{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.136 visninger | Oprettet:

Gode råd om schæferen søges {{forumTopicSubject}}

Min gemal og jeg har forelsket os i schæferen, og læser alt hvad vi kan finde af oplysninger om racen.

Jeg har trænet lydighed, spor og kliktræning med vores toller ligesiden vi fik ham og har altid brugt meget tid på at lære ham små "cirkusnumre"

Det er planen at vores kommende hund, som forhåbentlig bliver en schæfer skal "udsættes" for de samme aktiviteter, som vores toller.

Vi har dog hørt at det ikke er ligemeget hvilken farve schæferen har - vi synes at de grå schæfere er meget smukke, men har ladet os fortælle, at de grå schæfere overhovedet ikke kan trives som familiehunde, er dette rigtigt?

Nu har jeg jo ikke haft schæfere før, så ret mig bare hvis jeg tager fejl, men det jeg tænker er, at det hele vel kommer an om man vælger en hvalp med det sind som passer til ens forventninger, og så kommer det vel også meget an på hvordan man selv præger og opdrager hunden - uanset om det er en gul eller en grå schæfer?

Jeg håber at der er nogen af jer der vil dele jeres erfaring/viden om racen smiley



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd om schæferen søges
  • #1   10. feb 2008 Line * Labrador tæve søger nyt hjem *


    Nu er det bestemt ikke planen at vi skal have en ny hund nu og her, men her i familien gør vi intet overilet - inden vi fik Leo havde vi brugt 1½ år på at læse om tolleren, snakke med den avler hvor Leo kommer fra, som satte os i forbindelse med erfarne tollerejere som hjalp os med at lære racen at kende.

    Iøvrigt ser jeg nu ikke noget forkert i at have 3 hunde, hvis man har tiden og lysten til det - vi er jo langt fra uerfarne hundeejere smiley


  • #2   10. feb 2008 Lise, har ikke hørt at de grå ikke dur som familiehund, men de skal ligesom de sort/gule ud og lave noget hver dag(det skal alle hunde vel). jeg har selv en sort/gul, jeg træner i schæferhundeklubben. der er også nogen der har grå og ja det ser ud som om der er lidt mere fart på dem, men det der er vigtigst er at huske at uanset farve så er det meget vigtigt at være konsekvent, alså mene hvad du siger. kender ikke tollerne men vi har en labrador og han prøver ikke straks at løbe om hjørner med dig hvis du ikke er så "skrap". Det er min erfaring at det gør schæfere. Det er den 3. jeg har. Du mærker f.eks også mere lømmelalderen på en schæfer end på en retriever.
    Vil i hvertfald seriøst foreslå dig at tage en snak med nogle erfarne folk i Schæferhundeklubben(gerne avlsvejlederen). Tag ud på den nærmeste træningsplads. www.schaeferhund.dk. Har ligesom Line hørt at det ikke er nemt at købe grå hvis du ikke har haft schæfer før. og jeg mener også at du selv påvirker hunden men der altså også en del i generne.



  • #3   10. feb 2008 Jeg har en fantastisk dejlig grå schæferhan, som trives som familiehund.
    Han ligger i arm i sengen om aftenen, han kysser, når han kan komme afsted med det, dutter til vores arm, når han vil kæle - og så videre.

    Jeg har tidligere haft en højalvschæfer, og min nuværende er faktisk langt mere nussefrands end den gamle var.

    Min gamle højavl var en vildbasse om en hals - og jeg lægger ikke skjul på, at det var noget, vi stimulerede.
    Således har vi også stimuleret det med vores nuværende, som nok har det en smule mere i blodet.

    Vores hund er en arbejdshund, som laver brugshundesport. Og jeg ville personligt ikke anskaffe mig en grå uden at lade den arbejde. Den er eminent til det, skabt til det og vil rigtig gerne.
    Men det betyder ikke, at den ikke er en god familiehund samtidig.
    Jeg ser ingen forskel på de to typer i den henseende - det kommer jo an på, hvad man opdrager dem til.

    Min næste hund bliver også grå. Det er der ingen tvivl om.

    Angående salg af grå til private uden ambitioner inden for brugshundesport - jo det kan sagtens lade sig gøre.
    Men man skal da gøre sig klart, at det er en hund, der er skabt til at arbejde, og de fleste opdrættere vil da gerne have, det de kommer til det.

    Til gengæld får man også en hund, der er så nem at arbejde med, at man taber både næse og mund...


  • #4   10. feb 2008 Der er meget stor forskel på en toller og en labrador - en toller prøver hele sit liv på at "kravle op ad rangstien" så man skal ALTID være konsekvent og vågen overfor en toller, det er dog værre med toller hannerne, end det er ved damehundene, og en tollerhan er i "lømmelalderen" fra den bliver kønsmoden til den er 1½ - 2 år. En toller er en temmelig krævende race, med et stort aktivitets behov - her menes der mental aktivitet og ikke kun fysisk aktivitet.

    Der findes jo en del forskellige retriever racer, og selvom de har samme "efternavn" så er de jo meget forskellige, og har meget forskellige behov og egenskaber smiley


  • #5   10. feb 2008 Tjah mine Grå og sorte ting er nu fantastiske familie hund, og mener klar at de er hvad men gør dem til klart hvis man kører dem op med masser af træning, så kører de højt, men kender nu mange det har går som går til træning en gang om ugen og ellers ikke lavet ande end alm luftning og den med at de ikke sælges som familiehunde ved jeg ikke lige hvor den kommer fra, for tror næppe at alle grå bliver solg som træningshunde ;o)

  • #6   10. feb 2008 Lise, jeg skrev jo netop også at jeg ikke kender tolleren, såh... men med den beskrivelse du kommer med ser jeg da slet ingen problemer i hverken at få lov til at købe en grå eller få succes med det. iøvrigt tror jeg at når nogen får den opfattelse at man ikke "kan få lov" til at købe en hund, så tror jeg det er hvert enkelt tilfælde at opdrætteren vurdrer om den pågældende køber ser ud til at have lyst og til at kunne magte opgaven. håber egentlig at alle opdrættere er sådan. uanset om det er chihuahua eller grand danois...

  • #7   10. feb 2008 Jeg mener ikke det så meget at gøre med farverne.. Min er sort gul og har/havde en grå mor og sort gul far.. Det er linierne som gør arbejdet.. Og brugshunde skal og bør bruges. (o; Min kører også i højt gear - også når der kommer gæster, men 5 minutter efter alle er hilst på, er der ro igen.. Hun er min dejlige familie hund som er utrolig kærlig overfor lille lab og misserne (o;

  • #8   10. feb 2008 Lotte, du har ret i, at det er misvisende at henvise til farverne, da der også er sort/gule blandt de "grå". Altså hunde af brugshundelinjer - som din jo også er 100 %

    Jeg kalder faktisk alle dem af brugslinjer for grå - også selvom de er helsorte eller sort/gule.
    Og de øvrige kalder jeg for højavl eller udstillingsschæfere...



  • #9   10. feb 2008 Dette er muligvis et dumt spørgsmål, men jeg synes ikke at jeg kan finde nogle schæfer kenneler som avler familiehunde, jeg synes at de allesammen skilter med at deres hunde er brugshunde?

  • #10   10. feb 2008 Lise, jeg tror faktisk det er lidt in for tiden i schæferkredse at annoncere med brugsegenskaber - om de så er der eller ej.

    Hvilke kenneler har du kigget på so far?




  • #11   10. feb 2008 CH, kvinde, 33 år .
    Okay, så mener vi det samme (o; Jeg er fasineret af deres gå-på mod og iver.. Det er simpelthen bare op til os hundefører at få noget godt og fornuftigt ud af energien (o; Smiler.. Jeg har kæmpet bravt, og fortsætter med at bevise, at jeg er alfa og bestemmer hvilke øvelser vi nu træner (o: hun er nu 1,5 år og om et halvt år mere ca.. Så er der nok styr på de sidste "myrer" .. Griner.


  • #12   10. feb 2008 Lise: mon ikke det er fordi schæferen er en brugshund og skal gennem div brugstest for at gå i avl.

    Mit kommende opdræt er som udgangspunkt brugshunde, men da så sandeligt også familiehunde.
    Begge mine klar i fin stil begge dele til UG ++*SS*


  • #13   10. feb 2008 CH: min den lille er altså ikke Grå *GG* han er sort/brun i følge tavlen

  • #14   10. feb 2008 hehe, Lotte, ja det giver mange fornøjelser. Men jeg synes nu også vi havde mange med vores gamle højalvshund ;o)

    Cassius er nu halvandet år, og der er efterhånden rigtig godt styr på hans myrer... (Vi kan godt lide, at der er en del, så det hele skal ikke væk)
    Det er dejligt....

    Ingen tvivl om, at en schæferhan kan give lidt udfordringer, men i den sidste ende får man ikke en mere hengiven hund.


  • #15   10. feb 2008 Lille ulv, nææ, der er jo mange af brugslinjeschæfere der ikke er grå, men giiiiiider ikke at sige brugslinjeschæfere hver gang jeg mener brugslinjeschæfere...
    Så er det lettere at kalde hele dynen for grå ;o)

    Men forkert, det er det ;o)


  • #16   10. feb 2008 Lise ©
    ..Der er ingen dumme spørgsmål.. (o:
    Jeg synes at fornemme, at de schæfere som er udstillingslinier er mere gylden brun og sort - og oftest også deriblandt man finder de langhårede schæfere.. Ret mig hvis jeg tager fejl.. (o;


  • #17   10. feb 2008 helt ærligt... jeg synes vi er nået ud i noget flueknepperi... ALLE shæfere, højavl brugslinier kald det hvad I vil skal ud og lave noget. der er godt nok langt imellem en schæfer der ikke gider gå spor, gå lydighed og lave forsvarsarbejde.

  • #18   10. feb 2008 helle A
    Jow jow.. Sådan er det nu også herhjemme - Hund skal arbejde!
    Men jeg har kammerater som altid har fået af udstillingslinier som har været gylden brun og lidt sort.. Og de mente godt nok at min Luka var en krudt ugle (De har passet hende for mig indimellem) INGEN af deres 4-5 hunde har haft dén energi som min har. . Så der forskel på niveauet.


  • #21   10. feb 2008 helle A

    Nu er det jo ikke fordi jeg ikke vil arbejde med mine hunde, men fordi jeg har læst at de grå schæfere slet ikke kan nøjes med almindelig lydighedstræning, sportræning og hyggelige klikøvelser.

    Jeg er altid igang med at lære min toller nye "cirkusnumre", fordi tolleren jo er en hund som har brug for at bruge sit hoved og løse opgaver hver eneste dag, for at kunne trives - en toller der ikke får lov til at bruge sit hoved kan ligefrem komme til at foragte sin ejer.

    Uanset hvilken race vi vælger, når vi skal finde Leo's "afløser" så bliver det en race som jeg kan træne med, da jeg nyder at arbejde med min hund, men det betyder jo ikke at jeg vil have en hund som kræver intensiv træning 3-4 timer dagligt - det jeg ønsker er en hund som kan stortrives med 1-2 træningsdage om ugen og små "tænke opgaver" hver dag - så som at lære at tænde/slukke lyset, ringe på døren, finde mine nøgler nede ved søen og andre små hyggelige ting.


  • #22   10. feb 2008 Lise ©
    Smiler. . Har du overvejet border collien??


  • #24   10. feb 2008 border collien er overhovedet ikke en race for mig smiley

  • #25   10. feb 2008 Okay - Tænkte bare på den med at tænde lyset.. Det er altid det de (BC) gør i film.. Griner.. Kender ikke hunden derudover.. Smil.

  • #27   10. feb 2008 Altså nu er du jo ikke alle Grå der har lige meget krudt i måsen og mener helt sikker at det også afhænger af hvad man vænder hunden til, min tæve kan op til prøver mm trænes hver dag og når vi så har klaret det vil skal holde vi da ind imellem pauser hvor hun ikke bliver træner i uger og hun retter sig med det samme ind til at der ikke sker noget, det er det som jeg bla. syntes er så fedt ved schæferen at den rette ind efter forholdene.

    Og tror i virkelig alle grå der bliver lave blive brugt til træning...

    Som træner og aktiv i klub regi, så nej de fleste går så sandelig til ganske alm. mennesker, nogle kommer til træning en gang om ugen, nogle kun på hvalpe hold, det er skisme lang fra alle det bliver tænet flere timer om dagen, vel skal de har motion men det skal alle jo afhænig af størrelse.


  • #28   10. feb 2008 Vores er aldrig blevet trænet flere timer dagligt...

    Han træner fire dage om ugen for tiden, lydighed og forsvarsarbejde, sammenlagt omtrent 45 minutter pr. gang.
    Og så et spor eller to oveni.

    Og jeg er ret sikker på, at han bliver trænet mere og oftere end mange andre af hans type.

    Det første år af sit liv trænede han aldrig mere end et par gange om ugen plus spor.

    (Og så selvfølgelig 5 minutters sekvenser med almindelig lydighed hjemme, det er klart)

    Også jeg ser i min klub, at langt de fleste træner hunden en gang om ugen og så er det det.



  • #29   10. feb 2008 Tina, hvordan udfordrer du dem så mere?

  • #30   10. feb 2008 Tror lidt, at mer vil ha mer ;o)

    Jo mere man aktiverer og motionerer hunden, jo mere vil den have behov for, og jo mindre er den i stand til at slappe af og bare kede sig....

    Cassius er der fuld knald på - han er typen, der kan løbe på væggene, når han giver den gas.
    Men han får kun tilbudt det, han får tilbudt, og efterhånden som han bliver mere og mere moden, så acceptere han det mere og mere...
    Lidt negativt sagt, har han "givet op" overfor at sætte os i gang hele tiden.

    Til gengæld skal vi bare overveje at trykke på knappen, så er han helt oppe at ringe - skønt, synes vi ;o)


  • #31   10. feb 2008 Tina: derfor du manglede i dag :o)

  • #32   10. feb 2008 Tina: vi har BHP hold som du vel skal på det er søndag 9.30 til at starte med og rykker over til onsdag kl 17.00 når det bliver lyst, send lige en privat med navn ard hvis det er
    Ellers er der B/familie søndag, men det er du jo for god til *SS*

    der er C med på BHP holdet


  • #33   10. feb 2008 Så er schæferen nok desværre ikke en race der egner sig til min familie - godtnok har Tina C misforstået hvordan jeg aktiverer vores toller hver dag, men pyt med det, for jeg vil ikke få mulighed for at gå til træning med hunden 45 min 4 dage om ugen.

    I skal have mange tak for jeres svar og jeres hjælp smiley


  • #34   10. feb 2008 Der er ingen tvivl om, at du har misforstået hvordan jeg aktiverer min toller, men pyt med det - det har jo intet med emnet at gøre smiley

  • #35   10. feb 2008 Lise: vi er jo alle forskellige og tvivler nu på at det er flertalet af schæfer der bliver aktiveret så meget, mine gør i perioder, men mig kan man nu ikke regne med*GG*

    Der findes jo mange måder at aktivere på, hvores første grå, startede ud med en x træning om ugen, daglige lufte ture og lidt spor ind imellem og det gik ganske udmærket.

    Ex en ældre mand 74 med en grå schæfer tæve på 4 år hjemme en hygge putte hund, den kommer på pladsen en gang om ugen og ellers ikke noget træninng overhovedet og det går ganske godt, så vel kan det lade sige gør mener forsat at en af schæferens stro fordele er at den tilpasser sig til forholdene, det gør de fleste jeg kender, når min mand ikke er hjemme ved mine ski godt at så sker der ikke meget små lufte ture mm og det tager de nu med ro ingen stress her i huset når det ikke bliver aktiveret i et par dage eller en uge



  • #36   10. feb 2008 .::.Nu med lille ulv .::. :


    Udfra det du beskriver her, så passer schæferen nok glimrende til vores hjem - der er dagligt "næse opgaver" og løbende dagen igennem vil der være forskelligt træning af 4-5 mins varighed.

    Jeg sidder faktisk lige og kigger på dine hjemmesider - de er godtnok flotte smiley


  • #37   10. feb 2008 Lise : Tak skal du ha :o)
    de er jo min store lidenskab de der schæfere *GG* og da især de grå *SS*

    og tro mig det er de færeste der bliver solgt til "trænings idioter" som mig og Tina.

    De fleste går til gansek alm mennesker, det jeg syntes det kræver er en god opdrætter , der kan spotte den hvalp der lige passer til din familie.

    For tager du ex et kuld på 8 hvalp er der i følge gamle gavede folk 1-2 der har det der skal til for at nå lang i brugssporten = mange drifter. så er der 2 der er nogelelunde drift stærke så de sidste 4 er ganske alm gode hunde til hygge træning og familiebrug.

    Kigger man linjer igennem så se man ikke mange kuld hvor det er alle hunde det går i top træningsmessigt, der er 1-2 i de fleste, de kenneler jeg omgås + min egen sælger nu største delen som ganske alm familie hunde, tag min tæves kuld der er 3 der er blevet brugt, de andre ganske gode familiemedlemmer.
    Vors gamle han der var 2 andre der blev trænet, de andre familiehunde, vores hvalp er det lidt anderledes med, men det er så pga af han linjer og opdrættes evne til at finde øvede hundeførere *SS*

    Det var så lidt mere tekniske *GG*

    Nej tror bestemt ikke en schæfer ville får en dårligt live hos dig, du har jo mange fordele, du kender til aktivering, har haft hund før og tilmed en troller ;o) som jo heller ikke altid lige er en helt let hund.

    og som før skrevet er der jo mange måder at aktivere på, en tur i haven og lede efter guf, sit dæk stå i stuen, en lufte tur, guf i en flaske ja kunne blive ved *GG*

    Det behøver jo ikke vare 10 timer om ugen på træningspladsen eller spor hver dag, det kommer jo an på hvad man vil med sin hund *SS*



  • #38   11. feb 2008 Lise, jeg tror, du misforstod mig.

    VI træner med hunden fire gange a 45 minutter, men det er bestemt kun noget vi gør, fordi vi har ambitioner inden for hundesporten.

    Man kan sagtens træne langt mindre og stadig have en stabil og harmonisk hund.
    Som jeg skrev før, tror jeg det er flertallet, der træner langt mindre end vi gør.

    Mange træner en eller to gange om ugen med deres grå og har en glimrende familiehund alligevel. Ofte er de jo, hvad man gør dem til.

    En ting, jeg dog kan konstatere med mine egne hunde er, at for os har det ikke været let at have schæferhvalp. Det har begge gange været en udfordring, og når jeg har sammenlignet med andre mennesker og deres hvalpe af andre racer, så er der en forskel i, hvor meget man skal lægge i opdragelsen.


  • #39   13. feb 2008 Vores valg er faldet på denne kennel:

    http://www.markager.dk/index.htm


  • #40   13. feb 2008 Husk nu bare at tjekke index på forældre og HD status på anerne :O)

  • #42   17. feb 2008 jeg har også en grå schæfer, og hun er god som dagen er lang.
    vi er så lige starte til træning, så det er rigtigt godt, men jeg har heller ikke tid til at komme flere gange om ugen, men hun for også lov at lave noget her hjemme.


Kommentér på:
Gode råd om schæferen søges

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce