{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.248 visninger | Oprettet:

Skifter farve ... {{forumTopicSubject}}

Hej Allesammen. Kato er nu blevet 11 mdr. og har altid været rødbrun med hvidt bryst og poter, men her de sidste par uger er han ved at blive meget mørkegrå på brystet ligesom om at han er ved at skifte farve, kan det virkelig passe? ikke at det gør noget for han er jo dejlig lige meget hvad men er bare lidt nysgerrig :0)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skifter farve ...
  • #1   3. jun 2008 Min Smilla har skiftet lidt farve... Da hun var et år var hun mest brun/rød henover ryggen, dog stadig trefarvet. Med årene blev hun mere og mere sort, og først da hun var 3-4 år havde hun en flot tyk pels, helt sort på ryggen efterår og forår, mere grå/lysebrun vinter og sommer. Efter hun er blevet stereliseret som 9-årig har hun dog samme farve året rundt, vel pga at hun ikke har de 2 kæmpe fældeture.
    Jeg har ik rigtig billeder på computeren fra hendes yngre dage, men på dette link er der et sommerbillede (link fjernet)

    Så hendes pels var først "færdig" efter et par år...

    Han ser godt nok dejlig ud din Kato smiley



  • #2   3. jun 2008 Mange tak for komplimentet og jeg kan da
    kan kun sige det samme om smukke smilla :0) Jamen det bliver da spændende og se om han går hen og bliver mere mørk :0) uha jeg har lige haft kato i bad her til aften og nu kæmper vi begge en kamp for at rede ham, vi har hår overalt nu og kato jagter børsten... gad vide om vi bliver færdige med at børste ham i aften ? .... hi hi han er frygtelig hvad det angår :0)


  • #3   3. jun 2008 Afram er ulvegrå om vinteren og nærmest beigefarvet om sommeren.
    Da han var yngre var han grå over det hele...
    Røde hunde forbliver som regel røde, hvorimod andre farver nemt kan skifte.


  • #4   3. jun 2008 okay ja kato er jo faktisk rød men nu må vi se det kan jo også være at det bare bliver ved det han har nu, men det er da lidt sjovt ik ? :0)

  • #5   4. jun 2008 Kato har også en sort streg ned af halen det er lidt sjovt når man tænker på at ingen af forældrene har sort i sig :0)

  • #6   4. jun 2008 Snælda har to grå/hvide hår på ryggen smiley Det synes jeg er lidt mystisk.

  • #7   4. jun 2008 Hej
    IF kan kun avles i to farver "rød og sort", alle andre farver er gen-modifikationer. Som bare opstår indimellem og uden nogen form for advarsel.
    Da det jo er levende dyr vi har med at gøre, kan man blive overrasket.
    98% grå fødte, bliver røde som voksne.
    2% bliver med røde nuancer til gullige/creme, i sjælendere tilfælde grå.
    85% sort fødte, bliver tre-farvet som voksne (skal de ifølge standarden).
    11 - 12% to-farvet sort, med mulig avlsforbud tilfølge.
    1 - 2% giver vildtfarvede (sort/rød melerede, med en masse nuancer).
    Evt. helt hvide, under 1% (avlsforbud, ikke tilladt farve).
    Næsten alle IF er færdigt udfarvet som 3½ årige, nogle enkelte skifter med årstiderne (sjællent).
    Næsten alle får enkelte grå/hvide hår rundt omkring på kroppen, men det er pigmentfejl (ikke arveligt).


  • #8   4. jun 2008 OBS: det er Frank som har givet mig oplysningerne fra avlsudvalget for IF i Danmark.

  • #9   4. jun 2008 Spændende Susanne. Det er jo rart at vide synes jeg! Så lille snælda har en genfejl hehe. Ja så lærte jeg også noget i dag.

  • #10   6. jun 2008 Hej Britta E
    Helt rolig - din Snælda har ikke en gen-fejl, men en gen-modifikation.
    Den er der mange, som har en eller anden variant af - "Afram"


  • #11   7. jun 2008 Susanne: Nej det er vel ikke en fejl som så.. Det kommer vel an på hvordan man ser på det smiley Vi plejer at sige, at vi giver hende grå hår smiley

Kommentér på:
Skifter farve ...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce