{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
722 visninger | Oprettet:

Hvalpe i højt kuperet terræn {{forumTopicSubject}}

Åsen = Næstved har et naturområde der stammer fra istiden da to plader stødte mod hinanden, dette gør at midt igennem byen er der naturligt dannet en 10 kilometer lang høj bakke.

Jeg søger hele tiden nye steder, hvor jeg relativt nemt kan komme til med bilen, så Ziva ikke skal gå særlig langt for at få en ny på opleveren. Jeg har i dag været på toppen af åsen - fantastisk oplevelse! Ziva elskede den, så mange dyr, dufte, oplevelser, blomster, træer, blommer! Mums smiley

Jeg ved at hvalpe ikke må gå på trapper, så vi har selvfølgelig ikke taget den direkte tur fra parkering til top, men taget stien der snoer sig op.

Men jeg er nu i tvivl da vi gik hjem af, må hvalpe egentlig gå op og ned at stejle stykker? smiley

Som i kan se, er vi en del over tagrykken på husene (og til dem der zoomer, kan i se der mangler en fortand! smiley )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpe i højt kuperet terræn
  • #1   15. aug 2017 Her vises hældningen på vej hjem, med Ziva der tænker "halloooo.. Kommer du snart? "

    profilbillede
  • #2   15. aug 2017 Ja... man skal passe på ikke at pakke dem ind i vat, og blive helt overforsigtig.

  • #3   15. aug 2017 Ja, vil ikke blive overforsigtig, så jeg tog en chance. Desuden er det jo ikke at gøre noget hårdt der er forkert, det er uhensigtsmæssige gentagelser der er forkert. smiley

    Spørgsmålet er egentlig om hendes krop har godt af vi jævnligt går op og ser udsigten? smiley

    Det er bare fed natur, på 10 km strækning, hvor man kan starte mange steder, fra begge sider hvilket betyder vi kan gå uendeligt mange ture på Åsen, uden hun opdager at vi egentlig går det samme sted. smiley

    Tænker hendes næse, og udvikling (og mit-kedsomhedsgen) har godt af vi varierer en del.

    Jeg ved turen er hård, og derfor har jeg ventet så længe med at præsenterer hende for den, men hun er 4 mdr nu så tænker hendes krop må være små klar til nogle udfordringer styrkemæssigt som hældning / sand / svømme og så ved jeg godt at trapper, spring, hop etc har bedst af at vente nogle måneder endnu


  • #4   15. aug 2017 Ejjj.. Nu har jeg boet i Næstved kommune i snart 7 år og jeg har aldrig været på Åsen..
    Aner ikke engang hvor den præcist ligger.. Haha..

    Det ser ud til at Ziva hygger sig.. smiley

    Jeg har desuden samme mening som Louise.. smiley


  • #5   15. aug 2017 4# har du aldrig været på Åsen? smiley åh du er gået klip af en naturoplevelse uden lige.

    Jeg mødte i dag to bærplukkere med to fyldte bærposer. Der er brombær, blåbær, hindbær, og blommer i alverdens farver - gule, lilla, blå.

    Så er der kondi løberne der er lidt ekstra seje, og de ældre til stavgang, og de unge der kysser i buskaset, og både de blå, gule og grønne spejderes hytte ligger på åsen.

    Jeg inviterer dig hermed på en tår at drikke og et stykke kage på toppen af åsen på valgfri dag. Den korteste flotte rute jeg kender er den Ziva og jeg tog i dag, den er 1 km og tager med hundehvalp der snuser og en kort hvil på toppen til at drikke vand til os begge 25 min.


  • #6   15. aug 2017 Nej ingen problemer med sådan et terræn smiley
    Jeg vil mere være obs på længden. Kan ikke rigtig læse om du har gået 10 km med hende i dag?


  • #7   15. aug 2017 Men nej, de skal ikke pakkes ind i vat.

  • #8   15. aug 2017 Zenta og Laikas mor:

    Nej, smiley Vi passer på længden. Har lært tricket 1 min pr. uge som vi nogen lunde følger.

    Endomondo har tracket os til: gået 0,8 km på 23 minutter og det er inkl. drikkepause til os begge på toppen, snuppe nogle lækre billeder og nyde udsigten og duften af blomsterne. Så det passer ca. med 8 min op og 8 min ned.

    Der hvor misforståelsen kom, er at Åsen er 10 km lang, hvilket jeg synes er fantastisk, for så kan Ziva og jeg se et nyt sted hver dag og få mange gåture, uden at hun ved hun egentlig går det samme sted.

    Der er nok 20 små gåture på at gå op på toppen og ned igen, hvis man starter ved 1 km mærket, 2 km osv på østsiden, og bagefter på vestsiden.

    Giver det mening? smiley

    Men jeg er rigtig glad for at du hjælper mig med at være obs, specielt når det er den første hvalp smiley


    profilbillede
  • #9   15. aug 2017 Så er jeg mere rolig smiley
    Synes nemlig at 10 km er alt alt for meget til en hvalp.
    Men godt jeg bare misforstod smiley


  • #10   15. aug 2017 Selv mine lange ben synes 10 km er langt. smiley Vi venter lidt endnu med at tage den udfordring.

