{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.455 visninger | Oprettet:

Farve og sind {{forumTopicSubject}}

Sidder i en puddel gruppe, hvor der bliver spurgt ind tll, om farven på hunden hænger sammen med sindet..

Jeg er af den mening, at det handler mere om ophav og opdragelse, end farven på hunden.

Teorien går på, at de sorte pudler fx. skulle være mere "mor syge".
De grå har brug for mere motion og lange ture.
At den brune er "en mands hund"
Osv. Osv.

Der er flere garvede opdrættere med i tråden, som hårdnakket påstår, at sådan er det! Den ene er endda uddannet dyrlæge.

Jeg er, med en lille bitte håndfuld andre, uenig.

Der bliver også spurgt ind til hvad der så sker, hvis man blander farverne. Her er svaret, at hunden så får sind, efter hvilken farve den får smiley

Jeg komme pludselig til at føle mig helt åndssvag, når største delen mener, at det er sådan det hænger sammen..

Jeg syntes teorien er sød. Men den er bare ikke realistisk..


Er der samme tendens i jeres racer??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Farve og sind
  • #1   25. jul 2017 Den er ganske enkelt urealistisk - Dog har der været studier, der linker farve til personlighedstræk, meeen tænker nu også at linjerne med de farver har en del at sige.

  • #2   25. jul 2017 I grand danois kredsene har der også været snak om, at den blå skulle være vildere og mere aktiv... den myte er heldigvis ved at uddø.

  • #3   25. jul 2017 Det er ganske enkelt ikke logisk, tænker jeg.

  • #4   25. jul 2017 Nej jeg er også overbevist om, at det ikke passer.

    De træk der her beskrives, er ret generelle for pudlen.

    Baby passer i hvertfald ind i flere af dem.. mon han er forvirret over hvilken farve han har?


  • #5   25. jul 2017 Sådan er det også med labradore - det er heldigvis også ved at uddø igen.. Her skulle det være de brune, der er mest aktive.

  • #6   25. jul 2017 Jeg tror på at farver godt kan have noget med sindet at gøre i at nogle avler ikke altid kigger sind men alt andet (og så er der måske blive låst fast sind og racer) lidt som jeg altid har mødt røde heste med stort temp. smiley men ja tror også opdagelse har meget at sige.

  • #7   25. jul 2017 Altså lidt tænker jeg da godt, der kan være om det. Jeg kender ikke pudlen andet end overfladisk, så om det ER sådan, kan jeg ikke sige noget om - men muligheden er der da, ganske enkelt fordi farve jo er arveligt og det samme er temperament/sind, så man kunne jo sagtens forestille sig at (tænkt eksempel) de grå pudler er særligt aktive, simpelthen fordi de linjer med den grå farve samtidig er de linjer med særligt højt aktivitetsniveau.
    -det er naturligvis noget sludder, at hvalpe efter forskelligt farvede forældre, skulle få temperament efter hvilken farve de får. Men når nu man delvist holder farverne adskilt i avlen (for det gør man da, gør man ikke?), så giver det for mig helt fint mening, at der også er karaktertræk der ses hyppigere ved nogen bestemte farver end ved andre.

    Simone - også ved labben er der noget om det. Igen, ikke stillet SÅ firkantet op, som det lader til i den gruppe TS nævner. Men selvom en god labbe ikke har nogen farve, så er brun jo f.eks. en "show-farve" der ikke eksisterer hos en renstammet jagtlinjehund, og dermed kan man jo godt sige nogen om egenskaber ud fra farve (men altså - det har jo sine begrænsninger). Og jeg har godt nok ALDRIG Hørt at de brune skulle være mest aktive - tværtimod. Der er (og har da i de kredse jeg er kommet, altid været) bred enighed om, at de brune er udstillingslinjer (helt eller mestendels) og derfor også kan forventes at opføre sig som sådan (forventeligt lidt mere træge og tunge både mentalt og fysisk sammenlignet med jagtlinjer)


  • #8   25. jul 2017 Det er også der, jeg er, Michelle - At det simpelthen er linjerne, der tilfældigvis har den farve, der giver de træk videre.

  • #9   25. jul 2017 Enig michelle, det er linjerne bag, og ikke selve farven smiley

  • #10   25. jul 2017 Jeg oplever de røde huskies som en anelse skrappere end andre. Jeg kan ikke fortælle om der er noget i det. Det er en generel subjektiv betragtning.

  • #11   25. jul 2017 Krøllet - men så er det jo alligevel ikke forkert at sige, at de brune er mere skarpe eller what ever. Det ER de jo (sådan generelt set), hvis nu det er et karaktertræk, der ligger til de linjer, hvor brun forekommer. Om det skyldes farven eller noget andet er jo sådan set ligegyldigt, når vi blot taler om at beskrive hundene. Når det kommer til avl, er det så self. ikke ligegyldigt - det bliver bare lidt fjollet, hvis man tror farven er de afgørende faktor. Men for at beskrive, hvad man sådan generelt set kan forvente, kan det jo virke fint nok.


  • #13   25. jul 2017 Krøllet, så er jeg nysgerrig. Hvad menes der så om den røde og den hvide puddel :)?

    Ved staffen hørte jeg også engang at de røde skulle være skarpere/iltre i temperament. Men jeg har nu set farver der er mere skarp, men der ligger nu nok også andet til grund for det smiley


  • #14   25. jul 2017 Der er forskel på personlighed og sind afhængigt af farven. smiley
    De abrikose kan være frygtelig stædige og have deres egen vilje
    Og så er de som regel meget madglade.
    De har tendens til at knytte sig meget til enkelt personer.
    De sorte er glade for alle som jeg plejer at kalde for en 'alle mands hund'
    De brune er som regel glade for alle, men knytter sig nemt til enkelt personer, dog ikke i samme udstrakte grad som de abrikose
    De brune kan virke en anelse reserverede men der skal man ikke tage fejl, for hvis de føler sig trygge, så er de lige så glade og udadvendte som de sorte
    De grå kan være lidt 'tryghedsnarkomaner' men med rette prægning, så er de lige så udadvendte som de sorte er


  • #15   25. jul 2017 Der er påstanden smiley

  • #16   25. jul 2017 Og en anden beskriver den grå som værende den mest aktive smiley

  • #17   25. jul 2017 Hvis der er en opleve sammenhæng så skyldes det i hvert fald ikke farven. Men at man måske har avlet farverne ud i forskellige retninger temperamentsmæssigt.
    Og det ses nok mest i racer hvor man ikke blander farvere ret ofte eller hvor bestemte farver optræder i linier med bestemte egenskaber.


  • #19   25. jul 2017 Måske er der noget om det. Farver ændre på hvordan andre væsner oplever hunden og imødekommer/reagere/respondere på hunden. Og det vil jo påvirke hunden. Det er der lavet masser af studier om både på mennesker og dyr.

    Men det er nok ikke så firkantet som at det udarter sig i motion. Men mere i temperament og personlighed. En rød hund kan måske have haft mere naturlig afstand fra andre væsen og bliver måske mere selvstændig og sin egen, eller måske have "vundet" flere slagsmål pga sin farve og derved blive mere skrap og "dominant". Blot en teori vel og mærket smiley


  • #20   25. jul 2017 Altså Baby er rød, og på ingen måde stædig, hidsig eller selvstændig..

    Jeg kan godt tro på, at linjerne har betydning. Men kan simpelthen ikke tro på, at fordi hunden er grøn med prikker kan den godt lide at grave huller..

    Kan tildels sætte mig ind i, at farven kan have betydning for, hvordan andre individer opfatter hunden, men ikke noget der kan give så specifikke udfald smiley


  • #22   25. jul 2017 Men en bestemt social adfærd fra andre hunde vil jo påvirke hundens personlighed. Jeg tror helt sikkert det KAN påvirke hunden til en retning i sin personlighed. Men man kan ikke sige at bare fordi hunden har den farve, så vil den være sådan og sådan, men lavede man et studie ville man sikkert se en forskel. Dog slet ikke i form af motion, grave huller jagt instinkter osv.

  • #23   25. jul 2017 Jinx - Der utallige studier der viser at den røde vinder oftere end andre farver smiley både i menneske verden og dyre verden smiley Og man mener netop at det er fordi farven rød er kriger farven smiley

  • #24   25. jul 2017 Jeg er altid rød når vi spiller ludo smiley

  • #25   25. jul 2017 Rød er en kriger, impulsiv og handlekraftig farve. Hvor blå er mere velover vejet. Faktisk har det vist sig at i Spillet League of Legends vandt blåt hold med 55% ca, derfor er man blå uanset hvilken side man spiller på i dag smiley Og det har udlignet winrate%
    Fordi LOL handler om at være se det større perspektiv, tænke langsigtet og holde hovedet koldt. Det er også derfor at discount butikker ofte bruger blå farver, og dyre ekslusive butikker bruger røde farver.


  • #26   25. jul 2017 Jeg har ikke selv meget forstand på gener og farve må jeg indrømme, men det lyder da interessant smiley

    Der er jo også nogle racer, hvor man påstår at temperament bliver påvirket af hvilken type pels hunden har.

    Fx med Kromfohrländeren - at den glathårede skulle være mere "mild" end den ruhårede.

    Om det er et "tilfælde", at de glathårede er blevet avlet på "mildere" hunde end den ruhårede, eller om det er pga pelsen, ved jeg ikke smiley


  • #28   25. jul 2017 Men Johnny, det er for mig noget andet.
    Vi mennesker kan jo kombinere farver med oplevelser og ting.

    Jeg tror ikke hunde gør det på samme måde, og i samme grad som os smiley


  • #29   25. jul 2017 Er der mon egentlig forskel på farverne når hunden ser andre hunde.. Kan hunden se forskel på rød, abrikos, brun... ?

  • #30   25. jul 2017 Jinx feks i sport, og særligt kontaktsport
    http://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/6097954/Why-teams-in-red-win-more.html


  • #31   25. jul 2017 Det er "urinstinkter" så jeg tror i allerhøjeste grad også at dyr er påvirket a ffarver. At man har en respekt for farver har intet med miljø at gøre. Feks vil færre børn spise grøntsager som børn, fordi det er indkodet at man ikke æder farvrige ting, da de kan være giftige. Farver har en stor betydning for os som ikke er påvirket af miljø og oplevesler.

  • #33   25. jul 2017 Jinx - At farver har en betydning af natur, betyder jo ikke at de ikke også kan have det er miljø mæssige oplevelser smiley Sally er feks ikke glad for hvide hunde, da hun har haft en hvid schæfer hængende i nakken smiley

  • #35   25. jul 2017 Ja tak.... FÅÅÅÅRK ANDERS... Jeg troede lige du var en busk smiley

  • #37   26. jul 2017 Da min race var ganske ung - højst to-tre generationer gammel - efterprøvede man en antagelse om, at fuldsorte schæferhunde besad nogle specifikke egenskaber.
    Det lå i tidsånden, det der med at kvalificere farver (1. Fjerdedel af 1900 tallet)
    Konklusionen var klar - farveavl var ikke relevant.

    Alligevel skete det nogle år senere bare med modsat fortegn.
    Hitler var IKKE fan af hvide schæferhunde og mente ikke de havde de ønskede kvaliteter.
    Det blev ikke dokumenteret - ihvertfald ikke så der var noget tilbage til eftertiden.
    Men hundene blev nedslagtet....



  • #38   26. jul 2017 Jeg synes godt jeg kan genkende det hos Cavalier King Charles Spaniel...

    Black and tan ... = ... Rolig ... altid glad og velafbalanceret .... Har selv haft / har 2 og kender flere.

    Tricolor .... lidt mere frisk i det .... fjumrer mere rundt og er glad ... Har selv haft 1 og kender flere.

    Ruby ..... en rødhåret hund på speed ... gik aldrig men løb ... Har selv haft 1 og kender et par stykker.

    Blendheim .... lidt tilbageholdende fimsehund , der bedre kan lide mennesker end lege med andre hunde .... Har aldrig selv haft nogen , men møder tit nogen , når jeg går tur .............. Synes det er nogen "pivskider " ... hi hi

    Så jeg kunne godt hoppe på det med farven .... smiley



  • #39   26. jul 2017 Lidt sjov teori, men jeg tænker også at det afhænger af linjerne, og hvad de har været brugt til.

    Kom til at tænke på gravhunden, hvor de ruhårede og korthårede har ry for at være mere skarpe end de langhårede, og det giver jo meget god mening, fordi det typisk er de korthårede og ruhårede der bliver brugt til jagt.

    Er der nogle farver, som man foretrækker at udstille, indenfor pudler ?


  • #40   26. jul 2017 Nittib - det der billede af cavallieren kan jeg sagtens genkende. Alle farverne har en masse til fælles, men når der indimellem dukker en totalt-turbo-basse op, så er den ALTID rød...

    Jeg har lidt det samme med cockerne. Når man møder en virkelig temperamentsfuld én, er den altid rød.

    Synes også jeg har oplevet det i hesteverdenen. Tror nærmest aldrig jeg har mødt en rød hoppe, der ikke var riiiimeligt "varm" i hovedet smiley

    Det er nok fuldstændig forkert rent videnskabeligt, men jeg synes altså, det er det, jeg oplever.
    Indrømmer også blankt at ræverøde Lanka har noget af et temperament,...

    Har dog aldrig oplevet det med pudlerne...


  • #42   26. jul 2017 Der har i hvert fald været temperaments problemer med de røde cockere, men tror mere det handlede om at der blev avlet meget massivt på dem

  • #44   26. jul 2017 Ditte - det var der også. Nok i høj grad pga. "Lady og Vagabonden", så alle skulle have en yndlig lille rød cocker...

  • #45   27. jul 2017 Jeg sad sjovt nok og så den med mine yngste børn da jeg skrev det smiley

  • #46   27. jul 2017 Der er flere studier, som forbinder melamin med adfærd i pattedyr. Dvs. jo mørkere (rød) pelsen er, desto mere aggressivt og seksuelt aktivt er dyret.

    Det samme fund er gjort i studier med cocker spaniels, hvor de røde, så vidt jeg husker, står for flest tilfælde af "cocker rage".

    Hvor stor forskellen er ift. andre pelsfarver kan jeg ikke lige gennemskue. Jeg tænker, at den er minimal. Altså, hvis to kuldsøskende får samme opvækst, så vil den med højest melamin-niveau have en snært større tilbøjelighed til aggression.

    Jeg mener (men please ikke hæng mig op på det), at melamin også påvirker signalstofferne i hjernen, som kan være det, der er årsagen til adfærden. Altså, det har ikke noget at gøre med, at hunden er rød, men at adfærd og den røde farve er to forskellige udfald af et højt melamin-niveau.


  • #47   27. jul 2017 Karina - de helt gennemsnitlige (adfærdsmæssigt) røde hopper har jeg nu kendt en del af. Mon ikke det bare er fordi dem med et særligt voldsomt eller anderledes temperament er dem man husker?

    Jeg tror mest den med farve = bestemt sind fungerer, hvis der er tale om racer, hvor man ikke (eller sjældent) avler på tværs af farver, fordi man jo så vil have linjer i en farve, der ikke findes i de andre farver, og disse linjer kan (foruden farven) bære på netop disse træk.

    Malene - spændende. Men så burde sorte hunde vel være mere tilbøjelige til at være aggressive end røde hunde (har de sorte ikke mere melanin)?


  • #48   27. jul 2017 Jo... Det er det også, googlede jeg mig lige til. smiley

    "It has been reported that rage syndrome was found to be more common in red, golden/blonde or black cockers than in any other colour and specific lines tend to have a higher occurrence.[5] All solid coloured cockers tend to be at higher risk than their multi-coloured counterparts, with darker colours being most affected. "


  • #50   27. jul 2017 Fortsætter lige #49

    [unreliable source?][6]

    Wikipedia er en samling af viden fra forskellige kilder. Mit citat stopper, hvor dets kildeanvisning stopper. Dit citat, selvom det er i umiddelbar forlængelse, er fra en anden kilde, som ikke er verificeret.


  • #51   27. jul 2017 Et studie omkring rotter
    http://www.ratbehavior.org/ExperimentalCoatTempmt.htm

    "Rats with the agouti allele (A) have hairs that are banded with yellow-red and black pigment. Rats with the nonagouti allele (a) have hairs that are solid black."

    "The results were striking: when the rats were picked up and gently held for the first time, the agouti rats were significantly more likely to display untame behaviors than the black rats: more agouti rats bit (40% of agouti rats vs. 10% of black rats), squealed (68% vs. 37%), laid their ears back (45% vs. 10%) and urinated (51% vs. 7%) than black rats did. In addition, only 1% of agouti rats showed no reaction upon being picked up, compared to 30% of black rats (Table 1)."


  • #52   28. jul 2017 Michelle - nej, det synes jeg ikke.
    De røde hingste og røde valakker kunne sagtens være virkelig fornuftige, men jeg tror ikke, jeg kan huske én eneste rød hoppe, der ikke havde lige et ekstra hak på temperamentet. Jeg ELSKER røde hopper smiley



  • #53   31. jul 2017 Dengang jeg havde besluttet mig for at få en Dobermann fik jeg det gode råd at vælge en brun 'for de er meget blidere end de sorte'. Det var så ikke et råd jeg fulgte og jeg har dælme aldrig hørt, at der skulle være den sammenhæng i racen smiley
    Min dobertæve er sort m. rust og jordens sødeste og blideste væsen smiley
    Min umiddelbare tanke er at det kan godt være at der er noget om snakken med en sammenhæng mellem farve og temperament. Det er da ikke utænkeligt at man fx både har foretrukket røde hunde og ilter temperament smiley Eller brune hunde med afdæmpet temperament osv. Derudover så er jeg også stødt på de samme artikler som Malene.
    Men det meste af det der siges blandt hundefolk om farver og temperament er nok bare gode historier smiley
    Nu har jeg også en Irsk Terrier. Den er rød og har et iltert temperament. At man valgte kun at fortsætte med den røde variant i 1875 hænger muligvis sammen med noget Irsk nationalisme. Og da racen er ret temperamentsfuld, så bliver der naturligvis en 'sammenhæng' mellem den røde farve og temperamentet smiley


  • #54   31. jul 2017

    profilbillede
Kommentér på:
Farve og sind

Annonce