{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
802 visninger | Oprettet:

Solfrid P
Solfrid P
Tilmeldt:
13. jul 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12

Hunde generelt {{forumTopicSubject}}

Jeg diskuterer MEGET med min kæreste omkring hunde.

Han mener, at en schæferblanding først er fuldt udvokset, når den er 5 år gammel.
Hvilket jeg bestemt ikk er enig i.
Jeg mener, at en Schæfer/blanding, er fuldt udvokset omkring 2 års alderen, hvilket jeg har læst på omkring Schæferen.

Og så det andet spørgsmål.
Mener i, at fordi man har haft 1 hund/1 race i 12 år, så har man mere erfraring omkring alle andre racer også?

smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunde generelt
  • Solfrid P
    Solfrid P Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #2   21. jul 2017 Ja, self gør det det smiley
    Men det giver da ikk personen mere erfaring med andre racer.
    Racer og hunde er jo meget forskellige.


  • #3   21. jul 2017 Hvad er hans grund til den først er færdig når den er 5 år?? Har hørt nogen racer sætter sig når de 3år men det muskelmasse vi snakker

  • Solfrid P
    Solfrid P Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #5   21. jul 2017 Ansofie.
    Jamen nu er det sådan at jeg har en Schæferblanding, der bliver 2 til september.
    Jeg vil self få scannet både hofter og albuer, da jeg gerne vil avle på hende.
    Men han mener ikk, at hun er fuldt voksen til det, før hun er 5 år gammel.


  • #6   21. jul 2017 Er det hvalpe eller røntgen han mener hun ikke er klar til endnu?

  • #8   21. jul 2017 Man må dælme ikke vente med at parre en tæve til den er 5 år gammel, det er for sent for en førstegangsparring.

    Fra 2 til 4 - men naturligvis først, når man har foretaget de undersøgelser, der er nødvendige for at sikre bedst muligt, at hvalpene ikke får arvelige sygdomme fra de racer, forældrene er blandet af.


  • #9   21. jul 2017 (Og som schæferelsker - lad være med at avle på en schæferblanding - racen er for problematisk at tilføje noget både hvad angår temperament og fysik).

  • Solfrid P
    Solfrid P Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #10   21. jul 2017 Linda.
    Som han selv har sagt, så bryder han sig ikke om Schæfere.
    Jeg har haft min Schæferblanding i næsten 2 år nu og han har ikk været inde i billedet i begge de år jeg har haft hende.
    Jeg har både læst omkring schæferen og fulgt med i forskellige grupper, hørt andres erfaringer osv omkring racen inden jeg fik hende.
    Men fordi han har haft sin hund i 12 år nu, så mener han, at han har mere forstand på schæferen/min hund pga han har haft sin hund så længe.

    Jeg synes ikke helt det kan sammenlignes.
    Hunde er jo meget forskellige i sind, fra race til race og fordi han har haft sin hund i 12 år, så mener jeg bestemt ikk, at han har mere erfaring omkring min hund og alle andre racer for den sags skyld, end andre der har haft deres racer/hunde i kortere tid.

    Forstået sådan, at jeg mener, at han self har meget mere erfaring inden for den race hund han har, men ikk nødvendigvis andre racer, da de kræver meget forskelligt.


  • Solfrid P
    Solfrid P Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #11   21. jul 2017 Terese.
    Han mener, at hun skal være 5 år inden avl. Da han mener, at hun vil vokse til hun er 5 år gammel.
    Men det synes jeg er alt alt for sent og noget værre humbug.

    Det bekræfter bare min tanke i, at bare fordi han har haft sin hanhund i 12 år, så har han ikke mere erfaring end jeg har, når det kommer til min Schæferblanding.


  • #13   21. jul 2017 Om man har mere erfaring med andre racer efter 12 år i forhold til 2 år kommer jo helt an på, om man har beskæftiget sig med dem eller ej.

    Man kan kende sin egen hund bedst, det gør vi alle, men at man har en hund betyder ikke at man nødvendigvis er klogere på racen end en, der ikke har en tilsvarende, men blot har samlet erfaring på anden vis.

    Man kan have haft hund i 25 år uden at have den mindste forstand på det. Og omvendt - man kan have haft hund i kort tid, men have en afsindig god fornemmelse for dem og derfor have god forstand......

    I sidste ende er det jo for jer ikke vigtigt. Det er din hund, det er dig, der bestemmer...


  • Solfrid P
    Solfrid P Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #14   21. jul 2017 Trine.
    Jeg kunne aldrig finde på at avle på min hund, hvis scanning viste, at der var noget med hofter eller albuer.


  • #15   21. jul 2017 Skægt at det altid er HD, der nævnes, når det er en schæfer.. Både Golden retriever, New Foundlænder, rottweiler og en masse andre racer har faktisk større problemer med det.

    Man skal OGSÅ være obs på HD hos schæferen - det er en blandt flere ting. Desværre en af de eneste ting, der testes for.
    Og det er klart, at det skal man som MINIMUM, når man påtænker at avle.


  • Solfrid P
    Solfrid P Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #16   21. jul 2017 Lige præcis Trine.
    Jeg har en kammerat, hvis forældre havde en Labrador, der fik så slem HD at den måtte aflives, da den slet ikk kunne gå på bagbenene til sidst.


  • #18   21. jul 2017 Du må forholde dig til, hvad du vil gøre som opdrætter af et kuld hvalpe, hvor der kan forekomme sygdomme.
    Du har nogle forpligtelser der, som du skal være parat til at overholde, hvis det går galt med en eller flere af hvalpene.


  • #19   21. jul 2017 Måske det er din kærestes lidt mislykkede forsøg på at sige han egentlig ikke har lyst til en masse arbejde med et kuld hvalpe.. ?

  • Solfrid P
    Solfrid P Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #20   21. jul 2017 Problemet er, at han aldrig har beskæftiget sig med schæferhunde eller schæferblandinger for den sags skyld.
    Dog mener han alligevel, at han har mere erfaring med min hund end jeg har, selvom jeg har haft min hund i 2 år.
    Jeg kan læse min hund på lang afstand.
    Om hun føler sig holdt udenfor, nervøs osv..


    Udover den på 12 år, så har han en whippet på 3-4 år, som han slet ikk har styr på overhovedet.
    Hun render på bordene konstant og hvis jeg går med min hund i snor og han lader sin whippet løbe uden snor, så stormer hun hen og overfalder min hund smiley

    Så jeg mener bestemt ikk, at fordi han har haft hund i så lang tid, så har han mere styr på de forskellige racer.

    Jeg er mildest talt chokeret over hans holdning.


  • Solfrid P
    Solfrid P Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #21   21. jul 2017 Ginne.
    Vi bor ikke engang sammen, så han har da slet ikk noget at blande sig i efter min mening.
    Men det gør mig meget frustreret, at han har den holdning og derfor ville jeg lige høre andres meninger smiley


  • #22   21. jul 2017 Betyder det noget, hvad han synes?

    Hvis han ikke har lyst til at have hvalpe lige nu, så må han jo sige det.

    Som sagt skal jeg være den første til at anbefale dig at droppe projektet, men det er helt og aldeles for alle hundenes skyld.




  • Solfrid P
    Solfrid P Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #24   21. jul 2017 Linda.
    Det vil jeg i bund og grund også selv mene, at det er.
    Men hver gang jeg nævner, at jeg er træt af, at hans whippet render rundt på bordene når de er herhjemme, så smider han den i hovedet på mig og vender så diskussionen over på min hund.
    Jeg har ikk fået andet end ros fra alle, at min hund er meget velopdragen.

    Så de hunde emner fylder en hel del.

    Jeg er meget taknemmelig for alle jeres råd og meninger. Så ved jeg hvordan jeg skal forholde mig fremad rettet smiley


  • #25   21. jul 2017 Så må du sætte dig sammen med ham og tage en snak om hansholdning.
    Prøv at forklar ham hvad den holdning betyder for dig og hvordan den får dig til at føle. Og undgå at snakke om hvem der ved hvad.. Og undgå at gøre det til en konkurrence og diskussion man vinder eller taber..
    Det er jo et sted ligegyldigt at han påstår en schæferhund ikke er færdigudviklet før som 5 årig. For du ved det ikke er rigtigt.
    Jeg tror du skal have fat i den snak som handler mere om jer og accept af hinanden uanset erfaring.


