{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.099 visninger | Oprettet:

Jens
Jens
Tilmeldt:
13. jan 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Adfærdsændring efter sterilisation - hvor hurtigt kan det ses? {{forumTopicSubject}}

Hej

Vi har fået vores lille blandingshund steriliseret. Det er noget, vi har ønsket at gøre et stykke tid, men også er blevet frarådet, fordi hun er nervøs, og der skulle være en lille risiko for, at det kan blive værre efter en sterilisation.

Vi har ønsket det, fordi hun har været svært plaget af falsk drægtighed (der de sidste par gange har varet to måneder), og fordi vi har oplevet, at hun har været mere "aggressiv" og udfarende under den falske drægtighed.

Netop det sidste var en af årsagerne til, at en adfærdsbehandler, vi havde kontakt til, mente, at vores hund faktisk ville være en af dem, der ville have god gavn af at blive steriliseret.

I sidste ende tog skæbnen over, og vores dyrlæge ønskede at operere hende, fordi hun mente, at vores hund havde cyster i underlivet. Hunden endte med at få hele underlivet fjernet, for de fandt både gammelt arvæv fra underlivsbetændelse (som vi aldrig har bemærket) og en livmoder fuld af cyster (heldigvis godartede).

Vores hund er hjemme igen og ved rimeligt godt mod, selvom hun naturligvis er på smertestillende medicin, indtil hun skal have taget stingene.

Nu er spørgsmålet så, hvor hurtigt vil evt. adfærdsændringer, hvis der overhovedet er nogle, slå igennem - hvad er folks erfaringer?

Jeg spørger, fordi vi oplever, at hunden er mere udfarende og har en lav tolerancetærskel i øjeblikket - næsten som da hun var falsk drægtig.

Jeg er selvfølgelig godt klar over, at hendes nuværende opførsel skal ses i lyset af, at det kun er fem dage siden, hun blev opereret, og at hun stadigvæk er på smertestillende medicin og i øvrigt er tvunget til at rende rundt med en bodystocking, som hun synes er drønirriterende. Samtidigt er hun nok også understimuleret af, at hun ikke får lov til at komme ud og løbe frit, før om en uge.

Men jeg er selvfølgeligt også bekymrede for, om det er sådan her, det kommer til at fortsætte. Man siger jo normalt, at man bør sterilisere midt mellem to løbetider, og her skete det desværre en måned senere. Så jeg kan desværre ikke undgå at tænke på, om hun har været for tæt på næste løbetid, så hendes hormonniveau er blevet "låst fast" et dumt sted i forhold til nervøsiteten.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adfærdsændring efter sterilisation - hvor hurtigt kan det ses?
  • #2   13. jan 2018 Vores Grosser måtte desværre få sine klappet, grundet sygdom.

    Det har ikke ændret ham mentalt, men det har gjort at hans pels, og specielt hans underuld vokser helt vildt.

    Som jeg siger:

    Kap bollerne af en Grosser, og den tror at den er en Berner Sennenhund. smiley


  • #3   13. jan 2018 Jeg har fået en del tæver steriliseret pga. livmoderbetændelse, og min erfaring er, at de der måske har gået noget tid med en uopdaget livmoderbetændelse kvikker gevaldig op, når de er kommet sig af operationen.

    De andre har jeg ikke oplevet nogen væsens ændring ved.

    Dog har jeg haft en enkelt, der blev steriliseret kort efter løbetid, og hun vågnede op fra bedøvelsen og troede, at hun var mor til det kuld hvalpe, jeg havde på det tidspunkt. Det holdt ca. en uge, så var hun sig selv igen. Jeg har hørt fra andre, der har oplevet det samme, når de bliver steriliseret tæt på løbetid. Der kan vise sig en kortvarig hormonel effekt. Men jeg har aldrig hørt om nogen, hvor det ikke netop var kortvarigt. Det lyder som om, det kunne være det I oplever med jeres tæve.


  • #4   13. jan 2018 Ja, der kan ske en ændring i pelsen for begge køn, men ellers er det mit indtryk, at sterilisation ikke ændrer tævers opførsel nær så meget som kastration gør ved nogen hanner. At de skulle kunne blive mere nervøse efter neutralisering tror jeg kun knytter sig til kastration af hanhunde, og selv der er der masser, der ikke oplever det.

  • #5   13. jan 2018 Min gamle tervueren, der var noget skarp og udadreagerende blev steriliseret da hun var ca 5 år.
    Hun gik fra at være "alvorlig og på vagt" til at være "fjollet og legesyg"
    Jeg kan ikke huske hvor lang tid der gik, men i hvert fald noget længere end 5 dage smiley
    Måske et par måneder inden det hele var faldet på plads

    Eneste ulempe var at pelsen blev mere ulden og træls.


  • #6   13. jan 2018 Det er en skrøne, at en tæve kan blive "låst" fast i den sindtilstand, den er i, når den bliver steriliseret, det er fysiologisk set umuligt, hvis tilstanden skylles hormoner og ikke er tævens "normale" adfærd.

    Ved Mille, som blev steriliseret for mange år siden, har jeg ikke oplevet ændringer hos, udover at hun generel er gladere, fordi hun slipper for løbetid og falskdrægtighed(årsag til at hun blev det).


  • #8   13. jan 2018 Efter et par måneder blev det tydeligt at hun havde mistet drift, men at hendes humør blev mere positivt, mindre tynget af verden, kom allerede efter et par uger.

  • #9   13. jan 2018 vores ældste var også en sur mokke fra løbetid start og ca. 2 måneder frem ... det er helt forvundet efter sterilisation, men kan heller ikke huske hvor hurtigt efter vi sådan tænkte at nu var hun ikke mokket mere ... men 5 dage, ovenpå en operation, op smertestillende og med sting der måske generer, det kan I ikke bedømme på ...


  • Jens
    Jens Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #11   21. jan 2018 Tusind, tusind tak for alle jeres svar. Nanna har fået fjernet stingene i fredags og er færdig med den smertestillende behandling.

    Hun er stadigvæk temmeligt udfarende. Hendes tolerancetærskel er ret lav for tiden - sådan nogenlunde på niveau med, hvordan den plejer at ligge, når hun har haft det allerværst med falsk drægtighed. Dvs. at hun kan finde på at gø af hunde, som går på det modsatte fortov, og som jeg normalt sagtens ville kunne aflede hendes opmærksomhed fra på den afstand.

    Men vores dyrlæge sagde også, at hendes sår kun er helet udenpå og stadigvæk heler indeni. Det skulle vare ca. 12 dage mere, før det er helet fuldstændigt.

    Arret ser ud til at irritere hende og klø ind imellem, for hun kan pludseligt finde på at pive og slikke det (vi har fået at vide, at hun gerne må slikke det en lille smule, men ikke sådan direkte gå i selvsving og kun fokusere på det, fordi arret netop kun er helet i overfladen).

    Så umiddelbart håber jeg da, at det er det, der er med til at gøre hende mere irritabel for tiden. Det giver i hvert fald god mening.


  • #13   21. jan 2018 Som en tilføjelse til Rotternes indlæg:
    Når hunden er bedøvet og slap, og personalet v dyrlægen flytter rundt på hunden, er der intet til at sørge for at hunden ikke forstrækker noget eller får trukket noget ud af led for en kort stund.
    Så det vil absolut være godt med et kiropraktorbesøg, nu når hun burde være ovenpå, men stadig er mere kortluntet end normalt.


Kommentér på:
Adfærdsændring efter sterilisation - hvor hurtigt kan det ses?

Annonce