    Jeg øger meget lidt distancen jeg går, men hun øger selvfølgelig hendes, får hun tager nogle flere svinkeærinde end hun gjorde til at starte med, men det har jeg bare formodet at det betyder hun selv tager den distance hun har lyst til og kræfter til. smiley

    Jeg øger gerne tiden vi er afsted. Så ligger/sidder hun gerne hos mig når vi holder pause, får lidt vand og slapper lidt af og ligger bare og snuser og bruger hjernen uden at bruge benene (som egentlig er vores vigtigeste mål)

    Målet er at vi skal opleve alle 10 km og gå og op ned fra begge sider. smiley men ikke at vi skal opleve dem alle sammen nu smiley Vi tager det stille og roligt, så vi grundigt får snuset over det hele


  • #11   15. aug 2017 Det kan du sagtens når hun bliver ældre smiley

  • #12   15. aug 2017 Ja tænker omkring de 2 år når hun begynder også at må løbe med? Jeg ved faktisk ikke hvornår man begynder at være ligeglad med reglen 1 min gåtur pr. uges alder?

    Naboen drillede mig godt med jeg ikke er så kvik da jeg kom hjem fra dyrlægen, efter at han havde set vi var ude at snuse til havnen i morges, gik ind med ziva og legede gemmeleg med maden i haven og så tog ud at løbe uden hende.. Han synes det ville være meget smartere hvis jeg nu løb med Ziva, så slap jeg jo for alt det renderi frem og tilbage smiley

    Kan ikke rigtig huske hvornår jeg begyndte at løbe med den gamle labrador. Men jeg talte heller ikke ned til hun kunne, det faldt bare tilfældigvis sammen med at jeg fandt ud af at jeg havde mere tid til at sidde foran pcen hvis jeg løb de 5 km frem for at gå den, og så var jeg ekstra sund. smiley


  • #15   15. aug 2017 Ja, efter et års tid kan hun måske komme med til noget 50-50 interval træning, men er ikke nørdet nok til at jeg gider. Ser jeg på når hun fylder et års tid.

    Men jeg tror de skal være 2 før de må cykle og løbe længere distancer.

    Jeg ved i hvert fald at hun kommer så småt med på jagt efter det første år, men hun er ikke blandt de arbejdende jagthunde før hun fylder 2 for at opfylde kravene for styrke og udholdenhed.

    Jeg må dog indrømme jeg ikke har læst super meget op på det, da jeg bare tænker "det lærer jeg inden vi når dertil" smiley


  • #16   15. aug 2017 Jeg vil på ingen måde være nervøs over terrænet. Selv om man skal skåne en hvalp med nogle ting, er det jo også vigtigt at de får bygget deres muskler op.
    Jeg ville feks også lade en 4 mdr lab hvalp lige så stille begynde at tage trappen - hvis man har sådan en - måske en gang om dagen.

    Det ser for øvrigt super skønt ud smiley


  • #17   15. aug 2017 Jeg har en 2 trins trappe fra terasse til haven (og hvis man ikke er barn eller ældre, kan man snildt tage den i et skridt) som jeg har ombygget til en 4-trinstrappe - den tager hun selv hver dag når hun skal op og ned i haven. Jeg bar hende op og ned de første par uger, men ofte løb hun i forvejen og til sidst holdt jeg op. Besluttede at det klarede hun nok smiley

    Åsens trappe holder vi os fra. Den er høj og lang, og jeg hader den personligt smiley Den bruges mest af beredskabsstyrelsen, elitefolk, og politiets træningshold - de ses ofte løbe op og ned af trapperne på tid.
    Vi andre tager bare den snoede sti der går op på toppen i et mere overkommeligt tempo, med bænk ved hver 3-4 sving så der er luftpause under bjergbestigningen smiley

    Der er super skønt! Jeg elsker det. Desuden er der intet lys deroppe, så det er yndlings stedet at se stjerne og sove under åben himmel. Forrig nytår, gik min kammerat og jeg på toppen for at se raketterne udover hele byen, det var en magisk oplevelse! smiley


  • #18   15. aug 2017 Ej det kunne da være super hyggeligt.. smiley

    Så må vi da finde en dag hvor vejret er til det, så pakker jeg Costa i bilen og kører ind til Næstved.. smiley


  • #19   15. aug 2017 Jeg er hjemme studerende, så hvis jeg føler for det, er jeg nogle morgener i skole og Ziva har fint at nu at lære at være alene i et par timer, men som udgangspunkt er jeg hjemme studerende og bortset fra eksaminer er jeg hjemmegående og kan man-lør alle tidspunkter. Søndag er reserveret til jagttræning, og hun magter ingen ting efter det hverken psykisk eller fysisk smiley

    Det kunne være så hyggeligt!


  • #20   15. aug 2017 Jeg er hjemmegående indtil 1. september hvor jeg skal læse videre.. Så mon ikke at vi kan finde en dag inden da.. smiley

Kommentér på:
Hvalpe i højt kuperet terræn

Annonce