  • #26   21. jul 2017 Du kan hilse at sige til ham fra en, der har haft schæfer i over 20 år, at den er fuldt udvokset fysisk og mentalt når den er omtrent 3½ år smiley

    Som sagt parrer man første gang mellem 2 og 4 år.


  • Solfrid P
    Solfrid P Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #27   21. jul 2017 Ginne.
    Jeg har prøvet at ta snakken med ham rigtig mange gange, men synes ikk jeg trænger ind til ham, da han holder fast i sit.
    Men tusind tak for dit råd smiley
    Jeg ville lige høre om det virkelig kunne passe, at jeg tog så meget fejl.
    Men jeg er glad for, at jeg har styr på mit smiley


  • Solfrid P
    Solfrid P Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #28   21. jul 2017 CH
    Det skal jeg huske smiley


  • Solfrid P
    Solfrid P Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #32   22. jul 2017 Self er den det smiley
    Men nu handlede det i bund og grund om, at han mener han har mere forstand på min hund, end jeg selv har.
    Samt at han skulle vide bedre, hvornår hun ville være klar til evt avl.


  • #33   22. jul 2017 Selvfølgelig skal hans hund ikke overfalde din, det er ikke acceptabelt, men jeg tror du skal gøre op med dig selv om du i længden kan acceptere hans måde, at have hund på.
    Jeg oplever, at der er ret store forskelle på de forventninger hundeejere har til deres hunde, alt efter hvilken race de har (groft generaliseret), myndeejere er ofte temmelig large med hvad deres hunde må og ikke må.

    Skal man leve sammen som par, er det vigtigt at man kan finde retningslinjer som begge kan leve med for hundene i husstanden, ellers vil det blive et irritationsmoment for begge og genstand for mange diskussioner/skænderier.

    Hilsen en whippetejer, hvis ældste hund gerne må være på bordene smiley


    profilbillede
  • #34   22. jul 2017 *CH* .... Er din egen hund ( Schæfer ) ikke over 4 År ? ... og er den ikke lige blevet parret for 1. gang ? .... smiley

  • #36   22. jul 2017 Jeanette: Man siger nu at tæven max må være 4 år ved første parring, hvilket er nødvendigt i nogle racer, hvis man ønsker at følge raceanbefalingerne for sundhedsundersøgelser, da nogle først kan blive lavet når hunden er over 3 år, for at give et retvisende resultat.
    Derudover er mange racer først mentalt modne ved 3 års alderen og derfor ved man først præcist hvad man avler på(sind), hvis man lige slår koldt vand i blodet og venter.


  • #38   22. jul 2017 Nittib, hun fyldte 4 i marts og jo, det er lige på det sidste..

  • #39   22. jul 2017 Hvem var det nu der fik hvalpe på sin rottetæve, hvor hun kom hjem til en tæve med akut yverbetændelse? Husker der var billeder af det herinde.

    Det var en større omgang for ejer og tæven. Blev hvalpene ikke også sendt ud til ammetæver?

    Nogen der husker hvem det var herinde?


  • #40   22. jul 2017 Husker det ikke konkret..

    Men forleden så jeg en tråd herinde, hvor en bruger spurgte til falsk drægtighed. Noget tid senere var meldingen at den tiårige hund havde fået en hvalp... *GLUP*


  • #41   22. jul 2017 Ja men hvad er hans grund til han først mener den er færdig som 5 års?? Og ingen planlægger det første kuld så sendt

  • #43   22. jul 2017 TS: Har du tid og råd til at beholde X antal hvalpe i X antal uger/måneder hvis du ikke kommer af med dem med det samme? Markedet er oversvømmet med blandingshunde.

    Jeg personligt ville ikke have lyst til at stå med 4 hvalpe på 6 måneder. Det er hårdt nok at have en hvalp, men 4 *OMG*


Kommentér på:
Hunde generelt

Annonce