{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
490 visninger | Oprettet:

Tricks {{forumTopicSubject}}

Lisa er 9 år og en meget glad, men også ret forsigtig Flatcoatet Retriever. Hun bryder sig generelt ikke om ting, der støjer eller fejer forbi hende. Men hun har lært, at sjippetov-tricket er langt mere sjovt end farligt. Her viser Susann Wheadon, hvordan de gør.



Som sjippetov bruger vi et stykke haveslange, fordi det er forholdsvis nemt at svinge rundt med på en kontrolleret måde, uden at hunden fejlagtigt bliver slået. Slangen kan stoppes midt i svinget, hvis der skulle gå kludder i et større antal ben.





Billede 1, 2 og 3
Først viser jeg Lisa, at det ikke er farligt at komme i kontakt med tovet. Det gør jeg ved at røre ved hendes bagben og ved at stryge hen over hendes ryg med tovet, mens jeg fodrer hende (For en sikkerheds skyld slår jeg også et par gange med tovet på græsset lidt foran Lisa, mens jeg fodrer hende). Hun skal gerne se tovet ramme græsset og høre den lyd der opstår, dog uden at måtte springe i denne omgang. Det går bare fint. Vi er klar til lidt mere action.





Billede 4, 5 og 6
Det hjælper, hvis man har en ret stabil fri ved fod på plads, for hunden skal under øvelsen være tæt ved siden af en - hverken forud eller bagud - for så bliver den ramt af tovet. Har du et ritual, der sikrer, at hunden indfinder sig på plads, uden at du behøver at bruge en stemme kommando, så benyt dig af det. Jeg holder Lisa ved min side med blikkontakt og en bestemt kropsholdning. Så fører jeg forsigtigt tovet bagfra hen over hovedet på os.


I første omgang går vi over tovet (Umiddelbart derefter lægger jeg tovet i et øjeblik, mens jeg roser og belønner Lisa). I næste omgang kommer tovet allerede ned med lidt mere fart på og vi hopper over (igen lægger jeg tovet og roser og belønner). Nu bliver øvelsen trinvist udvidet med et, to og flere hop under let løb, indtil jeg lægger tovet og roser og belønner Lisa.



Mere skal der ikke til. Ved lidt træning kan man få en flot rytme på plads. Og man får god motion! Lisa og jeg kan godt lide tricket. Måske kunne det jo også være noget for jer.



Spar penge på din forsikring



  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Tricks

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce