{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.746 visninger | Oprettet:

Til ejere af MDR1-racer {{forumTopicSubject}}

Jeg er i en aussiegruppe hvor medicinering/dyrlæger jævnligt debatteres. Der er en laaang liste med alt det som aussie/MDR1-racer ikke må få, og folk er sådan ret hysteriske med dette.
Jeg valgte, da Gaia blev en ældre dame og skrantende, at få hende testet, så jeg vidste hvad muligheder der var for hende behandlingsmæssig. Det gav mening for mig, og jeg vil også have Sten testet for det tilfælde, vi får behov for "frie hænder" til behandling - og fordi jeg bare ikke gider være paranoid over alt fra flåtmidler til smertestillende, hvis det ikke er nødvendigt.

Nå, men det har jeg så spurgt til i gruppen - hvorfor folk ikke bare tester, når det er en bekymring, der faktisk fylder rigtig meget.

Her gentages det så, at selvom de er fri for genforandringen, så er de stadig "sarte" og kan få reaktioner svarende til hvad man ser ved MDR1...
Nu er jeg så lidt lost, for det må betyde, at enten er det ikke MDR1 der giver de reaktioner på medicinen, eller også er aussien bare mega sart sådan helt generelt.

Jeg har aldrig brugt ret mange sekunder på den slags bekymringer. Gaia var fri og har aldrig været ramt af bivirkninger. Min barndoms collie fik alternativ smertestillende, men ellers blev der heller ikke taget hensyn ved flåtbehandling, almindelige dyrlægebehandlinger osv. Der var aldrig problemer.

Hvor stammer paranoiaen fra - er det kun blandt aussies man er så "hysteriske"? er det mig der er for afslappet omkring det?
Hvad er jeres erfaringer - tester i? Undgår i "hele listen" af medicin uanset kendt status? Osv


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Til ejere af MDR1-racer
  • #1   1. jul 2019 Jeg mener der har været snakket om at arvegangen er glidende. Altså at ved 1 syg kopi kan hunden være følsom, og ved 2 kopier af genet så er hunden endnu mere følsom..
    mens 2 raske gener aldrig giver gener.

    Vores hsh er testet fri via forældredyr som er testet.
    De små bologneser er ikke testet.



  • #2   1. jul 2019 Ginne - det er jo også, hvad jeg har fået ud af at læse om det.
    Men mit indtryk er, i hvert fald blandt aussiefolk åbenbart, at man forventer at hunden vil være følsom uanset dens status...
    Nu er det meget, meget udbredt hos aussien, så der er formentligt rigtigt mange, der ER følsomme overfor div medicin. Men fri er vel fri... eller hvad? (Og altså ikke mere følsom end enhver anden race/hund).
    Er "panikken" lige så stor i andre racer? Synes der hver eller hver anden uge er spørgsmål og medfølgende debat i aussiegruppen, hvor alle advarslerne så postes igen og igen og folk fortæller, hvor svært det er at finde dyrlæge der ved hvad de snakker om (ift mdr1 altså) osv.


  • #3   1. jul 2019 Det undrer mig såre at HSH testes - med den nedstamning de har, burde det ikke være muligt, at de har det.
    Schæferen testes ikke.
    Finder man nogensinde en positiv hos HSH?

    I givet fald er der blandet et eller andet ind i racen på et tidspunkt.

    Sorry, Michelle, det var virkelig OT - jeg kan slet ikke svare på dit spørgsmål smiley


  • #4   1. jul 2019 jeg ved ikke om dette hjælper:

    https://sheltie.dk/sundhed/mdr1/


  • #6   1. jul 2019 Har hørt det samme om collien og border collien - At de skulle have lignende symptomer, selvom de er fri for MDR1, men jeg har faktisk ikke set nogle specifikke tilfælde af det eller beviser på påstanden.

    Bella er fri for MDR1 baseret på sine forældre, så jeg bekymrer mig slet ikke om det.


  • #7   1. jul 2019 Nå jeg troede at de var helt fri når de er testet fri... kan godt forstå din undren... jeg ved at blandt min hunds forældre er én bærer, og én er fri. Så min kan max være bærer.

    Jeg ville altid teste min hund hvis ikke forældrene var det. Jeg ville ikke synes om at købe en hvalp uden testede forældre (I mit tilfælde sheltie).


  • #8   1. jul 2019 Jeg har også tænkt at fri er fri, så ingen grund til bekymring. Og det synes jeg også er det, jeg kan læse mig til rundt omkring, så jeg har, som Alexandria, heller ikke bekymret mig overhovedet, når nu hunden var fri.

    Trine - Self skal man være obs, hvis hunden har ukendt status eller er bærer, men også hvis den er fri?

    Og når så mange har det, hvorfor er der så ikke flere der tester for det? Lige DEN test er jo ikke kun relevant for folk der vil avle.





  • #9   1. jul 2019 CH - Helt ok, jeg anede heller ikke man testede i HSH smiley



  • #10   1. jul 2019 Og jeg har i øvrigt købt Sten vel vidende at kun mor er testet. Som nævnt er det ikke noget jeg bekymrer mig voldsomt over, og jeg oplever ikke, at dyrlægerne ikke ved, hvad de skal være obs på.
    Måske netop derfor er jeg så overrasket over, at det åbenbart fylder så meget for mange aussie-ejer.
    Jeg tænker jo bare, at jeg får testet, og afhængig af resultat vil jeg så enten aldrig tænke på det igen eller fortsat holde mig fra "farlig" medicin.
    Havde jeg avlsplaner var sagen en anden, men det har jeg jo ikke.


  • #11   1. jul 2019 Jeg syntes det lyder lidt som allergi ved mennesker, måske børnene har det, måske de ikke har smiley

    jeg kan fx ikke tåle rå tomat, appelsin i alle afskygninger og nikkel, hvilket min mor heller ikke kan.

    min datter kan så vidt vi ved godt tåle det (ligesom hendes far)


  • #13   1. jul 2019 Jensen - men det er jo ikke sådan "tilfældigt nedarvet". Det følger jo samme mønster som mange andre sygdomme, de er enten +/+ (fri), +/- (bærer/Har en kopi af gendefekten) eller -/- (Har to kopier af gendefekten).
    -/- har man længe vist, at man skulle passe på med medicin. +/- har det så vist sig, også kan være følsomme. Men +/+ er efter min bedste overbevisning ikke mere følsom end andre hunde - den har jo slet ikke den defekt, som gør hunden følsom overfor en lang række medicin, så hvorfor skulle den være mere følsom end andre?


  • #16   1. jul 2019 Trine - ja, det er relativt let at undgå de problematiske medicintyper. Men hvis det fyldte meget for dig i alt fra valg af dyrlæge til behandling af flåter, hvorfor så ikke bare teste?

    Og hvis det er korrekt, at fri er fri = ingen forbehold (og det mener jeg da det er), hvorfor så den udbredte opfattelse af, at racen pr definition ER sart overfor medicin? Mangler der oplysning om defekten? Kan se der oplyses vidt og bredt i nogen af de berørte racer, mens man ved andre skal farvelægge for at opdage, de har det.


  • #17   1. jul 2019 Trine - indlægsseddel fortæller om bivirkninger, den slags har al medicin... Det er ikke helt det samme som mdr1-reaktion på medicin smiley

  • #18   1. jul 2019 Trine - Nej det gør jeg ikke, især ikke til mig selv, medmindre det er nyt medicin jeg ikke har fået før

  • #20   1. jul 2019 Jeg læser skam også indlægsseddel. Synes bare sjældent mdr1 er nævnt, men ok, det er også ret sjældent jeg har haft behov for medicin udover de sidste par år med Gaia.

  • #21   1. jul 2019 Ja CH der findes i hvert fald bærer..

  • #22   1. jul 2019 Det er pudsigt, Ginne..
    Der er nogle rygter om at man på et tidspunkt krydsede collie ind - det kan da være, der er noget om det.


  • #23   1. jul 2019 Har hørt om hunde som lige skulle have lavet en HD fotografering, tandrensning og lign., og så næsten stillede træskoene fordi de netop havde MDR1, og det er en dårlig kombi med narkose :-S

  • #26   1. jul 2019 Buch - af samme grund nævnte jeg det hver gang jeg var ved en fremmed dyrlæge med Gaia.
    Indtil hun blev testet altså.

    Jeg vil, hvis muligt, også gerne kunne bruge bravecto mm, så tænker det gør livet noget nemmere bare at få det gjort, i hvert fald ved en race, hvor det er så udbredt.

    Men kan se der er flere racer, hvor det forekommer end jeg troede. Jeg troede egentlig det var en collie-ting. Så fik jeg Gaia og fandt ud af, det også fandtes ved aussie, BC og sheltie (Men de er jo også lidt i familie). Men schæfer, og HSH er da helt nye for mig.


  • #28   2. jul 2019 Kenzie, der har nok været lidt urent trav i avlen på et tidspunkt smiley
    Som sagt siger rygtet at man har krydset collie ind - men ingen ved det...

    Jeg vidste godt at nogle avlere af HSH tester - jeg kender ikke til positive fund.
    Man tester ikke GSD og jeg har da heller aldrig hørt om en hund med problemerne.
    Der tages ikke højde for risikoen ved valg af medicin som man gør hos risiko-racerne.





  • #29   2. jul 2019 Det kan man jo egentlig sige er et argument for at der IKKE er en latent øget følsomhed uanset status.

  • #31   2. jul 2019 Trine - ok, jeg har bare læst det modsatte rundt omkring. Har ikke kigget nærmere på det, eftersom jeg ikke ville give det til Sten mens han var helt lille. Men så slipper vi da for dem bekymring næste år smiley



  • #33   3. jul 2019 Sidst jeg var til foredrag om genetik og sygdomme indenfor bc'er så er det mest opdaterede at hunde der kun har et sygt MDR1 gen, også er sensitive.
    Knap så slemt, korrekt, men stadig med risiko for at blive syge af medicin - Den korte og nemt forståelige forklaring, skulle være at med kun et raskt gen virker kun halvdelen af pumperne, sådan og grundigt forsimplet. For det er ret kompliceret og det jeg skriver må ikke tages som definitiv sandhed, for det er det ikke, det er en illustration af problematikken.

    Måske det derfor er sådan at nogle er meget hysteriske omkring det.

    Men uanset, så burde hunde der er fri ikke have nogle problemer. I så fald er det ikke pga MDR1 men helt andre og måske ukendte mutationer der gør dem sensitive overfor medicin.
    Så mit klare råd må da være at få testet, det koster virkelig ikke alverden og så ved man hvad man står med, hvis man pludselig har en akut syg hund. Men korrekt, at kun genetiske fri kan vide sig helt sikre, både bærer og affected kan have problemer.


  • #34   3. jul 2019 Mon ikke HSH tjekkes lige så meget for at forebygge, prøve at avle dem helt fri, på et tidspunkt?
    Min hvalp burde være fri, da begge forældre er det, og jeg gik bevidst efter en hvalp, hvor forældrene er helt fri, af så mange arvelige sygdomme, som muligt.
    Jeg kunne godt tænke mig denne gang, at få en rask hund.
    Den kan selvf. komme til at fejle alt muligt andet, men lige de her arvelige sygdomme, skulle ikke blive et problem. Og skulle den komme til at fejle alt muligt andet, er det da optimalt, at den kan tåle medicinen, som bruges til evt. behandling smiley

    Der skulle ikke på forskningsplan ligge endelig evidens for, hvorvidt bærere er ekstrafølsomme, som jeg læser det. Men det giver da mening, synes jeg, især da på baggrund af det Menellis skriver.


  • #35   3. jul 2019 Det er lidt spøjst - Ligesom at nogle hunde der burde være syge med nogle sygdomme ikke viser symptomer.
    CEA indenfor bc'er, AOD/EOD har også vist sig at have inkomplet penetrans i nogle tilfælde - Såkaldte go normals.
    Man har mistænkt der er andre mekanismer og genetik på spil.
    Det er vældig interessant og tror der kommer til at ske en masse indenfor området og det er måske ikke helt så sort/hvidt som man skulle tro.

    Det eneste alle kan blive helt enige om, at fri er fri og de bliver ikke syge!
    Og så er udgangspunktet naturligvis stadig, at bærer aldrig kommer til at mærke til det defekte gen og hvis de gør er det i så lille et omfang og risikoen er minimal.

    Men det er vældig spændende det de går og pusler med på genetik området pt.

    Det er mere go normal tilfældene der er ret interessante og man kan ikke helt forklare hvorfor hunde der genetisk burde være syge ikke bliver det.


Kommentér på:
Til ejere af MDR1-racer

Annonce