{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Muskelhunde debatten
  • #1   13. feb 2008 Jeg er blevet spurgt om artiklen må videresendes til specialklubbernes blade og det må den gerne, jeg vil gerne stå som kilde men ellers er I velkomne til at bruge den.

  • #3   14. feb 2008 Mange tak

  • #4   14. feb 2008 rigtig rigtig godt skrevet!!!

  • #5   14. feb 2008 Et par spørgsmål:

    1. Er du helt sikker på at det er DKK der har fundet på at de skal hedde "muskelhunde"?

    2. <i>2/3 af kamphundene og kamphundeblandingerne blev aflivet på grund af aggression, deres aggression rettede sig imod: Andre hunde (35%), mennesker (35%), både mennesker og andre hunde (30%). Fordelingen for øvrige racehunde var: 7,3%, 69,5%, 23,2%</i>
    Der står ikke hvor stor en procent af de "øvrige hunde" blev aflivet grundet aggression - kun at 2/3 (66%) af muskelbasserne er det, og derefter fordelingen af aggression hos de aggressive (66% af testgruppen/muskel, ?% af testgruppen/øvrige). Det kan nemt læses som om 69,5% af øvrige hunde er aggro over for mennesker (og altså 100% af øvrige er aflivet grundet aggression) når du glemmer det tal!

    Resten må komme når jeg har tid (er på vej hjem fra skole nu)


  • #6   14. feb 2008 Ja, jeg har ikke kunnet finde nogen der anvender begrebet før DKK, i bøger o.lign anvendes betegnelsen ikke, men du er velkommen til at tjekke.

    Husk på at kamphunde er 27 racer plus blandinger heraf, hvis racerne var sammentalt hver for sig havde resultatet været mere anvendeligt, statistisk set.

    Du kan læse resultatet i Hunden, hvor ranglisten over racer der %-vist oftest blev aflivet på grund af aggression er:
    ud af
    1. Sankt Bernhardshund: 45 20
    2. Chow chow: 41 17
    3.Samojeghund: 39 18
    4. Pincher (alle racer): 33 33
    5. Rottweiler: 32 110
    6.Belgisk hyrdehund: 28 25
    7.Cocker Spaniel: 26 125
    8. Dansk Svensk Gårdhund: 26 47
    9. Schæfer: 22 415
    10. Blandingshunde: 19 881
    11. Gravhund (alle racer): 14 216
    12. Border Collie: 10 30

    som det kan ses er der inegen kamphunde iblandt.



  • #7   14. feb 2008 Tror pokker når kun 5% har stambog!

  • #8   14. feb 2008 5% med stambog?? hvoraf fremmgår det?

    Men mere interessant var det at når man ser på antallet af registrerede hunde i Danmark så er kamphundenes andel i forhold til samme kun en anelse højere 2,0% (af de aflivede) vs 1,69 % (deres andel af det samlede antal registrerede) men de var betydeligt yngre ....... "Den skæve aldersfordeling betyder, at kamphundenes andel af de aflivede hunde må forventes at stige (min kommentar: fordi de så vil være ældre og blive aflivet p.g.a. sygdom) i de kommende år, MENS ANDELEN AF DE AFLIVEDE KAMPHUNDE, SOM BLIVER AFLIVET PÅ GRUND AF AGGRESSION, MÅ FORVENTES AT FALDE" Citatet er hentet fra Dyrenes Beskyttelses rapport s.7


  • #9   14. feb 2008 Nete

    Den rangliste har intet at gøre med hvilke racer der <i>oftest</i> aflives grundet aggression (20 Skt B er ikke "ofte" set i forhold til de årligt 15.000 aflivede hunde), men andelen af agressive hunde blandt nogle aflivede i en periode. Pas på når du læser statistik at du ikke trækker nogle forkerte konklusioner (eller, de kan sådan set godt være rigtige, bare ikke ud fra de tal der).

    Jeg har ikke tænkt mig at søge noget som helst omkring hvem der fandt på det ækle udtryk - det er dig der kommer med en påstand i en artikel. Men jeg kan sige så meget at jeg læste ordet på HG længe før jeg så det hos DKK. Lige efter det holdt op med at være moderne at kalde dem "powerdogs"... eller var det "fitnesshunde"?

    Anyhoo, jeg diskuterer ikke fordi jeg mener at der er noget galt med muskelhunde - bevares, jeg bor jo sammen med en pragtfuld AST - men jeg undrer mig lidt over hvor forhastede nogle af dine konklusioner er. (Jeg ville være lige så utålelig hvis artiklen handlede om hyrdehunde.. Promise)


  • #10   14. feb 2008 Jeg vil glæde mig til at du vil blive mere konkret.

  • #11   14. feb 2008 Jeg har tænkt lidt og jeg kan ikke finde ud af om det er metoden du er i tvivl om, validiteten eller reliabiliteten??

    Når man anvender kvantitative metoder forsøger man udfra et repræsentativt udsnit (stikprøve) at generalisere om virkeligheden og det er muligt at et udsnit på x antal hunde eller x antal tid ikke er repræsentativt men det er ikke mig der er ansvarlig for metoden men derimod Jørgen Damkjær Lund fra Det Biovidenskabelige Fakultet og de reultater er hentet direkte fra rapporten


  • #12   14. feb 2008 Helt konkret: Du konkluderer noget ud fra den liste som ikke fremgår af listen.

    Du påstår at DKK har fundet på udtrykket - det er derfor dit ansvar at underbygge påstanden.

    Endnu et eksempel
    "Hysteriet omkring muskelhundene har ikke hold i virkeligheden, alligevel er det den virkelighed mange tror på og lader sig skræmme af"

    Det er fakta at op til flere af de "søde små hunde" er blevet bidt ihjel af "muskelhunde", og større hunde også har haft klammerier med dem - ikke noget pressen har fundet på. Der findes alt for mange useriøse ejere, ikke alle steder men der er en vældig koncentration af dem i og omkring hovedstaden, hvor nogle områder har det så slemt at man har tyet til typespecifikke forbud eller ønske om det samme fordi der er en reel frygt for hundene (oftest fordi ejeren ikke kan styre hunden eller bruger hunden forkert).

    Det kan ikke undgås at den generelle befolkning stigmatiserer typer når det netop er typerne der indbyder til det samme.

    Din beskrivelse af karikaturen i HUNDEN er samtidig også et billede af hvordan en rednose kan ser ud - og hvordan flere ejere fremstiller deres egne hunde bl.a via interwebben og på gaden. Jeg er enig med dig i at det er menneskets skyld, men samtidig uenig i at hundens rigtige udseende i sig selv ikke er nok til at gøre folk bange, især når kamphundene har så blodig en historie som den dag i dag manifesteres i undergrunden.

    Jeg forstår hellere ikke at du kan skære alle muskelhunde over en kam og konkludere at der ikke er hold i mediernes dækning af dem, når ingen egentlig ved hvad "muskelhund" dækker over?
    - Her henviser jeg til: "Muskelhundenes, kamphundenes aggression udgør ikke et problem i samfundet. Der er ikke nogen grund til at frygte dem."
    Jeg er enig i at Bullmastiffernes, DDB'ernes, GD'ens og en hel del andres aggression ikke er noget samfundsmæssigt problem - men de er hellere ikke et modeikon på samme niveau som AST'en (og pit'en) er det, og vi er sandsynligvis enige om at der er tale om vidt forskellige hunde her, historisk, brugsmæssigt og udtryksmæssigt.


  • #13   14. feb 2008 Nete

    Ja, men de konkluderer ikke at SktB oftest aflives grundet aggression. De konkluderer at 45% i en given periode blev det. 20 er ikke repræsentativ for den danske bestand, lige så lidt som de 10-20 kamp/muskel/fitnesshunde der har haft negativ omtale i pressen er repræsentative for deres danske bestand.

    Det ville være en ret grim statistik.

    De 5% m tavle er vist noget DKK har delt med en bruger herinde som postede mailen i forum.. Jeg skal se om jeg kan finde det til dig.


  • #14   14. feb 2008 Nå, desværre.. Jeg kunne ikke finde den. Måske er der en anden der kan?

  • #15   15. feb 2008 Jeg bliver nød til at bede om dine indvendinger i forhold til validitet og reliabilitet af den undersøgelse der er foretaget af Jørgen Damkjær Lund.

    Mine referencer kan du se i rapporten og jeg har også angivet sideantal, konklusionerne er ikke mine men Jørgen Damkjær Lunds/DKKs jvf Hunden februar.

    De postulater du fremkommer med vil jeg gerne tage stiling til når du har underbygget dem med fakta.


  • #16   15. feb 2008 Jeg vil lige runde af med et citat fra DKKs "Hunden" februar udgaven: " "Eftersom stort set alle hunde ender deres dage hos dyrlægen er dødsårsagerne repræsentative for alle danske hunde" hvilket betyder at det resultat der er beskrevet i rapporten kan genereres op til at gælde for ALLE (repræsentativiteten) danske hunde.

    Jeg respekterer den konklusion undersøgelsen fremkommer med, selvom en totaltælling ville være langt mere reiabel.


  • #17   15. feb 2008 Vi må bare være enige om at være uenige hvad statistikken angår på lige netop det punkt (jeg synes at rapporten er fjong, jeg tolker bare tallene anderledes). Bortset fra det, så er en SktB vel egentlig lige så meget en muskelhund som så mange andre i den kategori, så jeg ved ikke hvem det resultat gavner i den debat.

    Hvilke postulater ønsker du dokumentation på? Alt hvad jeg har skrevet er baseret på
    a) imperi
    b) medierne
    c) samfundsbeskrivelse (et fag som jeg havde på Københavns Universitet da jeg læste Polit. hvor vi lærte at læse statistikker objektivt)
    d) DKK's gentagne henvisninger til den kontakt de får vedr muskelhunde og den problematik der er omkring dem (bla. læserbreve og headeren i DKK's foreslag til opstramning af reglerne - som jeg har linket til forneden)
    e) for og imod debatter herinde på HG
    f) racehistorier fra div bøger/hjemmesider/dvd'er/debatter/blade



    DKK skriver også:
    "De mange muskelhunde udgør problemer på flere områder:

    · De er – iflg. dyrlæger og hundeejere – ansvarlige for mange overfald på andre hunde.
    · De skaber stor frygt i dagligdagen hos andre hundeejere.
    · Der har været episoder – både i Danmark og i udlandet – hvor de har overfaldet mennesker.
    · Det er ressourcekrævende for politiet at ”komme efter” problemhundene og deres eje-re/besiddere.
    · Der er mange af muskelhundeejerne, der slet ikke er klar over – eller ikke vil indse – hvad deres hund ”indeholder”.
    · Der er personer, som åbenlyst nyder at kunne dominere gadebilledet ved at lade deres muskelhund gå løs eller ved at lufte den i store kæder, som signalerer magt.
    · Der er personer, som decideret anvender hundene til hundekampe. "
    http://dansk-kennel-klub.dk/918/1227

    De skriver også på selvsamme side :

    "De sidste 4-5 år er der sket en stor vækst i antallet af såkaldte ”muskelhunde”. Nogle betegner hundene som kamphunde, men betegnelsen er upræcis, og derfor anvender vi den ikke i Dansk Kennel Klub. "

    Såkaldte er det jeg hæfter mig ved... det synes jeg egentlig lyder som om udtrykket kommer udefra, men du har naturligvis dokumentation på at de har opfundet det (jeg venter stadig).
    Jeg påstår forresten ikke de at de ikke har opfundet det, for det ved jeg ikke, sådan noget er bare rart at få bekræftet.


  • #18   15. feb 2008 Det hedde empiri og det er det man dokumenterer ved at benytte en metodisk fremgang der kan siges at overholde kravene til videnskabelighed og det mener jeg rapporten har gjort, desuden viser den det %-vist aflivede af samtlige aflivede indenfor hver race og jeg har svært ved at se problemet i den metode?? Man kunne naturligvist hve justeret i forhold til hundenes andel af toalmængden af hunde og det kan jeg oprigtigt talt ikke huske om er sket.

    De andre kilder du nævner er for det første subjektive og postulerende og det ved vi jo begge to er uvidenskabeligt ikke sandt.................... hvis vi vil generalisere bliver vi nød til at anvende kvantitative metoder funderet på positivistisk videnskabsmetode ikke sandt??


  • #19   15. feb 2008 Du har ret, jeg ramte en forkert tast. Men empiri er sørme også at se, høre, mærke, smage og lugte til ting. Det er ikke kun videnskabelig krav men også generel "førstehåndsviden". Hvis jeg kun har set hvide svaner vil jeg på basis af empiri og positivisme kunne udlede at der kun findes hvide svaner (der hvor jeg har set dem og indenfor en given periode). Positivisme når det er bedst tager dog ikke højde for de to variabler i parantes og kan lede folk til fejlagtige konklusioner. Der findes nemlig også svaner i andre farver - selvom jeg og en masse andre mennesker aldrig har set andet end hvide.

    Empiri er altså også subjektivt. Jeg går ud fra at du har hørt om bias? Og siden hvornår har subjektive kilder ikke været repræsentative for et gran af sandhed (som f.eks dine "ond hund/sød hund" arketyper og din udledning at DKK har opfundet udtrykket Muskelhund)? Jeg er enig med dig i at flere mediehuse er pengemaskiner frem for sandhedforvaltere, men jeg tvivler på at alle historierne er det pure opspind.

    Men hvad er det du argumenterer for her? Jeg siger ikke at undersøgelsen er fejlagtig eller metodisk ukorrekt, jeg siger at din personlige konklusion baseret på tallene ikke kan udledes af de tal (at sige at SktB er den der oftest aflives af aggro er ikke nødvendigvis korrekt når der er tale om 9 ud af 1236 dyr. Så hedder det at en højere frekvens af dem i den givne testperiode er det). Der står ordret:
    "Hos følgende racer var andelen (%) af hunde, hvor aggression var årsag eller medvirkende årsag til
    aflivningen, særlig høj: Sankt bernhardshund (45,0 %..."
    Og altså ikke, som du formulerede det "racer der %-vist oftest blev aflivet på grund af aggression er" hvilket antyder at 45% af alle agressive hunde er Skt Bernharder. Jeg ved godt at det ikke er det du mener, men det er det du har skrevet.

    Men nu sidder vi og flueknepper. Jeg spurgte dig direkte hvorfra du har at DKK har fundet på udtrykket, og nu diskuterer vi den rapport, hvilket egentlig ikke er nødvendigt da je ikke stiller spørgsmålstegn ved den fordi de netop gør rede for at der tale om en ærgeligt lille testbestand. Mine kilder og postulater er sådan set ligegyldige for jeg stiller faktisk nogle spørgsmål som du ikke svarer på (bl.a % af agression hos øvrige hunde).

    Når du opstiller sådan en artikel som du mere eller mindre opfodrer til at vidertrykke med dit navn så er det dit job at kunne forsvare de "fakta" du har skrevet. Måske er problemet at det er svært at gennemskue hvad du udleder og hvad andre udleder. Genfortæller du bare eller er artiklen udtryk for din egen analyse af de parafraser?


  • #20   15. feb 2008 Er der ikke krav om at empiri skal indsamles på en videnskabelig metode for at opnå gyldighed? Er et gran af sandhed en videnskabelig term?

    Problemet ved kvantitativer metoder er vel at man på grund af formålet om at kunne generalisere formålet risikerer, at gå glip af nuancer? eks dine sorte svaner, som for 99,9% vedkommende lever i zoo, så skaden er ikke så stor, når man påstår, at de danske svaner er hvide synes du?

    Det har aldrig været mit mål at hænge andre racer ud og jeg skal være den første til at beklage, hvis nogle Sct B ejere er blevet sårede.

    Mit mål har udelukkende været at kritisere den måde muskelhunde behandles og fremstilles på, og stille spørgsmål ved sandhedsværdien af det forfærdelige omdømme de har, men det glæder mig at du er helt enig i den konklussion.

    hvorfor synes du det er så relevant, hvor begrebet "muskelhund" stammer fra? som jeg har skrevet til dig tidligere, så har jeg ikke set det før DKK skrev det i en af deres artikler, men gør det nogen forskel.

    Jeg oplever, at du blander, det jeg har skrevet sammen med din fortolkning af det: "hvilket antyder": din vurdering, jeg antyder ikke noget men refererer en artikel., "du mere eller mindre opfodrer " det jeg helt konkret har skrevet er: "Jeg er blevet spurgt om artiklen må videresendes til specialklubbernes blade og det må den gerne, jeg vil gerne stå som kilde men ellers er I velkomne til at bruge den" Du må fortolke som du vil, er du i tvivl om mit motiv i en given sammenhæng er du også velkommen til at spørge. Du kender ikke mig og kan derfor ikke ane noget om mine motiver, det stammer fra din egne erfaringer med verden.

    Jeg vil da rigtig gerne hjælpe dig, hvis du har problemer med, hvor og fra hvem resultaterne stammer, det er jo dybt beklageligt, hvis du ikke kan finde rundt i mine kilder.


  • #21   16. feb 2008 Sjovt du stiller et spørgsmål til Karins indlæg og så samtidig sætter hende på filter?
    Hvordan i alverden skulle hun så kunne underbygge sit svar?
    Du er da en ren nar der kun kan lægge "nyheder" ud som du har opsnappet fra andre eller kilder, uden du selv har gjort dig erfaringer de kan bunde i.


  • #22   17. feb 2008 måske fordi Mette W og Karin snakker ret meget sammen....... ;o)

  • #23   17. feb 2008 Braks du svarede lige rigtigt på million spørgsmålet !!!

    Klik godbid.. smiley


  • #24   17. feb 2008 haps...grebet ;o) og så klapper jeg lige mig selv på skulderen.................G*.........

  • #25   17. feb 2008 ved nærmere eftertanke....jeg vil egentlig hellere ha millionen.................

  • #26   17. feb 2008 Jamen nu har jeg jo brugt den *GGG*

    Du må få lidt flere godbidder, du skal jo spise for to "næsten".. smiley


  • #27   17. feb 2008 eiii...vidste der var fusk med i det her foretagende.......

  • #28   17. feb 2008 Så du kunne også lugte det.. *LOOOL*

  • #29   17. feb 2008 looooooooool..........mette for pokker.....

  • #30   17. feb 2008 Nete

    Nej da. Empiri er også viden baseret på sanseligt optagelige data. Om det er videnskabeligt eller ej skal jeg ikke kunne sige, men der er argumenter både for og imod. http://skepdic.com/empiricism.html

    Spændende snak i øvrigt, men en smule irelevant i forhold til emnet - som jeg nu hopper ud af.


  • #31   18. feb 2008 helle*

    nete har oprettet denne tråd..sat karin på filter da hun åbenbart blev en tand for meget for hende...og når karin så er sat på nete's filterliste så kan hun ikke længere skrive i denne tråd eller andre tråde oprettet af nete...hun kan godt skrive i forum eller de tråde som er oprettet af andre brugere på HG.........hun er ikke frosset-bare sat på nete's filterliste..


  • #32   18. feb 2008 Endnu engang Tak for svaret Braks..

    Søster - Sorry, Karin var bare ked af ikke at kunne deltage og det var ikke meningen det skulle være emne skift..


  • #33   18. feb 2008 Mette

    Det var skiftet fra artiklen til definitionen af empiri jeg mente. smiley


  • #34   18. feb 2008 Det er da for let at sætte folk på filter fordi man ikke kan/vil besvare et spørgsmål, det har ikke noget at gøre med at blive svinet..


  • #35   28. feb 2008 Skule der være nogle af de tilbageblevne der har lyst til at diskuterer emnet er de meget velkomne til at vende tilbage.

    Det er min overbevisning, at hunde eller racer der bevisligt er farlige bør forbydes, men forudsætningen herfor er at dokumentationen for farligheden skal være korrekt og videnskabelig valid og reliabel.


Kommentér på:
Muskelhunde debatten

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce