{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.029 visninger | Oprettet:

Kønsagression når han bliver ældre? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne prøve at forstå kønsagression hos hanhunde. Dvs. Jeg forstår jo godt, hvad det er, men jeg har ikke et billede af, hvordan det udvikler sig eller kommer til udtryk.

Baggrunden er, at Bodhi er 10 måneder nu og lige så glad for at lege med hanhunde som hunhunde. Jeg dater en fyr nu, som har en labrador hanhund på 9 år. Ingen af dem er neutraliseret.

De mødtes i går for første gang og det gik super godt. Den gamle har jo ikke helt det samme tempo som Bodhi, men han var frisk på at lege med ham. Og Bodhi tilpassede tempoet til ham. Så det er bare skønt! smiley

Men, nu kommer jeg til at tænke på fremtiden. Jeg erkender samtidig, at jeg måske overtænker det.

Jeg synes, som udgangspunkt, ikke at der er nogen grund til at neutralisere Bodhi, hvis der ikke er problemer med at han er intakt. Jeg tænker lige nu specifikt på evt. kønsagression. Som sagt, lige nu er der ingen. Men han er jo også kun 10 måneder nu. Hvornår vil disse problemer visse sig, hvis de kommer? Og hvordan vil det udspille sig ift. den gamle labbe?

Kan jeg risikere, at Bodhi vender sig fra den ene dag til den anden - altså, den ene dag leger de godt sammen og den næste dag bliver han agressiv? Eller vil det vise sig i det små, hvis det overhovedet kommer, så jeg kan nå at få ham neutraliseret og arbejde ham tilbage til hvordan det er nu.

Nogle tanker?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kønsagression når han bliver ældre?
  • #1   24. sep 2017 Mener du mon at labben er 9 år, ikke 9 måneder? Ellers synes jeg ikke det du skriver giver så god mening smiley Edit: nu rettede du så til 9 år.

    Med de hunde jeg har erfaring med, så har de en form for hierarki. Ikke på den klassiske "dominans-måde", men mere sådan at den ene er den der har overblikket og erfaringen i en given situation. Den ældre hund er naturligt nok den der oftest har det.

    Med hunde af samme køn, kan der ske det, at den yngre vil overtage titlen som den med det kølige overblik, når den gamle begynder at falde af på den. Og her kan det opleves, at den unge måske er rigelig frisk, eller at den ældre ikke er klar til at abdicere tronen endnu. Og så må man vælge at støtte den ene eller anden hund.

    Forklaret lidt anderledes, så kan man se på det som at den ene hund er konge, og den anden er prins. Hvis kongen en dag ikke orker at være den med ansvaret, lader han gerne prinsen overtage, og nyder sit otium.

    Jeg håber det giver lidt mening smiley

    Du kan også risikere det helt store brag, når den unge hund er et par år gammel. Omvendt kan du også risikere at de lever i fred og fordragelighed, til den dag en af dem tager herfra.


  • #2   24. sep 2017 Jeg vil ikke gøre mig vanvittigt klog på emnet, men jeg vil faktisk sige at Milo reagerer på samme måde nu hvor han er kastreret, som før han blev det. Han er fair og starter intet, men han gider ikke dominerende hanhunde. De får tæsk, hvis de prøver på noget. Til gengæld reagerer de andre hunde anderledes på ham - når en hund bliver kastreret bliver den for de andre "kønsneutral" og derfor er Milo ikke en stor farlig hanhund, som han var før. Jeg ved ikke om den info kan være til nogen hjælp, men der kom den alligevel smiley

  • #3   24. sep 2017 Nu er egetkønsagression jo ikke ensbetydende med at hunden ikke kan med nogen som helst hunde af samme køn.
    Som regel fungerer hundene fint i flokke, de kender og ses med regelmæssigt.
    Så hvis hundene fungerer sammen nu, er der gode odds for at det fortsætter sådan.


  • #5   24. sep 2017 Tak for svar - det giver lidt ro i sindet! smiley

    Jinx,
    "Hvordan skulle det hjælpe at neutralisere,? egenkøns aggression kan man ikke sådan styre bare ved at neutralisere og man kan endda risikerer at gøre det værre."

    Interessant spørgsmål... Jeg var lige nødt til at læse op på det.
    Hvis kønsagressionen skyldes stigningen af testosteron alene, så vil en neutralisering kunne hjælpe. Hvis agressionen skyldes noget i miljøet eller hundens udvikling, så vil en neutralisering kunne gøre det værre, da testosteron giver selvtillid.

