{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.174 visninger | Oprettet:

Avlsrestriktioner på Ruhåret Fox Terrier? {{forumTopicSubject}}

Skal vi have avlsrestriktioner på ruhåret Foxterrier?

På racemødet i maj måned blev det enstemmigt vedtaget at sende et forslag om avlsrestriktioner på Ruhåret Fox Terrier til afstemning i Terrier Nyt.

Forslaget indebærer, at for at få hvalpe stambogsført i DKK skal forældredyrene have været udstillet og have opnået mindst VERY GOD på udstillingen.
Begrundelsen for forslaget er en bevarelse og højnelse af standarden, hvor man baserer avlsmaterialet på uddannede anerkendte dommeres vurdering af hvert enkelt dyr på en eksteriør udstilling, hvor også bedømmelsen af temperamentet indgår som en vigtig del i overensstemmelse med FCI´s standard.

Jeg har tidligere debatteret dette med min opdrætter og vil her gengive, hvad jeg mener om forslaget: ” Mht. indførelse af avlsrestriktioner er vi enige i, at ansvaret for at racen bevarer standarden bør ligge hos den enkelte opdrætter. Og der kan vel ikke sås tvivl om, at de professionelle opdrættere tager dette ansvar seriøst. Desværre oplever vi jo også, at stueopdrættere mange gange bare kører der ud af, og i disse tilfælde ville det være godt for racen, hvis der fandtes nogle regler, som kunne forhindre, at der blev avlet på de ”forkerte” hunde.

Vi kan også godt se problemet med de importerede hunde (avlsdyr fra England som er kuperet, da disse ikke kan udstilles og dermed ikke kan bruges i avlen) og er enige i, at dommerne på udstillingerne ikke altid er kvalificerede til at bedømme hundene, det har vi og I jo selv oplevet.

Men kunne man forestille sig, at der var andre alternative måder, man kunne sikre racestandarden på, kunne avlsgodkendelsesarrangementer f. eks være et muligt alternativ? Men det rejser også nogle spørgsmål, f. eks. hvem skal bedømme hunden, og er det en endelig bedømmelse, dvs. den kan aldrig ændres. Derimod man kan få forskellige bedømmelser af den samme hund på udstillingerne afhængig af, hvilken dommer der bedømmer hunden og dette er meget uheldigt.

Vi må erkende, at det et vanskeligt valg at træffe og kunne godt tænke os at høre lidt mere om baggrunden for forslaget.”

Ser vi på de 32 terrierracer, der pt. er repræsenteret, findes der for nogle racers vedkommende ingen restriktioner, andre racer har avlsrestriktioner, som er indeholdt i forslaget, altså hunden skal have fået VERY GOD. For nogle racers vedkommende har man som alternativ til en bedømmelse på udstilling, mulighed for at få hunden avlsgodkendt af en dommer på et såkaldt avlsgodkendelsesarrangement. For nogle racers vedkommende har man i avlsrestriktionerne indført, at godkendelse kan ske på et tysk avlsgodkendelsesarrangement (Zuchtzulassungsordnung) i Klub für Terrier, Tyskland.

Som det fremgår af forslaget åbner dette ikke mulighed for at Ruhåret Fox Terrier kan blive bedømt på et avlsgodkendelsesarrangement, dvs. at det alene er op til den enkelte dommer på en udstilling at vurdere, om hunden opfylder racestandardens krav.

Jeg har selv været på udstilling med begge mine hunde og har fået forskellige bedømmelser. Jeg ved også fra min opdrætter, at de har været ude for det samme, og her taler vi om hunde, der ligger i toppen og har fået de fineste præmieringer. Det er i øvrigt almindelig kendt, at en udstiller bliver hjemme, hvis man på forhånd ved, at ens hund ikke har en chance hos pågældende dommer, fordi han/hun stiller særlige krav eller har forkærlighed for et bestemt udseende til racen – desværre. Det har jeg selv gjort.

Hvorom alting er skal vi, som er medlemmer af Terrier Klubben stemme om forslaget senest den 30. juni 2011 – det kan i øvrigt undre at medlemmer med andre terrierracer også har mulighed for at stemme om forslaget. Det bliver interessant at se resultatet af afstemningen.





  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Avlsrestriktioner på Ruhåret Fox Terrier?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce