{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.794 visninger | Oprettet:

Forslag GF 2008 {{forumTopicSubject}}

ja så har jeg gjort det igen igen igen...
stillet forslag til ændring af AK systemet.. forskellen på denne gang og forrige at det ikke kan blive mere simpelt end det er gjort i år..
læs selv og kom gerne med kommentarer men mest af alt.. planlæg allerede nu at komme til GF i korsør til marts, så vi forhåbentlig kan få det stemt ind
hilsen Uli

forslaget plus min kommentar:

Forslag til Generalforsamlingen i Rottweilerklubben Danmark (RKD) 30 marts 2008
Forslagsstiller: Uli Nomis.

Hermed stiller jeg forslag til ændring af de nuværende regler til Rottweilerklubbens avlskåring.
Generelt går det ud på at fjerne pointgivningen fra de forskellige momenter og indføre termerne bestået/ej bestået i stedet for point.

Begrundelse er at få flere opdrættere til at stille til AK med deres avlsdyr.
I dag benytter Rottweilerklubben Danmark sig af et pointsystem, der er både besværligt og som straffer Rottweilerejere med hunde af ”ikke avlskårede forældredyr”.

Som motivation til at få så mange avlsdyr mental- og eksteriørbeskrevet og derved udvide kendskabet til opdrættet herhjemme, bør RKD IKKE vægte forældredyrenes aflagte prøver eller mangel på samme, men gå ud fra hvad der ses på dagen:
Er hunden et racetypisk eksempel på vores race, der mentalt og eksteriørmæssigt falder ind under de kriterier, som bør give klubbens anerkendelse til titlen AK.

Af den Avl der finder sted i Danmark i dag, er det under 25 % af avlen der foregår inden for Klubbens regi (AK hunde), resten kender klubben intet til og andelen af hvalpene der kommer efter mentaltestede(AK) forældredyr bliver mindre og mindre for hvert år. I år (2007) er der registreret 61 kuld opdrættet i Danmark.. af disse er kun 15 kuld efter AK forældre dvs. lidt under hvert fjerde kuld..!!
Af importer er der 11 og så vidt jeg kunne se af deres registrering er ingen af dem efter kårede forældre jævnfør de regler som RKD har vedrørende udenlandsk AK.
23.8 % eller 107 hvalpe af en årgang på 449 registrerede rottweilere, er i 2007 på forhånd forfordelt af Avlsrådet, som værende bedre egnet til at indgå i avlen herhjemme.
Er det rimeligt for alle medlemmer af klubben?
Er det til forbedring af vores avl herhjemme?
Kender vi vores opdræt godt nok , når vi nedvurderer over 75 % af avlen på forhånd?

Derfor vil mit forslag lyde således:
”Forslag til ændring af AK procedure:
Rottweilerklubben Danmarks Avlskåring (AK):
Enhver DKK stambogsført rottweiler, med kendte aner og godkendt sundhedsstatus jvf. DKKs regler for stambogsføring, kan deltage ved RKDs avlskåring.
Hunden beskrives på den af RKD godkendte mentaltest, og på eksteriørbeskrivelsen incl. 5 km. cykling.
Hunden kan opnå prædikatet bestået eller ej bestået i såvel mentaltesten som eksteriørbeskrivelsen. Kriterierne for bestået mentaltest fastsættes af avlsrådet.
Eksteriørbeskrivelsen og afviklingen af cykelturen foregår efter kriterier fastsat af avlsrådet.
Kun den hund, der opnår prædikatet bestået i begge momenter kan opnå titlen AK (Avlskåret).

Avlsrådet påfører hundens data, dvs. evt. opnåede brugsprøver, udstillingstitler og HD/AD status på AK-beviset, samt påfører om der er, af Avlsrådet, kendte fejl i hundens aner og hvorvidt der er linie/indavl i de første 4 generationer.”

MVH
Uli Nomis


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forslag GF 2008
  • #1   2. jan 2008 Det lyder som et godt forslag, tror helt klart at det kunne trække flere opdrættere med, idet mange især med udenlandske hunde føler sig "forudlempet" med systemet som det er idag.

    Hvis dette forslag går igennem, vil jeg helt klart også gøre brug af systemet. For det pointsystem der er idag er ikke optimalt, idet en hund sagtens kan dumpe med for mange point, selvom den rent faktisk har bestået på alle 3 delgrupper. Dertil kommer at nogle opdrættere også har været bedre stillet end andre, har jeg kunnet læse mig frem til på resultaterne. Denne ting kommer vi også ud over ved at nedlægge pointsystemet.


  • #2   2. jan 2008 Hej Lykke,
    det har du helt ret i.. jeg ville da heller ikke stille en hund, der fra starten er straffet med 3 point fra avlsrådet, for chancen at den består er jo minimeret gevaldigt. hvorimod jeg kanda godt forstå de opdrættere, der er inde i varmen, de har jo fået fordele i mange år nu, så det er nok dem der skal overtales. Ser man på de parringer der har været i løbet af året , ja så har selv vores eget avlsråd haft svært ved at overholde kluibbens regler vedrørende kun at bruge avlskårede forældredyr. i 3 tilfælde hos 3 forskellige AR medlemmer har der været kuld efter ikke AKforældredyr.. de burde jo være forgangsmænd vedrørende at overholde reglerne. såjeg kan da håbe de vil være med til at få dette forslag igennem, så vi kan få AK op og stå og få noget mere viden om de hunde der bruges i avlen.
    Uli


  • #4   2. jan 2008 Hej Uli.
    det er helt klart også en avlskåring som vi ville bruge hvis det kom igennem, det er jo umuligt med import hunde fra de lande vi har fra at få dem igennem ,selvfølgelig ikke umuligt men det stiller en meget svært..


  • #5   3. jan 2008 netop som i alle beskriver, så giver dette forslag mulighed for at få sin hund igennem avlskåringen selvom den er udenlandsk og ikke netop opfylder avlsrådets krav.. nu mangler jeg bare at så mange som muligt kommer til generalforsamlingen og får forslaget vedtaget.. det er nu vi skal handle for at få en ændring på det system der har kostet mange ej avlskåret, fordi hunden ikke lige opfyldte kravet om ak forældredyr... få fingeren ud ( sorry for sproget GG ) og få alle venner og veninder små som store med til korsør, så vi kan få det stemt igennem.. !!!
    hilsen uli


  • #6   4. jan 2008 Vil bare lige oplyse om at de nye regler vedr. avlskåring gerne skulle komme med i næste Rottweiler blad

  • #7   5. jan 2008 Stine
    hvis der er lavet nye regler, hvorfor er de så ikke lagt på hjemmesiden ?
    hilsen uli


  • #8   5. jan 2008 Ved ikke hvorfor de ikke er på hjemmesiden.

    Har bare fået at vide at de kommer med i næste blad


  • #9   8. jan 2008 Hmmm.. Nu er jeg ikke inde i reglerne for hvordan man AK udlandske hunde..

    Men det jeg studser over,er at man vil overse om hunden har prøve eller ej.. Altså det blir ikke belønnet eller straffet..

    Ja så er man i mine øjne,på det forkerte spor.. Rotten er vel en brugshund ?????

    eller er det sådan idag at man bare skal indse at racen er færdig som dette.. At den ikke længere besidder det mod og drift der skal til.. Har de ret alle dem som er gået bort fra racen,på lige det grundlag ?

    Er rotten blevet en klappekage/sofahund..

    Ja man blir vel som opdrætter staffet med på nuværende AK hvis ikke man gider at træne sine hunde op til bare en IPO 1..

    Jeg så hellere at rotten fik en AK der slægter Schæferens på.. Stadig med mentaltesten men osse med en bidfase,samt de aflagte prøver..

    Dette er nok nemt for mig at skrive,da jeg ikke er opdrætter og nok aldrig bliver det..

    Men vi skal vel alle værne om racen og de kvaliteter den besidder og for mig er det en hund der skal arbejdes med,osse gerne seriøst...


  • #10   8. jan 2008 Uli.. det sidste med sygdommen er jeg med på.. Jeg så gerne at man kunne tjekke diverse forældredyr for mere end bare HD/AD..
    Er der nogensinde kommet noget frem omkring det med hjerterne ? Eller er dette ikke så stort et problem for racen,at der er værd at undersøge ??

    Spørger af ren nysgerrighed,da jeg ikke følger med i racen som jeg har gjort..


  • #11   8. jan 2008 Stine M, jeg kan sagtens følge dig i, at du mener at man skal straffes for at hunden ikke har en brugsprøve, og vil også mene, at det ville være en fin ting at indføre noget bidearbejde på en AK, så vi kan se at hunden kan, det den er skabt til.

    det jeg mener er forkert, er at hvis du nu importerer en hund fra Tyskland, hvor ingen af forældrene er GK eller EZA, så bliver man straffet med 1 point. Og det gør jo hverken min hund bedre eller dårligere hvilken status dens forældre har på det område. Og dertil synes jeg som sagt at det er helt forkert, at hunden kan bestå alle "delprøverne", men dumpe på point. F.eks bliver den på nuværende tidspunkt også straffet for en Bér på hoften, i Tyskland er sådan en hund stadig Zucht und Körfähig, og B er jo kun en overgangsfase, så forstår ikke hvorfor det skal straffes. Kan meget bedre lide deres system i Tyskland med ZTP osv, hvor hundene trods alt inden de kan avles på skal have en ZTP.

    Men der er jo også nogen der er så heldige at deres hunde ikke får tildelt de point fra avlsrådet, som de reelt skal have ifølge reglerne, de får 1 point mindre, og på den baggrund var der f.eks i 2007 flere hunde, der fik deres AK, hvor hvis de havde fået de point de skulle have haft, så ville de ikke have bestået deres AK. Og i kan jo tjekke resultaterne i rottweilerbladene, og sammenligne med de oplysninger der er på hundene, og så se på reglerne.

    Med Uli´s forslag kommer vi jo da ud over dette "problem", jeg synes ikke at det er fair, at nogle hunde bliver forfordelt imod reglerne, for reglerne burde vel gælde for alle.

    Nu ved jeg godt, at jeg nok stikker hånden i en hvepserede med dette, men det er trist men sandt.



  • #12   8. jan 2008 Michael S, synes at Stine skrev noget om, at der allerede var vedtaget nye regler? Kan man komme på en gf, når man ikke er medlem, jeg er ikke medlem, fordi jeg ikke mener at det er seriøst, som det har kørt indtil nu, bl.a. af ovennævnte grunde og der har altid været forskelsbehandling på udenlandske hunde, og derfor har andet at bruge mine penge til. Men skal da gladeligt stille op, hvis man ikke behøver at være medlem, for hvis det virkelig bliver ændret, vil jeg da klart være med igen, som jeg var det i begyndelsen.

  • #13   8. jan 2008 Kender ikke noget til at nogen,får færre point end andre smiley Klamt hvis det sker !

    Men at hunden blir straffet,med et piont fordi forældrene ikke har det de skal i Tyskland,det samme sker vel med de danske hunde efter forældre der ikke er AK eller er jeg på et sidespor.. Er det ikke det samme ?

    Jeg har stillet med en tæve uden prøve,en B hofte,samt ej AK forældre.. Hun bestod så ikke,da hun fik nappet lidt i et spøgelse ellers var hun gået igennem og pænt endda..
    Så det kan vel lade sig gøre ? om hunden er herhjemme fra eller udlandet ?

    Nu er det længe siden og har ikke stillet siden,så ved ikke om noget er ændret..

    Buddy skulle ha været igennem,men så langt kom vi desværre ikke


  • #14   8. jan 2008 Stine M, glemte helt at svare herinde:-)

    Mht om hunden er fra udlandet eller ikke. Jo på sin vis har du ret, at man er lige stillet, men vil vove at påstå, at det er sværer at få en Körung i Tyskland end en AK i DK. Og før i tiden var der en del hunde i Tyskland, der havde en körung, der er ikke sååå mange idag, der har det, og hvis de har, så er det som regel hannerne(selvom nogle tæver også har det, men ikke ret mange parringer er kör und leistungszucht), men det hjælper jo også, selvfølgelig mht pointene.

    Men jo, det kan lade sige gøre, men det betyder alligevel en del, om hunden står med 3 point eller 2 fra avlsrådet. Og som sagt er der nogen der så får hjælp til dette. Damn, jeg vidste at jeg havde taget det forkerte kennelnavn...Loool.

    Regner i øvrigt at stille med min nye tyske han enten til foråret eller efteråret, alt efter hvornår han skal til prøve.


  • #15   9. jan 2008 Hejsa så er jeg på igen, har lige haft travlt hele dagen..

    Stine problemet i dag er ikke at du bliver straffet med 1 point men hele 2!!!!!! point omdu kommer med en uidenlandsk hund, eller en hund uden ak forældre.. dvs hvis du som start allerede har 3 point med i skuffen så skal din hund brilliere enten på mentaltestbanen eller eksteriørmæssigt. har det ene forældredyr ak starter du med 2 point. de eneste SK de godkender som udenlandsk er de tyske GK og EZA samt den svenske KORAD derved mener avlsrådet åbenbart at det kun er de lande de danske avlere kan købe hund fra uden at blive straffet pointmæssigt.
    jeg kan give dig en del eksempler på hunde der har bestået mentaltesten eksteriørbeskrivelsen, men fordi de ender med for mange point på grund af "ej aK forældre" så dumper de og ikke så mange brugsprøver eller lign kan ændre på de point.

    mit synspunkt er at så mange hunde skal gennem mentaltesten/ eksteriørbeskrivelsen for at vi får et billede af hvad der bliver brugt i avlen i dag.. det er ikke nok med at vi stiller 75 % af hundene væsentlig dårligere inden de har stillet på dagen, for så stiller de altså ikke!!
    jeg så gerne at alle rottweilere havde en legitim brugsprøve som minimumskrav til avl, men desværre er der ikke ret mange aktive brugsrotter mere, de der vil konkurrere de vælger maller eller schæfer i stedet. langt de fleste tæver har ikke brugsprøver og får det aldrig, for de bliver ikke trænet. ej heller hanhundene er på niveau, hvor de var for 10-12 år siden. simpelthen fordi der er færre der bruger hunden til noget.

    Selv så jeg gerne at der var en brugsdel i AK systemet, så kunne man selv vælge om det skulle være ak med eller uden brugsprøve og kamp mod og hårdhed kunne burderes. men med de priser vi holder os i klubben, så kan jeg straks se at man allerede der sorterer mange fra alene på økonomi. i dag koster det for et medlem 800,- kr at stille og 1000,- for et ikke medlem af klubben.. læg du en brugsprøvedommer oveni og vi stiger nok 2-300 i pris.

    Stod det til mig skulle det være oblikatorisk at stille til kuldfremstilling.. her ville man kunne se kuldets eksteriør og mentaltest samlet og ud fra det vurdere om det var et godt avlsresultat. her skulle evt fejl gerne opdages(hvide pletter, over/underbid, knækhaler mv) samlet set er det det bedste avlsredskab vi har men meget få kenneler benytter sig af det. Men også her er prisen en faktor. dadet koster 400 pr stillet hund, og skal opdrætteren betale den afgift, så vil prisen på hvalpene også stige.
    Som opdrætter kunne man binde sig til at stille alle kuld og opdrætteren forpligtiger så hvalpekøberne at deltage med deres hund.. igen vil organisationen desværre halte bagud, for der er ikke testere nok i systemet til det og kan det i praksis lade sig gøre.. sikkert ikke

    hilsen Uli


  • #16   9. jan 2008 Uli, man kunne vel bare gøre som i Tyskland, at der blev lavet et chek enten både når hvalpene lige var født samt lige inden de skal ud ad døren, eller bare når de står og skal ud af døren. selvom folk jo så stadig har rigelig tid til at farve pletter osv, men ja, det ville give et bedre indblik i linier mht tandfejl, pletter osv. Ved ikke hvordan det bliver gjort mht betaling i Tyskland, men det kunne da findes ud af.

    Synes generelt at tyskerne har fat i det rigtige på alle områder, og kan godt forstå at de værner sådan om deres lukkede stambøger.


  • #17   9. jan 2008 Lykke
    Det ville jo kunne klares ved at lægge chipningen af hvalpene ud til specialklubberne, dvs uddanne folk til det og lade det være en anledning til at tjekke kuldet inden for klubben. det kune jo bruges inden for alle racer/klubber. om det skal være en chipper fra dkk eller en fra specialklubben, der chipper er vel lige fedt, hvis de har den fornødne uddannelse. hvalpene er jo alligevel på arm og de få ekstra minutter det tager at tjekke for navlebrok, markant over/underbid, store hvide pletter stumphale mv, det kunne nemt sættes i system. registreringen af disse fejl kunne da sættes i system, så alle kunne få oplysninger om kuldets status på hundeweb eller specialklubbens hjemmeside. En kuldfremstilling ville jo kunne registrere tandmangel og senere opståede bidfejl, samt vurdere om fejl evt rettede sig ( kryptocisme, dvs at stenene falder senere ned end 8 uger) eller om hvide pletter forsvinder. øjenfarve, mundpigment, sodning af farverne, dårlige vinkler, knækhaler, fejlstilling af ørerne, ja der er mange ting, der først viser sig i en senere alder.
    havde vi en database, hvor disse fejl var registreret, så kunne vi seriøst begynde at avle os til en mere "fejlsikret" avl.
    Uli


  • #18   9. jan 2008 Uli.. ja der er færre der bruger rotten til noget,da den ikke længere har det,der skal til for at kunne træne på top plan.. osse derfor folk skifter til malle og schæfer.. Trist for racen

  • #19   9. jan 2008 Jamen det i nu snakker om med hensyn til at hvalpene skal undersøges.... Jamen det er da det de bliver ved hvalpetest.

    Så er det da bare at alle opdrættere for hvalpetestet deres hvalpe.

    Men krav om hvalpetest/hvalpeundersøgelse inden afrejse og Kuldfremstilling/UHM.
    Men desværre er der mange der både fravælger hvalpetest og Kuldfremstilling.

    Og der er allerede opdrættere der betaler for Kuldfremstillingen af deres hvalpe, så det er et spørgsmål om vilje og om at man gerne vil vide hva man laver med sit avl.

    Mange ser og hører ikke fra deres hvalpe når de først er ude af døren og hvordan ved man så hvad det egentlig er man avler?
    Selvfølgelig er det ikke alle men det er hva man ofte hører når man snakker med folk.

    Men et krav om hvalpetest, UHM og AK og Meget gerne en brugsprøve og derefter kan du få stambogsført dine hvalpe, det må være vejen frem. smiley

    Hvalpe der er importeret slipper selvfølgelig for hvalpetest, men skal igennem en UHM og en AK.

    Men der er så mange brodne kar der ikke vil lave disse ting, for rottweileren er lidt en modehund og de tjener ikke ligeså mange penge hvis deres hunde skal igennem disse ting.

    Men avl er som regel ikke en indtægtskilde, det er mere en hobby og en udgift.




  • #20   9. jan 2008 ja, det kunne være godt at kuldfremstille hvalpene, og kender også opdrættere, der betaler for dette, hvor hvalpekøberne slet ikke dukker op, der er det ligesom ude af deres hånd, og træls at have betalt for noget, man ikke får. Ja, så skal man selvfølgelig lave bod osv i kontrakten.



  • #21   10. jan 2008 Uli jeg bakker helt klart op omkring dit forslag. Har da os planer om at deltage i en AK, men synes absolut ik systemet er fair pt. Synes absolut ikke det er realt, man skal bøde for at forældrene ikke er avlskåret.

    Men Stine os er inde på. Det ville sgu være lækkert, hvis man begyndte, at gå lidt mere op i prøverne igen. Så vi kunne få rotten tilbage som brugshunden. Synes der er alt for mange kenneler der kun tænker på udseende og ikke på brugsegenskaberne.


  • #22   28. jan 2008 Hej Robert
    Nu er det heller ikke udelukkende udenlandske hunde jeg tænker på med dette forslag, det er alle hundene over en kam.. At man importerer en hund og selv finder den værdig i avl er vel hvad der i dag sker i udbredt stil.. du har jo selv importeret og brugt hunde der ikke var avlskåret ( de er så blevet det senere ja..) men at de bliver brugt i avlen alligevel uanset om de er ak eller ej, det ved vi udemærket alle sammen. men hvis vi kunne få dem til at stille til AK på lige fod med danske hunde, så får vi måske den viden, som vi ellers ville være foruden.
    vedrørende HD der er dårligere herhjemme end fra deres hjemland, det er vel i bund og grund op til opdrætternes etik om at kassere de hunde, der ikke lever op til de fysiske krav der er til avlen. Det er jo ikke tilladt at avle på HD D eller E, så får de den status stopper det forhåbentlig der alligevel.

    Jeg er af den overbevisning at vi er bedre stillet ved at vide så meget om de hunde der bliver benyttet i avl end vi er i dag.. alt for mange parringer sker med hunde der ikke har været igennem en mentaltest og uden at ha været grundigt beskrevet på en AK. en "luset" 2.præmie er det der er mere normalen i dag, som avlsgrundlag og det kan vi vel ikke være tilfreds med, hvis vi skal bakke op om vores AK-system. At 75 procent af de opdrættede hvalpe skal stilles dårligere end de sidste 25 er i mine øjne at forfordele nogle frem for andre og i sidste ende gavner det ingen og da slet ikke vores viden om de hunde der bruges i avlen.

    Der er nogle opdrættere der aldrig kunne drømme om at stille til en AK..
    men der er også mange nye hundeejere, der gerne vil stille, men som får et hak over snuden, fordi, da de købte hund var uvidende om de nuværende AK regler og købte den første den bedste hvalp.
    jeg siger ikke at alle hunde skal indgå i avl men som det er i dag ved vi intet om størstedelen af de hunde der faktisk er i avlen og det er under al kritik..



  • #23   28. jan 2008 Robert: Man lærer jo heller ikke hundene at kende som til dato er ukendte, hvis ikke de forskellige individer bliver stillet, kun på den måde kan man få en iden om hvad netop de linier bærer på. Og en AK har vel i bund og grund ikke noget med linierne som så? Det er vel den enkelte hund, der bliver testet, så kan man ud fra den vurderer om hvad de forskellige linier giver. Men hvorfor skal den straffes fordi nogle hunde i dens stamtavle er ukendte?

    Så hvis alle kan deltage på lige fod udenlandske som indenlandske, så ville man nemmere kunne danne sig et billede af de forskellige linier, da jeg er ret sikker på, at mange flere ville stille deres hunde til AK.

    Og som Uli skriver længere oppe, er det vel egentlig forfærdetligt, at folk der selv sidder i avlsrådet vælger at bruge ikke AK hunde i avlen, da de vel netop burde være et forbillede for alle os andre???

    Tror nok folk ville blive temmelig sure over hvis der kom regler om at hundene skal testes for at en brugsprøve kan godkendes fra udlandet, nu ved jeg godt, at du nævner Serbien i denne sammenhæng, men hvis du skærer alle over én kam som med ordet "udlandet", så skal du vel i bund og grund også have et bevis for at de hanhunde du bruger fra Tyskland til parring af dine tæver, virkelig har en brugsprøve... for det er vel det samme? Ellers skulle det vel være sådan, at så kunne sådanne titler ikke registeres på stamtavlerne af hvalpene? For jeg ved med sikkerhed, at der også snydes med prøverne i Tyskland såvel som i DK(hvis det er det, der skal læses mellem linierne), så hvad er forskellen?

    Men jeg kan give dig helt ret i, at en ZTP burde godkendes som en AK. Og hvis man i DK f.eks lavede noget svarende til en ZTP, så ville man ikke behøve at tvivle om en hund reelt har en prøve eller ej, det ville jo kunne ses, når den blev stillet.

    Ja, der er nogle hunde, der har fået værre HD resultat "ved at komme til DK", men jeg har også hørt om mange, der har omfotograferet deres hunde herhjemme, og så er resultatet blevet det samme. Men der er også kun 2 anerkendte dyrlæger f.eks fra Serbien, der kan tage og bedømme billederne, resten er intet værd efter min mening.


  • #24   28. jan 2008 I bund og grund er en AK vel et værktøj fra klubbensside til at lære det enkelte individ at kende og sortere de brodne kar fra, det være sig eksteriørmæssigt som mentalt. som det er i dag knder RKD ikke mange af de hunde der bliver brugt i avlen og det kan vel ingen være tilfreds med.

    Som det er nu er det en lille gruppe opdrættere der tester deres hunde, i mine øjne skal denne gruppe opdrættere gerne være større og mit forslag vil hjælpe det på vej..
    ikka alle vil stille deres hunde uanset hvad der gøres af tiltag, men kan vi forbedre vilkårene, så alle er stillet lige fra starten, så er vi nået et stykke ad vejen.

    som jeg har anført i forslaget er det hunde med kendte aner der kan testes, dvs overførte hunde fra andre stambøger er dermed udelukket. desuden står der at det siudende avlsråd sætter reglerne for opnåelse af bestået eller ej bestået.. om man derfra så vælger at skærpe reglerne for bestået er jo op til dem.. klubben mister hermed ikke kontrollen over avlen, men jeg er overbevist om at vi kan få flere til at stille til AK..


  • #25   29. jan 2008 Jeg er langt hen af vejen enig med de fleste, og med den ændring af avlskåringen der kommer nu, bliver det da også betydeligt nemmere at få avlskåret sin hund, hvis den har én avlskåret forælder. Mener bestemt også at man skulle sidestille ZTP'en med en körung, og anerkende den som en avlskåring... Forskellen på ZTP'en og körungen er jo ikke større end at det ikke har nogen egentlig betydning på for de oplysninger man ønsker om hunden...
    ZTP adskiller sig kun fra Körungen ved at, Hunden skal være fyldt 3 år mod 1 1/2 ved ZTP,
    -hunden skal have bestået en AD ( UHP ),
    -Fuldt 3'er prøve C-program imod 1'er prøve ved ZTP
    - samt at hunden skal have bestået en 3'er prøve ved körungen og til ZTP kun sin BH ( FP )
    Men det giver os ikke nogen viden om hundens mentale tilstand, som man ikke allerede har fået ved ZTP'en..
    Og som vores egen avlskåring er skruet sammen idag ( med pointgivningen) ville det være en stor fordel at godkende ZTP'en da det ville lokke flere til kåring, når man har en reel chance for at bestå....
    Mener at man måske med fordel skulle overveje at ændre avlskåringen til noget som minder mere om ZTP'en, da man den vej også ville være istand til at se om hunden er istand til at udføre sit forsvars arb.... Dog er der den hage ved det at, mange ville være nødtil at sende hunden afsted til reel træning i tyskland, da der stortset ikke findes figuranter i vores egne kredse mer', så synes også det er lidt grinagtigt, når så mange bliver ved med at himle op om at vores race er en brugshund, men det er ikke muligt at, træne og ligge en prøve på sin hund i vores egne lokalforeninger ( LF ), da der ikke findes nogen uddannet figuranter i de fleste klubber...
    Det bringer mig så til brugskravet for eksteriør championatet for vores race, for hvordan kan man kræve brugsprøve for det, når det ikke er muligt at træne sig op til prøverne i en stor del af LF.. Fjernede man dette krav ( som vi DK er stortset ene om at have) ville man også fjerne encitamentet for at købe sig til en prøve ( både i DK og fra udlandet )...
    Måske skulle vi kigge meget mere på den måde tyskerne har det indrettet på, men stadig have mentaltesten som en del af kåringen... så ville vi undgå snydeprøver, få alle ( næsten) til avlskåring, da det ville være det enkelte individ vi primært kiggede på og få langt større viden om de hunde som indgår i avlen...

    Og så lige et lille opstød, synes det er lidt latterligt når man kun definere en brugshund, udfra om den kan gøre sig i et konkurrence program... Rottweileren er ikke en konkurrence hund, men en brugshund... den er det ikke og bliver det heller aldrig, medmindre vi avler den væk fra det eksteriør den skal have... Kraftig, voluminøs, kompakt og SELVSTÆNDIG.... vil man have en konkurrencehund skal man se sig om efter en anden race... og IPO programmet er et konkurrence program...


  • #26   29. jan 2008 Jacob.. hvis det er den generelle holdning hos opdrætterene at den ikke skal kunne deltage i et IPO program eller PH så ser det satme skidt ud.. skal det så være en prydsgenstand,der hygger i sofaen ?

  • #27   29. jan 2008 Men gir dig ret med figuranterne og så kan folk jo spørge sig selv om hvorfor de er forsvundet..

    Jeg har min anelse hvis det er sket som i den kreds jeg var.. folk kommer med deres hund,den får et bid og ud igen..
    Man gider ikke lave lydighed og uden den rykker man sig ikke.. ej heller spor.. det er et program og ikke bare gr c

    Man kommer ikke hver gang og har måske en anden hund med,selvom man egentlig var igang med hund nr 1.. Nr 1 hund kommer så igen efter et halvt år =spildt arbdejde,forfra igen

    Figuranten arbdejder hunden op og så blir den sendt afsted for at få taget en prøve i udlandet...

    Figuranten som har lavet alt arbejdet får sjældent et tak,for at de slider for hundefører de alligevel intet vil andet end at det er meget sjovt..

    Så forstår godt de går hen hvor folk vil arbejde med deres hunde..


  • #28   29. jan 2008 Jeg mener bestemt, at hunden skal kunne deltage i et IPO program... det er et udemærket værktøj til at måle en hunds brugs evner... men synes samtidig at det måske ikke er det allerbedste program for en race som vores.. da lydigheden ( Gruppe B ) er lige lovlig dræbende for en selvstændig race som vores, og sporet delvist det samme.
    Der egner PH programmet sig nok bedre til en race som vores... PH er dog ikke det store værd set med internationale øjne, da det ikke er en prøve som har nogen speciel værdi udenfor vores lille land...

    Men man skal kunne måle hundenes evner og der er det IPO som er det bedst egnet, da det jo er ens for alle uanset nationalitet...

    Men igen, det er stort set ikke muligt at få den hjælp det kræver i LF for at kunne lægge en prøve på sine hunde, derfor må de så en tur til udlandet og trænes op og lagt prøver på...

    Men rottweileren er i mine øjne ikke en hund som skal kunne begå sig på topplan i konkurrence øjemed, som mallen osv.
    så når man har prøvet at avle sig derhen igennem mange år, mener jeg det er en fejl, det er en brugshund med nogle andre kvaliteter end schæfer og Mallen... og hvis man vil have lige så mange point hjem som de racer, i en konkurrence, er det dem, man skal vælge...
    Rottweileren er en Kraftig, voluminøs, kompakt og SELVSTÆNDIG, og har sine forcer nogle andre steder end de små sports( brugs )hunde...

    Men ingen IPO, ingen måle intrument...


  • #29   29. jan 2008 Jacob.. Jeg ser IPO som et godt program og nu skal vi ikke glemme at rotten faktisk har kunne køre det program.. De mangler drift og atter drift,når de mangler det,ja så går de kolde.. ´
    Samt indlæring og timning spiller en meget stor rolle..

    Selve sporet finder jeg udemærket.. Men jeg vil osse ha det dybe koncenteret søg på mine hunde,om det så er en rotte eller et pivedyr smiley
    Dette er en rotte ikke dum til.

    Generelt syntes jeg nogen rottefolk er for sløve til at træne deres hund,osse derfor jeg ikke træner i rotteregi..

    Jeg vil hellere træne sammen med folk,der gider at træne og som har et mål,der lærer jeg noget.. Dette er schæfer og malle folk

    Hvorfor ser man sjældent rotte opdrættere blandt dem ?

    De kommer som regel kun,når hunden lige skal køres lidt op i drift før den ryger til udlandet og "får " en prøve.

    Hvorfor kører man ikke hele vejen selv ? Måske man opdagede ,at racen manglede noget som den har haft

    Ved godt der er nogen stykker smiley

    Men vi kan jo alle lulle os i søvn og lade race ende om som den er på vej..
    Et sløvt læs,der lige kan sige vov når skraldemanden
    kommer smiley

    Jeg er helt klar over at den ikke kan følge en malle eller en schæfer,ikke mere.. de har målrettet avlen og der er løbet kørt..

    Men derfor er det stadig en brugshund for mig og vi har vores egne DM og WM.. er det at kimse af ?

    PH har jeg ikke det store kendskab til.. har trænet lidt i det regi.. men det er ikke mig..

    At rotten er selvstændig,gør den jo ikke umulig at arbejde med.. man skal bare ha det i tankerne og planlægge sin træning efter det..


  • #30   29. jan 2008 Det er noget sludder... der er masser af rottweilere der har masser af drift og sundheden er i mange linier bedre end hos schæfer...

    Kig ud over landets grænser og du finder masser af godt avlsmateriale, med super prøver i generationer...

    men det er stadig ikke en konkurrence hund som kan måle sig med schæfer og malle... den har sine forcer i sin kraft og selvstændighed... og har aldrig været og vil aldrig blive det som de andre racer....

    MEN det var ikke det denne tråd gik ud på og ikke der jeg ville hen med mit tidligere indlæg... Det drejede sig om vores avlskåring...


  • #31   29. jan 2008 Jeg har førhen trænet i RK i Lindå, og der skulle man selv have den fornødne erfaring for at kunne træne der. Man var overladt til sig selv, jo jo man kunne da få gode råd, men dem var der lige så mange forskellige af, som der var folk derude, så det var ikke nemt at kunne bruge det til ret meget. Jo gruppe C blev der trænet, og det var godt, men det er jo ikke helt nok til at kunne gå et helt IPO program:-)
    Min nye hanhund Jack, skal til Tyskland og have sin BH og VPG1, det vælger jeg at gøre, fordi der vil gå alt for lanhg tid, hvis jeg selv skulle lægge en prøve på ham. Og ja, det kan faktisk godt lade sig gøre at sende sin hund til udlandet for at den får en reel prøve, det tager 3-6 mdr alt efter hundens arbejdsevner, og startet op fra bunden af......Men skulle man endelig lægge en prøve på ham selv, ville det nok have været en PH kåring, da de i det mindste har instruktører, der kan guide en igennem. Det synes jeg mangler i RK.

    Jeg synes nu heller ikke at rottweilerne generelt mangler drift, nogle af dem gør, men det kan du jo finde i alle racer. Men ja, nogle linier er måske mere "lade" end andre. Men hvis man virkelig skal have en rottweiler på topplan, så skal den henad værende i bygning som en schæfer og malle eller dobermann, og for mig har det intet med en rottweiler at gøre, så jeg vil nu give Jacob ret på det punkt, at en rottweiler som så ikke er en konkurrence hund i hvert fald ikke på topplan, hvor der også deltager andre racer.


    Hvis man lægger mærke til f.eks tyske hunde, der har en ZTP og VPG titel, der er dominante/hårde, der har høj score i gruppe C og mindre godt i gruppe B. en dominant hund kan være rimelig svær at få til at arbejde, da den selv mener at den skal bestemme, derfor skal man "slås" noget mere med den, for at opnå det samme resultat som med en føreblød hund.


  • #32   29. jan 2008 glemte at sige til det med rottweiler på konkurrence plan, det er jo tit derfor at folk går over til andre racer som mallen, for netop at få opfyldt sit behov i brugsarbejdet. Fordi f,eks mallen VIL bare arbejde uanset hvad, hvis rottweileren kører træt, jamen så gider den ikke. Og det findes ikke hos mallen.

  • #33   29. jan 2008 Som jeg skriver skal de ikke sammenlignes med Maller og Schæfer,for det kan og skal man ikke..

    Så hvorfor blive ved med det ?





  • #34   29. jan 2008 Problemet med IPO er at i dag vurderes det på huirtighed og ikke efter race, som det faktisk blev i gamle dage.. dengang kunne rotten godt være med langt hen af vejen. men mallens indtog på IPObanen ødelagde desværre det for rotterne.

    Det kan godt lade sig gøre at avle både på udseende og brugs.. der er flere gode tyske hanner der er eksempel på det.. men ikke alle af dem er Gekört eller Eza, for at vende tilbage til emnet, og som sådan bliver de regnet for mindre værd, selvom de gør sig godt både og,..


  • #35   31. jan 2008 Robert, så¨er man i hvert fald nød til at godkende den tyske ZTP som en AK, for ikke at straffe de tyske hunde på samme konto som du nævner med hundene fra østlandene, og det er jo ikke fair. Jeg synes i hvert fald at man burde skamme sig, hvis man bedømmer disse hunde på lige fod, med dem fra østlandene, som du nævner er der ikke så mange krav til avlshunde fra østlandene, som til de tyske. Og med de regler vi har idag, vil de tyske netop blive bedømt på samme måde. Dertil kommer at flere og flere folk fra f.eks YU tager til Tyskland på lige fod med os andre og parrer deres hunde, så at hente en hund hjem fra Serbien, der har en forældre der er GK eller EZA er altså ikke umuligt.

  • #36   1. feb 2008 Robert
    mine Ane regler er rettet mod de hunde, der har FCI kendte aner og som derfor principielt er godkendt og beskrevet på hundens stambog. i det tilfælde at DKK ikke anerkender anerne, men udsteder stambog, så ville de i givet tilfælde heller ikke ha kendte aner. men jeg har ind til videre ikke hørt om sådanne tilfælde vedrørende importer. så vidt jeg ved er det kun ungarn, som DKK ikke anerkender stambøger fra, da der var meget snyd med netop deres stambøger for nogle år siden.

    Jeg har læst at man i tyskland måske snart påbegynder DNA registrering.. i mine øjne burde rottweilerklubben begynde på det også, på lige fod med schæferklubben. det er en forholdsvis simpel test .

    Al avl er vel dybest set et spørgsmål om tillid.. når du registrerer et kuld er det også¨på tro og love og det samme gør sig gældende i andre FCI lande.. om du som opdrætter vælger at importere en hund fra øst eller vest, så er der samme regler. '
    At der erfaringsmæssigt MÅSKE er mere snyd med fra østlandende det kan vi kun komme til livs, hvis det opdages. hvis man er i tvivl så lad vær at køb eller lad være med at tilføje østhunde til din avl...

    Robert hvis du er så kritisk og ikke stoler på østhundenes oprindelse, hvorfor har du så selv nogle ? de kan vel i bund og grund være lige så rigtige eller forkerte som andre østhunde ( dette er intet angreb robert, bare en konstatering :o)
    Du vælger at stole på deres oprindelse og stamtavler, såvel som andre stoler på deres hunde og det er essensen i hundeavl.


  • #37   1. feb 2008 Det er nu ikke alle "østlande", de ikke godkender HD resultater fra. Slovenien og Kroatien er der ingen problemer med, og det er først for nyelig, at der er blevet problemer med Serbien. Så sent som i januar sidste år fik jeg godkendt 1 tæve HD fotograferet i Serbien.

  • #38   1. feb 2008 Robert, de godkender ikke længere nogen HD resultater fra Serbien, heller ikke Novak eller Juliana. Anerne godkender de altid, så længe det er FCI stamtavle.
    Mht ZTP, så går denne diskution vel på point givet af avlsådet. Og som de nye regler er nu, får man vel 2 point fra avlsrådet ved at have 1 GK; EZA eller AK. Og som jeg forstår det mener du at de hunde fra østeuropa skal straffes for deres "ukendte" afstamning. Og det vil du vel gøre ved, at de får 3 point fra avlsrådet, hvis man formoder at hverken far eller mor er GK, eller EZA? Derfor skriver jeg så, at så ville man være nød til at godkende ZTPén på lige fod med en AK som du også selv skriver længere oppe, ellers vil du langt hen ad vejen straffe de tyske hunde på lige fod med "østhundene", right? Så for mig handler dette ikke om, hvor vidt man kan registrere hvalpene, men om pointtildeling på en AK, som tråden jo handler om....:-)


  • #39   1. feb 2008 Det er rigtigt at alt skal en tur forbi DKK, men hvis vi som specialklub kommer med en indstilling/ændring vil de selvfølgelig tage det til efterretning og ændre det, hvis det opfylder de krav som ellers er til stambogsføring med mere.. og der opfylder ZTP kåringen til fulde alle krav lige som vores egen avlskåring....

    med hensyn til de importer som man laver, hvor der kan være tvivl om sundheden og det avlsmateriale der løber i linierne, skal der selvfølgelig være noget ekstra godt i den mentale og eksteriørmlssige del der taler for at de skal have det 'blå' stempel... og på trods af det er det vel egentlig ikke engang at foretrække hvis det er på bekostning af den sundhedsmæssige del... dog skal man også lige have med at de hunde som vi her snakker om ( de østeuropæiske/ eks. jugoslaviske ) efterhånden overvejende består af tyske linier, hvor sundheden er kendt længere tilbage end i vores egne...

    Og igen, kigger man på indekstallene på de fleste af de gamle danske linier ( som er avlskåret i generationer ) er det absolut ikke noget at råbe hurra for... der ser jeg ofte parringer, hvor hvalpene fødes med et indekstal under 100, og de vil, når de står til avlskåring, have en klar fordel som reglerne er idag... det er vel heller ikke hensigtsmæssigt... der ville det da klart være befordrene at parre med en ZTP kåret hanhund med et super dogbasetal og linier med rene A hofter så langt tilbage man kan spore dem...


  • #40   1. feb 2008 Robert, som du selv påpeger, så er hundene fra øst meget smukke ergo har de vel der et formål, at de kan forbedre udseendet på de danske hunde.. vedrørende sundheden på dem, så må DKK vel være forgangs"mand" for at anerkende de landes hunde de stoler på og forlange yderligere fotografering af de landes hunde de ikke stoler på..
    Jeg er langt hen ad vejen enig med dig i at tvivle på østhundene.. det har jeg aldrig langt skjul på.. men som udgangspunkt for mit forslag, så bør alle medlemmer og ejere af rottweilere stilles ens, når de stiller til en AK. Vi kan alle blive enige om at importerer man en hund med avl for øje, så bliver den brugt uanset om den bliver AK eller ej.. er det ikke mere hensigtsmæssigt at rottweilerklubben så erhverver sig den viden om de importerede hunde, så man derved kan få en basis viden om de hunde der benyttes i avlen ??
    Der har været flere udsagn herinde om at folk ville stille til AK, hvis de havde lige vilkår for alle.. derved har klubben da allerede fået tilsagn om at der vil komme flere til AK.. De opdrættere, der allerede stiller vil jo uanset regler, stadig stille deres hunde til mentaltest og hvem de vælger at parre med er stadig op til den enkelte opdrætter, men deres udvalg af Danske AK hanhunde ville måske være større og derved kan vi få spredt den efterhånden meget smalle genpulje vi har herhjemme.


  • #41   1. feb 2008 Robert

    vi skal heller ikke være enige :o) men argumentere for hvert vores synspunkt.. du har dit jeg har mit..
    Jeg har forsøgt i mange år at ændre systemet, netop fordi jeg ikke kan se det hensigtsmæssige i at lave en "klasse A og en klasse B hund" mine forslag har for det meste vægtet sundhed frem for forældredyr højst, hvis vi skulle ha et pointsystem.. det var heller ikke tilfredsstillende for de fremmødte ved GF, som for det meste bestod af de gamle medlemmer i klubben, som altid har benyttet AK systemet og ikke ønskede at miste deres forfordeling i klubben. Som det er nu er det kun AK hunde der får deres hvalpe på hvalpelisten, resten af hvalpene finder du på DKKs hjemmeside og det er langt størstedelen af dem. Hvilke argumenter er der da for at lokke nye "ikke AK" hundemennesker i folden og til at være medliem at vores RK?? vi ringestiller deres opdræt fra starten, vi anerkender ikke deres hunde ved AK og deres hvalpekøbere er stillet ligedan uden mulighed for "bod og bedring".. disse opdrættere får ikke flere medlemmer til klubben, for hvorfor fremhæve et system og en klub, der ikke arbejder for dig og dine hunde/opdræt?

    Der er mange holdninger til AK:
    . skal man mentalteste,
    skal man stille dem til en ZTP lignende test i stedet..
    skal vi snart ha en ny dommer til eksteriørbeskrivelsen ( sussanne evers har dømt praktisk talt alle hundes eksteriør til AK igennem de sidste 10-12 år) ( intet personligt, hun har altid dømt mine hunde godt :o), men princippet i at en person skal påvirke AK er i mine øjne forkert)
    skal vi snart ha flere baner godkendt
    er vores AK hunde af den rigtige kvalitet..
    hvor vil vi hen med AK hunde
    Er AK hunde bedre end Ikke AK hunde i dag.. osv osv..


  • #42   3. feb 2008 Robert hvor meget kontrol er der i dag ?????? en opdrætter laver hvalpe på sine hunde uanset AK eller ej, hvis de er indstillet på at den skal ha hvalpe.. Hvad mit forslag kan gi er at flere stiller og dermed er der større kendskab til de enkelte hunde der indgår i avlen.
    som du selv og mange andre der importerer hunde fra tyskland og østlandende: i venter ikke på en AK fremstilling for at få dem godkendt.. i avler når i har lyst og hunden har opnået den fornødne præmiering og HD/AD.


  • #43   3. feb 2008 Robert: Avlskåringen vil da være nøjagtig den samme som den er nu, bare at pointsystemet bliver "skåret" væk. Så kan ikke se, hvorfor det skulle ødelægge så meget i forhold til som det er nu, da jeg er ret sikker på, at flere vil stille, og dermed får man kendskab til endnu flere hunde i DK. Og dertil er det alt for let at favoritsere hunde, hvis ejere har tilknytning til rottweilerklubbens højere magter, med pointsystemet, det har vi jo set.
    Og ja, alt skal godkendes af DKK, og uanset om det er en godkendelse af ZTP fra Tyskland som AK eller om det er fjernelse af pointsystem på en AK. Men det skal der jo stemmes om, hvis det skal kunne lade sig gøre. Synes i hvert fald, at hvis tyskerne kan avle på hunde, der "kun" har en ZTP, så vil det være en fornærmelse at den ikke er fin nok til os, det er jo trods alt en lukket stambog og har været det i mange år. Og de hunde med en ZTP bliver trods alt prøvet i om de kan det en rottweiler er skabt til.


  • #44   3. feb 2008 At folk bliver tildelt 1 point mindre af avlsrådet, f.eks en hund, der burde have 3 point fra avlsrådet får 2 point osv(og faktisk bliver avlskåret på det grundlag, altså havde dumpet hvis den havde fået 3 point), jeg tror godt du ved, hvad jeg mener. men nu du spørger, mener du at vi skal tage den op her?

  • #45   3. feb 2008 Well, skal jeg skrive en PB, man må jo ikke udhænge folk:-) Men jeg tror nu nok, at du selv er lidt inde i sagen, altså med det mener jeg ikke dine hunde....

  • #46   3. feb 2008 hmmmmm, så siger vi det. Og jeg har klare facts....

  • #47   3. feb 2008 Sjovt nok, jeg havde en hund i tankerne fra Tyskland, om hvad den ville få af point, når den havde B på hofterne, 1 AK forældre og ingen brugsprøve...3 point fik jeg at vide, men jeg kan da nævne de første 5 forskellige hunde, der har fået tildelt 2 point, hvor de i følge reglerne skulle have 3(med det gamle system), og 2 af disse hunde havde nøjagtig samme kriterier som den hund jeg spurgte til.

  • #48   3. feb 2008 Michael, det ville vel være det mest reelle, men det ved jeg da udemærket godt ikke sker, men det må da være lidt ærgerligt at sidde med en hund, der er avlskåret på et forkert grundlag, lidt som at vinde i Tour De France og have taget doping:-)

    Men ok, at der bliver lavet fejl, kommer hundene til gode, jeg glæder mig til at min bank ved en fejl sætter 1mio kr ind på min konto, men at de vil lade deres fejl komme mig til gode:-)

    Anyway, det jeg vil frem til er, at det vel er forfærdetligt at det overhovedet kan ske i en special klub? Netop at der har været så stor forskel på hvem man er:-) Selvom jeg hedder Lykke er jeg åbenbart ikke født under den heldige stjerne:-)


  • #49   3. feb 2008 Sorry fik ikke formuleret mig korrekt, mener ikke at du er kriminel, men det er fiktivt ment... Ved ikke, hvordan jeg skal forklare det,....mener at følelsen må være den samme, altså at have opnået et resultat uden at det er gjort på reel vis. Men folk der har disse hunde kan vel ikke gøre for, at de bliver forfordelt?

    Men se sådan på det, en hund, der ville være dumpet på point uden denne "fejl", er det ikke" kriminelt", at den slipper igennem systemet, når det nu er lavet som det er(altså at man kan dumpe på point selvom hunden reelt har bestået alle delprøver)? Hvad har den af fortrin som nabohunden ikke har?


    Det jeg mener, er at det må være forfærdeltligt at det overhovedet kan ske, det er jo ikke kun 1 gang, at det er sket, men flere gange, systemet burde jo være til at stole på, skulle man mene, men det retter de nye regler da lidt op på. Men en specialklub burde vel være til at stole på, ellers er der et alvorligt problem i bestyrelsen af denne. Ville mene, at det er underligt, hvis det kun er mig, der mener at dette er en alvorlig sag. Som sagt kan folk med disse hunde vel ikke gøre for det, men det kan dem, der uddeler pointene vel?

    Og nej, har ikke meldt mig ind, jeg har førhen haft mange diskutioner med daværende formand om netop pointsystemet, uden held. Som det har været indtil nu, har man ikke kunnet bruge hvalpelisten, og ville heller ikke komme til det, selvom jeg avlskårede min tæve, for ville højest sandsynligt køre til Tyskland med hende, og parre med en hund, der "kun" har en ZTP.
    Men det var planen her i løbet af foråret, for at stille på AK med Jack.

    Synes nu ikke at jeg lusker om emnet, jeg har forklaret hvad det går ud på, og hvordan det er foregået, jeg mener ikke, at jeg behøver at nævne navne, hverken på hunde eller ejere....Og jeg synes at folk har ret til at vide, hvad der foregår, for man må vel vide i sit stille at de fleste fejl bliver altid opdaget før eller siden.


  • #50   3. feb 2008 Robert, Ja, jeg har selv stillet en hund på en AK, den bestod ikke, dumpede på point, Heitah´s Haggi. Så kan du jo selv tjekke hende. Så jo, jeg har været på en AK:-) Og når man nu giver hunde, der reelt skal have 3 point fra avlsrådet, 2 point i stedet for, hvad er "blåstemplingen" så værd. For det er jo ikke kun aner, der spiller ind i hvor mange point hunden får tildelt fra avlsrådet.
    Kan nu ikke se hvad det har med at gøre, om jeg er medlem eller ej, om avlsrådet skal følge deres egne/DKK´s regler eller ej. Der er sendt en PB til dig med navne, så kan du jo selv se om de overholder kravene til kun at skulle have 2 point, og som du kan se, er det ikke alle, der har bestået, men de har stadig fået for lidt point. Og dette har intet med at sprede rygter at gøre, det er reelle og klare facts, som jeg ved 100% passer. Men som i jo ved, må man jo ikke hænge folk ud på forum, og synes absolut ikke at det er en tur værd i fryseren på dette grundlag, derfor ingen navne offentligt. Og hvis du læser hvad jeg har skrevet , så står der, at jeg har planer om at tilmelde mig i foråret, da jeg gerne skulle stille en hund til AK i efteråret.


    Michael: Nej, jeg synes som så ikke at det er nuværende bestyrelse det er galt med, det er sket gennem længere tid, men nu er der fokus på det, og med de nye regler sker det jo ikke igen, må man formode. Jeg synes bare at det må være i alles interesse, at man ved, at de hunde, der er AK reelt har bestået avlskåringen, for hvad er det eller værd. Det har som sagt intet med ejeren af hunden at gøre, men de folk, der vælger at hjælpe andre på denne måde. Men det er jo fortid nu?:-)







  • #51   4. feb 2008 Michael, eller også er det din måde at læse på??????Jeg skriver da ingen steder at det er det nye avlsråd, der svindler? Men det der har været sket førhen må da være sket med fuld overlæg, det har du ret i, for det kan ikke ske ved en fejl så mange gange, havde det nu været en enkelt gang eller 2 over nogle år, så fred være med det, men faktisk er det sket hele 2 gange ved én AK. Men som du kan se, skriver jeg at det som så ikke er noget med det nye avlsråd at gøre, de kan vel ikke gøre for de fejl, der er sket førhen, så nej.

    Men ja, som der bliver skrevet i en anden tråd, bliver man hurtigt misforstået, fred være med det.


  • #52   4. feb 2008 Synes det bliver alt for personligt nu...
    Vi har alle hver vores indfaldsvinkel på det...
    Men hvor om alting er, så burde den del af avlskåringen, pointgivningen fra avlsrådet, være den eneste objektive del, hvor der ikke burde/skulle ske fejl.
    Der har været et klart regelsæt for, hvor mange point en hund har skulle have, udfra nogle faste kriterier... Derfor burde en sådan 'fejl' aldrig opstå.... At man så har givet for lidt point til nogle hunde, som dermed er blevet avlskåret på et forkert grundlag, er vel i bund og grund en katastrofe, da det ødelægger den tillid som der burde være til avlskåringen, til klubben, til de personer der sidder i udvalget, til etikken og moralen i klubben som helhed osv osv... derfor burde det aldrig have fundet sted.
    at det samtidig giver de pågældene hundes afkom en fordel, er så igen kun med til at øge modstanden overfor pointgivningssystemet... hos dem som ikke er med i inderkredsen ( læs: som ikke har afkom efter avlskårede hunde)...
    Derfor kan det vel ikke undre nogen, at der opstår en hvis form for mistillid hos nogen, til systemet som helhed...
    Sket er sket, og står ikke til at ændre, men nu har man så også valgt at indrette avlskåringen, så den passer til den måde man rent faktisk i en årrække har delt point udfra... det gør det så også nemmere at få en hund igennem, men jeg ville nu ønske at man fik godkendt ZTP'en da den egentlig ikke er så meget anderledes end vores egen avlskåring, og det ville åbne meget mere op for mulighederne for at vælge avlshan og stadig få sin hund på hvalpeliste i klubben.... hvor ALLE medlemmernes hvalpe burde offentliggøres....


  • #53   4. feb 2008 Jacob: Touché.......:-)

  • #54   4. feb 2008 Michael, det jeg ikke fik skrevet i går, er at dem der kan kladres for denne "fejl" er dem, der sad i avlsrådet på det tidspunkt hvor det fandt sted. Om jeg er her for at skabe splid, tjaaa, det er vel som man tager det, hvad jeg har fortalt her, er sandheden, og dem, der vil have oplysninger på de hunde, jeg i hvert fald kender til, der har fået tildelt færre point end de skulle have(og der skal nok være mange flere endnu), de er velkommen til at skrive til mig, så sender jeg en PB. Jeg kan ikke se, at det er så forkert at sige sandheden, men ja, den er jo ofte ilde hørt.
    Som Jacob skriver, skulle folk jo gerne kunne stole på en special klub, det er jo den, folk rask væk henviser til.

    Men der er jo en helt anden måde at komme ud over dette problem, for at vende tilbage til Uli´s forslag....afskaf pointsystemet, så kan ingen favoritseres(staves).


  • #55   5. feb 2008 Lykke og Jacob:

    I mener Gracie skulle have 3 istedet for 2, ud fra hva baserer i det på?

    Og hvilke andre hunde med samme kriterier som Gracie har fået 3 point?


  • #56   5. feb 2008 Stine - Jeg mener intet om nogen specifikke hunde, ellers må du læse mine indlæg igen...
    Hvad jeg taler om er etikken og moralen blandt dem som bestyre klubben og dermed avlen af vores race, et kæmpe ansvar som man skal sørge for og hvor der, efter min mening ikke må ske fejl af den slags....
    Noget af det første man møder når man starter som nyt medlem er, splittelser og stridigheder, mistro og rygter. Og der må en så vigtig ting som avlskåringen ikke på nogen måder kunne drages i tvivl.
    Det var der før i tiden hvor den daværende formand for avlsrådet fik ændret dommeren ved eksteriørbedømmelsen til en avlskåring, for at kunne få kåret sin hund som manglede en tand....
    Hvis ikke man kan stole på resultatet af avlskåringen, hvad er den så værd...? Det tror jeg alle er enige i...!!!

    Nu du selv nævner Gracie, så er kriterierne ( både før og nu ) at, en hund med én avlskåret forælder og B på hofterne skal have tre point... Samme hund med A på hofterne får efter de nye regler 2 point, men ville også ( efter de regler Gracie er kåret efter) have fået 3 point kun hvis hunden har 1 avlskåret forælder, A på hofterne, Brugsprøve og UHP ville den have fået 2 point...

    Det var så reglerne og det ved Lene helt sikkert også...

    Jeg havde ingen intention om at, svine nogen til, hænge nogen ud eller skabe mig nogen uvenner ved at deltage i denne debat... Men udelukkende at diskuterer vores avlskårings system og den etik og moral det bliver forvaltet med... og den har ikke været i top, men mange af de gamle i gårde har i årevis hyttet egne og hinandens interesser... sådan ser det ihvertfald ud når man kommer ind i det som ny og lære systemet og arbejdsgangen at kende...
    Sørgeligt men sandt...

    Håber vi stadig er lige gode venner og kan hygge os sammen når vi ses igen...

    MVH Jacob


  • #57   5. feb 2008 Stine: Her er de regler Gracie er dømt efter:

    Avlskåring – Pointsystem.


    I denne Pierre har vi stiftet bekendtskab med to af tre instanser.
    1. Mentaltesten og dens pointsystem (0 – 3 point)
    2. Eksteriørbeskrivelsen og den pointsystem (0-3 point)

    Den sidste del af avlskåringen består af Avlsrådets point.
    Avlsrådets kommentarer (point) tager sit udspring i både hundens baggrund, i arvelige defekter samt i erhvervede færdigheder.

    Tildeling af 1 point:
    - Begge forældre er avlskåret AK i Rottweilerklubben, udenlandske hunde som er kåret i deres hjemland gælder også, for tyske hunde EZA, GK. Svenske hunde Korad. For dansk ejede hunde er det kun Rottweilerklubben i Danmarks avlskåring, som gælder. Har hunden anden Avlskåring, kan dispensation søges.
    - Endvidere tildeles hunden 1 point, hvis den har bestået en af følgende prøver:
    IPO 1, PH, HJV, SPH, CFRH, DKK-LP-3. Samt en UHP på 15 km. eller 20 km.
    Derudover skal HD-grad være fra A
    Tildeling af 2 point :
    Den ene af forældrene er avlskåret og hunden har en af ovennævnte prøver
    samt UHP og HD-grad A.
    eller
    begge forældre er avlskåret, HD-grad A, men hunden mangler brugsprøve eller
    UHP, eventuelt begge.

    Eller
    begge forældre er avlskåret og hunden har en af ovennævnte prøver samt
    HD-grad B.

    Hunde, der ikke kan opnå 1 eller 2 point, tildeles 3 point.


    For at bestå Avlskåringen må den samlede pointsum fra henholdsvis MT-banen, Eksteriørbeskrivelsen samt Avlsrådets kommentarer ikke overstige 6 point.

    Sakset direkte fra regelsættet.

    Som du selv kan læse, skal hunden både have A på hofterne samt en brugsprøve samt UHP for at kunne opnå 2 point.
    Jeg havde selv en hund i tankerne(til at købe) og spurgte i avlsrådet hvad hun ville få tildelt fra avlsrådet, hun var efter Akino v.d. Lauterbrücke som jo er EZA, moren ikke GK elle EZA, havde B på hofterne og ingen brugsprøve. Svaret jeg fik var at hun ville blive tildelt 3 point fra avlsrådet.


  • #58   5. feb 2008 Ja Gracie skulle have haft 3 point, men der er ingen hunde med B hofter og 1 ak forældre der har fået 3 point.

    Alle de hunde der har været stillet med de kriterier har alle fået 2 point. Jo, der er lavet en grum fejl, men ingen er blevet forfordelt.



  • #59   6. feb 2008 Robert nu var det jo Stine, der selv spurgte til det. Har avlsrådet i øvrigt indrømmet det over for deres medlemmer, med en lille notits om det i bladet med en undskyldining om at der er sket fejl. Det ville måske hjælpe lidt på tilliden, i stedet for at det bare er blevet fejet ind under gulvtæppet.

    Stine, det undre mig bare, at den hund jeg ville købe så ville have fået 3 og hun havde B på hofterne, jeg har det stadig på mail. Men vil da lige undersøge sagen nærmere.





  • #60   6. feb 2008 Robert, what ever. Men ja, jeg kan da sagtens nævne 1.

    Stine forresten, det er jo ikke kun hunde, der har B på hofterne, der kun har fået 2 point, hunde med A, hvor ingen af forældrene er AK og ikke har en brugsprøve har også kun fået 2 point.


  • #61   6. feb 2008 Sorry lige en rettelse, det er hunde med A på hofterne hvor 1 forældre er AK og ikke har enten brugsprøve eller UHP.

  • #62   6. feb 2008 Lige præcis den splid og misfortolkning af pointene, som har fundet sted i alle de år jeg kan huske er også en væsentlig grund til at få fjernet pointsystemet. i gamle dage var det kun en C hund der risikerede # fra avlsrådet, manglede forældredyrene AK kostede det kun 1 point i "straf".. for 5-6 år siden bestemte man sig så for at straffe ej AK hunde yderligere og til hvad nytte.. ingen, jo at man deler klubben op i A og B hold.. A: dem man godkender fordi de har købt fra en "rigtig" kennel og B: dem man måske kan godkende, vis de er ekstremt gode på mentaltestbanen eller eksteriørmæssigt.. så som det er i dag vil det dermed sige at AK hunde KAN være ringere generelt (bestå med 3 på banen eller eksteriør) men fordi den er dansk af oprindelse og har AK forældre kan den bestå aligevel. selv om den faktisk er dårlige avlmateriale.. måske også værd at tænke på.. ved bestået eller ej bestået, kan de hunde som møder de krav klubben stiller bestå uden forfordeling af nogen art og der er lige vilkår for alle..

  • #63   10. feb 2008 Hvis nu det bliver vedtaget på generalforsamlingen, at der bliver lavet om ang. bedømmelsen vha. point systemet, hvornår træder det så i kraft?

    For jeg har tilmeldt Simba til avlskåring i april. Lidt surt, hvis systemet blir lavet om, men først senere på året. Da jeg er en af de heldige ejere af en hund, hvor ingen af forældrene er avlskåret.


  • #64   10. feb 2008 Rikke, så vidt jeg ved er det først næste år det træder i kraft.. medmindre avlsrådet retter ind og ændrer reglerne med det samme..
    hilsen Uli


  • #65   10. feb 2008 robert.. de løse ender vil det være at flere opdrættere faktisk stiller deres hunde til AK???? det kan vel i sidste ende kun komme RKD til gode og rottweileravlen i DK

  • #66   11. feb 2008 Jeg synes jo, som jeg tidligere har tilkendegivet for Uli, at det er et kanon forslag hun stiller...

    Jeg har også en hund efter 1 AK, 1 ikke AK forældre... Og min henvendelse til avlsårdet fik det svar at hun , hun er fra 04, så var dengang jeg spurgte, ville få 2 point med sig alene for det... Og så lige de andre obligatoriske oveni selvfølgelig*S*

    Nu SKAL hun ikke avlskåres af andre årsager, men jeg havde sgu næsten opgivet på forhånd... Og for at bruge Uli´s termonologi, sat hende i B-klassen... ( Men hun er stadig en glimrende sofapude*S*) Og ja, hun er faktisk også avlsgodkendt smiley

    Syntes jeg havde en masse mere at skrive, men det er sent, og hjernen gået i seng...

    Så vil begrænse mig til at erklærer mig enig med Uli, Lykke og Jacob... Jeg opfattede da også RDK som bannerfører for god avl, tests, kåringer osv...
    Min hunds kuld kunne ikke blive testet, men der var åbenbart endnu en intern krig i RDK på det tidspunkt, og opdrætter fik at vide testerne ikke ville teste efter ikke AK-hunde... Og der er da vidst meget få der kan være i tvivl om at der er et A- og et B-hold i RDK... Dem med, og dem uden AK-hunde... RDK ikke ville engang have hvalpe fra deres egne medlemmer på deres hvalpeliste medmindre de er fra A-holdet... Er sgu lige før jeg sidder og undre mig over hvorfor jeg stadig er medlem!!!

    Jeg fik forresten betalt UHM, og den var skrevet ind i kontrakten, synes det er en fin måde at gøre det på...
    Og noget jeg selv vil fører videre hvis det nogensinde lykkedes mig at få en hund, jeg vil have moral til at avle videre på smiley

    Jeg ved godt hvor jeg gerne vil have hund fra næste gang,( og det er fra en opdrætter der deler min egen moral og etik, mht avl) men som ny i det at købe racehvalp, og have nogen ambitioner med det, også lidt smådrømme om avl... Er pointsystemet ikke fordrende for forståelsen og LYSTEN til at gå i gang med at få en AK på sin hund.

    Jeg er dælme ked af jeg ikke kan tage turen over vandet til Korsør d. 30-3 og give en rungende ja-stemme til Uli´s forslag!!!


  • #67   11. feb 2008 Laila tak for din kommentar SS Jeg har også prøvt at få et nej på at få testet mine hvalpe, fordi de var efter ikka AK hunde.. det er jo ikke just fremmende for stemningen at skulle fortælle evt hvalpekøbere at deres hunde desværre ikke "er gode nok " i RKD øjne, i hvertfald vile de ike bruge tid på mine hvalpe og komme og teste dem. alene fordi de var efter ikke ak hunde..

    AK systemet som det er i dag er diskriminerende og i mine øjne ikke fremmende for at vi lærer alle de nye linier at kende, for aldrig har der været importeret så mange hunde, som der bliver i disse år..


  • #68   11. feb 2008 "havde næsten opgivet på forhånd"

    Det er sgu den dårligste undskyldning jeg længe har hørt.

    Der er flere udenlandske hunde der er blevet kåret selvom de har fået 3 piont fra avlsrådet!!

    Så bare fordi at hunden får 2 eller 3 point fra avlsrådet så gider man ikke!


  • #69   11. feb 2008
    Lars: Super skrevet!

    Det er så rigitgt så rigtigt det du skriver her.....


  • #70   11. feb 2008 ja jeg syntes så ikke det er så svært ikke at bruge dem.. Men nu er jeg osse et hys kvindemenneske smiley og ej opdrætter..

    Gode synspunkter Lars


  • #71   11. feb 2008 Lars: Det er da ikke nok, at hunden består med 1 på eksteriør, hvis den nu får 3 på mentaltesten(som den jo stadig kan bestå med), så har den jo ikke bestået alligevel.

    Jeg har til gengæld set en hund med en stor hvid brystplet, hvor den 3 point på eksteriør, den skulle have haft et rundt 0 have dumpet bare på det. Den kunne i princippet godt være blevet AK, hvis ikke den havde fået for mange point...med en diskvalificerende fejl. Men desværre er netop den hvide brystplet en nem fejl at skjule, det har vi jo set, de kan både blive AK og CH osv.

    Og jeg må ærligt indrømme at jeg ikke rigtig forstår, at du nævner B på hofterne som et kriterie for at vælge en hund fra til avl. Det er jo i værste fald en overgangsfase, og går du ind på DKKs hundeweb, er det faktisk kategoriseret som HD fri.


  • #72   11. feb 2008 Lars - Sådan som du nu får formuleret dig, synes jeg det fremgår at, du mener jeg driver useriøs avl...??? Håber at det er mig der tager fejl i den måde jeg tolker det på...
    De hunde jeg indtil videre har avlet, har/kan begå sig både på udstilling og på brugsbanen...

    Hvis du læser mit første indlæg, i denne tråd, ordentligt kan du se hvad jeg mener i forhold til IPO og konkurrencer, og vores race vil ALDRIG kunne gøre sig i konkurrence mod schæfer, maloir ( staves ).
    Men som måle instument er IPO et fint redskab, og i konkurrence indbyrdes.

    Når du nævner de tyske mesterskaber, så skal man også kigge på, hvem der er hundeføre, det har ligesom også en del at sige.. Tag nu Franz Fobbe med Bill vom blauen stahl, som du sikker bl.a tænker på, eminent hundeføre/træner, som kunne hive en ged på banen og tage en super IPO prøve. Det gør ikke Bill og hans linier til super brugs linier. Det samme med gør sig gældene med Tyson van het polderos, alle laver linieavl på den, men det var kun pg.a Ismael den hund blev til det den blev.. Den 'kunne/ville' ikke gå spor og det går igen i hans afkom...
    Så når man gør sig klog på linier og avl er der mere end en avlskåring at tage hensyn til og sætte sig ind i.

    I henhold til avlskåringen, vil jeg gerne pointere (med fare for at gentage mig selv) at som systemet er I dag,efter de nye ændringer, synes jeg det er fint, dog ville jeg ønske at man accepterede den tyske ZTP, men det er beskrevet i tidligere indlæg.

    Jeg ville dog være glad for at man en eller anden dag,ville sætte sig ned og lave en total revurdering af avlskåringen, bl.a indeholdene c-arb. som vi kender det fra den tyske.

    Men Lars - inden du evt. kaster dig over mig så tag en snak med Robert, da han ved hvad jeg står for, både i avlen osv.
    Mener selv jeg er særdeles seriøs, og har som mål at forbedre vores race på alle punkter, for at lave den perfekte rottweiler.
    Til glæde for alle, brugs- /udstilling- og familiemennesker.

    Rottweileren er den ultimativt bedste hund, men som det er kan der altid ske forbedringer...

    Og en lille lånt pointe: SOM OPDRÆTTER HAR MAN SIN RACE TIL LÅNS GENNEM EN GIVEN PERIODE. I DEN PERIODE HAR MAN ANSVAR FOR DENS KVALITET OG UDVIKLING.



  • #73   11. feb 2008 Jacob.. det er så ikke sådan jeg læser det.. Er det ikke generelt ment ?

    Minus delen hvor der blir skrevet direkte til dig om brugen af rotten i konkurrence ?


  • #74   11. feb 2008 Nu bliver der også nævnt købeprøver, fra østlandene..
    Der er også reele prøver fra disse lande, desuden er det blevet meget normalt at, købe sine prøver herhjemme..
    Der er en del hunde som har, danske købe prøver og på den konto er blevet Champions osv.
    Det gør hverken Rottweilerklubben eller DKK noget ved, så det er for let bare at kaste mistanke på alt der kommer fra østlandene...

    Det eneste incitament der er til at få disse prøver er at, man gerne vil have CAC på udstilling.
    Så fjernes Brugskravet for eksteriør CH. så fjerner man samtidig grunden til 'snydeprøver'.

    Istedet vil man nu indføre IPO V, en begynder (baby) IPO som adgangskrav til brugsklasse, ville det så ikke bare være bedre at fjerne kravet fuldstændigt, så det kun er reelt beståede brugshunde der står i klassen.
    Og at CAC gives til den pæneste hund/-e.

    Igen GØR SOM I RACENS HJEMLAND.


  • #75   11. feb 2008 Lars, du vil altid kunne blive ved med at kunne finde fejl ved opdrættere, det afhænger af øjnene der ser. Lige såvel som der vil være fejl ved arrangementer ef enhver type. Der er ingen hunde, der er fejlfri, ingen. Og kan stadig ikke forstå, at du overhovedet nævner B på hofterne i din ironiske sætning om, hvorfor man ikke kan lade være med at bruge en hund i avlen. Det er da usandsynligt at alle de hunde der skal avles på en dag kun har A på hofterne.....

    Men som med alle fejl prøver men vel at finde en "mage" til sin hund, der opvejer de fejl man ved ens hund måtte have.

    Nej, jeg synes at det er ufattelig vigtigt, at det avlssystem vi har som det øverste er MEGET vigtigt at det fungerer, det er totalt uacceptabelt, det der har fundet sted gennem en årrække i RKD. Det er skisme ikke sådan noget der skal komme til sidst, en opdrætter skal kunne støtte sig til sin specialklub eller DKK, og ikke have sin tvivl i det. For det er jo ikke kun gamle opdrættere men også nye der kommer til, nye der ikke endnu har den fornødne erfaring. Der kan selvfølgelig ske fejl, men det er nu begrændset for hvor mange fejl der kan ske, før man ikke længere kan kalde det for fejl.
    Men nu lyder det til, at der kommer andre boller på suppen, så det glæder vi os til


    Jeg vil også sige som Jacob, hvis man kunne få certet i allle klasserne som man kan i næsten alle andre lande, heriblandt Tyskland, så ville det kun være brugshundene, der stod i brugsklassen, og udstillingshundene der stod i åben osv. Så er grunden til købeprøverne fjernet.


  • #76   11. feb 2008 Robert jeg holder mig skam til emnet, jeg kender 2 hunde, der er AK også der har hvid brystplet.

  • #77   11. feb 2008 den ene en stor en endda

  • #78   11. feb 2008 Lykke.. er det ikke bare at gøre opmærksom på det,hvor man kan tage stilling til det ?



  • #79   11. feb 2008 Stine M: det tror jeg ikke hjælper, den ene skulle i så fald have frataget en del titler....

  • #80   11. feb 2008 Lykke: Det skulle vel aldrig være den man så i et ugeblad?

  • #81   11. feb 2008 Lukke.. hvis ikke man gør noget,så nej sker der intet smiley


  • #82   11. feb 2008 Rikke, jo jo:-) Det er den ene:-) Og kender en, der har set original billederne.

  • #83   11. feb 2008 Robert, det må du jo om. Men du kan jo spørge bl.a Ib, om han har brugt en hund i avlen med en hvid plet på brystet til sit H kuld.

  • #84   11. feb 2008 Jeg kan så heller ikke få dte til at passe.. har set den hund ca en millard gange,uanmeldt,på egen grund,samt efter svøm og bad

  • #85   11. feb 2008 Robert, nu bliver du jo personlig, det er jo udhængning....

  • #86   11. feb 2008 Nu tror jeg at, jeg melder mig ud af denne tråd....
    Har givet udtryk for, at jeg går ind for en avlskåring og mentaltesten mv.


  • #87   12. feb 2008 "havde næsten opgivet på forhånd"

    "Det er sgu den dårligste undskyldning jeg længe har hørt."

    Det er da meget muligt at det er... Som jeg skrev var det den første. hiftil eneste, hund jeg har haft der var drømme om skulle til AK... Når man så prøver sætter sig ind i hvor mange point hun ville have med sig på forhånd, og får forskellige oplysninger om hendes muligheder for at gå igennem de øvrige dele med 1 point osv... Ja, så var det som ny i det regi jeg næsten havde opgivet på forhånd... Er da muligt du kender til en masse hunde der har bestået på langt værre udgangs-odds, men det gjorde jeg ikke! Var som sagt ny i den forbindelse, hvilket jeg reelt stadig er... Har så heldigvis fundet en der er langt mere kompetent at læne mig op af, til når jeg skal ud og finde ny hund, der forhåbentlig kan indfri de drømme og forventninger...

    Jeg har en fin tæve, der af forskellige årsager i mit eget univers, og med min egen moral, ikke er en der vil tilfører racen noget supergodt*S* Så derfor skal hun selvfølgelig ikke i avl, men lever som ganske almindelig hyggehund og træningspartner herhjemme... Efter hun har været udstillet og til UHM*S*


  • #88   12. feb 2008 Laila:

    Nu har vi så været i nøjagtig samme båd som dig.

    Vi er nye i faget, Gracie er fra 2005 og har kun en AK forælder. Hun ville få 2 point fik vi at vide.

    Men hvis hunden ikke kan klare sig igennem med 2 på banen og 2 på eksteriør, eller 1 / 3 eller 3 / 1 så skal den slet ikke kåres.

    Men nu var det ikke "kun" dig, har desværre hørt flere andre udtale sig sådan: "den får alligevel 2 fra avlrådet, så gider jeg sgu ikke stille"

    Og hvis det er den indstilling folk har til det, så bliver det aldrig bedre,
    Men vi kan også bare slå fuldstændig om, så hvis du har et billede af en rottweiler, så kan du få udstedt et AK bevis!

    Det virker bare som sådan en stor børnehave det hele.

    Bliv dog voksne og kom videre, der kan ikke laves om på at der er lavet fejl. Men lad dog vær og sejl mere rundt i det.
    Se fremad og håb at med de nye regler er der flere hunde der vil blive AK


  • #89   14. feb 2008 stine! Nu skrev jeg at jeg havde *næsten* opgivet på fprhånd OG at der er andre grunde til at jeg ikke stiller Easy til AK...
    Og nej, selvom hun er en fantastisk lækker hund osv, så er det ikke i avl hun har/skal have sin force...
    Og jeg tør også godt sige at havde Easy nu i mine øjne været en super gevinst for avlen af Rottweilere i SK, så havde hun også mødt op til en AK...

    Og er da enig i at man kun skal kåre hvad der rent faktisk er avlsegnet!

    Men vil stadig holde fast på at det gamle AK-system sagtens kan afholde en hel del fra at stille deres hund til AK...


Kommentér på:
Forslag GF 2008

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce