{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.730 visninger | Oprettet:

Pjevsen
Pjevsen
Emner: 17 Svar: 499

De værste blandinger {{forumTopicSubject}}

Nogle gange tænker jeg at der kan være fornuftige tanker bag blandinger. Det var feks sådan eurasieren opstod, og det gik jo meget godt. Labradoodle er et eksempel på en blanding, hvor tanken var god nok, men resultatet knap så godt.

Men hvilke blandinger er de værste I kunne forestille jer? Lige nu ligger der en annonce med blanding af schæfer/grand danois/staffordshire bullterrier/Skt. Bernhard, og det må jeg erkende er den potentielt værste blanding jeg nogensinde har set lavet.

At blande så forskellige hunde, som har hvert deres vogtergen, og med så meget temperament, er da opskriften på en katastrofe! For ikke at tale om sundheden

Jeg er ikke sikker på at jeg kunne forestille mig noget værre, men det kan være at I kan?

Kommentarer på:  De værste blandinger
  • #1   10. aug Hvis der så også lige havde været border collie og husky i. Så var den endnu værre.

• #2   10. aug Jeg synes det hype der var for nogle år siden med pomsky var det værste jeg i mine dage har hørt.
    Blanding mellem husky og pomeranian.
    Og så helt bevist og sat i decideret produktion. Gys.

At man ikke høre mere til blandingerne er forhåbentlig et tegn på at det gik op for folk hvor hjerne dødt et projekt det var.
    Ved siden af sådan et vanvidsprojekt giver labradoodle ligefrem mening.

• #3   10. aug Det er nok bare mig, men jeg tvivler på de hunde har set skyggen af Skt Bernard eller Gran Danois. For mig at se lignede de noget helt andet...
    Men jeg har desværre en indbygget mistro til folk...og det må jeg nok arbejde med, men i dette tilfælde tror jeg, at jeg har ret.

• #4   10. aug Tja - jeg ved ikke om nævnte blanding er den væste. Jeg tænker egentligt det værste mix er "potentielt vanskelige"" racer blandet med noget der ser sødt og fluffy ud. Det er jo oplagt at sådanne hvalpe vil ende hos mennesker der falder for det nuttede udseende, men ikke har forudsætningerne for at klare en "vanskelig" hund... Med vanskelig tænker jeg på hunde, der f.eks. er voldsomt vogtende, meget krævende osv. og som derfor ikke lige er for hvem som helst.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 995
    #5   10. aug Er det på grund af "sangbærnargs" at I tænker de skulle blive særlig vogtende..

Man må håbe der følger valide beviser for slægtskabet med..

• #6   10. aug Jeg synes alle blandinger er slemme. Nogle mere end andre selvfølgelig.

• #7   10. aug Sharpei og fransk bulldog... den værste blanding for ens pengepung

• Pjevsen
    Pjevsen Tilmeldt:
    apr 2013

#8   10. aug Peter, det er sådan set alle 4, der på hver sin måde giver udfordringer.

Schæferen har tendens til et ret ustabilt sind, med et tvist af usikkerhed. Det kommer tit til udtryk ved at den har en ret voldsom adfærd, både over for mennesker og dyr.

GD'en er heller ikke nødvendigvis en blid kæmpe. I nogle afrikanske lande, blandes med med Ridgeback, for at få en stor og hurtig vagthund. Det vagtsomme hentes fra GD'en.

Jeg tror ikke en dyt på at det er STB der er i, men sandsynligvis noget ulovlig race i den dur. Uanset hvad man må mene om de ulovlige racer, så er de potentielt farlige i de forkerte hænder. Blandet med de andre racer, er det noget rigtig lort!

Og Skt. Bernharden er jo et kapitel for sig, desværre.

Så for mig at se, er det på alle måder en sindssyg blanding! Det eneste der kunne gøre det værre, var hvis der var blandet malamut ind.

• #9   10. aug Har mødt en enkelt husky/sct. berhard/dalmatiner blanding, den var bindegal - men ellers så er der mange underlige mix. i verden, stødte bl.a. på en hovavard/puddel/terrierblanding - heller ikke helt godt.

• #10   10. aug Hvis jeg skal komme med en som jeg heldigvis ikke har set og som jeg håber aldrig kommer til at se, må det være Husky/sankt B, evt blandet med noget andet jeg ikke helt hvad skulle være for at gøre den endnu værre. Bulldog af en art måske?

Men desværre er der godt nok mange blandinger som allerede er set, som virkelig undre mig nogle vil lave.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#11   10. aug Jeg tror ikke at disse blandinger vil få træk, hverken fysiske eller psykiske som er mere ekstreme end de hunderacer som blandingen indeholder generelt har.

Uanset hvad man må mene om de ulovlige racer, så er de potentielt farlige i de forkerte hænder.

Ja, og de tre andre racer er potentielt mindst lige så farlige,

• #12   11. aug Beagle og fransk bulldog er en frygtelig blanding

• #13   11. aug Jeg har kendt sådan en blanding og det var en skøn og dejlig hund - men på papiret er den edderbukme gusten:

Schæfer, rottweiler, sct. Bernhard.

Ikke nok med at det er en HD-eksplosion waiting to happen, det er også nogle egenskaber, der er heeeelt syrede at sætte sammen.

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 6 Emner: 21 Svar: 1.628
    #14   11. aug "Labradoodle er et eksempel på en blanding, hvor tanken var god nok, men resultatet knap så godt. "

Hvad er det, der er dårligt ved dem?

• #16   11. aug Her en kort reference til artiklen på Daily mail - på dansk:

https://www.hundenyheder.dk/bag-designerhundens-soede-ydre-gemmer-sig-potentielle-problemer/

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#17   11. aug Det ser ud til at problemet er hofter og syn - men det er vel ikke ALLE labrador der har dårlige hofter, og ikke ALLE pudler der har dårligt syn.
    Så er det racerne i sig selv, det er dårligt at blande, eller er det "dårlige" individer der er brugt i avlen?

