{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
364 visninger | Oprettet:

Vacciner af hund {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Håber I kan hjælpe på min forvirring inden for vacciner af hund. Min franske bulldog har fået basisvacciner, da han var ca. 8 uger og igen da han var 16 uger.

Så var jeg sikker på, at han så skulle have den sidste basisvaccination da han bliver 1 år og 3 mdr. Men jeg er alligevel blevet i tvivl... Mange steder jeg læser, skriver de kun 1 og 2 basisvacciner og ikke alle hunde får 3. omgang...
Så er forvirret, om han skal vaccineres for 3. gang, eller hvordan?

Håber I kan hjælpe

Kommentarer på:  Vacciner af hund
  • #1   16. jul Enten vaccinerer man 8, 12 og 16 uger, ellers vaccinerer man 8 og 12 uger.

Efterfølgende vaccine er i begge tilfælde, når hunden er 1 år

• #2   16. jul Jeg kan ikke præcis huske hvilke uger han var, da han blev vaccineret af opdrætter, det var nok inden 8 uger, og så vaccineret vi ham selv ved 12 uger, har det nok været så!

Men så han skal vaccines igen når han fylder et år?
    og således en gang om året.
    Jeg er nemlig blevet helt i tvivl ang basis vaccinerne

• #3   16. jul Jeg kan lige tjekke Nickis vaccinebog i morgen - om det er et år efter 8 ugers vaccinen eller et år efter 12 ugers vaccinen... eller på hundens fødselsdag. Nu bliver jeg nemlig også i tvivl

Efter 1 års vaccinen, er der nogen der kun vaccinerer hvert 3. år (så længe hunden ikke er senior/gammel, tror jeg?), men der er vidst meget delte meninger om dette

• #4   16. jul Min er vaccineret som 8 ugers ved opdrætter og så havde jeg ham selv afsted som 12 ugers, som var i december. Nu kører vi årlig vaccination i december

• #5   16. jul Okay, Konrad er fyldt et år fornylig, og nu er jeg bange for at overskride datoerne... puha. Jeg har hele tiden gået i hovedet med at han skulle igen som 1 og 3 mdr, men blev i tivivl. Dyrlægen holder ferielukket lige nu. Kan der ske noget ved det?

• #6   16. jul Jeg har lige tjekket og Nicki blev vaccineret 1 år efter 12 ugers vaccinen - så det passer med dine 1 år og 3 mdr ca (datoen er den for 12 ugers vaccinen, den I selv gav)

Jeg ved ikke, hvor vigtigt det er, om hunden går et par dage eller en uge eller to over tid?

• #7   16. jul Basis vaccinerne er dem hunden har fået som hvalp, og efterfølgende vaccinerer man 1 gang om året.
    Alt efter hvilken vaccine man vælger skal det holdes inden dato rabies må ikek overskride for så kan hunden ikek rejse før efter 21 dage efter vaccinen

• #8   16. jul Har lige tjekket hans sundhedsbog, han er vaccineret d. 12/8 2016, og igen 14/9 2016.

• #9   17. jul Så er det jo bare at vaccinere igen engang i september

• #10   17. jul Okay, puha, så er der styr på det, tak for svar!

• #11   17. jul Balder er vaccineret med 8, 12 og 16 uger.

• #12   17. jul Jeg vaccinerer ved 12 og 16 uger, 1 år og derefter hvert 3. år

• #13   17. jul Det kommer an på vaccinen. Nogle vacciner beskytter også mod leptospirose og kennelhoste. Så skal man vaccinere hvert år.
    Så det kommer faktisk an på hvilken vaccine opdrætter har valgt til hvalpene inden de flyttede hjemmefra..
    Det står i hundens sundhedsbog, hvilke vacciner der er valgt.
    Står der ikke også tid for næste vaccination?

• #14   17. jul Jeg vaccinerer ved 8 og 12 uger, og så igen ved 15 mdr. Herefter er det hvert 2-3. år afhængigt af sportsgren.
    Nasal kennelhoste får de mod årligt.

