{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.700 visninger | Oprettet:

Kødben.. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har været på ferie i 14 dage, og da jeg kom hjem syntes jeg, at Vega fortjente et dejligt STORT kødben smiley Så jeg købte et tørret skinkeben fra dyrehandleren, og Vega ELSKER det!! Problemet er jo så bare, at benet næsten er lige så langt som Vega selv.. Dvs det tager jo tid at gnave.
Mit spørgsmål er så, om benet skal ligge fremme hele tiden, så hun kan gnave i det når hun har lyst (hun spiser ikke så meget af hendes normale mad, når benet ligger fremme jo)?
Eller om benet kun skal tages frem en gang imellem? Og hvis det skal det, hvad gør i så med jeres ben i mellemtiden?
Desuden lugter benet ikke specielt godt, så jeg har smidt det udenfor. I dag gør det ikke så meget, da vejret er rigtig godt. Men hvad hvis det begynder og regne osv smiley Hun havde det liggende indenfor igår, og jeg har konstateret, at hun simpelthen ikke kan finde ud af at holde det indenfor hendes tæppe. Det har resulteret i et meget fedtet gulv smiley

På forhånd tak for svarene (:

Hilsen Bettina


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kødben..
  • #2   19. aug 2010 Det kan da ikke ødelægge hendes bid?

  • #3   19. aug 2010 Jeg ville bare lade hende havde det så længe hun gider - Herhjemme har de altid adgang til lækre tyggeben, og det administrere de selv :o)
    Nogle aftener ligger de i maaaange timer og gnaver, mens de andre dage slet ikke tygger på dem.. Men det finder din vuf selv ud af, det er kun udemærket aktivering.
    Og at det kan ødelægge hundens bid med tyggeben har jeg godt nok aldrig hørt, og jeg tror bestemt ikke at det er korrekt.


  • #5   19. aug 2010 Så burde Paya dælme have den skæveste mund nogensinde, for hun har spist maaaassevis af tyggeben i sin tid også flere timer i træk (også som hvalp/unghund).
    Hun er helt perfekt bid - Så det undre mig meget at din dyrlæge tør sige, at netop tyggeben er grunden? Men okay, sådan er det jo så forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge :o)


  • #6   19. aug 2010 Okay så i har bare de ildelugtende kødben liggende indenfor 24-7? Hvad med at det grisser gulv/gulvtæppe?

    Nu er det første gang hun får et tyggeben, og hun er da også MEGET optaget af det. Men hun kan sagtens forlade det en times tid og så vænne tilbage til det.
    Hun har haft en dobbelt hjørnetand i undermunden imens jeg har været på ferie. Den er røget ud efter hun har fået benet at tygge på smiley Så det kan det også hjælpe på hehe smiley


  • #7   19. aug 2010 Bettina - Ja et tyggeben i denne tid er virkelig lækkert for hende, tænk hvor meget bisserne klør! Og ja, de har også hjulpet Paya med at tabe en del af hendes tænder :o) Så de er bestemt godt for noget!
    Men ja, jeg har klamme ildelugtende kødben liggende 24/7! *LOL* Herhjemme er vi ikke så sarte - Min kæreste kan dog ikke lide lugten af kallun, men resten bliver liggende :o)


  • #8   19. aug 2010 Hehe okay smiley Jeg tænker at jeg så vidt muligt vil lade det ligge udenfor og tage det ind om aftenen i en pose. Hvis det så regner udenfor, og imens jeg er på arbejde, må jeg lige vurdere med mig selv og manden, om lugten er noget, vi kan håndtere smiley Og så om jeg egentlig gider vaske gulv hver dag smiley Hehe.. Hvad man ikke gør for sin lille hundevaps smiley

  • #9   19. aug 2010 Mine har også alle dage haft frit adgang til diverse tyggeben og de har alle et perfekt bid . Har aldrig hørt om det kan have indflydelse på de blivende tænder

  • #10   19. aug 2010 Lige netop et røget skinkeben ville jeg ikke lade hende have hele tiden..

    Det at det er røget kan slå hendes mave i stykker, så gi' hende den lidt af gange så maven vænner sig til det....

    Hvis hun kan spise det på en ordentlig måde(hvor hun går og nipper til det i ny og næ) ville jeg lade det ligge fremme, men vil hun smaske i det 27/7 ville jeg nok fjerne det..

    Vores små chihuahuaer har små tænder og et skinkeben(hvis det er det jeg forestiller mig det er) er en bærende knogle fra dyret, og derfor er selve benet meget hårdt, og det kan i værste fald ødelægge små chitænder....Kender en hvis Rotte flækkede en tand ved det:o(...

    Jeg ville nok hellere give små lammeribben eller lammeben de er blødere i strukturen:o) Og passer bedre til en chi:o)

    Tyggeben, okseøre, osv kan de have så meget de vil, det har mine haft gennem hele hvalpeperioden:o)


  • #11   19. aug 2010 Bettina -mine har altid haft adgang til begge dele - uden uheld. tværtimod har de haft den sidegevinst at alle har gode tænder og har til dato kun en chi der trænger til en tandrensning .

    Bløde knogler gir ikke samme "rensende" effekt som de lidt hårde.


  • #12   19. aug 2010 En hyggeknogle er okay at få, men overdrevet tyggen kan give skader, bare så du er opmærksom på det Bettina.



  • #13   19. aug 2010 Bettina...Når man tænker på hvordan rovdyr knuser knogler i naturen - så vil jeg påstå det er helt naturligt for en hund at have et tyggeben at gnave i. Det er forbavsende få skader det giver - og jeg tror man skal passe på ikke at gøre vores små hunde for "sarte" De elsker dem og så er det udover sidegevinsten med renere tænder fantastisk tidsfordriv for dem.

    Jeg har haft hunde i 34 år og har aldrig haft tandskader pga ben.,


  • #14   19. aug 2010 Det er rigtig ulve i naturen spiser ben.. Men ulve er en væsenlig del større end en chihuahua. Så det ville aldrig være naturligt for en hund på 2kg at spise fx et lårben..... Skal vi ind i snakken om hvad der er naturligt og hvad det ikke er, så slutter det vist ikke ved ben.... Men nok om det...

    Bettina, gør hvad du selv føler rigtigt:o)..... En hyggeknogle er fint og en god måde at holde tandsten nede på:o). I øvrigt ville hun sikkert også synes et råt ben fra slagteren er rigtig lækkert:o)...


  • #15   19. aug 2010 Der er ingen grænser for i min verden hvad en hund på 2 kilo kan/må gnave i....Well den kan ikke bære en stor knogle , men har da svært ved at se hvorfor lige den ikke må gnave i sådan en ????Det er da absolut INTET med str at gøre ?

  • #16   19. aug 2010 Jeg snakker ikke om at kunne bære en knogle... Jeg snakker om "den/de bærende knogler" på et dyr som er det mange "hyggeben" er, altså dem der bære dyrets krop... Et lårben er er fx hårdere end et ben i en finger...

    Men lad os lukke den her, vi bliver alligevel aldrig enige, og det er der heller ingen der siger vi skal.


  • #17   19. aug 2010 Mine hunde har stor fornøjelse af at gnave også i det mere bastante knogler. Du behøver ikke belære mig om anatomien på et dyr - har jeg helt styr på.

    "Men lad os lukke den her. vi bliver alligevel aldrig enige, og det er der heller ingen der siger vi skal."

    Nej ...det gør vi ikke . og hvem i alverden skulle "sige" det?



  • #18   19. aug 2010 Okay tak for svarene alle sammen smiley

    Vega har faktisk her til aften slet ikke rørt benet. Om det er fordi hun efterhånden har spist alt fedt og kødrester osv fra benet, eller om det bare er en pause hun har haft brug for, ved jeg ikke. Jeg vil holde godt øje med hvor meget tid hun bruger på benet, samt hendes tænder/mærker i selve benet.
    - Det er vel okay at hun spiser alt kød, fedt sener osv rundt om knoglen, så længe hun ikke decideret gnaver i selve benet? Og hvis hun gnaver i benet, skal det vel bare ikke være overdrevet?

    Det er lidt svært for mig at vide, hvad der så egentlig er rigtigt i forbindelse med tænder, slitage osv. Men da Vega ikke er ægte og derfor aldrig vil blive udstillet, vil det personligt ikke røre mig at hun for skæve tænder (LÆS: så længe det ikke er til gene for hende!!!).

    Jeg har også overvejet at tage forbi den lokale slagter en gang imellem smiley Så hun får lidt variation i tyggebenene smiley


  • #19   19. aug 2010 Synes jeg er en fornuftig plan Bettina :o)) Lad hende gnave det hun har lyst til.

  • #20   19. aug 2010 Hvilke ben kan i anbefale at købe som hun vil nyde godt af?
    Er det fornuftigt at give så forskelligt som muligt? Og hvorfor egentlig?


  • #21   19. aug 2010 Synes jeg er en god plan Bettina, forbi slagteren og hent nogle dejlige ben til hende:o).... Hun må spise alt det kød og sener hun vil, nogle hunde gider endda ikke æde andet end det lækre;o)

    Hvis du køber rå ved slagteren så sørg gerne for der er lidt sener og brusk på, det er også godt for tænderne når de kører op og ned af det fjerner det også plak:o) Mine får oksemuler de er helt gummi-agtige og det får de lang tid til at gå med fordi de er så seje og de er også super for tænderne:o)... Det er næsten kun fantasien der sætter grænser når det gælder tyggeting...

    Jeg hører nogle barf-hunde slider deres tænder ved at spise ben, men nej ved så lidt som hun spiser skal du ikke være bekymret.... Og hun lyder til at selv kunne styre det, uden at gå helt amok på knoglen;o)


  • #22   19. aug 2010 Det lyder godt smiley

    Jeg har hørt at kyllingeben er lidt fyfy. Er det det eneste ben, jeg skal holde mig fra? Og så skal ALT ben bare være råt ikke?

    Jeg har en idé om at skifte hende over på BARF når hun bliver ældre, da jeg synes det er et godt udgangspunkt at give sin hund det som den fra naturen finder naturligt at spise. Men så længe hun er hvalp tør jeg simpelthen ikke, da jeg gerne vil være sikker på, at hun får alle vitaminer osv. Så ben er det eneste jeg tør give hende indtil videre:)


  • #23   19. aug 2010 Det er ingen hindring at give forskellige ben, fx okseben, hesteben, lammeben osv:o).. Undgå dog svineben da de på nogle hunde kan give voldsom forstoppelse. .... Som hovedregel giv kun råt...(har aldrig selv givet røget, men det må jo gå an siden de bliver solgt i butikker):o) Du skal ikke tilberede benene ved fx at koge dem, så er det nemlig de splintre:o)

    Det er også en god ide at der er lidt kød/brusk på benene, at det ikke bare er en rå knogle(det gider mine ikke) de vil ha lækkerier på;o).... Kig evt under mine videoer så skal du se nogle hunde der smasker;o)

    Det er ikke nødvendigt for dig at give ben fra forskellige dyr, men det er da en god ting og så får de noget forskelligt(hvis man barfer, altså fodre med råt kød, er det derimod RIGTIG vigtigt at give forskellige kød og bentyper for de får den rigtige vitaminer og mineraler:o)


  • #24   19. aug 2010 Man kan faktisk godt give kyllingeben bare de er rå, det har mine fået mange gange:o)... Mange der barfer chihuahua bruger kylling/kyllingeben som benprodukt fordi chi'er ofte ikke kan spise de store ben.... De ben mine fik var hovedsageligt okseribben, lammeben og ribben og kyllinge vinger/lår og halse:o)

    Men du skal ikke give kylling nu, bare hold dig til de andre ben indtil du begnder at barfe(synes jeg)

    Sådan har jeg det også, vil heller ikke starte en hvalp op på barf, føler mig ikke nok inde i det til at starte en hvalp op i det.... Ang. Barf er du velkommen til at spørge alt det du vil når den dag kommer, vi er nogle chi-ejere som ved en del om det, og så er der grupper på HG med folk der har fodret med råt i mange mange år:o)


  • #25   19. aug 2010 Haha ja det er da godt nok nogle dejlig oksestruber de får gnasket i sig :o)

    Ja, jeg går ud fra det er okay at det er tørret, når det er solgt i en dyrebutik. Men det ser slet ikke lige så lækkert ud som de oksestruber hehe smiley Så måske jeg skulle smutte forbi slagteren her en af dagene smiley

    Tak for hjælpen smiley


  • #26   19. aug 2010 Så længe du ikke Barfer fulltime ville jeg bruge okseknogler....der er masser af sener og kød på. Mine får også rådyrsknogler...dem elsker de... :o))

  • #27   19. aug 2010 Jeg Giver Cody mange forskellige slags ben....

    men det er lige så tit, at han gerne vil ligge og tygge i en billig tyggepind - hvilket han i øvrigt gnavede rigtig meget i, da han var hvalp.

    Rådyr gider han ikk rigtig have... grisestrips får han en sjælden gang... som regel er det lammeribben eller okse...

    mht. til store ben, så har jeg slet ikk det problem, for Cody gider dem ikke.. Lige meget hvad det er, så vil han kun tygge i det, hvis han selv kan bære det...

    Har stået en nytårs aften med lækkert lækker okseknogle fra slagteren og han ville bare ikke have den... så fik jeg fikset lidt, fordi den var sammensat af noget senehalløj - så da den blev delt og derved mindre gik han i gang med velbehag ;P

    Alle hans ben og tyggeting ligger fremme hele tiden - dog har jeg et enkelt ben med fyld i øjeblikket, som kun kommer frem, når han skal være alene....


  • #28   19. aug 2010 Så lidt, ja hold dig til nogle enkelte knogle-typer i starten, også så maven lige pludselig går amok;o)..

  • #29   20. aug 2010 Christina: Hvor køber du dcine ben henne? Jeg tænker, at hvis jeg tar en slagter inde i Odense centrum, så er priserne også derefter smiley Hvor får du dit fra, og hvad er priserne sådan cirkus?

  • #31   20. aug 2010 Jeg køber hos Skibhus slagteren.
    Jeg synes de er så søde smiley

    Købte sidst hestefedt for omkring 26 kr. og så fik jeg 6 lammeribben med gratis smiley
    Så frøs jeg dem bare og tog dem op efter behov.

    Synes ikke lammeribben sviner - der er så heller ikke så meget på - men det er dejlig bløde og Cody æder jo knoglen... men når det er okse, så sviner det og det må man tage med smiley
    Har heldigvis trægulv ;P

    Men jeg tror også, at hvis man kommer ved den samme slagter hver gang, så får man lidt ekstra. Og måske noget lidt billigere - og man kan få dem til at gemme ting, som de måske ellers havde smidt ud.


  • #32   20. aug 2010 Okay.. Ja det er nok en god idé at holde sig til én slagter.. Må lige finde ud af hvilken jeg skal bruge så smiley

  • #33   20. aug 2010 Bettina, at være sød og tro mod slagteren betyder helt klart noget.... Jeg fik 3kg ben og 2 kg lammefedt sidst jeg var der til en flad 50'er fint skåret ud i chi størrelse, med masser af kød på.... :o)

  • #34   20. aug 2010 Haha skønt smiley Ja der kan helt sikkert kun være fordele ved at holde sig til en slagter smiley Det er bare med at finde en sød en af slagsen smiley

  • #35   20. aug 2010 Præcis:o)

  • #36   22. aug 2010 Hej Bettina
    Åhh.. ben er osse et hit herhjemme.. smiley
    Jeg vil bare lige advare dig imod rotter, hundemad og diverse gnaveting kan samle rotter ligegyldigt hvilket kvarter de bor i... de kan gnaske i det om natten når i sover og så kommer jeres lille prinsesse næste morgen og gnasker videre.. ADDD !! det er for klamt..
    Jeg snakker af erfaring, hvade engang en stor KLAM rotte i min have ved højlys dag, som sad og gnaskede i hundenes ting.. så nu er det absolut FORBUDT at have mad liggende fremme i haven.
    Pas på med de røget kødben, de kan ødelægge hendes mave og der er meget fedt i dem...

    Potedask Mette og Kenzo


  • #37   22. aug 2010 Tak for rådet Mette smiley Jeg er absolut ingen fan af rotter - har næsten ikke turde gå på toilet af frygt for rotter i kummen efter al det regn smiley
    Der er heldigvis ikke så meget kød og sener osv på benene, så det har taget hende ikke mange dage at gnaske i det. Og jeg har ikke givet hende lov til at gnave for meget i selve benet. Men når hun har gnasket lidt i begge de ben hun har fået, så får hun ikke mere tørret i et stykke tid smiley Jeg synes jo i forvejen at hun er godt polstret hehe :o)



  • #38   22. aug 2010 Og jeg har overgivet mig og lader hende gnaske i benene indenfor alligevel smiley Så det ligger ikke ude i haven natten over..

  • #39   22. aug 2010 hehe... godt jeg ville virkelig heller ikke lade det ligge ude efter min oplevelse...
    jeg hvade lige lukket dem ind fra haven og ser at der er noget som rasler i hækken.. ud kommer en fed rotte som sætter sig tilfreds til at spise.. jeg åbner døren og råber "pppsssstttt" af den, men krabaten er fuldstændig ligeglad.. ffføøøjjjj!!!!..

    Hehehe...vi må jo passe på deres vægt.. smiler


  • #40   22. aug 2010 Uhh hader virkelig rotter!!!! Jeg ved slet ikke hvad jeg ville gøre hvis jeg så en. Gå i panik tror jeg! Hive Vega indenfor og ringe til min kæreste ASAP smiley

  • #41   22. aug 2010 HAHA... jeg tudede som en gal.. total hysterisk.. ringende til min kæreste med det samme!! haha.. og så til min mor.. (hvad hun skulle gøre 200 km derfra ved jeg ikke lige.. hehe.)

  • #42   22. aug 2010 Hehe ja hvad kan man ikke finde på når panikken melder sin ankomst! Jeg har lært Vega at hoppe på alle edderkopper, der mener de skal indenfor. Men en rotte vil jeg nok ikke lige lære hende at hoppe på smiley

Kommentér på:
Kødben..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce