{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
899 visninger | Oprettet:

Tidlig kønsdrift? {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Jeg har en hvalp som lige er blevet 5 måneder, af racen islandsk fårehund. Jeg har aldrig haft hanhund før, så ved ikke ret meget om hvornår de viser interesse for tæver og evt aggressioner, og anden adfærd over for andre hanner.
Mit spørgsmål er så, hvor tidligt er det jeg skal regne med kønsmodenhed inden for denne race? Jeg har ikke rigtig kunne googlet mig frem til det.
Han kan endnu ikke løfte benet når han tisser, men han er begyndt at markere hvis vi er på besøg hos andre med hund.
Han har over flere gange vist stor interesse for mine forældres tæve, og har forsøgt sig med noget der ret meget ligner parring. Tæven har afvist ham flere gange, men han har fortsat sin færd, indtil tæven direkte sagde stop.
Er dette kun leg fra min hund, eller er nogle hanner bare tidligt i gang?
Håber der er nogen som er lidt klogere end jeg ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tidlig kønsdrift?
  • #1   17. okt 2017 Fem mdr er set ofte før. Det er ikke unormalt.

  • #2   17. okt 2017 Kan også bare være en ganske almindelig stress reaktion på tæven. smiley (hvis du altså mener, at han humper hende?)

  • #3   17. okt 2017 Han fik et tæppe med, som havde lagt i kurven hos tæven og søskende. Det bliver jævn tit humpet. Det så sjovt ud i starten, men tror egentlig mere det var en slags dominans? Det begyndte allerede da han var 10 uger.
    Han har forsøgt sig flere gange, i den rigtige ende, af tæven. Kan ikke helt vurdere om det er stress. Men hans positur foran og frem til tæven er meget “indbydende”. Hans sten er også kommet ned. ??


  • #4   17. okt 2017 Dominans over for hvad...?

  • #5   17. okt 2017 Pas, duften af de andre hunde? Hvorfor ellers humpe et tæppe ? ??

  • #6   17. okt 2017 Jeg tænker at du bør opdatere dit syn på hunde. Start evt med at læse Alfasyndromet af Anders Halgren.

    Alt den snak om dominans har ingen hold i virkeligheden.


  • #7   17. okt 2017 En hvalp der humper er ikke dominant, men højst sandsynligt stresset.
    Hvis tæven han prøver at humpe er i løbetid (hvad jeg ikke håber for så havde I vel ikke ladet det foregå) kan det være kønsdrift, ellers er han nok bare oppe at køre/stresset
    Alle mine hanhunde (undtagen en der var kryptochid) har haft begge sten nede ved 8 uger, det betød ikke at de var kønsmodne


  • #8   17. okt 2017 At humpe et tæppe kan være en reaktion på stress. Det er ikke dominans smiley

  • #10   17. okt 2017 Humperi er ikke dominans men ofte stress (overfor ukendte situationer, ting, dufte) eller stress fremkaldt af under/overstimulation.
    Hunpen på tæven er sandsynligvis fordi hvalpen ikke ved hvordan den skal gebærde sig i situationen...
    Humperi bør stoppes - og er det noget man ser ofte bør man overveje om der er ting man skal lave om på for at komme det til livs smiley

    DOG: Hvis tæven er i løbetid så er humperi noget helt andet - og det er set at hvalpe så unge som 5 måneder har gennemført en parring.


  • #11   17. okt 2017 Start med at læse her http://www.dyrefondet.dk/nyheder/vis.htm?nid=129

    og stop ham endelig, når han humper - det kan hurtigt blive en meget træls vane.


  • #12   17. okt 2017 Nej der er ingen grund til at lade ham være sammen med en løbsk tæve. Det vil ikke være en tjeneste for nogen af dem..

    Og siger det lige igen, jeg har aldrig haft han hund før. Hans adfærd er ikke et problem for os, men er blot generelt nysgerrig i hvad det er der sker smiley


  • #13   17. okt 2017 Men hans adfærd kan være et problem for både ham selv og andre, såIskal stoppe ham i at humpe

  • #14   17. okt 2017 Vi stopper ham også i det omfang vi kan. Men er jo lidt i tvivl om hvad det så lige er han laver. smiley

    Tak for svar, vi starter forhåbentligt snart til hvalpetræning ( min tå er brækket,så må desværre vente lidt endnu) og der vil der også være meget hjælp at hente smiley


  • #15   17. okt 2017 Min Boston lettede ben som 11 uger fordi min tæve gik i løb.
    Jeg ville gå hårdt ind på at få stoppet adfærden med at humpe tæver, det ikke alle tæver der tør selv at sige fra, så vi hanhunde ejer har pligt at sørger for vores hormonelle hanhunde ikke hopper på tæver fordi de dufter godt. Plus jeg ville ikke acceptere markering inden for på nogen måder.


  • #16   17. okt 2017 Det var godt nok tidligt smiley
    han markerer heldigvis kun udenfor på græsset.
    Vi har lagt mere vægt på at få bremset hans gøen, da han kan gå helt i selvsving hvis ikke han bliver stoppet, og får lagt opmærksomheden andre steder hen. Og så bor vi på landet uden andre hunde i nærheden, så derfor er der slet ikke den adfærd hjemme. Den skal vi i byen for at få .


Kommentér på:
Tidlig kønsdrift?

Annonce