    Min teori er, at da der ikke har været nogle tegn på agression indtil nu, så må det kunne tilskrives testosteronen, hvis det opstår. Og i så fald vil en neutralisering jo godt kunne hjælpe. Som jeg forstår det.

    Hvorimod, hvis han nu udviste agression i visse situationer (frygt-agression, f.eks.), så ville det gøre det værre at neutralisere ham.


  • #6   24. sep 2017 En neutralisering fjerner ikke hundens lagring af oplevelser og/eller vaner, så det vil ikke nødvendigvis afhjælpe problemet at kastrere en kønsagressiv hund. Et reaktionsmønster er svært at ændre.

  • #7   24. sep 2017 Malene,
    Det er jeg helt sikker på, at du har ret i. Og det var egentlig også det, som gjorde, at jeg ville høre om begyndende tegn. Så jeg vil kunne reagere, før det bliver et reaktionsmønster/vane.

    Men gælder det også den anden vej, så? Altså, hvis de to hanner leger godt sammen over det næste lange stykke tid, så vil der jo også opstå positive reaktionsmønstre og vaner imellem dem. Måske, med forbehold for, hvis Bobby en dag trækker sig tilbage og lader Bodhi tage føringen.


  • #8   24. sep 2017 Yes, alle positive oplevelser lagres.
    Der skal ti positive oplevelser til at erstatte en negativ, siger man. Så alt positivt er godt givet ud. Er bunden lagt med positive oplevelser i en hvalp, er det så meget nemmere at håndtere udfordringer fremover.


  • #11   24. sep 2017 Jinx, det var derfor jeg ikke nævnte opdragelse, men derimod "hundens udvikling". Arv og miljø.

    Jeg er sikker på, at der findes undtagelser på alle områder. Men jeg vil foretrække at kigge på de generelle tendenser.


  • #12   24. sep 2017 Jeg skulle lige læse, hvilken race din hund var førend jeg ville komme med mit besyv. Men efter at have læst om den blanding, så har jeg nok ikke så meget at komme med andet end, at hvis han slægter sin far på (kan dog slet ikke se ECS i ham) så er egetkønsaggression ikke umiddelbart noget, som ligger til racen.
    Jo engelske cockere kan godt være aggressive, men i bund og grund er de ligeglade med andre hunde, hvis de opfører sig pænt. Jeg har haft hanner til at gå sammen uden tæver, og det fungerede upåklageligt. Men de helfarvede har tendens til mere temperament, så det kan godt forefindes.
    Jeg synes dog udseendesmæssigt, at han minder om buldoggen, og de har vist et helt andet temperament...bliver spændende at se, hvad han har fået af den blanding.


  • #13   24. sep 2017 Det var en god vinkel, du kom med.

    Udsensmæssigt ligner han ikke ret meget, på nær det afrundede kranie og måske den tætte krop også spiller lidt ind her, dyb brystkasse. Men adfærdsmæssigt titter det frem på mange måder. Bl.a. er han ekstremt hilseglad overfor både mennesker og hunde, glad og legesyg, aktiv og ikke til at køre træt med mindre hans hjerne får noget at arbejde med. Og zig-zagger foran mig, når han går fri. Har apporteret fra første gang, jeg smed en bold. Men det kan lige så godt være fra labben.

    OEB'en træder frem andre steder. Han er meget stabil, bliver ikke skræmt af noget, og bliver ikke distraheret, hvis vi f.eks. trækker tov. Når først han har fat, slipper han ikke før han får kommandoen. Han er til gengæld ikke stædig, som nogle bulldog-typer har ry for. Han har heller ikke tendens til nervøsitet, som nogle gange ses hos cockeren. Jeg synes, han har fået det bedste fra hver af dem - og intet af det dårlige. smiley
    ...Men det skal jeg vel synes. smiley


  • #15   24. sep 2017 Jeg ville aldrig kastrere uden grund.

    Ja det kan (desværre) godt vende fra den ene dag til den anden, også selv om hundene har kendt hinanden længe.
    Vi har selv måtte finde nyt hjem til vores en hund. Da han pludselig (da han var lidt over 2 år) ikke kunne med vores anden hanhund.
    De havde gået sammen siden den ene var 2,5 år og den anden 4 mdr


Kommentér på:
Kønsagression når han bliver ældre?

Annonce