{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.289 visninger | Oprettet:

Øjenlysning, når det ikke er dkk krav {{forumTopicSubject}}

Der har været en henvendelse til en af vore venner (som også har lundehund) fra en tysk opdrætter om at de gerne vil finde en hanhund der passer til deres tæve.....som de forventer skal parres i april.

den tyske klub /specialklub forlanger:
2* sg og øjenlysning.


Dem der passer til udstillingskravet passer ikke stambogsmæssigt (for mange fælles aner)

Og dem der ikke er i familie med hende (passer stambogsmæssigt) er ikke avlsgodkendt... eller kun udstillet en gang.

Men så er der lige min Fossi som ikke er i familie med hende og har præmieringerne og samtidigt har de forpoter som ejeren gerne vil have hanhunden skulle have.

Ingen danske hunde er øjenlyst for det er ikke et krav i danmark (eller det øvrige norden) for racen.

Så hvis hun vil bruge Fossi (nu skal tæveejeren lige henvende sig til mig) så skal han øjenlyses...... hvordan gør jeg lige det når det ikke er et krav.

Ja, jeg bestiller tid hos en af de dyrlæger der gør det... enten alene eller når der er kollektiv.... men skal jeg medbringe en rekvisition... eller er det kun når der er et dkk krav til racen.

og hvis jeg skal have en dkk rekvisition hvad hedder den så... jeg kan se der står racenavn på de fleste og så er der en hvor der bare står øjenundersøgelse.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øjenlysning, når det ikke er dkk krav
  • #1   23. feb 2011 Du skal have en rekvisition, så du kan bevise at han er øjenlyst. Inde på hundeweb kan du printe den ud. Jeg mener du skal have bestilt tid hos dyrlægen først, for så vidt jeg husker, skal dyrlægens navn stå på rekvisitionen

  • #2   23. feb 2011 Du ringer til en af de godkendte øjendyrlæger og får en tid - evt. ved en af de kollegtive undersøgelser, ellers laver de gerne en alm. tid til dig alene.
    Så logger du ind på hundeweb, køber din rekvisation og tager denne med til dyrlægen. Denne drypper hunden i øjnene med en væske og i venter en 20 min. tid, inden i kommer ind til undersøgelse hvor EVCO-skemaet gennemgåes. Du får vurderingen på stedet, og dyrlægen sender papirene ind til DKK som regristere dem i databasen.
    Du får en kopi af EVCO atesten med hjem du kan kopiere og sende til den tyske opdrætter, så denne kan få godkendt ham til avl i VDH.


  • #3   23. feb 2011 Når du alligevel skal have hunden øjenlyst, så synes jeg du skal få en rekvisition fra DKK, så resultatet kan komme ind på hundeweb. Kunne jo være hunden kunne bruges en anden gang også.

    Jeg har også fået øjenlyst mine to drenge, selv om det ikke er et krav i Danmark. Men jeg ved at i nogle udlande, så er det et krav for racen.


Kommentér på:
Øjenlysning, når det ikke er dkk krav

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce