{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
214 visninger | Oprettet:

Foder til Cavalier {{forumTopicSubject}}

Hej

Vi er begyndt at kigge på om vores hund skal have et andet slags foder, da hun ind imellem har dårlig mave. Den dårlige mave stammer ikke fra godbidder, da dette er afprøvet, og der er ingen sammenhæng der.

Vi vil derfor give os ud i at prøve nyt foder. Både på grund af maven, men også fordi hendes pels er mat og hun fælder meget.

Lige nu får hun Royal Canin til Cavalier.
Vores store problem er, at hun er kræsen. Vi har fået smagsprøver på Real Nature med laks og kylling, samt Select Gold til små hunde. Hun ville ikke have Select Gold da vi tilbød et par enkelte piller tidligere i dag, men gerne have Real Nature. Hun har lige fået lov at smage igen, men her var det omvendt. Nu ville hun gerne have Select Gold men ikke Real Nature.

Vi er fra dags dato begyndt at give hende lakseolie i foderet, for at "peppe" tørkosten lidt op.

Vi har prøvet Kingsmoor, hill's, Scince Plan og Virbac.
Måden vi prøver foder på er ved at købe smagsprøver, da vi ikke ønsker at brænde inde med en hel sæk foder hunden ikke vil have.

Er der nogle mærker I vil anbefale til en type som min hund?

På forhånd tak for hjælpen til en besværlig hund

Hov et sidste spørgsmål, hvilke ben vil I anbefale til rensning af tænder? Og fortæl gerne hvordan vi bedst gør hende vant til ben uden den dårlige mave kommer på visit

Kommentarer på:  Foder til Cavalier
  • #1   9. aug Jeg har endnu aldrig hørt om en hund som ikke vil æde ziwipeak eller platinum. Den første er dog så dyr så det næsten kunne være løgn.

• #2   9. aug Ja Ziwipeak kiggede vi på i dag, da min mor hentede mig fra arbejde. Men 800 kr. for 5 kg. er der ikke råd til her i husholdningen, desværre. Det er ellers noget fantastisk foder, med rene ingredienser.

Vil prøve at kigge på Platinum, for det er vigtigt at hun kan lide hendes foder

• #3   9. aug Hvor meget er der i smagsprøver? Tænker om hunden overhovedet får en ordentlig chance for at prøve foderet.

Når jeg prøver et nyt mærke, kan jeg godt opleve at hunden ikke gider det de første dage, men pludselig kan det så bruges og spises helt fint.

• #4   9. aug Der er ikke specielt meget i, et par 100 g.
    Vi prøver faktisk bare om hun vil have dem som godbidder, og smider lidt imellem hendes normale piller, men oftest sortere hun dem fra og ønsker dem ikke som godbidder.

Vi tilbyder hende dem over en længere periode, flere gange dagligt, oftest før hun spiser sine piller. men hun er en hund der kun spiser det hun gider at spise og synes smager godt.

Men tænker vi forhører os i MaxiZoo, fordi de netop har smagsgaranti

• #5   9. aug De fleste hunde spiser smagsprøver, selvom de ikke gider tørkost normalt. Så billedet er ikke retvisende.
    Hvad med at prøve råt kød i stedet for tørfoder?
    Det fungerer for mange småtspisende hunde.

• #6   9. aug Platinum er super godt foder også til de kræsne hunde

• #7   9. aug Vi har bare hverken råd eller plads til råt kød. Selvom jeg har forslået familien at hvis hun skal have andet end piller, så skal det være råt kød i små mængder.
    Men med en papfar der er af overbevisningen at det er synd for hunden at den ikke får rester er det ikke nemt.. Det er sådan at jeg er gået ind og har overtaget fodringen fordi han ikke kunne styre det.

• #8   9. aug Når man taler om djævlen Hunden er lige kommet hjem fra gå tur, med godt indsmurte faner..
    Hun var så venlig at efterlade et fint fodaftryk på min dyne..

Så nu er det slut med at prøve nyt foder lige nu. Så må jeg købe Zoolac med hjem fra arbejde i morgen, så vi har det hjemme og få maven rettet op igen..

Gad vide om det er lakse olien der gør det? Eller er det for tidligt at det har vist sig? Hun fik lakseolie omkring kl. 15 i dag

• #9   9. aug Ked af st sige så længe hun får rester og du ikke udelukker alt kan du ikke vide om det er foderet. Havde jeg en hun som din vil jeg kun køre rent foder en mdr uden noget ved siden af (det gamle foder) fik hun så tynd mave. Ja så skal der måske noget andet foder til (evt til sart mave eller noget fra dyrlægen)
    Jeg har en der kun fungere på foder med korn og en der fungere bedst på uden, begge får et rådt ben (købt i supermarked) for tænderne skyld. Og begge mine er ikke gode til rester (de får kogte grønsager, ris, pasta eller kartofler) men aldrig sovs eller krydret kød, for så får de Lind mave.

• #10   10. aug Har du prøvet det tørfoder der heder Now ?? fra rigtighundemad
    Har du overvejet at barfe ?
    Jeg har barfet mine cavaliere siden 2008,incl de to med sart mave jeg har /har haft..det har aldrig været et problem,efter jeg gik over til barf..
    Ang tænder,så hører cavalieren til de racer,der har tendens til dårlige tænder og paradentose og det hvad enten du børster tænder,giver ben eller ej,nogle har de fineste bisser og andre skal have ordnet tænder hos dyrlægen en gang i mellem

• #11   10. aug Vi har prøvet med en måned uden rester, og hun får stadig dårlig mave, så vi skal have fat i andet fuldfoder. Vi er bare nødt til at finde noget hunden vil spise, hvilket hun ikke vil med det vores dyrlæge har forslået os (Virbac).
    Og vi er holdt op med at give hende kød der er krydret, sovs osv. Hvis hun får rester er det sådan noget som pølser der er tilovers eller råt kød.

Jeg har overvejet at barfe, men det vil betyde at vi skal ud og have fat i en fryser mere, og det har vi hverken plads eller råd til.
    Vi har ikke prøvet Now Fresh, men vil kigge på det når hundens mavse er i orden igen.

I forhold til tænderne skal vi til dyrlægen og have renset dem, men vi ville gerne gøre mest muligt for at forbygge at der danner sig alt for meget plak igen, og dermed paradentose.

• #12   10. aug Min cavalier bliver primært råfodret, men han får også et måltid tørfoder ind i mellem. Både Platinum og Ziwipeak får han tynd mave af og han synes ikke at det er super lækkert, men Purizon vil han hoppe på tungen for og han får små faste pøller af det. Det vil jeg klart anbefale at prøve, det er også godt sammensat, indeholder 70% kød og resten er frugt og grønt. Alle de hunde jeg har givet en smagsprøve af det, elsker det (har det ofte med på tur som godbidder, så hundevennerne har smagt det). Det kan købes på zooplus og synes det er en ret fin kg pris, hvis man køber de store poser. Det er billigere på den tyske version af siden, men der kommer der så fragt oven i, så alt efter hvor meget du køber, vil det være forskelligt, om det bedst kan betale sig at købe på den danske (zooplus.dk) eller den tyske (zooplus.de). Purizon er det tørfoder min hund har smagt, som han bedst kan lide og har prøvet en hel del (fx Platinum, Ziwipeak, Orijen, Acana, Olivers osv) og samtidig det han har bedst mave på.

Ifht tilvænning til rå ben er kyllingelår og lammeribben gode, kylling og lam er letfordøjeligt og benene har en passende størrelse som gør det ud for et måltid til en cavalier. Når maven har vænnet sig lidt til rå ben er svineribben også gode. Jeg giver også svinestegeben, som har en meget større gnaveværdi, min hund bruger 2-3 timer på at gnave sig igennem et stegeben (ofte af to omgange), hvor han spiser de andre ben på et par minutter. Han er jo så også i god træning, da han får mange ben, kender en anden cavalier som bruger 20 minutter på at komme igennem et kyllingelår

• #13   10. aug Purizon er i øvrigt ikke dyrere end Royal Canin nok tværtimod

• #14   10. aug Tak for råd allesammen!

Vi har lige nu holdt hende på piller med lakseolie på, som fungere lige nu. Det vi ønsker er at vænne hende til smagen af lakseolie, så hun gerne vil spise piller når det er på.

Jeg skal lige have hevet fat i min chef, som er uddannet veterinærsygeplejerske, om hun har en ide.
    Og ellers har vi overvejet at flytte hende direkte over på Select Gold Adult Sensitive.

For vi kan ikke blive ved med at hendes afføring ændrer sig hele tiden, hun er jo selv påvirket af det. Og vi ønsker heller ikke at skulle tvinge hende ud af seng osv. og skælde ud hvergang hun møver sig uden for sit tæppe, fordi hun har dårlig mave. Så vi skal bare have fundet noget der virker.

• #15   10. aug Når hun får dårlig mave af det foder hun er på, synes jeg da bestemt, at I skal skifte direkte over på et andet foder. Jeg købte skånekost fra Royal Canin på et tidspunkt, hvor min hund havdemaveproblemer. Hold da fast det gav yderligere maveproblemer. Jeg gik fra det og maven gik i orden igen, tænkte så at jeg kunne bruge skånekosten som godbidder, men fik han det mindste af det, var den sten sikker - dårlig mave

• #16   10. aug Det mærkelige er at hun kun ind imellem har dårlig mave på hendes nuværende foder, men vi skal helst snarest muligt have fundet et foder hun fungere på, så vi ikke skal bøvle med dårlig mave mere.

Tror det vi gør er at næste gang jeg skal på arbejde må jeg lige købe en sæk med hjem og se om hun vil have det, og ellers må vi sørge for hun kan lide det, ved hjælp af lakseolie.
    Vi skal generelt til at have mere styr på fodringen omkring hende, for at sikre hun ikke overspiser, for det oplevede vi i dag at det kan hun altså finde på. Så afmåling af foder og nyt foder er det der skal til.

Kommentér på:
Foder til Cavalier