{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.193 visninger | Oprettet:

Advarsel mod BARF fra KU {{forumTopicSubject}}

http://jyllands-posten.dk/livsstil/ECE9920545/forsker-advarer-imod-hundemad-knaekkede-taender-knogler-i-spiseroeret-og-risiko-for-salmonella/

En forsker advarer mod BARF, både fordi der er risiko for sygdomme, uheld med knogler og fordi der kan opstå fejlernæring.

Er BARF måske bare et modefænomen? Og hvor mange har egentlig sat sig ind i hvilke vitaminer og mineraler en hund skal have, for at leve optimalt?

Fyr løs smiley


Kommentarer på:  Advarsel mod BARF fra KU
  • #1   5. okt 2017 Temmeligt mange, der råfodrer giver jo en vitamin/mineralblanding oveni, så tænker, at de i reglen vil være dækket ind. Jeg overvejer dig lidt, hvad de så gør, med de vitaminer/mineraler der ikke udsskilles med urinen - disse kan jo overdoseres, men måske der skal voldsomme overdoseringer til, før det giver problemer?

    Ang sygdomme, knogler på tværs osv. så tænker jeg at det afhænger af, hvad man fodrer med. Mange hunde får jo diverse (rå) ben, også selvom de ellers lever af tørkost, og risikoen er vel den samme, uanset om kræet så efterfølgende får serveret tørfoder eller får en engelsk bøf


  • #4   5. okt 2017 Hun har jo ret i flere ting. Uanset hvordan man fodrer, skal man se på om det er korrekt ernæring for præcis den hund, man står med mellem hænderne.
    Forholdet mellem calcium, fosfor og fedtindhold er essentielt for korrekt udvikling af en hvalp.

    Hun er helt off på andre punkter. På de typer barf jeg køber, kan man nemlig sagtens se indholdet, så jeg ved præcis hvad jeg skal supplere med af tilskud.
    Ensidig fodring er aldrig godt. Det VIL give fejlernæring.

    Pointen: bevidsthed, åbenhed og indsigt er vejen frem i fodring.


  • #5   5. okt 2017 Kenzie, det kommer jo af at du mener hunden nedstammer fra ulven, og dermed nedlægger og spiser sit bytte. Det er én teori. Hunden har været domesticeret i mindst 10.000 år, og man må antage at der er sket en vis udvikling, ikke mindst i takt med at hunden er blevet et husdyr, som lever blandt mennesker. Mange mener at hundens opgave har været at beskytte mennesket mod dyr, men også at rydde op efter mennesket, altså spise rester og afføring.

    Hvis det nu er korrekt, så kan vi ikke bruge ulve-teorien til særlig meget. Hunde er omnivores, altså altædende. Det vil sige at den skal have plantemateriale også.

    Den gennemsnitlige hund har 90% gener til fælles med ulven. Mennesket har 98% til fælles med chimpansen. Betyder det så at vi skal leve af bananer og hinandens børn?


  • #6   5. okt 2017 Jeg er glad for min læge ikke skal ordinerer min mad... Tænk alle de guldkarameller jeg har undgået at kløjs i gennem tiden..

  • #11   5. okt 2017 Der er fordele og ulemper ved alting.
    Man ser flere knækkede tænder, det er en fact, men til gengæld mere madglæde, mindre overvægt og mindre tandsten.

    Mange dyrlæger har penge i tørfoder, så selvfølgelig vil de gerne sælge deres tørre bras.

    En voksen hund kan fodres med næsten hvad som helst. Hvis man giver en masse forskelligt, skal hunden nok få dækket sit behov.
    Under opvæksten skal man være mere påpasselig. Især store racer kan gro helt i smadder hvis man ikke ved hvad man laver, på både tørt og råt.


  • #13   5. okt 2017 Åh, jeg bliver sgu lidt træt i hovedet af, at alt kan gøres så indviklet, når det gælder vores hunde

    Her skal du forestille dig en masse thumbs up´s .... kæft, hvor er det sjældent jeg er SÅ enig i en udtalelse herinde !


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #14   5. okt 2017 Mon ikke at giganterne Colgate, Nestlé og dyrelæger som sælger foder klapper i deres små fede hænder.. Gad vide hvor upartisk denne dyrlæge er..eller hvilken dyrelæge-loge hun er medlem af smiley

    PS: Fodre selv mest med tørfoder (TOW) p.g-a af dovenskab.. men må dog indrømme at efter at have fodret udelukkende med barf i et år (efter vejledning fra ian billinghurst "bible")..synes jeg at der manglede et eller andet.. Jeg tror dog selv på at det var en smule forkert sammensætning..


  • #15   5. okt 2017 Jeg er helt og aldeles ligeglad med hvem der klapper i deres små eller store, slanke eller fede hænder.
    Jeg fodrer med RC og Hike - jeg har en hund, der er i super form, han kører ikke hurtigt træt, hverken fysisk eller psykisk - han fik mega ros, blandt andet for pelsen, hos Charlotte Frigast, der IKKE anbefaler RC ..

    Det virker - hunden fungerer - så gnid jer i hænderne, ryst på hovedet, klask mig i røven og kald mig Erna .. jeg er pisse ligeglad smiley


  • #18   5. okt 2017 Jeg har hørt fra flere i studiemiljøet derinde, at de professorer, som har en dyrlægemæssig baggrund, generelt er imod råfodring, mens dem som har en husdyrvidenskablig baggrund er mere afslappede omkring det. Det er også min egen oplevelse. Så jeg er ikke overrasket over den artikel overhovedet. Nogle af hendes argumenter er jeg enig i, men det stopper mig ikke i at råfodre.

  • #26   6. okt 2017 jeg tror en stor grund til at dyrlægerne og en del af dem advarer er, at det alt andet lige er mere svært at fodre korrekt med barf. Man er nød til at sætte sig ind i tingene mere end hvis man bare bruger tørfoder.

    Personligt synes jeg man skal bruge hvad der virker for ens hund.

    @24 det lyder næsten som opskriften på en del af det barf man kan købe færdiglavet


  • #29   6. okt 2017 Er meget enig med Henrik.

    Jeg vidste i øvrigt ikke, at foder var så vigtigt før end at jeg kom herind. Vi har altid bare købt det mærke som hunden fungerede på og suppleret det op med alt muligt andet løbende.

    Det tror jeg egentligt at de fleste gør, og reelt fungerer det jo fint. smiley


  • #39   6. okt 2017 nu har jeg ikke læst hele tråden igennem!!
    men er al mad ikke usund hvis man kun får det samme hver dag?
    jeg kan da godt overleve på pasta og kød sovs, ved dog ikke hvor sundt det er? smiley

    er det ikke bare at fodre varieret? også når man udelukkende barfer?


  • #40   6. okt 2017 Isabelle - ind i mellem kan man få 10 poser frostgrønt for 100kr i Bilka eller lignende. Tag lidt forskelligt og i blenderen. Det er fandme let at give lidt grønt oven i kødet så smiley

  • #43   6. okt 2017 Der var en rigtig god artikel i nummer af Canis fra tidligere i år omkring fodring af hunde. Om bl.a. teorierne om hvad der opfattes som 'korrekt' fodring smiley Det var ikke en artikel der var for eller imod den eller den anden slags fodring.

  • #49   6. okt 2017 Tja - Reiki bliver ikke barfet, men har hele livet fået div. ben og andet råt ved siden af sin tørkost, dels fordi han synes det er lækkert og dels fordi jeg tænker det er godt for tænderne at have noget at gnave i.
    Det får han så ikke længere. Han nærmer sig 11 år og hans tænder er så slidte (og en enkelt flækket tand har måttet opereres ud tidligere i år... nu har han lige været forbi dyrlægen med besked om at endnu en knækket tand må ud) at dyrlægen har nedlagt veto mod ben af alle slags.
    Han har super tandstilling og har hele livet også haft flotte bisser, men nu hvor det er slut med ben døjer vi noget med tandsten.

    Næste hund vil formentligt også få ben - men jeg tænker at jeg kommer til at holde noget mere igen med de store knogler og nøjes med "blødere"/lettere spiselige ting som ikke er så hård ved gebisset.

    Så der er vel godt og skidt ved det hele - Ja, det holder tandsten fra døren. Til gengæld kan det være ganske hårdt ved gebisset, og jeg er faktisk lidt ked af, at Reiki nærmer sig en tid som tandløs (ok -fortænderne er røget ved en påkørsel for år tilbage... men det er immervæk 6 tænder, der er røget nu... og de resterende er voldsomt slidte).

    Det handler vel i sidste ende om at se på kræet og gøre det det virker - og lære af det der ikke gjorde.


  • #56   7. okt 2017 MEN; man skal ikke glemme legetøjet! - tennisbolde, reb oav, der er fyldt med jord er meeeeeget mere slidende for tænderne .
    Men desværre er det stort set altid ben, der får skylden.


    Netop smiley


  • #57   7. okt 2017 Pia - nu er Reiki slet ikke til legetøj, så det er ikke den slags, der har slidt smiley
    Men ja, han har fået rørknogler i alle afskygninger (også ribben, fjerkærhalse og andet mere "tyggevenligt", men altså også en god del af de større knogler). Ved næste hund bliver det jo nok vendt om, så det primært er "alt det andet" den får og kun lejlighedsvis de store rørknogler.
    -så igen: Man må jo se på, hvad der virker og ikke virker, og så rette ind efter det. Fordele og ulemper er der ved det hele. Jeg kommer ikke til at råfodre (sådan fuldtids), men jeg stopper formentligt heller ikke med at give råt ved siden af, hvis ellers fremtidig vovse vil have det, Gaia vil jo ikke. Der skal bare rettes lidt til i, hvad det så er for råt, der gives ved siden af.


  • #59   7. okt 2017 Ej hold nu op, det er der da ikke nogen der siger. Men når kræet praktisk talt ingen tænder har, eller når dem der er tilbage helt er slidt ned, så har man da gjort noget galt. Og hvis dyrlægerne oplever det forholdsvist hyppigt ved BARF-hunde, så er det da noget man skal have med i baghovedet, når man råfodrer - ikke som i at man så omgående skal droppe råfodring, men at man, hvis man ikke allerede gør det, skal tænke over, hvilke ben hunden får.

    Ja i naturen render ulve også rundt med slidte og knækkede tænder - men det betyder jo ikke, at vores tamhunde behøver gøre det samme, når nu vi faktisk kan tage hensyn til tænderne, fordi de ikke er tvunget til at spise hvad som helst de kan fange eller finde.


  • #64   7. okt 2017 Kenzie - men det er jo ikke valget mellem 100 % tørkost eller kun store knogler. Men når man, som i mit tilfælde, ved at hundens tænder er slidt voldsomt, at flere er knækket og yderligere nogen fjernet af andre årsager, så er det bare helt slut med knogler. Det er stadig ikke = at han resten af sine da kun får tørkost, der er jo masser af andet han kan lide og et eller andet skal han jo have, for at holde tænderne hæderlige, så han får da stadig div. tørrede kødprodukter, grøntsager og alt det andet han altid har fået - bare ikke knogler.

    Og når nu jeg har konstateret, at min måde at fodre på (altså med alle slags ben, herunder også en del af de store knogler) har været så hård ved gebisset, så må jeg jo lære af det og gøre det anderledes ved næste hund.

    Jeg har endnu til gode at møde en dyrlæge der siger, at alt andet end tørkost er no go. Ja, mange dyrlæger fraråder 100% råfodring, men (er min oplevelse) med enkelte undtagelser, mere i retning af "vi vil ikke tilråde det, for vi ved ikke nok om det" end "din hund dør, hvis du rådfodrer den". Og samtlige dyrlæger jeg har besøgt i mine hundes levetid, har sagt at det er super at variere med kød og ben, så de får brugt tænderne.

    Jeg har heller ikke mødt nogen dyrlæger, der har sagt at hunden skal pakkes ind i vat og nærmest have en kørestol at komme rundt i det første år af hensyn til hofterne. Ja, jeg er stødt på en enkelt hundeejer i ny og næ, der var helt ekstrem i den henseende, men langt de fleste har enten været ligesom jeg selv og ment, at hvis hunden skal skånes SÅ meget, så må det være voldsomt dårlig avl - at hunde naturligvis ikke skal have hård motion fra dag 1, men at de dog skal have lov at bevæge sig og bruge sig, også selvom det betyder et trappetrin af og til osv.
    Eller de har været lidt mere forsigtige end jeg selv, men ikke ekstreme.

    De der ekstremer har jeg aldrig mødt i virkeligheden, men jo, jeg er da stødt på en enkelt eller to herinde... Det er altså ikke dem, der tegner det generelle billede.


  • #66   7. okt 2017 Jeg har ALDRIG fået "reklame" for dyrlægens foder. jeg har selv en enkelt gang spurgt ind til et bestemt foder de havde i forbindelse med min gamle hunds angst, og der har jeg naturligvis fået "salgstalen" for det foder... men der havde jeg jo selv bedt om det.

    jeg ved simpelthen ikke, hvad det er for dyrlæger, der er alle andre steder i landet end her hvor jeg bor. Jeg har ellers været ved dyrlæge i det meste af oplandet og herudover også i kolding og gråsten... ikke EN gang har de forsøgt at sælge mig noget (de sælger jo også alt muligt legetøj og ting og sager - heller ikke dette har de uopfordret forsøgt at sælge mig).


  • #67   7. okt 2017 Jeg HAR faktisk hørt flere sige, at hunde slet ikke må lege med bolde, fordi det ødelægger tænderne.

    Min hund bider i ærmer x ca 3 om ugen. Han har en bold som jeg bruger i træningen, han har en bidepude som jeg bruger til lydigheds-C, han har to tugs som jeg bruger i fremadsendelsen, han har et kasteærme, som vi bruger i bevogtningerne, han æder alle slags ben ... men han har IKKE en tennisbold !!!

    Min Iroc, som blev råfodret hele livet, undtagen i sit første leveår, og iøvrigt trænede med både bold og ærme, havde de flotteste tænder, så jeg tænker at nogle af de råfodrede godt kan tåle ben.

    Mon ikke også det har noget med genetik at gøre ?
    Mine tænder er, trods ihærdig børstning og brug af tandtråd, bare ikke ret stærke.
    Min kæreste, som både ryger og bæller cola - hans tænder fejler aldrig noget.

    Så der er vel også forskel på hundenes tænder, tænker jeg smiley


  • #68   7. okt 2017 eg ved simpelthen ikke, hvad det er for dyrlæger, der er alle andre steder i landet end her hvor jeg bor. Jeg har ellers været ved dyrlæge i det meste af oplandet og herudover også i kolding og gråsten... ikke EN gang har de forsøgt at sælge mig noget (de sælger jo også alt muligt legetøj og ting og sager - heller ikke dette har de uopfordret forsøgt at sælge mig).

    Jeg undrer mig også - jeg har heller aldrig hørt det der ?

    Derimod hører jeg ind imellem at "sikke en flot, skinnende pels din hund har" - og så spørger de ind til hvad han får at spise. Jeg tænker, at det er oprigtig interesse ? For er det en måde at få mig til at skifte foder, er indledningen da ret dum smiley

    Jeg kan huske at jeg fortalte min dyrlæge om Iroc og at han blev råfodret - dette fik da Lars fra Faxe til at sige noget i stil om, at han egentlig ikke umiddelbart syntes om konceptet, men at han jo altså kunne se at det virkede perfekt på min hund smiley
    Han forsøgte ikke at sælge mig noget af deres eget foder - trods at han vidste, at grunden til at Iroc blev råfodret var, at han var allergiker. Dette var da ellers en oplagt mulighed til at reklamere lidt for RCs allergifoder, men det gjorde han sjovt nok ikke smiley


Kommentér på:
Advarsel mod BARF fra KU

Annonce