{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.317 visninger | Oprettet:

Livmoderbetændelse , er nogle racer mere disponeret end andre, Cocker Spaniels {{forumTopicSubject}}

Hej hunde elskere.
I marts var jeg tæt på at miste min ene elskede Cocker Freja, til den frygtede livmoderbetændelse der var løbet ud i bughulen. Hun blev reddet af mine dygtige dyrlæger, der smed alt hvad de havde i hænderne og haste opererede hende i sidste sekund. I en uge vidste vi ikke om hun overlevede. Men heldigvis så gjorde hun.
Nu er vi der så igen, med vores anden Cocker Sally og vi ved ikke om den igang satte behandling, medicinsk, vil virke før på fredag ca... Sally er dog ikke som Frejas da hun næsten lige har afsluttet løbetid og derfor kan det løbe ud af hende, hvor i Frejas var der lukket . Vi håber sådan det hjælper, ellers må vi sige farvel til hende ?? Hun blir 12 så vi vil ikke lade hende gennemgå en operation.
Men jeg kom til at undre mig og tænke om Cockere er mere disponeret for livmoderbetændelse end andre racer siden vi nu har en mere med det ?
Nogen der har haft cockere der som fik livmoderbetændelse?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Livmoderbetændelse , er nogle racer mere disponeret end andre, Cocker Spaniels
  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.170
    #2   4. sep 2017 The risk of developing pyometra was increased (identified using multivariate models) in rough Collies, Rottweilers, Cavalier King Charles Spaniels, Golden Retrievers, Bernese Mountain Dogs, and English Cocker Spaniels compared with baseline

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11817057


  • #4   4. sep 2017 Ingen racer er mere udsatte end andre.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.170
    #5   4. sep 2017 pyometra = Livmoderbetændelse

    http://www.ivis.org/proceedings/iscfr/2012/74.pdf?LA=1


  • #6   4. sep 2017 Synes da faktisk det var et interessant link, Peter har sat ind. Måske noget at læse op på.

    Men umiddelbart tænker jeg uanset, at hunden er mere udsat alene på baggrund af sin alder.


  • #7   4. sep 2017 Ja ældre tæver er mere udsatte.

  • #9   4. sep 2017 Synes Peters link var så interessant, så tænkte andre end mig gerne ville have lidt læsestof til aftenen - her er lidt mere om den undersøgelse, resultaterne osv.:
    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1939-1676.2001.tb01587.x/pdf


  • #10   4. sep 2017 Vi steriliserede en 13 årig tæve da livmoderbetændelse kom igen. Det var det bedste vi har gjort for den gamle hund. Hun livede op og blev helt ung og frisk igen og fik 3 rigtig gode år. Hun blev dog inkontinent til sidst og måtte medicineres herfor. Til sidst virkede dette ikke mere men da var det også af andre årsager på tide at sige tak for mange skønne år. Men vi var rigtig glad for operationen. Så er de dygtige og kan rede en hund med kompliceret livmoderbetændelse så kan de sikkert også sterilisere en ældre tæve.

  • #12   4. sep 2017 Jeg har haft en del tæver med livmoderbetændelse, og jeg har kendskab til rigtig mange pyreneertæver, ikke nødvendigvis beslægtede, der har fået det, så jeg vil i hvert fald ikke afvise, at der kan være racemæssige forskelle.

    Jeg har fået steriliseret en 10 årig tæve, og hun fik 3 gode år der efter. Det er selvfølgelig lidt yngre end din hund, Cockertøserne, men når man ser på størrelsesforskellen og dermed forskel forventet levetid, så passer det sikkert meget godt til en 12 årig cocker.

    Og så har jeg f.øvr. endnu til gode at opleve at medicinsk behandling hjælper andet en kortvarigt.


  • #13   4. sep 2017 Vi har lige pt en helt ung tæve i medicinsk behandling. Første løbetid, det er fandmesurt. Men dyrlægen siger at når det er de unge der får det kan det være bad Luck og ikke fordi hormonerne laver problemer. Og så kan man være heldig medicinsk behandling er effektfuld.
    Jeg forstår godt man prøver medicinsk. Men med de ældre tæver ville jeg nok indstille mig på at der skulle steriliseres når den medicinske behandling har stabiliseret tæven.


  • #15   5. sep 2017 Interessant læsning i links...!

    Jeg har faktisk aldrig hørt om en en tæve af min race med livmoder betændelse. Tror jeg vil prøve at lave et opslag i en racegruppe og spørge til folks erfaring omkring dette..


  • #16   5. sep 2017 Meget interessant link Peter smiley For 20 år siden havde jeg en tæve der nær var død af livmoderbetændelse (gik fra symptomfri til apatisk og ukontaktbar på 30 min og overlevede kun fordi jeg røg af sted babu til vagtdyrlæge og insiterede på at den var helt gal). Det er en sygdom man skal have respekt for, så hvis der er en arvelig disponering, så er det da noget avlerne skal tage med i overvejelserne ved valg af avlsdyr.

  • #18   5. sep 2017 Jeg kender mange tæver der er blevet ramt.
    Min barndomshund, en Labrador, var 8 år vil jeg skyde på, da hun pludselig kastede op i stride strømme. Hun havde livmoderbetændelse og det var på et hængende hår at hun klarede den.
    Min barndomshund hos min mormor og morfar, en Flatcoated, døde af det fordi hun ingen behandling fik.

    Et hus på vejen, hvor jeg voksede op, deres 3 Labrador, er alle blevet ramt igennem årene og alle aflivet i den forbindelse.

    En bruger herinde fra, begge hendes blev ramt, den ene som ung og den anden som ældre.

    Og jeg kunne blive ved.

    Ingen af mine Schæferhunde er, ej heller mine forældres tæve, men de er også alle 3 steriliseret og det er jeg lykkelig for.

    Man skal huske at det er en meget lumsk sygdom. Min barndomshund kastede fx. op som eneste tegn. Noget man nok ville slå hen og begynde at faste hunden på.


  • #19   5. sep 2017 Jeg synes også at Peters link er interessant læsning.
    Sally bliver som skrevet snart 12, og har andre alderdoms relaterede skavanker. Så en operation kommer nok ikke på tale. Jeg håber at sprøjterne hun får sammen med penicillin, vil hjælpe hende.
    En Cockers levetid er mellem 10 og 14 år, så vi ved ikke om hun vil holde så længe endnu, vi kan godt mærke på hende at hun er blevet ældre. Men bi krydser fingre og må se hvad dyrlægen siger i dag når hun skal ha næste sprøjte


  • #20   5. sep 2017 Sally har ikke så grimme symptomer, tror vi har opdaget det tidligt. Det vi opdagede det på er at hun lækker, og drypper betændelse så vi krydser fingre det kommer til at gå godt

  • #21   5. sep 2017 Det er et godt tegn at hun drypper betændelse, så er det ikke en lukket pyometra; det er de værste.
    Min tæve var 1½ år, da hun blev syg - og dermed var hun ikke ligefrem nogen gammel hund ;-). Hun havde ikke vist nogen symptomer overhovedet. Jeg havde faktisk været til agilitytræning med hende tidligere samme aften uden at mærke noget usædvanligt ved hende. Pludselig så hun ud somom hun havde kraftige mavesmerter og blev lynhurtigt totalt apatisk og fraværende. Hun havde en lukket pyometra og iflg den dyrlæge der opererede var det på et hængende hår. Det var så mærkeligt at en tæve med kun én løbetid bag sig fik livmoderbetændelse og lige så mærkeligt at der ingen symptomer havde været; hun må trods alt have gået rundt med betændelse i et stykke tid. Jeg har så ikke hørt om andre i racen der har haft det, så de er nok ikke disponerede, men oplevelsen har nu alligevel gjort at alle mine tæver rutinemæssigt bliver steriliserede senest efter første løbetid.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.170
    #22   8. okt 2017 Er det helt ude i hampen..

    Hovedårsagen til livmoderbetændelse, er en hormonel forandring, som påvirker livmoderslimhinden, sådan at den lettere danner grobund for bakterievækst. Hvis en tæve får mange hvalpekuld, er risikoen for denne hormonelle forstyrrelse mindre.
    https://www.agria.dk/hund/artikel/avl-og-opdrat/sporgsmal-og-svar-tavehunde-og-hvalpekuld/


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.170
    #25   9. okt 2017 Alle de af mine tæver, der har fået LB har haft mindst eet kuld hvalpe.

    Nej, det er nok ingen garanti..men nu står der jo også.. Hvis en tæve får mange hvalpekuld, er risikoen for denne hormonelle forstyrrelse mindre.

    Og det passer meget godt, med det som jeg har fået fortalt, af mennesker som har avlet hele deres liv.


  • #26   9. okt 2017 Men så et spørgsmålet om det er en god idé at udsætte tæven for mange kuld... Så ville jeg helt ærligt hellere rykke motoren ud, så får hun jo heller ikke LB

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.170
    #28   9. okt 2017 #25 - jeg vil nu også påstå, at jeg har en "livstids erfaring - 40 år + lidt) - hvad er mange? er det mere end 2? - i såfald er jeg stadig med, såmænd også på 3 & 4.

    Nu er det jo ikke mig der har skrevet det..men kunne forestille mig at mange er = 3-4 plus.. Dem som jeg kender og har kendt R.I.P, og som jeg betegner som erfarne..har også avlet i 40år plus og en enkelt af dem har haft flere end 100 kuld gennem sit liv.

    PS: Tror nu også på at du Pia, er en af de mest erfarne opdrættere herinde.. smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.170
    #30   9. okt 2017 PS, jeg med sætningen : hvad er mange... mente jeg KULD...

    Ja, den fangede jeg godt.. smiley 3-4 plus KULD anser jeg for relativt mange..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.170
    #32   9. okt 2017 Derfor min påstand; langt de fleste ældre (+7 år) har en mere eller mindre "blomstrende" LB ..

    Se side 6..Det ser ikke ud til at være tilfældet som jeg forstår det..

    Breed Risk of Pyometra in Insured Dogs in Sweden
    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1939-1676.2001.tb01587.x/pdf

    stiger risikoen markant efter det 7nde leveår

    Ser ud til at tendensen er faldende efter ottende niende leveår for visse racer..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.170
    #34   10. okt 2017 In the present investigation, the Agria Insurance database
    was used to study the occurrence of pyometra in insured
    Swedish bitches. Pyometra is a clinically important prob-
    lem

    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1939-1676.2001.tb01587.x/pdf


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.170
    #36   15. okt 2017 Der må da findes nyere undersøgelser med nyere materiale...

    Birgitta: Nu kommer der jo ikke videnskabelige artikler hver uge..og slet ikke af den kaliber.. men her er en som der er af lidt nyere dato..

    http://www.ivis.org/proceedings/iscfr/2012/74.pdf?LA=1


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.170
    #37   15. okt 2017 Faktisk kan disse undersøgelser med data indsamling tage meget lang tid.. Her er en om behandling.. Dog ikke racespecifik..

    Data were collected from all medically treated bitches diagnosed with pyometra from the time when aglepristone was registered for this purpose in Sweden from June 2004 until February 2013.

    On average, 19% of all insured Swedish bitches are diagnosed with pyometra before the age of 10 years

    http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0093691X14004580


Kommentér på:
Livmoderbetændelse , er nogle racer mere disponeret end andre, Cocker Spaniels

Annonce