• J0hN-p
    J0hN-p Online Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 46 Hunde: 3 Svar: 2.537
    #15   17. jul Skal vi sydpå hvert år, er det vaccination hvert år, ellers bliver det hvert tredie ca.

• #16   17. jul Vi vaccinerer hvert år, men det er fordi vores hunde kommer i skoven stort set hver dag.
    Men ellers er det hvert 3 år.
    Vores er også rabis vaccineret, fa vi bor så tæt på grænsen og tit har dem med.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 9 Svar: 1.798
    #17   17. jul Mine hunde er vaccineret med basisvaccine ved 8 og 16 uger og igen ved 15 måneder. Herefter vaccineres de årligt mod leptospirose og eventuelt kennelhoste (nasal vaccine), men basisvaccinen får de kun hvet 3. år.

Edit: Om de lige bliver vaccineret et par dage "for sent" er ikke så vigtigt, medmindre vi lige står og skal til konkurrence eller på udstilling, hvor vi skal kunne fremvise dokumentation på gyldig vaccination.

• #18   17. jul Ligegyldigt om man vaccinerer to eller tre gange i hvalpens levetid, så hører den vaccine, den får efter et år med til basisvaccinen. Derefter er den dækket ind og skal bare have gentaget vaccinen med X mellemrum.

Den præcise dato for etårs vaccinen er helt ligegyldig i forhold til dens virke.

Husk, at leptospirose holder under 12 måneder og kennelhoste ligeså.

Vi vaccinerer som det lige passer, når først hunden er basisvaccineret (incl. som 1 årig).

• #19   17. jul Vi kører også den almindelige vacc. hvert 3. år, så vi holder vores rabies som lovgivningen forlanger. Så kommer kennelhoste og leptospirose ved siden af.

Men med hvalpen, så skal du lige have den sidste del af basisvacc. her inden 14/9 17.

• #20   17. jul Efter basis kan du lægge et vaccinationsprogram sammen med dyrlægen alt efter behov og risici. Det gør vi.

• #21   17. jul Mine hunde vaccineres 2 gange som hvalpe, 8-10 uger og igen 4 uger senere, så vaccineres de omkring 1 års alderen og fremover hvert 3-4 år.

• #22   17. jul Min hund blev vacc. hos opdrætter 7uger gammel og hos mig 11 uger(da det jo skulle være 4 uger efter første vacc) og 15 uger gammel.
    I den vacc opdrætteren havde givet hvalpene var der ikke dækket mod lepto, derfor blev jeg nød til at vacc 2 gange.
    Nu bliver hun vacc en gang om året mod lepto og en anden sygdom jeg ikke lige kan huske og hver 3. år får hun kernevaccinen.

• #23   17. jul Den anden sygdom er sikkert kennelhoste/parainfluenza, som også skal gives hvert år. Den kan enten gives som et pust i snuden, eller som indsprøjtning sammen med leptospirose eller andre vacciner.

Tidligere var det især jagthunde, der fik vaccination mod leptospirose, fordi det er en sygdom, der spredes af rotter og mus og lignende kryb i naturen. Det er dyrenes urin, der smitter.
    Men i perioder med oversvømmelser kan selv de mest inkarnerede byhunde blive smittet, hvis de drikker af oversvømmelserne. Og da sygdommen er en zoonose, så kan den søde lille byhund faktisk også smitte sine ejere..

Her er en liste over forkortelserne for de forskellige sygdomme. I hundens sundhedsbog bliver der sat en lille klistermærke med forkortet navn på vaccinerne. Og ved siden af bør der stå, hvornår hunden skal vaccineres næste gang hvis den vaccine fortsat skal dække sygdommene.

http://www.dyrlaegehusetkolding.dk/behandlinger/hunde/vaccination/

..

• #24   17. jul Balder fik en 3. vaccination, da han fik en revaccination mod parvo. Den havde han ikke fået fra opdrætter.

Og vi bor i et område, hvor der har været en del parvovirus tilfælde på det seneste.

Kommentér på:
Vacciner af hund