• #18   11. aug Det er vel en kombi - man har lavet en kedelig synergieffekt - to racer, to fejl laver man til en race med to fejl.

Jeg tænker at han fortrød at have åbnet op for endnu en mulighed for skruppelløse avlere på bekostning af en masse hunde.

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#19   11. aug Tja, var det ikke labradoodles, de skruppelløse avlere havde slået sig på, havde de sikkert fundet nogle andre racer eller raceblandinger at tjene penge på :-/.

Jeg forstår stadig ikke om labradoodles helbredsproblemer kunne have været undgået, hvis man havde taget højde for hofte- og synsproblemer.

• #20   11. aug Problemet er bare virkeligheden.
    For skaberen af doodlerne kunne ikke styre andres adfærd - og vupti, endnu en syg "race" var skabt.

Ydermere satte det gang i et væld af designerhunde.

Jeg kan godt forstå han fortryder. Det har skabt mange flere problemer end det løste.

• #21   11. aug My only, der vil jeg så afsløre, at det ikke tager lang tid på Google, før man finder den blanding

• #22   11. aug Kombier af to typer, der ikke harmonerer, ender meget ofte galt.
    Årsagen er både hundens sammensætning samt den fact, at de lander hos en helt forkert type ejer, nemlig dem uden viden og erfaring, fordi den lave pris og det evt nuttede udseende tiltaler dem.

• Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    jul 2017

Følgere: 1 Svar: 164
    #23   11. aug Der var engang en annonce på DBA med ulvehybrid-blandinger blandet med Mastinoen sygt sygt mix

• #24   11. aug Min søster har gået til hvalpetræning med sin vildt lækre Kerry Blue Terrier tæve, som har det sind, som de oftest har. Power og det lidt skarpe. På holdet går så også et par med en blanding af Airedale Terrier/Samojede/Irsk sætter. Tak for kaffe!! Den var 3-4 mdr og allerede en kæmpe mundfuld. Manden spørger så min søster helt alvorligt, om ikke de skulle lave et kuld når de blive gamle nok???? Charmerende ude tvivl, men tror nok min søster så underlig ud i hovedet.......

• #25   11. aug Ja jeg fik også mange mærkelige tilbud til min shar pei og min eb.
    Naboen mente også det kunne være sejt med deres mærkelige jagt ambull blanding og min mastiff øh nej

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 73 Svar: 6.011
    #26   11. aug Min første hund (købt med hovedet under amen) var en blanding ml lhasa apso, pekingeser og shih tzu. Egentlig er de tre racer jo en ok blanding, når det endelig skal være, de er rimelig tæt på hinanden i sind, væsen og bygning og han var en dejlig og harmonisk hund, som tilmed så meget nuttet ud i manges øjne. Hold fast hvor fik jeg mange forespørgsler på parring af folks tæver af helt andre racer og helt uden at sætte spørgsmål til sundhed. Min hund vejede 10 kg (uden at være tyk, han lignede mest en kæmpe lhasa apso, har mødt en enkelt ren lhasa apso med stamtavle på samme størrelse) og der var en kvinde, som gerne ville have parret sin lille pomeranian tæve af ham Jeg mødte også en aften en kvinde med en mops tæve i løb, som hun gerne ville have parret af min hund der på gadehjørnet Oplevede også en kvinde med en rottweiler blanding i løb, som spurgte om ikke vi skulle lade vores hunde parre der i parken, hun ville gerne have et sidste kuld hvalpe på sin hund. Tæveejerne virkede generelt enormt forundrede over, at jeg ikke syntes, at det var en god ide at parre tilfældige tæver jeg mødte på tur med min blandingshund

• #27   11. aug generelt blandinger hvor man blander forskellige egenskaber som f.eks jagthund/hyrde/vagt - det giver ingen mening.

• Pjevsen
    Pjevsen Tilmeldt:
    apr 2013

#28   11. aug Radar, et af problemerne med at lave doodle, var at den netop ikke fik stabile egenskaber. Meningen var jo at lave en allergivenlig hund, der var egnet til at være servicehund og allround familiehund. 1. generation faldt ud, som man forventer med almindeligt kendskab til genetik, men derefter kunne der ikke laves stabile generationer. Altså faldt hundene tilfældigt ud, både i udseende og sind. Det er der jo ikke meget "race" over.

• #29   11. aug Jeg har fået mange tilbud både til Shaggie og Milo. Sidst en buschauffør, der gerne ville lave hvalpe med hans bc/labrador og Milo. Shaggie bla med en amstaff blanding
    Mit indtryk er at folk simpelthen ikke ved bedre, ikke at de gør noget i ond vilje. Desværre er det bare svært at trænge igennem så snart det angår børn og hunde

Jeg har faktisk næsten lige set et "pomsky" kuld. Er der tilfældigvis en, der ved hvad en klee klai er lavet af?

• #30   11. aug Den værste jeg har mødt er am.staff/gravhund
    Den lignede en am.staff, men med gravhundens lang krop og korte ben.

Men tænker der er mange vanvittige blandinger

• #31   11. aug Vi havde tit en schæfer/husky blanding på hundepensionen, og han var sørme en mundfuld. Sød og rar, men en kæmpe hund med meget store armbevægelser.

• #32   11. aug Schæfer/husky er faktisk også den eneste blandingshund, vi har haft på træningspladsen, som jeg var oprigtigt bange for.
    Det virkede ikke som om den havde fået halvdelen af egenskaberne fra hver race - men som om den istedet havde fået fuld portion fra begge, og så bare skiftede mellem dem.
    Så man anede aldrig, hvad man stod overfor, og man kunne ligefrem se konflikten lyse ud af øjnene på den i stort set hver eneste situation, fordi dens instinkter hele tiden trak i forskellige retninger.
    Hold nu OP, den havde det ikke godt.

• #33   11. aug Mht. doodle handlede og handler det vist meget om, at hvem som helst gik i gang med at lave dem modsat fx eurasieren, der blev skabt af en snæver kreds, der udvalgte avlshunde med meget omhu og frasorterede alle, der ikke levede op til ønskerne til den nye race. Der blev lavet standarder mht. såvel udseende som ønskeligt sind.
    Det spillede nok også en rolle, at man ikke brugte MEGET populære racer som fx labrador og puddel.

• #34   11. aug Klee Kai har rod i alaskan husky og siberian Husky. Oven i har man så lagt American eskimo, schipperke for at få dem ned i størrelse.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#35   11. aug Der er også fordele ved at blande hunderacer, fordele som mange ikke er klar over (eller ikke vil anerkende). Feks. når der laves blandinger af racer, så får du fordelene ved to eller flere forskellige racer. En hund som er blandet af racer er mindre disponeret til at få de genetiske fejl, som der er fælles for mange racerene hunde. Hunde af blandede racer kan også ofte være mindre ekstreme i temperamentet..altså mindre ekstreme end de enkelte racers specielle temperament. F.eks kan en Border Collie-blanding ofte være mindre intens end en raceren..

• #36   11. aug Sad netop og tænkte det samme Peter - man peger tit på ulemperne. Nu er jeg involveret i et arbejde med hunde i DKKs x-register, og her bruges jo blandinger for at kalde en spade en spade... man indmønstrer. Indtil nu har jeg til gode at se det gå galt.... Avlsrådet udvælger hundene efter en standard for Dansk Spids, de ligner plus deres sind skal svare til det ønskede. Og bortset fra meget få tilfælde er "racen" virkelig sund...

I min mødregruppe er der en familie, der har en hund, der bruges til jagt. Den er halv munsterlænder halv lab - og har fået det bedste fra begge racer. Det sker jo også.

Endelig undrer jeg mig over det der med, at to racer, der ligger meget fjernt fra hinanden, konflikter i "instinkter". Jeg kan godt følge tankegangen, men er det virkelig det, der sker? Er en hund ikke en hund en hund en hund... Altså samme art... joh. Jeg tænker derfor, at det måske kan ske ved de meget stærke instinkter, der indkodes fra fødsel nærmest - hyrdeinstinkt fx, som viser sig meget tidligt, men jeg har svært ved at forestille mig, at det helt kan forklares biologisk korrekt at det er det der sker, hvis man fx blander en aussie og en irsk setter. Jeg tænker man oftest får en hund, hvor begge egenskaber er udvandet og den så kan hips som hap eller ingenting fra nogle af racerne dvs man har lavet en hund. Punktum. Ikke en jagthund. Ikke en hyrdehund. Men en hund. Eller måske, hvis fx aussiens hyrdeinstinkt er meget udpræget, så får den mere fra den ene race.

At man får sådan en skizofren hund der skifter mellem at være jagthund og hyrdehund dagen igennem har jeg svært ved rent logisk at forstå...

Jeg har selv haft en hund, der var blandet af kareler og border. Den skiftede ikke men mindede mest om en border collie. Han arbejder også som hyrdehund fuld tid i dag. Måske var han mere modig end en border.... men det var en fordel.

Og jeg kender en ulvehybrid. Den er ikke ulv nogen gange og schæfer andre gange. Den er hverken eller - dvs en hybrid. Og på samme måde har jeg altid haft svært ved at forstå at folk kan se forvirringen i blandingernes øjne, når de skiftevis er den ene race og så den anden... Jeg er derfor noget skeptisk over for den forklaring. Selvom jeg da ikke synes man skal blande rundt på alt muligt for en hver pris, så kan jeg sagtens se nogle fordele ved blandinger og udparringer og nyt blod... Min egen hund har lige afleveret DNA så får kan vi snakke om hvad han er derefter... Jeg tror der er flere racer gemt i ham langt tilbage, for han er fra de gamle linjer og den gang har man nok set mere på, hvad man kunne end på hvordan man så ud mon ikk...

• #37   11. aug Når man blander for man jo både det gode og det dårlige fra begge sider..

Jeg tænker, at der er fokus på de dårlige ting, fordi det er dem der giver konsekvenser.

• #38   11. aug Den schæfer/husky vi havde dernede, er også den eneste gang jeg har oplevet de konflikter så tydeligt. Når den fx. gik en fri ved fod eller en lineføring, så kunne man fornemme, at "halvdelen" af hunden syntes det bare var FEDT at arbejde med føreren (schæfer-delen vil jeg tro) og den anden halvdel (huskyen) tænkte bare "løb, løb, løb".
    Det samme, når man kom tæt på parret. Nogle gange blev man modtaget på sædvanlig husky-manér. Dvs. ret venligt men neutralt. Andre gange, mødte man en schæfer, med tydeligt ressource-forsvar, som man bare IKKE skulle gå tæt på. Det var SÅ skræmmende.

Og det er jo bestemt ikke fordi, jeg har noget imod blandinger. Jeg har stort set altid haft blandinger i hjemmet, og de har været skønne hunde. Seneste med Qimmit, der vel må siges at være blanding af retriever og hyrdehund. Han har også fået det bedste fra begge sider. Utroligt lærenem, lærevillig, og samtidig rolig og omgængelig.
    Det eneste han har "glemt" at få med, er apporterings-glæden

• #39   11. aug Vores første hund var en blanding af ambull/rottweiler/bullmastiff. Fantastisk hund omkring mennesker, men han var godt nok ikke for børn i nærheden af andre dyr.

• #40   11. aug Jeg har i kraft i min mangeårige færden på mange forskellige træningsbaner mødt mange blandinger. Nogle mere underlige end andre. De suverænt værste er Labrador/Schæfer (som regel altid hyperstresset og er ofte købt af folk der tror de har købt en lab. Det giver altid udfordringer), Samojed/Golden (har jeg efterhånden mødt nogle stykker af - der er vist en kennel der decideret laver den blanding med vilje - de er temmelig skarpe som i den slags der vender sig om og hugger deres ejer i armen når de fx bliver holdt tilbage) og Husky/BC (megaaktiv og som regel temmelig selvstændig, købes oftest af fold der ikke har sat sig en tøddel ind i 'hund' = stor udfordring).
    Jeg er rendt ind i en enkelt schæfer/collie/skt. Bernhard. Tak for kaffe siger jeg. Den havde roterende fis i kasketten og var SKARP. Jeg deltog på et hold, der løb over 8 gange, sammen med den. De fleste af gangene gik ejeren hjem med hul et eller andet sted fordi den satte tænderne i ham når den kogte over
    Tilgengæld er der andre blandinger hvor har mødt nogle stykker, der alle har været fornuftige og temmelig gode hunde. Fx Labrador/Tysk ruhåret hønsehund, Labrador/BC, Labrador/Schnauzer, Dobermann/Rottweiler, Rottweiler/Schæfer, Rottweiler/Boxer.

• #41   11. aug Hvor pudsigt Mette - jeg har kun mødt én samojede/golden-blanding.
    Det var til gengæld den sødeste, nemmeste og mest velfungerende hund, man kan forestille sig

• #42   11. aug Ja, det er jo netop det der er med blandinger; de kan falde MEGET forskelligt ud

• #43   11. aug Jeg har indtrykket af, at blandinger med retriever og/eller schæfer ofte ender op i noget jask, som vi siger på min hjemegn. Man skal imidlertid ikke glemme, at det tætteste hundeverdenen kommer på et fysisk pragteksemplar er frembragt ved krydsning af terrier og bulldog. Jeg tænker naturligvis på apbt'en

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#44   11. aug Jeg ved ingenting om racer, og slet ikke om genetik. Men jeg har altså mødt mange dejlige, velfungerende blandingshunde. (Om de så på et tidspunkt har fået helbredsproblemer, ved jeg så ikke).

Det er nu også mit indtryk, at mange rene racer døjer med sygdomme.

Igen, jeg aner intet om emnet, men tænker da lidt det samme, som Peter nævner i # 35 , at det ikke nødvendigvis behøver være det dårlige, der slår igennem, men at der også kan være fordele ved blandinger.
    Og jeg ville ikke selv afskrækkes af en voksen genbrugs-blandingshund.

For at vende tilbage til labradoodle hvis nu man ser bort fra, at der gik mode i dem, og hvad det førte med sig, kunne hvalpe efter en 100% sund puddel og en 100% sund labrador, da ikke kunne blive gode, sunde hunde?...

Hvad siger eksperterne til greyhound/terrier-blanding?
    Eller Catalansk Corgi/Manchester Terrier-blanding?

• #45   11. aug Det er nok ret svært at sammenligne blandinger når alt kommer til alt.

For ingen ved jo reelt hvad der i hunden.

Vi har haft en Labrador/Broholmer, og han var en god hund.

Når man taler blandinger, så glemmes det nok også ind i mellem, at ejeren har meget at sige. Samme hunds adfærd kan jo blive vidt forskellig hos to forskellige ejere i teorien.

Jeg er ikke fan af blandinger, men det skyldes ikke at de er en blanding. Det skyldes mere, at dem jeg møder i hundeskoven (der kommer vi tit), har det med at skifte dem ud i tide og utide, grundet x mystiske problem (bider, gøer etc).

Jeg kunne godt komme med en type beskrivelse af de hundejere jeg omtaler, men det vil såre nogen uden grund, og de fleste ved nok hvad jeg mener inderst inde.

En ting vil jeg dog sige er kendetegnende. De går ikke til hundetræning med deres hund.

• #46   11. aug At man blander to racer betyder altså ikke at man får det bedste fra begge. Men kan også få det værste fra begge.

Ævlet om at blandinger skulle være sundere kan jeg kun tage mig til hovedet over.

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#47   11. aug Der er vist ingen i tråden, der har skrevet at blandinger skulle være sundere (?) , men eftersom mange rene racer døjer med ret alvorlige skavanker, kan jeg da godt forstå, at nogen får det indtryk.

• #48   11. aug Tror egentligt også at det største "problem" med blandingshunde er, at man ikke aner hvordan de falder ud. Hvilket specielt kan være et problem, hvis man blander meget forskellige typer. F.eks tervuren og engelsk bulldog, man ville ikke ane hvordan en sådan blanding ville udvikle sig ? Hverken mht. temperament, udseende, helbred eller aktivitetsniveau.
    Det ville så være et problem for nogen, andre ville være i stand til at tage vare på hundens behov, hvadenten den blev en aktiv hyrdehund, eller en gryntende sofapude
    Tror Også at problemet ved blandingshunde også er, at folk måske ikke er så grundige i deres valg af hvalpekøbere, og derfor ikke matcher hund og ejer særligt godt. En understimuleret hund vil kunne skabe gevaldige problemer, uanset race.

Når det så er sagt, så er der jo så også problemet med at bevise hundens ophav, jævnfør den nye hundelov. Hvilket så gør at jeg ikke ville turde at køb en stor blanding. Havde loven ikke eskisteret, så havde jeg sagtens kunne finde på at købe en monster stor blandingsbamse

• #49   11. aug #43 Søren.
    Man skal imidlertid ikke glemme, at det tætteste hundeverdenen kommer på et fysisk pragteksemplar er frembragt ved krydsning af terrier og bulldog. Jeg tænker naturligvis på apbt'en

Er du nu også helt sikker på det? Altså at det er en blanding.

Flere af de store pit bull folk mener at historierne blandes sammen. Jeg tror personligt at de har ret

Some authors, notably Richard Stratton, have theorized that the APBT is essentially the same breed as the Renaissance bull-baiting dogs, largely unmixed with any other kind of dog, specifically terriers. These authors consider the present name, American Pit Bull Terrier, a double misnomer, since, in their view, the breed is not of American origin and is not a terrier. They explain the popular attribution of the breed’s origin to a cross between bull-baiters and terriers as a retrospective confusion with the breeding history of the English Bull Terrier, which is a totally distinct breed that was never successful at pit fighting but whose origin is well-documented.
    -gamedogshistory.com

-men ellers er jeg da helt enig

Desuden er den værste blanding, jeg lige kommer i tanke om, en ulveblanding. (Hvis det altså går som en blanding?). Dem har folk så svært ved at holde, og de kan som regel ikke tilbyde dem en ordentlig tilværelse.

Labradoodles er da søøøøde

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#50   11. aug # 48 "så er der jo så også problemet med at bevise hundens ophav, jævnfør den nye hundelov."

Af den grund ville jeg aldrig turde anskaffe mig en stor "suspekt udseende" hund. Men ellers ville jeg ikke være afskrækket af en voksen genbrugs-blandingshund.

• #51   11. aug #49
    Nej, jeg er ikke helt sikker. Det kan man ikke være, når det skete for så længe siden, men jeg er sikker på, at der både er terrier og bulldog i den - og formentlig ikke andet. Terrier-bull forholdet er også nok lidt uvist. Mit bud vil være 60-40

• #52   11. aug Det er svært at gøre sig klog på. Synes bare argumenterne for at den ikke skulle have været blandet er gode..

Men du har ret i at man ikke kan være "helt sikker". Selv eksperterne er ikke helt enige.

• #53   11. aug I bund og grund har alle hunde jo oprindeligt været blandinger. Man har avlet ud fra egenskaber, og intet andet.

• #54   11. aug "Hvad siger eksperterne til greyhound/terrier-blanding?
    Eller Catalansk Corgi/Manchester Terrier-blanding? "

Ved ikke om jeg er en af eksperterne Men Greyhound/terrier blandingen kender jeg godt. Den laves en del som jagthund i UK (det kaldes en lurcher). Det har temmelig kraftige jagtinstinkter.
    En Catalansk Corgi aner jeg ikke ved er.

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#55   11. aug # 54 Jep, Lurcher nemlig. Jeg har set et vidunderligt smukt eksemplar i en tv-udsendelse.
    Er stadig noget forvirret over Lurcher-begrebet, for det dækker vist også over andre mynde-blandinger med fx BC.

Hehe, jeg ved heller ikke hvad en catalansk corgi er , men jeg kender lidt en sød lille Lancashire Heeler. Og efter hvad jeg kan google, er den race en blanding af Catalansk Corgi og Manchester Terrier.

• #56   11. aug TØR jeg sige, at hvis jeg skulle have en blanding, skulle det være en labrador/puddel? Sådan en var mit livs første hund, og det var skisme en aldeles dejlig vovse på alle måder

PS. Og ja ja - jeg ved godt, at sådan er alle af den blanding ikke nødvendigvis Men dem, jeg har mødt, har nu altså været det.

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#57   11. aug Jeg er vokset op med mellempuddel (puddelblanding, tror jeg). Skøn hund! Kan godt lide pudlens sind og intelligens, men synes ikke sååå godt om udseendet på rene pudler.

• #58   11. aug Kan man ikke klippe en puddel, så folk ikke tror, at man er æh frisør?

• #59   12. aug Jeg boede i et område før hvor der var en der havde en red nose pittbull blandet med Husky...
    Den gik altid løs og manden var mega skæv altid, men hunden var som regel ret meget i kontrol. Jeg var dog stadig hunderæd for den, bare med tanken om den dag det kunne gå galt

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#61   14. aug Her er lidt om hvorledes typen af avlsstrategi kan indvirke på om man ender ud med "de værste blandinger"..
    https://retrieverman.net/tag/wolf-chow/

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 2 Emner: 7 Svar: 564
    #62   14. aug I min mødregruppe er der en familie, der har en hund, der bruges til jagt. Den er halv munsterlænder halv lab - og har fået det bedste fra begge racer. Det sker jo også.

Sådan en hund har en af mine naboer også Den bliver (eller blev i hvert fald) brugt til jagt. Den er nok en af de mest harmoniske hunde jeg nogensinde har mødt.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#63   14. aug Jeg læste engang i en undersøgelse at blandingshunde oftere blev aflivet grundet adfærdsproblemer og aggression end racerene hunde.

• #64   14. aug Ida: interessant undersøgelse. Tog man så også højde for at blandingshunde måske ikke altid havner hos de mest "fornuftige" hundeejere ?

Kunne være lidt spændende, at finde ud af om de blandingshunde som bliver aflivet grundet adfærdsproblemer, er et produkt af dårlig opvækst eller et produkt af dårlig avl (mix af racer der ikke passer sammen).

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#65   14. aug Nej man kunne ikke tage højde for det i undersøgelsen, men det blev nævnt som en mulig forklaring på at tallene så ud som de gjorde.

• #66   14. aug Nu havner racehunde jo heller ikke altid hos de mest fornuftige ejere - så jeg tror ikke umiddelbart den forklaring er helt gangbar.

Men self får blandingshunde ikke per definition altid det værste fra begge parter - omvendt kan man altså heller ikke forvente kun at få det bedste fra begge parter (sådan sælges mange designerhunde ellers). Det er jo et mere eller mindre tilfældigt miskmask af egenskaber, og noget fungerer godt sammen, andet gør ikke. Jeg tænker, at man skal ville have begge racer hver for sig (og en hvilken som helst kombination af egenskaber), ellers skal man vælge en anden blanding - den der med f.eks. at blande BC og labbe, fordi man godt kan lide BC, men håber på noget lidt mindre krævende, ville være godt eksempel på noget, man nok bør genoverveje, for det er jo ikke sikkert, det er sådan egenskaberne fordeler sig.

• #67   14. aug Michelle: Helt enig. Racehunde havner heller ikke altid hos fornuftige ejere, desværre
    Tænker bare at andelen af ufornuftige ejere er større, ved blandingshundene, fordi de ofte er billigere, og opdrætter måske knapt så "kritiske". Men det kunne faktisk være rigtigt interessant, hvis man kunne lave en seriøs, videnskabelig undersøgelse omkring aggression og adfærdsproblemer hos blandingshunde. Tænker at den ville vise, at det oftere vil skyldes ejeren, end blandingen ?

• #68   14. aug Jeg har helt klart flest blandinger eller tavleløse hunde i rådgivninger. Kunne være sjovt at se om mine kolleger har det samme eller om det skyldes, hvor i DK man bor... der er jo mange ting, der kan spille ind. Ofte er de ejere jeg ser fx helt uden skyld i problemet så den er svær. Mange har fx overtaget en hund, den har smerter eller er blevet overfaldet... og det kan jo ske for alle

Så det er en spændende tanke, men jeg tror ikke rigtig den holder. Man kunne jo også sige, at det er et tegn på seriøsitet, at så mange søger hjælp til at træne et problem væk..

• #69   14. aug Ann-Marie - jeg tror da også risikoen er større for en blandingshund (at den havner i forkert hjem altså). Men et kig rundt på racehunde viser da, at sådan nogen også havner i forkerte hænder med jævne mellemrum.

• #70   14. aug Prøv at se hvilke hunde der sidder på internaterne ..

• #71   14. aug Zenta: Tænker at den eneste grund til at det oftest er blandingshunde, som man ser på internaterne, vel er, at racerene hunde som regel kan sælges (repræsenterer en vis værdi) ?

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#72   14. aug Jeg har googlet, http://www.vetstreet.com/dogs/labradoodle , og tror sgu, at min barndoms "mellempuddel" var en labradoodle, selvom de ikke var opfundet dengang.

• #73   14. aug Radar: Labradoodle er sgu også en ret kær hund Kan godt forstå at folk falder for dem.
    Tænk sig at du og din familie har været på forkant med hundemoden

• #74   15. aug Har set en pige der har en blanding af staffordshire og gravhund. Den har bitte små, korte ben som gravhunden og den muskuløse, store overkrop fra staffordshiren. Kan slet ikke forstå det

• #75   15. aug Der bor to corgi mix i Skive - de er godt nok søde eg tror de har fået det bedste fra corgien - charme , små søde ben og et super sind

• #76   15. aug Lens - nu bliver jeg nysgerrig, ved du hvad de er blandet med?

Jeg har jo glæden af at have to (helt håbløse) blandinger i mit liv. En dyrlæge mente at de ville blive nogle aggressive sataner. Det har vi ikke set noget som helst af
    Dem jeg ved af (fra de to hvalpekuld) har fået det bedste fra begge racer - Pembroke og Berner.

• #77   15. aug Da jeg fik min første hund, syne jeg jeg så temmeligt mange af de der gravhundeblandinger, og ofte bl.a. med noget større, så man fik en rotte, labbe e.l. på korte ben. Vældigt charmerende så de ud, men jeg ikke forestille mig, at det på nogen måde er særligt sundt.

Ang. labradoodle, så tænker jeg, at labbe og puddel egentligt ikke er de værste racer at kombinere. Begge er jo jagthunde af oprindelse og med beslægtede arbejdsområder, begge forholdsvist ukomplicerede (altså sådan generelt) og ja, på mange måder matcher de hinanden ok, hvis man nu gerne vil blande racer. Problemet er vel i det tilfælde ikke det de er blandet af, men derimod det de bliver solgt som: Allergivenlig hund med alt det bedste fra labben og pudlen. Virkeligheden er jo, at der jævnligt kommer eksemplarer med underuld (og det er jo pudelpelsen der gør, at blandingen skulle være allergivenlig), og nogen af dem har en ret vanskelig pels at holde.
    Og så er der jo lige sygdommene - husker avlere nu også, at begge racer faktisk har lidt at få testet for?

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#78   15. aug Hvornår er alle de racerelaterede sygdomme egentlig opstået?

• #79   15. aug Jeg tænker de altid har været der Radar. Der findes jo masser af vilde dyr med samme lidelser (i hvert fald dem, der ikke direkte er relateret til et helt galt eksteriør). F.eks. findes der masser af eksempler på HD i naturen.
    Forskellen er jo så, at i naturen vil et dyr med svær grad en arvelig lidelse formentligt ikke blive ret gammel og vil formentligt ikke blive forælder til ret mange afkom, hvis nogen overhovedet, mens vi ved tamdyrene meget lettere kommer til at avle på diverse dårligdomme, dels fordi ikke alle tester for dem (eller er ligeglade med dårlige resultater) og dels fordi vores tamdyr jo ikke udsættes for samme strabadser, som overlevelse i naturen kræver, og derfor sorteres evt. svage dyr ikke naturligt fra.

Så ja, jeg tænker, at de arvelige lidelser altid har været der.

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#80   15. aug Tja, måske.... Det er bare mit indtryk, at problemerne er taget meget til i de seneste par årtier. Synes ikke der var alle de sygdomme førhen. Nu er det galt ved snart sagt enhver race

• #81   15. aug Jeg tror ikke problemerne har taget til, men jeg tror, at vi der er blevet større åbenhed omkring det, mere oplysning, mere tale..

Og så hører vi mere om det...

• #82   15. aug Radar - husk nu på, at det altså ikke er forfærdeligt mange år siden, at vi overhovedet begyndte at teste for mange af de arvelige lidelser, og vi bliver hele tiden i stand til at teste for flere og/eller på andre måder. Så jeg tror altså ikke, at de arvelige lidelser ikke fandtes tidligere, vi testede bare ikke på dem. En hund, der er symptomfri men har HD D ville jo aldrig blive beskrevet som syg, før man testede den - først med et officielt resultat, er den pludseligt syg. Selvom den lever sit liv som altid uden smerter eller andre symptomer

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#83   15. aug Jamen jeg ved det ikke... Det er bare ikke min oplevelse, at hunde - og katte for den sags skyld - havde så mange helbredsproblemer førhen, som de har nu om dage.

• #84   15. aug Islænderen er et godt eksempel på dette. I begyndelsen af 90'erne var racen uden arvelige lidelser. De fejlede jo aldrig noget. Senere kom der lidt snak om at prøve at teste for HD, men det blev jo slået hen, for som sagt, de fejler jo aldrig noget. I forbindelse med et projekt fotograferede man så en større stak islændere, og jo, der var faktisk en temmeligt stor forekomst af HD, sågar i svær grad. Men eftersom de sjældent har symptomer, er det jo ikke noget folk har tænkt var et problem i racen.
    Sidenhen blev der indført krav om HD-fotografering og statistikken siger altså, at forekomsten af HD er mindre i dag, end dengang man begyndte at teste, så i hvert fald i denne race, er det jo ikke et stigende problem. I dag ved vi bare, at den sygdom forekommer i racen, det vidste man ikke i start 90'erne.

• #85   15. aug Radar - hvor mange kender du personligt med en hund med arvelige lidelser? Ikke fra nettet e.l. men face-to-face bekendt/ven? Husk at du ikke skal ret langt tilbage, før du ikke hørte om de arvelige lidelser, der blev fundet ved hunde i den anden ende af landet
    jeg kender faktisk ikke voldsomt mange hunde med arvelige lidelser. Til gengæld har jeg læst om rigtigt mange herinde og på andre sider, så indtrykket kan da godt være, at hold da op de fejler allesammen noget. Men ude i virkeligheden møder jeg altså ikke flere syge hunde, end jeg gjorde "i gamle dage" (og det på trods af, jeg møder flere hunde i dag end dengang )

Vi tester for mere, også når hundene ikke har ssymptomer, vi deler resultaterne mere og måske gør vi også et større problem ud af resultater i "gråzonen", end man gjorde førhen?

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#86   15. aug Apropos det du skriver Michelle, så kommer jeg til at tænke på min barndomshund. En blanding af schæfer, labrador og collie. Et værre skravl mentalt (hun var taget for tidligt fra og så havde hun arvet colliens dengang dårlige sind), men da hun blev ældre ville hun heller ikke gå ture, så hun blev aflivet. Mine forældre tænkte at hun var blevet gammel og mere bange for alting.

Da jeg fik hund synes de jeg var liiiidt hysterisk med det med lange ture og synes det var noget pjattet at have gåvogn med til stranden (som er en rask gåtur på 30-40 minutter), for den gamle hund gik jo til stranden fra hun var 8 uger. Jeg argumenterede jo at det var for ikke at skade hofter og led og han fik jo masser ud af turen alligevel.

På et tidspunkt var jeg derhjemme og Figo havde lige fået påvist perfekte hofter og mine forældre siger meget eftertænksomt at efter at have snakket med mig om sundhed, så er de sikker på at de mange lange ture gav deres gamle hund HD. At det var derfor hun ikke ville gå tur tilsidst. Men dengang tænkte de slet ikke på at teste for den slags på en gammel blandingshund.

• #87   15. aug Jeg kendte en, der på et tidspunkt påstod at han solgte "labrador/dalmatiner" hvalpe... Måske ikke den dårligeste blanding på papiret, men...
    Man skal da være usædvanlig uerfaren med hunde, hvis man synes at hvalpenes mor ligner enten en labrador eller dalmatiner..

Hvad de rent faktisk er blanding af, aner jeg ikke - faren lignede ganske rigtig selv en dalmatiner mix, men moren er da på ingen måder en lab

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#88   16. aug # 84 "hvor mange kender du personligt med en hund med arvelige lidelser?"

Ikke ret mange, men jeg kender så heller ikke ret mange hunde i det hele taget. Mit indtryk af at der er stigning i racerelaterede sygdomme kommer fra nettet - bl.a. her fra HG og fra diverse racebeskrivelser, og jeg synes altså, det er voldsomt med alle de sygdomme

Og islænder ... du snakker hest?... eller?...

• #89   16. aug Nej ikke hest, islandsk fårehund. Man skal lige vænne sig til at herinde er islænder, kælenavnet for fårehunden

• #90   16. aug Tænker at allergi hos hunde er i stigning ? For det kan jeg ikke mindes at hunde i min barndom døjede med ? Nogen der ved det ?

• Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    jul 2017

Følgere: 1 Svar: 164
    #91   16. aug Allergi er stigende. Men det er det jo også hos mennesker, og da vi propper det samme i hovedet på vores dyr og de indånder samme luft, er det jo ikke så mærkeligt.

• #92   16. aug Jeg er ret sikker på at min første hund havde en form for allergi, men man var ikke så opmærksom på det dengang. Han var nærmest helt skaldet på ryggen ved haleroden og fik "blot" binyrebarkhormon for at lindre det. Man vidste simpelthen ikke bedre.

Siden er jeg stødt på en del med mide, loppe og græsallergi, men jeg kender også til ufattelig mange hunde da jeg sad som ansvarlig for stævner i den danske klub hørte man om alt

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#93   16. aug Er der ikke kommet flere racer med "ekstrem fysik"? Ekstrem flad næse, ekstremt meget løs hud, ekstremt små hunde, ekstremt store hunde, osv....
    Og de hunde der førhen havde harmoniske kroppe er blevet avlet mere ekstreme (fx schæfer - den har da ikke altid været SÅ lav bagtil?...)

Igen, jeg har ingen viden om det, men tænker da, at det ikke har gjort noget godt for hundes helse, at de er blevet "avlet ekstreme". Det må vel have været muligt at avle bedre og sundere?....

• #94   16. aug Radar - det kommer vel an på, hvor langt du vil gå tilbage for at sammenligne. For 10-15 år siden, tror jeg billedet var meget som det er i dag. For 50 år siden, var nogen af racerne ikke så ekstreme.

jeg tror i øvrigt ikke, at der er kommet voldsomt mange flere ekstreme racer, jeg tror bare, at dem der var ekstreme før er blevet endnu mere ekstreme nu. Man skal i hvert fald rigtigt rigtig mange år tilbage, førend f.eks. engelsk bulldog ikke havde et ekstremt eksteriør og det samme gælder jo flere af de overtypede racer.

Hvad schæferen angår, så er det ikke et nyt fænomen, det der med overvinkling - ser man schæferens udvikling gennem de sidste små 100 år, så var den ganske rigtigt slet ikke en ekstremt vinklet race i begyndelsen. Men den har støt og roligt udviklet sig i den retning gennem RIGTIGT lang tid (ser man f.eks. billeder fra 50'erne, så var de allerede der noget mere vinklede, end de oprindelige schæfere. I 80'erne havde vinklingen lige fået et hak mere osv.).

Nej, ekstremavl har aldrig gjort noget godt for nogen, og ja, der følger da helt sikkert helbredsmæssige problemer med, for nogen udseendesmæssige træk følger der mere skidt med end for andre. Men så handler det jo egentligt ikke så meget om problemer med arvelige lidelser, som det handler om problem med udseende (som selvfølgelig også er arvelige, men altså - så længe folk insisterer på at avle dem sådan, vil der jo uværgerligt være hunde der lider under det)

• #95   16. aug De ekstreme racer har eksisteret i mange, mange år, men de er blevet avlet mere og mere ekstreme, desværre Tror at vi er ved at være der, hvor de er blevet så deforme, at de enten uddør, eller bliver avlet mindre ekstreme fremover. Håber at folk beslutter sig for at de skal avles mindre deforme fremover !!!

Min anden hund, som blev købt i 1993, havde hudproblemer. Han var den første hund, som jeg "mødte", der havde hudproblemer. Siden da, har jeg mødt adskillige allergihunde Men ja, jeg tænker også at de døjer med samme tendens som vi mennesker, hvor allergi er i stigning

• #96   16. aug Min barndomsveninde havde en labrador som altid kløede meget, havde skæl og var meget rød i huden. Jeg ved faktisk ikke hvad de forklarede det med dengang, udover at den altid var med i stalden og sikkert bare rendte og rullede sig i strøelsen ved køerne (alle der har prøvet at køre halm ind, ved hvordan det kan kradse arme og ben til blods - men sådan er det altså ikke. når de er strøet op i en boks). Jeg gætter på den egentigt har haft noget allergi e.l.

Jeg tror bestemt, at der er racer, der er blevet mere syge i takt med deres udvikling i mere ekstrem retning. Men sådan helt generelt set tror jeg ikke, at hunde er blevet mere syge (når vi kigger alle racer og ikke kun ekstremerne), jeg tror bare vi er meget mere opmærksomme på det i dag, søer forklaringer på ting, som vi før bare havde kaldt alderdom, overanstrengelse osv. og er blevet bedre til at undersøge og dermed opdage sygdom, også når der ingen symptomer er.

• #97   16. aug Jeg tænker både og. For der er ingen tvivl om, at vi er blevet bedre til at opdage og behandle sygdom i dag. Så der er en langt større viden om sygdom i dag.

Omvendt så tænker jeg også at udstillingsverdenen er blevet meget større i dag, i forhold til i gamle dage, hvilket så har givet et større fokus på udseende, og mindre fokus på helbred/brugsegenskaber = større risiko for syge/svage hunde.

Tror at der har været en stigning af syge hunde i de senere år, men jeg tror ikke nødvendigvis at stigningen har været voldsom stor (hvis vi ser bort fra allergi).

• #98   16. aug Ann-marie - nu er det jo ikke alle racer, hvor udstlling er = større risiko for sygdom. Det er tilfældet i racer med ekstremt eksteriør. Men langt de fleste racer har jo et nogenlunde neutralt udseende (altså ikke et der øger risikoen for dårligdomme) og samtidig bruges de fleste racer ikke til ret meget andet end familiehunde/hobbyhunde (altså ingen hård brug), så hvordan udstilling skulle mindske chancen for at opdage sygdom og frasortere hunden ift. hvis hunden bare er sofakartoffel ved jeg ikke rigtigt.
    Og så vidt jeg ved, er forekomsten af arvelige lidelser ikke sådan generelt større blandt udstillingslinjerne i racer, hvor der er en opdeling mellem brugs- og udstillingslinjer (så må folk rette mig, hvis jeg tager fejl). I hvert fald mindes jeg at have læst, at forekomsten af HD hos schæfere ikke er forskellig fra højavl til grå, og jeg synes heller ikke jeg er stødt på, at BC af showlinjer oftere har arvelige lidelser end BC'er af hyrdelinjer - jeg er som sagt ikke 100% sikker, men det er sådan den opfattelse jeg har fået i hvert fald.

• #99   16. aug Udstillinger er ikke nødvendigvis kun dårlige. Det er fint at man får bedømt sin hund på udstilling, så man kan sikre sig at hundene er racetypiske.
    Men kombinationen af udstillinger, hvor det ekstreme udseende belønnes (f.eks kæmpe pels, kort snude eller ?), og hvis en race bliver populær, kan godt være en temmelig uheldig cocktail.
    Jeg ved at der er mega stor forskel i temperamentet hos udstillings og brugslinjer hos den belgiske hyrdehund (udstillingsvarianten døjer med usikkerhed).
    Mange pelsrige racer har en tendens til at få en kæmpe stor og plejekrævende pels, fordi det belønnes på udstillingerne.
    Det kan hurtigt udvikle sig i en uheldig retning, hvis opdrætter og dommere mister fokus på hele hunden, og begynder at fokusere for meget på udseendet.

• #100   17. aug Jeg havde engang en omplaceringshund hjemme og vende. Jeg kan ikke huske alle racer der var i den, men der var jack russel, engelsk springer, australian shepherd, ruhåret hønsehund, hovawart, og 3 andre jagt- og hyrderacer. Den var for mit den ultimative værste hund.
    Den var stædig som en terrier (mener den var kvart terrier), og anede ikke om den skulle hyrde eller jagte hvad den så, så den endte op med at løbe forvirret rundt og hapse. Lugtede den vildt, så stillede den sig op som en pointer, og kravlede derefter rundt i hyrdestilling. Jamen altså...
    Det værste var at hunden var af planlagt avl, men uden nogen egentlige bagtanker, udover den skulle være køn for øjet.

Kommentér på:
De værste blandinger