{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.530 visninger | Oprettet:

Levetid - Hanner/tæver {{forumTopicSubject}}

Inspireret af en anden tråd, hvor der stod noget om, at man havde undersøgt levealderen for henholdsvis neutraliserede og intakte hunde - er der så nogen der ved, om der er lavet undersøgelser enten all-round eller i forskellige racer på, om der er forskel på hanners og tævers levetid?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Levetid - Hanner/tæver
  • #1   7. nov 2017 Jeg ved ikke, om du så mit indlæg i den anden tråd vedr. undersøgelsen fra den amerikanske pyreneerklub vedr. levealder for hhv. intakte og neutraliserede pyrer. Den deler det jo i hvert fald op i både køn og intakte/neutraliserede.

    Kort gentaget var de intakte hanner, dem der havde kortest levetid, de kastrerede hanner og intakte tæver var nogenlunde på niveau og de steriliserede tæver var dem med længst levetid. Vi snakker om ca. et par år mellem intakte hanner og steriliserede tæver, så ret markant.

    Jeg kender ikke til andre undersøgelser, men at tæverne lever længere var ingen overraskelse, det er også det billede, vi andre ser. Det er så muligt, at der er en sammenhæng med at det er store hunde. Det er jo ofte sådan at små hunde lever længere end store hunde, og hannerne er jo de største. Måske er billedet anderledes i små racer.


  • #2   7. nov 2017 En dansk undersøgelse viste tæver bliver godt et år ældre end hanner. Jeg husker ikke om de også delte det op i intakt eller ej.

  • #3   7. nov 2017 Prøv at søg på aflivningsårsager af familiehunde i Danmark. Så kommer den op.

  • #4   7. nov 2017 Jeg kender ikke til nogle undersøgelser med hunde, men hos mennesker, bliver kvinder så ikke også ældre end mænd? Måske der er nogle genetiske forskellige imellem de to køn, som gør det?

  • #6   8. nov 2017 Den er ret højt sat for en GENNEMSNITSLEVEALDER for dværgschnauzer i hvert fald.
    Faktisk synes jeg ikke de danske bliver ret meget mere end 12-13 år, hvilket jeg synes er ret lavt ift at det er en lille hund, ift at den angiveligt er en sund race, ift at det typisk er folk, som har råd til dyrlæge, der har racen...


  • #8   8. nov 2017 De der levealdre det tror jeg simpelthen ikke på er gennemsnitstal.
    Det kan være det er forventet levealder for en sund og rask hund. Men gennemsnit - nej.
    Der er jo en del hunde der aldrig kommer længere end til unghundestadiet fordi de viser sig har have noget sygdom. Den slags vil hurtigt kunne trække gennemsnittet ned.


  • #10   9. nov 2017 Tak for alle jeres input - og undskyld jeg selv har været fraværende smiley

    Tallet for husky på Lens´s liste lyder meget realistisk. De fleste jeg kender, er blevet omkring 14 år, så det bør kompensere lidt for, at der også indimellem er nogle, man mister alt for tidligt.

    Men det er da vildt iøvrigt, hvis tæver lever 1-2 år mere i gennemsnit end hanner? Det er da lang tid rent procentvis, når man tænker på hundes begrænsede levealder.


Kommentér på:
Levetid - Hanner/tæver

Annonce