser dette som et forsvar for eller forklaring på at gøre det, så man undgår en diskvalificerende fejl. Og under alle omstændigheder kan du vel ikke vide præcis, hvilken øre stilling din hund ville have haft uden tapen.

Min første tæve havde for højt ansatte ører, og jeg kan garantere for, at det er noget, der slår igennem avlsmæssigt. Selvfølgelig blev der taget højde for det ved valg af hanhund, så ikke alle hvalpe fik det, men nok til at konstatere en tydelig arvelighed. Og forkerte øre stilling kan i den grad ødelægge udtrykket og i hvert fald ændre det.

• #42   19. jul Lene at vi debattere øre er helt fint, men jeg ser ingen grund til at dele med dig hvorvidt jeg har planer om avl eller ej, at du bliver anstødt af at jeg ikke vil dele det... det har jeg svært ved at forstå.

Jeg har gennem hele tråden fortsæt at jeg endnu ikke har set strit øre, som er en diskvalificerende fejl hos vores race, i udstillings linierne. Vi ser engang imellem rosenøre, som er tilladt, men ikke ligeså ønsket som kip øre. Når man nu har muligheden for at rette på hvad der muligvis bliver grimme øre, hvorfor så ikke gøre det? Jeg ville da være ærgerlig over at have købt en hund hjem med henblik på udstilling og den så får "grimme" øre. Igen tilladt, men ikke ligeså ønsket som kip.

Du har hund A og hund B, kuld søskende som stiller i samme klasse. De er nogenlunde ligeværdige, minder meget om hinanden i struktur og evt fejl. Hvad er der så tilbage at dømme på? Så dømmer man helheds indtryk. Hund A kommer lige ind fra haven af, hund B har været i bad, er ren, klippet så den ikke ser sjusket ud.
    Hvilken hund tror du dommeren ville vælge? Jeg selv personligt ville vælge B. Det er nøjagtigt det samme med ørene.

Vi kan blive enige om ikke er være enige, mere får du ikke fra mig i denne omgang

• #43   19. jul Camilla: så skal man bare ikke bruge udstilling som et kvalitets stempel i forhold til avl, men som en skønheds konkurrence hvor det bare gælder om at være pænest på dagen. Er det overhoved tilladt at ændre hundens udseende, eller er det bare noget folk gør, det gør hvert fald at udstilling er udelukket som argument i forbindelse med avl og stamtavler.

• #44   19. jul Camilla, jeg tror, du misforstår mig. Jeg spørger ikke, om du har planer om avl eller ej. Ved du hvad et hypotetisk spørgsmål er ?

Jeg sætter et par scenarier op, hvor jeg ville mene, at det ville være ideelt at vide, hvordan hundene, man skulle avle på samt andre hunde i samme linje, så ud, uden at man havde ændret på f.eks. ørestillingen.

Det er ikke interessant for mig, om du vil avle. I den her sammenhæng interesserer jeg mig for din holdning, og når jeg skriver, at jeg ikke ved, om du har planer om avl, skal det ikke læses som et spørgsmål om hvorvidt du vil avle. Hvis det bare var det, jeg ville vide, havde jeg nok hæftet et spørgsmålstegn i enden af sætningen

Tænk nu hvis du kun havde en hanhund og alt omkring avl og racens udvikling var dig ligegyldigt, og alt hvad der var vigtigt for dig, var at vinde på udstilling, så havde mine spørgsmål jo virket malplacerede, derfor skrev jeg kommentaren om, at jeg ikke vidste, om du ville avle. Der kunne ligeså godt have stået, jeg aner ikke om det her overhovedet er relevant for dig.

• #45   19. jul "Du har hund A og hund B, kuld søskende som stiller i samme klasse. De er nogenlunde ligeværdige, minder meget om hinanden i struktur og evt fejl. Hvad er der så tilbage at dømme på? Så dømmer man helheds indtryk. Hund A kommer lige ind fra haven af, hund B har været i bad, er ren, klippet så den ikke ser sjusket ud.
    Hvilken hund tror du dommeren ville vælge? Jeg selv personligt ville vælge B. Det er nøjagtigt det samme med ørene. "

Efter at have udstillet ganske meget i over 30 år har jeg endnu til gode at se sådan en situation, selv om der ofte henvises til den.
    Men hvis vi nu leger, at vi står situationen, at alt hvad der skiller de to hunde er ørene, begge har korrekte ører, men den ene er tapet og har dermed ønskværdige ører og vinder fordi den anden er ikke tapet, men udstilles med de ører, naturen nu har udstyret den med, som er korrekte men ikke ønskværdige. Beklager, men jeg ville ikke specielt kunne glæde mig over at vinde i den situation.

Heldigvis er det sjældent så tæt. Med hensyn til hvor velplejet hundene er kommer det jo fuldstændig an på dommeren. Hvis vi igen leger, at hundene er helt ens ellers, vil det hos pyreneerhundene være sådan, at kommer dommeren fra syd for den danske grænse (mellem og syd Europa) vil den uvaskede hund vinde, for dernede vasker man ikke pyreneere, og kommer dommeren fra Skandinavien, Storbritanien, USA og så videre ville den vaskede hund vinde.

Jeg synes selv at en nyvasket og velbørstet pyr er lækker, men jeg kan godt lide udgangspunktet, som de f.eks. har i Frankrig, at det er hunden, der skal bedømmes og ikke dens frisør.

Kommentér på:
Tabing af øre, Manchester Terrier.